abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_37534493
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 20:33 schreef francorex het volgende:

[..]

Ramptoerist

Was maar een grapje, Katrina-reeks was een goed topic, groot topic dacht ik, 8 delen?

Je hebt dat goed gedaan, verzorgt, snel en to the point.

Je zou een goede journalist(e) zijn, een Earth-Changes journalist.
8 delen echt hurricane en nog wat deeltjes 'napraten' idd.. toen was de lol er voor mij vanaf. Een journalist? Nou, doe dat maar niet hoor.. het is zo wel goed. Af en toe wat doen kan dan weer geen kwaad.
pi_37534494
5,000 evacuated, first lava oozes from Mount Merapi
quote:
More than 5,000 Indonesians have fled their homes around simmering Mount Merapi, officials said Thursday, as the first lava flow oozed from the volcano. Lava spilled at 2:00 am (1900 GMT Wednesday) from a new lava dome that has grown on top of Mount Merapi, which has been on stand-by alert for three weeks, said Muzani from Yogyakarta's vulcanology office. "The lava flowed for about 200 metres (yards)," he told AFP.
Het is begonnen geloof ik.
  Moderator donderdag 4 mei 2006 @ 11:59:10 #178
8781 crew  Frutsel
pi_37540044
Het schijnt nu toch echt te beginnen idd

Bron:Foxnews

Red-hot lava began flowing from the crater of Indonesia's rumbling volcano Mount Merapi early Thursday as vulcanologists warned residents an eruption may be imminent.

Burning streams of molten lava started pouring down the slopes at about 2 a.m. local time, said Subandriyo, the chief of Merapi's Volcanology and Monitoring offices, who goes by a single name.

Residents still near the 9,700-foot peak were urged to leave immediately, even though officials said they were not yet raising the alert to the highest level.

"The volcano has shown significantly more activity," Subandriyo said.

Merapi is one of at least 129 active volcanoes in Indonesia, part of the Pacific "Ring of Fire" — a series of fault lines stretching from the Western Hemisphere through Japan and Southeast Asia.

It last erupted in 1994, sending out a searing cloud of gas that burned 60 people to death. About 1,300 people were killed when it erupted in 1930.



pi_37541619
Fox laat alleen weg dat na de eruptie van afgelopen nacht, die 200 meter ver kwam, er niets verergerd is. Dus nog even wachten.
  donderdag 4 mei 2006 @ 18:40:28 #180
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_37551853
aardschokken zijn de triggers van vulkanen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator vrijdag 5 mei 2006 @ 17:24:52 #181
8781 crew  Frutsel
pi_37581325
SEATTLE, Washington (AP) -- If the skies are clear as forecast, volcano watchers who turn out for the reopening of the Johnston Ridge Observatory on Friday will get a spectacular view of a hulking slab of rock that's rapidly growing in Mount St. Helens' crater.

It's jutting up from one of seven lobes of fresh volcanic rock that have been pushing their way through the surface of the crater since October 2004.

The fin-shaped mass is about 300 feet tall and growing 4 feet to 5 feet a day, said Dan Dzurisin, a geologist at the U.S. Geological Survey.

The rock in the crater began growing last November, steadily moving west and pushing rock and other debris out of its way as it goes.

Mount St. Helens, located in the Cascades of Washington, has been quietly erupting since a flurry of tiny earthquakes began in late September 2004. Scientists initially mistook the quakes as rainwater seeping into the hot interior of the older lava dome.

But it soon became clear that magma was on the move, confirmed by the emergence of fire-red lava between the old lava dome and the south crater rim a few weeks after the seismic activity began.

The volcano has continued pumping out lava ever since. Eventually, scientists expect the volcano will rebuild its conical peak that was obliterated in the May 18, 1980 eruption that left 57 people dead.

The current growth of the new lava dome has been accompanied by low seismicity rates, low emissions of steam and volcanic gases and minor production of ash, the USGS said.

"Given the way things are going now, there's no hint of any sort of catastrophic eruptions," USGS geologist Tom Pierson said. "At any time, however, things can change."

Scientists flew a helicopter into the crater late last week to adjust equipment and take photographs that will likely be used to determine just how much the new lava dome has grown the last several months.

