abonnement Unibet Coolblue
pi_31813723
Deel 9 alweer, over de grootste band aller tijden!



Het Grote Beatles Topic
Het Grote Beatles Topic - Deel 2
Het Grote Beatles Topic - Deel 3
Het Grote Beatles Topic - Deel 4
Het Grote Beatles Topic - Deel 5
Het Grote Beatles Topic - Deel 6
Het Grote Beatles Topic - Deel 7
Het Grote Beatles Topic - Deel 8

En mocht je niet precies weten over wie we het hebben (gefeliciteerd, je bent de enige):

"So much has been said and written about the Beatles and their story is so mythic in its sweep that it's difficult to summarize their career without restating clichés that have already been digested by tens of millions of rock fans. To start with the obvious, they were the greatest and most influential act of the rock era, and introduced more innovations into popular music than any other rock band of the 20th century. Moreover, they were among the few artists of any discipline that were simultaneously the best at what they did, and the most popular at what they did. Relentlessly imaginative and experimental, the Beatles grabbed a hold of the international mass consciousness in 1964 and never let go for the next six years, always staying ahead of the pack in terms of creativity, but never losing their ability to communicate their increasingly sophisticated ideas to a mass audience. Their supremacy as rock icons remains unchallenged to this day, decades after their breakup in 1970. "

Lees verder op www.allmusic.com.

En hier nog wat handige linkjes:

http://www.beatles.com/
http://www.lennon.net/
http://www.john-lennon.com/
http://www.paulmccartney.com
http://www.macca-central.com
http://www.mplcommunications.com
http://www.georgeharrison.com/
http://www.ringostarr.com/
http://www.yoko-ono.com/
http://www.petebest.com/
http://www.liverpoolbeatlescene.com
http://www.thebeatlesongs.com/albums_singles_eps.htm

En een paar leuke flash filmpjes:

Come Together
Tomorrow Never Knows
I Feel Fine
Maxwell's Silver Hammer

De openingspost kan hier terug gevonden worden!
pi_31814044
En nog even uit het vorige topic:

Hier kan de openingspost bekeken en aangepast worden. Zo kunnen we er gezamelijk een nog betere OP van maken
  zondag 30 oktober 2005 @ 17:59:20 #3
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_31814994
Ik ga NU naar het Beatlesbandje kijken! (ben alweer een beetje laat )
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  Moderator zondag 30 oktober 2005 @ 18:06:18 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_31815167
Om even verder in te haken op de Ringo discussie uit het vorige topic: Bepaalde nummers die hij zingt vind ik wel te pruimen, zoals What goes on en Octopuses Garden. Daar tegenover staan dan weer nummer als Yellow Submarine en Act Naturally (in bepaalde mate) dan gaat het wel weer kriebelen. Ik vind Ringo dan ook de minste Beatle, hoewel ik zijn drumwerk absoluut wel waardeer vind ik dat er betere drummers zijn.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:10:28 #5
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_31815299
Ringo is geen slechte drummer, maar ook zeker geen wereldtop. Net zoals de andere Beatles goed waren op hun instrumenten, maar Paul McCartney is geen Flea, en John en George waren geen Jimi Hendrix of Eric Clapton. Ze waren goed genoeg om hun briljante nummers te spelen, en daar ging het bij de Beatles om.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:55:44 #6
104233 Rubber_Soul
Vulva in de gloria
pi_31818418
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 18:06 schreef MaJo het volgende:
Om even verder in te haken op de Ringo discussie uit het vorige topic: Bepaalde nummers die hij zingt vind ik wel te pruimen, zoals What goes on en Octopuses Garden. Daar tegenover staan dan weer nummer als Yellow Submarine en Act Naturally (in bepaalde mate) dan gaat het wel weer kriebelen. Ik vind Ringo dan ook de minste Beatle, hoewel ik zijn drumwerk absoluut wel waardeer vind ik dat er betere drummers zijn.
Wat ik niet helemaal snap is...
Ik heb verschillende outtakes van albums gehoord, die stukken beter waren.
Vaak waren dit singles die later verschenen op Past Masters 1 & 2, en The Red & Blue Albums.
Maar om 1 of andere reden was het blijkbaar "Not Done" om een single ook op het album te zetten, dus werden de albums opgevult met dit soort niemendalletjes. (Vaak de Ringo-liedjes)
Om deze reden vind ik het ook jammer dat Strawberry Fields Forever en Penny Lane niet op Sgt. Pepper staan, maar later aan Magical Mystery Tour zijn toegevoegd.
pi_31821577
Vandaag de Laibach cover van het Let it be album geluisterd (minus het titelnummer). Conclusie: zo hebben de Beatles het echt nooit bedoeld .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_31830778
"Octopuses Garden" is mijn favoriete Ringo-nummer.. En dat heeft 'ie nog zelf geschreven ook
pi_31844000
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:55 schreef Rubber_Soul het volgende:

[..]

