Ik snap er ook niet veel van.quote:Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef leonieke het volgende:
Ik begrijp er niet veel van, maar aangezien je zo opgewekt bent, jompel ik gewoon ff mee met jou
Je hebt in Nederland onderwijsassistentes (klassenassistentes) die nemen taken over van de docent zoals nakijken, proefwerken maken, opdrachten regelen, groepen helpen enzo. Dat doe ik 1 dag in de week en de andere dag loop ik gewoon stage als aanstaande docent.quote:Op maandag 21 november 2005 16:38 schreef leonieke het volgende:
Ah duale stage = geld verdienen?
Wij gebruiken in België de termen duale stage en lintstage niet. Wij moesten in ons laatste jaar bv 21 uur per week lesgeven maar dat was onbetaald (zoals alle stages bijna in België)
Maar duale stage = jij vervangt een docent die thuis is wegens ziekte ofzo en jij neemt alle vakken + bijkomstige opdrachten (toetsen, klassenraden, examens, ...) over van die persoon?
(of ben ik nog helemaal verkeerd?)
Het is inderdaad vooral positief dat ze het jammer vinden etc.quote:Op donderdag 17 november 2005 15:24 schreef Neuralnet het volgende:
Voel je vooral niet schuldig. Want als ze niet tevreden over je waren hadden ze je ook zonder emotie eruit gegooid zonder "vertrouwen". In het leven moet je nu eenmaal keuzen maken en prioriteiten stellen.
Hoe dat zo?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Aan 1 van mijn klassen geef ik inmiddels samen met een collega les. Het gaat niet alleen.
Moet ik dat werkelijk uitleggen...? Ze zetten het lokaal op z'n kop.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe dat zo?
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Pff, eindelijk, de kogel door de kerk. Dat was me het weekje wel.
Ik had al een aantal weken geleden besloten met lesgeven te stoppen, maar nam een en ander nog in overweging. Tot deze week dus.
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal, vlak voor de bel. Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten over mijn gebrekkig optreden in de les. Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Of ik alsjeblieft en wel ASAP harder&strenger zou willen zijn, zei hij, anders voorzag-ie een zuur leven als docent voor mij weggelegd.
Het is gezien; het is niet onopgemerkt gebleven. (dacht ik troosteloos)
Meteen daarop kwam mijn begeleidster in de les langs (ingeschakeld door de coördinator) om mij in de les te ondersteunen, igv problemen. Ik natuurlijk flink van mijn apropos door zo'n klotebegin van de dag, dus het was maar goed dat zij er was.
Aan het eind van de dag had ik een gesprek met diezelfde begeleidster over mijn voortgang op school. Ik besloot open kaart te spelen: ik trok het niet meer, te weinig progressie en vooral heel veel stress en onnodige fouten, ik overweeg te stoppen, ja dat bedoel ik: ontslag nemen.
Zij begreep me (gelukkig) erg goed; zelf had ze ook wel door dat ik me niet gelukkig voelde in dit werk. Time for a change, kies voor jezelf, dat was de conclusie van ons gesprek.
Maar goed, zulks zou ik nog officieel aan mijn directeur moeten meedelen. Vanochtend wilde ik een afspraak met hem maken maar hij was me voor omdat hij me over die gepeste leerling wilde spreken. Ik zou in geen geval in de verdediging schieten, peperde ik mezelf in. Open en eerlijk zijn.
Dat is me gelukt. Tot grote opluchting van mezelf wist ik het gesprek een subtiele wending te geven en mijn gevoel van zwakte voor de klas op te biechten; daaruit te concluderen dat ik het liefst zo snel mogelijk wilde stoppen.
Ik zag de arme man in vijf minuten 10 cm kleiner worden.
Volgende week dinsdag komen we (hij & ik) hierop terug, hebben we afgesproken. Mijn besluit staat allang vast maar ik vond het wel zo netjes om hem die tijd te gunnen.
En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester.
Na 4 jaar ploeteren ben ik in de epiloog van mijn onderwijscarrière beland.
Nee.quote:Op zondag 27 november 2005 11:49 schreef nickybol het volgende:
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal
Snap niet dat die ouders dan jou niet opbellen. Op onze school staat ergens in de schoolgids dat ouders bij klachten over de docent deze moeten bellen, zelfs thuis.quote:Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten
Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?quote:Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Normaal vind ik ouderavonden wel gezellig, maar dit lijkt me inderdaad erg vervelend.quote:En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester
Daar valt wat voor te zeggen. Het is iemand die soms gauw zijn conclusies trekt.quote:Op zondag 27 november 2005 18:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.
Yep, ben haar mentor.quote:Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?
Zoals je het vertelt kon je het niet weten. Het pesten bevond zich kennelijk buiten jouw lessen en het enige dat jij ervan zag was iets waar je geen pestgedrag uit kon halen. De leerling in kwestie had ook naar jou toe kunnen stappen als ze zo prijs stelde op jouw steun.quote:Nou ja, inschattingsfout, daar kan ik inkomen.
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.quote:Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Heeft niets te maken met de grond in duwen. Ik heb andere talenten. Dit is er niet 1 van. Gelukkig hoef ik niet alles te kunnen.quote:Op zondag 27 november 2005 22:18 schreef Neuralnet het volgende:
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.
Ik doe mee. Ik heb een aantal weken besloten om ook te stoppen. Het lesgeven bevalt me niet. Het is nog niet eens zo dat ik het niet kan, maar ik heb totaal geen plezier in lesgeven. Na mijn stage vorig jaar is me dat weer duidelijk geworden. Ik vond het wel een lastige keuze omdat ik al een tijd bezig ben maar samen met de decaan heb ik dus besloten om te stoppen en ik moet zeggen dat dat een hele opluchting is .quote:Op zondag 27 november 2005 18:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ringo, zullen wij ons binnenkort gezamenlijk bezatten om ons vertrek uit het onderwijs te vieren?
Ik stop definitief 1 december. Ik heb mijn lesje geleerd en ga lekker wat anders doen. Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |