Dit hoeft niet "zwart": gewoon de inkomsten optellen bij je jaarlijkse belastingaangifte, onder het kopje "freelance/neveninkomsten o.i.d."quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:58 schreef Kogando het volgende:
Niet aan beginnen, gewoon zwart doen.. zeker in jouw geval. Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van ondernemen en boekhouden en voor je het weet zit je met allemaal problemen op je nek. Je wordt ondernemer en daarbij gelden allemaal zaken zoals omzetbelasting, het doen van aangiftes, verzekeringen, kosten kamer van koophandel, verplichte bijdragen, etc.
Dat zeker. Jezelf voorbereiden, in de tijd dat je er achter komt of er animo bestaat. Statistieken wijzen het uit: hoe minder voorbereiding, hoe minder slagingskans!quote:Kijk eerst of er animo voor je product is en daarna kan je altijd nog besluiten om het op de officiële manier te doen. Volg hierbij wel eerst een cursus boekhouden of schakel iemand in om die zaken voor je te regelen.
Dan moet het wel heel groot worden, want een BV is financieel pas aantrekkelijk bij meer dan 1 miljoen euro omzet ofzo. Oke het veiliger, maar ook veel meer rompslomp en je mist veel aftrekposten die een zelfstandig ondernemer wel heeft.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:34 schreef johnplayer het volgende:
wat je ook kunt doen, maar dat kost iets meer denk ik, is een boekhouder vragen.
Ik zelf zit met hetzelfde. alleen is het van mij de bedoeling dat het echt groot gaat worden.
Ik begin dan ook meteen een BV.
Al het begin is moeliijk.
De KvK is de commerciële versie van het CWI. En dan heb ik geen woord teveel gezegd.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:14 schreef Windsurfbart het volgende:
En zoals de reclame het roept: Ga eens langs bij de kamer van koophandel Belastingdienst
Hmm, een miljoen is wel erg weinigquote:Op maandag 2 januari 2006 00:54 schreef ByondXpectation het volgende:
[..]
Dan moet het wel heel groot worden, want een BV is financieel pas aantrekkelijk bij meer dan 1 miljoen euro omzet ofzo. Oke het veiliger, maar ook veel meer rompslomp en je mist veel aftrekposten die een zelfstandig ondernemer wel heeft.
De TS kan idd het beste een BTW nummer aanvragen en zich inschrijven bij de KvK als eenmanszaak (dit samen kost denk ik ruim 100 euro). Belasting hoeft pas afgedragen te worden bij een omzet van iets van 10.000 euro of meer... Succes!
Mwhah, je hebt het inderdaad niet nodig, want je kan je inkomsten die je verkrijgt door de verkoop van software ook aanmerken als resultaat overige werkzaamheden.quote:Op maandag 2 januari 2006 12:25 schreef _Flash_ het volgende:
Hmm is een KVK inschrijving wel verplicht?
Volgens de site van de KVK wel, je moet binnen een week na starten je inschrijven.
Volgens ondernemers die ik spreek is het helemaal niet verplicht...
Export en Import kan en mag natuurlijk maar in andere landen geld een ander tarief. Wat nou het leuke hiervan is, is dat je dat niet hoeft te betalen als je bij de belasting dienst bent geregistreerd. Nou ja niet betalen, niet direct betalen. Je moet dit later wel aangeven en dan moet je het NL tarief betalen. Het gaat hierbij om import. Het exportgedeelte weet ik niet...quote:Op maandag 2 januari 2006 11:48 schreef Alcatraz het volgende:
Nog een vraagje: moet je voor de verkoop van software aan het buitenland andere BTW regelingen treffen? Bij in- en uitvoer naar EU-landen of daarbuiten gelden speciale regels. Die regels zijn helder, maar niet waar het het internet aangaat.. We sturen de software (het gaat om een script) via e-mail. Is dan de transactie in Nederland, of daarbuiten?
Dat wou ik net zeggen, je winst moet wel redelijkerwijs te verwachten zijn. (tvpquote:Op dinsdag 3 januari 2006 00:53 schreef ByondXpectation het volgende:
[..]
Mwhah, je hebt het inderdaad niet nodig, want je kan je inkomsten die je verkrijgt door de verkoop van software ook aanmerken als resultaat overige werkzaamheden.
Voor de TS: als je als zelfstandig ondernemer te werk wilt gaan, doe je er goed aan om eerst uit te zoeken of er wel een markt voor je product(en) is. Ik bedoel, als je bijvoorbeeld een pc nodig hebt van 1000 euro en je wilt die aftrekken van je winst, dan moet je wel aannemlijk kunnen maken dat je redelijkerwijs winst verwachten kunt (en dat je niet één softwarepakket van 200 euro verkoopt en er volgens achter komt dat er voor de rest geen markt is)...
Misschien dat ik dan wel zo begin. Om eerst eens te kijken hoe het loopt. Overigens, hoe zit het dan met BTW als je je inkomsten op die manier in een formulier vermeld?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 00:53 schreef ByondXpectation het volgende:
Mwhah, je hebt het inderdaad niet nodig, want je kan je inkomsten die je verkrijgt door de verkoop van software ook aanmerken als resultaat overige werkzaamheden.
Volgens mij bestaat een nette factuur uit een duidelijke omschrijving van het geleverde product, het aantal daarvan, de verkoopprijs, de geheven BTW, gegevens van de afnemer en gegevens van de leverancier (incl. kvk-nr + btw-nr.). Hoe je daar zelf verder vorm aan geeft maakt niet zoveel uit.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:51 schreef Oksel het volgende:
Zelfde idee, alleen dan een dienst die ik wil gaan leveren. Ik zit met grote vragen over boekhouding, en hoe je een nette factuur maakt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |