abonnement Unibet Coolblue
pi_31755424
Naast het topic "potjes of zelf kokkerellen voor je baby" open ik toch maar dit topic over de Rapley methode. Ik heb me hier enigzins in verdiept en vind de theorie erg aannemelijk, de filosofie erachter best wel intressant, maar nu wil ik graag weten hoe de Rapley metode in de praktijk is ervaren.
Hoe hebben ouders, opvoeders (op bijv. het KDV) en de kinderen deze manier van voedsel introductie ervaren?
Welke voordelen heb je ervaren?
Waar zaten de knelpunten?
Wie heeft dit wel geprobeerd maar is er mee gestopt en waarom?
Wie wil er wat over kwijt?
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:12:44 #2
24188 Belana
kloon van belana
pi_31755492
Wat is in vredesnaam de Rapley methode?
stormy waters...
sailin'
pi_31755711
Rapley-methode

Of kijk eens op het Bijvoeding-forum

En anders even Poemojn vragen, zij was de eerste die ik over de Rapley-methode hoorde
W ~ H ~ T
pi_31755722
Tegelijk!
W ~ H ~ T
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:23:39 #6
24188 Belana
kloon van belana
pi_31755826
ik bedenk me dat dat wel heel rot mijn strot uit kwam melonovy, dat was niet de bedoeling.

Verder ben ik niet zo van de theorieën e.d. ik ben gewoon altijd op mijn gevoel afgegaan en op wat Liam aan gaf te willen ofzo.
stormy waters...
sailin'
pi_31756823
belana, kijk dit topic nog maar es door, daar wordt al veel over Rapley geschreven.
Potjes of zelf kokkerellen voor je kleine?

'Rapleyen' valt mij in de praktijk erg mee, maar wij wisselen ook wel af met soms gepureerd of ouderwets 'voeren' hoor. op 't kinderdagverblijf weten ze er wel van maar daar doet ze gewoon mee met hoe de andere kinderen 't fruit ook krijgen. ligt aan 't soort fruit. ze vinden daar wel dat ze al erg goed kan 'kauwen'. de opa & oma's passen ook geregeld een dagje op, en die heb ik gezegd dat ze 't alleen moeten doen als ze dat zelf aandurven. ze verslikt zich nog wel eens en dat ziet er soms wat eng uit, daar wil ik ze niet mee opzadelen als ze 't zelf eng vinden. dus ze mogen 't fruit ook gerust pureren als ze dat prettiger vinden. anna eet 't toch wel op. en zo krijgt ze ervaring met verschillende vormen van eten, lijkt me alleen maar handig.
pi_31757147
Ik ben er eigenlijk nog niet zo lang mee bezig dus om nou echt te zeggen dat ik veel ervaring ermee heb...nee. Met 6 maanden heb ik een eerste poging gedaan tot rapley-en. Tomas keek toen al een tijdje het voedsel uit m'n mond. Tomas in de kinderstoel, bord met stukken banaan ervoor, en maar kijken wat er gaat gebeuren...alleen het rechtop zitten lukte nog niet zo dus toen heb ik Tomas toch maar op schoot genomen met de bananen en toen begon hij er lekker van te smullen. Hij had een halve banaan op. Moet hier wel bij zeggen dat alles maar dan ook alles onder de banaan zat, maar toch...

Dat is nu een klein maandje geleden en eigenlijk vind ik Tomas nog steeds niet goed zitten in de kinderstoel, dus ik hou hem nog steeds rechtop op schoot. Wel gaat het rapley-en steeds beter. Hij kan steeds beter de stukken vastpakken en vasthouden en krijgt steeds grotere dingen naar binnen. Hij kauwt nu ook beter op de stukken dus regelmatig komt het voor dat ik alweer met m'n hand onder z'n kin zit met het met idee dat hij een groot stuk weer uit gaat spugen, maar dan slikt meneer het toch door En omdat het toch flink wat tijd kost allemaal help ik hem soms ook een beetje met vasthouden hoor...

