abonnement Unibet Coolblue
pi_32770935
Beste fokkers,

Al sinds m'n 4e wandel ik elk jaar in de alpen. Ik heb dit altijd met veel plezier gedaan en doe dit nu ook nog. Ik zou nu alleen ook wel eens de echte toppen willen gaan beklimmen, en niet alleen maar braaf op de paadjes blijven wandelen.



Omdat hier toch de nodige risico's aan verbonden zijn, zoals: Gletschers oversteken en stukken rotsklimmen is het toch verstandig om hier een soort opleiding voor te volgen. Nu kan je dit doen door zelf een gids te huren, en die je de technieken bij te laten brengen, maar je kan ook deelnemen aan een cursus die door de NKBV (Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging ) gegeven wordt.
Omdat er in mijn omgeving weinig mensen zijn die hier interesse voor hebben leek het mij leuk om eens te kijken of het mogelijk was om een cursus te volgen met een aantal mensen van het forum.

Het zou het makkelijkste zijn als we een cursus van de NKBV zouden volgen, dit omdat alles hier al geregeld is. Zelf een gids huren is ook wel mogelijk, alleen moet dan iedereen ze eigen materiaal kopen of huren, en dat is nogal aan de prijs.

Bij de NKBV zijn er een aantal verschillende mogelijkheden qua cursussen:

  • C1 Cursus (7 dagen) : Hierbij leer je de basisprincipes die je nodig hebt voor het alpinisme, zoals reddingstechnieken, knopen, gletsjer wandelen etc.
  • C1 Cursus + tour (10 dagen) : Hierbij leer je hetzelfde als een C1 cursus alleen doe je er hierna nog een tour bij waarbij de alles dat je geleerd hebt zelf in de praktijk kunt brengen.
  • C1 Cursus Rots+sneeuw+ijs) : Hierbij leer je naast de basis alpine vaardigheden ook nog wat extra rots technieken.

    Bij al deze tochten brengt men de nacht door in een berghut. Hier vandaan worden ook de tochten naar enkele mooie toppen in de omgeving gestart. Tijdens het beklimmen van de bergen leert men de technieken dus eigenlijk. Een 3000'er zit er bijna altijd wel tussen.

    Zoals ik eerder al zij is het voordeel van deze cursus dat voor het grootste gedeelte van het materiaal gezorgd wordt door de NKBV,zoals: Touw, stijgijzers, pikkel, gordel, helm etc.

    Het enige waar men zelf voor moet zorgen is:

  • Schroefkarabiner (8 euro)
  • HMS karabiner (8 euro)
  • Karabiner (8 euro)
  • Stijgijzervaste schoenen (Type C of D) (200 euro)
  • en natuurlijk de gebruikelijke dingen zoals kleding en een rugzak



    Het vervoer gebeurt op eigen gelegenheid, maar met een groep moet wel iets te regelen zijn.
    Ook moet men zelf nog eten aanschaffen, maar dit is ook heel goed zelf mee te nemen.

    De prijs van de cursus zelf zal zo rond de 800 euro liggen voor 7 dagen, en voor 10 dagen rond de 950. (alles prijzen zijn onder voorbehoud, en soms zit eten hier ook al bij in)

    Het enige wat je nodig hebt om deel te kunnen nemen is
  • een goede conditie
  • lid zijn van de NKBV (40 euro per jaar)
  • aardig veel geld

    Mochten er mensen interesse hierin hebben, laat het dan maar even weten hier. Als de nieuwe cursusdagen en plaatsen bekend zijn gemaakt dan zouden we eventueel verder kunnen gaan kijken naar wat er allemaal mogelijk is. Vragen mogen ook gesteld worden natuurlijk .

    MVG, Roel


  • pi_32820959
    De groep kan trouwens maximaal bestaan uit 12 mensen, maar we zouden ons eventueel ook bij een groep met andere mensen kunnen voegen als er weinig interesse is. En daar lijkt het verdacht veel op
    pi_32829227
    Volgens mij heb je ook nog een aparte verzekering nodig.
    Een redding met een heli in de alpen is geen goedkoop geintje.
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_32832715
    quote:
    Op maandag 5 december 2005 10:38 schreef Bruce117 het volgende:
    Volgens mij heb je ook nog een aparte verzekering nodig.
    Een redding met een heli in de alpen is geen goedkoop geintje.
    Klopt, maar sommige verzekeringen dekken het wel al. En anders kan je een reisverzeking afsluiten bij de NKBV voor 20,50. Je hebt dan meteen geen andere reisverzekering meer nodig, en ski ongevallen en andere buitensport dingen worden ook gedekt.

    maar echt goedkoper wordt het er niet op
    pi_32835399
    quote:
    Op maandag 5 december 2005 13:04 schreef Roel_spaarndam het volgende:

    maar echt goedkoper wordt het er niet op
    Klopt, maar als je niet goed verzekerd bent, dan ben je als er iets gebeurd nog verder van huis.

    Heb je al een idee naar welk gebied je wil ?
    Zelf vind ik Wallis, en dan met name de dalen van Zermatt en Saas Fee, de mooiste stukken van de Alpen. Heb er al menige tour gemaakt.
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_32837828
    quote:
    Heb je al een idee naar welk gebied je wil ?
    Nee, nog niet echt. Zelf ben ik veelal naar de franse alpen geweest, vaak in het nationale park de la Vanoise en de ecrin. Ook ben ik wel in zwitserland geweest. In de omgeving van Lenk hebben we een keer gezeten, en verder kan ik er niet echt op komen.

    De meeste cursussen worden gehouden in Oostenrijk en dan voornamelijk het Oetztal of het Zillertal. Mssn dat er dit jaar meer verschillende lokaties zijn, maar de nieuwe data en lokaties moeten nog bekend worden gemaakt.
    quote:
    Heb er al menige tour gemaakt.
    Heb je hiervoor ook eerst een cursus gevolgd, of heb je het zelf op een andere manier geleerd ?
    pi_32864368
    Mooie OP, heb zelf C1 via de NKBV gedaan en C2 via de NSAC. Moet zeggen dat de kwaliteit bij de NSAC toch een stuk hoger is.

    Ik weet niet of je student bent maar anders is het misschien een idee om je aan te sluiten bij de SAC in jouw buurt.
    "Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
    Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
    pi_32869670
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 15:47 schreef Lortnoc het volgende:
    Ik weet niet of je student bent maar anders is het misschien een idee om je aan te sluiten bij de SAC in jouw buurt.
    Ik was een student ja , ben nu net gestopt met me studie. Je kan ook pas weer inschrijven in februari (ASAC) dus dat wordt niks meer. Volgend jaar met me nieuwe studie kan ik weer lid worden.

    Ik wil het liefste dit jaar C1 en C2 doen, maar ik moet dit dus wel bij de NKBV doen, of zelf iets regelen
    pi_32869952
    Je kan je toch ook gewoon zelf inschrijven op die cursus, je hoeft niet percee als groep in te schrijven toch..

    Dit jaar voor het eerst gedaan, de Zugspitze beklommen vanuit het oetztal, best vette tocht , vooral omdat het ook mijn eerste gletsjer ervaring was..(dit was met school btw FSH)
    pi_32870144
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 19:24 schreef Bramvanlith het volgende:
    Je kan je toch ook gewoon zelf inschrijven op die cursus, je hoeft niet percee als groep in te schrijven toch..
    Klopt, maar met een groep is het leuker, dan dat je in je eentje tussen allemaal oudere mensen zit. Of dat jij als enige bij een andere "groep" wordt gezet.
    pi_32875338
    true, misschien dat je dat anders kan aangeven bij je inschrijving ofzo?, zal wel toch...
    pi_32877706
    Ik heb welleens gehoord dat als je een groep hebt die groot genoeg is, de NKBV nog wel eens een cursus voor die groep appart wil organiseren. Helemaal zeker weet ik dat alleen niet.

