abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33658419
Ik ga een auto kopen, welke ik o.a. voor zakelijk gebruik (eigen bedijf), maar ook privé (meer dan 500km) zal gebruiken en er zijn verschillende manieren om dit te doen:

1) Privé kopen en de 18 cent per kilometer doorberekenen aan mijn eigen bedrijf

2) Met mijn bedrijf gaan leasen

3) Door mijn eigen bedrijf aanschaffen

Wat is wijsheid???
pi_33658509
Kijk eens op de site van de belastingdienst. Daar staat het allemaal haarfijn uitgelegd.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33658640
Mijn pa heeft zijn auto op kosten van de zaak gekocht.
Dus zijn bedrijf heeft em gekocht voor hem.

Of het wijsheid is weet ik niet.... Maar hij maakt zoveel prive kilometers dat hij die belastingmuk er makkelijk uithaalt.
pi_33658727
niet doen!!

[ Bericht 91% gewijzigd door ThaFreak op 03-01-2006 15:33:44 ]
pi_33658812
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:11 schreef Burbo het volgende:
Nee, was het ww van m'n vorige account kwijt

[ Bericht 15% gewijzigd door ThaFreak op 03-01-2006 15:33:59 (quote verwijderd!) ]
pi_33659069
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:11 schreef Burbo het volgende:
En wat is jou probleem daarmee?

[ Bericht 18% gewijzigd door ThaFreak op 03-01-2006 15:34:06 (quote verwijderd!) ]
Huh?
pi_33659637
Privé kopen betekent dat je onderhoudskosten niet kan doorberekenen aan je bedrijf, toch?
Bovendien is het lastig aan te tonen aan de belasting dat je alle kilometers voor je bedrijf maakt.

Leasen (afhankelijk van de grootte van je bedrijf) lijkt me ook erg duur maar het grote voordeel is wel dat je eens in de zoveel tijd een nieuwer model kan kiezen. Hoe zit het met leasebedrag versus belasting?

Met het bedrijf aanschaffen ... tsja. Belastingtechnisch interessant, natuurlijk. Het is nogal een investering Ik zou goed opletten wat het verschil in verzekering is.

Ik denk dat ik 'm zou leasen.
Calm down, please!
pi_33660231
Volgens mij geldt dat vnl. de aanschafwaarde het verschil gaat maken. Als je een auto koopt van ongeveer 2000 euro en die als (beginnend? kleine?) ondernemer voor je bedrijf koopt, dan heb ik altijd begrepen dat het niet erg interessant is. Je auto is dan bedrijfseigendom en je zult daar ook flink over moeten betalen (verhoudingsgewijs), wat wellicht niet opweegt tegen de BTW aftrek.
Ook is je auto bedrijfseigendom en zul je dus altijd kapitaal hebben dat je bij een evt. faillisement kwijt bent.

Ik denk dat bij een goedkope auto je beter je auto privé kunt kopen en de kosten voor je bedrijf (18 ct. km) kunt doorberekenen...

Maar idd... bel eens met de belastingdienst hoe dat precies zit...
Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
  dinsdag 3 januari 2006 @ 19:04:28 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33668413
Als je een goedlopend bedrijf hebt kan je lekker goedkoop een dure kar rijden.

voordelen
1. In 5 jaar afschrijven (dus van je winst aftrekken), dat telt lekker aan bij een Ferrari.
2. Wat je er na 5 jaar nog voor krijgt is (dacht ik) belastingvrije boekwinst, dat telt lekker aan bij een Ferrari.
3. Onderhoudskosten en benzine aftrekbaar, dat telt lekker aan bij een Ferrari.
4. Als je BTW moet afdragen kan je die ook nog eens verrekenen, dat telt lekker aan bij een Ferrari.

nadelen
1. Bijtelling van 22%, dat telt lekker aan bij een Ferrari, maar valt vrijwel weg tegen de afschrijving.
2. Kapitaalbeslag, dat telt lekker aan bij een Ferrari, maar met een aftrekbare rente van 4% oid. wordt je nog rechts ingehaald door de inflatie, dus dat valt ook wel mee.
3. Er zijn vast meer nadelen want anders reden er wel meer Ferrari's rond

Hetzelfde verhaal geldt voor een Toyota.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 03-01-2006 19:13:31 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_33668950
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:39 schreef Googolplexian het volgende:
Jij hebt een bedrijf, jij hebt een auto. Hoe heb jij het gedaan?
pi_33669409
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 19:21 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Jij hebt een bedrijf, jij hebt een auto. Hoe heb jij het gedaan?
Ik had eerst een auto (hobby) en later pas m'n bedrijf.

Gezien ik thuis werk hoef ik niet echt veel kilometers te maken en dus kon de hobby Sol blijven
Calm down, please!
  dinsdag 3 januari 2006 @ 20:51:29 #12
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_33672245
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 16:50:39 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_33707418
Ik heb mijn Caddy particulier gekocht voor mijn bedrijf en heb al rijdend op basis van 18ct/km mijn zakken gevuld. Dan lach je om het onderhoud en tik je graag de rekeningen af en ja... dan doe je graag ook een keer wat leuks met je auto.

Maar kan me voorstellen dat je met een BMW 530d je zakken niet vult op basis van km-vergoeding.
  donderdag 5 januari 2006 @ 15:56:04 #14
96666 pda
zo niet dan toch:P
pi_33731747
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 19:04 schreef Hyperdude het volgende:
Als je een goedlopend bedrijf hebt kan je lekker goedkoop een dure kar rijden.

voordelen
1. In 5 jaar afschrijven (dus van je winst aftrekken), dat telt lekker aan bij een Ferrari.
2. Wat je er na 5 jaar nog voor krijgt is (dacht ik) belastingvrije boekwinst, dat telt lekker aan bij een Ferrari.
3. Onderhoudskosten en benzine aftrekbaar, dat telt lekker aan bij een Ferrari.
4. Als je BTW moet afdragen kan je die ook nog eens verrekenen, dat telt lekker aan bij een Ferrari.

nadelen
1. Bijtelling van 22%, dat telt lekker aan bij een Ferrari, maar valt vrijwel weg tegen de afschrijving.
2. Kapitaalbeslag, dat telt lekker aan bij een Ferrari, maar met een aftrekbare rente van 4% oid. wordt je nog rechts ingehaald door de inflatie, dus dat valt ook wel mee.
3. Er zijn vast meer nadelen want anders reden er wel meer Ferrari's rond

Hetzelfde verhaal geldt voor een Toyota.
het is gewoon geen Ferrari want die is te duur in de aanschaf en bovendien kun je bijna niks meenemen
  donderdag 5 januari 2006 @ 20:48:11 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33742545
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 15:56 schreef pda het volgende:

[..]

het is gewoon geen Ferrari want die is te duur in de aanschaf en bovendien kun je bijna niks meenemen
Ik schreef dan ook:
quote:
Als je een goedlopend bedrijf hebt ....
Zie het probleem niet zo
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')