Bij opa en oma krijgt Tomas alles heel grof gepureerd, dus wel met grote stukken erin, omdat ze Rapley toch een beetje eng vinden
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_31758032
Ik wilde ook gaan rapleyen maar Myrthe blijft tot op de dag van vandaag kokhalzen als het niet heel fijn gepureerd is, dus toch maar overgegaan op gepureerde voeding.
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:15:17 #10
81992 Githa
pi_31759140
Hier gaat het geweldig in het begin wat moeite gehad door dat Jordy zo gulzig was en alles naar binnen zoog zodat het echt zo zijn keel in schoot en dus moest kokhalzen.
Ik combineer het vaak wel met achteraf bijvoeren, als ik het idee heb dat hij niet genoeg binnen heeft gekregen, meneer is nogal een hongerlap.
Dat is dan gewoon klein/ in stukjes gesneden en niet gepureerd ofzo.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:21:05 #11
24188 Belana
kloon van belana
pi_31760619
dus dat rapley is gewoon stukjes geven begrijp ik? Dan heb ik altijd gerapleyd
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:46:15 #12
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_31762873
ik rapley ook, hier gaat het perfect. Maxim rapleyt heel wat weg, alhoewel ik in t begin ook wel eng vond met verslikken af en toe. doet hij haast nooit meer gelukkig.
pi_31762994
Maar hoe kunnen ze hun voesdel dan goed kauwen zonder tanden en kiezen? Of mogen ze dan alleen nog maar zacht voedsel?
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_31763671
Ik doe het eigenlijk alleen maar met fruit...groente prak ik en geef ik in prak-vorm.
pi_31764071
tsja jessie, ik kon me daar vantevoren ook niks bij voorstellen maar anna kan 't eten al best goed vermalen met haar kiesloze kaakjes. ze krijgt geen hele harde dingen hoor, maar een heel stuk komkommer krijgt ze wel weg bijvoorbeeld. of gekookte worteltjes, stukken appel, noem maar op eigenlijk.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:11:16 #16
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_31764778
O jee, ik moet er echt niet aan denken hoor!
David is nu ruim 7 maanden, en kijkt al zeker 3 maanden het eten uit onze mond.
Ideeën van het consultatiebureau om een broodkorst te geven 'zodat hij daarop kan sabbelen' liepen bijna fataal af omdat hij er gewoonweg een grote hap uit nam. Die vervolgens in zijn keel bleef steken.
Zelfde probleem trouwens met die koekjes die uiteen zouden moeten vallen in de mond. Hoppa, een stuk eraf bijten met die twee tandjes van 'm, en proberen door te slikken.

Nu zijn we aan de babyrijstwafeltjes gegaan. Dat gaat veel beter. Al hou ik echt nog mijn hart vast af en toe.

Zouden we met dit kind die Rapley-methode toepassen, dan ben ik bang voor grote verslikpartijen.
Voorlopig toch nog maar even met de staafmixer dus.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_31766966
Bedankt voor de reacties tot zover. Belana, ik had het niet zo rottig gelezen hoor, ik vond het eigenlijk wel een logische vraag van je.
Verder over Rapley. Hoe begin je, of hoe zijn jullie begonnen? Met alleen fruit, met alleen groente of beiden?
Ik heb Yoram dinsdag al achter een bakje banaan gezet, deze rijpe vrucht werd heerlijk gekneed, alles zat er onder en Yoram heeft een hapje geproefd. Alleen reageerde hij best heftig met krampjes.
Vandaag met appel herhaald, ik vond het echt leuk om hem te observeren. Volgens mij genoot hij er wel van om zijn tanden ergens in te kunnen zetten echt iets af bijten, maar vreemd was het wel in zijn mond, de structuur en het proeven enzo.
Morgen ga broccoli klaar maken, leuk voedsel met handvaatjes.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:39:50 #18
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_31767231
bemoeimodus let je wel op dat er bij appel soms ook grote stukken kunnen afknappen bemoeimodus uit