Wat ik niet helemaal snap is...
Ik heb verschillende outtakes van albums gehoord, die stukken beter waren.
Vaak waren dit singles die later verschenen op Past Masters 1 & 2, en The Red & Blue Albums.
Maar om 1 of andere reden was het blijkbaar "Not Done" om een single ook op het album te zetten, dus werden de albums opgevult met dit soort niemendalletjes. (Vaak de Ringo-liedjes)
Om deze reden vind ik het ook jammer dat Strawberry Fields Forever en Penny Lane niet op Sgt. Pepper staan, maar later aan Magical Mystery Tour zijn toegevoegd.
Voor zover ik weet is dat de eigen keuze van The Beatles, ze wouden hun fans niet eerst laten betalen voor een single en dan nog eens voor het zelfde nummer op LP...

Magical Mystery Tour zoals zij het zagen was een dubbele EP set, dus enkel Magical Mystery Tour, Your Mother Should Know, I Am The Walrus op de eerste EP en The Fool On The Hill, Flying, Blue Jay Way op de tweede EP. De CD zoals we die kennen was eigenlijk een verzamelaar voor de Amerikaanse markt.
pi_31844651
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 18:10 schreef Rasing het volgende:
Ringo is geen slechte drummer, maar ook zeker geen wereldtop. Net zoals de andere Beatles goed waren op hun instrumenten, maar Paul McCartney is geen Flea, en John en George waren geen Jimi Hendrix of Eric Clapton. Ze waren goed genoeg om hun briljante nummers te spelen, en daar ging het bij de Beatles om.
Mja, maar nu beoordeel je ze wel erg veel op techniek.
Paul is geen Flea, maar hij heeft wel duizenden bassisten (incl. Flea) beïnvloed met z'n melodieuze en uitzonderlijke baspartijen.

George is geen Clapton, maar George weet tenminste wanneer hij níét moet spelen, in tegenstelling tot Clapton, die ieder willekeurig nummer van technisch gefiedel voorziet

En zo zijn er wel meer voorbeelden. Dave Gilmour van Pink Floyd is ook geen virtuoos, maar hij is imho een veel betere solist dan een notenpoeper als Joe Satriani
Subtiliteit en creativiteit staan boven techniek als je 't mij vraagt.
  maandag 31 oktober 2005 @ 18:52:20 #11
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_31844828
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:55 schreef Rubber_Soul het volgende:

Maar om 1 of andere reden was het blijkbaar "Not Done" om een single ook op het album te zetten, dus werden de albums opgevult met dit soort niemendalletjes. (Vaak de Ringo-liedjes)
Ik denk dat de conclusie die je trekt sowieso niet correct is. Dat Ringo dus maar een liedje mocht zingen, omdat ze de singles niet op de albums wilden zetten. Ringo kreeg gewoon altijd een nummer op een album (op A Hard Day's Night en Let It Be na. En MMT, wat idd van origine een EP was). Net als George zijn nummers kreeg op elk album. Ik denk niet dat het weglaten van de singles daar iets mee te maken had.

Sowieso vind ik ook niet dat The Beatles zich zo vaak schuldig maakten aan het plaatsen van echte 'filler' op albums. Júist niet, maar goed, daar kun je over van mening verschillen natuurlijk.

Overigens was het bandje gisteren weer erg leuk. En vooral ook erg leuk om te zien hoe een paar erg jonge gastjes helemaal uit hun dak gingen op I've Just Seen A Face. Nota bene een album-track van 40 jaar geleden! En om een vriend van me die altijd roept dat hij niet van The Beatles houdt bij Don't Let Me Down enthousiast te horen zeggen dat dat volgens hem nu nog zo een hit zou kunnen worden. Zo zie je maar, ooit word je erdoor gegrepen. Resistance is futile!
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_31862926
Het is inderdaad opvallend dat de Beatles-nummers zo tijdloos zijn
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_31883196
Ik heb:

- a hard days night
- abbey road
- white album
- let it be
- revolver
- rubber soul
- sgt. pepper

Welke zijn nog meer een vereiste?
pi_31884405
Magical Mystery Tour, Past Masters II en dan zou ik het wel mooi vinden... Eventueel nog de Anthology 2 en 3 cd's... Het materiaal van voor Rubber Soul vind ik zelf heel weinig aan.
Bleuh.
pi_31885558
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 18:52 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik denk dat de conclusie die je trekt sowieso niet correct is. Dat Ringo dus maar een liedje mocht zingen, omdat ze de singles niet op de albums wilden zetten. Ringo kreeg gewoon altijd een nummer op een album (op A Hard Day's Night en Let It Be na. En MMT, wat idd van origine een EP was). Net als George zijn nummers kreeg op elk album. Ik denk niet dat het weglaten van de singles daar iets mee te maken had.
Ringo had voor zijn Beatles-tijd in Rory Storm & the Hurricanes ook al een solospot (Starr time) en dat werd doorgezet toen hij bij the Beatles kwam. Vandaar dat hij Boys mocht doen op Please plase me. Als je de beelden ziet van de concerten in 1963/64 zie je dat het publiek daar zeer enthousiast op reageert. Vandaar waarschijnlijk de voortzetting op de andere albums en werden er vanaf dat moment ook nummers geschreven speciaal voor Ringo (uitzondering is Act naturally op Help! omdat If you've got troubles niet goed genoeg werd bevonden en zoals Jane al schreef A Hard day's night).
Wat betreft fillers op de albums, die zijn er erg weinig. In tegenstelling tot veel andere artiesten in het begin van de jaren 60 zagen the Beatles een album als iets serieus. Singles waren op dat moment nog het belangrijkste (pas in 1968 werden er meer LP's verkocht dan singles, zie Revolution in the head). Berry Gordy vulde de Motown LP's met 2 singles en de rest met fillers. Pas vanaf 65/66 wordt de LP pas echt serieus en gezien waar je iets groters mee kan uitdrukken dan in een '3 minute pop song'.
Mijn persoonlijke mening/inzicht

