abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_32125685
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef thaleia het volgende:

[..]

Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schatten
Ik had vorig jaar precies hetzelfde!
Ik dacht: ben ik dan echt waardeloos dat ik wél die problemen tegenkom en zij blijkbaar niet??
Ik weet ondertussen al heel wat beter
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik nooit problemen heb eh (ik heb vorig jaar bijna een agenda tegen mijn (teder ) hoofdje gekregen bv) maar ik kan die problemen wel goed oplossen (vind ik dan weer zelf )
Tegenwoordig lachen we bijna met heel die situatie (ik geef geen les meer aan die klas, vind ik superjammer eigenlijk, maar als zij bv studie hebben en ik heb toezicht dan zitten we meestal gewoon wat te praten) en op het einde van het schooljaar kreeg ik zelfs nog een doos chocolade van hen
pi_32125711
Roellio, misschien zou je eens moeten teruglezen wat ik vorig jaar schreef. Ongeveer hetzelfde als jij nu...
pi_32125766
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert.
Is het maar goed dat ik geen kinderen wil. Bij mijn honden lukt het overigens wel prima.
pi_32125771
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
Ik sta gekend als de strengste leerkracht Dus je moet mij geen verhaaltjes vertellen over regels, grenzen en consequenties en zelfs consequent zijn. Het leuke bij mij is dat ze dit ondertussen weten te 'appreciëren' mijn regels en afspraken. Dus ik kan helemaal niet klagen over problemen die ik niet meer te boven kan.
Het enige verschil is dat jij het laat uitschijnen dat jij die problemen niet hebt en nooit gehad hebt, en daar stel ik mij serieus vragen bij.
Je dwingt bij leerlingen niet zomaar respect af omdat je een mooi kopje hebt of 'leuke' regeltjes en dit mis ik wat in jouw superieur-verhaal
pi_32125892
Ik ga er niet voor een derde keer over beginnen, Leonieke. Misschien moet je mijn reacties nog maar eens teruglezen.
pi_32125993
Jaja, ik ken het ondertussen al: je bent gewoon goed dankzij jouw regeltjes en consequenties. Houden zo! (het lijkt wel alsof ik commentaar schrijf op een rapport )

Lees misschien eens wat Lupa daarnet schreef, dat ze dit verhaal vorig jaar ook schreef (want idd, ik las hier toen ook mee en ik was geschrokken om een week geleden te vernemen van haar dat het onderwijs toch niet haar ding was, het paste niet bij haar verhaal van vorig jaar)
pi_32126118
We wachten gewoon af tot volgend jaar.
pi_32126801
Kom kom, het kan best dat iemand gewoon goed is. Een vriend van me is echt een geboren docent, komt uit een leraarsfamilie, vanaf zijn allereerste invalbaantje tot nu doet ie het uitstekend. Natuurlijk is ie in de loop der jaren ervarener geworden, maar ook in het begin zat het gewoon in hem, en die is nooit tegen grote problemen opgelopen, weet ik zeker.

Dat neemt niet weg dat ik -mede naar aanleiding van die bralfiguren op mijn school- ook enige argwaan voel als iemand roept dat het bij hem allemaal geweldig goed gaat, maar het kan zeker wel
  woensdag 9 november 2005 @ 20:27:16 #84
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32127324
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
De wrange vruchten, neem ik aan.

Je bent erg overtuigd van jezelf. Dat voelt vast heel fijn. Maar ik vind je verhaal nogal zwart-wit.
Er zijn zat uitstekende docenten (en docenten-in-spe) die ongelofelijk veel moeite hebben met die aspecten van lesgeven die jij schijnbaar achteloos beheerst. Mensen die niet zo makkelijk hun grenzen bepalen, of die zoekende zijn naar hun rol in het klaslokaal. Die veel belang hechten aan een 'goed leerklimaat' maar niet 1-2-3 sancties treffen wanneer leerlingen in hun ogen te ver gaan.
Zoiets is geen gebrek aan kwaliteit. Het is hooguit een struikelblok, een lastig obstakel dat iedereen op zijn eigen manier moet overwinnen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32127788
Dat is waar, maar zoals eerder gezegd... die struikelblokken van grenzen moet je vrij rap overwinnen, anders lopen ze absoluut over je heen, en voordat je ze dan weer terughebt waar je ze hebben wil is een veel zwaarder traject.
pi_32128971
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:31 schreef thaleia het volgende:
Dat er een paar mensen ontdekken dat dit niet is wat ze willen en dus liever verder gaan kijken ipv doormodderen lijkt me een goede ontwikkeling. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, in elk beroep en in elke bedrijfstak. Verzuurde figuren die twintig jaar te lang zijn blijven hangen zijn er al genoeg. Prima stap dus van beiden en ik wens ze veel geluk!
Inderdaad, teveel mensen blijven ergens in hangen. Het is wel de kunst om, als je eenmaal de conclusie trekt dat je ergens niet kunt blijven, dat niet te zien als een persoonlijk falen. Toen ik bij de IND werkte, wilde ik per se net zo goed worden als de doorgewinterde juristen op de afdeling waar ik zat. Ik heb redelijk hard gewerkt om dat niveau te bereiken, mocht moeilijke zaken doen etc, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik het afschuwelijk vond en dat ik daardoor soms steken liet vallen in mijn werk.

Uiteindelijk helpen deze ervaringen je om te ontdekken wat je dan wel wilt, dat is het positieve. Verder ken ik de Vreemdelingenwet uit mijn hoofd en dat is altijd handig voor als een vriendinnetje een vriendje heeft opgeduikeld in het buitenland.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 9 november 2005 @ 21:20:29 #87
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32128988
quote:
Op woensdag 9 november 2005 20:42 schreef Roellio het volgende:
Dat is waar, maar zoals eerder gezegd... die struikelblokken van grenzen moet je vrij rap overwinnen, anders lopen ze absoluut over je heen, en voordat je ze dan weer terughebt waar je ze hebben wil is een veel zwaarder traject.
Ja dat snap ik ook. Maar niet iedereen slaagt daar al meteen het eerste jaar in. Bijna niemand, kan ik je zeggen. Gelukkig heb je altijd nog de zomervakantie. En daarna begin je gewoon weer van voren af aan. En als het je het tweede jaar nog niet lukt de teugels (voldoende) kort te houden, dan het jaar dáárna, enz. enz.
Ik heb genoeg realiteitszin om te beseffen dat het spel voor mij op een zeker punt gespeeld is, maar ik weet ook dat de kunst van het lesgeven een lange adem vergt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32129717
Wow, als ik lees dat er soms zelfs gehuild wordt, dan heb ik het toch goed getroffen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 9 november 2005 @ 22:40:47 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32131811
Ik heb nu al een aantal nieuwe collega's gehad die "al jaren in het onderwijs" zaten en "waanzinnig goed" waren, met "prima resultaten". Eén daarvan, die zowat de hemel ingeprezen werd, heeft een enorme zooi gemaakt binnen onze sectie. Daar werd het lokaal compleet afgebroken en zij zat een kruiswoordpuzzeltje te maken of na te kijken. Luistertoetsen? Moet dat?? Dat mensch heeft echt mijn eerste grijze haren opgeleverd, omdat ik daarna de rotzooi kon opknappen, toen zij een andere klas kreeg. De eindexamenkandidaten zaten helemaal in de stress omdat ze nooit les kregen van haar. Of ze kreeg ze niet stil, of ze moesten "zelfstandig werken". Jaja...
Daarna kwam er een vent, die heeft het precies 3 weken uitgehouden, was ook zo'n "gods geschenk". Vervolgens kwam een geweldige mevrouw met "25 jaar ervaring". Nou, de brugklas - echt een leuke groep - loopt COMPLEET over haar heen. Dus wanneer iemand mij zegt dat "de nieuwe collega" zowat de hemel ingeprezen werd, dan hou ik mijn hart al vast.

En ik wil inderdaad aanhaken op wat hierboven werd gemeld: een "stage lopen" is heel anders dan straks het "echte" werk.
quote:
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Hmm... wacht maar eens als je straks écht aan de bak gaat. Die paar lesjes stage lopen is nog tot daar aan toe. Maar als je straks écht gaat beginnen komt daar een wagonlading aan andere dingen bij. Zeker in je eerste échte jaar moet je dan álle zeilen bij zetten om je hoofd boven water te houden. Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten.

Daarnaast is er nog meer dan alleen regeltjes en consequent zijn. Het ligt ook aan jouw persoonlijkheid als docent. Ik heb niet veel regels, ben ook niet altijd consequent (ja, fout van mij maar ja, ben nog altijd menselijk), maar door mijn manier van lesgeven weet ik wel die klas aan me te binden en voeren ze weinig tot geen kattekwaad uit. Tuurlijk zijn er altijd leerlingen die af en toe es de kachel proberen aan te maken, maar goed... zoals ik al es eerder heb gezegd: die fascineren me. Ik probeer mijn les zó te geven dat ze niet eens dénken aan kattekwaad uit te halen. En dat ik af en toe es niet consequent ben, dat nemen ze op de koop toe.

Vanavond trouwens oudergesprekken gehad. Altijd gezellig. ".... en natuurlijk heeft mijn zoon ook een goeie mentor" - Altijd leuk om even te horen.
.
pi_32137664
quote:
Dus wanneer iemand mij zegt dat "de nieuwe collega" zowat de hemel ingeprezen werd, dan hou ik mijn hart al vast.
Precies. Ik zou als leerling ook de leraar de hemel in prijzen als ik op de tafels mocht dansen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32138813
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.

En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 10 november 2005 @ 07:12:53 #92
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32138819
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.

En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.


Ik dacht ik houd me er even buiten want ik zit pas op de leraren opleiding en nog niet zo lang en voor je het weet ben ik arrogant ofzo.

Sorry, maar je bent leraar of je bent het niet en je kunt best moeite hebben met een klas, maar vaak ligt het aan je eigen houding en manier van lesgeven want daar zijn kinderen gewoon gevoelig voor. Je kunt altijd dingen leren en niemand is perfect, maar bij sommigen gaat het gewoon goed.
pi_32138825
Oh shit nou ben ik m'n bericht aan het veranderen en nou quote je me al Maargoed, het idee is duidelijk

En nu moet ik rennen anders ben ik te laat om bij de wiskunde-toets te surveilleren
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 10 november 2005 @ 07:16:20 #94
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32138834
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:14 schreef imago het volgende:
Oh shit nou ben ik m'n bericht aan het veranderen en nou quote je me al Maargoed, het idee is duidelijk

En nu moet ik rennen anders ben ik te laat om bij de wiskunde-toets te surveilleren
Ik heb de quote gewoon even verandert in je tekst zoals hij nu is en ik blijf het ermee eens

Veel plezier met surveilleren ik ga een filosofie tentamen maken.
pi_32156106
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.

En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Al deze dingen maak ik nu ook mee hoor Imago. Meegevraagd om spaghetti te gaan eten, zelfs met een klas waar ik geen les meer aan geef enzo, maar ik blijf er gewoon bij dat er een verschil is tussen stage en fulltime leraar zijn.

En je kan best een geboren leraar zijn toch kom je volgens mij nog altijd problemen tegen die je niet voorzien had. Ik hoor het zelfs van collega's van mij die ondertussen misschien al 10 of 20 jaar lesgeven in dezelfde school aan dezelfde soort leerlingen dat ze soms iemand tegenkomen waar ze geen raad mee weten of hoe ze de situatie moeten aanpakken.

Maar dat kan natuurlijk ook aan het type school liggen....