Nergens om hoor ben alleen ooit is getuige geweest van zo'n appel festijn
pi_31767412
ik ben met fruit begonnen (meloen, peer, banaan). en vrij snel daarna ook groente gegeven (bloemkool, broccoli, courgette, worteltjes). appel heb ik de eerste tijd wel even kort gestoomd in de magnetron, zodat 't wat zachter werd.

icaä ik kan me je verslik/stik-angst goed voorstellen maar over 't algemeen is de kokhals reflex goed genoeg om dingen er weer uit te werken als 't moet. en ze leren snel!

nog even wat voor mij de belangrijkste kern van dat rapleyen is in vergelijking met 'gewoon' gepureerd eten geven: het feit dat je het initiatief om te eten meer bij je kind laat, in plaats van dat het went aan die passieve rol van gevoerd te worden. en natuurlijk vind ik dat meteen leren kauwen ook mooi meegenomen. (piet heeft dus meer op de traditionele manier kennis gemaakt met eten, maar die doet nog altijd moeilijk met stukjes, vooral als 't groente betreft.)
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:45:49 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767420
nou, zoals ik al zei, eigenlijk hebben wij dat dus gedaan vanuit gevoel. Niet zo extreem, er zijn genoeg prakkies geweest ook hoor. Ik vind het heel leuk om Liam te zien genieten van eten. idd, lekker kneden en proeven. Laat het maar een puinhoop worden. Liam heeft altijd de neiging gehad om veel heel door te slikken, daar vertrekt ie zijn hele kop bij, maar gaat schijnbaar goed.
stormy waters...
sailin'
pi_31767517
ja, dat doet anna ook belana. we vinden (nou ja tegenwoordig al veel minder) ook regelmatig hele sperziebonen in d'r luier terug enzo. ik heb ook geen idee of deze 'methode' bij Piet wel gewerkt zou hebben, misschien was hij er sowieso niet 't type voor. maar ik had 't achteraf gezien op z'n minst toch wel graag geprobeerd. maarja. achteraf - koe - hol - etc.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:51:14 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767572
hele stukken ananas en paprika idd
maar Liam eet altijd met veel plezier.
Hoort het dan bv ook in die methode dat als je kind niet meer wil dat ie dan niet meer hoeft? Zo doen wij het dus ook zeg maar. Het laatste wat ik hier wil is een strijd om eten namelijk.
stormy waters...
sailin'
pi_31767588
Ik ga het ook doen het Rapleyen. Met Joshua ben ik er heel laat mee begonnen en hij heeft ook heel lang gepureerd gekregen. Maar het werd vaak een beetje een drama omdat hij eten al niet leuk vond/vind. Ik heb dus nog niet echt goede ervaring ermee. Maar het is het proberen waard lijkt mij. Als ze hierdoor meer plezier krijgen in eten en op hun eigen tempo kunnen doen, dan is het een leuke bezigheid in plaats van een moeten.
pi_31767642
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:51 schreef Belana het volgende:
Hoort het dan bv ook in die methode dat als je kind niet meer wil dat ie dan niet meer hoeft?
eh, dat lijkt me wel ja.
pi_31767648
Precies Belana, bij ons ook hoor. Als hij niet meer hoeft dan maar niet. Drama's daarmee hebben geen zin.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:56:01 #26
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31767694
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:54 schreef bixister het volgende:

[..]

