Als ik een artikel zie op Ogrish genaamd: "Guy electrocuted." Weten wij genoeg.quote:Op maandag 14 november 2005 19:45 schreef Sloper het volgende:
Ok, super joosd! Gewoon de multimeter op volt (20?) en meten die handel?
Lijkt me niet zo'n goed idee als je knakenbak al iets van injectie heeft of andere moderne electronica. Dan heb je nl. wel erg veel kans dat je meer dan een paar knaken kwijt bent aan vage electronische onderdelen, een ECHTE knakenbak is dan al snel total-loss.quote:Op maandag 14 november 2005 19:54 schreef yup het volgende:
Gewoon accu eruithalen nadat je knakenbak gestart is.
Loopt ie dynamo goed, loopt ie niet dynamo kapoet.
Bij oude auto's maakt het niet zoveel uit volgens mij, ook niet met injectie...quote:Op maandag 14 november 2005 20:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Lijkt me niet zo'n goed idee als je knakenbak al iets van injectie heeft of andere moderne electronica. Dan heb je nl. wel erg veel kans dat je meer dan een paar knaken kwijt bent aan vage electronische onderdelen, een ECHTE knakenbak is dan al snel total-loss.
Overigens gok ik op de accu; eerste beetje frisse dag van het jaar en ding start direct niet meer.
Bij de E30 zou ik het maar niet proberen, of is dat geen knakenbak?quote:Op maandag 14 november 2005 20:21 schreef yup het volgende:
[..]
Bij oude auto's maakt het niet zoveel uit volgens mij, ook niet met injectie...
Ik weet het niet zeker maar volgens mij zei Herr.Flick dat het geen kwaad kon om een motor te laten draaien met accu los...quote:Op maandag 14 november 2005 20:31 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bij de E30 zou ik het maar niet proberen, of is dat geen knakenbak?
Leuk en alles maar als jij niks aanraakt en ook met je fikken van alle electrische zooi afblijft is er niks aan het handje.quote:Op maandag 14 november 2005 21:50 schreef PNG het volgende:
Marcel -> Winged and dangerous <- zegt:
dat mag NIET
gaat je hoop doekoes kosten
omdat je accu normaal de piekspanningen opvangt en afvlakt
als soort buffer
haal je die weg krijg je hele leuke piekspanning op je stuurapparaten
Of je koopt ff voor 10 EUR een simpele multimeter bij de Gamma, sleep dat ding aan en meet of de spanning bij draaiende motor hoger is dan 12 volt (zoals hierboven al omschreven), dan weet je ook of de dynamo werkt en heb je geen enkel risico op vonken en/of kapotte (dure) onderdelen.quote:Op maandag 14 november 2005 22:01 schreef yup het volgende:
[..]
Leuk en alles maar als jij niks aanraakt en ook met je fikken van alle electrische zooi afblijft is er niks aan het handje.
Ik heb zelf vaak genoeg auto's zien draaien zonder accu, ZONDER schade.
Alleen of het nou wel of niet schade KAN weet ik niet... Ik weet wel dat ze uit voorzorg gewoon niks aanraken (geen electrische shit klooien, dus laat die licht etc. met rust)...
Dit is gewoon een simpele manier om bij een benzine auto te zien of je dynamo draait of niet... Bij diesel draait ie door want zelfontbrander (misschien die moderne common rail achtige zut vol met electronica niet...)
Ik heb net met me pa gepraat en die vertelt gewoon dat het totaal geen kwaad kan als je het niet te lang doet...quote:Op maandag 14 november 2005 22:04 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Of je koopt ff voor 10 EUR een simpele multimeter bij de Gamma, sleep dat ding aan en meet of de spanning hoger is dan 12 volt, dan weet je ook of de dynamo werkt en heb je geen enkel risico op vonken en/of kapotte (dure) onderdelen.
Dat zou ik ook niet durven!quote:Op maandag 14 november 2005 22:06 schreef yup het volgende:
..., maarja me pa is ervaringsdeskundige dus wie ben ik om daaraan te twijfelen
quote:Op maandag 14 november 2005 21:02 schreef yup het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker maar volgens mij zei Herr.Flick dat het geen kwaad kon om een motor te laten draaien met accu los...
Gewoon starten accu tussenuit (eerst min eraf ofzo)...
En aangezien Herr.Flick auto monteur is/was...
Met een knaken multimeter meet je max 10 A, ben benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan...quote:Op dinsdag 15 november 2005 00:35 schreef PNG het volgende:
Meet je toch ook je Amperes met je multimeter.
Met 't aantal ampéres dat je accu van je dynamo vraagt, zal bij een ondeugdelijke dynamo (die dus niet genoeg stroom kan leveren) de spanning als een kaartenhuis in elkaar zakken.quote:Op dinsdag 15 november 2005 00:29 schreef Herr.Flick het volgende:
Aan een multimeter heb je geen ruk, voltage wil niets zeggen, je dynamo kan wel 14,4 volt leveren maar veel te weinig amperes, dan heb je dus ook een ontladen accu.
Zeker weten van niet!quote:Op dinsdag 15 november 2005 01:48 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Met 't aantal ampéres dat je accu van je dynamo vraagt, zal bij een ondeugdelijke dynamo (die dus niet genoeg stroom kan leveren) de spanning als een kaartenhuis in elkaar zakken.
