abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 11 december 2005 @ 00:57:49 #1
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_32984669
Hier alweer deeltje zeven in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Recentelijk 'verdwenen' mat. soorten als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn NoordNed, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

NoordNed rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgt NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS.
Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal en sinds 2005 ook nog op Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Noordned
Laten we in het noorden beginnen met NoordNet. Dit bedrijf (100% dochter van Arriva) huurt haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lightrail Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NS exploiteert nog vier diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen, Apeldoorn-Zutphen, Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag en Maastricht/Heerlen-Haarlem en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig. ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht om wat extra zitplaatsen te verzorgen, momenteel staan er enkele tientallen aan de kant wegens instroom IRM, maar vermoedelijk worden deze ingezet op de HSL tot de HSL-treinen gereed zijn.
ICR en ICRm wordt door elkaar gebruikt op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK zo veel mogelijk op Venlo-Den Haag en in de spitstreinen ook op Eindhoven-Utrecht rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Roosendaal-Zwolle.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Als binnenkort de stuurstand (Bds) zijn intrede doet in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.

DD-AR is wat korter (stammen van 4 of 5) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht en als sneltrein op Den Haag/Rotterdam-Arnhem (koppelen in Gouda).

Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog twee speciale koplopers rond, genummerd 4023 en 4444. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), worden deze as we speak in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen (inmiddels zijn ook een aantal zesjes verkort tot viertjes), dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al enige setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel is de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurd regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden inverband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
SM'90 is per 11-12-2005 terzijde gesteld en wordt vermoedelijk gesloopt.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund reden Bauheihe 643 en 624, nu enkel Talents.. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen.


Op Roosendaal-Antwerpen:


Nieuweschans-Leer:
(nog geen foto's)

Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: sweek)



Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Pics heb ik helaas niet van mezelf. Deze leen ik even van sweek:

A32 Gouda-Alphen a/d Rijn van buiten en binnen.

Houtense (uit Hannover) tram van buiten en binnen.

Uit de andere topics:
* Andere] handige linkjes:[/me]
  • Officiële NS site (algemene informatie, reisplanner)
  • The European Railway Server
  • Railserver.net
  • OVL Yahoo groep (registratie vereist)
  • Nedrail 1435
  • Sporenplannen van heel Nederland
  • NS FAQ, verouderd, maar nog steeds boordevol handige informatie

    [me=Foto’s van FOK’ers:
  • MREn, geordend op datum
  • [url=http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen]Sweek, geordend per station/regio.

    Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
  • "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_32984812
    a) onderste deel van de OP kloppen de [ me] tagjes niet.

    En een vraag waarom de deel-nummertelling in de vorige delen zo vaag was (8+2)
    pi_32984825

    Het Dockumer Lokaaltsje ter hoogte van Stiens, op de achtergrond Station Stiens

    Ik kan, als ik wil, als mn treinenfoto's in deze post zetten Dat doe ik net. Wie ze toch wil zien moet hier maar even kijken
      zondag 11 december 2005 @ 01:16:01 #4
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_32984995
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:05 schreef the_disheaver het volgende:
    a) onderste deel van de OP kloppen de [ me] tagjes niet.
    Ik weet het, maar de topicstart is zo lang dat editten onmogelijk is. Had ook even geen tijd om alles perfect te maken, heb wel info een beetje ge-update voorzover dat binnen korte tijd mogelijk was.
    quote:
    En een vraag waarom de deel-nummertelling in de vorige delen zo vaag was (8+2)
    Ach..aardigheidje
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      zondag 11 december 2005 @ 01:37:45 #5
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_32985274
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:05 schreef Alexxxxx het volgende:
    Ik kan, als ik wil, als mn treinenfoto's in deze post zetten Dat doe ik net. Wie ze toch wil zien moet hier maar even kijken
    Om de nieuwe dienstregeling te vieren, gooi ik er 29 tegen aan uit de categorie divers.


    ACTS verzorgt tractie voor gezelschapsritje naar Amsterdam, hier te Bentheim


    Br425, model voor nieuwe stoppers voor NS-R, Bentheim.


    Br425, RB Bentheim-Bielefeld, Bentheim.


    Br145, Rheine


    Br120 met IC naar Norddeich Mole, Rheine


    1315+plan W, Hengelo


    NS ICE3 Amsterdam Centraal


    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal


    Felle kleurtjes om HC te helpen zien of alle deuren dicht zijn, IRM, Amsterdam Centraal


    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal


    Gezelschapsritje met V200, Amsterdam Centraal


    SM'90, Zwolle


    Paar ICM's door de wisselstraat, Zwolle


    Verkorte en besmeurde ICM-0, Amersfoort


    DDM-1 tbv supportersvervoer, Enschede


    Samen op rijden, tussen Eindhoven en Boxtel


    IRM sleept DM'90, Zwolle


    IRM met proef reisinfo, Zwolle


    ICM met kinderboekenweektotaalreclame, tussen Hengelo en Enschede Drienerlo


    Oude Br624 van DB Regio, nu vervangen door Talents, Enschede


    Cabine Br624, Enschede


    Connexxion Veenexpress, Marienberg


    Twee Railhoppers, Marienberg


    Wat Wadlopers, Sauwerd


    Dit gaat door voor 1e klas in een Wadloper


    Afvoer ICM-0, Den Bosch


    Br643 Talent van DB Regio, Glanerbrug


    Talents(DB Regionalbahn Westfalen) te Gronau


    HTM/NS A32 tram te Moordrecht

    [ Bericht 1% gewijzigd door MREn op 12-12-2005 02:03:04 ]
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_32985289
    Gave foto's van veelal ook mooie treinen
      zondag 11 december 2005 @ 01:52:28 #7
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_32985427
    Nog een paar om het af te leren, afdeling België (Lommel, Antwerpen, Gent) heb ik even geen zin in, moet morgen weer vroeg op.


    Achtereenvolgens BEMO2, BEMO1, 2 600's en een nieuwe 700 van NedTrein te Zwolle


    Interieur van de bijna verdwenen Br624


    Twee Buffels te Enschede Drienerlo
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_32988270
    Toevallig ben ik laatst nog in Antwerpen geweest, onder andere om treinen te fotograferen.


    Merk en type: interieur trein Amsterdam-Brussel
    Eigenaar: NS / NMBS
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Den Haag
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema



    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen: Berghem
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 4146


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 2738, trekt een dubbeldekstrein


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummers 2738 en 926


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 926


    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: NMBS
    Land van herkomst: België
    Locatie: Antwerpen Centraal
    Datum: 23-09-2005
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: treinnummer 830


    Meer Belgische treinen hier

    Best tof trouwens, die jongerenkorting.. Best niet zo tof het gemiddelde station in België

    het linkje voor herkenning van Belgische treinen uit het vorige topic staat bij mn favorieten, ben er alleen nog niet aan toegekomen uit te zoeken wat wat nu precies is
      zondag 11 december 2005 @ 17:22:03 #9
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_32991783
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:37 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Om de nieuwe dienstregeling te vieren, gooi ik er 29 tegen aan uit de categorie divers.

    [afbeelding]
    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal

    [afbeelding]
    ACTS 1251 met retourrit van Keukenhof, Amsterdam Centraal
    En wat een feest, dat moeten we vieren. Leuke foto's, nostalgisch ook, van dit spoor zijn de 1200en talloze keren vertrokken richting zuiden...
    quote:
    [afbeelding]
    HTM/NS A32 tram te Moordrecht
    Neenee, lightrail, niet tram!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_32991889
    Hoe zien de treinen eruit die vanaf september 2006 in Friesland en Groningen gaan rijden?
    pi_32991919
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:27 schreef Omaha het volgende:
    Hoe zien de treinen eruit die vanaf september 2006 in Friesland en Groningen gaan rijden?
    rood.
    pi_32992012
    Kijk aan, weer een nieuw topic!
    quote:
    Op vrijdag 9 december 2005 15:03 schreef JDude het volgende:

    [..]


    Vanaf februari afstuderen bij NS Reizigers... over concurrentie tussen auto en trein
    Klinkt als een interessant afstudeerproject. Houd je ons op de hoogte? Het lijkt me leuk om zo af en toe wat dingetjes te horen. Succes ermee iig!
    quote:
    Op zaterdag 10 december 2005 20:55 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    Ik weet niet of je bekend bent met het duitse treinensysteem? Maar ik vind persoonlijk het daar erg goed geregeld.
    Je hebt er regionale treinen die onderverdeeld zijn in stoptreinen (RB) en sneltreinen (RE). Deze zijn voor iedereen toegankelijk. Daarna heb je de lange afstands treinen (IC en EC). Hier moet je toeslag voor betalen, zo hou je toch een bepaalde groep mensen buiten. Misschien handig om de wat vervelendere treinpassagiers buiten deze kwaliteitstreinen te houden. Tot slot natuurlijk de hogesnelheidstreinen (ICE en gedeeltelijk Thalys), waar je ook toeslag moet betalen.

    Zou dit niet iets zijn voor Nederland, dus met name het verschil tussen de regionale treinen / lange afstands treinen en wel of geen toeslag (in Nederland bijvoorbeeld door de regionale treinen iets goedkoper te maken)
    Ik denk niet dat het Duitse systeem toepasbaar is in Nederland. Sowieso is Duitsland veel groter waardoor de reistijden en -afstanden veel groter zijn. Als je dergelijke afstanden gaat afleggen betaal je graag wat meer voor extra comfort, dat halve uurtje wat je hier in de trein zit stelt dan niks voor. En inderdaad wat MRen ook zegt, het is vaak sneller om gewoon de eerste de beste trein te pakken. Soms wordt een stop- of sneltrein onderweg ingehaald, maar lang niet altijd. Daarbij kan je je afvragen of mensen twee of drie treinen blijven wachten op het station, omdat die treinen niet genoeg comfort bieden. Hier is toch een snel-snel-mentaliteit en wil je zo snel mogelijk op de plek van bestemming aankomen.

    Overigens staan er nog wel wat foutjes in de OP, maar die kon niet meer aangepast worden las ik
    pi_32992766
    De SM'90 mag overigens best uit de openingspost, aangezien die vanaf vandaag buiten dienst zijn gesteld

    Mooie foto's hierboven @ allen!
    Seriously!?
      zondag 11 december 2005 @ 18:35:26 #14
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_32993439
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 18:03 schreef ImPrEzA het volgende:
    De SM'90 mag overigens best uit de openingspost, aangezien die vanaf vandaag buiten dienst zijn gesteld

    Mooie foto's hierboven @ allen!
    Ik had ergens anders gelezen dat dat toch niet doorging in verband met lease-contracten of zo? Weet iemand daar meer van?
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_32995463
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 01:37 schreef MREn het volgende:

    [afbeelding]
    Br143, Rheine
    Tikfoutje zeker? Zo te zien BR 145.
    pi_32997352
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 18:35 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Ik had ergens anders gelezen dat dat toch niet doorging in verband met lease-contracten of zo? Weet iemand daar meer van?
    Ja: iemand probeerde weer wat onzin de wereld in te helpen.
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:22 schreef Duvel het volgende:Neenee, lightrail, niet tram!
    Neenee, lighttrain, niet lightrail.

    Overigens mag de openingspost wel íets bijgewerkt worden: een besluit over nieuw stoptreinmat. is alweer een tijd geleden genomen; en ICK op de HSL-Zuid? Creatief verzonnen.
      zondag 11 december 2005 @ 20:35:34 #17
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_32997446
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 20:32 schreef Lucske het volgende:

    [..]

    Ja: iemand probeerde weer wat onzin de wereld in te helpen.
    Da's dan jammer.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_32997582
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:27 schreef Omaha het volgende:
    Hoe zien de treinen eruit die vanaf september 2006 in Friesland en Groningen gaan rijden?
    Arriva houdt een pagina bij, waarop de vorderingen van de bouw is te zien.

    http://www.arriva.nl/page.php?id=636

    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
      zondag 11 december 2005 @ 21:57:34 #19
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_32999882
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 17:32 schreef Carport het volgende:
    Klinkt als een interessant afstudeerproject. Houd je ons op de hoogte? Het lijkt me leuk om zo af en toe wat dingetjes te horen. Succes ermee iig!
    Vanzelfsprekend!
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
      maandag 12 december 2005 @ 02:02:30 #20
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33005765
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 19:43 schreef mdeen het volgende:

    [..]

    Tikfoutje zeker? Zo te zien BR 145.
    Sja..het staat er ook niet zo duidelijk op

    (oftewel, ik word kippig)
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33005797
    Ik zat in de bus vanavond vanaf Den Bosch.
    Auto thuis.
    Was op zich wel gezellig, chinese man zat zich te beklagen dattie niet wist van bus, man op weg geholpen, en wat over China gepraat e.d, zeer gezellig. Kwam vanaf schiphol, op bezoek naar Philips. En dus dat ongeluk van vrijdag nog steeds bij Boxtel niet gefixed.

    Viel me vooral op hoe je eigenlijk aan linkerkant bus op snelweg, je in de auto er gewoon te hard (les weer geleerd) voorbij klapt, en met name rechts oog op de weg op snelweg zelf hebt.
    Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
    blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
      maandag 12 december 2005 @ 08:23:50 #22
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33006757
    quote:
    Op maandag 12 december 2005 02:06 schreef PNG het volgende:
    Ik zat in de bus vanavond vanaf Den Bosch.
    Auto thuis.
    Was op zich wel gezellig, chinese man zat zich te beklagen dattie niet wist van bus, man op weg geholpen, en wat over China gepraat e.d, zeer gezellig. Kwam vanaf schiphol, op bezoek naar Philips. En dus dat ongeluk van vrijdag nog steeds bij Boxtel niet gefixed.

    Viel me vooral op hoe je eigenlijk aan linkerkant bus op snelweg, je in de auto er gewoon te hard (les weer geleerd) voorbij klapt, en met name rechts oog op de weg op snelweg zelf hebt.
    Voortaan s.v.p. eerst nuchter worden, dan posten.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      maandag 12 december 2005 @ 08:24:44 #23
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33006764
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 20:32 schreef Lucske het volgende:

    Neenee, lighttrain, niet lightrail.
    Dat suggereert dat het een trein is, en dat is het niet. Op de zijkant staat trouwens "Lightrail".
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33008748
    Vrijdag dagje vrij, denk dat ik maar eens een tour door NL ga maken, misschien richting Duitsland. Tijd voor wat fototjes weer

    En een week later naar Parijs...
    pi_33017504
    Heb je de trein van zn bruggetje afgetoverd
    pi_33017554
    er komt al 15 jaar geen trein meer langs Das bij mijn huis.
      maandag 12 december 2005 @ 16:54:28 #28
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33018255
    quote:
    Op maandag 12 december 2005 16:32 schreef Alexxxxx het volgende:
    er komt al 15 jaar geen trein meer langs Das bij mijn huis.
    Ik heb ook een mooie OV-brug bij mn huis liggen, ook door en bos en over het water. Er is alleen in de vier jaar dat ie er ligt nog geen bus over heen gereden...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33023140
    Of 't nu nog te editen is in de OP of niet, ik kwam 't volgende tegen over de BDs stuurstanden van 't IRCm materieel:
    quote:
    Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Roosendaal-Zwolle
    Inmiddels is dit al een vrij langere tijd (nu precies 1 jaar?) juist alleen op Haarlem-Heerlen/Maastricht
    Ook mis ik trouwens foto's van de Olympische ICM's en IRM's (Of ik ben scheel )
    Pomtiedomtiedom...
    pi_33033540
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 20:39 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    Arriva houdt een pagina bij, waarop de vorderingen van de bouw is te zien.

    http://www.arriva.nl/page.php?id=636

    [afbeelding]
    Bedankt
      dinsdag 13 december 2005 @ 13:37:43 #31
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33041926
    Hoek van Holland Haven gisteravond





    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33042052


    nieuw plaatje van de nieuwe Arriva treinen
      dinsdag 13 december 2005 @ 20:08:09 #33
    117622 Gizzer
    ik weet het ook niet
    pi_33051937
    Vraag van mij: op station Groningen staat naast het pand van Strukton een loc, een ouwe diesel. Weet iemand heel toevallig wat voor één het is en waarom die daar staat? Ziet er niet echt meer rijdbaar uit ofzo, wellicht voor de Star in Stadskanaal?
      dinsdag 13 december 2005 @ 23:36:24 #34
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33059117
    quote:
    Op dinsdag 13 december 2005 20:08 schreef Gizzer het volgende:
    Vraag van mij: op station Groningen staat naast het pand van Strukton een loc, een ouwe diesel. Weet iemand heel toevallig wat voor één het is en waarom die daar staat? Ziet er niet echt meer rijdbaar uit ofzo, wellicht voor de Star in Stadskanaal?
    Zo een, maar dan in Structon kleuren?



    Die zijn nog gewoon in dienst hoor


    die dus?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33060320
    quote:
    Op zondag 11 december 2005 18:35 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Ik had ergens anders gelezen dat dat toch niet doorging in verband met lease-contracten of zo? Weet iemand daar meer van?
    De Railhoppertjes reden afgelopen zaterdag voor t laatst Ze zouden nog t zelfde weekend allemaal naar Onnen worden gereden/gesleept, maar dat ging niet goed, de boel strandde net buiten Zwolle al en keerde weer terug. Inmiddels staan de meeste stellen geloof ik in Onnen, en nog een aantal in Zwolle.

    Ik heb er maandag een artikel over gepubliceerd in de Stentor (www.destentor.nl). De stellen worden voor 99% zekerheid nogvoor 1 januari 2007 gesloopt
    Seriously!?
      woensdag 14 december 2005 @ 07:55:41 #36
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33064258
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 00:09 schreef ImPrEzA het volgende:

    [..]

    De Railhoppertjes reden afgelopen zaterdag voor t laatst Ze zouden nog t zelfde weekend allemaal naar Onnen worden gereden/gesleept, maar dat ging niet goed, de boel strandde net buiten Zwolle al en keerde weer terug. Inmiddels staan de meeste stellen geloof ik in Onnen, en nog een aantal in Zwolle.

    Ik heb er maandag een artikel over gepubliceerd in de Stentor (www.destentor.nl). De stellen worden voor 99% zekerheid nogvoor 1 januari 2007 gesloopt
    Hm, dat is wel erg snel en past niet in NS traditie... Wordt er niet één bewaard? Een roemloos einde voor een materieelserie waar we toch wel veel lol van hebben gehad:
  • vijf stoelen op rij, niet voortgezet (sterker nog, na een paar jaar alweer verbouwd naar vier)
  • invalidenlift als experiment, niet voortgezet
  • compleet diagnosesysteem, draait uiteindelijk pas in VIRM
  • eerste serie in de reizigersdienst met asynchrone aandrijving, voortgezet in IRM

    Vooral voor het laatste is de Railhopper heel nuttig geweest: IRM ging redelijk probleemloos in dienst.
  • Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 december 2005 @ 19:52:16 #37
    117622 Gizzer
    ik weet het ook niet
    pi_33079703
    quote:
    Op dinsdag 13 december 2005 23:36 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Zo een, maar dan in Structon kleuren?

    [afbeelding]

    Die zijn nog gewoon in dienst hoor

    [afbeelding]
    die dus?
    Is dat een 2200 ? (heb effe gezocht.. ) het is 'm wel volgens mij, maar dan bruin, zoals deze:
      woensdag 14 december 2005 @ 23:51:38 #38
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33089313
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 19:52 schreef Gizzer het volgende:

    [..]

    Is dat een 2200 ? (heb effe gezocht.. ) het is 'm wel volgens mij, maar dan bruin, zoals deze:
    [afbeelding]
    Oh dat ding, die heb ik ook nog wel ergens op de foto staan, dat ding staat al jaren in Groningen. Die is volgens mij niet van Strukton maar van een of andere hobbyclub. Weet niet welke, ben niet zo thuis in die clubjes.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33093884
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 07:55 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Hm, dat is wel erg snel en past niet in NS traditie... Wordt er niet één bewaard? Een roemloos einde voor een materieelserie waar we toch wel veel lol van hebben gehad:
  • vijf stoelen op rij, niet voortgezet (sterker nog, na een paar jaar alweer verbouwd naar vier)
  • invalidenlift als experiment, niet voortgezet
  • compleet diagnosesysteem, draait uiteindelijk pas in VIRM
  • eerste serie in de reizigersdienst met asynchrone aandrijving, voortgezet in IRM

    Vooral voor het laatste is de Railhopper heel nuttig geweest: IRM ging redelijk probleemloos in dienst.
  • Daarom was het natuurlijk ook een prototype. Veel van de in de Railhopper geteste technieken en systemen zijn in een verbeterde vorm prima terechtgekomen in IRM en gereviseerde treinstellen/wagons als ICR en SGMm.

    Voor szover ik van machinisten en NS-directeuren heb begrepen blijft er geen stel bewaard. Het is te gecompliceerd en uniek om het te onderhouden, zeker qua onderdelen, en het is te kort in dienst geweest om museumwaardig te zijn.

    Vind het wel erg jammer Maar wie weet staat er in de komende tijd ergens een reddende engel op
    Seriously!?
    pi_33098192
    Op zich is het niet zeker dát er geen railhopper bewaard gaat worden, alleen dat NS/NSM het niet gaat doen. Mocht zich een Stibans/Werkgroep 1501/..-achtige organisatie melden en één van die stellen opkopen, dan zal er vast wel een bewaard blijven. Vraag is inderdaad of dat zal gebeuren, want ook daar zal wel meespelen dat het voor een 'hobbyclubje' (met alle respect) lastig zal zijn om die complexe techniek te onderhouden.
    Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
      donderdag 15 december 2005 @ 13:10:22 #41
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33099926
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 11:51 schreef hooibaal het volgende:
    Op zich is het niet zeker dát er geen railhopper bewaard gaat worden, alleen dat NS/NSM het niet gaat doen. Mocht zich een Stibans/Werkgroep 1501/..-achtige organisatie melden en één van die stellen opkopen, dan zal er vast wel een bewaard blijven. Vraag is inderdaad of dat zal gebeuren, want ook daar zal wel meespelen dat het voor een 'hobbyclubje' (met alle respect) lastig zal zijn om die complexe techniek te onderhouden.
    Misschien is het een idee om een van de bouwers (voormalig Holec, voor een deel nu bij Strukton ondergebracht) enthousiast te krijgen om één van hun proto-kindjes voor het nageslacht veilig te stellen? Op zich moet je je afvragen of je zo'n complexe trein als rijdend erfgoed kunt behouden. Dat gaat straks ook gelden voor een Sprinter of moderne Koploper, laat staan IRM. Al die dingen zijn voorzien van steeds meer elektronica. Dat los je niet meer op met een doekje om wat contacten schoon te maken.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33100875
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 11:51 schreef hooibaal het volgende:
    Op zich is het niet zeker dát er geen railhopper bewaard gaat worden, alleen dat NS/NSM het niet gaat doen. Mocht zich een Stibans/Werkgroep 1501/..-achtige organisatie melden en één van die stellen opkopen, dan zal er vast wel een bewaard blijven. Vraag is inderdaad of dat zal gebeuren, want ook daar zal wel meespelen dat het voor een 'hobbyclubje' (met alle respect) lastig zal zijn om die complexe techniek te onderhouden.
    Dat is ook wat eventueel geinteresseerde hobbyisten zeggen inderdaad. Een mat '54 of DE-II stel onderhouden en in rijdende staat houden is veel makkelijker, doordat het allemaal een stuk mechanischer is. Voor het onderhouden van een SM'90 moet je OF ontzettend veel directe kennis hebben, OF een elektrotechnisch genie zijn, OF het onderhoud alsnog uitbesteden aan bijvoorbeeld Nedtrain. Maar dat gaat ook niet in de kleine bedragen zitten...
    Seriously!?
    pi_33247648
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 13:46 schreef ImPrEzA het volgende:

    [..]

    Dat is ook wat eventueel geinteresseerde hobbyisten zeggen inderdaad. Een mat '54 of DE-II stel onderhouden en in rijdende staat houden is veel makkelijker, doordat het allemaal een stuk mechanischer is. Voor het onderhouden van een SM'90 moet je OF ontzettend veel directe kennis hebben, OF een elektrotechnisch genie zijn, OF het onderhoud alsnog uitbesteden aan bijvoorbeeld Nedtrain. Maar dat gaat ook niet in de kleine bedragen zitten...
    idd,

    Jammer dat de SM'90 stellen naar de schroothoop verdwijnen, waren leuke stellen..

    enige keer dat ik het met een SM'90 mee kon bevielt me prima, alleen toen had prutsrail weer een sein/wisselstoring op dat trajact

    Gelukkig hebben ze veel van deze stellen kunnen leren!.. en jammer dat ze door de jaren heen nooit de problemen met deze stellen hebben kunnen oplossen.. (want dan reden ze nog wel )

    die opgevoerde Plan V stellen die dr nu de dienst moeten rijden zijn ook al bejaard zowat,

    maar dr was geloof ik toch goedkeuring gegeven om op Emmen - Zwolle en Kampen - Zwolle met lightrail materiaal te mogen rijden?


    trouwens, welk nummer heeft die verkorte ICM op deze foto? http://home.student.utwen(...)%20of%20IMG_4209.JPG ?

    [ Bericht 8% gewijzigd door Ou-Tannu op 20-12-2005 17:06:02 ]
    pi_33250866
    quote:
    Op dinsdag 20 december 2005 16:21 schreef Ou-Tannu het volgende:Gelukkig hebben ze veel van deze stellen kunnen leren!.. en jammer dat ze door de jaren heen nooit de problemen met deze stellen hebben kunnen oplossen.. (want dan reden ze nog wel )[/qupte]De storingen zijn niet de reden dat ze buiten dienst zijn gesteld.

    [quote]trouwens, welk nummer heeft die verkorte ICM op deze foto? http://home.student.utwen(...)%20of%20IMG_4209.JPG ?
    Zonder te kijken: het zal wel de 4005 zijn, staat ergens rond Amersfoort.
    pi_33250976
    quote:
    Op dinsdag 13 december 2005 23:36 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Zo een, maar dan in Structon kleuren?

    [afbeelding]

    Die zijn nog gewoon in dienst hoor

    [afbeelding]
    die dus?
    Strukton, met een fucking k. In die uitvoering rijden ze overigens niet meer.
      dinsdag 20 december 2005 @ 18:44:59 #46
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33251797
    quote:
    Op dinsdag 20 december 2005 18:15 schreef Lucske het volgende:

    [..]

    Strukton, met een fucking k. In die uitvoering rijden ze overigens niet meer.
    Fucking is met een c en een k. Wat wil je nou?
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33326538
    Dat je a) wat meer van de Nederlandse taal leert (de "fucking k" slaat op Strukton, niet de "k" op "fucking") en b) dat Strukton eens goed geschreven wordt, zo moeilijk is het toch niet? Jij wordt ook niet Dufel genoemd hier, of wel soms?
      donderdag 22 december 2005 @ 22:56:34 #48
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33326990
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 22:47 schreef Lucske het volgende:
    Dat je a) wat meer van de Nederlandse taal leert (de "fucking k" slaat op Strukton, niet de "k" op "fucking") en b) dat Strukton eens goed geschreven wordt, zo moeilijk is het toch niet? Jij wordt ook niet Dufel genoemd hier, of wel soms?
    Je moet even langs de 2e Daalsedijk in Utrecht, wellicht dat je gevoel voor humor in het magazijn van gevonden voorwerpen ligt.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      vrijdag 23 december 2005 @ 01:34:45 #49
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33332798
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 22:56 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Je moet even langs de 2e Daalsedijk in Utrecht, wellicht dat je gevoel voor humor in het magazijn van gevonden voorwerpen ligt.
    Moet ie wel snel zijn, want ik geloof dat dat op 1 januari dicht gaat.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33334848
    Kap eens met flamen en go back to topic :|
    Pomtiedomtiedom...
      vrijdag 23 december 2005 @ 09:54:28 #51
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33337117
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 01:34 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Moet ie wel snel zijn, want ik geloof dat dat op 1 januari dicht gaat.
    Na die datum verzenden ze alleen, dat kan ook een voordeel zijn voor iemand uit Limburg.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      vrijdag 23 december 2005 @ 09:56:59 #52
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33337149
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 03:40 schreef JMT het volgende:
    Kap eens met flamen en go back to topic :|
    Dit is onwijs on-topic! Ben je weleens op de 2e Daalsedijk geweest? Dat ademt een en al spoorwegen! Zo ook het magazijn gevonden voorwerpen. Een zeer historische locatie! Naast de Daalsedijk zit het HTMU (Herstelpunt Tractie en Materieel Utrecht), waar o.a. museummaterieel gestald staat.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      vrijdag 23 december 2005 @ 23:06:46 #53
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33357400
    En dan hierbij het bewijs dat Groningen en Leeuwarden toch echt buitenland zijn:

    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33369465
    En we zijn er trots op
    pi_33369855
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 14:09 schreef Alexxxxx het volgende:
    En we zijn er trots op
    Jij misschien, maar ik als Groninger niet
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_33375673
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 23:06 schreef Duvel het volgende:
    En dan hierbij het bewijs dat Groningen en Leeuwarden toch echt buitenland zijn:

    [afbeelding]
    alleen leeuwarden hè.... friesland
      zaterdag 24 december 2005 @ 18:42:58 #57
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33376764
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 18:04 schreef contra het volgende:

    [..]

    alleen leeuwarden hè.... friesland
    't Is allebei een teringeind weg!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      zondag 25 december 2005 @ 23:46:10 #58
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33403474
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 18:42 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    't Is allebei een teringeind weg!
    Vanaf hier niet

    * MREn gaat morgen ook weer eens all-the-way: eens naar Ljouwert ipv It Hearrenfean
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33404821
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 23:46 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Vanaf hier niet

    * MREn gaat morgen ook weer eens all-the-way: eens naar Ljouwert ipv It Hearrenfean
    Wadlopertjes fotograferen?
    pi_33404855
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 18:42 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    't Is allebei een teringeind weg!
    Leeuwarden met 50 minuten in een boemeltje idd wel... Maar gelukkig is Groningen niet 'het' eindstation, dus hoeft het ook geen buitenland te zijn... Wel leuk overigens, was geen 1 april toen de foto genomen werd?
      maandag 26 december 2005 @ 00:50:48 #61
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33405417
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 00:30 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    Wadlopertjes fotograferen?
    Nee, mezelf decadent afvullen dmv een kerstdiner.

    Maar wellicht heb ik nog de tijd voor een foto'tje, in mijn herinneringen zijn de aansluitingen IC-bus aldaar toch waardeloos. En er zit geen BK zoals in Groningen. Gelukkig zit die dan weer wel in Zwolle en Enschede
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33405757
    De stationsrestauratie van Leeuwarden schijnt een BK te worden.
      maandag 26 december 2005 @ 01:16:43 #63
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33406126
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 01:03 schreef Alexxxxx het volgende:
    De stationsrestauratie van Leeuwarden schijnt een BK te worden.
    Ah, dat is altijd mooi! De eerste Friese BK!

    Met de busaansluitingen valt het wel mee, die worden zoals verwacht verneukt door het stop/ic-princiepe terwijl de bussen star halfuurs rijden.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33407824
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 01:03 schreef Alexxxxx het volgende:
    De stationsrestauratie van Leeuwarden schijnt een BK te worden.
    Het zal eerder een La Place worden. Aangezien de huidige brasserie/restauratie totaal niet loop proberen ze veel nieuws. het kan best wel dat de restauratie kleiner wordt, en dat er een BK bij komt. In groningen zal er iig een AH to go bijkomen.
    pi_33408860
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 02:41 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Het zal eerder een La Place worden. Aangezien de huidige brasserie/restauratie totaal niet loop proberen ze veel nieuws. het kan best wel dat de restauratie kleiner wordt, en dat er een BK bij komt. In groningen zal er iig een AH to go bijkomen.
    Een AH- to go in Grunn? Da's mooi, handig voor de late boodschappen
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
      maandag 26 december 2005 @ 10:40:19 #66
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33409636
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 00:31 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Leeuwarden met 50 minuten in een boemeltje idd wel... Maar gelukkig is Groningen niet 'het' eindstation, dus hoeft het ook geen buitenland te zijn... Wel leuk overigens, was geen 1 april toen de foto genomen werd?
    Nee hoor, de 23 december 2005. Ik kwam uit deze trein, die dus als een wat aparte dienst terug zou gaan richting noorden...
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33414860
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 08:38 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    Een AH- to go in Grunn? Da's mooi, handig voor de late boodschappen
    Best wel. Al zou ik liever een normale AH hebben die elke zondag open zou zijn.
    Maar dit is een beetje offtopic
    pi_33445769
    AH To Go is duur :/ wel relaxed though
    pi_33447045
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 14:50 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Best wel. Al zou ik liever een normale AH hebben die elke zondag open zou zijn.
    Maar dit is een beetje offtopic
    Inderdaad. Als ik er langs kom wordt het vaak de AH in het AZG.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_33454257
    * Ou-Tannu zwaait de noordned treinstellen nog eens uit!

    veel plezier met jullie nieuwe bestikkering
    pi_33456061
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 22:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
    * Ou-Tannu zwaait de noordned treinstellen nog eens uit!

    veel plezier met jullie nieuwe bestikkering
    Ach, die ene sticker.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_33457401
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 23:04 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    Ach, die ene sticker.
    zijn nu arriva wadlopers
    pi_33458519
    Zijn het nu arriva'ers? (met nieuwe stickers)? Niks van gemerkt...
    pi_33458713
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 00:28 schreef the_disheaver het volgende:
    Zijn het nu arriva'ers? (met nieuwe stickers)? Niks van gemerkt...
    sja per 1 jan bestaat noordned officieel niet meer,

    dan heet alles arriva, k heb de eerste Arriva DH-1 al gezien

    de bussen worden waarschijnlijk niet direct omgestikkerd
    pi_33476410
    Ik ga begin januari meteen foto's maken van zowel de bussenals de treinen
    pi_33476677
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 18:01 schreef Alexxxxx het volgende:
    Ik ga begin januari meteen foto's maken van zowel de bussenals de treinen
    k zie liever al foto's van de nieuwe lightrail stellen die dr op komen
    pi_33477343
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 18:14 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    k zie liever al foto's van de nieuwe lightrail stellen die dr op komen
    reken er maar op dat ik ze binnen een wek na indiensttreding op de foto heb
    pi_33478048
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 18:39 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    reken er maar op dat ik ze binnen een wek na indiensttreding op de foto heb
    k heb alleen wat bouw foto's kunnen vinden
    pi_33488471
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 18:01 schreef Alexxxxx het volgende:
    Ik ga begin januari meteen foto's maken van zowel de bussenals de treinen
    dan doe ik met je mee :p
    pi_33494316
    bij Deel 12 moet er toch echt een nieuwe OP komen
    pi_33502233
    Weekend Parijs


    Type - nummer: Thalys 4532
    Eigenaar: Thalys
    Locatie: Rotterdam Centraal
    Tijdstip: 13:53
    Route: Amsterdam Centraal - Paris Gare Du Nord
    Datum: 23-12-2005


    Type - nummer: MP89 - 41
    Eigenaar: RATP Paris
    Locatie: Franklin D. Roosevelt (Paris - Metroline 1)
    Datum: 24-12-2005


    Type - nummer: MF67 - 117
    Eigenaar: RATP Paris
    Locatie: Abbesses (Paris - Metroline 12)
    Datum: 25-12-2005


    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Montparnasse
    Datum: 25-12-2005


    Type - nummer: TGV Atlantique - 368
    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Montparnasse
    Datum: 25-12-2005


    Type - nummer: ??
    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Montparnasse
    Datum: 25-12-2005


    Locatie: Paris Gare Montparnasse
    Datum: 25-12-2005


    Type - nummer: MP89 - 10
    Eigenaar: RATP Paris
    Locatie: Bastille (Paris)
    Datum: 25-12-2005


    Type - nummer: SNCF BB 17081
    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 26-12-2005


    Type - nummer: SNCF Transilien
    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 26-12-2005


    Type - nummer: Eurostar 3211 en 3208
    Eigenaar: Eurostar
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 26-12-2005


    Type - nummer: Thalys 4305 en SNCF BB 16115
    Eigenaar: Thalys en SNCF
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 26-12-2005


    Type - nummer:SNCF BB 16013
    Eigenaar: Thalys en SNCF
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 26-12-2005


    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 26-12-2005


    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 26-12-2005


    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 27-12-2005


    Type - nummer: SNCF BB 15016
    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 27-12-2005