eh, dat lijkt me wel ja.
Haha zo'n halve appel naar binnendrukken. 'Wat nou kokhalsreflex, smoesjes! Dooreten!'
pi_31767728
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:58:00 #28
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767744
nahja, domme vraag dus whahahahaha
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:58:39 #29
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767763
sorry, ik ben ook niet zo van dat soort theorieen helemaal doorlezen
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:14:52 #30
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31768187
Ik heb wel het hele document van de methode gelezen, met dank aan Poemojn uiteraard. Maar ik heb afwisselend eten gegeven. Soms een prutje, soms vast, soms met een vorkje prikken, soms met de hand. Wat me soms niet beviel was de teringzooi die je altijd hebt. Jolie heeft dus ook nooit vleesbeleg in d'r handje gehad omdat ik bang ben voor maden enzo. Als we even snel aten, voerde ik gewoon. Voor de rest heeft ze alles zelf mogen doen, prakjes en vast voedsel. Nu eet ze best goed met een vork en een lepel kan ze ook goed naar d'r mond brengen maar ze legt het eten er met d'r andere hand op. Scheppen kan ze nog niet. Ik vind dit al knap, ze leert het wel.
pi_31768265
vind ik ook reteknap hoor! en wij doen 't eigenlijk precies zo luchtbel (afgezien van de angst voor maden maar anna krijgt nog nauwelijks vlees en al helemaal niet op brood). ik hoop dat anna over een half jaar ook al zo handig is met vork en lepel als jolie!
pi_31768295
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:45 schreef bixister het volgende:

nog even wat voor mij de belangrijkste kern van dat rapleyen is in vergelijking met 'gewoon' gepureerd eten geven: het feit dat je het initiatief om te eten meer bij je kind laat, in plaats van dat het went aan die passieve rol van gevoerd te worden.
Maar het heerlijke van baby zijn is toch ook wel t vertroetelen. Ik bedoel als het kind dat fijn vind. Als ik bv kijk naar Bo die wilde echt al heel snel alles zelf. Ik heb een foto van 4 maanden dat ze zelf dr flesje vasthoud. En dan ging ze echt sputteren als ik t over wilde nemen. Nou prima dan mag dat zelf. Jans daarentegen vond en vind het heerlijk om "verzorgd' te worden. Ook prima.
In hoeverre kijken jullie die deze methode volgend daarin naar het kind?
Ik bedoel het is een baby he. Ze kunnen nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang alles zelf doen
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:22:49 #33
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31768404
Ja Jessie daarom deed ik dus gewoon wat uitkwam en goed voelde op dat moment. Eten we nu soep bijvoorbeeld dan laat ik d'r echt niet aan d'r lot over hoor! En soms vond ik het juist wel makkelijk. Jolie eet daarom alleen toetje als mijn zus hier eet op dinsdag, als Jolie niet bij de oppas eet dan krijgt ze thuis een stuk fruit na het eten. Kan ze lekker makkelijk zelf opeten en kan ik m'n eten opeten. Omdat je er toch nog zo veel mee bezig bent tijdens het echte eten.

