abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_32191116
Maar de leerlingen zouden het misschien wel leuk vinden ja. In de brugklas verzonnen de leerlingen alternatieve beroepen voor mij toen ik had verteld dat ik er de brui aan ga geven. Eentje opperde dat ik wel Playboy-model kon worden. Ik zal dat maar als een compliment beschouwen.
pi_32191318
De leerling heeft je gewoon al gevonden.

Brugklassers kunnen inderdaad erg scherp zijn. Dan moet je echt op je woorden gaan letten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 12 november 2005 @ 00:56:00 #128
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32195770
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ?gevorderde docenten onder ons?, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Ik werk op een school waar de leerlingen veel grafische vakken krijgen dus de meeste van hen vinden tekenen leuk en kunnen het ook goed. Ik geef wel eens een opdracht op een laat uur (als echt heel weinig nog werkt) om bijvoorbeeld een catalogus van het lokaal te maken:
  • neem een a3-tje, vouw het dubbel, doe het open, hebbie een boekie
  • maak van 8 voorwerpen uit het lokaal een tekening aan de binnenkant van het boekje (4 tekeningen per kant)
  • bedenk over elk van de 8 voorwerpen een verhaaltje
  • schrijf de verhaaltjes naast de tekeningen

  • zet op de voorkant een mooie titel en je naam

    en klaar.

    Makkelijk & snel uitgelegd (korte bordinstructie) en leerlingen hebben jouw hulp niet nodig om te beginnen. Eerst tekenen, dan nadenken over je tekst en daarna schrijven.
    Huiswerk aan het eind van het uur: opdracht afmaken en volgende les inleveren.

    Kreeg hele mooie dingen terug. En zij waren lekker rustig.
  • He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_32212435
    Mijn China avontuur zit erop, een van de meest ingrijpende ervaringen van mijn leven en ik heb er ook veel aan gehad wat betreft lesgeven. Ben nu een stuk zelfverzekerder voor de klas en weet een stuk beter hoe het nou is om een vreemde taal te leren.

    In China werden ik en mijn reisgenoten behandeld als onderwijsgoden waar directeuren van enorme instituten alles van ons wilden weten over onderwijs en hoe ze het beter konden doen, maar vanaf volgende week ben ik hier weer gewoon een strontveeg van een 2ejaars stagaire, eventjes omschakelen dus....
    pi_32212980
    -verkeerd-
    Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
    You are a legend in a lovely game
      zondag 13 november 2005 @ 14:52:38 #131
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_32231758
    quote:
    Op zaterdag 12 november 2005 19:48 schreef Evil_Jur het volgende:
    In China werden ik en mijn reisgenoten behandeld als onderwijsgoden waar directeuren van enorme instituten alles van ons wilden weten over onderwijs en hoe ze het beter konden doen,
    Lijkt me een heel aparte evaring ja!

    Fijn dat het zo goed bevallen is.
    .
    pi_32243028
    Klinkt inderdaad als een unieke ervaring, dat China-verhaal. Tof!

    Over huilbuien gesproken: het huilen stond mij afgelopen week nader dan het lachen, vanwege het nieuwe kopieerbeleid op mijn school. Er staan niet meer zoals eerst een paar apparaten waarop we het zelf mogen doen, er staat 1 superdeluxe apparaat dat alleen de concierges mogen bedienen, en een langzaam kutapparaatje waarop wij als het dan echt moet een 'tussendoorklusje' mogen doen, maar liever niet, want het is eigenlijk de bedoeling dat wij al het kopieerwerk als opdracht aan de concierges geven.

    Maar als er dan een leraar komt met "graag 50x de pagina's 67, 68 en 69 uit dit boek", dan mag dat niet, want daar hebben de concierges geen zin in. De betreffende leraar moet dus zelf eerst -op dat langzame kutapparaat, waarachter zich steevast lange rijen vormen- die pagina's gaan kopieren, knippen en plakken, en het aller- allerkleinste beetje van het werk, het intoetsen van "50x", DAT doen de concierges.

    Om te huilen, ja. Ik had afgelopen donderdag erg veel te doen, het is een drukke periode momenteel op mijn school, en ik krijg het werk allemaal best gedaan als ik dat op mijn eigen efficiente manier kan doen, maar zo dus NIET.

    Het zal allemaal ooit wel weer veranderd worden, want dit werkt zo natuurlijk niet, maar ik hoop dat dat gebeurt voordat ik tegen het plafond ben geklapt van frustratie.
      zondag 13 november 2005 @ 22:13:43 #133
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_32244146
    Kun je dit niet aankaarten in de docentenvergaderingen?
    pi_32245094
    Het kopieerapparaat... hoe herkenbaar. Wij hadden er ook een paar. Nu staat er ook hier bij de concierge een groot apparaat en voor de docenten een klein apparaat. Ze vergeten echter dat de meeste "kleine" klusjes voor een klein apparaat GROTE klussen zijn aangezien het toch om een kopieerwerk voor hele klassen gaat. Ook al kopieer je maar een proefwerk voor 30 leerlingen.

    Dat grote ding moet gewoon beschikbaar komen voor de docenten. Zij zijn immers de gebruikers. De concierge kan best tijdens lessen of na schooltijd kopiëren. Maar ja, in de wandelgangen hoor je dat het expres is gedaan zodat de docenten minder gaan kopiëren.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_32251425
    Thaleia ik denk dat het een gewoonte is dat ze overal willen invoeren. Bij ons hebben ze dat vorig jaar dag op dag ingevoerd. De ene dag had elke leerkracht een eigen account, de volgende dag mocht nog 1 iemand kopiëren.
    Wij hebben 1 apparaat waar we dus niet mogen aankomen en wij mogen onze kopies binnenbrengen tussen 7.45u en 8.15u of tussen 11.50u en 12.15u. Daarbij moeten we nog eens rekening houden met het feit dat het soms 2 dagen kan duren voor we onze kopies krijgen. Zeker tijdens drukke periodes zoals examens.

    De kopies mogen bij ons opgehaald worden tussen 10.u en 10.10 en tussen 14u en 14.10. (de speeltijden dus, als je zelf eens blij bent dat je 2 minuten kunt zitten)

    Waar ze wel geen rekening mee gehouden hebben in heel hun systeem zijn de leerkrachten die om 11.u beginnen en kopies nodig hebben. Maar "als je je lessen op tijd voorbereid, kan dat geen enkel probleem vormen".
    Ik geef toe: vorig jaar stond het wenen mij idd ook nader dan het lachen, dit jaar gaat het al wat beter omdat ik er tijdens de grote vakantie rekening heb meegehouden en dus al een aantal zaken had voorbereid zodat ik altijd een paar dagen voorsprong heb op mijn lessen.
    pi_32259178
    Ik vind het echt belachelijk. Je hoort als docent gewoon zelf snel en eenvoudig de beschikking te hebben over materiaal en een kopieermachine.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      maandag 14 november 2005 @ 16:14:05 #137
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_32261013
    Wij hebben een kopieermachine waar je maximaal 15 kopieën op kunt maken, ook een waardeloos idee, en een drukkerij die sneller drukt dan het licht. We kunnen via mail de print-opdracht versturen en de dag er na ligt het gedrukt en wel in je postvak. Ik had een keer op zondagavond om 21:00 een drukopdracht verstuurd, en toen ik 's morgens om 8 uur in mijn postvak keek, was de drukopdracht al afgeleverd Echt super systeem. Maar inderdaad, als je even een kopietje voor de klas wil maken, zou dat theoretisch dus niet kunnen.
    .
      woensdag 16 november 2005 @ 13:00:55 #138
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_32312422
    Ik heb zojuist bericht gehad, ik heb een stage in Leiden Ik was bang dat ik in Adam stage zou moeten gaan lopen maar gelukkig hebben ze in mijn woonplaats iets kunnen vinden.

    HEt is wel een behoorlijk pittige school, maar goed daar leer je van. Het ligt ook een beetje aan de locatie en het is me nog niet geheel duidelijk omdat mijn begeleider lesgeeft op een andere locatie dan in de brief staat.

    De ene locatie is vmbo kader/gemengd/theoretisch en de andere is alleen theoretisch. Ik ben in ieder geval erg benieuwd en ik denk dat ik volgende week moet beginnen.

    Ik heb trouwens geen idee wat ik mee moet nemen of iets dergelijks ik heb niet eens een stagereader want die waren nog niet uit. Organisatie is nog een verbeter punt bij de EFA
    pi_32312979
    Ik ga stage lopen in Waalwijk, op het M***** College. Met een tweetal klasgenoten maak ik deel uit van een project waarbij we Flankerend Onderwijs op de stageschool krijgen. Dan is het dus meteen toe te passen. Ik hoop alleen wel een docent te treffen die me een beetje 'ligt'. Misschien was mijn eerste stage-ervaring gewoon té positief, kan het nooit meer zo leuk worden..

    Maar ik heb er wel zin in. Nog negen weken en dan ga ik weer met leerlingen aan de slag!
    Mon 'en!
      woensdag 16 november 2005 @ 13:25:01 #140
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_32313037
    Ik heb dezelfde begeleider als vorig jaar, vanuit de EFA dus. Dat is echt een schat Ze mailde me net dat ze mijn stageschool zo'n goede stagaire als ik gunde
    pi_32314786
    Ik ben dit jaar begonnen op twee scholen. Dit omdat ik anders nogal weinig uren had, vond ik. Maar het bevalt niet goed: het kost enorm veel energie om op twee scholen tegelijk bezig te zijn, vooral ook omdat ik op één school de taak heb gekregen de PTA Havo/VWO onder de loep te nemen en te veranderen. Daarnaast zijn het twee zeer verschillende scholen en ik word er gek van dat het op de ene school zo anders geregeld is dan op de andere. Ook voel ik me na al die weken nog steeds niet erg thuis op de ene school, omdat ik daar maar zes uurtjes lesgeef. Dat voelt toch erg vervelend, vind ik, ik ken mijn collega's amper en kan ook niet de energie opbrengen om daar moeite voor te doen. Ik heb dus besloten op één van deze scholen te stoppen.