Aan een multimeter heb je dus wél wat...
Ik DACHT dat je het bij een ander topic had uitgelegd (dat het geen kwaad kon om zonder accu te laten draaien), weet niet meer zeker, search helpt ook niet mee hequote:Op dinsdag 15 november 2005 00:29 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
ff ontopic:
Aan een multimeter heb je geen ruk, voltage wil niets zeggen, je dynamo kan wel 14,4 volt leveren maar veel te weinig amperes, dan heb je dus ook een ontladen accu.
Ik wil wel snel een link leggen naar het koudere weer, slechte accu's begeven het meestal met dit weertype, ga gewoon even langs de betere automaterialenzaak,daar meten ze gratis je accu even door, en ze leveren ook meteen een accu voor een zacht prijsje.
Nou, eerlijk gezegd hadden we het met een multimeter geprobeerd en die kabeltjes van die multimeter werden rap binnen enkele seconden zo heet dat je ze niet kon aanrakenquote:Op dinsdag 15 november 2005 00:37 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Met een knaken multimeter meet je max 10 A, ben benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan...
Toen ik dat ooit eens probeerde kwam er rook uit de multimeter en hij vervormde een beetje....quote:Op dinsdag 15 november 2005 00:37 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Met een knaken multimeter meet je max 10 A, ben benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan...
Maar dan weet je ook zeker, dat de meter er niet geschikt voor is.quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Toen ik dat ooit eens probeerde kwam er rook uit de multimeter en hij vervormde een beetje....
Het voltage is afgeregeld, amperage niet..quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:37 schreef Sloper het volgende:
Maar het voltage zegt dus niks? Lijkt mij natuurkundig gezien niet echt mogelijk, als het amperage te laag is zal volgens mij je voltage ook snel achteruit gaan? Hoe zit dat dan precies Herr Flick?
Zwaar kans dat je startmotor gewoon brak is.quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:21 schreef killerb het volgende:
Mijn auto heeft 1,5 week stilgestaan omdat ik een andere auto heb gebruikt. Toen ik hem gisteren startte ging dat vrij moeizaam, gelukkig schiet hij snel aan en kwam die wel aan het lopen.
Dus ik vandaag een nieuwe accu erin laten zetten, vervolgens 20min gereden.
Toen ik hem een uur later wilde starten gebeurde er vrij weinig (kreeg de startmotor niet rond).
Dus maar met de startkabels aan de gang geholpen, maar dit ging ook niet heel makkelijk, je hoorde de startmotor snel tikken
Toen die weer liep (prima overigens) heb ik bijna een uur rondgereden om vervolgens 10min na stilstand hetzelfde resultaat te geven
Is de accu gewoon niet goed? Ik meet 14V als de motor draait en 12V als de motor uit is na het rijden. Ik ga hem morgen nog even helemaal opladen met een acculader voor de zekerheid en dan maar kijken wat er gebeurd maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Als je nou ook zou vertellen wat je met zo'n tang zou kunnen doen maak JIJ misschien wel de blits.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
misschien kan je ergens een amperetang lenen van iemand. bij conrad heb je voor 23,50 euro een amperetang waarmee je tot 600 A ( ) kan meten. dan maak je natuurlijk wel de blits, met zo'n tang
een nieuwe accu begint zo rond de 60 euro zie ik
*update*quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:28 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Zwaar kans dat je startmotor gewoon brak is.
Onderhouds vrije accu's worden vaak wel startklaar af geleverd, maar niet "vol", meestal word het advies gegeven om ze nog een bepaalde tijd te laden.quote:Op maandag 21 november 2005 17:23 schreef killerb het volgende:
[..]
*update*
Nou, hij heeft gisteren de hele dag aan de acculader gestaan, 10 uur lang ongeveer. En toen ik rond een uurtje of 3 thuis kwam vanmiddag startte die meteen. Spanning zat op 12,3V voordat ik hem startte. Tijdens het lopen 14,2V en als ik de fan(voluit)+verlichting+airco aanzet is het 13,5V.
Dit is overigens een accu die zaterdag is ingebouwd door de garage. Worden die dingen niet vol afgeleverd Of heb ik gewoon een rotte accu gekregen die ze al 2 jaar op de plank hebben liggen...
Ik heb erop gewacht, dus ze hebben niet de kans gehad om hem op te laden. Ik heb hem afgelopen maandag weggezet. Vrijdag was het starten lopen dus hij was gewoon leeg blijkbaar .quote:Op maandag 21 november 2005 17:36 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Onderhouds vrije accu's worden vaak wel startklaar af geleverd, maar niet "vol", meestal word het advies gegeven om ze nog een bepaalde tijd te laden.
* geklapte diodequote:Op dinsdag 22 november 2005 21:53 schreef gateway het volgende:
Ligt het daar noet aan, is het, in willekeurige volgorde :
* je v-snaar die niet strak genoeg staat (link,omdat er soms ook de koelwaterpomp bijopzit op de snaar)
* de koolborstels van de dynama
* de spanningregelaar
* losse kabels
Ben blij!quote:Op zondag 27 november 2005 16:48 schreef killerb het volgende:
[..]
Maar hij rijdt nog steeds niet als een Audi RS6
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |