abonnement Unibet Coolblue
pi_33549125
Naar aanleiding van wat andere project topics leek 't me wel leuk om op fok een topicje bij te houden over ons project.

Een jaar en een maand geleden kwamen een vriend van me en ik op het idee om samen een auto te kopen / maken voor trackdays. We zijn rond gaan kijken naar AX cup autootjes, bmw e30's, ford sierra's en meer van dat soort. Na een tijdje zoeken zijn we uitgekomen op deze Ford Sierra 2.0 :



Hier hebben we een paar keer mee gereden en was best lachen. Het was niet snel maar toch goed vermaakt. Na een tijd wil je toch sneller. Om nou veel geld in een sierra te gaan steken vonden we eigenlijk toch zonde van het geld. Er valt gewoon niet makkelijk veel aan te winnen dus wilden we een betere basis. M'n pa was inmiddels ook enthousiast geworden over dit alles en wilde wel mee doen. Zo is de ongelofelijk foute naam Rotoba Racing ontstaan, het staat voor ROn, TOm, BArt.

Zelf reed ik al twee jaar een bmw e30 325e op straat. Hele leuke en fijne auto. Technisch goed alleen het uiterlijk had wat werk. Er was hier en daar wat roest en wat kleine beschadigingen. Ik gaf echter de voorkeur om 'm het circuit op te zetten. Om in nederland van A naar B te komen gebruik ik tegenwoordig OV en auto rijden in Nederland doe ik niet meer echt voor 't plezier. Op het circuit kun je je tenminste lekker uitleven, en het is ook m'n passie.

De basis was dus een leuk begin, zo stond hij er twee weken geleden nog bij. Een beetje verstofd want hij stond al een tijdje stil ( geschorst in een schuur ). :










Eigenlijk zijn we begonnen met m helemaal uit elkaar te halen en daar zijn we nog mee bezig. We willen hem graag licht opbouwen, maar uiteraard wel met veiligheid zoals kooi en dergelijke. Een lichte buitenkant is dan dus belangrijk. We hebben een fiberglass motorkap en achterklep via ebay gekocht, evenals carbon spatborden.







later hebben we een bodykit gevonden van plastic. Ik heb hier nog geen foto's van maar het zijn dus de voorbumper, sideskirts en achterbumper. Verder ook een M3 evo verstelbare achterspoiler, ook van plastic. Het is echt ongelofelijk hoeveel gewicht je hiermee kan besparen!

Toen de buitenkant dus op papier klaar was kwamen we bij de technische kant. Aangezien het een 325e is, heeft ie een M20B27 2.7l 130 pk motor. Deze motor was toendertijd geintroduceert naar aanleiding van de olieprijzen. Het idee was om een motor met een grote inhoud te maken, met minder vermogen en zo wat zuiniger te kunnen rijden. De motor is standaard ook begrensd op ongeveer 5000 toeren bijvoorbeeld. Niet echt heel snel dus...

Dus daar was Ebay weer en na veel informatie te hebben ingewonnen kwamen we op een M50B25 motor. Dit is een 2,5 liter motor uit de e36 325i, met zo'n 192pk standaard. Het leek ons een leuke motor met genoeg vermogen om voorlopig mee rond te rijden. Natuurlijk leek het ons een leuke uitdaging om deze motor in de e30 te krijgen.



Eigenlijk zijn we daar nu. We zijn dus begonnen met de complete voorkant en achterkant eraf te halen.





En daarna de motor en bak eruit.

Eerst veel demonteren en labelen.






Uitlaat en cardanas

Deze hield ons een beetje boven de 0- graden


Helaas ontdekten we wat schade aan de voorkant. Dit zijn gelukkig geen belangrijke delen maar we fixen het wel.

Takelen

En netjes wegzetten.


Met het 2,7liter blok gaan we later aan de slag. Eerst de hele e30 uit elkaar en in elkaar, vervolgens gaat het M20 blokkie uit elkaar en gaan we daar wat dingen mee doen.

Op dit moment staat het er dus zo bij en gaan we begin komend jaar weer verder
  vrijdag 30 december 2005 @ 18:33:28 #2
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_33549420
Brute kleur! Brute bak!
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_33549761
bruut, 192 pk 2.5 blok uit de E36. dan kom je een beetje in het M3 gebied.
heb je er een sper differentieel onder zitten?
ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
  vrijdag 30 december 2005 @ 18:47:34 #4
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_33550024
Welke specs ga je gebruiken voor de rolkooi constructie?
Je moet hem wel goed laten keuren als je er echt de tracks mee op wilt, en eventueel dragstrips.

