abonnement Unibet Coolblue
pi_32572123
Stel... je ziet een kleur in Photoshop die je supermooi vind:



Nu zie je dat er aangegeven is
Cyan: 57%
Magenta 0 %
Yellow 100%
Black (key) 0%

Als je deze percentages aan zou houden bij het mengen van verf; je kan dit bijvoorbeeld heel nauwkeurig afmeten met een grote injectie (zonder naald)
Zou je dan precies dezelfde kleur krijgen of heb je dan een enorma verschil?

Heeft iemand hier een idee over?
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:49:16 #2
76783 rezjeh
"mañana mañana"
pi_32572713
CMYK zijn drukkleuren, dus als je daarmee mengt zou er toch ongeveer hetzelfde uit moeten komen lijkt me
pi_32572798
Dat leek mij ook al, weet iemand of je bij de Praxis of Gamma ook pure CMYK kleuren kan kopen?
pi_32572846
Het kan wel, ga met een stalenboek naar de menger toe.
Let er wel op dat beeldschermkleuren additief zijn en verfkleuren subtraktief.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32572875
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:53 schreef longinus het volgende:
Het kan wel, ga met een stalenboek naar de menger toe.
Let er wel op dat beeldschermkleuren additief zijn en verfkleuren subtraktief.
Geeft dat heel veel verschil. En weet een verfmenger niet gewoon wat die kleuren zijn. Lijkt me wel toch...
pi_32572916
Het zal aardig overeen komen, maar de kleuren op je beeldscherm zullen altijd anders over komen dan als je het echt gaat doen met verf.
pi_32572984
Daarom heb ik ook een cmyk stalenboek om te zien hoe het eindresultaat wordt
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32573033
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:57 schreef longinus het volgende:
Daarom heb ik ook een cmyk stalenboek om te zien hoe het eindresultaat wordt
Ehh hoe kom ik aan zo'n stalen boek
pi_32573126
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:52 schreef Mythbusters het volgende:
Dat leek mij ook al, weet iemand of je bij de Praxis of Gamma ook pure CMYK kleuren kan kopen?
nee, het kleursysteem drukinkt is CMYK, en dan worden kleuren gemaakt door rasters van Cyaan, magenta of Yellow, en een kleurlaag zwarte inkt te mengen .... het blijven altijd 'rasters' die je vaak kunt zien door het via een loop te bekijken ...

Verf is één gelae, gemengde kleur en deze wordt nooit mbhv CMYK verdelingen gemengd maar vaak op een wat andere mnaier, kent dan ook meer mogelijkheden (CMYK is een heel beperkt kleusysteem)
Kleursystemen voor verf is RAL, of eventueel PANTONE (alhoewel die ook voornamelijk voor druk opgesteld is)

Je kiest altijd een kleur op basis van een kleurstaal ... je kunt niet op basis van een monitor je kleur kiezen, omdat de verschillen tusen monitoren enorm kunnen zijn, en je dan vooraf nauwelijks kunt voorspellen welke kleur je er uiteindelijk 'uitkrijgt'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 25 november 2005 @ 19:32:40 #10
83951 rashudo
project 2501
pi_32576005
Het kan niet, want 100% cyaan is op elke monitor, fototoestel, printer, enz. enz. weer anders. Ze hebben allemaal een ander bereik namelijk. Als je het echt wilt, neem dan een kleurenstaal mee naar huis of print die kleur die je wilt uit en neem hem mee naar de verfwinkel.

Als je niet kritisch bent, dan kan het wel, maar is de kans toch groot dat je uiteindelijk teleurgesteld zal worden.
Their eyes opaque.
pi_32579880
Wat ik ook niet snap is de RGB kleuren mode, ik vind RGB kleuren op de monitor veel mooier dan CMYK. Ik snap alleen niet waarom het Rood Groen en Blauw is waarom niet Rood Geel Blauw...
pi_32579992
valt niet mee... verfkleuren worden uitgedrukt in het RAL systeem, wat weer niet in Photoshop zit... ik heb een tijdje terug voor een klant met Sigma Coatings etc zitten bellen, of ze een lijst hebben met overeenkomstige kleurcodes (de klant wilde een bepaalde kleur ook in z'n pand verwerken)

De meneer van Sigma wist me te vertellen dat een dergelijke lijst niet bestaat, en dat je gewoon met de hand kleurstaaltjes kan gaan vergelijken ...
pi_32580433
Ok ik snap het. Dan heb ik nog 2 vragen:
1 Hoe kom ik aan die kleurstaaltjes
2 Werken kleuren niet gewoon met percentages? Stel ik zoek met zo'n kleurstaal, de kleuren uit die overeen komen met de CMYK kleuren op mijn beeldscherm. Dan zie ik een mooie kleur in Photoshop. nou ik lees dan af: Cyan 30% Magenta 12% Yellow 0% K 0%.
Vervolgens neem ik 100 ml verf wit 30 ml verf Cyan en 12 ml verf magenta. Dit hutsel ik door elkaar, en voila... dan zou ik toch dezelfde kleur moeten hebben ? Of niet...
pi_32580783
Nog niet helemaal. Wat je denk ik vergeet is dat wat er mooi uitziet op je monitor (met bijbehorende percentages) niet overeenkomt met de werkelijkheid. Er zijn wel op kleur gecalibreerde monitoren (die dus ware kleuren weergeven) maar die vallen naar alle waarschijnlijkheid buiten je budget (tenzij je hem "werktechnisch" nodig hebt. Dus ga naar een verfwinkel en vraag naar de kleurstalen. Die kunnen ze je daar gewoon laten zien.