    Maar mij lijkt het gewoon leuk om het met een groep jongeren te doen.
    pi_32878106
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 23:31 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Ik heb welleens gehoord dat als je een groep hebt die groot genoeg is, de NKBV nog wel eens een cursus voor die groep appart wil organiseren. Helemaal zeker weet ik dat alleen niet.

    Maar mij lijkt het gewoon leuk om het met een groep jongeren te doen.
    Klinkt me onbekend in de oren.
    Volgens mij zijn de cursussen en tochten vooraf vastgesteld, en kan er hooguit een cursus gevuld worden met 1 groep.

    Er zijn tegenwoordig ook wel een aantal hoogwaardig commerciele organisaties die dit soort dingen doen, daar zullen ze eerder iets apart voor je regelen.
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_32879172
    Ik heb ooit wel eens op het forum van de NKBV gelezen, dat er nog mensen werden gezorgt voor bij een groep mensen die deel gingen nemen aan een extra cursus. Vandaar dat ik dacht dat er vast nog wel een extra cursus te regelen moet zijn.
    pi_32925199
    Voor degene die enige interesse hebben, is het mogelijk om de gids met de activiteiten van 2006 alvast aan te vragen.Hierin staan alle cursussen en touren die in 2006 gehouden gaan worden. Er word nu nog wel aan gewerkt nu, maar dan heb je um iig op tijd binnen

    http://www.nkbv.nl/reisprogramma/gidsaanvraag

    [ Bericht 9% gewijzigd door Roel_spaarndam op 08-12-2005 19:24:55 (typo) ]
    pi_32930959
    Volgens mij heb je ook speciale 18-25 cursussen oid, staat iig in de gids. Ook een optie misschien.
    "Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
    Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
    pi_32931413
    quote:
    Op donderdag 8 december 2005 19:17 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Voor degene die enige interesse hebben, is het mogelijk om de gids met de activiteiten van 2006 alvast aan te vragen.Hierin staan alle cursussen en touren die in 2006 gehouden gaan worden. Er word nu nog wel aan gewerkt nu, maar dan heb je um iig op tijd binnen

    http://www.nkbv.nl/reisprogramma/gidsaanvraag
    * Bruce117 hoeft hem niet aan te vragen, krijgt hem als lid vanzelf wel thuisgestuurd
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_32958465
    quote:
    Op donderdag 8 december 2005 22:44 schreef Lortnoc het volgende:
    Volgens mij heb je ook speciale 18-25 cursussen oid, staat iig in de gids. Ook een optie misschien.
    Had ik idd ook al aan zitten denken, maar toch lijkt het me leuk als er nog een paar andere mensen met me mee zouden gaan, die ik van te voren al zou kunnen leren kennen. Anders ben ik zo alleen

    Als er iemand trouwens een keer wil klimmen op de buitenmuur in spaarnwoude dan kan dat ook wel een keer. Meestal ben ik daar solo aan het klimmen, en al helemaal in deze tijd van het jaar.

    Als mensen nog wat informatie hebben over de C1 en C2 cursussen dan zou ik dit ook graag willen horen. Kan ik me een beetje voorstellen hoe het zal worden, want ik heb veel positieve, maar ook enkele negatieve reacties gehoord.
    pi_32975709
    Solo? Pas op met wat je zegt he, solo klimmen/soleren is ongezekerd klimmen. Of doe je dat ook
    "Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
    Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
    pi_32980987
    quote:
    Op zaterdag 10 december 2005 19:09 schreef Lortnoc het volgende:
    Solo? Pas op met wat je zegt he, solo klimmen/soleren is ongezekerd klimmen. Of doe je dat ook
    Klopt,
    dan maken we er "alleen" van, of gezekerd soloklimmen (zoals ze het in de onderstaande link noemen)