PS heb tegelijkertijd Chaos and creation in the backyard op...WOW wat een plaat!
pi_31888751
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 23:17 schreef -Dries- het volgende:
Ik heb:

- a hard days night
- abbey road
- white album
- let it be
- revolver
- rubber soul
- sgt. pepper

Welke zijn nog meer een vereiste?
Het allereerste meesterwerkje natuurlijk! Please Please Me

Maar HELP en Magical Mystery Tour mogen ook zeker niet ontbreken.. Beiden fantastische albums
  woensdag 2 november 2005 @ 14:58:36 #17
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_31897406
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:13 schreef webfreak het volgende:

[..]

Het allereerste meesterwerkje natuurlijk! Please Please Me

Maar HELP en Magical Mystery Tour mogen ook zeker niet ontbreken.. Beiden fantastische albums
Koop ze dan gelijk allemaal Er is geen enkele die slecht is. Beatles For Sale is de enige die wat minder is, maar nog steeds erg goed. We hebben het wel over de Beatles.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_31906116
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:58 schreef Rasing het volgende:

[..]

Koop ze dan gelijk allemaal Er is geen enkele die slecht is. Beatles For Sale is de enige die wat minder is, maar nog steeds erg goed. We hebben het wel over de Beatles.
Je neemt me de woorden uit de mond

Beatles For Sale heeft ook een aantal supergave nummers, het probleem is alleen dat 'ie voor de helft uit covers bestaat.

Als ik écht een minder Beatle-album zou moeten noemen, word dat Yellow Submarine; de Beatle-nummers die daarop staan hadden ze beter kunnen onderverdelen op andere albums, en dat handje vol Martin-arrangementen mogen rechtstreeks in de prullenmand
pi_31908914
Op de Past Masters staan toch B-kantjes en alternatieve takes van de bekende nummers?!

Toch maar eens aanschaffen binnenkort
pi_31909063
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:54 schreef Kolkus het volgende:
Op de Past Masters staan toch B-kantjes en alternatieve takes van de bekende nummers?!

Toch maar eens aanschaffen binnenkort
B-kantjes en singles die niet op de studio albums terug te vinden zijn. Dus best wel veel bekend materiaal

De alternatieve takes e.d vind je op de Anthology reeks.
pi_31934623
Die Anthology albums ... voegen die nu echt iets toe ?
een droom is een eiland van iets in een ruimte van niets
pi_31935702
Ligt eraan of je geinteresseerd bent in alternatieve versies enzo he Als je daar niet in geinteresseerd bent heeft het weinig nut, want het is niet echt iets wat je in de auto aanzeet ofzo met al die interview snippets enzo er tussendoor....
Bleuh.
  donderdag 3 november 2005 @ 19:17:29 #23
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_31935894
De Anthology albums voegen wel degelijk iets toe, maar wel vooral voor mensen die de Beatles meer dan 'gewoon wel leuk' vinden. Dus meer voor degenen die alle reguliere albums al bezitten en zich iig ook een beetje voor de band zelf en de geschiedenis interesseren.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_31936382
Wat Jane zegt idd.. Voor de echte fans is 't een erg mooie serie, en het voegt ook zéker iets toe

Laatst luisterde ik nog es naar "Come and get it" van Anthology3.. Blijft stukken beter dan die Badfinger-versie. Snap dan ook nog steeds niet waarom Macca 'm niet gewoon op z'n eerste soloplaat heeft gezet. Die plaat kon nog wel een goed nummer gebruiken
pi_31937791
quote:
Op donderdag 3 november 2005 19:34 schreef webfreak het volgende:
Wat Jane zegt idd.. Voor de echte fans is 't een erg mooie serie, en het voegt ook zéker iets toe

Laatst luisterde ik nog es naar "Come and get it" van Anthology3.. Blijft stukken beter dan die Badfinger-versie. Snap dan ook nog steeds niet waarom Macca 'm niet gewoon op z'n eerste soloplaat heeft gezet. Die plaat kon nog wel een goed nummer gebruiken
En om het helemaal compleet t emaken heb je dan ook Free as a bird en Real love.

Helemaal mee eens wat McCartney betreft. Een volledige versie van suicide had ook wel eeeerg leuk geweest.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')