abonnement Unibet Coolblue
pi_31862548
K, ik heb dus een houten hoogslaper met een schuine houten trap ernaartoe (type Ikea 2-persoons hoogslaper). Nu wil ik voor wat meer ruimte die trap vervangen door een exemplaar die gewoon verticaal is.

Maar.. hoe maak je zo'n ding? Gewoon twee latten tegen het bed aanschroeven en dan dwarslatjes als treden gebruiken?
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:10:26 #2
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_31862995
ja sputnik.
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_31863220
Dat heb ik thuis ook gedaan!

Twee latten (5 bij 3 cm en voldoende lengte) met daartussen rond hout (bezemsteel idee)

Vervolgens boor je op de juiste afstand ronde gaten tot een cm of 1 1/2 diep (met een speedboor) in allebei de latten, rondhout op de juiste lengte zagen, beetje houtlijm in het gat, rondhout erin en dit herhalen zo vaak als nodig is. Voor extra stevigheid nog even een schroef erdoor draaien (van buiten naar binnen) per gat.

Het is wel zo makkelijk om de trap verwijderbaar te maken, daarom hebben wij 2 beugels eraan gemaakt die precies om het bed grijpen. Deze hebben we niet vastgeschroefd, zodat het trapje makkelijk aan de kant te zetten is. Werkt perfect!
pi_31863704
Hmm. Dat is wel een heel mooi idee

Die latten zijn eerder balkjes denk ik? Vanavond eens kijken bij de gamma/praxis/karwei

Die speedboor, kan je die ook op een accuboor (12-14V, B&D Firestorm) zetten (en werkt het dan ook nog) ?
pi_31864061
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:35 schreef Sputnik het volgende:
Hmm. Dat is wel een heel mooi idee

Die latten zijn eerder balkjes denk ik? Vanavond eens kijken bij de gamma/praxis/karwei

Die speedboor, kan je die ook op een accuboor (12-14V, B&D Firestorm) zetten (en werkt het dan ook nog) ?
Latten/balkjes van 5 bij 3 cm zijn zeker sterk genoeg.

Gewoon een speedboor uitzoeken die even dik is als het rondhout dat je gaat gebruiken ( 3cm dik moet genoeg zijn denk ik ) Met jouw accuboor kun je best wel gaten van 3 cm boren, best kans alleen dat je accu leeg is voor je alle gaten hebt geboord.

Hierboven stond de tip om nog extra schroeven te gebruiken voor meer stevigheid, dit kun je beter niet doen, lijm is genoeg en door schroeven kan het hout gaan splijten.

Succes
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:53:37 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_31864134
En door de voorgeboorde gaten kunnen de treden er sowieso niet uit 'vallen'
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_31865520
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:49 schreef ioHpeiH het volgende:

[..]


Hierboven stond de tip om nog extra schroeven te gebruiken voor meer stevigheid, dit kun je beter niet doen, lijm is genoeg en door schroeven kan het hout gaan splijten.

Succes
Met voorboren zou dat toch goed moeten gaan? Neem aan dat die schroef er op de kopse kant van het rondhout ingaat? (door de lat heen)
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:47:28 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31865576
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:45 schreef Sputnik het volgende:
Met voorboren zou dat toch goed moeten gaan? Neem aan dat die schroef er op de kopse kant van het rondhout ingaat? (door de lat heen)
Idd, lijkt mij ook. Dus vanuit de lat naar de 'trede' boren en dan de trede even voorboren.
Dan zit je zeker weten goed!
***
pi_31874174
Net even bij de bouwmarkt gekeken maar het rondhout was 33mm doorsnee en een speedboor 32mm. Dat word dan dus een stukje schuren op de uiteindes van de treden maar ik zat meer met die speedboor, daar zit zo'n mooie punt aan. Gaat dat problemen opleveren of war dat gewoon een hol stukje in de lat?
pi_31878335
dat is inderdaad het nadeel van een speedboor, het centreerpuntje gaat wel een cm dieper dan het benodigde gat en dus misschien wel door je trapboom heen

je zou dit op kunnen lossen door de trapbomen op te bouwen uit twee planken, waarbij je de ene volledig doorboort, en de tweede er later tegenaanschroeft, als de sporten/treden erinzitten

ook zou je het gewoon volledig kunnen doorboren, zodat je de treden er volledig door laat steken, en dan aan de zijkant van de balk een schroefje zetten als fixatie naast de lijm
pi_31880642
Als ik ze volledig doorboor kan ik wel weer dunnere trapbomen (mooi word, eerste keer dat ik het lees/hoor ) pakken natuurlijk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')