    gezekerd soloklimmen

    [ Bericht 11% gewijzigd door Roel_spaarndam op 10-12-2005 22:47:07 ]
    pi_33009342
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 19:31 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Klopt, maar met een groep is het leuker, dan dat je in je eentje tussen allemaal oudere mensen zit. Of dat jij als enige bij een andere "groep" wordt gezet.
    Als je je daar zorgen om maakt zou je samen met een klimmaat in kunnen schrijven. Ik weet niet of je een vaste klimmaat hebt, en of je ook rots klimt? (zag dat je ook weleens aan het beton in spaarnwoude hangt) Een vaste klimmaat, in wie je grenzeloos vertrouwt is zo'n beetje het belangrijkste bij het alpine klimmen. Ik heb zelf met mijn klimmaat afgelopen zomer weer wat bijgeleerd, en met die jongen klom ik al 3 jaar in de rots en in de hal. Het vertrouwen is er bij ons dus alvast

    Je kunt natuurlijk altijd in je eentje deelnemen in de hoop dat je in de groep iemand treft met wie het klikt, maar ik zou daar zelf niet op gokken. Je leert zoveel meer als je samen met iemand de cursus volgt, en daarna samen op pad gaat. Meteen oefenen, en veel!

    Ik zag ook ergens staan dat je C1 en C2 wilt doen in 1 jaar. Mijn advies: niet doen! Je hebt er weinig aan, en neemt waarschijnlijk teveel hooi op je vork. Staar jezelf niet blind op die papiertjes, in de bergen vraagt niemand daarnaar. Wat je daadwerkelijk kunt, dat telt! Na een c1 cursus ben je in staat je te bewegen in eenvoudig terrein, rots en sneeuw, en je kunt over vlakke tot licht glooiende gletschers lopen. Je leert wat zekeringstechnieken in rots en ijs, en het niveau van de tochten loopt niet verder dan PD (de laagste 2 niveaus dus, F en PD) Doe dit een paar jaar, maak veel tochten, en zorg dat je veel PD'tjes klimt. Dan heb je wat ervaring, en dan kun je eens een C2 gaan doen. Vaak zul je zien dat je alles wat je daar leert al kunt, omdat je het zelf wel uitgedokterd hebt, of van meer ervaren klimmers hebt geleerd.
    Zorg zowiezo dat je regelmatig met ervaren klimmers op pad kunt. Die kunnen jou behoeden voor misstappen die je geheid gaat maken met je gebrek aan ervaring.
    En je kunt niet vaak genoeg de bergen in gaan: lange weekends als je vakanties niet toereikend zijn. Ik kar regelmatig op donderdagavond naar zwitserland, en kom zondagavond erg laat weer terug. Verre van optimaal, maar we wonen nou eenmaal ver bij de bergen vandaan...

    Zelf heb ik nooit een NKBV cursus gevolgd, mijn klimmaat en ik zijn samen met een prive gids op pad geweest. Dat heeft veel voordelen, en 1 klein nadeel.

    Eerst even het voordeel van privecursussen:
    Bij de C1 cursus die jij gaat volgen, kom je mensen tegen die willen kijken of deze vorm van bergsport iets voor ze is. Of mensen die gewoon weleens een actieve vakantie willen, en daar graag 800 euro voor neerleggen. Nooit eerder op deze manier in de bergen geweest, maar met die vorige week splinternieuw gekochte D-schoenen en GTX pakje moet het lukken toch? DAt zijn de typjes die als eerste opgeven omdat de lucht toch wel ijl is, de schoenen stug zijn, blaren geven, spierpijn, enz. Aangezien je als groep onderweg bent, kunnen zulke elementen voor jou de dure cursus verkloten.

