abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_32129551
Omdat ik bezig ben met mijn profielwerkstuk op 5 Havo heb ik een soort online enquete gemaakt.

Zoals je waarschijnlijk al had gezien gaat het over Ernesto 'Ché' Guevara, en dan voornamelijk de kleding en andere artikelen waarop het portret van deze man staat afgebeeld.

Met dit onderzoek zou ik te weten willen komen waarom de mensen deze kleding dragen, om de politieke standpunten, of gewoon omdat het hip is?

dus heb je even 2 minuten over, dan zou je mij een plezier doen en even deze 10 vragen invullen.

http://www.studentenonderzoek.com/?qid=6103&ln=ned
  woensdag 9 november 2005 @ 21:43:43 #2
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_32129660
done
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  woensdag 9 november 2005 @ 21:44:19 #3
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_32129684
---> DSG
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  woensdag 9 november 2005 @ 21:46:11 #4
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_32129756
Gedaan, ik zou een heel boek kunnen schrijven bij vraag 10, maar ik heb het toch maar leeg gelaten
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_32130031
Gedaan
Xbox Live: koenpijl
pi_32130063
Ik wil wel de uitslagen van het onderzoek weten. Ben er erg nieuwschierig naar.
Xbox Live: koenpijl
  woensdag 9 november 2005 @ 22:39:22 #7
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_32131731
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:46 schreef Molluck het volgende:
Gedaan, ik zou een heel boek kunnen schrijven bij vraag 10, maar ik heb het toch maar leeg gelaten
Inderdaad, heb ik ook als commentaar gepost, het zou wellicht interessant zijn om je mening te kunnen onderbouwen, en bij sommige vragen zouden meerdere antwoorden ook wel op zen plaats zijn.
Ik had bij vraag 10 ook al een heel betoog in men hoofd
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:54 schreef koen_pijl het volgende:
Ik wil wel de uitslagen van het onderzoek weten. Ben er erg nieuwschierig naar.
Kan je die hier posten idd?
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Waar gaat je hele PWS over btw?

edit: ik lees net dat het je om de kleding gaat, maar voor welk vak doe je je pws dan?
Wel voor GS ofzo?
Signature.
pi_32134240
gedaan voor je, geen probleem....
"I don't know quotes" -Quoteless
  donderdag 10 november 2005 @ 00:24:43 #9
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_32135604
Die kerel is een van de wreedste en gestoordste personen die de aarde heeft bevolkt.
Het is volstrekt onbegrijpelijk dat zoveel mensen met de afbeelding van die vent lopen als een soort eerbetoon. Dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde mensen die Mao een ''gezellig dikkerdje'' vinden in plaats van de massamoordenaar die hij was. Mensen moeten eens meer aan geschiedenis doen ipv voor de mode met portretten rond gaan lopen.

Zet dat maar in je verslag!
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  donderdag 10 november 2005 @ 00:55:10 #10
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_32136310
Als je met hem op je t-shirt loopt wil niet bij voorbaat zeggen dat je het eens bent met zijn standpunten ofzo hoor...
Signature.
pi_32147200
Dank jullie allemaal die tot nu toe mijn enquete hebben ingevuld!
quote:
ik lees net dat het je om de kleding gaat, maar voor welk vak doe je je pws dan?
Wel voor GS ofzo?


Ik doe mijn pws inderdaad wel voor Geschiedenis, omdat het toch over Ché Guevara gaat. Dit onderzoek is hier maar een onderdeel van. Een ander onderdeel van het pws is bijvoorbeeld een historische beschrijving van zijn leven.
quote:
Ik wil wel de uitslagen van het onderzoek weten. Ben er erg nieuwschierig naar.

Zal ze zeker posten nadat ik mijn profielwerkstuk heb afgewerkt.
  donderdag 10 november 2005 @ 15:41:26 #12
99672 HV
Ik moest bellen,
pi_32150333
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:43 schreef wise het volgende:
done
want de klop doet het niet.
  donderdag 10 november 2005 @ 15:46:14 #13
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_32150499
quote:
Op donderdag 10 november 2005 13:59 schreef TheRuud het volgende:
Dank jullie allemaal die tot nu toe mijn enquete hebben ingevuld!
[..]



Ik doe mijn pws inderdaad wel voor Geschiedenis, omdat het toch over Ché Guevara gaat. Dit onderzoek is hier maar een onderdeel van. Een ander onderdeel van het pws is bijvoorbeeld een historische beschrijving van zijn leven.
[..]