    Type - nummer: TGV Ex Eurostar 3227
    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 27-12-2005


    Type - nummer: Thalys - ???? (Interieur)
    Eigenaar: SNCF
    Locatie: Paris Gare Du Nord
    Datum: 27-12-2005
    pi_33605146
    nice!

    k ga vd week weer wat rond scheuren met e trein denk ik alleen mn camera is stuq
    pi_33605352
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 23:12 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    dan doe ik met je mee :p
    als je morgen op station Leeuwarden of station camminghaburen, of misshcien zelfs de railterminal een hippie foto's ziet maken van treinen en andere dingen met wielen: thats me
    pi_33605437
    quote:
    Op zondag 1 januari 2006 17:32 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    als je morgen op station Leeuwarden of station camminghaburen, of misshcien zelfs de railterminal een hippie foto's ziet maken van treinen en andere dingen met wielen: thats me
    op camminghaburen komt niet veel meer dan DM'90 / DH1/DH2 troep voor bij rollen
    pi_33606226
    Rond een uur of 10 dan maar
    pi_33606553
    Tsja, ik ben toch op Camminghaburen omdat ik vooral vrachtwagens fotografeer, en daar ligt een mooi industrieterreinnaast

    En ik ga morgen om 9:00 of zo van huis, en dan eerts langs CWI en rijschool, dus dik kans dat ik om een uur of 10 al aan het spotten ben ja.. maar nog geen idee waar
    pi_33606938
    Moet morgen in ieder geval eerst mn OV jaarkaart ophalen
    pi_33611049
    quote:
    Op zondag 1 januari 2006 18:36 schreef Alexxxxx het volgende:
    Tsja, ik ben toch op Camminghaburen omdat ik vooral vrachtwagens fotografeer, en daar ligt een mooi industrieterreinnaast

    En ik ga morgen om 9:00 of zo van huis, en dan eerts langs CWI en rijschool, dus dik kans dat ik om een uur of 10 al aan het spotten ben ja.. maar nog geen idee waar
    hmsja voor vrachtwagens zit je dr idd wel goed



    De omgestikkerde wad(s)loper:?

    waarbij je t NS en noordned logo nog wat kan zien
    pi_33611549
    Mijn primeur, wat doe je
    pi_33611712
    quote:
    Op zondag 1 januari 2006 22:14 schreef Alexxxxx het volgende:
    Mijn primeur, wat doe je
    heb um zelf niet gemaakt hoor?
    pi_33642820
    Ik had me verslapen, dus geen Zug-Chef gezien

    Maar wel een trein met Arriva logo


    mn andere wadloperfoto's van vandaag hier

    edit: ook nog een Noordned logo er op gezet, bij een Buffel, nu het nog kan

    buffel foto's van vandaag
    En als je treinenfoto's maakt op Leeuwarden kun je natuurlijk niet thuis komen zonder foto's van een koploper

    Zelfs nog foto's gemaakt van het spits-stationnetje van Koopmans. Is daar nog interesse in?

    [ Bericht 21% gewijzigd door Alexxxxx op 02-01-2006 23:39:36 ]
    pi_33643316
    woei! !
    pi_33643348
    geniaal die drie logo's over elkaar

    Deed me terug verlangen naar de FRAM/VEONN/NoordNed/Arriva bussen
    pi_33644058
    quote:
    Op maandag 2 januari 2006 23:24 schreef Alexxxxx het volgende:
    geniaal die drie logo's over elkaar

    Deed me terug verlangen naar de FRAM/VEONN/NoordNed/Arriva bussen
    indeed
    pi_33719608
    Vandaag eens naar t spooweg museum
    fatsoenlijke Camera mee dat wordt foto's knallen!
    pi_33720324
    Ik heb ooit eens foto's gezien van een jaren '70 voorloper van de koploper. Weet iemand welk type dat is en belangrijker... Zijn daar foto's van?

    Edit: Ben deze intussen tegengekomen, het is kennelijk een zgn "stuurstandwagen", en wel deze

    [ Bericht 24% gewijzigd door man_in_love op 05-01-2006 09:16:45 ]
    Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
      donderdag 5 januari 2006 @ 11:33:51 #97
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33723105
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 08:53 schreef man_in_love het volgende:
    Ik heb ooit eens foto's gezien van een jaren '70 voorloper van de koploper. Weet iemand welk type dat is en belangrijker... Zijn daar foto's van?

    Edit: Ben deze intussen tegengekomen, het is kennelijk een zgn "stuurstandwagen", en wel deze [afbeelding]
    Dit is een Benelux stuurstand, verbouwd uit oude Wagons-Lits rijtuigen. Ze hebben tot 1986 in de Beneluxdienst gereden, die toen werd overgenomen door de trak-duw eenheden die er nu nog steeds rijden. De oude stuurstanden stonden helaas niet echt bekend om hun betrouwbaarheid.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33739262
    en daar zijn de 60 PICS van het SPM

    en nee k heb dr nu geen zin in om alles een beschrijving te geven




























































    pi_33739523
    wie zijn die vrolijke fransen bij de picknicktafel?
    pi_33739729
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 19:26 schreef Alexxxxx het volgende:
    wie zijn die vrolijke fransen bij de picknicktafel?
    2 mafketels uit zoetermeer die mee wouden

    was alleen PLEURIS druk.. anders hadden we wel in alle stellen gekund, door een raampje wat zo vies is als weet ik veel wat een foto schieten is niet echt fijn
    pi_33759563
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 11:33 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Dit is een Benelux stuurstand, verbouwd uit oude Wagons-Lits rijtuigen. Ze hebben tot 1986 in de Beneluxdienst gereden, die toen werd overgenomen door de trak-duw eenheden die er nu nog steeds rijden. De oude stuurstanden stonden helaas niet echt bekend om hun betrouwbaarheid.
    In die tijd reisde ik als jong broekie dagelijks naar Den Haag (HS), ging altijd in de Belgische rijtuigen zitten (volop ruimte) en heerlijk zachte banken.
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_33772375
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 11:42 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    In die tijd reisde ik als jong broekie dagelijks naar Den Haag (HS), ging altijd in de Belgische rijtuigen zitten (volop ruimte) en heerlijk zachte banken.
    vroegah was alles beter
      vrijdag 6 januari 2006 @ 21:31:43 #103
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33780146
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 11:42 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    In die tijd reisde ik als jong broekie dagelijks naar Den Haag (HS), ging altijd in de Belgische rijtuigen zitten (volop ruimte) en heerlijk zachte banken.
    Dat is nu nog steeds, als ik van/naar Arnhem/Utrecht/Amsterdam moet, en de ICE rijdt, neem ik die. Zelfde van Hengelo naar Amsterdam, die Duitse IC's zitten een stuk fijner, hoewel meestal het barrijtuig als stratigisch punt wordt bezet.

    Comfort kan dus wel degelijk reizigers lokken. Sinds Syntus met die barrels in gaan rijden op Hengelo-Zutphen, kom ik daar zelden meer, terwijl ik dit voorheen als back-up-route gebruikte als ik de IC naar Deventer gemist had, of er verderop een verstoring is.

    Hoewel de basis het zelfde is, zijn er ook aardige verschillen in de Talens van DB Regio en PEG, die van de DB zijn een stuk goedkoper afgewerkt en die van de PEG zitten fijner en hebben echte tafels.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      vrijdag 6 januari 2006 @ 21:37:55 #104
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33780323
    Voor de liefhebbers komt er trouwens volgende week wat ICK terug in dienst dat enige maanden in Amsterdam aan de kant stond als soort van strategische reserve.

    Een en ander in verband met (enorm) veel defecten aan V-IRM (gewoon IRM nergens last van), en het niet erg bedrijfszeker zijn van de nieuwe ICM-compressoren.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33780405
    is er iets bekend van die defecten aan de V-IRM's, behalve de afbrokkelende pantoniemen waar al eerder sprake van was
    Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
    pi_33780511
    best lastig dat je niet meer kunt doorlopen in de koplopers btw
      vrijdag 6 januari 2006 @ 21:43:57 #107
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33780518
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 21:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
    is er iets bekend van die defecten aan de V-IRM's, behalve de afbrokkelende pantoniemen waar al eerder sprake van was
    Stuifsneeuw in technische ruimte die smelt door warmte aldaar en zo de zaak kortsluit.

    Is pas de eerste keer sinds 78/79 dat dit zo massaal optreedt, en alleen maar bij de verlengde IRM's, die nieuwe IRM-2 en -3 die direct als nieuwe 4'tjes en 6'jes zijn geleverd, hebben nergens last van.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      vrijdag 6 januari 2006 @ 21:45:45 #108
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33780564
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 21:43 schreef Alexxxxx het volgende:
    best lastig dat je niet meer kunt doorlopen in de koplopers btw
    Verkapte bezuiniging is dat... toename van sociale onveiligheid en zwartrijden, plus een aardige afname aan service. Zeker als je bij overstappen in een druk treindeel komt (in de haast), en gewoon weet dat er achterin nog ruimte zat is zoals altijd.

    Of als je rg. Enschede niet weet of er in Deventer nu 1 of 2 stellen achter gaan blijven...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33780591
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 21:45 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Verkapte bezuiniging is dat... toename van sociale onveiligheid en zwartrijden, plus een aardige afname aan service. Zeker als je bij overstappen in een druk treindeel komt (in de haast), en gewoon weet dat er achterin nog ruimte zat is zoals altijd.

    Of als je rg. Enschede niet weet of er in Deventer nu 1 of 2 stellen achter gaan blijven...
    ik ga regelmatig van Leeuwarden naar Den Haag en weer terug.. vroeger kon ik gewoon in de trein overstappen nu moet ik in Utrecht naar buiten
    pi_33780701
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 21:45 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Verkapte bezuiniging is dat... toename van sociale onveiligheid en zwartrijden, plus een aardige afname aan service. Zeker als je bij overstappen in een druk treindeel komt (in de haast), en gewoon weet dat er achterin nog ruimte zat is zoals altijd.

    Of als je rg. Enschede niet weet of er in Deventer nu 1 of 2 stellen achter gaan blijven...
    Ik weet niet of dat de sociale onveiligheid omlaag haalt. In tegendeel vrees ik, doordat in elk treindeel niet een conducteur kan zijn.

    Maar erg jammer... begin er wel aan te wennen, maar echt handig is het niet...
    pi_33781037
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 21:46 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    ik ga regelmatig van Leeuwarden naar Den Haag en weer terug.. vroeger kon ik gewoon in de trein overstappen nu moet ik in Utrecht naar buiten
    mja, Schijnt dat ze de boel dicht gaan lassen wat wel zonde is..
    imo mogen ze de doodlopers wel aanpassen zo dat het koppelen beter gaat
      vrijdag 6 januari 2006 @ 22:34:27 #112
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33782345
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 22:00 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    mja, Schijnt dat ze de boel dicht gaan lassen wat wel zonde is..
    imo mogen ze de doodlopers wel aanpassen zo dat het koppelen beter gaat
    Het systeem werkt wel, maar doordat het niet voldoende onderhouden is (bezuinigingen...), werkt het natuurlijk vaker niet naar behoren. In plaats van de oorzaak aan te pakken, wordt nu maar gewoon die hele mogelijkheid opgeven, uiteraard door de afdeling voorlieging omgebogen in een maatregel ter verhoging van de Heilige Punctualiteit.

    Die zelfde Heilige Punctualiteit die er voor zorgt dat aansluitingen letterlijk voor je neus deuren sluiten en stipt op tijd weg rijden terwijl je net uit een trein aan de andere zijde van het perron stapt. Maar goed, als je als minister een bedrijf af wilt rekenen op treinvertraging ipv reizigersvertraging is het gewoon vragen om dit soort acties.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33784030
    dat het stoptreintje amsterdam-uitgeest via haarlem zo af en toe al in beverwijk terugkeert is een aardige strop voor de mensen in heemskerk.

    Heb hetzelfde probleem vaak genoeg meegemaakt op uitgeest, dat de overstap richting haarlem NET voor je neus wegrijd, of al weg is. Sta je daar een half uur op een koud perron...
    Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
      vrijdag 6 januari 2006 @ 23:27:02 #114
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_33784162
    Ik reis de laatste tijd wat vaker Breda-Enschede.
    Je hebt dus of een overstap van 4 min. in Zutphen of 3 min. in Deventer.
    Dat is hard rennen af en toe, aangezien de IJssellijn een voorliefde voor het oplopen van kleine vertragingen lijkt te hebben
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
    pi_33790261
    OU-Tannu: Die blauwe E-loc was de 1202 toch? en die groene de Plan-V 419? Ik wist dat ze voor 't NSM bestemd zijn, nog niet dat ze er nu "al" voor het publiek te bezichtigen waren maar dacht dat ze nog of in Arnhem -danwel Blerick stonden te verroesten....
    Pomtiedomtiedom...
      zaterdag 7 januari 2006 @ 10:48:34 #116
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_33792478
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 23:27 schreef JDude het volgende:
    Ik reis de laatste tijd wat vaker Breda-Enschede.
    Je hebt dus of een overstap van 4 min. in Zutphen of 3 min. in Deventer.
    Dat is hard rennen af en toe, aangezien de IJssellijn een voorliefde voor het oplopen van kleine vertragingen lijkt te hebben
    Die reis heb ik vroeger (1999-2001) ook regelmatig gemaakt, ging altijd via Deventer omdat die overstap veel betrouwbaarder is, zeker nu Syntus op Hengelo-Zutphen rijdt (mindere communicatie, tragere treinen).
    Destijds reed er overigens vooral mat'64 op de IJssellijn, dus nam ik vaak 30 min pauze in Nijmegen of Den Bosch om mn rug wat rust te gunnen. Later heb ik dit opgelost door 1e klas te gaan reizen, of meer comfortabel via Utrecht.

    Die voorliefde van de IJssellijn voor kleine vertraging is ook niet vreemd als je (als vast reiziger lukt je dat vast wel) ziet hoe vast die tijden liggen door stukken enkel spoor tussen Deventer-Zwolle en bij Ravenstein. Dan nog het probleem van vaste aansluitingen in Deventer, Zwolle en Breda, plus de drukte op met name Nijmegen-Arnhem en Tilburg-Breda en je ziet gewoon dat de rijtijden niet veranderd kunnen worden, en dat vertraging oplopen vrij eenvoudig gaat, en deze tegelijkertijd bijna niet er uit te rijden is, omdat er altijd wel iets in de weg zit.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_33801472
    Wat een ellende op utrecht Moest vandaag van Voorburg naar Houten (retour), maar erg soepel ging het neit

    Maar wel wat leuek foto's kunnen maken (zweiweg verreiker en graamachine , werktrein, olmpische dubbeldekker)

    Foto's komen maandag of dinsdag online met een beetje geluk
    pi_33803233
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 22:34 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Het systeem werkt wel, maar doordat het niet voldoende onderhouden is (bezuinigingen...), werkt het natuurlijk vaker niet naar behoren. In plaats van de oorzaak aan te pakken, wordt nu maar gewoon die hele mogelijkheid opgeven, uiteraard door de afdeling voorlieging omgebogen in een maatregel ter verhoging van de Heilige Punctualiteit.

    Die zelfde Heilige Punctualiteit die er voor zorgt dat aansluitingen letterlijk voor je neus deuren sluiten en stipt op tijd weg rijden terwijl je net uit een trein aan de andere zijde van het perron stapt. Maar goed, als je als minister een bedrijf af wilt rekenen op treinvertraging ipv reizigersvertraging is het gewoon vragen om dit soort acties.
    Je moet twee zaken zien , punctualiteit en behoefte van reizigers. Kijk de NS moet van Europa als een particulier bedrijf gezien worden en dus presteren, het is niet meer een overheidsbedrijf.
    Ten tweede onthoud dat de NS graag ook winst wil maken, en leuke projecten wil starten. Bijvoorbeeld de Utrechtboog, Hemboog die een keer per uur gebruikt wordt .

    Maar dat koppelen zal wel waarschijnlijk te veel tijd en geld kosten En als blijkt dat de punctualiteit niet hoog genoeg is op de desbreffende lijn, moet je maatregelen nemen om het te verhogen. Ik vind zelf het een zeer fijn systeem. Zekere naar het noorden, want de Intercity naar Groningen stopt alleen te Assen, nou dan heb je pech als je geen plek vind in Zwolle in jouw treinstel.
    pi_33823744
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 04:07 schreef JMT het volgende:
    OU-Tannu: Die blauwe E-loc was de 1202 toch? en die groene de Plan-V 419? Ik wist dat ze voor 't NSM bestemd zijn, nog niet dat ze er nu "al" voor het publiek te bezichtigen waren maar dacht dat ze nog of in Arnhem -danwel Blerick stonden te verroesten....
    met blauwe e-loc bedoel je deze?

    en met die groene? enige groene wat ik vind is de MAT'54 Hondekop met nr 386?
    pi_33823761
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 17:04 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    Je moet twee zaken zien , punctualiteit en behoefte van reizigers. Kijk de NS moet van Europa als een particulier bedrijf gezien worden en dus presteren, het is niet meer een overheidsbedrijf.
    Ten tweede onthoud dat de NS graag ook winst wil maken, en leuke projecten wil starten. Bijvoorbeeld de Utrechtboog, Hemboog die een keer per uur gebruikt wordt .

    Maar dat koppelen zal wel waarschijnlijk te veel tijd en geld kosten En als blijkt dat de punctualiteit niet hoog genoeg is op de desbreffende lijn, moet je maatregelen nemen om het te verhogen. Ik vind zelf het een zeer fijn systeem. Zekere naar het noorden, want de Intercity naar Groningen stopt alleen te Assen, nou dan heb je pech als je geen plek vind in Zwolle in jouw treinstel.
    ja en die moet zonodig voor die van leeuwarden uit. omdan een halfuur op het perron te staan niksen!
      zondag 8 januari 2006 @ 13:44:54 #121
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_33829610
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 17:04 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    Je moet twee zaken zien , punctualiteit en behoefte van reizigers. Kijk de NS moet van Europa als een particulier bedrijf gezien worden en dus presteren, het is niet meer een overheidsbedrijf.
    Ten tweede onthoud dat de NS graag ook winst wil maken, en leuke projecten wil starten. Bijvoorbeeld de Utrechtboog, Hemboog die een keer per uur gebruikt wordt .
    NS laat helemaal niets bouwen, hooguit treinen. ProRail laat infrastructuur bouwen.