    Als je prive met een gids op pad gaat, en dat doet met je eigen klimmaatje(s) weet je wat je aan elkaar hebt, en met welke instelling je gaat. Bovendien kun je het programma afstemmen op je eigen wensen.
    Wij zijn zelf niet bij een officieel UIAA gediplomeerde gids geweest. Dat is mij persoonlijk ook egale worst, wat voor mij telt is zijn 18 jaar ervaring in de bergen. Dat vertelt me meer dan een gidsen-badge op z'n jas.
    De voordelen van onze gids zijn dat we goedkoper uit waren (250 pp voor 5 dagen) en dat we slechts met 3 man op pad waren. dus snel, en mobiel, en veel persoonlijke aandacht (1 gids op 2 man haal je nooit bij C-cursussen van de NKBV, daar is het vaak 1 gids op 5 of 6 man)

    het enige nadeel van onze constructie is de aansprakelijkheid: onze gids kan niet overal rondbazuinen dat hij gids is. Als er iets ernstigs gebeurt, zou hij meteen aansprakelijk zijn, en dat levert waarschijnlijk juridische problemen op als hij geen gids is, terwijl hij wel pretendeert er een te zijn. Hij zou er dus flink door in de problemen kunnen komen. Daarom zet ik niet z'n website of email zomaar hier neer, als je daarin geinteresseerd bent moet je maar even mailen (adres in m'n FB) We hebben alles onder de noemer "vriendentripje" gedaan, en dan ben je van alle rompslomp af. Ik zei tijdens die vakantie ook niet in elke berghut: "Die man daar, dat is onze gids"
    Voor wat fotootjes van die cursus-trip, kijk hier
    We hebben er na die cursus meteen een week klimmen achteraan geplakt zonder onze gids, doe dat ook: ga meteen het geleerde in praktijk brengen!

    Zo, dat was weer een heel verhaal. Wil je meer weten, dan zien we het wel.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Gripper op 12-12-2005 17:32:54 ]
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_33057533
    quote:
    Op maandag 12 december 2005 11:06 schreef Gripper het volgende:

    [..]
    bedankt voor je uitgebreide reactie Gripper,

    Zoals je hierboven al aangeeft, is het heel belangrijk om voor het klimmen een goede klim-maat te hebben. Het probleem bij mij is alleen dat niemand in me omgeving interesse heeft voor het klimmen. Een klim-maat vinden is daardoor nog een hele opgave, aangezien ik ook niet in de hal klim. (in de toekomst misschien nog) Mijn oplossing voor dit probleem was dus om te kijken, of het met een aantal mensen van het forum niet mogelijk zou zijn om een cursus te gaan volgen, en zo een aantal klim-maten te vinden. Het voordeel van het forum is dat je al enig zins kan zien of iemand gemotiveerd is, en zo voorkom je dat je met allemaal mensen komt te zitten die het eigenlijk toch maar niks vinden in de bergen.

    Ik zou het het liefste na afronding van de cursus ook nog enkele tochten maken, en zo nog wat meer ervaring opdoen. Nu hoor je vaak dat een touwgroep bestaande uit 2 personen niet veilig zou zijn, maar als ik de verhalen zo hoor, is het best te doen allemaal. Maar ook hier is er weer een probleem. Voor het zelf ondernemen van tochten moet je wel zelf het materiaal hebben. Nu heb ik zelf al het materiaal, zoals stijgijzers, pickel, touw, gordel etc. wel, maar ook je klimpartner heeft dit nodig.

    Waar ik de cursus volg maakt mijzelf niet zoveel uit, hoewel een eigen gids wel voordelen heeft. Je hoeft bv. geen rekening te houden met andere, wat soms wel erg handig is. Alleen tegen het regelen van dit alles zie ik dan een beetje op, mede doordat ik niet echt goed in Frans of Duits ben (meestal gesproken).

