abonnement Unibet Coolblue
pi_33424434
Ik vraag me af of er winterbanden bestaan voor vrachtwagens en zo ja van welke merken dan?
Zo niet waarom niet komt dit door de kosten of hebben ze nauwelijks of geen nut t.o.v. normale banden?
pi_33425029
goeie
pi_33425126
Vrachtwagens zijn zo zwaar die hebben dat helemaal niet nodig joh
Ga maar eens de gemiddelde band bekijken van een trucker.... Dan kan je best nog wel eens schrikken denken van huh moet die geen nieuwe banden hebben
  maandag 26 december 2005 @ 23:01:35 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33425170
1: ja die bestaan, van alle grote merken
2: een trucker heeft weinig tot niets te zeggen over het onderhoud van z'n wagen, dat soort dingen word beslist door z'n baas en die heeft graag de hand op de knip
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_33431539
@firecow
Dat ze vanwege dat ze zwaar zijn goede grip hebben weet ik maar een besneeuwde helling komt een vrachtwagen toch echt niet op zonder winterbanden/sneeuwkettingen!

@Klonk
Is het verschil zomerbanden/winterbanden wat betreft grip bij een vrachtwagen ook net zo groot als bij een personenauto?
Welke bedrijven leggen wel winterbanden onder hun vrachtwagens dan? (moeten er wel zijn omdat er wel een markt voor is anders zouden ze niet gemaakt worden)
pi_33432450
Oh ja vraag tussendoor: ik dacht dat vrachtwagens niet verplicht waren om met een minimumprofieldiepte te rijden, is dit waar

En verder rijden ze met regroovable banden, dus ze snijden die dingen aan toch
  dinsdag 27 december 2005 @ 09:46:15 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33432635
winterbanden voor vrachtwagens worden voornamelijk in de alpenlanden en scandinavie gebruikt ,helaas zou ik bijna zeggen, want veel schuifpartijen en afgesloten snelwegen in o.a. Duitsland zouden voorkomen kunnen worden als men winterbanden gebruikt.

en idd men gebruikt regroovables (al word dat wel minder) en idd op bepaalde assen mochten ze vroeger kale banden gebruiken, mag tegenwoordig nog steeds maar gelukkig hebben de meeste bedrijven wel ingezien dat dat niet zo verstandig was en word het een stuk minder vaak toegpast.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_33444865
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 09:46 schreef Klonk het volgende:
winterbanden voor vrachtwagens worden voornamelijk in de alpenlanden en scandinavie gebruikt ,helaas zou ik bijna zeggen, want veel schuifpartijen en afgesloten snelwegen in o.a. Duitsland zouden voorkomen kunnen worden als men winterbanden gebruikt.

en idd men gebruikt regroovables (al word dat wel minder) en idd op bepaalde assen mochten ze vroeger kale banden gebruiken, mag tegenwoordig nog steeds maar gelukkig hebben de meeste bedrijven wel ingezien dat dat niet zo verstandig was en word het een stuk minder vaak toegpast.
hangt er allemaal maar een beetje vanaf... de compound van een vrachtwagenband is ook zo asociaal hard dat je in principe geen grip hebt... 300.000km met een set banden is kort...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33446867
Een vrachtwagenband wordt pas afgekeurd bij APK als het canvas zichtbaar wordt, profiel hoeven die combinaties niet te hebben.
Life's a Bitch...but I'm worse!
pi_33450623
Ter verduideliking,banden van een vrachtwagen cq oplegger hoeven in Nederland geen profiel te hebben,in het buitenland wel.
En winterbanden, op een vrachtwagen,ik heb er nog nooit van gehoord iig,zeker omdat deze banden heel zacht zijn qua compound,en dat betekent slijtage,en dat betekent weer een lager kilometrage,en dat betekent kosten,en daar houd een transporteur niet van.
pi_33456778
In NL is het in principe ook niet nodig maar in andere landen wel, schade rijden of niet kunnen rijden is nl veel duurder!
  woensdag 28 december 2005 @ 10:20:39 #12
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_33463231
quote:
Op maandag 26 december 2005 22:59 schreef firecow het volgende:
Vrachtwagens zijn zo zwaar die hebben dat helemaal niet nodig joh
Ga maar eens de gemiddelde band bekijken van een trucker.... Dan kan je best nog wel eens schrikken denken van huh moet die geen nieuwe banden hebben
Maar in de sneeuw of zelfs regen glijden ze best wel rap door. Sneller dan je zou verwachten!
pi_33573353
Belachelijk zeg, je zou op z'n minste een minimum profiel moeten instellen. Dat zou een hoop ellende schelen denk ik.
pi_33578873
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 11:30 schreef SterkStaaltje het volgende:
Belachelijk zeg, je zou op z'n minste een minimum profiel moeten instellen. Dat zou een hoop ellende schelen denk ik.
die is ingesteld
  zaterdag 31 december 2005 @ 14:12:43 #15
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33579177
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 09:46 schreef Klonk het volgende:
en idd men gebruikt regroovables (al word dat wel minder)
Wat is daar mis mee dan?
Vampire Romance O+
  zaterdag 31 december 2005 @ 14:15:54 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33579287
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:12 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee dan?
banden slijten bij die gewichten (40 +ton) niet alleen op de loopvlakken maar ook aan de zijkanten, en dat word nog wel eens vergeten
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zaterdag 31 december 2005 @ 14:20:08 #17
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_33579445
Denk ook dat er constructietechnisch nogal wat dingen verschillen met een personenauto.