Leuk project. Hopelijk kunnen we het hier goed volgen
pi_33550072
Mooi projectje
pi_33550131
super!! weer zo'n project waar ik serieus jaloers op ben

overigens is een E36 blok goed in een E30 te leggen... er is een bedrijf in nederland dat dat voor erg weinig geld doet dus het moet makkelijk kunnen...

succes er mee en houd ons op de hoogte
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33550299
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:50 schreef Youp het volgende:
super!! weer zo'n project waar ik serieus jaloers op ben

overigens is een E36 blok goed in een E30 te leggen... er is een bedrijf in nederland dat dat voor erg weinig geld doet dus het moet makkelijk kunnen...

succes er mee en houd ons op de hoogte
Wat is erg weinig? Indicatie?
pi_33550675
Gaaf!!!!!!!!!!!!!!

Wat ga je dan met dat ouwe blok doen als je hem er toch uit laat?

Ik wou dat ik ook zo'n werkplaats tot m'n beschikking had
De status 'bagger-user' voorbij
pi_33550969
Leuke reacties
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:41 schreef Inorbit het volgende:
bruut, 192 pk 2.5 blok uit de E36. dan kom je een beetje in het M3 gebied.
heb je er een sper differentieel onder zitten?
Ja, ons doel is +/- 200 pk (mag iets meer of minder zijn maar we houden de motor zelf standaard) met een gewicht iets onder de 1000 kilo. Een sper hebben we nog niet, al gaat dit wel noodzakelijk worden. Het probleem is wel dat oud spul is, en dat dus de gebruikte sperren vaak nog maar max 15% sper zijn. We houden ebay in de gaten . Er is ook wel nieuw spul te koop maar t heeft voorlopig nog geen voorrang.
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:47 schreef Tjabbo het volgende:
Welke specs ga je gebruiken voor de rolkooi constructie?
Je moet hem wel goed laten keuren als je er echt de tracks mee op wilt, en eventueel dragstrips.

Leuk project. Hopelijk kunnen we het hier goed volgen
De kooi laten we bouwen naar de richtlijn van de zomeravondcompetitie. Het doel is trackdays en misschien z-a-c dus dat is voldoende.
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:50 schreef Youp het volgende:
super!! weer zo'n project waar ik serieus jaloers op ben

overigens is een E36 blok goed in een E30 te leggen... er is een bedrijf in nederland dat dat voor erg weinig geld doet dus het moet makkelijk kunnen...

succes er mee en houd ons op de hoogte
Klopt, in Tilburg zit van Abeelen en die bouwen ze ook in, voor 2500 euro. Is veel geld + we willen het zelf doen.

Maar er gaat nog wel veel tijd inzitten. We nemen er ook de tijd voor.
pi_33551539
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:54 schreef Halfgedraaide het volgende:

[..]

Wat is erg weinig? Indicatie?
[centraal] BMW 3-serie fantopic [e21, e30, e36, e46]
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33551615
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 19:11 schreef Tommeh het volgende:
Leuke reacties
[..]

Ja, ons doel is +/- 200 pk (mag iets meer of minder zijn maar we houden de motor zelf standaard) met een gewicht iets onder de 1000 kilo. Een sper hebben we nog niet, al gaat dit wel noodzakelijk worden. Het probleem is wel dat oud spul is, en dat dus de gebruikte sperren vaak nog maar max 15% sper zijn. We houden ebay in de gaten . Er is ook wel nieuw spul te koop maar t heeft voorlopig nog geen voorrang.
[..]

De kooi laten we bouwen naar de richtlijn van de zomeravondcompetitie. Het doel is trackdays en misschien z-a-c dus dat is voldoende.
[..]

Klopt, in Tilburg zit van Abeelen en die bouwen ze ook in, voor 2500 euro. Is veel geld + we willen het zelf doen.

Maar er gaat nog wel veel tijd inzitten. We nemen er ook de tijd voor.
die bedoelde ik ook (zie vorige post) maar daar zit de prijs van het motorblok bij maar in ieder geval het is niet zo super duur dus het zal redelijk te doen zijn
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33554509
En dit topic blijf ik volgen
pi_33556199
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:31 schreef BazzoS het volgende:
En dit topic blijf ik volgen
pi_33556365
tommeh! die "alpina's" onder je e30... zijn die 15"?????
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33556570
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:31 schreef BazzoS het volgende:
En dit topic blijf ik volgen
een collega van me doet ook iets vergelijkbaars.. zn oude straatauto ombouwen tot racer.
pi_33564424
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 21:08 schreef Youp het volgende:
tommeh! die "alpina's" onder je e30... zijn die 15"?????
Inderdaad, en hou die "alpina's" maar tussen aanhalingstekens zijn imitatievelgen. Zo gekocht. Maar inderdaad 15", hoezo ?
pi_33564852
MODDERFOK wat is dit een COOL project.

Als ik de ruimte had zou ik echt wel een 3.2 of 3.6/3.8 liter derin gooien... Hoe gekker hoe beter

E30 roeleert, helemaal met zo een motor (is wat sneller dan me 318i E30 he )
pi_33565550
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 00:11 schreef yup het volgende:
MODDERFOK wat is dit een COOL project.

Als ik de ruimte had zou ik echt wel een 3.2 of 3.6/3.8 liter derin gooien... Hoe gekker hoe beter

E30 roeleert, helemaal met zo een motor (is wat sneller dan me 318i E30 he )


De beste optie is een 3.0 l uit een e36 m3. Vrij gemakkelijk boven de 300 pk te krijgen alleen zijn ze vrij zeldzaam, duur en moeilijk te vinden met weinig kilometers. Opzich is die 2.5 prima voor ons doel, en wie weet over een aantal jaar...
pi_33565995
Mjah verschil tussen 286 pk en 321 pk (3.2 liter M3 blok) is best wel groot...

Maar de 3.0 is robuuster uiteraard.

Verder ik denk niet dat ik Schumacher ofzo ben, maar als ik gek wil doen dan gaat het ook echt gek worden

Mjah heb geen garage dus zo een project ooit als ik $$$ en een garage heb. Ga ik alles zelf doen dan namelijk...

Grappig is dat in zo een E30 alles past wat er maar is, zelfs een V12 met 5.6 liter ofzo past erin

Als laatst.

Als ik een circuit race bak zocht. 300% dat het een Omega 3000 24v werd... RWD en oversteer on command (die boten zijn MEGA overstuurd)... BEetje onnodig gewicht eraf en je rijd een beest van een auto (204 pk ) die ook nog eens heel apart is. Die E30jes beginnen wel TE vaak op te duiken op het circuit :/
  zaterdag 31 december 2005 @ 11:32:40 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33573432
Op http://www.e30.de/ staat ook nog wel een aardige beschrijving om redelijk simpel/goedkoop een M50B25 naar 2,8 of 3 liter te vergroten. Ze komen daar ongeveer op 245 Pk uit. Op die site staat trouwens behoorlijk veel nuttige info. (maar dat wist je al vermoed ik )

Maar ik zou gewoon eerst niks doen en gewoon de standaard M50 gebruiken. Ik heb zelf een E30 325iX en (sinds kort niet meer) E36 325 Coupé en het verschil tussen beide is toch al redelijk groot.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:54:15 #21
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_33578447
3.0 liter M3 blok is het populairste....

Probleem waar je met 3.6 of 3.8 liter S38 motoren tegenaan loopt is gewichtsverdeling, die blokken zijn te zwaar. 3.0L blok is wat lichter.

Een goede 3.2L M3 motor met alles erbij is nog een stukkie duurder als een 3.0L M3 motor, en bij de laatste heb je wat minder problemen met elektronica, waar de 3.2L wagens nogal door gepest worden. Zet je op een 3.0L M3 motor een Alpha-N chip en een airbox dan heb je ook zo rond de 320 PK.

Iemand bij de BDC rijd trouwens met een Hartge H35 motor (GeertE36///M3) alleen dan de duitse, 286 PK in zijn E30 racer. daarbij kon je op Spa het verschil wel zien, hij kwam makkelijker omhoog bij de Eau Rogue, maar moest wel een stuk eerder op de rem door de gewichtsverdeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Five_Aces op 31-12-2005 14:06:06 ]
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_33578778
Leuk project
pi_33582131
Ik kende www.e30.de al wel ja, net als www.r3vlimited.com en e30tech.com. Zijn goede e30 resources. We hebben bewust voor de M50B25 gekozen wegens leuke prijs/kwaliteit verhouding. Het zijn sterke blokken en je kunt er inderdaad vrij eenvoudig 230+ pk uithalen. Te combineren met een leuk laag gewicht en een goede overbrenging ( heb je ook heel veel keuze's in bij een e30 ) kom je al een heel eind.

Overigens hebben we nu ook een e36 bak en een leuk uitlaat systeem gevonden.





Aangezien onze motor zonder spruitstuk kwam hebben we hiervoor gekozen. We zullen het nog wel moeten aanpassen maar het begin is er. Wat we met die "eindpijpen" doen weten we nog niet precies. Ligt eraan hoe het staat, anders maken we er wel wat anders van.
pi_33585942
Vettttt.

tvp.
pi_33587996
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 00:02 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Inderdaad, en hou die "alpina's" maar tussen aanhalingstekens zijn imitatievelgen. Zo gekocht. Maar inderdaad 15", hoezo ?
verkoop je ze? ik moet DIE velgen hebben voor mn 02 (ik heb nu de 13" variant)... en die zijn nieuw te duur...

-edit-

en wanneer je dan zonder velgen zou komen te zitten, ik heb nog een andere set 15" LM's liggen als het goed is... die ook passen
Hopeloos benzine verslaafd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')