    Het enige wat ik dus eigenlijk nodig heb is een gemotiveerde klimpartner. De rest volgt, als alles goed gaat , dan vanzelf wel.
    pi_33070715
    Twee/drie vrienden van mij willen ws. ook een C1 gaan doen, de plannen zijn nog niet super concreet maar ik zal je op de hoogte houden. Misschien kunnen jullie samen wat regelen.
    "Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
    Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
    pi_33072149
    quote:
    Op dinsdag 13 december 2005 22:46 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Een klim-maat vinden is daardoor nog een hele opgave, aangezien ik ook niet in de hal klim. (in de toekomst misschien nog) Mijn oplossing voor dit probleem was dus om te kijken, of het met een aantal mensen van het forum niet mogelijk zou zijn om een cursus te gaan volgen, en zo een aantal klim-maten te vinden.
    Ik zou voor de hal optie gaan. De mensen van het forum wonen verspreid over het land, dus daar kun je niet meerdere keren per week mee klimmen. In de hal klimmen bouwt ook al contacten op met mogelijke alpine maatjes. Kun je ook alvast inschatten hoe serieus iemand is... Dus, ga eens naar een hal, plaats eventueel een oproepje op een prikbord in de hal zelf, of zoek naar klimmaten op het prikbord van climbing.nl of van de nkbv. Daar kun je nog iets doelgroep-specifieker zoeken dan hier
    quote:
    Het voordeel van het forum is dat je al enig zins kan zien of iemand gemotiveerd is, en zo voorkom je dat je met allemaal mensen komt te zitten die het eigenlijk toch maar niks vinden in de bergen.
    Zal best.. maar als je een half jaar met een vast maatje klimt kun je dat beter inschatten dan na 1 of 2 fokklimmeets (die ik trouwens best eens wil organiseren, eens de gezichten achter de avatars bekijken??)
    quote:
    Ik zou het het liefste na afronding van de cursus ook nog enkele tochten maken, en zo nog wat meer ervaring opdoen. Nu hoor je vaak dat een touwgroep bestaande uit 2 personen niet veilig zou zijn, maar als ik de verhalen zo hoor, is het best te doen allemaal.
    Ja hoor, gidsen maken je wel bang met spookverhalen, maar als je met 2 man een gletscher op gaat kan het best relatief veilig. 15 meter uit elkaar, 5 remknopen in het touw, en bij alles wat ook maar een spleet zou kúnnen zijn is de achterste alert en houdt het touw strak. Echter, het is nooit zo veilig als met 3 of meer man. Ik ben tot nu toe nog niet met z'n tweeën een sneeuwbedekte gletscher over geweest: mijn klimmaat ziet dat niet zitten. Apere gletschers doen we vaak zonder touw: als er een valt kan de ander op het harde ijs toch amper remmen, dus je kunt net zo goed niet inbinden. Als je valt is dat je eigen schuld en blijft de schade beperkt tot 1 persoon.
    quote:
    Waar ik de cursus volg maakt mijzelf niet zoveel uit, hoewel een eigen gids wel voordelen heeft. Je hoeft bv. geen rekening te houden met andere, wat soms wel erg handig is. Alleen tegen het regelen van dit alles zie ik dan een beetje op, mede doordat ik niet echt goed in Frans of Duits ben (meestal gesproken).
    Die gids van ons was nederlander, en daar hebben we ook bewust op geselecteerd: mijn talen zijn goed genoeg, maar nooit zo goed als m'n nederlands. Ik wil tijdens zo'n cursus liever geen moeite verdoen met proberen een moeilijk verstaanbare ratelende fransman proberen te verstaan.
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_33941547
    Aangezien de verschillende cursussen voor volgend jaar nu ook op de NKBV site staan lijkt het me handig om ook een paar van mijn voorkeuren te laten zien. Ik heb ff een kort overzicht in elkaar geflanst met de cursussen die mijn voorkeur hebben

    Optie 1

    Soort: Cursus + tour
    Waar: Oetztaler Alpen, Oostenrijk
    Aantal dagen: 12 dagen
    Prijs: 920.-
    Inclusief: Half Pension , Materiaal , Gidskosten
    Link: klik / Verslag

    Samenvatting:

    Oetztaler Alpen
    Een cursus voor iedereen die het leren van bergbeklimmen wil combineren met mooie alpentouren. Op dinsdagmiddag ontmoeten we elkaar in het huis van de gids in het hoog gelegen dorpje Vent (1900 m).