Een personenauto heeft en redelijk laag zwaartepunt. Het gewicht van de auto bepaald de load op de wielen, welk wiel hoeveel word bepaald door de ligging van het zwaartepunt. Dat is in stilstaande toestand. Gaat een auto rijden en neemt hij een bocht, dan drukt centrifugaalkracht de auto naar buiten, en tussen het zwaartepunt van de auto en de buitenste banden ontstaat een moment, bij een personenwagen niet genoeg om de auto te kantelen, maar wel genoeg voor een dynamische gewichtsverschuiving naar de buitenste wielen. Deze vervormen onder het extra gewicht. Daarom rijden banden met en stijve zijwang ook beter op sportwagens.

Projecteer dit even op een vrachtwagen. Bij een vrachtwagen ligt het zwaartepunt veel hoger. je hebt net als bij een auto in een bocht een dynamische gewichtsverplaatsing, maar deze is vele malen sterker als bij een personenauto. Niet omdat het gewicht veel hoger is, dit vang je op door meer banden, maar omdat het zwaartepunt veel hoger ligt is het krachtsverschil op de buitenste banden veel hoger. Van daar uit zou je zeggen dat een zachtere band sowieso al niet de voorkeur heeft, omdat dit je stabiliteit tegen kantelen verminderd.

Ben geen vrachtwagenchauffeur, maar iets wat zo even in me opkwam
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_33584239
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:05 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

die is ingesteld
op 0,01mm ja.. das dus gewoon een kale band, en je mag er in principe mee rijden.. meeste chauffeurs doen dat gelukkig tegenwoordig niet al te vaak meer..

zachtere band is zoals gezegd meer slijtage bij hoge gewichten, is meer kosten, is dus een grote no-no voor transporteurs, slimme bandenfabrikanten hebben daarom redelijke banden die we voor de personenauto "all-weather" banden zouden noemen.. ieder half jaar banden wisselen is een hoge kostenpost voor een transporteur met veel auto's.. en tijdrovend, tijd is geld..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
pi_33585742
Ze zouden ze wel degelijk kunnen gebruiken in de heftige sneeuw...
paar weken terug die vrijdag stonden er vrij veel vrachtwagens gewoon stil en te malen met hun aandrijvende wielen.
Daar door stonden er zoveel files waar ik ree.
pi_33591012
Niet alleen bij heftige sneeuw maar ook als er redelijk wat sneeuw ligt op een (kleine) helling komen ze er al niet op.
  maandag 2 januari 2006 @ 08:34:48 #21
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_33618640
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:15 schreef Klonk het volgende:

[..]

banden slijten bij die gewichten (40 +ton) niet alleen op de loopvlakken maar ook aan de zijkanten, en dat word nog wel eens vergeten
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen bij normaal gebruik?
  maandag 2 januari 2006 @ 11:07:35 #22
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33619899
quote:
Op maandag 2 januari 2006 08:34 schreef glasbak het volgende:

[..]

Hoe wil je dat voor elkaar krijgen bij normaal gebruik?
stoepje links, stoepje rechts, rotondes en ga zo maar door
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 2 januari 2006 @ 11:18:50 #23
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_33620064
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:07 schreef Klonk het volgende:

[..]

stoepje links, stoepje rechts, rotondes en ga zo maar door
Een goede chauffeur weet dat te ontwijken Ik had het over normaal gebruik. Als je normaal kunt rijden, raak je dat soort dingen niet..
  maandag 2 januari 2006 @ 12:03:18 #24
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33621012
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:18 schreef glasbak het volgende:

[..]

Een goede chauffeur weet dat te ontwijken Ik had het over normaal gebruik. Als je normaal kunt rijden, raak je dat soort dingen niet..
zelfs een normale chauffeur komt op smalle kloteplekjes die net echt op vrachtwagens berekend zijn
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_33621272
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:18 schreef glasbak het volgende:

[..]

Een goede chauffeur weet dat te ontwijken Ik had het over normaal gebruik. Als je normaal kunt rijden, raak je dat soort dingen niet..
Duidelijk nog nooit met een vrachtwagen meegereden ofzo
Ben al rotondes tegengekomen waar ik m'n oplegger langs de ene kant op zo'n schuine borduurstenen moest trekken van een halve meter hoog omdat het langs de andere kant volstond met borden en paaldjes enzo En als je met zo'n oplegger bijvoorbeeld in de stadskernen moet komen mag je er gerust van op aankomen dat je regelmatig helemaal de stoep opmoet enzo dat je bijna de gevels van de huizen raakt...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')