    Dat heb ik dus deze week verteld en de conrector en mijn naaste collega daar binnen de sectie waren erg teleurgesteld. Ik voel me nu dus heel schuldig en lullig. Daarbij komt dat ik met twee klassen daar een heel leuk contact heb en het voelt toch een beetje alsof je ze in steek laat hè. Hmz. De uren zijn meteen op meesterbaan.nl gezet en ook dat voelt even raar (hallo, dat zijn míjn uren!).

    Eén pluspuntje: ik kan mijn baantje als museumdocent misschien weer oppakken.

    [ Bericht 8% gewijzigd door RaisinGirl op 16-11-2005 14:37:09 ]
    god i want to get you out of here
    you can ride in a pink mustang
    pi_32320469
    Ik ben maandag met m`n stage begonnen in Nijverdal
    pi_32323127
    Hmmmklote RG, wel begrijpelijk, zowel het besluit om te stoppen als het vervelende gevoel erbij. Ik heb zelf nooit op twee scholen tegelijk gewerkt maar wel van anderen begrepen dat het loeizwaar is. Ze houden er dan ook allemaal onmiddellijk mee op zodra op 1 van beide scholen genoeg uren vrijkomen.
    En ook het vervelende gevoel is begrijpelijk: je laat immers toch directie, collega's, klassen "stikken", om goede redenen natuurlijk, maar voor hen is het lastig. Tja, daar weten ze ook wel weer een mouw aan te passen, voor jou is het ongetwijfeld beter, en als dat museumbaantje er nog is wordt het eind goed, al goed
    pi_32335032
    Dankje thaleia. Het komt allemaal natuurlijk op z'n pootjes terecht. Er zijn al 12 reacties binnen op de vacature op meesterbaan, dus ze vinden vast wel iemand anders. Maar ik ben in dit gehele proces weer op iemands teentjes gaan staan, geloof ik. Kreeg gisteravond nog een telefoontje van een collega daar waarmee ik vorige week een hapje was gaan eten. Die vond het heel vervelend dat ik toen niets heb gezegd hierover. Tja, ik vond dat het meer gepast was om dit eerst met de conrector te bespreken, aangezien hij de aangewezen persoon is en ik dacht dat het niet 'netjes' was om over mijn besluit met anderen te praten voordat ik hem had gesproken. De afspraak om te praten had ik toen al met hem gemaakt. Nu hoor ik dingen als: "ik dacht dat we het goed konden vinden, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak, waarom heb je me niet in vertrouwen genomen?". En daarna: "En de leerlingen zullen ook zo teleurgesteld zijn, want die vinden je zo leuk, dat zeiden ze nog tegen me".

    Ik ben slecht in dit soort gesprekken, ik wist dan ook weinig uit te brengen. Emotioneel gedoe. .
    god i want to get you out of here
    you can ride in a pink mustang
    pi_32344915
    Voel je vooral niet schuldig. Want als ze niet tevreden over je waren hadden ze je ook zonder emotie eruit gegooid zonder "vertrouwen". In het leven moet je nu eenmaal keuzen maken en prioriteiten stellen.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_32421208
    Ik ben vrijdag naar een nascholingsdag geweest over met name de eindexamenonderwerpen van dit jaar, dat was leuk zeg! Werkte uitermate inspirerend. Er was 1 heel slechte lezing, maar ook 1 ontzettend goede, en daarbij nog twee interessante workshops, waardoor ik in een "wat is het eigenlijk allemaal toch interessant!"-stemming kwam.
    Verder spreek je tijdens lunch & koffie allerlei collega's uit den lande, en dat werkte ook inspirerend, want je spreekt er altijd wel een paar die je inschat als voorbeelden van hoe het moet: zo'n heel bevlogen, belezen, inspirerende docent, en dan wil je ineens ervoor gaan om ook zo te worden.

    Dus nu heb ik weer last van het eeuwige dilemma: ga ik mijn energie steken in het interessanter maken van mijn werk, of in het vinden van ander? Ik hang er nu al tijden zo'n beetje tussenin, en ik zou de dingen stukken interessanter kunnen maken als ik gewoon vol voor 1 van beide zou gaan. We zien wel weer even
    pi_32422097
    quote:
    Op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef Ringo het volgende:
    Weet je wat nou zo grappig is?
    Afgelopen dinsdag ging zowat alles mis in alle lessen.
    -knip-
    leuk om te lezen , je hebt inderdaad gelijk (tbje overbodig bericht maar ik kon t niet laten)
    pi_32424206
    quote:
    Op woensdag 16 november 2005 13:25 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik heb dezelfde begeleider als vorig jaar, vanuit de EFA dus. Dat is echt een schat Ze mailde me net dat ze mijn stageschool zo'n goede stagaire als ik gunde
    Wie
      zondag 20 november 2005 @ 14:11:33 #149
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_32424271
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 14:09 schreef Roellio het volgende:

    [..]

    Wie
    Aafe Vries. Ze begeleid volgens alleen stages in Leiden en omstreken.
    pi_32424447
    Zegt mij in ieder geval niets. Nou ja, succes!
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')