The Johnston Ridge Observatory, which closes down every winter, is the closest observatory to the 8,364-foot peak. It is named after David A. Johnston, a volcanologist killed in the 1980 eruption. It sits about five miles north of the mountain and offers the closest views of the volcano's horseshoe-shaped crater.



pi_37611288
Ik zeg niet gauw wauw, maar 4 tot 5 foot per dag is tot 1,5 meter per dag als mijn kennis van het Amerikaanse maatstelsel me niet bedriegt
Dat is gigantisch en het lijkt me dat deze meeėter geen lang leven beschoren is. Een /.-er gaf nog een hint over de Bezymianny, Kamchatka, Russia. Deze is voor het laatst uitgebarsten in 1956. Is het kleinere broertje van MSH, de gelijkenis is treffend. Meer informatie op:
http://volcano.und.edu/vw(...)anny/bezymianny.html (tekst en foto's Engels)
http://data.emsd.iks.ru/videokzy/videokzy.htm (webcam)
  zondag 7 mei 2006 @ 20:47:45 #184
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_37639787


Na het programma overschakelen naar BBC 2, daar begint een epiloog.

En als toemaatje, the Sky at Night met Patrick Moore, BBC 1 na match of the day.

Onderwerp: het ontstaan van sterrenstelsels.

pi_37642503
quote:
Op zondag 7 mei 2006 20:47 schreef francorex het volgende:
[afbeelding]

Na het programma overschakelen naar BBC 2, daar begint een epiloog.

En als toemaatje, the Sky at Night met Patrick Moore, BBC 1 na match of the day.

Onderwerp: het ontstaan van sterrenstelsels.

Plaatje is nu al niet mer actueel. Anyway, op BBC1 is zojuist een docu over Krakatoa begonnen.
pi_37646156
Goed, Krakatoa was iets erger dan wat er zich in de recente geschiedenis heeft afgespeeld. De kersttsunami van 2004 was vervelend, bij de explosie van Krakatoa was de tsunami ongeveer drie keer zo hoog. En een explosie die 3000 mijl (4800 km) verderop te horen is, dat lijkt me niet echt gezond voor het gehoor als je daar in de buurt staat. 4800 km is ongeveer van Gibraltar naar het noordelijkste puntje van Zweden.

En de uitbarsting zorgde ook voor een jarenlange daling in temperatuur. Misschien is het broeikaseffect wel gewoon het resultaat van het verminderen van de invloed van die uitbarsting.

Ow, en stortregen is niet echt grappig. En nog minder als het niet uit water maar uit as bestaat.

Merapi hoeft wmb geen tweede Krakatoa te worden.
  maandag 8 mei 2006 @ 00:19:11 #187
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_37646482
quote:
Op maandag 8 mei 2006 00:04 schreef Light het volgende:
Goed, Krakatoa was iets erger dan wat er zich in de recente geschiedenis heeft afgespeeld. De kersttsunami van 2004 was vervelend, bij de explosie van Krakatoa was de tsunami ongeveer drie keer zo hoog. En een explosie die 3000 mijl (4800 km) verderop te horen is, dat lijkt me niet echt gezond voor het gehoor als je daar in de buurt staat. 4800 km is ongeveer van Gibraltar naar het noordelijkste puntje van Zweden.

En de uitbarsting zorgde ook voor een jarenlange daling in temperatuur. Misschien is het broeikaseffect wel gewoon het resultaat van het verminderen van de invloed van die uitbarsting.

Ow, en stortregen is niet echt grappig. En nog minder als het niet uit water maar uit as bestaat.

Merapi hoeft wmb geen tweede Krakatoa te worden.
de tsunami van 2004 verveledn noemen is een understeatment, maar ik bwgrijp war je op doelt. maar volgens mij is de merapi een ander type vulkaan en zal deze niet zo exploderen als Krakatoa deed. Gelukkig maar.

Al vraag ik me wel af wat de uitbarsting voor gevolgen zal hebben voor de seismologische activiteit en een eventueel verband.
Ligt de Merapi in de buurt van de zuidelijke gedeelte van de breuklijn van de beving van 2004? HEt zuidelijke gedeelte is namelijk niet tijdens die beving los gescheurd en staat onder hevige spanning die volgens wetenschappers elk moment kan losscheuren. Of over 30 jaar. Maar het is te hopen dat de 1 de ander niet triggert zoals bij krakatoa was.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_37646998
quote:
Op maandag 8 mei 2006 00:19 schreef One_of_the_few het volgende:

Al vraag ik me wel af wat de uitbarsting voor gevolgen zal hebben voor de seismologische activiteit en een eventueel verband.
Ligt de Merapi in de buurt van de zuidelijke gedeelte van de breuklijn van de beving van 2004? HEt zuidelijke gedeelte is namelijk niet tijdens die beving los gescheurd en staat onder hevige spanning die volgens wetenschappers elk moment kan losscheuren. Of over 30 jaar. Maar het is te hopen dat de 1 de ander niet triggert zoals bij krakatoa was.
De Merapi ligt redelijk in de buurt van die breuklijn. Op zich niet zo heel lastig in Indonesie. Een zware aardbeving kan volgens mij wel een uitbarsting triggeren, maar andersom zie ik dat minder snel gebeuren. En in die docu's over Krakatoa is niet gesproken over aardbevingen ten tijde van de uitbarsting.

Krakatoa is/was een groot vulkanisch eiland, Merapi ligt wat verder van de kust.
pi_37648547
Krakatau en Merapi liggen ongeveer even ver van de breuklijn af als ik dat bekijk op een kaartje. Ze liggen beiden ten noorden ervan. Volgens mij liggen die vulkanen beiden (met nog zo'n 50 anderen) op de uiterste noordelijke gebieden van de subductie-zone.. dat wil zeggen, de oceaan-plaat schuift onder de Azie-plaat.

Krakatau zelf bestaat inderdaad niet meer, dat eiland is ontploft a la Santorini (het verhaal van Atlantis zou daar vandaan komen). Echter, het 'Kind van Krakatau' is een nieuw gevormd eiland dat nog altijd groeit. Een duidelijk teken dat het niet de laatste keer was dat de vulkaan actief zal zijn.

Wikipedia:


  maandag 8 mei 2006 @ 08:32:22 #190
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_37648962
quote:
Op maandag 8 mei 2006 00:47 schreef Light het volgende:

[..]

De Merapi ligt redelijk in de buurt van die breuklijn. Op zich niet zo heel lastig in Indonesie. Een zware aardbeving kan volgens mij wel een uitbarsting triggeren, maar andersom zie ik dat minder snel gebeuren. En in die docu's over Krakatoa is niet gesproken over aardbevingen ten tijde van de uitbarsting.
De docu die ik op discovery he gezien hadden ze het wel een zware aardbevingen. Maar goed, dat is verleden, kijken wat er nu gaat gebeuren.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_37649111
quote:
Op maandag 8 mei 2006 08:32 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

De docu die ik op discovery he gezien hadden ze het wel een zware aardbevingen. Maar goed, dat is verleden, kijken wat er nu gaat gebeuren.
Dit was volgens mij dezelfde docu als die al eens op Discovery is geweest. Misschien heb ik gewoon niet goed opgelet.
  Moderator maandag 8 mei 2006 @ 21:01:28 #192
8781 crew  Frutsel
pi_37670096
YOGYAKARTA, 08 May 2006 - A new dome at the peak of Indonesia's simmering Mount Merapi was changing quickly Monday and more ominous lava oozed down its slopes but residents were not ordered to evacuate, a scientist said. "Although the morphology of the new dome is changing at a relatively fast pace, my superior has not yet seen the need to raise Merapi's alert status to its highest level," said Triyani from the volcanology office in Yogyakarta, 30 kilometers south of the volcano.

Merapi, which towers over a fertile Central Java plain and provides livelihoods for thousands of people living around its slopes, was put on "standby" alert status more than three weeks ago. If boosted to its highest level, residents face mandatory evacuation. Triyani said that 67 more lava flows were recorded flowing from the new dome at the peak of the 2,914-meter (9,560-foot) volcano since Sunday night.

"We are still in the process of studying all scientific data that we have obtained before we can decide whether or not the alert status should be upgraded," Triyani told AFP. More than 5,000 people have fled their homes around the volcano so far but many return to work near their homes during daylight hours. The new dome has been forming on Merapi for more than a week, signalling that the eruption would involve an outflow of lava and deadly heat clouds rather than a massive explosion, scientists have said.

  dinsdag 9 mei 2006 @ 15:24:53 #193
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_37691497
http://antwrp.gsfc.nasa.g(...)thelens_usgs_big.jpg

een highres picje van de groeiende steen uit st. helens. Verkleinde afbeelding was al getoond door Frutsel enkele reacties geleden
  Moderator woensdag 10 mei 2006 @ 00:06:49 #194
8781 crew  Frutsel
pi_37701216
JAKARTA (ANP) - Honderden geėvacueerde Indonesiėrs die rond de vulkaan Merapi wonen, zijn naar hun huizen teruggekeerd. Dat gebeurde terwijl het gevaar van uitbarsting juist is toegenomen. De vulkaan kan iedere dag uitbarsten, zeiden functionarissen dinsdag.