En er is een groot verschil tussen de perfectie en plezier beleven. Ik beleef heel veel plezier aan mijn job (terwijl ik dat in mijn stage bv niet had... toen deed ik het minder graag omdat je minder betrokken wordt bij de klas) Maar ik durf best toegeven dat ondanks mijn consequent zijn ik af en toe eens problemen heb met een bepaalde leerling en dat ik die dan anders moet gaan aanpakken dan ik had voorzien.
Want bij sommige leerlingen helpt straf uitdelen bv niet, bij andere werkt dat wonderwel. Kwestie van leerlingen te leren kennen. En dat kun je volgens mij niet zomaar... Daar heb je ervaring voor nodig en moet je het op de harde manier leren (maw door de problemen tegen te komen)

Dat was dus hetgeen ik bedoelde
pi_32158003
Maar het lijkt nu net of het per definitie niet goed kan gaan met een beginnende leraar. Natuurlijk komt iedereen problemen tegen en dat zal je in je hele loopbaan houden, maar dat betekent niet meteen dat het dan slécht gaat en dat de situatie hopeloos verloren is!

Dan zegt Baba-O-Riley "Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten." en dan vraag ik me echt af hoe hij (net als een hoop anderen in dit topic) toch bij het idee komt dat iederéén het zo zwaar krijgt dat zelfs een heuse inzinking en huilbui het gevolg moeten zijn. Als ik om me heen kijk dan zie ik dat dus écht niet. Je komt wel eens puffend en steunend de lerarenkamer binnen, zeurt over de jeugd van tegenwoordig, baalt van een mislukte les, maar mij krijgen ze echt niet tot een inzinking of een huilbui! Ben ik dan gek ofzo?

(Wat niet is kan nog komen natuurlijk, misschien krijg ik volgend jaar een klas from hell en stort ik dan ook in elkaar, maar ik weiger te geloven dat het met elke leraar ooit zo mis moet gaan. Dat vind ik namelijk geen prettig vooruitzicht )
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 10 november 2005 @ 21:04:13 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32159552
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Dan zegt Baba-O-Riley "Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten." en dan vraag ik me echt af hoe hij (net als een hoop anderen in dit topic) toch bij het idee komt dat iederéén het zo zwaar krijgt dat zelfs een heuse inzinking en huilbui het gevolg moeten zijn.
Nou ja, ik heb het misschien wat te zwart geschetst, maar toch, ik werk nu 5 jaar als leraar, en ik zie het elk jaar opnieuw. Dat kunnen zowel startende docenten zijn, als wat meer ervaren docenten, die het opeens even niet meer zien zitten. Soms zijn het gewoon even dipjes, maar soms zijn er ook docenten bij die het leven echt zuur wordt gemaakt. Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.
quote:
maar mij krijgen ze echt niet tot een inzinking of een huilbui
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
.
pi_32162254
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.
Natuurlijk mag je dat zeggen en het IS ook gewoon zo. In mijn geval wel. Ik weet wel dat ik het verkeerd aanpak en in theorie weet ik ook hoe ik het anders zou moeten aanpakken, maar ik krijg het gewoon niet voorelkaar (grotendeels door een totaal gebrek aan motivatie). En als ik dan al die ervaren docenten hoor die zeggen dat het de eerste drie jaar keihard zwoegen is (geldt vast niet voor iedereen, maar zou voor mij zeker wel gelden), dan heb ik dat er dus niet voor over.
pi_32162284
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
Da's wel een goeie. Dat dacht ik dus ook, dat ik me niet gek zou laten maken. Wel dus.
pi_32162534
De "extreme" verhalen kunnen in bepaalde gevallen erg overdreven zijn, maar dat neemt niet weg dat het positieve kamp ook erg kan overdrijven. Op mijn eerste school kreeg ik ook altijd te horen dat het iedereen zo goed afging. Totdat ik eens bij anderen ging kijken. Soms leek het wel alsof ik op een schoolfeest was. Klassen verschillen enorm en de waarheid ligt zoals gewoonlijk ergens in het midden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')