quote:
Op maandag 19 november 2001 20:17 schreef DuchessX het volgende:[..]
Hé Bierkoning,
ik heb er nog nooit van gehoord. Wat is het voor ziekte? Zijn er medicijnen voor? Heb je er veel last van?
Duch
Het is een ziekte aan de dikke darm (het is een zusje, of in mijn geval een broertje van de [b]ziekte van Crohn[b]).
De ziekte houdt in dat er zweertjes komen in het darmslijmvlies wat bloedingen en buikpijn tot gevolg kan hebben. Door de bloedingen had/heb ik vaak last van bloedarmoede, daar had ik het meest last van. Ook heb ik, als mijn ziekte gevig is, veel last van diaree, en ga dan heel veel naar de wc.
Zoals ik al zei, als mijn ziekte hevig is, colitis ulcerosa is heel grillig, ik kan nu (ben ik ook) heel goed zijn, maar morgen weer ziek op bed liggen.
De medicatie is eigenlijk best simpel, vaak zijn er onderhoudsmedicijnen (bij mij salofalk) en wanneer ik last heb van mijn darm, krijg ik een prednison kuur. Ook slik ik imuran om de afweer van mij naar beneden te krijgen, omdat mijn eigen afweer tegen me werkt.
Ik heb er op zich, op dit moment, niet zo erg last van. Maar als ik een erge ontsteking heb, dan krijg ik bloedarmoede, wat niet erg prettig is. Ook is het medicijn prednison niet erg leuk, vooral de bijwerkingen dan. Een vollemaans gezicht, vochtvasthouden, en pijn in de gewrichten is niet echt leuk te noemen.
Als er nog meer vragen zijn, stel ze maar, ik weet er vast wel antwoord op