Succes ermee.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_32581028
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 22:08 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Nog niet helemaal. Wat je denk ik vergeet is dat wat er mooi uitziet op je monitor (met bijbehorende percentages) niet overeenkomt met de werkelijkheid. Er zijn wel op kleur gecalibreerde monitoren (die dus ware kleuren weergeven) maar die vallen naar alle waarschijnlijkheid buiten je budget (tenzij je hem "werktechnisch" nodig hebt. Dus ga naar een verfwinkel en vraag naar de kleurstalen. Die kunnen ze je daar gewoon laten zien.


Succes ermee.
Zijn deze niet te koop bij een groothandel...?
pi_32581196
Het boeit me ook geen drol of het nou 100% hetzelfde is. Het mag van mij best iets donkerder of lichter zijn of misschien een iets andere tint. Maar mijn vraag is meer klopt het wat ik zei over die percentages, kom je dan een beetje in de buurt van de kleur op je scherm, of heb je dan compleet iets anders... het gaat maar om een benadering, 100% wil ik niet eens...
pi_32581232
Jawel, maar wat ik aangaf is dat ze een redelijk stuk duurden zijn dan gewone monitoren. Als je het over kleurstalen hebt zijn ze inderdaad ook gewoon te koop (en die zijn niet zo heel gek duur danwel gratis als ze denken dat ze geld aan je kunnen verdienen)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_32581528
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 22:24 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Jawel, maar wat ik aangaf is dat ze een redelijk stuk duurden zijn dan gewone monitoren. Als je het over kleurstalen hebt zijn ze inderdaad ook gewoon te koop (en die zijn niet zo heel gek duur danwel gratis als ze denken dat ze geld aan je kunnen verdienen)
Ik print morgen een plaadje CMYK uit, daarmee ga ik naar de Gamma en ik haal 4 potten met verf die daar het meest op lijken. Daarna haal ik iets waar je heel nauwkeurig ml´s mee kan afmeten (iemand een idee?) en ik ga gewoon zelf lekker verf mengen...
pi_32591130
bij de Gamma enzo hebben ze overal van die kleurstaaltjes hangen, meestal hele rekken vol....
en die kloppen als het goed is WEL met de verf.... ik zou daar eerst eens naar gaan kijken

ze kunnen de juiste kleur daar precies voor je mixen
pi_32592592
Ja het gaat er juist om dat ik de verf zelf wil mengen
pi_32593663
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het ook een beetje van je monitor afhangt of je de kleur krijgt die je wil.
Je monitor moet goed ingesteld staan (niet te licht, niet te donker, kleurtemperatuur e.d.) ik denk dat als je dat niet eerst verfierd dat je wel eens teleurgesteld kan woren.
pi_32593760
Koop bij de boekhandel/knutselwinkel potjes waterverf in de cmyk kleuren en ga mengen en schilderen. met de juiste kleur ga je naar de bouwmarkt en laat daar je verf mengen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32594115
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 12:49 schreef Mythbusters het volgende:
Ja het gaat er juist om dat ik de verf zelf wil mengen
Nou dat is toch hardstikke leuk, maar dan willen wij wel graag horen hoe het nu zit met die percentages in de praktijk, en of het met de verven die jij gekocht hebt allemaal een beetje klopt

Wie weet koop je wel precies verf die gelijk is aan je monitor
Their eyes opaque.
pi_32595235
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 14:07 schreef rashudo het volgende:

[..]

Nou dat is toch hardstikke leuk, maar dan willen wij wel graag horen hoe het nu zit met die percentages in de praktijk, en of het met de verven die jij gekocht hebt allemaal een beetje klopt
De enige slimme opmerking tot nu toe. Ik heb net CMYK kleuren uitgeprint en bij de gamma de kleuren uitgekozen die daar het dichtst bij in de buurt kwamen.
Ik ga nu een injectie spuit halen waarme ik het goed kan doseren, en vanavond laat ik weten of de proef geslaagd is of mislukt...
pi_32599358
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 12:49 schreef Mythbusters het volgende:
Ja het gaat er juist om dat ik de verf zelf wil mengen
oh, ik dacht dat je met name de kleur van je scherm wilde benaderen....
waarom zou je het zelf gaan mengen als zij daar een heel handig apparaat voor hebben?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')