abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 november 2005 @ 01:54:48 #1
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_32662502
Het zit zo, ongeveer een jaar geleden heb ik aan een vage bekende wat motoronderdelen verkocht via de post voor 85 euro. Door een stomme fout dacht ik dat het geld van te voren was overgemaakt, wat dus niet zo bleek te zijn. Na wat contact kwam naar voren dat meneer het geld niet had, en kwam hij met slappe kutsmoezen aanzetten. Bank die het geld had laten verdwijnen etc.

Nu ben ik nogal nonchalant geweest, en tot heden heb ik er nooit serieus werk van gemaakt. Waar ik nu dus verandering in wil maken. Maar daarom, dit topic.

Is het mogelijk om een incassobureau in te schakelen voor een zaak zoals dit? Wanneer ik bij sites van incassobureaus kijk zie ik eigenlijk alleen maar taal richting bedrijven.

Ik heb zo goed als geen bewijs van de verkoop meer, correspondentie is weg door geformatteerde pc. Het is dus in principe mijn woord tegen het zijne. Nu is het wel zo dat hij de schuld erkent, hij komt gewoon met kutsmoezen aanzetten. Ook is het nu al ruim een jaar terug.

Zou een incassobureau hier iets mee kunnen doen, of is dit bij voorbaat kansloos?


Als iemand hier een nuttig antwoord op kan geven, muchos gracias.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_32663074
Trommel een groepje sportschool types op, kom je sneller aan je geld en kost je niet zoveel tijd
pi_32663087
Voor 85 euro zou ik het zaakje lekker laten schieten,zeker als het al een jaar geleden is.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 29 november 2005 @ 07:52:27 #4
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32663532
ik enk dat een incassobureau wel wat meer kost dan 85 euro.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 29 november 2005 @ 08:09:51 #5
131800 Tarado
capô de fusca
pi_32663614
laat hem eerst een schuldbekentenis tekenen dan heb je in ieder geval zwart op wit dat hij je dat schuldig is.
Als hij die getekend heeft ga je iedere maand 10 euro halen, dat kan hij wel missen en zo krijg jij langzaam maar zeker je geld terug. Ik weet uiteraard de afstand niet, maar als het niet te ver is het proberen waard.
pi_32663671
Wanneer je het via een incassobureau doet is het bedrag te laag om naar de rechter te stappen (Baten wegen niet op tegen de kosten). Als je een jurist in je vriendenkring hebt zou je zelf naar de rechter kunnen stappen, dat is wel te doen. Als je het via een incassobureau doet, dan is het van belang of de betreffende persoon onder de indruk is van dreigbrieven van een incassobureau. Dat is echter moeilijk van te voren in te schatten.
pi_32664695
binnen zonder kloppen
  dinsdag 29 november 2005 @ 09:53:46 #8
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_32664789
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 03:28 schreef junkiexp het volgende:
Voor 85 euro zou ik het zaakje lekker laten schieten,zeker als het al een jaar geleden is.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_32672203
Via Casus.com kun je een eerste en tweede aanmaning op laten stellen voor 8 euro. Voor 20 euro kan je een laatste aanmaning sturen op briefpapier van HNL Incassodiensten; een bekend en betrouwbaar incasso intermediair.

Opvallend trouwens hoe weinig mensen deze mogelijkheid kennen...
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:19:45 #10
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_32672495
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:09 schreef Tja... het volgende:
Via Casus.com kun je een eerste en tweede aanmaning op laten stellen voor 8 euro. Voor 20 euro kan je een laatste aanmaning sturen op briefpapier van HNL Incassodiensten; een bekend en betrouwbaar incasso intermediair.

Opvallend trouwens hoe weinig mensen deze mogelijkheid kennen...
En dan, wat heb je hier aan als hij dan nog niet betaald ? Dan ben je 28 euro verder en heb je nog niets.
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:37:29 #11
89338 BettyWeter
Weet het beter
pi_32673010
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:09 schreef Tja... het volgende:
Via Casus.com kun je een eerste en tweede aanmaning op laten stellen voor 8 euro.
Voor 0 euro stuur ik een voorbeeldje naar topicstarter. Naam van zijn eigen - zojuist gestartte, maar helaas niet ingeschreven bij KvK - incassobureau eronder en je hebt hetzelfde resultaat.
  dinsdag 29 november 2005 @ 16:16:18 #12
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_32673953
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 07:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik enk dat een incassobureau wel wat meer kost dan 85 euro.
Dat geld wordt verhaalt op de debiteur
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 08:21 schreef Alicey het volgende:
Wanneer je het via een incassobureau doet is het bedrag te laag om naar de rechter te stappen (Baten wegen niet op tegen de kosten). Als je een jurist in je vriendenkring hebt zou je zelf naar de rechter kunnen stappen, dat is wel te doen. Als je het via een incassobureau doet, dan is het van belang of de betreffende persoon onder de indruk is van dreigbrieven van een incassobureau. Dat is echter moeilijk van te voren in te schatten.
Gaat inderdaad om die brieven, rechter zou mij ook ff teveel moeite zijn.

Een fake incassobrief kan ik zelf ook wel opstellen. Maar het is toch beter als een echt incassobureau er achteraan gaat, ook medewerkers aan de telefoon enzo. Of als ie de zaak niet vertrouwt en controleert bij de KvK

Die kerel woont trouwens zo'n 200 km verderop, dus "ff" langsgaan is ook geen optie.


Ik lees af en toe trouwens No cure no pay bij die sites, dus dat geld is geen probleem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_32674206
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 16:16 schreef Leffe48 het volgende:

[..]

Dat geld wordt verhaalt op de debiteur
En als de debiteur niet betaalt ben je het kwijt.
quote:
Gaat inderdaad om die brieven, rechter zou mij ook ff teveel moeite zijn.
Rechter is de enige kans om zover te komen dat je dwangmiddelen kunt toepassen. Een incassobureau kent de weg, maar de extra kosten die er bij komen maken het zinloos om het voor de rechter te brengen. Wanneer je zelf naar de rechter gaat is het qua kosten te doen, maar dan heb je wel enige kennis nodig.
quote:
Een fake incassobrief kan ik zelf ook wel opstellen. Maar het is toch beter als een echt incassobureau er achteraan gaat, ook medewerkers aan de telefoon enzo. Of als ie de zaak niet vertrouwt en controleert bij de KvK
Als iemand zo ver gaat, dan weet iemand meestal ook wel dat een incassobureau geen enkele macht heeft.
quote:
Die kerel woont trouwens zo'n 200 km verderop, dus "ff" langsgaan is ook geen optie.

Ik lees af en toe trouwens No cure no pay bij die sites, dus dat geld is geen probleem.
No cure no pay incassobureaus gaan dus niet naar de rechter, en vaker wel dan niet valt het kwalitatief tegen.
  dinsdag 29 november 2005 @ 16:50:13 #14
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_32674751
Dus.. beter laten schieten?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_32674779
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 16:50 schreef Leffe48 het volgende:
Dus.. beter laten schieten?
Als je een bevriende jurist kent : Jurist dagvaarding laten opstellen
Misschien kun je nog kijken naar no cure no pay incassobureaus (Baat het niet, dan schaadt het niet).
Misschien nog een aanmaning proberen..

Maar ik denk dat je er anders weinig mee opschiet..
  dinsdag 29 november 2005 @ 17:58:38 #16
89338 BettyWeter
Weet het beter
pi_32676295
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 16:24 schreef Alicey het volgende:
No cure no pay incassobureaus gaan dus niet naar de rechter, en vaker wel dan niet valt het kwalitatief tegen.
Valt in de praktijk best mee. No Cure No Pay is de 'nieuwe' trend bij incassobureaus. Ze zullen dus wat harder moeten lopen om hun geld te krijgen - niets incasseren is niets verdienen. Het is ze er dus aan gelegen om zoveel mogelijk te incasseren om voor zichzelf een zo goed mogelijk resultaat te behalen. De gang naar de rechter hoort daar ook gewoon bij. Als je abonnementskosten of indieningskosten moet betalen, dan moet je maar afwachten wat er met je dossier gebeurt. Het incassobureau heeft op dat moment al iets verdiend en ze zullen voor dat geld echt geen resultaatgarantie afgeven. Besluiten ze dat het genoeg tijd/geld heeft gekost, zullen ze net zo makkelijk het dossier sluiten.

In dit geval, waarbij het gaat om 2 particulieren, zondere enige bewijslast en en bedrag van 85 euro zullen ze er inderdaad hooguit een brief of 2 á 3 aan wagen en 1 of 2 telefoontjes, maar meer ook niet.... áls ze de zaak al aannemen (waar ik niet van uit ga). Maar goed, nee heb je, ja kun je krijgen
  dinsdag 29 november 2005 @ 18:03:17 #17
89338 BettyWeter
Weet het beter
pi_32676418
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 16:16 schreef Leffe48 het volgende:

[..]

Dat geld wordt verhaalt op de debiteur
[..]
In theorie is dat zo, maar als de debiteur besluit om enkel de hoofdsom te betalen ben je in de praktijk bij zulke lage bedragen gewoon zelf de sjaak. Naar de rechter stappen zit er vanwege het lage bedrag niet in, dus zal het incassobureau het dossier sluiten en provisie (om en nabij de 15%) bij jou in rekening gaan brengen. Dit wordt dus afgetrokken van die 85 euro. Als ze eventueel nog andere kosten hebben gemaakt worden die ook mooi bij jou in rekening gebracht...

Tip: Altijd even goed de algemene voorwaarden lezen bij incassobureaus
  woensdag 30 november 2005 @ 04:10:14 #18
131800 Tarado
capô de fusca
pi_32688680
Je kan ook een gerechtsdeurwaarder inschakelen, maar wie je ook inschakelt, zonder getekende shuldbekentenis of andere zwart op wit bewijzen kom je niet ver.
  woensdag 30 november 2005 @ 04:24:44 #19
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_32688712
Ik denk dat je naar je EUR 84 kunt fluiten.

Dus accepteren en de volgende keer heb je geleerd van je fouten. Lesgeld dus. Dat is die EUR 84 wel waard als je verder nog gaat handelen.
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')