abonnement Unibet Coolblue
pi_32622354
In Amerikaanse recepten kom ik wel eens 'shortening' tegen, dat als vet gebruikt wordt in o.a. koekjes en luxebrood. Een bekend merk is Crisco, dat er zo uitziet:



Shortening is een meestal plantaardig vet, dat je in plaats van boter kunt gebruiken als je niet wilt dat je baksel naar boter gaat smaken. Het heeft als eigenschap dat het de vorming van lange eiwitketens (gluten) tegengaat, vandaar de naam.

Is dit in Nederland te koop, en onder welke naam?
  zondag 27 november 2005 @ 17:27:21 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_32622410
Het ziet eruit als zo'n blok frituurvet
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 27 november 2005 @ 17:30:07 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_32622479
Vaste vetstoffen worden hard tijdens het afkoelen en geven stevigheid aan de cake. Shortening (dit is in feite margarine waarin geen water zit) gedraagt zich als een smeermiddel die een malsere cake zal opleveren. Wanneer 10 tot 25 % van de shortening vervangen wordt door olie (en muffins wordt meestal olie gebruikt) gaat men een zeer mals product krijgen. Wanneer men van olie gebruikt maakt heeft men ook een goede emulgator nodig. Anderzijds kan te veel olie een product geven dat nog moeilijk te verhandelen is omdat het echt te mals wordt. Meer vet zorgt er tevens voor dat de smaak van het product langer goed blijft.




Te veel vet zal aanleiding geven tot een cake die te klein is (onvoldoende volume) met een vlakke bovenkant. De textuur zal mals en zacht zijn maar tevens vettig. De korst zal zachte en vochtige indruk geven. Indien er te weinig vet aanwezig is in het recept dan zal de cake niet luchtig genoeg zijn. Het beslag zal onvoldoende uitlopen en dit ziet men door de vorming van een piek in het midden van de cake na het bakken. De cake zal merkelijk droog en taai overkomen bij het kauwen

Sinds in de jaren '50 vloeibare vetten op de markt kwamen, is het gebruik ervan wijd verspreid geworden. Deze geven uiteraard een malser product.

http://www.classofoods.com/pagina4_2.html
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 27 november 2005 @ 17:30:56 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_32622504
"Shortening" is vast, wit vet gemaakt van gehydrogeniseerde plantaardige olie. Je kan het vervangen door ossewit (alhoewel dat niet plantaardig is). Een gekende merknaam is "Crisco", veel mensen gebruiken Crisco ipv "shortening".

http://www.objectief.be/Vertaling-van-recepten.html
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32623050
quote:
Op zondag 27 november 2005 17:40 schreef allsystemshalt het volgende:
Ieew
Haha. Je moest 'ns weten wat voor smerigheid er in de lekkerste dingen zit... Dit spul zit bijvoorbeeld in je dagelijkse brood.

Die Crisco wordt o.a. gebruikt om deze koekjes mee te maken (vandaar mijn vraag):


Troel, veel dank voor de informatie.
Nu nog een Nederlandse variant vinden, want voor Ossewitkoekjes voel ik weinig
  zondag 27 november 2005 @ 20:12:05 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32626777
quote:
Op zondag 27 november 2005 17:30 schreef Troel het volgende:
"Shortening" is vast, wit vet gemaakt van gehydrogeniseerde plantaardige olie. Je kan het vervangen door ossewit (alhoewel dat niet plantaardig is). Een gekende merknaam is "Crisco", veel mensen gebruiken Crisco ipv "shortening".

http://www.objectief.be/Vertaling-van-recepten.html
Maar is er in Nederland helemaal geen plantaardige variant er van te vinden?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32631209
JAAA, eindelijk gaat het komen voel ik...de opkomst van shortening.

Ik heb zelf een pot van 1 liter permanent in huis zitten voor diverse toepassingen. Taarten, muffins, scones en koekjes bakken zijn de meest toegepaste manieren van het spul.

Maar wat het echt is, is 100% vet. Boter en margarine hebben toch nog steeds een bepaald % aan water in zich zitten en shortening dus niet.

Het heeft ook een (veel) hoger smeltpunt dan boter en dus is het ideaal voor rijzende bakproducten, want boter/vet zorgt dat deeg zich spreidt als het smelt, maar als je dus vet hebt met en hoger smeltpunt rijst het deeg meer voor het zich spreidt.

Een ander leuk iets is, gebakken kip maken of gebakken vis, het is praktisch geurloos met shortening en dat is best handig.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_32631254
Oh ja, ik koop het in Den haag in de wagenstraat bij een hindoestaanse afrowinkel/supermarkt. 1 liter kost ongeveer 4-5 euro
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  zondag 27 november 2005 @ 23:07:09 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32631565
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:57 schreef hassanjassan het volgende:
Een ander leuk iets is, gebakken kip maken of gebakken vis, het is praktisch geurloos met shortening en dat is best handig.
Dus je kunt er ook in bakken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 27 november 2005 @ 23:11:33 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32631727
wat is nu het verschil met gewoon frituurvet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 november 2005 @ 23:27:17 #12
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_32632284
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:11 schreef Pietverdriet het volgende:
wat is nu het verschil met gewoon frituurvet?
dat je met je frituurvet geen brood of koekjes gaat maken en met shortnening wel
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_32632680
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:11 schreef Pietverdriet het volgende:
wat is nu het verschil met gewoon frituurvet?
Het verschil is, dat shortening gemaakt is van sojabonen en katoenzaadolie i.e. het is 100% plantaardig en geen dierlijke vetten.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_32642828
is het ook gezonder, of ongezonder? (dan bijv. bak en braad)
  maandag 28 november 2005 @ 13:27:46 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32643427
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:04 schreef ki_ki het volgende:
is het ook gezonder, of ongezonder? (dan bijv. bak en braad)
Maakt niet uit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32645187
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:11 schreef Pietverdriet het volgende:
wat is nu het verschil met gewoon frituurvet?
Het is plantaardig maar toch verzadigd, zodat het geschikt is om te verhitten, en als je de juiste soort hebt, zoals die Spectrum op basis van kokospalmvet, is het ongehard zodat er geen transvetten inzitten.

Als ik alle info goed begrepen heb, zit het ruwweg zo:

SLECHT:
- Transvetten. Dit zijn onverzadigde vetten die gehard zijn om ze smeerbaar te maken, bv plantaardige margarines en halvarines maar ook plantaardig frituurvet. Deze vermijden, en ze zeker niet verhitten want dan ontstaan er veel toxische stoffen.
- Verhitten van onverzadigde vetten. Dus niet bakken in plantaardige olie. Als het moet, gebruik dan enkelvoudig onverzadigde olijfolie.

AANBEVOLEN:
- Bij onverhit gebruik: onverzadigde vetten (plantaardige olie)
- Bakken, braden, frituren: van oorsprong verzadigde vetten gebruiken (ossewit, roomboter, kokosvet). Deze oxideren niet en er ontstaan geen kankerverwekkende stoffen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')