Bix, ze prikt nog wel eens mis hoor maar probeert het dan gewoon nog eens. Iets nieuws pakt ze nog altijd met de hand. Chocoladepudding bijvoorbeeld
pi_31768504
oh jessie maar vertroeteld wordt ze volop hoor. en wat dat eigen initiatief betreft: ik heb 't idee dat ik haar juist een heel groot plezier doe door haar die controle te geven.
en soep mag ze inderdaad nog niet zelf doen. (vindt ze wel lekker trouwens!)
pi_31768687
dat volgen van 't kind is juist een van de uitgangspunten van rapley als ik 't goed begrepen heb.
pi_31768714
O daar ben ik ook niet bang voor hoor
Maar ik vind met die theorieen die dan ineens "in " zijn dat het vaak zo heilig lijkt ineens. Alsof baby's zonder tanden en nog geen fijne motoriek maar ineens alles zelf moeten kunnen want zelf de controle hebben dat is het!!! En persoonlijk denk ik dat veel (niet alle maar veel) baby's t heerlijk vinden om nog lekker passief gevoerd te worden met zacht voedsel.
Maar dat heb iik bv ook met inbakeren wat ineens weer terug "in" is. Dan hoor je ook zo vaak Ja maar ze hebben zo'n tijd lekker opgevouwen knus in je buik gezeten, dus het voelt voor de baby's veilig als ze zo ingepakt zitten. Ik denk dan ja ze komen er niet voor niks na 9 maanden uit. Maar goed. Ik geloof wel dat overal een kern in zal zitten. Ik zal alleen niet snel overal een trouwe aanhanger van zijn denk ik
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_31768906
ik voel me juist ook een beetje zo'n (ook al zo inne) 'shopper' die overal uitpikt wat mij 't best uitkomt.
maar 't is volgens mij alleen maar goed om kritisch naar dit soort dingen te kijken. ik vond het na lezing van 't hele verhaal en diverse voorbeelden wel zeker de moeite waard om er een serieuze poging aan te wagen. en tot nu toe is 't me eigenlijk alleen maar meegevallen. maar ik denk ook heus niet dat dit voor alle kinderen meteen De Methode zou moeten zijn hoor. alleen dat er nog altijd overal in die 'jonge ouders achtige' blaadjes staat dat je alle eten in het begin (en liefst al zo vroeg mogelijk) echt superfijn moet pureren begin ik nu wel echt wat vreemd te vinden. ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken daar een heleboel lobby van Olvarit en co achter zit.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:41:33 #38
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_31768919
Je ook gewoon laten leiden door je kind denk ik. Hier heb ik drie heel verschillende eters in huis. Storm is probleemgevalletje met eten, eet vaak slecht, kan een half uur op een stukje rundvlees kauwen enz. Sverre (te vroeg geboren en of het daardoor komt?) weigerde stukjes te eten. Die heeft heel lang gepureerd gekregen anders at hij gewoon niet. En Lune is een heel erg zelf doen typetje, die weigerde heel resoluut met 13 maanden om nog geprakt te eten. Toen hebben we Sverre ook gewoon eten voorgezet, we vonden het voor hem ook tijd worden, hij was al twee geweest. Hij heeft drie weken heel slecht gegeten en toen ging het beter. Maar fruit eet hij nog altijd niet zo. Een paar keer per week krijgt hij van mij wat geprakt fruit, soms ''dwing'' ik hem een stukje appel te eten, terwijl Lune een appel afbijt of een banaan uit het vuistje eet. Kinderen zijn zo verschillend
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_31769673
Kinderen hebben ook aardappels nodig, dat geef je toch ook niet in stukken. Dat is veel te droog.
Ik zal het ook wel zo'n beetje aanpakken hoor zoals Bix het doet en Luchtbel. En als het een prutje is voer ik het haar gewoon.

Het moet allemaal wel een beetje vrijblijvend zijn denk ik. En inderdaad elk kind verschilt.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:50:30 #40
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_31771227
Zonder tanden kunnen ze al prima stukjes eten hoor! Anders hadden we alles moeten pureren totdat ze (voldoende?) tanden hadden, terwijl de tanden pas rond 1 jaar doorkwamen! Toen de kinderen 1 jaar waren aten ze in principe met de pot mee, maar wel wat fijner gesneden. Dat fijnsnijden doen we voor Judith nog steeds, als het eten erg hard is (ze heeft nog maar 1 kies).
De Rapley-methode hebben we trouwens nooit toegepast, maar we hebben niet lang gewacht met stukjes eten te geven (ondanks dat ze nog geen tanden hadden).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_31771425
Myrthe vindt t juist geweldig lekker om een aardappel uit het vuistje te eten. Ze heeft vrijwel altijd volgens de Rapleymethode te eten gekregen. Alleen als ze iets niet lekker vindt, zoals broccoli, prak ik het door de aardappelen (en dan eet ze het wel zelf op met haar vorkje).
pi_31773439
ik ben daarin een echte muts denk ik, maar ik het gewoonweg niet aangedurft omwille het kokhalzen van Thijs in het begin.
Maar nu eet hij met gemak stukken banaan uit het vuistje, appel snijd ik in dunneplakjes, met peer het zeflde.