    De eerste dagen is dit onze uitvalsbasis. We beginnen met een aantal echte cursusdagen. We leren de touwtechnieken, rotsklimmen en doen oefeningen in sneeuw en ijs. Op de zesde dag gaan we naar de Vernagt-hütte (2766 m). Bij goede omstandigheden beklimmen we de Wildspitze (3774 m). Dit is de op één na hoogste berg van Oostenrijk. Vervolgens gaan we naar een van de hoogst gelegen hutten in Oostenrijk: het Brandenburgerhaus (3272 m). ’s Avonds beklimmen we de Dahmanspitze om daar te genieten van de zonsondergang. De tocht voert verder over mooie toppen, zoals de Fineilspitze (3514 m) en de Similaun (3606 m). Zaterdagmiddag zijn we weer terug in Vent. We zijn dan ongetwijfeld een hele ervaring rijker. Voor deze cursus & tour is een goede conditie beslist noodzakelijk!

    _______________________________________________________________________________

    Optie 2

    Soort: Cursus Rots Sneeuw en ijs
    Waar: Zillertaler Alpen, Oostenrijk
    Aantal dagen: 10 dagen
    Prijs: 552.-
    Inclusief:Materiaal , Gidskosten (Zelf zorgen voor: eten, overnachting)
    Link: klik

    Samenvatting

    De Zillertaler Alpen in het hartje van Tirol, is een prachtiggebied met woeste gletsjers en fikse drieduizenders. Daarnaast biedt het vaste oergesteente een ruime keus aan mooie rotsbeklimmingen.

    Tijdens de eerste vijf dagen in het Furtschaglhaus zal er veel geoefend worden in alle soorten terrein (blokwerk, grashellingen, geröll, rots, sneeuw en ijs). Rotsklimmen en rotsklimtechnieken doen we in het gebied van Talköpfe, Grosser Greiner en Furtschaglspitze. Uiteraard staat er ook een aantal beklimmingen op het programma zoals de Breitnock (3215 m) en één van de mooiste toppen van de Zillertaler Alpen: de Großen Möseler (3478 m). Via de Berliner Höhenweg gaan we over naar de Berlinerhütte.

    De cursusdagen bestaan verder uit een beklimming, b.v. Rossruggspitze (3304 m), Berlinerspitze (3253 m), Schwarzenstein (3368 m), in combinatie met oefeningen. Indien de omstandigheden het toelaten kan eventueel voor een volledige tourendag gekozen worden en de Turnerkamp II (3418 m) of de Zigmondyspitze II (3087 m) beklommen worden. Voor een 10-daags verblijf in hoogalpien terrein is uiteraard een zeer goede conditie noodzakelijk.

    _______________________________________________________________________________


    Optie 3

    Soort: Cursus Sneeuw en ijs
    Waar: Wallis, Zwitserland
    Aantal dagen: 7 dagen
    Prijs: 745.-
    Inclusief: Half Pension, Materiaal, Gidskosten
    Link: klik

    Samenvatting

    Wie direct een pittige start wil maken met zijn bergsportcarrière kiest voor de cursus in het Wallis, beroemd om zijn vele vierduizenders.

    De cursus begint in Arolla, waar we twee nachten verblijven.
    De eerste dag worden in de klimtuin klimoefeningen gedaan en de touwtechnieken behandeld.
    De tweede dag staan stijgijzeroefeningen en remoefeningen op de Arollagletsjer op het programma. Zo gaan we goed voorbereid op pad naar de cabane des Aiguilles Rouges op 2810 meter hoogte.
    De volgende dag gaan we via de Col des Ignes (3181 m) naar de op 2928 meter hoogte gelegen cabane des Dix.
    De rest van de week maken we pittige tochten, bij goede omstandigheden kunnen zelfs de Pigne d’Arolla (3796 m) en de Luette (3548 m) beklommen worden. Natuurlijk komen onderweg de alpiene technieken uitgebreid aan bod. De laatste dag dalen we via de Col de Chèvre af naar Arolla.

    De cursus is conditioneel wat zwaarder dan de andere cursussen.

    _______________________________________________________________________________


    Voor een overzivht van alle verschillende cursussen kan je hier kijken. Ik hoor wel of er nog een beetje animo is voor deze activiteiten .

    MVG, Roel


    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')