abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33574665
Samen met m'n broertje heb ik een product ontwikkeld dat wij willen verkopen via het internet. Het gaat om software. We verwachten niet enorm binnen te lopen ofso. De kosten zijn de hosting van webspace en het huren van een domeinnaam. Als we het product een tiental keer kunnen verkopen ben ik al reuzeblij. Verder zit m'n broertje nog op school, en zelf studeer ik.

Toch proberen we te kijken hoe we dit voor de belastingdienst moeten aanpakken. Voor de ervaring, om professioneel over te komen en om natuurlijk niet in de problemen te geraken. We willen hiervoor op mijn naam een eenmanszaak starten. Als ik het goed begrijp vallen we hiermee onder de Kleine Ondernemersregeling, en aangezien we qua af te dragen BTW vast niet over die 1300 euri komen hoeven we geen omzetbelasting af te dragen. Moeten we dan wel alsnog die 19% factureren? In theorie kun je namelijk van te voren niet weten hoeveel omzet je maakt..

En hoe zit het met de inkomstenbelasting? Ik begrijp dat er regels zijn voor wanneer iemand wordt beschouwd als ondernemer en dan dus belasting moet betalen over de winst. Kan ik er van uitgaan dat wij geen IB hoeven te betalen omdat we zo klein beginnen?

Er zijn vast ondernemende Fok!-ers die hier een antwoord op weten.
pi_33574758
tvp
pi_33574784
BTW moet je altijd factureren. Bij de jaaropgaaf komt dit vanzelf terug.
Inkomen valt onder de normale regelgeving.
En zoals de reclame het roept: Ga eens langs bij de kamer van koophandel,
ze kunnen je heel goed helpen met dit soort vragen. Ook de belastingdienst heeft duidelijke antwoorden klaar.

Leuk dat jullie het proberen. Zelf ook 8 jaar geleden zo begonnen en nooit spijt van gehad. Ben dan wel niet fulltime bezig maar die paar extra centen zijn mooi meegenomen.
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:28:23 #4
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_33575170
je moet altijd btw factureren en zonder kvk/btw nummer wil ook geen serieus bedrijf bij jullie bestellen, omdat ze anders de BTW niet kunnen terugvorderen (ik neem aan dat het product niet 10 euro ofzo kost).

bij de kwartaalopgave kun je soms al aangeven dat je de BTW niet hoeft te betalen onder de kleine ondernemersregeling; bovendien kun je ook gebruik maken van startersaftrek e.d., maar start daarvoor het bedrijf pas in 2006! (anders verlies je een jaar de mogelijkheid startersaftrek toe te passen).

al je investeringen kun je ook btw voor terugvragen bij de kwartaalopgave, dus ook voor de computers die je nodig hebt ( ), de webspace, het kopen van een domeinnaam etc. ; doe hier je voordeel mee!

informeer hiervoor bij de belastingdienst en kvk; je kunt meer aftrekken dan je denkt en dus kun je nu al flink wat geld binnen harken, zonder ook daadwerkelijk wat te doen (mits je de uren aantoonbaar kunt maken e.d.).

trust me, I know.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:34:40 #5
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_33575360
wat je ook kunt doen, maar dat kost iets meer denk ik, is een boekhouder vragen.

Ik zelf zit met hetzelfde. alleen is het van mij de bedoeling dat het echt groot gaat worden.
Ik begin dan ook meteen een BV.
Al het begin is moeliijk.
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
pi_33575551
Loop even langs bij de belastingdienst, en vraagt het "Handboek Ondernemen". Een gratis en vrij uitgebreid boekwerk met zeer veel informatie.
censuur :O
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:47:25 #7
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33575815
tvp
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33576229
Niet aan beginnen, gewoon zwart doen.. zeker in jouw geval. Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van ondernemen en boekhouden en voor je het weet zit je met allemaal problemen op je nek. Je wordt ondernemer en daarbij gelden allemaal zaken zoals omzetbelasting, het doen van aangiftes, verzekeringen, kosten kamer van koophandel, verplichte bijdragen, etc.

Kijk eerst of er animo voor je product is en daarna kan je altijd nog besluiten om het op de officiële manier te doen. Volg hierbij wel eerst een cursus boekhouden of schakel iemand in om die zaken voor je te regelen.

Ik ben op mijn 18e ook ondernemer geworden onder het motto van; we zien wel waar het schip strandt en al doende leert men. Maar als ik het over mocht doen zou ik het zeker op de manier doen die ik jou adviseer.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33576341
kwestie van boerkhouding uitbersteden zo duur is dat niet en het is tenminste legaal
pi_33577170
Tsja, je moet ergens beginnen. Uitbesteden vind ik zonde, wil het graag zelf leren. Ik heb op t vwo wel management en organisatie gehad plus boekhouden. Voor mijn huidige opleiding volg ik ook keuzevakken ondernemen etc. En heb voor een bijbaantje ook wel facturen moeten maken. Daar maak ik me ook niet zo'n zorgen over. Ik wil graag praktijk-ervaring opdoen. Veel dingen leer je niet in een klaslokaal, of via een LOI-cursus.

Zwart doen klinkt leuk. Maar we zullen vooral aan bedrijven leveren die waarschijnlijk dan BTW-specificaties willen zien. Bovendien vallen de kosten denk ik redelijk mee.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 31 december 2005 @ 13:25:14 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33577226
KVK aanvragen, BTW nummer aanvragen
BTW factureren, BTW van je kosten aftrekken, BTW aangifte doen en betalen.
Als je aan het eind van het jaar onder de grens blijft, kan je je BTW in het kader van de kleine ondernemingsregeling terug vragen.

mooi gratis boekhoudpakket, waar alles in zit wat je als kleine ondernemer nodig hebt: www.mill7.nl
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:28:42 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33577339
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:58 schreef Kogando het volgende:
Niet aan beginnen, gewoon zwart doen.. zeker in jouw geval. Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van ondernemen en boekhouden en voor je het weet zit je met allemaal problemen op je nek. Je wordt ondernemer en daarbij gelden allemaal zaken zoals omzetbelasting, het doen van aangiftes, verzekeringen, kosten kamer van koophandel, verplichte bijdragen, etc.
Dit hoeft niet "zwart": gewoon de inkomsten optellen bij je jaarlijkse belastingaangifte, onder het kopje "freelance/neveninkomsten o.i.d."
quote:
Kijk eerst of er animo voor je product is en daarna kan je altijd nog besluiten om het op de officiële manier te doen. Volg hierbij wel eerst een cursus boekhouden of schakel iemand in om die zaken voor je te regelen.
Dat zeker. Jezelf voorbereiden, in de tijd dat je er achter komt of er animo bestaat. Statistieken wijzen het uit: hoe minder voorbereiding, hoe minder slagingskans!
censuur :O
pi_33615622
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:34 schreef johnplayer het volgende:
wat je ook kunt doen, maar dat kost iets meer denk ik, is een boekhouder vragen.

Ik zelf zit met hetzelfde. alleen is het van mij de bedoeling dat het echt groot gaat worden.
Ik begin dan ook meteen een BV.
Al het begin is moeliijk.
Dan moet het wel heel groot worden, want een BV is financieel pas aantrekkelijk bij meer dan 1 miljoen euro omzet ofzo. Oke het veiliger, maar ook veel meer rompslomp en je mist veel aftrekposten die een zelfstandig ondernemer wel heeft.

De TS kan idd het beste een BTW nummer aanvragen en zich inschrijven bij de KvK als eenmanszaak (dit samen kost denk ik ruim 100 euro). Belasting hoeft pas afgedragen te worden bij een omzet van iets van 10.000 euro of meer... Succes!
pi_33620669
Nog een vraagje: moet je voor de verkoop van software aan het buitenland andere BTW regelingen treffen? Bij in- en uitvoer naar EU-landen of daarbuiten gelden speciale regels. Die regels zijn helder, maar niet waar het het internet aangaat.. We sturen de software (het gaat om een script) via e-mail. Is dan de transactie in Nederland, of daarbuiten?
pi_33620801
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:14 schreef Windsurfbart het volgende:

En zoals de reclame het roept: Ga eens langs bij de kamer van koophandel Belastingdienst
De KvK is de commerciële versie van het CWI. En dan heb ik geen woord teveel gezegd.
  maandag 2 januari 2006 @ 12:25:53 #16
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_33621568
Hmm is een KVK inschrijving wel verplicht?
Volgens de site van de KVK wel, je moet binnen een week na starten je inschrijven.

Volgens ondernemers die ik spreek is het helemaal niet verplicht...
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 2 januari 2006 @ 16:04:52 #17
46231 johnplayer
pi_33628450
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:54 schreef ByondXpectation het volgende:

[..]

Dan moet het wel heel groot worden, want een BV is financieel pas aantrekkelijk bij meer dan 1 miljoen euro omzet ofzo. Oke het veiliger, maar ook veel meer rompslomp en je mist veel aftrekposten die een zelfstandig ondernemer wel heeft.

De TS kan idd het beste een BTW nummer aanvragen en zich inschrijven bij de KvK als eenmanszaak (dit samen kost denk ik ruim 100 euro). Belasting hoeft pas afgedragen te worden bij een omzet van iets van 10.000 euro of meer... Succes!
Hmm, een miljoen is wel erg weinig

Neej, ik geloof een ton of 2, maar daar zit je in mijn branche (klinkt stom om te zeggen) zo aan.
en ik kan van mijn broertje met gesloten beurs een bv overnemen, dus ik hoef die 18000 euro niet eerst op tafel te leggen.
pi_33628664
*kuch tvp kuch*
Cooky
  maandag 2 januari 2006 @ 17:21:53 #19
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_33630872
tvp
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_33646497
quote:
Op maandag 2 januari 2006 12:25 schreef _Flash_ het volgende:
Hmm is een KVK inschrijving wel verplicht?
Volgens de site van de KVK wel, je moet binnen een week na starten je inschrijven.

Volgens ondernemers die ik spreek is het helemaal niet verplicht...
Mwhah, je hebt het inderdaad niet nodig, want je kan je inkomsten die je verkrijgt door de verkoop van software ook aanmerken als resultaat overige werkzaamheden.

Voor de TS: als je als zelfstandig ondernemer te werk wilt gaan, doe je er goed aan om eerst uit te zoeken of er wel een markt voor je product(en) is. Ik bedoel, als je bijvoorbeeld een pc nodig hebt van 1000 euro en je wilt die aftrekken van je winst, dan moet je wel aannemlijk kunnen maken dat je redelijkerwijs winst verwachten kunt (en dat je niet één softwarepakket van 200 euro verkoopt en er volgens achter komt dat er voor de rest geen markt is)...
  dinsdag 3 januari 2006 @ 10:28:47 #21
46231 johnplayer
pi_33652114
Zoals eerder aangegeven, ben ik ook aan het opstarten, ben al opgestart whatever, maar weet ook nog lang niet alles, ik kwam dit linkje tegen met een leuk boekhoud sjabloontje voor in excel.

mischien ook wel wat voor u.

http://www.zibb.nl/finance/administratie_artikel.asp?artnr=652557
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:05:34 #22
41009 sugarnieuws
Topwebgames.nl / Beltoontop.nl
pi_33652867
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:48 schreef Alcatraz het volgende:
Nog een vraagje: moet je voor de verkoop van software aan het buitenland andere BTW regelingen treffen? Bij in- en uitvoer naar EU-landen of daarbuiten gelden speciale regels. Die regels zijn helder, maar niet waar het het internet aangaat.. We sturen de software (het gaat om een script) via e-mail. Is dan de transactie in Nederland, of daarbuiten?
Export en Import kan en mag natuurlijk maar in andere landen geld een ander tarief. Wat nou het leuke hiervan is, is dat je dat niet hoeft te betalen als je bij de belasting dienst bent geregistreerd. Nou ja niet betalen, niet direct betalen. Je moet dit later wel aangeven en dan moet je het NL tarief betalen. Het gaat hierbij om import. Het exportgedeelte weet ik niet...
pi_33653961
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 00:53 schreef ByondXpectation het volgende:

[..]

Mwhah, je hebt het inderdaad niet nodig, want je kan je inkomsten die je verkrijgt door de verkoop van software ook aanmerken als resultaat overige werkzaamheden.

Voor de TS: als je als zelfstandig ondernemer te werk wilt gaan, doe je er goed aan om eerst uit te zoeken of er wel een markt voor je product(en) is. Ik bedoel, als je bijvoorbeeld een pc nodig hebt van 1000 euro en je wilt die aftrekken van je winst, dan moet je wel aannemlijk kunnen maken dat je redelijkerwijs winst verwachten kunt (en dat je niet één softwarepakket van 200 euro verkoopt en er volgens achter komt dat er voor de rest geen markt is)...
Dat wou ik net zeggen, je winst moet wel redelijkerwijs te verwachten zijn. (tvp )
een droom is een eiland van iets in een ruimte van niets
pi_33654014
TVP.

Zelfde idee, alleen dan een dienst die ik wil gaan leveren. Ik zit met grote vragen over boekhouding, en hoe je een nette factuur maakt..
pi_33654188
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 00:53 schreef ByondXpectation het volgende:

Misschien dat ik dan wel zo begin. Om eerst eens te kijken hoe het loopt. Overigens, hoe zit het dan met BTW als je je inkomsten op die manier in een formulier vermeld?
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:51 schreef Oksel het volgende:

Zelfde idee, alleen dan een dienst die ik wil gaan leveren. Ik zit met grote vragen over boekhouding, en hoe je een nette factuur maakt..
Volgens mij bestaat een nette factuur uit een duidelijke omschrijving van het geleverde product, het aantal daarvan, de verkoopprijs, de geheven BTW, gegevens van de afnemer en gegevens van de leverancier (incl. kvk-nr + btw-nr.). Hoe je daar zelf verder vorm aan geeft maakt niet zoveel uit.

[ Bericht 41% gewijzigd door Alcatraz op 03-01-2006 12:02:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')