Ik sijn gewoon alles fijn en zo eet Thijs
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:08:16 #43
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_31775213
Hier wordt ook volop gerapleyd en ook hier wordt zo nu en dan flink gekokhalsd. Ik vind het niet eng, eigenlijk alleen maar schattig. Juul stopt alles wel in z'n mond en kauwen gaat ook steeds iets beter, maar het doorslikken wil nog niet echt vlotten. Bij sommige dingen schijnt ie gewoon echt niet te begrijpen dat het tot de categorie 'voedsel' behoort. Brood slokt ie zo naar binnen en levert niet echt veel problemen op, maar daar krijgt ie vooralsnog alleen korsten van. Fruit krijgt ie gepureerd, maar soms peer, mango, avocado of banaan zo uit het vuistje en dat gaat goed. Soms vraag ik me wel af of ie genoeg binnenkrijgt, maar omdat ie nog zo jong is, maak ik me daar voorlopig maar geen zorgen over. Als het over een maand ofzo wat beter gaat, ben ik al heel blij.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 13:23:30 #44
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_31778525
Mmm, ik blijf het eng vinden hoor, mijn eigen kind kennend dan. Veel te gulzig.
Ik denk niet dat ik dit ga doen. Maar dat is geen waardeoordeel over mensen die het wel doen trouwens.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_31778994
Wij hebben zonder het te weten van het begin af aan geripleyd bij Isa. Die vond die gemalen hapjes maar niks. Ik heb haar vanaf het begin al banaan uit het vuistje gegeven en broodkorstjes. In het begin heeft ze zich wel een paar keer erg verslikt, maar ze heeft heel snel geleerd om dat goed op te lossen en nu gebeurt het bijna nooit meer. Omdat ze toch wel genoeg binnenkreeg met bv, zijn we vanaf een maand of 8 haar gewoon min of meer met ons laten mee-eten aan tafel. Dat wil zeggen dat ze in de tijd dat wij aan tafel zaten ook gewoon een bordje voor haar neus kreeg, met wat hapjes van ons eten erop dat voor haar geschikt was (of als alles te scherp was bijvoorbeeld, dan zorgde ik dat ik iets apart had gehouden). In het begin kreeg ze heel weinig binnen, maar ze sabbelde wel aan alles, nam er kleine hapjes van, proefde, voelde, etc. Het wordt inderdaad een enorme zooi, maar daar moet je toch een keer doorheen denk ik dan.

Vanaf één jaar oud eet ze gewoon met ons mee. Eigen bordje, eigen vorkje, gewoon opscheppen uit de pan want dat vindt ze het leukste. Ze eet vrijwel nooit alles op, maar maakt altijd zelf een selectie. De ene keer eet ze bijna alleen maar groente, de andere keer vooral rijst of pasta of aardappelen, en dan een keer weer vooral vlees/vis. We doen er nooit moeilijk over, als ze geen trek meer heeft dan niet. Soms eet ze heel veel, soms haast niets. Ik kan het er toch niet in dwingen.

