abonnement Unibet Coolblue
pi_32266771
Vanochtend heeft mijn knakenbak me voor het eerst in de steek gelaten. Toen ik sleutel omdraaide, draaide de startmotor alsof hij de vorige avond 2 flessen wiskey had gezopen, nauwlijks dus.

Nu weet ik dus alleen niet of het is dat de accu versleten is of leeg ofzo, of dat de dynamo 'm niet meer oplaadt. Ik heb hier een multimeter liggen, maar wat moet ik meten en hoe, om erachter te komen of het de dynamo is of de accu?

Wat kost een nieuwe accu btw? Of kan ik 'm bijvullen?
  maandag 14 november 2005 @ 19:36:31 #2
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_32266798
probeer een nieuwe accu. is t dat niet dan kom je er vanzelf achter
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
pi_32266860
Bij de kwikfit zeiden ze dat de akku kapot was, dezelfde avond zei de ANWB dat de dynamo stuk was.

Kijk eens of hij laadt, maar een oude akku kan met kouder weer best de geest geven.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 14 november 2005 @ 19:43:30 #4
52379 joosd
WWW.AXCLUB.NET
pi_32266997
als 1 maal de auto mbv startkabels gestart is (of effe duwen)

de voltage meten op de accu deze moet tot ongeveer 14,6 V gaan.
is deze echt lager dan 14 (of zelfs lager dan 12 ) laadt de accu niet goed bij.

is de laadspanning goed dan is je accu verrot.
is de laadspanning niet goed kan het zijn dat je Vsnaar niet goed gespannen is voor je dynamo is toe aan revisie.
pi_32267026
Ik weet dat koud weer+vocht dodelijk is voor een accu, maar ik wil niet voor niets een accu kopen en er dan later achter komen dat het de dynamo is, wat als het de dynamo is gaat deze bak naar de eeuwige jachtvelden.

Wat ik me dus afvraag is wat/hoe ik moet meten met een multimeter om erachter te komen of het de accu of de dynamo is? Ik ben totaal onbekend met een mutimeter...
pi_32267063
Ok, super joosd! Gewoon de multimeter op volt (20?) en meten die handel?
pi_32267237
quote:
Op maandag 14 november 2005 19:45 schreef Sloper het volgende:
Ok, super joosd! Gewoon de multimeter op volt (20?) en meten die handel?
Als ik een artikel zie op Ogrish genaamd: "Guy electrocuted." Weten wij genoeg.
pi_32267299
Gewoon accu eruithalen nadat je knakenbak gestart is.

Loopt ie dynamo goed, loopt ie niet dynamo kapoet.
pi_32267533
als er nog draai dopies op zitten ff kijken of er nog genoeg gedes water in zit
zo niet ff vullen kijken of die nog oplaad zoniet is je accu overleden .
  maandag 14 november 2005 @ 20:03:58 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32267585
quote:
Op maandag 14 november 2005 19:54 schreef yup het volgende:
Gewoon accu eruithalen nadat je knakenbak gestart is.

Loopt ie dynamo goed, loopt ie niet dynamo kapoet.
Lijkt me niet zo'n goed idee als je knakenbak al iets van injectie heeft of andere moderne electronica. Dan heb je nl. wel erg veel kans dat je meer dan een paar knaken kwijt bent aan vage electronische onderdelen, een ECHTE knakenbak is dan al snel total-loss.

Overigens gok ik op de accu; eerste beetje frisse dag van het jaar en ding start direct niet meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 14-11-2005 20:09:19 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32267731
kan zijn dat het gedes water wat er in HOORT te zitten verdampt is
zo ja niet erg .
maarals de platen die in de accu zitten krom zijn getroken dan is je accu niet bruikbaar meer.
DUS!!
pi_32267958
Ok, ik snappem, ff wachten tot me Ma thuis is met dr auto, zet ik ff startkabels erop. Maar het is idd wel erg toevallig dat het ff koud is en hij kapt ermee, dus het is hopelijk de accu.

M'n pa had het ook nog over de verdelerkap? Maar ik denk niet dat de startmotor dan nog probeert aan de slaan heel langzaam...

Wat doet een accu tegenwoordig? En waar kan ik zoiets het beste halen? Halfords ofzo?
pi_32268104
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:03 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo'n goed idee als je knakenbak al iets van injectie heeft of andere moderne electronica. Dan heb je nl. wel erg veel kans dat je meer dan een paar knaken kwijt bent aan vage electronische onderdelen, een ECHTE knakenbak is dan al snel total-loss.

Overigens gok ik op de accu; eerste beetje frisse dag van het jaar en ding start direct niet meer.
Bij oude auto's maakt het niet zoveel uit volgens mij, ook niet met injectie...

Bij moderne wagens zou ik het niet zomaar proberen...
  maandag 14 november 2005 @ 20:25:05 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32268209
Nooit naar Halfords

Gewoon ff wat van die automaterialenboys/garage's afbellen en dan de beste deal sluiten.

Als je een beetje handig bent en de dynamo zit op een beetje bereikbare plaats kan jezelf ook nog wel eens kijken naar de koolborstels van de dynamo.
Kosten max. 10 EUR en zijn na zo'n 100000 km meestal aardig versleten.; doet ie 't ook niet meer.

Maar ik blijf van mening dat de accu kapoet is
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 14 november 2005 @ 20:31:22 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32268397
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:21 schreef yup het volgende:

[..]