    NS wordt geacht op tijd te rijden, èn een comfortabele reis te garanderen. Op dat confort wordt nu bezuinigd door de doorloopkoppen buiten dienst te stellen. Zoals MREn terecht stelt is dit gewoon een oridinaire bezuinigingsoperatie. Door ze nu alvast niet meer te gebruiken (en zelf technisch ook geheel uit te schakelen in de installatie), hoef je ze geen onderhoud meer te geven. Binnenkort start de grote revisie van de koplopers, en hoef je dus de doorloopkoppen ook niet meer te reviseren. Dat je daarme dus een groot stuk comfort voor de reizigers wegneemt, interesseert NS geen reet. Erg zonde, en ook weer eens een actie die duidelijk maakt dat de NS niet weet waarmee ze bezig is.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_33829875
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 13:44 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Op dat confort wordt nu bezuinigd door de doorloopkoppen buiten dienst te stellen. Zoals MREn terecht stelt is dit gewoon een oridinaire bezuinigingsoperatie. Door ze nu alvast niet meer te gebruiken (en zelf technisch ook geheel uit te schakelen in de installatie), hoef je ze geen onderhoud meer te geven. Binnenkort start de grote revisie van de koplopers, en hoef je dus de doorloopkoppen ook niet meer te reviseren.
    Sterker nog:
    Voor zover ik de berichten mag geloven worden de doorloopkoppen bij de revisie ook daadwerkelijk dichtgelast
    pi_33830220


    Waar is dat het interieur van? Lijkt me dat dat wel 1e klas was
    pi_33831598
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 14:03 schreef Bigs het volgende:
    [afbeelding]

    Waar is dat het interieur van? Lijkt me dat dat wel 1e klas was
    heb even de vraagbaak geraadlpleegt, en we weten het niet eens meer

    komt uit het stoomtijdperk, en zover we het ons kunnen herinneren reden die op op Baarn - nog iets.. maar we komen er even niet op
    pi_33907909

    Merk en type: Merlo
    Eigenaar: onbekend
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Utrecht Centraal Station
    Datum: 07-01-2006
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: weg-rail voertuig
    pi_33945175
    geinig dingetje alexx

    Vrijdag een verlate poging om wat nieuw bestickerde wadlopertjes te ontmoeten. Verder zal t een lange reis worden want ik ga ff op en neer naar t lage zuiden (Heerlen - Aachen)...

    Het gaat trouwens goed met het internationale treinverkeer (gelukkig maar):

    Internationaal treinverkeer groeit

    UTRECHT - De internationale divisie van de Nederlandse Spoorwegen heeft het afgelopen jaar het aantal reizigers zien groeien. NS Internationaal heeft meer dan vijf miljoen mensen vervoerd, ongeveer 5 procent meer dan in 2004. Dat zei directeur M. van Roozendaal dinsdag.

    Daarmee lijkt NS Internationaal een aantal jaren van malaise achter zich te hebben gelaten. Door de matige economie en de concurrentie met de prijsvechters in de luchtvaart lieten passagiers jarenlang de internationale trein links liggen. Het NS-onderdeel belandde daardoor in de rode cijfers.


    Inmiddels is het verlies gehalveerd, zei Van Roozendaal zonder in details te treden. Wat het bedrijfsresultaat betreft, ligt NS Internationaal op koers om quitte te spelen.

    Acties

    Volgens Van Roozendaal is de opleving vooral te danken aan de vele acties die afgelopen jaar zijn gehouden. Vooral buiten het hoogseizoen stuntte de NS met treinkaartjes naar Europese steden.

    Ook is de NS-divisie efficiënter gaan werken, waardoor de kosten zijn gedaald. Veel mensen boeken tegenwoordig via internet.

    Thalys

    Het spoorbedrijf Thalys, dochter van de NS en enkele andere bedrijven, meldde dinsdag 4,5 procent groei op de lijn tussen Nederland en Parijs. In 2005 zaten ongeveer 900.000 mensen in deze verbinding.

    Thalys streeft naar kortere reistijden. Maastricht heeft sinds dit jaar een snellere verbinding met Parijs en Brussel. Dat kan door aanpassing van een overstap in Luik. De wachttijd voor de Thalys is hier verkort van een uur tot enkele minuten.

    Aparte tickets

    Rond februari zijn aparte tickets niet meer nodig, aldus directeur-generaal Jean-Michel Dancoisne van de Thalys dinsdag in Brussel. Nu moet een reiziger een NS-ticket kopen tot Luik, en een Thalys-ticket voor het restant.

    De Thalys verwacht in december 2007 te gaan rijden op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Parijs. De reistijd Amsterdam-Parijs is dan een uur korter dan nu.
    pi_33951480
    quote:
    Op woensdag 11 januari 2006 18:15 schreef Zug-Chef het volgende:
    geinig dingetje alexx

    Vrijdag een verlate poging om wat nieuw bestickerde wadlopertjes te ontmoeten. Verder zal t een lange reis worden want ik ga ff op en neer naar t lage zuiden (Heerlen - Aachen)...
    De weg-wielen drijven de railwielen aan is grappig om te zien.

    En ik ben donderdag weer in Leeuwarden, maar heb niet zoveel puf de laatste tijd, dus zal wel geen foto's op het station maken
    pi_33956898
    quote:
    Op woensdag 11 januari 2006 21:00 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    De weg-wielen drijven de railwielen aan is grappig om te zien.

    En ik ben donderdag weer in Leeuwarden, maar heb niet zoveel puf de laatste tijd, dus zal wel geen foto's op het station maken
    ligt aan dat honden weer van tegenwoordig :n
    pi_33987196
    Leeuwarden Camminghaburen:


    en
    pi_33987415
    hoe je van het op 1 na dufste station van Leeuwarden toch nog mooie foto's kunt maken Hulde
    pi_33995295
    quote:
    Op donderdag 12 januari 2006 20:29 schreef Alexxxxx het volgende:
    hoe je van het op 1 na dufste station van Leeuwarden toch nog mooie foto's kunt maken Hulde
    Welke is duffer? CS of achter de haven?

    Maar de arriva'ers lopen nog steeds met noordned-kleding. En dat terwijl een stickertje plakken me niet erg veel moeite lijkt te kosten...
    pi_33998276
    Arriva heeft trouwens grote problemen met het materieelinzet in Groningen. Ze rijden hier al een flink aantal dagen met minder materieel, vooral in de spits is het hier veevervoer.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_33999257
    quote:
    Op donderdag 12 januari 2006 23:04 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Welke is duffer? CS of achter de haven?

    Maar de arriva'ers lopen nog steeds met noordned-kleding. En dat terwijl een stickertje plakken me niet erg veel moeite lijkt te kosten...
    Koopmans
    pi_34033461
    quote:
    Op vrijdag 13 januari 2006 00:34 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    Koopmans
    derde foto; zou je als machinist als je hier wilt stoppen, gaan nadenken als een trein van 6 wagons hebt

    of hebben ze daar keukentrapjes op het balkon staan
    pi_34033679
    quote:
    Op vrijdag 13 januari 2006 23:41 schreef contra het volgende:

    [..]

    derde foto; zou je als machinist als je hier wilt stoppen, gaan nadenken als een trein van 6 wagons hebt

    of hebben ze daar keukentrapjes op het balkon staan
    Die wadloper kan daar max 5 treinstellen lang zijn. En volgens mij is ie wel wat langer dan ie op die foto´s lijkt.
    pi_34052953
    quote:
    Op vrijdag 13 januari 2006 23:47 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Die wadloper kan daar max 5 treinstellen lang zijn. En volgens mij is ie wel wat langer dan ie op die foto´s lijkt.
    k zie vaak dat er een DH1+2 vanaf stavoren -> leeuwarden rijd in de spits en dat de DH1(of2)+2 die vanaf leeuwarden komen los gaan en de DH2 weer achter de stam mee terug mag naar leeuwarden en de Dh1(of2) op zn 1tje door mag naar stavoren
    pi_34053167
    quote:
    Op zaterdag 14 januari 2006 17:38 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    k zie vaak dat er een DH1+2 vanaf stavoren -> leeuwarden rijd in de spits en dat de DH1(of2)+2 die vanaf leeuwarden komen los gaan en de DH2 weer achter de stam mee terug mag naar leeuwarden en de Dh1(of2) op zn 1tje door mag naar stavoren
    Het ligt niet op de route van Leeuwarden-Sneek-Stavoren.... Het ligt tussen Leeuwarden centraal en Leeuwarden Camminghaburen in
    pi_34053272
    quote:
    Op zaterdag 14 januari 2006 17:43 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    Het ligt niet op de route van Leeuwarden-Sneek-Stavoren.... Het ligt tussen Leeuwarden centraal en Leeuwarden Camminghaburen in
    daar ging t ook niet om :>
    pi_34066831
    quote:
    Op zaterdag 14 januari 2006 17:46 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    daar ging t ook niet om :>
    Wat bedoel je wel? Na 4 keer overlezen snap ik weinig wat je bedoeld...
    pi_34073090
    quote:
    Op zaterdag 14 januari 2006 23:18 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Wat bedoel je wel? Na 4 keer overlezen snap ik weinig wat je bedoeld...
    |
    Lees het geQuote bericht :
    quote:
    Het ligt tussen Leeuwarden centraal en Leeuwarden Camminghaburen in
    Daar tussen .
    pi_34073142
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 02:30 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    |
    Lees het geQuote bericht :
    [..]

    Daar tussen .
    Volgens mij was dat het juist niet?

    pi_34073929
    Ik smap er weinig meer van...

    Iets anders dan maar... De actuele reisinformatie-scherm (vertrekinformatie eerst komende treinen) deed weer eens leuk. Donderdag alleen een bericht dat ie er geen zin meer in had

    Vandaag (gister...) werd een infopagina getoond met o.a. de vrije schijfruimte op het systeem... Was best veel nog over btw...
    pi_34075049
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 03:01 schreef the_disheaver het volgende:
    Ik smap er weinig meer van...

    Iets anders dan maar... De actuele reisinformatie-scherm (vertrekinformatie eerst komende treinen) deed weer eens leuk. Donderdag alleen een bericht dat ie er geen zin meer in had

    Vandaag (gister...) werd een infopagina getoond met o.a. de vrije schijfruimte op het systeem... Was best veel nog over btw...
    aah! wie gaat er eens een FTP server op installeren?
    of krijg je dan warez met vertraging?
    pi_34078072
    Nog wat oude foto's door mij gemaakt.



    Object: IRM 9525
    Locatie: Gn
    Datum: 10 september 2005
    Bijzonderheden: pendeltrein voor open dag On
    Fotograaf: Bouwe Samplonius



    Object: sleep containers RN6473-lok
    Locatie: Zl
    Datum: 15 Juli 2005
    Fotograaf: Bouwe Samplonius



    Object: sleep containers RN6473-lok
    Locatie: Zl
    Datum: 15 Juli 2005
    Fotograaf: Bouwe Samplonius



    Object: Plan V stel 446 als stopper naar Ut
    Locatie: Amf
    Datum: 15 Juli 2005
    Fotograaf: Bouwe Samplonius



    Object: DH2 stel 3214
    Locatie: Tussen Wsm en Swd
    Datum: 19 juni 2005
    Bijzonderheid: aanrijding met koe, trein over koe heen gereden
    Fotograaf: Bouwe Samplonius
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_34086526
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 03:54 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    aah! wie gaat er eens een FTP server op installeren?
    of krijg je dan warez met vertraging?
    Ze gebruiken Internet Explorer (waarschijnlijk is de reisinformatie niets anders dan een bepaalde pagina op full screen) dus vast wel ergens een gaatje te vinden
    pi_34095663
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 03:01 schreef the_disheaver het volgende:
    Ik smap er weinig meer van...

    Iets anders dan maar... De actuele reisinformatie-scherm (vertrekinformatie eerst komende treinen) deed weer eens leuk. Donderdag alleen een bericht dat ie er geen zin meer in had

    Vandaag (gister...) werd een infopagina getoond met o.a. de vrije schijfruimte op het systeem... Was best veel nog over btw...
    Het zijn voor de liefhebbers een P3 (733MHz geloof ik)met 256 MByte geheugen . Ze lopen op windows 2000...
    Welke idioot btw de combinatie van een Plan T Plan V als sneltrein tussen Zwolle en Roosendaal doet op vrijdagmiddag is toch echt gek!
    pi_34096186
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 19:50 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    Het zijn voor de liefhebbers een P3 (733MHz geloof ik)met 256 MByte geheugen . Ze lopen op windows 2000...
    Welke idioot btw de combinatie van een Plan T Plan V als sneltrein tussen Zwolle en Roosendaal doet op vrijdagmiddag is toch echt gek!
    Mjah, mijn win 95 pc van paar jaar terug kon ook perfect een webpagina laden en weergeven. Veel meer hoeft ie niet te doen. Ja, continue aanstaan, en dat gaat blijkbaar wel vaak mis.

    [ Bericht 14% gewijzigd door the_disheaver op 15-01-2006 21:12:58 ]
      zondag 15 januari 2006 @ 23:48:32 #148
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34106586
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 19:50 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    Het zijn voor de liefhebbers een P3 (733MHz geloof ik)met 256 MByte geheugen . Ze lopen op windows 2000...
    Welke idioot btw de combinatie van een Plan T Plan V als sneltrein tussen Zwolle en Roosendaal doet op vrijdagmiddag is toch echt gek!
    Ha, in het kader van de materieeloverbrengingen werd ik (en met mij 'enige' anderen) vandaag verzocht te Ht trein 877 te verlaten en ons van de twee IRM-VI'en naar het gereedstaande duo plan V's te begeven voor de voortzetting van de reis.
    Blij dat ik maar tot Ehv hoefde en niet nog helemaal tot Mt. Overigens, de IC naar Vl bestond te Eindhoven uit ICM, ook nie erg standaard.

    Het verzoek van mij: als je zo nodig mat'64 over wil brengen naar Mt, doe dat met de stopper naar Wt of met die laatste stoptrein van Ehv-Mt van twaalf uur ofzo.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      maandag 16 januari 2006 @ 08:41:51 #149
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34112301
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 23:48 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Ha, in het kader van de materieeloverbrengingen werd ik (en met mij 'enige' anderen) vandaag verzocht te Ht trein 877 te verlaten en ons van de twee IRM-VI'en naar het gereedstaande duo plan V's te begeven voor de voortzetting van de reis.
    Blij dat ik maar tot Ehv hoefde en niet nog helemaal tot Mt. Overigens, de IC naar Vl bestond te Eindhoven uit ICM, ook nie erg standaard.

    Het verzoek van mij: als je zo nodig mat'64 over wil brengen naar Mt, doe dat met de stopper naar Wt of met die laatste stoptrein van Ehv-Mt van twaalf uur ofzo.
    Ik zie steeds meer ICM in diensten waar IRM zou moeten rijden. Zo reed vanmorgen een ICM de sneltrein van Rotterdam naar Utrecht (vertraagd door afwezigheid machinist en vol door het uitvallen van de voorgaan intercity), en zag ik één ICM-3 Rotterdam naderen in het pad van de IC naar Vlissingen. Het gaat goed mensen, heel goed!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34113461
    ICM rijtuigen en koplopers über alles zeg ik dan

    Alleen overstappen van IRM naar Plan V / T is van kut naar nog kutter. Ik kan me verder dan ook geen voordelen vinden IRM
      maandag 16 januari 2006 @ 14:39:43 #151
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34121427
    quote:
    Op maandag 16 januari 2006 10:09 schreef Zug-Chef het volgende:
    Alleen overstappen van IRM naar Plan V / T is van kut naar nog kutter. Ik kan me verder dan ook geen voordelen vinden IRM
    Och, veel zitplaatsen is altijd wel handig in de spits vind ik. Liever zitten in IRM dan staan in ICM, hoewel ik eigenlijk nooit hoef te staan (kwestie van op goede plek op perron staan).
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      maandag 16 januari 2006 @ 16:58:17 #152
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34126262
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34129568
    k heb de koplopers(ICM) zo wel gezien hier

    ruilen? vandaag even een rondje nl gedaan,

    ICM > Plan T - IRM -> ICM -> IRM -> Plan V -> ICM

    trouwens aan het begin van mn rondrit kwam er een IRM vanaf utrecht in de richting van leeuwarden tegemoet rijden?
    pi_34144941
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 23:48 schreef MREn het volgende:Ha, in het kader van de materieeloverbrengingen werd ik (en met mij 'enige' anderen) vandaag verzocht te Ht trein 877 te verlaten en ons van de twee IRM-VI'en naar het gereedstaande duo plan V's te begeven voor de voortzetting van de reis.
    Blij dat ik maar tot Ehv hoefde en niet nog helemaal tot Mt. Overigens, de IC naar Vl bestond te Eindhoven uit ICM, ook nie erg standaard.

    Het verzoek van mij: als je zo nodig mat'64 over wil brengen naar Mt, doe dat met de stopper naar Wt of met die laatste stoptrein van Ehv-Mt van twaalf uur ofzo.
    877 is een van de rustige late treinen die planmatig met 2xV rijdt. IRM hoort daar niet in thuis, zeker twee zessen niet dus die kunnen beter blijven waar ze horen in plaats van ze naar Maastricht te sturen waar ze niet gebruikt kunnen worden.
    pi_34146706
    quote:
    Op maandag 16 januari 2006 18:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
    k heb de koplopers(ICM) zo wel gezien hier

    ruilen? vandaag even een rondje nl gedaan,

    ICM > Plan T - IRM -> ICM -> IRM -> Plan V -> ICM

    trouwens aan het begin van mn rondrit kwam er een IRM vanaf utrecht in de richting van leeuwarden tegemoet rijden?
    Ik geloof idd dat ze bij de NS het spoor helemaal bijster zijn . ICM tussen maastricht en utrecht, Plan T op Zwolle - Roosendaal en een V-IRM naar leuwajourwert Geloof dat er ergens een foto staat op het internet van de enige keer dat een IRM in leeuwarden was...
    pi_34147233
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 01:05 schreef Brembo het volgende:

    Geloof dat er ergens een foto staat op het internet van de enige keer dat een IRM in leeuwarden was...
    Dat geloof ik ook
    pi_34147324
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 01:05 schreef Brembo het volgende:
    [..]
    Ik geloof idd dat ze bij de NS het spoor helemaal bijster zijn . ICM tussen maastricht en utrecht, Plan T op Zwolle - Roosendaal en een V-IRM naar leuwajourwert Geloof dat er ergens een foto staat op het internet van de enige keer dat een IRM in leeuwarden was...
    Hm? Ik weet niet beter dan dat er zelfs omloopmatig ICM in de 3500 tussen (Asd-)Ut en Ehv(-Mt) zit
    Ook de Theetjes rijden nog regelmatig in de 3600, al dan niet alleen in 't weekend.. (wel rijdt er 's weekends ook zelfs DDAR in de 3600 overigens)

    Dat van die IRM kan wel eens kloppen, die hoort daar niet omloopmatig, maar in 't kader van een of ander promotionele rit oid is ie nog wel eens in Lwd geweest ja...

    Overigens, het klopt nog steeds dat er veel VIRM aan de kant staat, even een quote van OVL (openbaar vervoers discussie group op yahoo):
    quote:
    De laatste dagen zwerft het tekort tussen 50 en 80
    bakken en dat daalt maar weinig. Een relatief groot aantal stellen
    rijdt op halve kracht en zijn vanwege de andere tekorten blijven
    rijden, maar het zijn natuurlijk de eerste die helemaal afknappen.
    Waar onder "de eerste" moet worden verstaan, de eerste(oudste) IRM-stellen, nog voor de vervolgserie. Een of ander probleem met stuifsneeuwoverlast zoals we laatst hadden...

    Edit: Tijdens de Landelijke actieprotestdag tegen ut kabinet kwam dat stelletje IRM in Lwd dus, met dank aan Alexxx :-)
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34147370
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 01:40 schreef JMT het volgende:

    Dat van die IRM kan wel eens kloppen, die hoort daar niet omloopmatig, maar in 't kader van een of ander promotionele rit oid is ie nog wel eens in Lwd geweest ja...
    Landleijke actiedag tegen het kabinetsbeleid, zie linkje in mn vorige post
    pi_34147390
    Goed je bent me al voor, zat net te editen haha
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34147602
    Er schijnt zelfs vandaag nog VIRM in Lw(d?) geweest te zijn...!
    quote:
    Te Zl kwam om 9u15 de 12525 naar Lw binnen.....VIRM! 2
    stellen dacht ik zo snel gezien te hebben. Normaliter 11 bakken ICM
    waarvan dan achterste 3tje in Zl achterblijft.
    Tr. 9128 + 9125 (Gn-Zl v.v.) werd gereden door de 9406 volgens dezelfde persoon...
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34147680
    Ik ben vandaag nog bij station Leeuwarden geweest, maar niks (opvalends) gezien.. het stonk er wel heel erg naar doorgesmolten electriciteitsbedradingen
    pi_34147860
    Bij een trein in de buurt of gewoon op 't terrein/stationsomgeving?
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34155084
    op de parking bij de Jumper, dat is tussen de containerterminal en het CS in
    pi_34155205
    Weet iemand waarom er in de intercity van Haarlem(?) naar Maastricht altijd 1 dubbeldekker treinstel tussen zit? Ik vind dat altijd zo een raar gezicht . En het lijkt wel alsof dat echt alleen op die lijn zo is.

    Wat me ook verbaasde is dat ze in de "randstad" DD-AR's(?) gebruiken als stoptrein .
    Hier in de regio gebruiken ze daar alleen plan Vtjes voor.

    Ow en waarom staan er een hoop diesel uitvoeringen van de Plan V (U heet die geloof ik) op Heerlen CS? Staan die daar om gesloopt te worden?

    Die IRM's hebben overigens wel een godsgruwelijk irritante fluittoon als ze optrekken . Krijg je bijna hoofdpijn van .
      dinsdag 17 januari 2006 @ 12:34:31 #165
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34155520
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 12:24 schreef blieblie het volgende:
    Weet iemand waarom er in de intercity van Haarlem(?) naar Maastricht altijd 1 dubbeldekker treinstel tussen zit? Ik vind dat altijd zo een raar gezicht . En het lijkt wel alsof dat echt alleen op die lijn zo is.
    In de zomer is dat rijtuig een fietsrijtuig. De benedenverdieping is dan ingericht voor het vervoer van fietsen. In de winter zetten ze het interieur beneden weer terug. Zo heeft je trein toch extra zitplaatsen, zonder dat ie langer wordt. Twaalf rijtuigen is namelijk de maximumlengte voor een intercity.
    quote:
    Wat me ook verbaasde is dat ze in de "randstad" DD-AR's(?) gebruiken als stoptrein .
    Hier in de regio gebruiken ze daar alleen plan Vtjes voor.
    In de Randstad zouden de Plan V's uitpuilen.
    quote:
    Ow en waarom staan er een hoop diesel uitvoeringen van de Plan V (U heet die geloof ik) op Heerlen CS? Staan die daar om gesloopt te worden?
    Correct!
    quote:
    Die IRM's hebben overigens wel een godsgruwelijk irritante fluittoon als ze optrekken . Krijg je bijna hoofdpijn van .
    Dat is een smoorspoel in de tractieinstallatie. Vroeger was ie nog veel erger, maar sinds ze 'm op rubber blokken hebben gezet en een verbinding van de spoel naar de bak hebben weggehaald, is het redelijk te doen. Maar als je er naast zit, hoor je 'm nog flink inderdaad.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34155784
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 12:34 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Dat is een smoorspoel in de tractieinstallatie. Vroeger was ie nog veel erger, maar sinds ze 'm op rubber blokken hebben gezet en een verbinding van de spoel naar de bak hebben weggehaald, is het redelijk te doen. Maar als je er naast zit, hoor je 'm nog flink inderdaad.
    En er worden nog elke maand topics over geopend

    pieptoon trein de meest recente
    pi_34155897
    Ik wist wel dat het aan de spoelen ligt .
    Is ook de reden waarom een trafo wel eens kan piepen...
    Die andere dingen wist ik niet. Dank je voor de info!
    Al puilen de Plan Vtjes hiero ook behoorlijk uit op bepaalde tijdstippen .
      dinsdag 17 januari 2006 @ 12:48:04 #168
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_34155980
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 12:45 schreef blieblie het volgende:
    Al puilen de Plan Vtjes hiero ook behoorlijk uit op bepaalde tijdstippen .
    Op Zl-Rsd op zondagavond werd ik er ook altijd erg vrolijk van ja... als de pendelende studenten weer op gang komen.
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
    pi_34159239
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 12:24 schreef blieblie het volgende:


    Die IRM's hebben overigens wel een godsgruwelijk irritante fluittoon als ze optrekken . Krijg je bijna hoofdpijn van .
    Vermijd bij dat soort gevalleen de 1e en laatste bak van de trein, dan heb je er geloof ik 0,0 last van .
      dinsdag 17 januari 2006 @ 14:39:35 #170
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_34159658
    Bijna nog storender dan de IRM-fluittoon is overigens het optrekken van de Syntus-diesels... een normaal gesprek voeren is dan onmogelijk.
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
    pi_34160160
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 12:24 schreef blieblie het volgende:
    Ow en waarom staan er een hoop diesel uitvoeringen van de Plan V (U heet die geloof ik) op Heerlen CS? Staan die daar om gesloopt te worden?
    Ik was er afgelopen vrijdag... zag ze staan inderdaad:


    pi_34160945
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 01:59 schreef JMT het volgende:
    Tr. 9128 + 9125 (Gn-Zl v.v.) werd gereden door de 9406 volgens dezelfde persoon...
    Er rijd in ieder geval vaker IRM op Zl-Gn dan op Zl-Lw. De stopper vanaf Grunn wil wel eens met een IRM gereden worden, die komt dan net van On af voor onderhoud bijvoorbeeld.

    [ Bericht 6% gewijzigd door vw_caddy op 17-01-2006 15:15:36 ]
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_34161147
    Gaan die wadlopers straks ook gesloopt worden, of gaat ie gerecycled worden erngens op de aarde?
      dinsdag 17 januari 2006 @ 16:29:35 #174
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34163867
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 15:14 schreef the_disheaver het volgende:
    Gaan die wadlopers straks ook gesloopt worden, of gaat ie gerecycled worden erngens op de aarde?
    Ze zijn nog geen 25 jaar oud, dus ze zullen wel ergens in het Oostblok emplooi krijgen...
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34168000
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 16:29 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Ze zijn nog geen 25 jaar oud, dus ze zullen wel ergens in het Oostblok emplooi krijgen...
    of ze komen in de achterhoek opt spoor bij syntus / connexxion om het materiaal aan te vullen,

    daar rijden al 2 DH-1 stelletjes, onder de naam Veen Express..
    voor de rest rijden er nog Lint41 stellen ( nieuw ) en enkele DM90 stellen die van NSR gehuurt worden..
    pi_34168125
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 18:24 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    of ze komen in de achterhoek opt spoor bij syntus / connexxion om het materiaal aan te vullen,

    daar rijden al 2 DH-1 stelletjes, onder de naam Veen Express..
    voor de rest rijden er nog Lint41 stellen ( nieuw ) en enkele DM90 stellen die van NSR gehuurt worden..
    Die 2 DH'tjes in de Achterhoek zijn daar binnenkort verdwenen, dus daar zal het niet heen gaan.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_34170928
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 18:27 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    Die 2 DH'tjes in de Achterhoek zijn daar binnenkort verdwenen, dus daar zal het niet heen gaan.
    ow :p wat voor bagger krijgen we daar dan terug? meer Linten? of gaan de DM90s van noordned die kant uit?
    pi_34171596
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    ow :p wat voor bagger krijgen we daar dan terug? meer Linten? of gaan de DM90s van noordned die kant uit?
    Meer Linten.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_34171721
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:48 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    Meer Linten.
    zo boeiend vind ik de linten niet om eerlijk te zijn
    k hoop dat die GTW stellen wat zijn \o/
    pi_34171930
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:51 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    zo boeiend vind ik de linten niet om eerlijk te zijn
    k hoop dat die GTW stellen wat zijn \o/
    De GTW-stellen vind ik er beter uit zien dan de linten.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_34172010
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:56 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    De GTW-stellen vind ik er beter uit zien dan de linten.
    Tekeningen zien er goed uit ja.. echter eerst zien dan geloven,, mischien rijden ze wel helemaal niet lekker!

    vind de V-IRM stelletjes toch t lekkerste rijden, mits je niet bij de moterbakken zit
    pi_34172157
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:58 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    Tekeningen zien er goed uit ja.. echter eerst zien dan geloven,, mischien rijden ze wel helemaal niet lekker!

    vind de V-IRM stelletjes toch t lekkerste rijden, mits je niet bij de moterbakken zit
    De GTW dendert al in het buitenland rond, hoef je ook niet te kijken naar die tekening.

    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
      dinsdag 17 januari 2006 @ 20:30:17 #183
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34173512
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:48 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    Meer Linten.
    joepie

    Trage herriebarrels zonder beenruimte...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      dinsdag 17 januari 2006 @ 20:30:59 #184
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34173540
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
    vind de V-IRM stelletjes toch t lekkerste rijden, mits je niet bij de moterbakken zit
    ICM en ICRm all the way!
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34173767
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 20:30 schreef MREn het volgende:

    [..]

    ICM en ICRm all the way!
    ICMs (KopDoodlopers) vind ik nou niet zo geweldig wordt tijd dat t op revisie gaat :
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 20:30 schreef MREn het volgende:

    [..]

    joepie

    Trage herriebarrels zonder beenruimte...
    Yep gemiddeld 80 doen de DM90s en DH1/2 stellen ook trouwens met een max van 120km/h wat ze niet mogen wegens het vaak ontbreken van ATB
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 20:01 schreef vw_caddy het volgende:

    [..]

    De GTW dendert al in het buitenland rond, hoef je ook niet te kijken naar die tekening.

    [afbeelding]
    mja alleen dan weet je nog niet hoe comfortabel ze zijn !
    en @ plaatje is de Elektrische versie,.. wij krijgen de Dieselmodellen
    pi_34175119
    Stik, idd elektrisch.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
      dinsdag 17 januari 2006 @ 21:46:52 #187
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34177118
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

    Yep gemiddeld 80 doen de DM90s en DH1/2 stellen ook trouwens met een max van 120km/h wat ze niet mogen wegens het vaak ontbreken van ATB
    Niet zwammen, er zit overal ATB (of ATB-NG) en op de lijnen in de Achterhoek is onlangs de maximumsnelheid verhoogd. Dat zal de beperkende factor niet zijn. Dan blijft over het baggerrijgedrag van de Lint.
    DM'90 mag trouwens 140, wat het ook rijdt op sommige trajecten (Gn - Lw; Nm - Vl - Rm).
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34177259
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 19:58 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    Tekeningen zien er goed uit ja.. echter eerst zien dan geloven,, mischien rijden ze wel helemaal niet lekker!

    vind de V-IRM stelletjes toch t lekkerste rijden, mits je niet bij de moterbakken zit
    Indeed, alhoewel ICM ook zeer uber is. Denk ICM op de HSL lijn, dat is pas zalig treinen .
    Maar goed heren, vandaag is het eerste van de HSL getetst tot Rotterdam is geloof ik nu af. Was soms in het nieuws, reed 200 KM/h .

    Maar nu vroeg ik me af, is in nederland nou de maximale snelheid van treinen (ATB) 130 Km/h (dacht ik ) of 140 KM/h? mag, wel maar waar is de limiet dan
    pi_34178131
    Tussen Den Haag HS en Hoofddorp 160
      dinsdag 17 januari 2006 @ 22:22:21 #190
    36038 Shaman
    retro-progressief
    pi_34178903
    Heeft iemand meer info over wanneer precies de HSA gaat testen met die ÖBB loc (vertrek, aankomst, passeermoment o.i.d.)? Of misschien een idee hoe ik daar achter kan komen? Googlen leverde niet zoveel op. Een autistische jongen waar ik mee werk is helemaal gek van treinen en wil dat ding persé filmen...
      dinsdag 17 januari 2006 @ 22:26:46 #191
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34179134
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 21:49 schreef Brembo het volgende:
    Maar nu vroeg ik me af, is in nederland nou de maximale snelheid van treinen (ATB) 130 Km/h (dacht ik ) of 140 KM/h? mag, wel maar waar is de limiet dan
    Groen bij ATB-EG is 140.
    Verder geel-13, geel-8, geel-6, geel-4 en BD.

    Hoewel dit niets zegt over de baanvaksnelheid natuurlijk, Veluwe is bijv. 130, Hgl-Es 125, en Hoofddorp-Mariahove is 160 (extra ATB-stap) voor ICE's die in Leidschendam in onderhoud zijn
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34180069
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:22 schreef Shaman het volgende:
    Heeft iemand meer info over wanneer precies de HSA gaat testen met die ÖBB loc (vertrek, aankomst, passeermoment o.i.d.)? Of misschien een idee hoe ik daar achter kan komen? Googlen leverde niet zoveel op. Een autistische jongen waar ik mee werk is helemaal gek van treinen en wil dat ding persé filmen...
    Zodra die dienstregeling bekend wordt zal het ook op diverse sites komen te staan, www.somda.nl bijvoorbeeld. Maar op dit forum zal het ook wel geplaatst worden (anders doe ik het wel, als ik het weet).
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:26 schreef MREn het volgende:

    [..]
    Hoewel dit niets zegt over de baanvaksnelheid natuurlijk, Veluwe is bijv. 130, Hgl-Es 125, en Hoofddorp-Mariahove is 160 (extra ATB-stap) voor ICE's die in Leidschendam in onderhoud zijn
    Ook de Thalys en Benelux rijden er 160, toch?

    [ Bericht 0% gewijzigd door Carport op 17-01-2006 22:55:51 ]
      dinsdag 17 januari 2006 @ 23:22:37 #193
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34181884
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:45 schreef Carport het volgende:


    Ook de Thalys en Benelux rijden er 160, toch?
    Thalys ook ja, Benelux niet omdat die Belgische locs maar 140 mogen.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34182668
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 21:46 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Niet zwammen, er zit overal ATB (of ATB-NG).
    Nietes. Niet op de lijnen van noordnet met uitzondering van grn-lwd. Of iig deels, want volgens mij is prorail er nog niet klaar mee.
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:26 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Groen bij ATB-EG is 140.
    Verder geel-13, geel-8, geel-6, geel-4 en BD.

    Hoewel dit niets zegt over de baanvaksnelheid natuurlijk, Veluwe is bijv. 130, Hgl-Es 125, en Hoofddorp-Mariahove is 160 (extra ATB-stap) voor ICE's die in Leidschendam in onderhoud zijn
    GRN-LWD is ook 160 (ATB-NG)
    pi_34183137
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 01:40 schreef JMT het volgende:
    Waar onder "de eerste" moet worden verstaan, de eerste(oudste) IRM-stellen, nog voor de vervolgserie. Een of ander probleem met stuifsneeuwoverlast zoals we laatst hadden...
    Onder "de eerste" moet worden verstaan: "de stellen die met een deel van de tractie-installatie buiten dienst rondrijden".
    quote:
    Edit: Tijdens de Landelijke actieprotestdag tegen ut kabinet kwam dat stelletje IRM in Lwd dus, met dank aan Alexxx :-)
    De verkorting van Leeuwarden is Lw, die van Groningen Gn.
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 15:09 schreef vw_caddy het volgende:
    Er rijd in ieder geval vaker IRM op Zl-Gn dan op Zl-Lw. De stopper vanaf Grunn wil wel eens met een IRM gereden worden, die komt dan net van On af voor onderhoud bijvoorbeeld.
    Na onderhoud komt die niet planmatig in de 9100 voor zover ik weet. Nu is er wel eens IRM te zien maar dat heeft alles te maken met een rommelige materieelinzet op dit moment.
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:45 schreef Carport het volgende:
    Zodra die dienstregeling bekend wordt zal het ook op diverse sites komen te staan, www.somda.nl bijvoorbeeld. Maar op dit forum zal het ook wel geplaatst worden (anders doe ik het wel, als ik het weet).
    Daar zijn geen dienstregelingen van, het is immers geen regulier in dienst zijnde infra waarover treinen kunnen worden ingelegd.
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:26 schreef MREn het volgende:
    Hoewel dit niets zegt over de baanvaksnelheid natuurlijk, Veluwe is bijv. 130, Hgl-Es 125, en Hoofddorp-Mariahove is 160 (extra ATB-stap) voor ICE's die in Leidschendam in onderhoud zijn
    Niet zwammen . De ATB die in ICE's zit kan geen 160 aan. Alleen Thalys rijdt er 160.