Zal ze zeker posten nadat ik mijn profielwerkstuk heb afgewerkt.
Signature.
pi_32151096
quote:
Op donderdag 10 november 2005 00:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
Die kerel is een van de wreedste en gestoordste personen die de aarde heeft bevolkt.
Het is volstrekt onbegrijpelijk dat zoveel mensen met de afbeelding van die vent lopen als een soort eerbetoon. Dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde mensen die Mao een ''gezellig dikkerdje'' vinden in plaats van de massamoordenaar die hij was. Mensen moeten eens meer aan geschiedenis doen ipv voor de mode met portretten rond gaan lopen.

Zet dat maar in je verslag!
Ik ben het voor een deel met je eens, want een groot deel van de mensen die met zijn gezicht op hun kleding rondlopen weten niet wat hij op zijn geweten heeft, net zoals Mao wat jij aanhaalt. Maar zoals ik ook geantwoord heb op een van die vragen, met het Communisme/Marxisme is helemaal niets mis. Ik stem rechts omdat het huidige Links niet werkt, maar theoretisch zou het Marxisme de oplossing voor alle problemen zijn en er zijn ook een genoeg mensen die die mening uit denken te dragen door met Mao of Che op hun kleding rond te lopen...

Maar mijn grootste ergernis is inderdaad dat veel mensen niet weten waar het over gaat
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_32151920
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:43 schreef wise het volgende:
done
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
  donderdag 10 november 2005 @ 17:06:28 #16
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_32152648
quote:
Op donderdag 10 november 2005 16:05 schreef Molluck het volgende:

[..]

Ik ben het voor een deel met je eens, want een groot deel van de mensen die met zijn gezicht op hun kleding rondlopen weten niet wat hij op zijn geweten heeft, net zoals Mao wat jij aanhaalt. Maar zoals ik ook geantwoord heb op een van die vragen, met het Communisme/Marxisme is helemaal niets mis. Ik stem rechts omdat het huidige Links niet werkt, maar theoretisch zou het Marxisme de oplossing voor alle problemen zijn en er zijn ook een genoeg mensen die die mening uit denken te dragen door met Mao of Che op hun kleding rond te lopen...

Maar mijn grootste ergernis is inderdaad dat veel mensen niet weten waar het over gaat
En dat ben ik weer deels met jou eens,
want het communisme/marxisme is op zich een prima idee, alleen is het nooit goed uitvoerbaar...
Het is idd puur theoretisch dat het een prima oplossing is voor alle problemen.
En wat het plaatje betreft, er zijn zoveel dingen waar je (als mode-item of wat dan ook) geen verdere betekenis achter moet zoeken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een mooi plaatje vind en wat die Ché zelf allemaal gedaan heeft, ben ik ook geen voorstander van, maar dat wil niet zeggen dat het opeens een bagger tekening is...
Signature.
pi_32158492
Ik vind de basis van je PWS een beetje slap. Het lijkt mij op voorhand als duidelijk dat jongeren niet vaak een kledingstuk dragen om hun politieke mening uit te dragen maar gewoon omdat het een hype is. Veel jongeren kennen de historie niet goed (genoeg) om er een goede mening over te kunnen hebben.
Natuurlijk zijn er wel voor-en tegenstanders van Ché Guevara met een onderbouwde mening, maar dit steekt af tegen de grote meerderheid die dit niet heeft.

Ik zal nu ff die enquête invullen van je, want alleen maar commentaar leveren is ook weer zo slap.

Hoop dat je een goed PWS kan gaan maken.
Coolest trailer ever
Cafeïne is the shoehorn to my colon!
Rock, paper, scissors
Mijn Reviews
pi_32159025
De basis van mijn PWS draait dan ook meer waarom die man nu nog zo populair en hip is, terwijl hij vroeger niet echt een lieverdje was. Het draait zich niet echt om de reden wat de jongeren geven, dat is maar een onderdeel, het draait meer om het principe waarom hij populair is in deze tijd.
pi_32163156
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:43 schreef wise het volgende:
done
Xfire: molotov25
BF2: Molofear
  donderdag 10 november 2005 @ 23:15:11 #20
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_32164100
kan je ook zien hoeveel mensen het al gedaan hebben?
Wellicht zijn het er meer dan hier 'done' hebben gepost o.i.d...
Signature.
pi_32182105
g*dverdomme, ik wilde vanmiddag mijn resultaten bekijken zoals ik dat elke keer heb kunnen doen.
Echter, toen ik het excel bestandje opende waarin deze komen, kwam er , zoals het leek, een enquete van een andere persoon op mijn scherm.