Bij oude auto's maakt het niet zoveel uit volgens mij, ook niet met injectie...
Bij de E30 zou ik het maar niet proberen, of is dat geen knakenbak?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32268843
Meten is weten.

Met motor uit meten, issie 12 zit je goed, 10 ligt er waarschijnlijk een cel uit. Nu met draaiende motor, zit je dan aan de 14 weet je dat je dynamo werkt.

Overigens kan die door ouderdom capaciteit verliezen, paar keer helemaal leegstaan kan je accu ook niet zo goed tegen.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_32269293
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:31 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Bij de E30 zou ik het maar niet proberen, of is dat geen knakenbak?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij zei Herr.Flick dat het geen kwaad kon om een motor te laten draaien met accu los...

Gewoon starten accu tussenuit (eerst min eraf ofzo)...

En aangezien Herr.Flick auto monteur is/was...
pi_32270679
Nou ik heb 't getest, en al de motor draait staat er 14,6Volt op dus het zal wel de accu zijn. Kon in het donker niet goed zien of het aquades op was maar dat checken we morgen wel
In ieder geval bedankt voor de tips!
pi_32270890
Marcel -> Winged and dangerous <- zegt:
dat mag NIET
gaat je hoop doekoes kosten
omdat je accu normaal de piekspanningen opvangt en afvlakt
als soort buffer
haal je die weg krijg je hele leuke piekspanning op je stuurapparaten
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_32271210
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:50 schreef PNG het volgende:
Marcel -> Winged and dangerous <- zegt:
dat mag NIET
gaat je hoop doekoes kosten
omdat je accu normaal de piekspanningen opvangt en afvlakt
als soort buffer
haal je die weg krijg je hele leuke piekspanning op je stuurapparaten
Leuk en alles maar als jij niks aanraakt en ook met je fikken van alle electrische zooi afblijft is er niks aan het handje.

Ik heb zelf vaak genoeg auto's zien draaien zonder accu, ZONDER schade.

Alleen of het nou wel of niet schade KAN weet ik niet... Ik weet wel dat ze uit voorzorg gewoon niks aanraken (geen electrische shit klooien, dus laat die licht etc. met rust)...

Dit is gewoon een simpele manier om bij een benzine auto te zien of je dynamo draait of niet... Bij diesel draait ie door want zelfontbrander (misschien die moderne common rail achtige zut vol met electronica niet...)
  maandag 14 november 2005 @ 22:04:14 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32271312
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:01 schreef yup het volgende:

[..]

Leuk en alles maar als jij niks aanraakt en ook met je fikken van alle electrische zooi afblijft is er niks aan het handje.

Ik heb zelf vaak genoeg auto's zien draaien zonder accu, ZONDER schade.

Alleen of het nou wel of niet schade KAN weet ik niet... Ik weet wel dat ze uit voorzorg gewoon niks aanraken (geen electrische shit klooien, dus laat die licht etc. met rust)...

Dit is gewoon een simpele manier om bij een benzine auto te zien of je dynamo draait of niet... Bij diesel draait ie door want zelfontbrander (misschien die moderne common rail achtige zut vol met electronica niet...)
Of je koopt ff voor 10 EUR een simpele multimeter bij de Gamma, sleep dat ding aan en meet of de spanning bij draaiende motor hoger is dan 12 volt (zoals hierboven al omschreven), dan weet je ook of de dynamo werkt en heb je geen enkel risico op vonken en/of kapotte (dure) onderdelen.

Misschien werkt die accu loshalen truc ook wel, maar dat risico ga ik niet lopen.
Weet je wat een Motronic compu kost?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32271379
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of je koopt ff voor 10 EUR een simpele multimeter bij de Gamma, sleep dat ding aan en meet of de spanning hoger is dan 12 volt, dan weet je ook of de dynamo werkt en heb je geen enkel risico op vonken en/of kapotte (dure) onderdelen.
Ik heb net met me pa gepraat en die vertelt gewoon dat het totaal geen kwaad kan als je het niet te lang doet...

In ieder geval heeft hij het met een paar benzine motoren gedaan om te checken of de dynamo werkt (en om modernheid te beoordelen: ook bij een Opel Astra 1.8i 16v sport van 1999)...

Maarja uiteraard heb je gelijk met risico nemen, zou ook de multimeter proberen zelf, maarja me pa is ervaringsdeskundige dus wie ben ik om daaraan te twijfelen
  maandag 14 november 2005 @ 22:07:47 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32271408
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:06 schreef yup het volgende:
..., maarja me pa is ervaringsdeskundige dus wie ben ik om daaraan te twijfelen
Dat zou ik ook niet durven!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 15 november 2005 @ 00:29:42 #24
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_32275815
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:02 schreef yup het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij zei Herr.Flick dat het geen kwaad kon om een motor te laten draaien met accu los...

Gewoon starten accu tussenuit (eerst min eraf ofzo)...

En aangezien Herr.Flick auto monteur is/was...


ff ontopic:

Aan een multimeter heb je geen ruk, voltage wil niets zeggen, je dynamo kan wel 14,4 volt leveren maar veel te weinig amperes, dan heb je dus ook een ontladen accu.

Ik wil wel snel een link leggen naar het koudere weer, slechte accu's begeven het meestal met dit weertype, ga gewoon even langs de betere automaterialenzaak,daar meten ze gratis je accu even door, en ze leveren ook meteen een accu voor een zacht prijsje.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_32275944
Meet je toch ook je Amperes met je multimeter.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')