De hoogte van de lava binnen in de Merapi-vulkaan is volgens vulkanoloog Ratdomo Purbo de afgelopen drie dagen met 150.000 kubieke meter per dag gestegen. Terugkerende omwonenden naar het gevaarlijke gebied, zeiden niet langer te kunnen wachten. Ze hadden hun dieren en akkers vorige week donderdag in haast achtergelaten. ,,We kunnen ze pas dwingen om weg te blijven als er echt een noodsituatie is'', aldus een functionaris.
De Javaanse vulkaan gromt al weken en stoot sinds 3 mei af en toe lavastromen uit. De laatste keer dat de Merapi tot uitbarsting kwam was in 1994. Er vielen toen 66 doden.
pi_37701821
OMG.. get those people out of there...

Duurt dus waarschijnlijk niet lang meer..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:53:14 #196
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_37720264
Volcano erupts on Kamchatka peninsula click
13:49 | 09/ 05/ 2006

quote:
PETROPAVLOVSK-KAMCHATSKY, May 9 (RIA Novosti) - The Bezymyanny volcano has erupted on the Kamchatka peninsula in Russia's Far East, a local seismology official said Tuesday.

Alexei Ozerov, a senior researcher at the Institute of Volcanology and Seismology, said the eruption started at 12.25 p.m. Moscow time (08.25 a.m. GMT) on Tuesday. The eruption does not pose any threat to local population, he said.
pi_37780965
Merapi Volcano alert prompts mandatory evacuations
quote:
Indonesian scientists have raised the alert status for the Mount Merapi volcano to its highest level, prompting mandatory evacuation of residents living near the mountain. Merapi, a 2,968-meter (9,738-foot) volcano near Yogyakarta city on Indonesia's most densely populated island of Java, has spewed pyroclastic flows since 8:30 a.m. local time today, Subandrio, head of the Mount Merapi observatory at the Volcano Development and Research Center, said in a telephone interview today.
Het is zover, verplichte evacuaties.
  Moderator zaterdag 13 mei 2006 @ 17:04:47 #199
8781 crew  Frutsel
pi_37791164
JAKARTA - De Indonesische autoriteiten hebben de inwoners van dorpen rond de vulkaan Merapi op Java opdracht gegeven hun huizen te verlaten. Volgens vulkanologen staat de Merapi, een van de actiefste vulkanen ter wereld, op het punt uit te barsten. Op en rond de vulkaan wonen ongeveer tienduizend mensen, die allemaal geėvacueerd zullen worden.

De bijna drieduizend meter hoge Merapi is de afgelopen jaren verscheidene malen dichtbij een eruptie geweest. De afgelopen weken is er een sterk verhoogde activiteit waargenomen. Zaterdag werden 27 vulkanische bevingen gemeten. Deze bevingen zijn vaak de voorbode van een uitbarsting. Er komt lava uit de krater. De lava glijdt over een afstand van anderhalve kilometer de berg af.

Honderden mensen zijn met bussen en vrachtwagens naar opvangcentra vervoerd. Naar schatting zevenduizend mensen moeten nog worden geėvacueerd. Vooralsnog zijn geen doden of gewonden gemeld.

De autoriteiten kondigden zaterdag het hoogste risiconiveau af. Bewoners werden gevraagd hun woning en vee achter te laten, maar velen zouden dat hebben geweigerd.

Code rood

"We hebben vanochtend de status van de Merapi verhoogd tot de hoogste alarmfase, code rood. Alle bewoners hebben opdracht gekregen te evacueren", aldus het hoofd van de Merapi-sectie van de Indonesische vulkanologische dienst tegen het ANP. Volgens een andere medewerker van de dienst betekent code rood technisch gezien ook dat de vulkaan binnen 24 uur zou kunnen uitbarsten.

"We hebben de status verhoogd omdat er steeds meer hete rook uit de krater komt. We hebben ook een toenemend aantal aardschokken geregistreerd", aldus de wetenschapper. De 3000 meter hoge Merapi ligt in het dichtbevolkte Midden-Java bij de stad Jogjakarta.

De Merapi-vulkaan is één van de laatste actieve vulkanen in Indonesiė en ligt vierhonderd kilometer ten oosten van de hoofdstad Jakarta. In 1994 was de laatste uitbarsting, die zestig mensen het leven kostte. In 1930 werden ongeveer dertienhonderd Indonesiėrs gedood bij een uitbarsting.





[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 13-05-2006 17:17:13 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')