quote:
Op dinsdag 20 december 2005 00:49 schreef Lortnoc het volgende:[..]
Ik dacht aan Petzl Sarken's maar kan nergens reviews vinden, wil iig een allround ijzer waar je ook wat stijlere dingen mee aankan. Grivel G14 of Black Diamond Sabretooth zijn ook opties hoewel die wel wat zwaarder zijn.
Ik ga iig voor een new-matic binding, voor plastic beugel en achter snelsluiter. Dit is wat handiger want de inkeping voor op je zool slijt eraf na een aantal jaren en dan zit je te kijken met je snelsluiters.
Dat was precies mijn idee. De inkeping voor slijt veel sneller dan die aan de achterkant, en heelhooks zijn in alpien terrein toch vrij zeldzaam

Ik heb voor de bekende plastic beugel, achter een snelsluiter. Petzl noemt dat trouwens een leverlock sluiting waar Grivel het Newmatic noemt.
Met mijn ijzers is ook steiler terrein nog goed te doen, hoewel de voorpunten natuurlijk niet gemaakt zijn als waterval ijzers. Die zou ik ook niet gebruiken voor gletschertochten: met die lange punten blijf je voortdurend haken en dat loopt niet fijn. Voor waterval klimmen koop ik dan nog wel eens een paar echte watervalijzers.
Die van mij zijn trouwens door een ingenieus beugeltje zowel flexibel als stijf te maken, en je kunt ook nog eens per halve schoenmaat de lengte verstellen. Ik neem ze wel mee naar de meet, als jij je D-tjes even meeneemt.
Sabretooths zien er ook goed uit, een klimmaat van mij heeft ze ook. Zij had wel opvallend veel sneeuwbalvorming, terwijl ik nergens last van had. komt omdat sabretooths harde stolplaten hebben, en ik zachte. Kennelijk pakt de sneeuw toch beter op harde ondergrond dan op rubber wat continue buigt en vervormt. (wel logisch eigenlijk)
De prijs en het gewicht van sabretooths vind ik een nadeel, de voorpunten zijn wel meer geschikit voor technisch werk dan die van de petzls. Maar ga jij de komende 2 jaar al mixed watervalroutes klimmen?
ik niet hoor...

@ Roel: leuke foto's! Misschien kunnen Lortnoc en ik als pré-meet een keer op een zonnige zondagmiddag die kant op komen? (Bij voorkeur 2e kerstdag, effe weg van alle zeurende familie

)
Mijn foto's op Flickr!Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_GielusNamens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-