abonnement Unibet Coolblue
pi_33195091
Ik wil graag in mijn nieuwe huisje gebruik gaan maken van halogeen verlichting.

Maar om ook een beetje sfeer te maken wil ik gebruik maken van een lichtdimmer.

Nu heb je halogeen dimmers en gewone dimmers... en tussen die 2 zit een enorm prijsverschil.

Nu is mijn vraag, kan je halogeen verlichting ook met een gewone lichtdimmer dimmen of moet je echt gebruik maken van de halogeen dimmer?

En als je het met een gewone dimmer zou doen wat zijn de gevolgen...gaat het knipperen..of gaan de lampen minder lang mee..enz enz?

Alvast bedankt
Doet ie het, of doet ie het niet
pi_33195115
lijkt me dat er niet voor niets halogeendimmers bestaan he
pi_33195429
Uiteraard, Maar er zijn voor meerdere dingen meerdere opties mogelijk, vandaar mijn vraag of een gewone dimmer ook mogelijk is.
Doet ie het, of doet ie het niet
  zondag 18 december 2005 @ 18:01:55 #4
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_33196212
Kan niet

Een gewone dimmer maakt gebruik van de sinusvorm in een wisselspanning en dimt een gloeilamp door pas vanaf een bepaalde spanning in te schakelen en weer uit te schakelen wanneer de spanning weer onder die waarde komt. Hierdoor wordt de zogenaamde "dutycycle" verlaagd (de lamp krijgt dus gewoon minder lang spanning naarmate hij verder gedimd wordt). Op deze manier kan een lamp dus gedimd worden zonder dat de dimmer zelf vermogen moet dissiperen (zoals bijvoorbeeld bij een potentiometer).

Het gevolg hiervan is dat er aan de uitgang van de dimmer geen sinusvormig signaal meer staat, maar een sinusvorm waarvan de zijkanten er als het ware zijn afgeknipt. Voor een gloeilamp is zo'n signaal geen probleem, maar een transformator (die wordt gebruikt bij halogeenlampen) heeft een sinusvormige spanning nodig om goed te kunnen werken.

http://www.peha.de/DBFiles/Technische_Information_D.pdf

op pagina 22 wordt alles uitgelegd, wel in het duits...

Heb trouwens ook dimmers tussen mijn halogeen maar ik vind het er qua sfeer niet op vooruit gaan.
Kleurwarmte word er niet beter op bij dimmen.
Klaar?
Ik niet!
  Moderator zondag 18 december 2005 @ 18:11:59 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_33196476
Om even één ding vast te vertellen over dimmers; Je bespaart met een lichtdimmer altijd op je elektraverbruik. Omdat een lichtdimmer volgens het zgn fase-aansnijdingsprincipe werkt, is het niet zo dat als de dimmer op half vermogen staat, de elektrameter dat ook exact zo verwerkt! Exacte berekening is dus niet te geven... Maar het scheelt altijd. Denk er wel aan dat TL buizen en spaarlampen niet (zonder meer!) gedimd kunnen worden en dat er voor Halogeen lampen, met name die via een trafo gevoed worden, speciale dimmers nodig zijn!

Echter: een lamp zal minder efficient zijn bij een gedimde stand, dat betekent dat een kleinere lamp gebruiken voordeliger is dan een grote lamp dimmen.

Halogeen spots en warmte

Bij een halogeenlampje van 12 volt en 50 watt loopt er een stroom van 4,16 ampère door de kabel (wattage:voltage=ampèrage), als er te veel stroom door een kabel loopt zal deze warm worden, is het spotje vlak bij de transformator geplaatst dan mag men met kabel werken van 2 x 0,75² echter wordt de afstand groter dan dient de kabeldiameter ook dikker te worden, dit kan anders brand tot gevolg hebben. Let op de kabeldikte, de afstand en leg niet alle kabels over elkaar heen, ook dit veroorzaakt warmte ontwikkeling, gebruik siliconensnoer deze is hitte bestendig.

Een halogeenlamp wordt veel heter dan een gloeilamp. Let er dus goed op dat de warmte achter de reflector weg kan. Plaats inbouw halogeen spots, draden en transformatoren niet op brandbare materialen. Gebruik in de buurt van spots hittebestendig snoer.

Nu na dit algemene verhaaltje maar even ontopic

Halogeendimmers zijn voor halogeen lampen
Normale dimmers zijn voor gloeilampen
Je kunt ze niet onderling uitwisselen omdat het gewoon niet werkt; de manier van dimmen en de electronische schakeling die dat regeld verschillen teveel van elkaar. Heeft veel te maken met een andere stroom die er loopt als je de spanning lager is.
pi_33197634
quote:
Op zondag 18 december 2005 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Halogeendimmers zijn voor halogeen lampen
Normale dimmers zijn voor gloeilampen
Je kunt ze niet onderling uitwisselen omdat het gewoon niet werkt; de manier van dimmen en de electronische schakeling die dat regeld verschillen teveel van elkaar. Heeft veel te maken met een andere stroom die er loopt als je de spanning lager is.
Voor zover ik weet kun je een fase-aansnijdende dimmer wel op gewone gloeilampen gebruiken hoor.
En ik heb zelfs een TL-balk met een gemodificeerde fase-aansnijdende dimmer gedimd zien worden.

Maar je kunt inderdaad geen halogeen met een sinus-dimmer dimmen. (Al moet ik bekennen dat ik het nooit geprobeerd heb... kan ik binnenkort wel eens doen! Kijken wat voor effect het heeft!)
Don't hurry, be crappy!
pi_33199585
volgens mij zou je halogeen wel kunnen dimmen als je een hele domme AC - AC transformator hebt. met lekkere spoelen. goed t efficiente is wel weg met eengeschakelde voedign kan het zowiezo niet!
pi_33201023
Wat kost een halogeendimmer dan? Wil er namelijk zelf ook 1 aanschaffen
It is your friends who make your world!
  zondag 18 december 2005 @ 22:55:57 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33205205
Het ligt er aan wat voor halogeendimmers je hebt.

Halogeenlampen die op 230 V werken zijn zonder problemen te dimmen met een gewone dimmer.

Halogeenlampen die met een transformator (12 / 24 V) werken moeten altijd achter een dure halogeen dimmer
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33209321
halogeen dimmen
zo laten we mijn geheugen even aan het werk zetten (4j geleden in een electra zaak gewerkt)

er zijn om te beginnen 3 verschillende soorten halogeen verlichting

1-laagspanings hallogeen conventionele(gewikkelde) trafo
6,12 of 24v transformator die dmv spoelen de spaning transformeert van 230>laag. de trafo is groot, lomp en zwaar (afhankelijk van vermogen)

2-laagspanings hallogeen electronische trafo
6,12 of 24v transformator die dmv een moderne electronische schakelingen de spanning transformeert van 230>laag. de trafo kan klein en licht zijn door het ontbreken van spoelen.

3-230v halogeen
gebruik zonder transformator direct op het lichtnet. meest voorkomend buis vorm(bouwlamp bv) maar tegen woordig ook in koudspiegel (met reflector) en "gewoon".

de lampen en fittingen zijn voor de eerste 2 groepen het zelfde alleen de transformator verschilt.
de 3de groep heeft andere fittingen en lampen.

voor je halogeen kunt gaan dimmen moetje eerst de soort determineren.
als dit gedaan is kun je een dimmer uit zoeken.

groep 3 is het makkelijkst die is namelijk met elke gloeilampen dimmer gewoon te dimmen, mits de dimmer minimaal 20%meer vermogen kan leveren dan de lamp vraagt!
dus 100w lamp minimaal een 120w dimmer
meer vermogens overschot is niet erg
dit is nodig omdat een halogeen lamp een grotere piekspanning trekt als je hem aan zet dan een gloeilamp

groep 2 heb je een speciale dimmer voor nodig geschikt voor electronische transformatoren. er is echter 1 uitzondering osram maakt een transformator de "mouse" die met elke dimmer werkt zij het dat een normale dimmer wel enig zin's kan gaan zoemen.

groep 1 heb je een dimmer voor nodig geschikt voor gewikkelde transformatoren.

laat het duidelijk zijn dat het mogelijk is dat een dimmer voor meerdre groepen geschikt is.
ook kan het zo zijn dat een ongeschikte dimmer wel werkt, dit heeft alleen altijd een nadelig effect op de levensduur van dimmer en trafo