    [ Bericht 25% gewijzigd door Tfz op 17-01-2006 23:54:31 ]
    pi_34183761
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 23:38 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Nietes. Niet op de lijnen van noordnet met uitzondering van grn-lwd. Of iig deels, want volgens mij is prorail er nog niet klaar mee.
    [..]

    GRN-LWD is ook 160 (ATB-NG)
    Dat bedoel ik juist , kijk met 160 wil je niet over de brug bij ravenstein dan ligt de trein geheid in het water .
    Maar zijn er echt stukken waar NS treinen nu 160 Km/h rijden, of is dit allemaal iets te snel voor de spooor, bedoel had toch wel verwacht tussen A'dam en Utrecht maar geloof ook niet...
    pi_34183913
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:02 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    Dat bedoel ik juist , kijk met 160 wil je niet over de brug bij ravenstein dan ligt de trein geheid in het water .
    Maar zijn er echt stukken waar NS treinen nu 160 Km/h rijden, of is dit allemaal iets te snel voor de spooor, bedoel had toch wel verwacht tussen A'dam en Utrecht maar geloof ook niet...
    ATB-ng ligt nog maar nauwelijks ergens. Blijkbaar hebben ze wel op enkele trajecten ATB-eg aangepast zodat ie wel 160 kam. Maar op het grootste deel van NL is er een max van 140
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:27:35 #198
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34184742
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:06 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    ATB-ng ligt nog maar nauwelijks ergens.
    ATB-EG aanpassing alleen op Mariahoeve-Hoofddorp. Horst-Venlo heeft wel een baanvaksnelheid van 160, waar voor testen de 180 nog wel eens wordt bereikt.

    ATB-NG ligt er genoeg; Gd-Apn, Tl-Ah, Nm-Vl-Rm, Es-Zl-Kpn, Hgl-Zp, Zp-Ww-Ah, Aml-Mrb
    En als ProRail klaar is, ook alle noordelijke nevenlijnen, incl. Gn-Lw.
    quote:
    Blijkbaar hebben ze wel op enkele trajecten ATB-eg aangepast zodat ie wel 160 kam. Maar op het grootste deel van NL is er een max van 140
    Nee, op Gvm-Hfd liggen passieve NG-bakens.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:29:31 #199
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34184806
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:02 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    Dat bedoel ik juist , kijk met 160 wil je niet over de brug bij ravenstein dan ligt de trein geheid in het water .
    Maar zijn er echt stukken waar NS treinen nu 160 Km/h rijden, of is dit allemaal iets te snel voor de spooor, bedoel had toch wel verwacht tussen A'dam en Utrecht maar geloof ook niet...
    Asd-Ut wordt opgeleverd voor 200 km/uur.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34185414
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:29 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Asd-Ut wordt opgeleverd voor 200 km/uur.
    Maar toch alleen voor de 25 Kv AC treinen zeker , verwacht niet dat de intercity's etc daar gebruik vanzullen maken. Maar op zo'n stuk is het verschil toch maar 5 minuten...
    pi_34187216
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 12:24 schreef blieblie het volgende:
    Ow en waarom staan er een hoop diesel uitvoeringen van de Plan V (U heet die geloof ik) op Heerlen CS? Staan die daar om gesloopt te worden?
    Wat ik begreep is dat er tenminste één stel verkocht is aan Slovenië (of was 't nou Slowakije?) en dan wel stel 192 (ex-135) De overige vier zouden nog te koop staan al is 't de vraag of dat nog gebeurt met hun graffiti etc.... :/

    [ Bericht 1% gewijzigd door JMT op 18-01-2006 01:53:43 (Taalvaud edited) ]
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34187280
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:45 schreef Carport het volgende:
    Zodra die dienstregeling bekend wordt zal het ook op diverse sites komen te staan, www.somda.nl bijvoorbeeld. Maar op dit forum zal het ook wel geplaatst worden (anders doe ik het wel, als ik het weet).
    Ik dacht dat ik 't al tegengekomen was op Somda maar ik kan me vergissen....Anders stond 't ergens op OVL (Yahoo discussielist Openbaar Vervoer Lijst)...
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34187336
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 12:19 schreef Alexxxxx het volgende:
    op de parking bij de Jumper, dat is tussen de containerterminal en het CS in
    Oh... nah... daar ben 'k als Asd-er niet zo bekend... Dacht mss heb je wel een treintje ruiken roken oid

    (P.s. damn wat zijn er ineens veel posts de laatste dagen in dit topic )
    Pomtiedomtiedom...
      woensdag 18 januari 2006 @ 01:56:55 #204
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34187416
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 01:52 schreef JMT het volgende:

    [..]

    Oh... nah... daar ben 'k als Asd-er niet zo bekend... Dacht mss heb je wel een treintje ruiken roken oid
    (P.s. damn wat zijn er ineens veel posts de laatste dagen in dit topic )
    Over treintje ruiken; er is een week of twee geleden een plan T ontruimd omdat er rook vanonder de trein vandaan kwam.

    Jammer alleen dat die rook van de UFM-02 kwam die naast die plan T stond. (zo'n ding heeft zn uitlaten onderop ipv bovenop)
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34187503
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 01:52 schreef JMT het volgende:


    (P.s. damn wat zijn er ineens veel posts de laatste dagen in dit topic )
    en allemaal in de nacht bijna
      woensdag 18 januari 2006 @ 02:02:54 #206
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34187517
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:01 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    en allemaal in de nacht bijna
    Dat is het fijnste moment van de dag
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34187563
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 01:56 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Over treintje ruiken; er is een week of twee geleden een plan T ontruimd omdat er rook vanonder de trein vandaan kwam.

    Jammer alleen dat die rook van de UFM-02 kwam die naast die plan T stond. (zo'n ding heeft zn uitlaten onderop ipv bovenop)
    Heheheheh, heb ik idd ook over gelezen, vraag me alleen af of dat betreffende stel nu te Hlm staat of dat die weer vrijgezellig rond rijdt... Laatst werd er nl melding gemaakt van een aantal bakwisselingen maar kan zogauw dat bericht ff niet terugvinden... Wellicht later...
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34187591
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:02 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Dat is het fijnste moment van de dag
    behalve als je treinen op de foto wilt zetten
      woensdag 18 januari 2006 @ 02:07:54 #209
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34187604
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:05 schreef JMT het volgende:

    [..]

    Heheheheh, heb ik idd ook over gelezen, vraag me alleen af of dat betreffende stel nu te Hlm staat of dat die weer vrijgezellig rond rijdt... Laatst werd er nl melding gemaakt van een aantal bakwisselingen maar kan zogauw dat bericht ff niet terugvinden... Wellicht later...
    Ehm..er was niets aan de hand, waarom zou zo'n stel dan naar hlm moeten?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34187655
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:01 schreef Alexxxxx het volgende:
    [..]
    en allemaal in de nacht bijna
    Tja.... Wat wil je.... Als je om 11:10 weer wakker wordt en je checkt om ca 11:50 je nieuwe berichtjes...en prompt erna ligt je internet er voor de hele dag eruit... tot een uur of half 9....
    (En ja dan heb ik nog wat andere prioriteiten :-P )
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34187677
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:07 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Ehm..er was niets aan de hand, waarom zou zo'n stel dan naar hlm moeten?
    Dan waren het 2 andere stellen.... In ieder geval zijn er kortgeleden vlak na elkaar wat bakwisselingen gedaan...
    Pomtiedomtiedom...
      woensdag 18 januari 2006 @ 02:13:33 #212
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34187707
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:07 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    behalve als je treinen op de foto wilt zetten
    Och...

    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34187716
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:07 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    behalve als je treinen op de foto wilt zetten
    Och,... Hmmm nu je 't zegt.... Toevallig vanmiddag op me werk zo'n "futuristische" camera onder ogen gehad met allerlei mogelijkheden... Zou ik m mogen lenen van me baas? :-)
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34187760
    Da's een redelijk goede plaat imho... Is vanaf Ut genomen ? (Zomaar een gokje )
    Pomtiedomtiedom...
      woensdag 18 januari 2006 @ 02:19:08 #215
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34187791
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:11 schreef JMT het volgende:

    [..]

    Dan waren het 2 andere stellen.... In ieder geval zijn er kortgeleden vlak na elkaar wat bakwisselingen gedaan...
    Afgefikte ABk468 vervangen door die van de 466?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      woensdag 18 januari 2006 @ 02:20:21 #216
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34187806
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:16 schreef JMT het volgende:
    Da's een redelijk goede plaat imho... Is vanaf Ut genomen ? (Zomaar een gokje )
    Loopbrug Zwolle-noordzijde
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34187909
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:19 schreef MREn het volgende:
    [..]
    Afgefikte ABk468 vervangen door die van de 466?
    Nee dat was een andere... 466/468 is geen Plan T he... Ik zoek 't nog wel op..
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34187923
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:20 schreef MREn het volgende:
    [..]
    Loopbrug Zwolle-noordzijde
    Mag ook, even indrukwekkend op zijn manier
    Pomtiedomtiedom...
      woensdag 18 januari 2006 @ 02:30:49 #219
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34187961
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:26 schreef JMT het volgende:

    [..]

    Nee dat was een andere... 466/468 is geen Plan T he... Ik zoek 't nog wel op..
    De meest recente is de Bk2 van de 514 gewisseld met die van de 522, terwijl de Bk2 van de 522 eigenlijk al van de 523 was.

    Zoiets?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34188016
    `Precies, zoiets! :-)
    Pomtiedomtiedom...
      woensdag 18 januari 2006 @ 02:36:47 #221
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34188041
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:27 schreef JMT het volgende:

    [..]

    Mag ook, even indrukwekkend op zijn manier
    Qua knooppunt doet Zwolle ook niet erg onder voor Utrecht hoor. Zeker in de spits kun je beter in Utrecht overstappen dan in Zwolle. Maar iedereen die zich daar ook door de tunnel heeft geworsteld weet dat.

    In Zwolle zitten namelijk alle treinen strak rond dezelfde tijd (aankomst tussen 10/15, vertrek tussen 18/22), wat ideaal is voor aansluitingen, en minder ideaal qua reizigersvolume door dat krappe tunneltje.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34188102
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:36 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Qua knooppunt doet Zwolle ook niet erg onder voor Utrecht hoor. Zeker in de spits kun je beter in Utrecht overstappen dan in Zwolle. Maar iedereen die zich daar ook door de tunnel heeft geworsteld weet dat.

    In Zwolle zitten namelijk alle treinen strak rond dezelfde tijd (aankomst tussen 10/15, vertrek tussen 18/22), wat ideaal is voor aansluitingen, en minder ideaal qua reizigersvolume door dat krappe tunneltje.
    Vertel me wat.... In Asd net zoiets al is 't maar doordat de oost-tunnel zowat gesloten is dankzij de tunnelboringen voor de NZ-lijn....
    Ok ok de West-tunnel is nu een stuk breder, en is nu eigenlijk de "hoofdingang"
    Wat wel een nadeel is dat je nu een verrekt eind moet lopen als je uit die tunnel komt en je moet een van de oost-tramlijnen hebben
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34188525
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 18:24 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    of ze komen in de achterhoek opt spoor bij syntus / connexxion om het materiaal aan te vullen,

    daar rijden al 2 DH-1 stelletjes, onder de naam Veen Express..
    voor de rest rijden er nog Lint41 stellen ( nieuw ) en enkele DM90 stellen die van NSR gehuurt worden..
    veenexpress is twente, geen achterhoek
    dag
      woensdag 18 januari 2006 @ 03:41:27 #224
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34188554
    Paar getalletjes waar ik deze week trouwens tegenaan liep.
    IC Amersfoort-Deventer-Almelo
    Aantal passages  45939
    Aantal reizigers  4027400 (passage Wierden)

    IC Zwolle-Groningen/Leeuwarden
    Aantal passages  62660
    Aantal reizigers  9034900 (passage Staphorst)

    [ Bericht 15% gewijzigd door MREn op 18-01-2006 03:46:45 ]
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34190409
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 03:37 schreef petre86 het volgende:

    [..]

    veenexpress is twente, geen achterhoek
    mijn fout


    en ATB ligt ook niet op Zwolle - Almelo dacht ik? staan iig nog wel bordjes van einde ATB

    en er rijd een diesel stelletje weet alleen niet welke zo:P
      woensdag 18 januari 2006 @ 08:59:25 #226
    36038 Shaman
    retro-progressief
    pi_34190554
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:45 schreef Carport het volgende:

    [..]

    Zodra die dienstregeling bekend wordt zal het ook op diverse sites komen te staan, www.somda.nl bijvoorbeeld. Maar op dit forum zal het ook wel geplaatst worden (anders doe ik het wel, als ik het weet).
    Bedankt voor de link ik denk dat die jongen somda sowieso erg interessant zal vinden. Wel mooie feature dat je kunt kijken wat er wannneer waar vandaan rijd aan bijzonder materiaal.
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 23:47 schreef Tfz het volgende:

    [..]

    Daar zijn geen dienstregelingen van, het is immers geen regulier in dienst zijnde infra waarover treinen kunnen worden ingelegd.
    Daar was ik ook bang voor, enig idee hoe ik toch aan die info kan komen?
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 01:50 schreef JMT het volgende:

    [..]

    Ik dacht dat ik 't al tegengekomen was op Somda maar ik kan me vergissen....Anders stond 't ergens op OVL (Yahoo discussielist Openbaar Vervoer Lijst)...
    Op somda kon ik het niet vinden. Maar ik ben nog al een n00b als het op treinen aankomt (al heb ik de afgelopen tijd al behoorlijk wat termen opgestoken ) Dus misschien heb ik er overheen gelezen. Ik ga even kijken op OVL, bedankt!

    [ Bericht 24% gewijzigd door Shaman op 18-01-2006 09:04:52 ]
      woensdag 18 januari 2006 @ 09:46:51 #227
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34191327
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 23:38 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Nietes. Niet op de lijnen van noordnet met uitzondering van grn-lwd. Of iig deels, want volgens mij is prorail er nog niet klaar mee.
    Welles.

    Bewijs:


    (Er staat op: stand per 15-12-2005. En de bron vertrouw ik ook wel.)
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 18 januari 2006 @ 09:55:40 #228
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_34191501
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 08:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
    en ATB ligt ook niet op Zwolle - Almelo dacht ik? staan iig nog wel bordjes van einde ATB

    en er rijd een diesel stelletje weet alleen niet welke zo:P
    Heb er laatst in de 3418 gezeten (Buffel)
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
    pi_34192153
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 09:55 schreef JDude het volgende:

    [..]

    Heb er laatst in de 3418 gezeten (Buffel)
    tis ook zo blijft weinig ander diesel materiaal over voor die lijn dus !
      woensdag 18 januari 2006 @ 12:16:34 #230
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34195366
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 09:55 schreef JDude het volgende:

    [..]

    Heb er laatst in de 3418 gezeten (Buffel)
    Daar rijdt trouwens ook de enige trein van het land die planmatig met drie Buffels moet rijden (en dan nog stampvol). Vertrek om 7:05 in Enschede, aankomst dan 8:11 in Zwolle.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34195802
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 12:16 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Daar rijdt trouwens ook de enige trein van het land die planmatig met drie Buffels moet rijden (en dan nog stampvol). Vertrek om 7:05 in Enschede, aankomst dan 8:11 in Zwolle.
    ze kunnen ook 2x2 laten rijden met 5 min tussentijd er tussen ofzo of maak er 1 sneltrein en 1 stoptrein van
      woensdag 18 januari 2006 @ 12:31:36 #232
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34195871
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 12:29 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    ze kunnen ook 2x2 laten rijden met 5 min tussentijd er tussen ofzo of maak er 1 sneltrein en 1 stoptrein van
    Nee dat kunnen ze niet, omdat Wdn-Zl grotendeels enkelspoor is en het merendeel van de werkende/studerende mensen toch rond 8:30 op 't werk moet zijn, dus rond 8:00 op het station moet zijn.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      woensdag 18 januari 2006 @ 12:42:12 #233
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34196224
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 12:31 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Nee dat kunnen ze niet, omdat Wdn-Zl grotendeels enkelspoor is en het merendeel van de werkende/studerende mensen toch rond 8:30 op 't werk moet zijn, dus rond 8:00 op het station moet zijn.
    Tijd voor diesel-dubbeldekkers dus.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 18 januari 2006 @ 12:52:03 #234
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34196510
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 12:42 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Tijd voor diesel-dubbeldekkers dus.
    Drie Buffels is op zich lang genoeg voor alle reizigers heb ik het idee.
    Ik denk dat het verlengen van de perrons wat goedkoper is, gewoon 50m er bij prutsen.

    Of gewoon die zaak eens verdubbelen, zodat vertragingen geen uren door blijven werken als je niet snijdt in je treindienst.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      woensdag 18 januari 2006 @ 13:08:02 #236
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34197095
    quote:
    Nu nog treinen die lang genoeg zijn

    Maar die stations is toch al meer dan een jaar bekend? Daarmee heeft Arriva ingeschreven voor deze concessie.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34197744
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 13:08 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Nu nog treinen die lang genoeg zijn

    Maar die stations is toch al meer dan een jaar bekend? Daarmee heeft Arriva ingeschreven voor deze concessie.
    dat meende ik ook? goed we zien het wel

    als ze er een GTW langs kunnen zetten is het voor arriva natuurlijk wel genoeg

    kunnen ze geen dubbeldeks dieselsbouwen eigenlijks?
    hoewel kan krap worden of je moet 1 bak combineren met motoren onderin en boven een lading 2de klas zitplaatsen, in de andere bak kan je wel volledig dubbel dekken natuurlijk
      woensdag 18 januari 2006 @ 13:42:32 #238
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34198440
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 13:24 schreef Ou-Tannu het volgende:

    kunnen ze geen dubbeldeks dieselsbouwen eigenlijks?
    hoewel kan krap worden of je moet 1 bak combineren met motoren onderin en boven een lading 2de klas zitplaatsen, in de andere bak kan je wel volledig dubbel dekken natuurlijk
    Natuurlijk kan dat, in Polen rijden zelfs stoomlocs met dubbeldeks rijtuigen.

    Waarom het weinig gebeurt, komt natuurlijk doordat dubbeldeks alleen interessant is op drukke trajecten met korte perrons en deze drukke lijnen over het algemeen al geëlectrificeerd zijn.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34201744
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 12:16 schreef MREn het volgende:
    Daar rijdt trouwens ook de enige trein van het land die planmatig met drie Buffels moet rijden (en dan nog stampvol). Vertrek om 7:05 in Enschede, aankomst dan 8:11 in Zwolle.
    Er rijdt wel meer planmatig met drie DM '90 dan alleen die trein.
    pi_34201835
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 08:59 schreef Shaman het volgende:
    Daar was ik ook bang voor, enig idee hoe ik toch aan die info kan komen?
    Niet helaas, vannacht gaan het spul gesleept een ommetje maken om gedriehoekt te worden maar goed.
    pi_34202489
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 13:42 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Natuurlijk kan dat, in Polen rijden zelfs stoomlocs met dubbeldeks rijtuigen.

    Waarom het weinig gebeurt, komt natuurlijk doordat dubbeldeks alleen interessant is op drukke trajecten met korte perrons en deze drukke lijnen over het algemeen al geëlectrificeerd zijn.
    de treinen van 7:50 / 8:20 vanaf sneek naar leeuwarden puilen altijd uit hoor
    pi_34202691
    quote:
    De Nederlandse Spoorwegen gaan het spoorboekje in december drastischer omgooien dan normaal. Dit allemaal om het serviceniveau omhoog te brengen. Zo komen er nieuwe vertrektijden en aansluitingen en komen er minstens vijf stations bij. De NS zal de plannen vanmiddag bekend maken.

    In de nieuwe dienstregeling zijn ook de hogesnelheidslijn en de Betuwelijn opgenomen. Daarnaast komt er een viersporig baanvak bij tussen Amsterdam CS en Utrecht CS. "De rek van het huidige spoorboekje is er helemaal uit", zegt een woordvoerder van NS. Het bedrijf is dan ook al twee jaar bezig met het maken van de nieuwe dienstregeling.

    Reizigersorganisatie Rover is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de dienstregeling. De bedoeling is dat 2007 en 2008 als overgangsjaren van de nieuwe dienstregeling zullen gelden. In 2009 moet alles definitief gaan lopen.
    Ben heel erg benieuwd wat er allemaal gaat veranderen... Hopelijk onder andere 1 trein meer tussen Leeuwarden en Zwolle...

    Al iets bekend, volgens het bericht zou het in de loop van vandaag bekend gemaakt worden...
    pi_34202840
    Over nachtelijke trein-foto's gesproken... Met een beetje sluitertijd krijg je echt mooie fotootjes:

    Leeuwarden Camminghaburen

    Leeuwarden Camminghaburen

    Utrecht Centraal

    Utrecht Centraal

    Utrecht Centraal
      woensdag 18 januari 2006 @ 15:53:33 #245
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34203988
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 15:02 schreef Tfz het volgende:

    [..]

    Er rijdt wel meer planmatig met drie DM '90 dan alleen die trein.
    Dat is dan nieuw, want voor 2006 was dit echt de enige.
    Maar vertel, waar dan? Maaslijn?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34204977
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 08:46 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]
    en ATB ligt ook niet op Zwolle - Almelo dacht ik? staan iig nog wel bordjes van einde ATB
    Das waarschijnlijk voor het rangeer terrein, en daar ligt nergens ATB (onmogelijk door wissels enzo...) en dan kunnen ze ook niet sneller dan 40, bovendien kunnen ze wel gewoon door rood rijden (amsterdam en frontale botsingen enzo...)
    quote:
    pfff... noordned heeft al 2(3?) jaar gebruik gemaakt van een station op stijgers tussen Sneek en leeuwarden...

    Beetje vaag: ¨Het bedrijf gaat onder andere kijken hoe lang het duurt voordat zo'n station staat. Daarna wordt besloten of er verder mee zal worden gegaan.´

    Ofwel: eerst bouwen ze er een om te kijken of ie werkt, en pas daarna gaan ze kijken of ze er uberhaupt iets mee kunnen??
    pi_34205044
    En nog meer treinnieuws vandaag
    quote:
    Ingrijpende aanpassing NS-dienstregeling


    Aan het eind van dit jaar gaat het spoorboekje van de NS compleet op de schop. Bijna alle treinen gaan op andere tijdstippen rijden, in de daluren en in het weekend worden minder treinen ingezet en de sneltrein- en intercitydiensten worden samengevoegd. Dat staat in een plan van de Nederlandse Spoorwegen, waaraan twee jaar is gewerkt en dat vandaag is gepresenteerd.

    De reizigersvereniging Rover, de Consumentenbond en de ANWB zijn nauwelijks te spreken over de nieuwe dienstregeling voor 2007. Van de belofte om te beginnen met een soort metro-achtig systeem op het spoor is weinig terechtgekomen, vinden de organisaties. De gemiddelde reiziger komt binnen Nederland niet sneller aan op zijn bestemming, stellen ze.

    Spoorslag '70
    De Nederlandse Spoorwegen hebben de ingebruikname van de Hogesnelheidslijn en de Betuweroute aangegrepen om de dienstregeling volledig om te gooien. Vanaf een blanco spoorkaart is een hele nieuwe regeling ontworpen.

    Een ingrijpende wijziging was volgens de NS noodzakelijk omdat de huidige regeling niet meer afdoende aangepast kan worden. De treinenloop is nu nog steeds gebaseerd op een in 1970 bedacht systeem, het zogeheten Spoorslag '70-systeem. Tot dusver werd dat systeem steeds een klein beetje gewijzigd, maar mede vanwege de komst van de HSL zijn nieuwe uitbreidingen niet meer mogelijk.

    Vaker stoppen
    De consumentenorganisaties zijn vooral niet te spreken over het plan om sneltrein- en intercitydiensten samen te voegen. Deze maatregel houdt in dat de intercity's vaker zullen stoppen, waardoor op diverse trajecten de reistijd met meer dan tien minuten toeneemt.

    Op de route Amsterdam-Schiphol-Rotterdam bijvoorbeeld rijdt vanaf volgend jaar geen intercity meer; daarvoor in de plaats komt de veel duurdere hogesnelheidslijn. Reizigers die niet meer willen gaan betalen, kunnen de sneltrein via Haarlem nemen. "Maar dan doe je er wel langer over, terwijl de prijs van het kaartje gelijk blijft', stelt de reizigersvereniging Rover.

    Vaker overstappen
    Veel reizigers zullen bovendien vaker moeten overstappen. Omdat de NS een dienstregeling heeft bedacht die minder gevoelig is voor vertragingen, is een aantal rechtstreekse verbindingen opgeofferd, constateren de consumentenorganisaties. Zo moeten reizigers tussen Haarlem en Utrecht gaan overstappen in Amsterdam. En passagiers tussen Amsterdam en het noorden en oosten van het land moeten van trein wisselen in Amersfoort.

    Toch zien de organisaties ook lichtpuntjes: zo zijn ze tevreden over de voorgestelde komst van zeker vijf nieuwe stations tussen 2007 en 2010, en het aanbod van enkele nieuwe rechtstreekse verbindingen, zoals Den Haag Centraal - Amsterdam Zuid.
    pi_34205246
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:15 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Das waarschijnlijk voor het rangeer terrein, en daar ligt nergens ATB (onmogelijk door wissels enzo...) en dan kunnen ze ook niet sneller dan 40, bovendien kunnen ze wel gewoon door rood rijden (amsterdam en frontale botsingen enzo...)
    [..]

    pfff... noordned heeft al 2(3?) jaar gebruik gemaakt van een station op stijgers tussen Sneek en leeuwarden...

    Beetje vaag: ¨Het bedrijf gaat onder andere kijken hoe lang het duurt voordat zo'n station staat. Daarna wordt besloten of er verder mee zal worden gegaan.´

    Ofwel: eerst bouwen ze er een om te kijken of ie werkt, en pas daarna gaan ze kijken of ze er uberhaupt iets mee kunnen??
    vanaf zwolle staat het echt na de wisselstraat pas als het enkele spoortje er tussen uit gaat.

    bij Marienberg - almelo (was/heeft) ook geen ATB nog de laatste keer dat ik dr kwam !
    pi_34205313
    Valt nog mee dan. Mensen moeten niet zo zeuren over de NS, en al helemaal niet over het te vaak stoppen. Wees fucking blij dat er zoveel treinen rijden tussen de steden, dat toch nog 85% daarvan stipt op tijd rijd en dat men in vrijwel alle treinen zonder meer te betalen in kan stappen. Een vergelijkbaar traject in Duitsland betekent daar 1 sneltrein per uur. Voor de Intercity moet je extra betalen.
    pi_34205426
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:23 schreef Zug-Chef het volgende:
    Valt nog mee dan. Mensen moeten niet zo zeuren over de NS, en al helemaal niet over het te vaak stoppen. Wees fucking blij dat er zoveel treinen rijden tussen de steden, dat toch nog 85% daarvan stipt op tijd rijd en dat men in vrijwel alle treinen zonder meer te betalen in kan stappen. Een vergelijkbaar traject in Duitsland betekent daar 1 sneltrein per uur. Voor de Intercity moet je extra betalen.
    Idd, wat is er mis met de HSL? Als je snel op je eindbestemming wilt zijn, mag je er ook wel meer voor betalen dan een normale treinlijn. En waarom zou je zowel een intercity dienst als een HSL lijn op 1 lijn willen hebben?

    Hier de hoofdpunten van de nieuwe dienstregeleing
    http://www.rovernet.nl/nieuws/berichten/ber060118bijl1.pdf

    Alleen, ik krijg er niets te zien. Zal wel aan linux liggen...

    edit: gelukt, ik zie iets

    Hier een uitgebreide versie
    http://www.rovernet.nl/nieuws/berichten/ber060118bijl3.pdf
    pi_34205550
    Edit: Ah ok dat scheelt

    Mooi 30 pagina's... Even lezen
      woensdag 18 januari 2006 @ 16:32:00 #252
    67478 Radjesh
    Dire Straits!
    pi_34205644
    mooi fotos
    pi_34205670
    Ow, arriva gaat ook rijden naar Groningen Euroborg. Dus zullen er 2 partijen op 1 spoor gaan rijden

    snif: ¨De reistijd op de corridor Groningen – Amersfoort neemt toe met 3 à 5 minuten.¨

    hmm, helaas. De intercity groningen-randstad blijft 1x per uur een stoptrein tot zwolle...

    De stoptrein Gn-Zl zal een sprinter worden, een geen koploper wat nu meestal het geval is. (boeit mij niets eigenlijk...)

    [ Bericht 26% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 16:37:51 ]
    pi_34205805
    hehe 3 a 5 minuten... zou dat ook gelden vanaf Leeuwarden?

    Ben wel benieuwd of er wat gedaan gaat worden aan de aansluiting Groningen - Nieuweschans - Leer.... maarja
      woensdag 18 januari 2006 @ 16:44:51 #255
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34206186
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:17 schreef the_disheaver het volgende:
    En nog meer treinnieuws vandaag
    [..]
    Hier laten ze vooral het negatieve nieuws prevaleren natuurlijk.

    Bv. het verdwijnen van Haarlem-Utrecht rechtstreeks. Vertel er dan bij dat die treinen naar Alkmaar gaan rijden. Haarlem-Utrecht lijkt mij geen enorme vervoersstroom.

    IC's naar Heerlen/Maastricht gaan niet meer om-en-om rijden maar voortaan elk halfuur gesplitst in Sittard, lijkt me toch een prima verbetering.

    Amersfoort-Schiphol wordt inderdaad los van de NoordOost gereden ivm maximale treinlengte en IC-stop te Hilversum. Dat is dan wel jammer vind ik, omdat dit juist een van de sterke punten van de NoorstOost is: enorm scala aan rechtstreekse verbindingen.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34206224
    Ghe Hilversum wordt weer InterCity station... zullen ze leuk vinden bij die grote drukke spoorweg overgang
    pi_34206250
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:35 schreef Zug-Chef het volgende:
    hehe 3 a 5 minuten... zou dat ook gelden vanaf Leeuwarden?

    Ben wel benieuwd of er wat gedaan gaat worden aan de aansluiting Groningen - Nieuweschans - Leer.... maarja
    Komt vooral door Groningen Euroborg, waar de intercity als stoptrein ook gaat stoppen.

    Voor leeuwarden word de reistijd ook groter, maar dat komt doordat alle intercitys als stoptrein gaat rijden, alleen eentje allene op grotere stations.

    Ik snap het niet geheel, aangezien ik niet totaal bekend ben van de dienstregeling in Lw (gaat daar ook 2 intercitys (Waarvan 1 stop) en 1 stoptrein zoals Gn?
    quote:
    Op de corridor Zwolle – Leeuwarden stoppen alle Intercity’s op alle tussengelegen stations. Ook
    hier wordt, om de reizigers die van en naar de tussengelegen stations goed te bedienen,
    pragmatisch omgegaan met het principe dat de Intercitytrein alleen stopt op de grotere stations.
    Dit stoppatroon leidt daarmee tot een iets langere reistijd voor de reizigers tussen Leeuwarden en
    Zwolle. Aan de reizigers vanaf de kleinere tussengelegen stations (Akkrum, Grou-Jirnsum,
    Wolvega en Meppel) wordt hierdoor een tweede directe, snelle verbinding met Zwolle en de
    Randstad geboden. Deze verbetering van vervoermogelijkheden leidt tot een toename van het
    aantal reizen van en naar deze stations van circa 14.000 in 2004 tot circa 18.000 in 2010. Op dit
    moment wordt met decentrale overheden en andere vervoerders overlegd of het op alle stations
    laten stoppen van beide Intercity’s tussen Zwolle en Leeuwarden ook voor de rest van het
    openbaar vervoer boven Zwolle de beste keuze is.
    Wel zal de intercity Gn/Lw - Asd/Shl veranderen in een verbinding Gn/LW - Shl. Ofwel, geen directe verbinding met Amsterdam CS, maar overstappen in Amf. Maar is de verbinding tussen enschede en Asd er nog wel? of gaat die in vervolg ook alleen naar shl?

    Wel zal die intercity in 2009 ook stoppen in Hvs... Daar zul je dan makkelijk kunnen overstappen voor de trein naar Asd, maar het zorgt wel voor een extra stop... (en wie wil er naar hvs??)
    pi_34206339
    In de spits zal de trein uit gn en lw niet meer gesplitst worden door de lengte, maar achter elkaar aan rijden.
      woensdag 18 januari 2006 @ 16:50:44 #259
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34206446
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:32 schreef the_disheaver het volgende:
    hmm, helaas. De intercity groningen-randstad blijft 1x per uur een stoptrein tot zwolle...
    Ach, ik heb er nooit zo veel last van, het zijn ook maar een paar stationnetjes. Het grootste nadeel zit in de aansluitingen op de IC-stations, die niet netjes in een 30-minuten rooster liggen. In Assen/It Hearrenfean valt het nog mee (6 min.), maar Lljouwert en Groningen lopen flink uit de pas, zodat je met een 30min stadsdienst of stoptreidfrequentie 1 keer een goede overstap hebt, en 1 keer een klote overstap.
    quote:
    De stoptrein Gn-Zl zal een sprinter worden, een geen koploper wat nu meestal het geval is. (boeit mij niets eigenlijk...)
    Ik zit toch liever in een koploper dan in een sprinter hoor! Beetje vaag dat zo'n sprinter een eilandbedrijfje krijgt in het noorden, is qua materieel niet erg handig. ICM is juist ideaal.


    Andere verandering is dat het achterste deel van de IC naar Es vanaf Apd als stopper naar Aml zal gaan rijden ipv deze trein apart voor te rangeren in Dv.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      woensdag 18 januari 2006 @ 16:51:32 #260
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34206472
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:48 schreef the_disheaver het volgende:
    In de spits zal de trein uit gn en lw niet meer gesplitst worden door de lengte, maar achter elkaar aan rijden.
    Dat is nu ook al

    Met name op vrijdag.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34206507
    Lol je was me net voor, ik was nog bezig die pdf door te lezen (groot stuk ) :-)
    Dit n.a.v. een bericht op OVL voor diegenen die OVL niet lezen (en ff in 't kort) :
    quote:
    Op http://www.rovernet.nl/ni(...)en.php?id=ber060118b
    onderaan het persbericht staat een link naar 3 PDFjes. De onderste
    daarvan is het meest interessant want deze bevat een uitwerking van de
    dienstregeling 2007.
    Zo valt o.a. te lezen dat de 7300 stoptrein van Utrecht naar Amsterdam
    Zuid WTC gaat rijden ipv naar Uitgeest; Zandvoort weer de hele dag een
    rechtstreekse verbinding krijgt met Amsterdam (maar daartegenover staat
    dat de verbinding Haarlem - Utrecht komt te vervallen); de stoptrein
    Rotterdam - Gouda - Amsterdam CS 2x per uur gaat rijden, en dat de IC
    treinen uit Maastricht en Heerlen in Sittard gecombineerd worden en
    vandaar naar Alkmaar gaan rijden.
    Lang leve AsdZ \0/ Amstelveen wordt hierdoor eindelijk wat beter bereikbaar per trein zonder eigen station

    Edit: Oh, nvmnd, ik loop een btje achter... :x
    Pomtiedomtiedom...
    pi_34206601
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:46 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]
    Ik snap het niet geheel, aangezien ik niet totaal bekend ben van de dienstregeling in Lw (gaat daar ook 2 intercitys (Waarvan 1 stop) en 1 stoptrein zoals Gn?
    [..]
    1x per uur een Intercity met tussenstop in Heerenveen en Steenwijk. (vertrek om .17 uit Leeuwarden)
    1x per uur een Intercity met stoptrein functie, stopt op alle stations naar Zwolle (vertrek om .35 uit Leeuwarden)

    Terug:
    1x per uur een Intercity met tussenstop in Steenwijk en Heerenveen. (vertrek om .19 uit Zwolle)
    1x per uur een Intercity met stoptrein functie, stopt op alle stations naar Leeuwarden (vertrek om .52 in Zwolle)
    pi_34207420
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:50 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Ik zit toch liever in een koploper dan in een sprinter hoor! Beetje vaag dat zo'n sprinter een eilandbedrijfje krijgt in het noorden, is qua materieel niet erg handig. ICM is juist ideaal.
    Ja, ik ook. Maar het boeit mij weinig aangezien ik nooit in die stoptrein zit.
    pi_34207452
    Als de stroom uit valt, hoe gaan de deuren dan open?
    Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
    Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
    pi_34207502
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 17:15 schreef SHERMAN het volgende:
    Als de stroom uit valt, hoe gaan de deuren dan open?
    stukje glas boven de deur inrammen, en knop omdraaien.
    pi_34207547
    Ik zie dat er internationale treinen gaan rijden op Den Haag - Brussel ( en misschien verder ) en Den Haag - Berlijn (INT 140). Staat op de plaatjes helemaal onderaan de 3e pdf file

    Edit:
    Op de lijn Roosendaal - Vlissingen worden drie stations gesloten, Arnemuiden, Krabbedijke en Kappele Biezelinge... Lang geleden dat er stations gesloten zijn in Nederland toch?
    pi_34207674
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 17:17 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    stukje glas boven de deur inrammen, en knop omdraaien.
    Hmm oke dankje, zat van de week namelijk in de trein, 1700 met een lading DD stellen er achter, rijden net weg van het perron, utrecht cs, en toen na 10 tellen een knal en een zzzzzzt geluid, en we stonden stil. Mensen helemaal flippen van de stroom uit gevallen zou zijn. Binnenverlichting brandde nog wel maar daar denken ze dus niet aan.