Dus heb ik aan hulp gevraagd aan de maker van de studentenonderzoek site, die mij te woord kon staan in een MSN gesprek:
quote:
[11:56:12] Ruud: hey
[11:56:22] ThesisTools.: wacht even
[11:56:26] Ruud: ok
[11:57:01] ThesisTools.: oh god
[11:57:17] Ruud: er is iets fout he?
[11:57:24] ThesisTools.: iets heel erg fout
[11:57:35] Ruud: ik krijg bij mijn resultaten iemand anders zijn
enquete
[11:57:44] ThesisTools.: nee, alle resultaten zijn overschreven.
[11:58:08] Ruud: oh.. en nu dan?
[12:01:01] Ruud: kun je het nog herstellen?
[12:02:37] ThesisTools.: ik ben nu aan het bellen met de provide
[12:02:47] Ruud: ok
[12:13:58] ThesisTools.: een engineer is nu bezig met de back-up van 4
uur vannacht. Dit schijnt moeilijker te zijn dan ik dacht.
HIj belt me zodadelijk terug.
[12:14:17] Ruud: ok, hou je me op de hoogte?


Vanaf dat gesprek, dus rond 12 uur heb ik niks meer van hem vernomen
Het komt er nu op neer dat al mijn resultaten weg zijn

Ik hoop dat die engineer nog de back up kan terugkrijgen, anders ben ik screwed.
Ik had inmiddels 61 mensen die het hebben ingevuld, waarvoor dank.

update: ik sprak hem net weer, hij had een back-up van de engineer ontvangen, maar deze bleek onvolledig te zijn. De engineer is inmiddels weer opnieuw begonnen, hij ging ervan uit dat die mislukte back-up een windows foutje was... ik hoop het.

update2: gelukkig, de back up is weer online, inmiddels 65 reacties.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheRuud op 11-11-2005 22:34:07 ]
pi_32184173
quote:
Op donderdag 10 november 2005 00:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
Die kerel is een van de wreedste en gestoordste personen die de aarde heeft bevolkt.
Joh, het was een guerilla-strijder en in die zin heeft hij inderdaadaan een 'vuile oorlog' meegedaan ... later toen hij minister van eceonomie werd, was het een verschrikkelij slechte staatsman, en onder zijn maatregelen hadden vele cubanen te leiden ...

vreemd genoeg was hij altijd wel super populair en vonden veel mensen hem 'oprecht' ... waarschijnlijk was hij dat ook. want hij trad zelf terug als minister, wetende dat hij een erg slecht bestuurder was en ging vrijwillig in een zo goed als zekere dood met een paar guerillo's in columbia (een dood die Fidel castro best gelegen uitkwam, iemand die eerder een machtspoliticus was, en voor wie Guevarra ook een zekere bedreiging was) ....

Het is imho onzin om Guevarra als 'wrreedste en gestoordste' persoon te benoemen , dat is imho niet waar... evenmin is het waar dat Guevarra een heilige was, dat was hij zeker niet, hij heeft wel degelijk flinke geweld-misdaden bedreven en is daarvoor verantwoordelijk te houden, dat is allerminst een positieve bilans.

De mensen die zijn beeltenis nu dragen, kennen hem waarschijnlijk niet .. hij is verworden tot een 'fashion-statement' van neo-punks .. misschien is dat eigemnlijk wel het beste lot hem te bestraffen ... te verworden tot een icoon van een welgestelde westers-kapitalistische mode-elite ...

Het ultieme statement zou zijn als iemand als paris Hilton rond zou gaan lopen met een Guevarra-T-shirt ... dat zou een ultieme vernedering zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 13 november 2005 @ 23:22:42 #23
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_32246434
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:30 schreef RM-rf het volgende:
Joh, het was een guerilla-strijder en in die zin heeft hij inderdaadaan een 'vuile oorlog' meegedaan ... later toen hij minister van eceonomie werd, was het een verschrikkelij slechte staatsman, en onder zijn maatregelen hadden vele cubanen te leiden ...
Quote:

When they were given trials, they were showy public farces. When those found guilty were executed, they were executed publicly by firing squad. Their friends and families were paraded in front of the bloody wall. Guevara is said to have signed between 500 and “several thousand” death warrants, though the exact number may never be known. His own count was about 2,500. When they were not given trials, they were bound, gagged, psychologically broken, and then perhaps shot. The number killed without death warrants is unknown.

Not content with the blood he spilled on his adopted soil, Guevara criticized the USSR for not using its nuclear missiles during the Cuban Missile Crisis, which he said he would have done if he had been in command.

Individual tastes and talents could not be allowed to stand in the way of the revolution. Contrary opinions had to be silenced, and they were. Counterrevolutionary elements were put in “labor camps,” “re-educated,” or imprisoned without trial, many being executed. These were not merely agitators in the employ of robber barons. These were vagrants, drunks, idlers, homosexuals, Christians, poets, and many other classes, including “Cuban youth…who had to go into hiding to listen to [rock albums] which the Revolution, and [Guevara] and his cohorts, dubbed as ‘imperialist music’.”