op het dimmer gebied is er naar mijn mening maar 1 goed merk JUNG dit vanwege de opbouw en kwaliteit (oa metalen draai assen en druk draai systeem)
andere goede merken zijn Busch&Jaeger, Berker, Gira en Niko
lalala
  maandag 19 december 2005 @ 01:36:41 #11
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_33209419
Vorige week nog een een "Bush & Jeager" 2247 aangesloten op een electonische trafo (Halo) .... effect laat zich raden ... (wél verlichting, géén verlichting .... en dat random).
Gelukkig nog een 6513 ingebouwd zitten die een normale fitting aan het dimmen was.... , ff wisselactie en alles werkt weer zoals het hoort.
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
  maandag 19 december 2005 @ 10:36:31 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33212453
Je kan een halogeen dimmer gebruiken, maar als je gaat dimmen, waarom zou je dan halogeen lampen gebruiken? Het hele idee achter een halogeen lamp is dat het metaal van de gloeidraad door het hitte effect in de lamp niet op het glas condenseerd zoals bij een gewone gloeilamp, daarom worden die ook donkerder van kleur) maar op de draad. (Hierdoor kan je energie efficientere lampen maken met lange levensduur.) Als je deze lamp nu gaat dimmen, is dan "defeating the purpose"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 19 december 2005 @ 10:56:20 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_33212847
Omdat er nou eenmaal tegenwoordig heel veel halogeenlampen in omloop zijn. Omdat ze zo mooi klein zijn gok ik.

Onze nieuwe eettafellamp heeft ook halogeen lampjes en die wil ik toch echt wel kunnen dimmen. Het had van mij dan ook niet per se halogeen hoeven zijn, mar door het model is dat niet anders.
***
pi_33214213
quote:
Op maandag 19 december 2005 01:36 schreef wimmel_1 het volgende:
Vorige week nog een een "Bush & Jeager" 2247 aangesloten op een electonische trafo (Halo) .... effect laat zich raden ... (wél verlichting, géén verlichting .... en dat random).
Moah moet kunnen in deze (kerst-)tijd.
Don't hurry, be crappy!
  maandag 19 december 2005 @ 12:40:25 #15
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_33214597
wij hebben ook 3 halogeendimmers gekocht laatst, 2 universele opbouwdimmers (¤ 14,95 ) en 1 inbouwdimmer (¤ 100,- ).

Dus je kunt een universele dimmer halen bij de beter bouwmarkt
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
pi_33219796
als je inbouwspots ergens in maakt gewoon een osram mouse trafo boven je plafond gooien en een gewone dimmer erop, werkt perfect.

ik zag ook ergens dat TL en PL verlichting niet gedimd kon worden, dit kan wel maar dan wel met 0-10 Volt regeling....
  Moderator maandag 19 december 2005 @ 17:57:16 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_33221226
Klopt TL en PL verlichting zijn wel te dimmen.
Met speciale trafo's en speciale dimmers met een speciale 0 - 10 volt regeling kun je PL lampen ook dimmen.

Maar dit valt wel een beetje buiten de normale huis tuin en keuken lampjes
PL's bedoel ik dan..

pi_33323438
idd tl en pl dimmen is prima mogelijk alleen:
-nooit tot nul om het zo maar te zeggen, tl heeft altijd een rest licht waarde je kan niet van donker naar fel vloeiend overgaan.
-verschrikkelijk duur
maar wel heel comfortabel hoor en energie zuinig
lalala
pi_33323769
tegenwoordig heb je met TL-5 dat er een sensor bij de buis zit die het omgevingslicht meet en zo dus zelf zijn eigen lichtsterkte instelt...

dus hoe meer licht van buiten, hoe minder licht van de TL en hoe donkerder van buiten, hoe meer de TL brandt, maar ja, dat is er eigenlijk ook al wel enkele jaren....
  donderdag 22 december 2005 @ 22:02:09 #20
121745 Gauge
God does not play dice
pi_33323939
Halogeen kan je het beste dimmen door een transformator met dim ingang te gebruiken, dit is een spanning van 0 tot 10V.
  donderdag 22 december 2005 @ 22:10:28 #21
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_33324363
Je kan een gewone dimmer gebruiken maar alleen met 220V halogeenlampen. Als er een trafo aanzit dan moet je een halogeendimmer gebruiken, anders sloop je je trafo op den duur.
Ik dim al het halogeenlicht omdat ik het te fel vind.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_33324851
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:10 schreef Pikkebaas het volgende:
Je kan een gewone dimmer gebruiken maar alleen met 220V halogeenlampen. Als er een trafo aanzit dan moet je een halogeendimmer gebruiken, anders sloop je je trafo op den duur.
Ik dim al het halogeenlicht omdat ik het te fel vind.
met osram mouse niet......
pi_57616897
Wat ik me afvroeg is of je ook een gloeilamp op een halgeen dimmer kunt aansluiten? heb namelijk een dubbele halogeen dimmer in de wand zitten, maar heb maar 1 halogeen lamp...

Heb al even geprobeerd, gloeilamp doet het wel maar ik vroeg me af of dit kwaad kon?

Groet,

floris
pi_57619944
quote:
Op donderdag 22 december 200522:10 schreef Pikkebaas het volgende:
Je kan een gewone dimmer gebruiken maar alleen met 220V halogeenlampen. Als er een trafo aanzit dan moet je een halogeendimmer gebruiken, anders sloop je je trafo op den duur.
Ik dim al het halogeenlicht omdat ik het te fel vind.
Je zou ook kunnen overwegen er een lampje met wat minder vermogen in te zetten?
  woensdag 26 maart 2008 @ 14:06:41 #25
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_57621886
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 10:19 schreef florisss het volgende:
Wat ik me afvroeg is of je ook een gloeilamp op een halgeen dimmer kunt aansluiten? heb namelijk een dubbele halogeen dimmer in de wand zitten, maar heb maar 1 halogeen lamp...

Heb al even geprobeerd, gloeilamp doet het wel maar ik vroeg me af of dit kwaad kon?

Groet,

floris
ja dat kan.
Ik heb zelf ooit de transformatoren en halogeens van de dimmer afgehaald om dat ik vond dat het zo'n takke herrie maakte (die trafo's).
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_57668388
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 10:19 schreef florisss het volgende:
Wat ik me afvroeg is of je ook een gloeilamp op een halgeen dimmer kunt aansluiten? heb namelijk een dubbele halogeen dimmer in de wand zitten, maar heb maar 1 halogeen lamp...

Heb al even geprobeerd, gloeilamp doet het wel maar ik vroeg me af of dit kwaad kon?

Groet,

floris
Florisss, je zegt "gloeilamp doet het wel", bedoel je dat je hem kan dimmen ?

Ben benieuwd, ik zit zelf ook met een soortgelijk probleem.
Ik heb 2 plafondlampen, waarvan 1 halogeen en 1 gloeilamp. Deze worden momenteel samen bediend met 1 dubbele wandschakelaar. Nu wil ik beide lampen gaan dimmen. Kan ik deze dubbele schakelaar dan vervangen door een dubbele halogeendimmer ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Zjummie op 28-03-2008 11:17:37 ]
pi_57668434
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 14:06 schreef maedel het volgende:

[..]

ja dat kan.
Ik heb zelf ooit de transformatoren en halogeens van de dimmer afgehaald om dat ik vond dat het zo'n takke herrie maakte (die trafo's).
Bedoel je dat jet kwaad kan ? En halogeen trafo's gaan herrie maken als je ze dimt ?
  vrijdag 28 maart 2008 @ 11:06:33 #28
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_57669024
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 10:38 schreef Zjummie het volgende:

[..]

Bedoel je dat jet kwaad kan ? En halogeen trafo's gaan herrie maken als je ze dimt ?
Ik bedoel dat het geen kwaad kan.
Die trafo's heb je volgens mij alleen nodig voor halogeen. Ik wilde de trafo's van de stroom afhebben, en de lampen vervangen door gloeilampen. Dat kon.
Alleen een gloeilamp gaat echt veel sneller kapot. Ik sluit ook niet uit dat het iets met die dimmer te maken had

Maar het kan dus wel, je huis fikt er niet van af ofzo.

Over die herrie, de trafo's die ik had maakten herrie vond ik als je de lampen dimde. Maar dat licht natuurlijk maar net welke spullen je hebt of dat is, en ook aan je oren. Ik heb echt supergoede oren, dus voor mij is het nog al snel irritant.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_57815340
uh in mijn huis zat al gewoon een dimmer stopcontact ik heb daar nu dimmer hallogeenlampjes op aangesloten en die werken gewoon prima... (en ik kan me niet voorstellen dat de oud huiseigenaar halogeendimmer stopcontacten had hoor)
pi_66850219
Hoi
ik gebruik een Merten electronische dimmer om een halkogeen lamp met 11 lampjes te kunnen dimmen, na een begin waarin alles goed leek te gaan zit ik nu met een lamp waar maar 5 van de 11 lampjes nog branden en 6 gewoon uit blijven.
Wat is er fout gegaan? en wat moet ik doen?
Ik he erop gelet dat het bereik van de dimmer en de 12 volts lampjes in elkaar passen!

groet en bvd Nie
pi_116262233
-

[ Bericht 49% gewijzigd door Me_Wesley op 01-09-2012 05:36:53 ]
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')