    En toen vroeg ik me dat dus af van die deur.
    Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
    Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
    pi_34207774
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 17:21 schreef SHERMAN het volgende:

    [..]

    Hmm oke dankje, zat van de week namelijk in de trein, 1700 met een lading DD stellen er achter, rijden net weg van het perron, utrecht cs, en toen na 10 tellen een knal en een zzzzzzt geluid, en we stonden stil. Mensen helemaal flippen van de stroom uit gevallen zou zijn. Binnenverlichting brandde nog wel maar daar denken ze dus niet aan.

    En toen vroeg ik me dat dus af van die deur.
    Maar je kunt er beter inblijven totdat het personeel tot evacuatie roept. Vanwege andere treinen en de spanning op hoogleiding.
    pi_34207923
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 17:23 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Maar je kunt er beter inblijven totdat het personeel tot evacuatie roept. Vanwege andere treinen en de spanning op hoogleiding.
    Mwha ik was zelf ook wel blijven zitten, na een minuut werd er ook omgeroepen dat er wat problemen waren, er zou een storingsmonteur komen. Vijf minuten later komt ie aan gelopen en toen ging de 1700 net weer draaien.
    Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
    Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
    pi_34210300
    wrom krijgt zwolle - groningen nou wel extra treinen en zwolle - leeuwarden niet? !

    paupers! ik wil hier ook SPRINTERS!

    en nu hopen dat de NS overleg pleegt met Arriva en Syntus om de aansluitingen een beetje leuk te realiseren
      woensdag 18 januari 2006 @ 18:44:36 #271
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34210541
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:22 schreef Ou-Tannu het volgende:

    [..]

    vanaf zwolle staat het echt na de wisselstraat pas als het enkele spoortje er tussen uit gaat.

    bij Marienberg - almelo (was/heeft) ook geen ATB nog de laatste keer dat ik dr kwam !
    Dat bordje kan ook betekenen dat erachter ATB-NG zit. Zit er na het bord einde ATB een bord met daarop "CODE"? Dan begint daar de ATB-NG.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34210912
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 18:44 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Dat bordje kan ook betekenen dat erachter ATB-NG zit. Zit er na het bord einde ATB een bord met daarop "CODE"? Dan begint daar de ATB-NG.
    nooit gezien. zal er de volgende keer eens op letten of iemand anders moet een recentelijke foto willen maken of even controleren !
    pi_34211630
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 18:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
    wrom krijgt zwolle - groningen nou wel extra treinen en zwolle - leeuwarden niet? !

    paupers! ik wil hier ook SPRINTERS!

    en nu hopen dat de NS overleg pleegt met Arriva en Syntus om de aansluitingen een beetje leuk te realiseren
    Ja idd, nu wordt het 2x per uur een Intercity die overal gaat stoppen tot aan Zwolle. Ik zou gewoon elk uur een extra stoptrein (sprinter) laten rijden die dan overal stopt, en in ieder geval 1 intercity zo laat als dat ie is. (Zelfde principe als op Zwolle - Groningen)

    Edit:
    Zoals ik t lees krijgt Zwolle - Groningen niet meer treinen dan nu (3 per uur). De stopIntercity en de stoptrein tot Zwolle gaan extra stoppen op dat nieuwe grunningse station. Verder komt er dacht ik daar geen 4e trein per uur bij...
      woensdag 18 januari 2006 @ 19:55:28 #274
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34213414
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 17:15 schreef SHERMAN het volgende:
    Als de stroom uit valt, hoe gaan de deuren dan open?
    Dat gaat met luchtdruk natuurlijk, net als de remleidingen, zo blijven de vitale delen operationeel.
    Bovendien heeft elk stel een batterij voor noodverlichting.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      woensdag 18 januari 2006 @ 20:06:08 #275
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34213869
    Wat trouwens wel klote is (voor mij althans), is dat de 3600 geknipt gaat worden in Arnhem (nee, daar is ruimte voor daar...), en als stoptrein zal gaan rijden ten zuiden van Arnhem (tot Nijmegen), met een onderlinge overstaptijd van 15 minuten!

    Wordt het dus NOG aantrekkelijker om tussen Dv en Ht om te reizen via Ut.

    Schothorst wordt een IC-station..

    [ Bericht 29% gewijzigd door MREn op 18-01-2006 20:17:34 ]
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34214287
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 19:55 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Dat gaat met luchtdruk natuurlijk, net als de remleidingen, zo blijven de vitale delen operationeel.
    Bovendien heeft elk stel een batterij voor noodverlichting.
    En hoe laten ze die luchtdruk de deuren openen? Dat het met luchtdruk gaat dan had ik al gemerkt, geeft zo'n lekker geluidje.

    En voor hoelang kan zo'n batterij noodverlichtging geven?
    Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
    Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
      woensdag 18 januari 2006 @ 20:19:18 #277
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34214384
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 20:17 schreef SHERMAN het volgende:

    [..]

    En hoe laten ze die luchtdruk de deuren openen? Dat het met luchtdruk gaat dan had ik al gemerkt, geeft zo'n lekker geluidje.
    Waarschijnlijk iets simpels: druk er op = deur dicht.
    Net als met de remmen: druk = remmen los, zodat de remmen automatisch vastslaan als de remleiding breekt oid.
    quote:
    En voor hoelang kan zo'n batterij noodverlichtging geven?
    Een behoorlijke tijd, minstens een nacht. Is wel handig om rijtuigen schoon te maken zonder dat er per se een loc aan moet hangen voor de stroomvoorziening.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34215976
    hoeveel van jullie speelden / spelen ook TTD? ( Transport Tycoon Deel 7 )
    dag
    pi_34216193
    Telt Railroad Tycoon II ook?
    pi_34216367
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 20:58 schreef Alexxxxx het volgende:
    Telt Railroad Tycoon II ook?
    die vindt ik minder
    ofnee, ik heb alleen RRT1 gespeeld, stom spel.. heb je een screenshotje toevallig?
    dag
    pi_34216453
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 21:02 schreef petre86 het volgende:

    [..]

    die vindt ik minder
    ofnee, ik heb alleen RRT1 gespeeld, stom spel.. heb je een screenshotje toevallig?
    nee, niet weer geinstalleerd bij de laatset schonmaakactie
    pi_34216609
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 21:02 schreef petre86 het volgende:

    [..]

    die vindt ik minder
    ofnee, ik heb alleen RRT1 gespeeld, stom spel.. heb je een screenshotje toevallig?
    google?
      woensdag 18 januari 2006 @ 21:06:49 #283
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34216640
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 18:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
    wrom krijgt zwolle - groningen nou wel extra treinen en zwolle - leeuwarden niet? !

    paupers! ik wil hier ook SPRINTERS!

    en nu hopen dat de NS overleg pleegt met Arriva en Syntus om de aansluitingen een beetje leuk te realiseren
    Ik zou niet weten waarom een mens om Sprinters zou vragen! Ik ben er daarentegen geheel voor om ze allemaal in te zetten op de lijn naar de Hoek en heel hard door te rijden en niet te stoppen op Hlds!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 18 januari 2006 @ 21:08:04 #284
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34216711
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Waarschijnlijk iets simpels: druk er op = deur dicht.
    Net als met de remmen: druk = remmen los, zodat de remmen automatisch vastslaan als de remleiding breekt oid.
    Ik denk dat de deurcilinders twee kanten op werken: de deuren zullen niet spontaan open vallen als de druk eraf is. Je kunt ze dan wel makkelijker open duwen lijkt me. Om ze te openen hoor je ook nog een hoop gesis, dus dat kost dan toch wat lucht, lijkt mij?
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34218665
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 21:06 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    google?
    vindt ik toch TTD leuker is echt verslavend
    dag
    pi_34224084
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 21:40 schreef petre86 het volgende:

    [..]

    vindt ik toch TTD leuker is echt verslavend
    RailRoad Tycoon 2 in multpleier modes is uber!
    Maar goed, het verbaast me dat de 3600-lijn in tweeen wordt geknipt, om de punctualiteit te verhogen , maar ze laten alle treinen stoppen op : Arnhem-Zuid, Elst en Lent...
    Sorrie hoor daar stoppen straks 4treinen per uur per richting :x, dat voor een station zoals Lent met geen 5k inwoners, en aan de overkant is Nijmegen al.
    Als ze de intercity op Arnhem Presikhaaf laten stoppen, scheelt heel veel qua reizigers, want de HAN is altijd wel druk...
    Stoptrein gaat straks naar Ede-wageningen ipv Nijmegen, vanaf Zutphen. Zie daar niet echt het voordeel van in, maar goed de intercity vervangt weer tussen Arnhem- NIjmegen.

    Ik vind het voor mijn regio een goede achteruitgang .
    pi_34230322
    Uh, zover ik het gelezen had (ik kom namelijk uit Arnhem Zuid, maar nu verhuisd naar Leeuwarden). Wordt door het knippen van de 3600 lijn de intercity (nu sneltrein) uit roosendaal een stopper tussen Nijmegen en Arnhem (eindpunt). Het andere deel, Nijmegen - Zwolle, stopt niet tussen Nijmegen en Arnhem... En omdat de reguliere stoptrein die daar reed daar weg gaat, blijven er nog maar 2 treinen per uur over op Arnhem-Zuid, Elst en Lent... Vooral Elst gaat hier dus heel erg op achteruit.
      FOK!fotograaf donderdag 19 januari 2006 @ 10:02:52 #288
    73911 ultra_ivo
    pi_34232178
    Hoe zit het met foto's van ver buitenlands materieel/stations? Is daar ook belangstelling voor (Ben vaak in Rusland/Oekraïne etc. met de trein geweest, heb er nog wat foto's van.)
      donderdag 19 januari 2006 @ 10:45:36 #289
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34233329
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 10:02 schreef ultra_ivo het volgende:
    Hoe zit het met foto's van ver buitenlands materieel/stations? Is daar ook belangstelling voor (Ben vaak in Rusland/Oekraïne etc. met de trein geweest, heb er nog wat foto's van.)
    Zeker wel interesse! Posten maar!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      FOK!fotograaf donderdag 19 januari 2006 @ 12:19:27 #290
    73911 ultra_ivo
    pi_34236099
    Zomaar wat beeldjes uit de trein Dushanbe-Moskou:


    Provodnitsa's houden de wacht tijdens een tussenstop


    Kaartje leggen in de 3e klas


    catering op het perron

    Ik zal eens wat verder zoeken in m'n archief. Van die trein en de diverse tussenstops heb ik nog wat meer. Eventueel scan ik nog wat spul in.
      donderdag 19 januari 2006 @ 15:16:29 #291
    40163 Razzerr
    Something doesn't compute
    pi_34242393
    Ze zijn met de HSL wel de Zeeuwen vergeten die graag met de trein naar België (Antwerpen/Brussel) reizen. Dat duurt nu al bijna 2x zo lang als met de auto. En daar komt vanaf 2009 (als ik eht goed gelezen heb), als de beneluxtrein helemaal verdwijnt, ook nog eens een extra overstap bij (Roosendaal & Breda i.p.v alleen Roosendaal). Of je moet met het NMBS stoppertje naar Antwerpen willen, maar dat is nou ook niet bepaald comfortabel/snel/handig als je verder wilt reizen.

    Edit:
    De busverbindingen van Zeeland naar België zijn overigens al helemaal om te huilen. Breskens - Brugge (35 km) duurt langer dan anderhalf uur Dat betekent dus dat als je vanaf de bewoonde wereld van Zeeland (Middelburg/Vlissingen) naar Brugge wilt je ongeveer 2,5 uur onderweg bent over een stuk van 40 km

    [ Bericht 16% gewijzigd door Razzerr op 19-01-2006 15:23:50 ]
    Maw: het zal wel 2006 worden...
    pi_34252480
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 23:29 schreef Brembo het volgende:
    Maar goed, het verbaast me dat de 3600-lijn in tweeen wordt geknipt, om de punctualiteit te verhogen
    Deze reactie komt heel erg over als "Ik wil ook wat zeggen maar heb er toch geen ver stand van.". Verder heb je blijkbaar niet goed gelezen wat de wijzigingen nu precies inhouden.
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:50 schreef MREn het volgende:
    Ik zit toch liever in een koploper dan in een sprinter hoor! Beetje vaag dat zo'n sprinter een eilandbedrijfje krijgt in het noorden, is qua materieel niet erg handig. ICM is juist ideaal.
    Met Sprinter wordt het product Sprinter bedoeld. Het product stoptrein bestaat ingaande nieuwe dienstregeling niet. Met materieelinzet heeft het niks te maken.

    Voor Limburg alleen maar verbeteringen: halfuurdienst IC Ehv-Hm-Dn-Hrt-Br-Vl, halfuurdienst IC Ehv-Wt-Rm-Std-Hrl/Mt.
    pi_34253418
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 20:05 schreef Tfz het volgende:

    [..]

    Deze reactie komt heel erg over als "Ik wil ook wat zeggen maar heb er toch geen ver stand van.". Verder heb je blijkbaar niet goed gelezen wat de wijzigingen nu precies inhouden.
    [..]

    Met Sprinter wordt het product Sprinter bedoeld. Het product stoptrein bestaat ingaande nieuwe dienstregeling niet. Met materieelinzet heeft het niks te maken.

    Voor Limburg alleen maar verbeteringen: halfuurdienst IC Ehv-Hm-Dn-Hrt-Br-Vl, halfuurdienst IC Ehv-Wt-Rm-Std-Hrl/Mt.
    sprinters hier worden toch de Plannetjes T / V
    pi_34255509
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 20:05 schreef Tfz het volgende:

    [..]

    Deze reactie komt heel erg over als "Ik wil ook wat zeggen maar heb er toch geen ver stand van.". Verder heb je blijkbaar niet goed gelezen wat de wijzigingen nu precies inhouden.
    Wat dan het idee van de NS is nu heel simpel hogere punctualiteit, nou dit bereiken ze door bij het stuk Arnhem - Nijmegen de 3600 in tweeen te knippen.
    Ik wil alleen er op duiden dat het nu veel meer gaat om de reizigers, en je moet waarschijnlijk 15 minuten wachten in Arnhem of Nijmegen.
      donderdag 19 januari 2006 @ 22:57:45 #295
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34259952
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 21:24 schreef Brembo het volgende:

    [..]

    Wat dan het idee van de NS is nu heel simpel hogere punctualiteit, nou dit bereiken ze door bij het stuk Arnhem - Nijmegen de 3600 in tweeen te knippen.
    Ik wil alleen er op duiden dat het nu veel meer gaat om de reizigers, en je moet waarschijnlijk 15 minuten wachten in Arnhem of Nijmegen.
    't Gaat ze helemaal niet om de reiziger. Het gaat NS al jaren niet meer om de reiziger. Was dat maar waar!
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34260173
    wat maakt het uit, of je het nou sprinter, sneltrein, stoptrein of intercity noemt.....
    vertel mij maar het verschil tussen sneltrein of intercity
    Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
    pi_34260420
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 23:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
    wat maakt het uit, of je het nou sprinter, sneltrein, stoptrein of intercity noemt.....
    vertel mij maar het verschil tussen sneltrein of intercity
    de sneltrein tussen zwolle en deventer die 1x in het uur stopt ( gaat naar 2x) heet nu nog altijd sneltrein..
    dag
    pi_34261669
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 22:57 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    't Gaat ze helemaal niet om de reiziger. Het gaat NS al jaren niet meer om de reiziger. Was dat maar waar!
    Of zoals op die site met omroephumor te lezen valt:
    Reactie van een NS-medewerker op een klacht van een reiziger:"U denkt toch niet dat wij reizigers vervoeren?Wij laten alleen treintjes rijden."

    Ik zal binnenkort ook weer eens een dagje treinen.De laatste keer echt treinen was 10 jaar geleden.
    Toen reden ze nog op tijd,en kon je nog doorlopen in de Koplopers en was er nog railtender en IC+.
      vrijdag 20 januari 2006 @ 01:24:56 #299
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34265637
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 23:06 schreef petre86 het volgende:

    [..]

    de sneltrein tussen zwolle en deventer die 1x in het uur stopt ( gaat naar 2x) heet nu nog altijd sneltrein..
    Dat is ook een sneltrein, op het voorgaande traject worden redelijk wat stations overgeslagen.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      vrijdag 20 januari 2006 @ 01:26:44 #300
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34265672
    quote:
    Op donderdag 19 januari 2006 23:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
    wat maakt het uit, of je het nou sprinter, sneltrein, stoptrein of intercity noemt.....
    vertel mij maar het verschil tussen sneltrein of intercity
    Dat is niet zo moeilijk allemaal:
    stoptrein stopt overal (met weinig uitzonderingen), IC stopt alleen in de grotere plaatsen/knooppunten, en een sneltrein slaat enige stations over.

    Geen idee trouwens waarom de trein Kpn-Zl trouwens een stoptrein is, en geen IC.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34266128
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 01:26 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Geen idee trouwens waarom de trein Kpn-Zl trouwens een stoptrein is, en geen IC.
    durf jij een enkelsporig dieselboemeltje dat tussen 2 stations rijdt een IC de noemen? nee toch?
    dag
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')