-end of quote-

Snap je nu wat ik tegen hem heb? Ik kan er nog steeds niet bij dat men met zijn beeltenis rond gaat paraderen als een soort eerbetoon aan die gast of zijn ideeën. Maar het is altijd weer die onwetendheid. Natuurlijk is het opkomen voor vrijheid e.d. goed, maar deze kerel was gewoon een ziek figuur.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_32250659
quote:
Op zondag 13 november 2005 23:22 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Quote:

When they were given trials, they were showy public farces. When those found guilty were executed, they were executed publicly by firing squad. Their friends and families were paraded in front of the bloody wall. Guevara is said to have signed between 500 and “several thousand” death warrants, though the exact number may never be known. His own count was about 2,500. When they were not given trials, they were bound, gagged, psychologically broken, and then perhaps shot. The number killed without death warrants is unknown.

Not content with the blood he spilled on his adopted soil, Guevara criticized the USSR for not using its nuclear missiles during the Cuban Missile Crisis, which he said he would have done if he had been in command.

Individual tastes and talents could not be allowed to stand in the way of the revolution. Contrary opinions had to be silenced, and they were. Counterrevolutionary elements were put in “labor camps,” “re-educated,” or imprisoned without trial, many being executed. These were not merely agitators in the employ of robber barons. These were vagrants, drunks, idlers, homosexuals, Christians, poets, and many other classes, including “Cuban youth…who had to go into hiding to listen to [rock albums] which the Revolution, and [Guevara] and his cohorts, dubbed as ‘imperialist music’.”

-end of quote-

Snap je nu wat ik tegen hem heb? Ik kan er nog steeds niet bij dat men met zijn beeltenis rond gaat paraderen als een soort eerbetoon aan die gast of zijn ideeën. Maar het is altijd weer die onwetendheid. Natuurlijk is het opkomen voor vrijheid e.d. goed, maar deze kerel was gewoon een ziek figuur.
ik geef je helemaal gelijk.

Als je ook maar iets dat op een swastika lijkt op je persoon draagt dan wordt de (deels terecht) in het hokje "fascist" geduwd. Had Guevara meer macht gehad dan was hij misschien nog wel erger dan Hitler.

Swastika is minder artistiek... verder dan dat wordt er, lijkt het, niet nagedacht.
Calm down, please!
pi_32254476
quote:
Op maandag 14 november 2005 06:47 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

ik geef je helemaal gelijk.

Als je ook maar iets dat op een swastika lijkt op je persoon draagt dan wordt de (deels terecht) in het hokje "fascist" geduwd. Had Guevara meer macht gehad dan was hij misschien nog wel erger dan Hitler.

Swastika is minder artistiek... verder dan dat wordt er, lijkt het, niet nagedacht.
Integendeel, wat overdreven om mensen 'erger dan hitler' te noemen ... en vooral hoe ziekelijk een 'afbeelding' opeens schuldig te gaan noemen ....

Wat mij betreft lopen er probleemloos mensen rond met Mao waarvan ze denken dat het de eigenaar van het chinese restaurant op de hoek is ... of Guevarra .....

Wat mij betreft loopt iemand anders rond in een T-shirt met daarop de aanklager van het neurenberg tribunaal (de duizenden doden waarvan Guevarra zich op de borst klopte waren de ter dood veroordeelde Battista-officieren die na de cubaanse revolutie ter dood veroordeeld werden) ...
Of wat mij betreft een hakenkruis (wat overigens een erg mooi en erg oud symbool is) ... dat zijn enkel afbeeldingen en het zou ieder vrij moeten staan om een afbeelding naar wens te kiezen, zelfs al kun je vraagtekens plaatsen bij de morele juistheid van zo'n afbeeldingen, als erop iemand is afgebeeld die volgens ooggetuigeverslagen een 12-jarig kind persoonlijk doodschoot dat protesteerde toen diens vader voor het executie-peleton stond ....

Ik denk wel dat het goed is als mensen goed leren waarvoor bepaalde afbeeldingen staan ... niet hersenloos een 'icoon' adopteren, maar van zaken uit de geschiedenis zowel de 'goede' kant als de 'slechte' kant willen zien ...
Dat is voor velen lastig, die al snel een clichebeeld van een strakke 'goed-fout'-indeling willen aanhouden, enkel de positieve, of enkel de negatieve zijde willen zien.

Ik ben eerder bang dat een 'beeldenverbod' ook mensen blind doet zijn voor de geschiedenis, het makkelijker voor hen maakt om onjuiste ideeen te geloven als zou er een bepaalde 'goede' zijde zijn ... (en voor je het weet commanderen ze zelf een vuurpeleton om de 'slechten' te executeren)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')