abonnement Unibet Coolblue
pi_33674826
Oude en respectabele raadreeks. Gedraag u of gaat henen.

Plaatje van Alecks:



Ik doe een gok; dit is die ridder die met volle wapenrusting aan de overkant van de Donau bereikte?
pi_33675269
meneer was een Engelse avonturier?
pi_33675331
Hij is tot Wenen gekomen (in 1444) maar mocht toen naar huis. Daarop is hij in Frankrijk gaan knokken tegen de verse bondgenoot van Süleyman de Grote. Het lijkt warempel wel een spelletje diplomacy.

Maar ook dat 'theater der krijgsoperaties' leverde hem niet direct een plaats in de geschiedenis op. Het was veeleer wie hij was. Je zou hem wellicht kunnen vergelijken met Harry Potter: 'the boy who lived'.


Zeer zeker een man van eer. Hij leefde in de nadagen van de ridders en probeerde, net als bijvoorbeeld Keizer Maximiliaan, de idealen hoog te houden. Hij was in ieder geval zeer zeker een man van zijn woord, zelfs als zijn vijanden dat niet waren. Dit heeft hem meermalen in problemen gebracht, bijvoorbeeld door (naar eigen zeggen) zelfs op een gegeven moment de vijand te helpen als legeraanvoerder!

Maar goed, daar is hij niet echt bekend om geworden, daar draaide hij zijn hand niet voor om. Zijn claim to fame ligt vooral in het feit dat hij bij tegenslag niet bij de pakken neer bleef zitten
pi_33675418
Johan_de_With haalt mij de woorden uit de mond. Haast letterlijk zelfs, het is mijn laatste berichtje op pagina 7 in het RjP deel 158. Dank u voor de aanvulling, sommigen zouden het over het hoofd kunnen zien.

Maar om op de overtocht van de Donau terug te komen: ik neem aan dat u zwemmend bedoeld? Dan zou het Galliot de Balthasin zijn, na de slag bij Nicopolis. Dat is echter een andere meneer. Maar u denkt in de goede richting, hij is opmerkelijk. ook veel later wordt zijn naam nog genoemd. In de 18e eeuw als toneelfiguur in na de eerste wereldoorlog als voorbeeld. Ook in de Tweede Wereldoorlog duikt zijn naam weer op.

[ Bericht 27% gewijzigd door Alecks op 03-01-2006 22:40:38 (aanvulling) ]
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_33675460
Een landgenoot van De Balthasin, neem ik aan.
pi_33676047
Zakjappannertje: Neen, zeer duidelijk niet.

Johan de With:Minder duidelijk niet. Het ligt eraan hoe je landgenoot definiëert. Het weinige wat ik zo 1-2-3 van De Balthasin terug kan vinden geeft aan dat het een spanjool was. Hoewel de andere opmerkelijke persoon zowel Maximiliaan I als Karel V diende zou ik hem niet als spaans aanmerken. Hoewel dat natuurlijk ook deel uitmaakte van het Habsburgse rijk. Beide waren onderdaan van de Habsburgers. Al weet ik dat niet zeker van De Balthasin, dus.

oh en edit: in mijn vorige berichtje staat " in na de eerste wereldoorlog". Dat is een tikfoutje, het moet zijn "en na de eerste wereldoorlog"

[ Bericht 4% gewijzigd door Alecks op 03-01-2006 22:54:11 (typo...) ]
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_33691620
Meneer heeft Frenologisch gezien wel wat Oostenrijkse trekken kan dat kloppen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33693751
Ah, u doelt op de weldoorvoede wangen en de nek die vol staat met arseen? Helas moet ik u teleurstellen. Hoewel ik al eerder aangaf dat het lastig is om in die tijd al van nationaliteiten te spreken zou ik hem geen oostenrijker noemen. Zijn geboorteplaats ligt in wat nu Baden-Württemberg is. Anders zou hij bij zijn veldtocht tegen de turken waarschijnlijk wel wat verder gekomen zijn dan Wenen.

Overigens heeft meneer de With niet al mijn vorige aanwijzingen uit RjP 158 geplaatst. Hier de rest, in één zin samengevat.:

Deze man van staal heeft tegen de Turken gevochten en was niet aanwezig bij de slag bij Varna.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_33805841
Tvp.
Aldus.
pi_33809918
Z: U had natuurlijk ook een wilde gok, intelligente vraag of desnoods een irrelevante opmerking kunne plaatsen. Dan had ik mensen wellicht weer een stapje verder kunnen helpen.

Overigens past meneer wel in deze tijd van het jaar. Of het vorige jaar, eigenlijk. Of beter gezegt, de overgang van oud naar nieuw.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_33820393
moet 1444 niet 1544 zijn eigenlijk? dan kan ik Suleyman de Grote beter plaatsen
pi_33820560
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 20:21 schreef Alecks het volgende:
Z: U had natuurlijk ook een wilde gok, intelligente vraag of desnoods een irrelevante opmerking kunne plaatsen. Dan had ik mensen wellicht weer een stapje verder kunnen helpen.

Overigens past meneer wel in deze tijd van het jaar. Of het vorige jaar, eigenlijk. Of beter gezegt, de overgang van oud naar nieuw.
Daar heeft u gelijk in maar ik weet echt helemaal niks van deze periode, ik heb geen flauw idee wat ik moet vragen dus lees in dan maar mee, en dat is wat makkelijker met een tvp.
Aldus.
pi_33829842
Tvp. , ; .
  zondag 8 januari 2006 @ 19:42:33 #14
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_33841123
quote:
Op zondag 8 januari 2006 01:19 schreef zakjapannertje het volgende:
moet 1444 niet 1544 zijn eigenlijk? dan kan ik Suleyman de Grote beter plaatsen
Oops! Mijn nederigste excuses hiervoor. Maar de verwijzingen naar Maximiliaan I en Karel V zouden hem toch ook al in de juiste tijd geplaatst hebben. Maar inderdaad erg slordig van mij.

Z: Ik heb ook al wat tips gegeven die niet per sé periodegebonden zijn. Gellius vist geloof ik ook naar een tipje maar ik verwacht nu toch eerst nog een serieuze vraag...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_33857961
Ik?! Ik hang hier gewoon wat rond om voor het geval er een verdwaalde Tachtiger langskomt hoor. Let maar niet op mij.
  maandag 9 januari 2006 @ 10:06:11 #16
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_33858603
Aan een Tachtiger kan ik u niet helpen. Maar als U liever een literaire insteek wilt zal ik naar Goethe wijzen.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  maandag 9 januari 2006 @ 12:24:30 #18
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_33861787
Klopt helemaal. Nadat hij als jongeman door een kanonschot zijn hand verloren had leek zijn carriëre als vechtjas voorbij. Hij heeft echter redelijk snel een aantal hoogwaardige kunsthanden na laten maken waardoor hij nog goed mee kon komen met andere ridders.

Zoals gezegd, hij was een man van zijn woord, zelfs als zijn vijanden het niet waren. Hierdoor is hij herhaaldelijk onrechtmatig gevangen gezet, bijvoorbeeld in 1519 toen hem vrije aftocht beloofd was of in 1528 toen de Schwabische bond hem berechtte voor daden waar hij op rijksniveau al voor vrijgesproken was.

Ook in gevangenschap hield hij de ridderlijke idealen hoog. Hij wist zich met woorden even geducht te weren als op het slagveld en vele verraders kregen een verbale veeg uit de pan.

Op http://www.karlofgermany.com/Goetz.htm zijn verschillende plaatjes te zien van wat er met de kunsthanden gedaan kon worden. Van fijn schrijfwerk met de verenpen tot het stevig vasthouden van een lans.

Het duitse wikipedia artikel is iets uitgebreider dan het engelstalige.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_33870084
  maandag 9 januari 2006 @ 16:54:00 #20
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_33870346
Eh, zou Zakjappannertje geen plaatje mogen posten?

Maar goed, voor zolang het duurt: Is deze meneer hier speciaal voor Gellius komen verdwalen?
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_33870906
quote:
Op maandag 9 januari 2006 16:54 schreef Alecks het volgende:
Eh, zou Zakjappannertje geen plaatje mogen posten?

Maar goed, voor zolang het duurt: Is deze meneer hier speciaal voor Gellius komen verdwalen?
Op beide vragen zou ik ''ja'' moeten zeggen. Excuses, heer Jap.
pi_33877466
Ah kijk, dat is jeweetwel, van die beweging. Maar dan minder bekend. Toch?
pi_33894416
Goed, ik hap wel. Is het een Tachtiger?
pi_33898315
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 09:29 schreef Gellius het volgende:
Goed, ik hap wel. Is het een Tachtiger?
Hij is van buiten onze landsgrenzen.
pi_33898339
En dat betreur je, zo te zien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')