Ik weet niet of het aan de methode ligt, maar Isa kan vanaf anderhalf jaar oud al behoorlijk keurig met een vorkje eten en met een lepeltje gaat het de laatste tijd ook heel goed. Zelfs appelmoes en yoghurt gaan bijna zonder knoeien naar binnen. Verder eet ze echt alles, er is bijna niets dat ze niet lekker vindt. Vooral (rauwe) vis, mosselen en champignons vindt ze geweldig. Ze kan ook vrijwel alles eten zonder te verslikken, ze snapt heel goed wat ze moet doen als er iets in haar verkeerde keelgat schiet en raakt ook niet in paniek. Ze kucht het er gewoon weer uit en neemt dan een slokje water. Tot slot vind ik het prettig dat ze op deze manier leert dat eten een sociaal gebeuren is, waarbij je samen aan tafel zit, kletst, wat met je vorkje prikt, wat eet, etc. Dat vind ik een belangrijke waarde om haar mee te geven. Eten is niet alleen voedingsstoffen tot je nemen, het is veel meer dan dat. En als ze het zo kan ervaren, dan ben ik heel blij.
mooi he, alles
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:55:43 #46
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_31816538
Ahum.
Vandaag heeft-ie een half banaantje uit het vuistje gegeten...
En een stukje appel.
(Wel een ontzettend geknoei, dat wel).

Maar het ging dus eigenlijk hartstikke (hoewel, dat woord hier gebruiken een beetje eng is) goed!

Leuk!
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  zondag 30 oktober 2005 @ 20:02:35 #47
24188 Belana
kloon van belana
pi_31818632
wel leuk dat het dan dus toch goed gaat Icaa!
stormy waters...
sailin'
pi_31818785
stoer van je Icaä! en leuk dat 't goed ging. go David!
pi_31846235
Goed van je David !! Myrthe heeft gisteren heerlijk met d'r handjes door d'r fruithap geroerd maar aflikken die vingers ho maar. Stukjes eten stopt ze wel in haar mond maar ze slikt er niets van door, dus dat schiet niet op he :-) Alles wordt weer naar buiten gekokhalsd, ook als er bijvoorbeeld een net iets te groot kruimeltje liga door de fruithap zit dan spuugt ze het meteen weer uit.
pi_31848732
Leuk inderdaad Icaä, voor herhaling vatbaar dus?

Vandaag kwam ik erachter dat meloen ook al wat beter naar binnen gaat. Meloen en peer gaven hier altijd wat problemen omdat het zo glibberig is, maar Tomas heeft nu door dat hij met 2 handen de boel wat beter onder controle kan houden. Ik krijg het idee dat hij het ook steeds leuker begint te vinden, al die verschillende soorten voedsel.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_31849596
ladybos lastig hoor, dat dat slikken zo moeilijk gaat bij myrthe. maar fijn/zacht gepureerd voedsel gaat er wel in met een lepeltje? of moet 't echt bijna vloeibaar zijn?
pi_31859675
Yoram is erg blij dat hij eindelijk weer een hapje krijgt. Hij vindt het erg leuk!
Ik had al eerder wat vast (gepureerd) voedsel aangeboden en daar had hij erg heftig op gereageerd met krampjes. Nu heeft hij wat fruit gehad om mee te spelen, in een banaantje kun je lekker knijpen hoor en heerlijk uitsmeren. Ook had ik een appel in stukjes aangeboden, dat vond hij ook wel lekker om in te bijten, hij trok wel even een zuur koppie van de smaak
Omdat Yoram toch nog wat last heeft van krampjes na het eten van vast voedsel (of als ik ei heb gegeten) ben ik op zoek geweest naar een introductieschema bij voedselgevoeligheid:

Als de baby 6 maanden is kan naast de borstvoeding of de flesvoeding begonnen worden met vast voedsel. Belangrijk is dat alles voorzichtig geïntroduceerd wordt. Het onderstaande schema kan gebruikt worden om de volgorde te bepalen met welke voedingsmiddelen je het beste kan beginnen. Doe alles stap voor stap en ga niet te snel over naar een volgend product.

Begin met de voedingsmiddelen uit groep 1, ga dan verder met groep 2. Voedingsmiddelen uit groep 3 kunnen het beste als laatste worden geïntroduceerd.

Zie ook de pagina met de basisregels voor introductie van vast voedsel.

Als alles erg goed gaat en je baby reageert nergens op, dan kan eventueel het schema wat sneller doorgelopen worden.



Introductie na 6 maanden


GROEP 1

Broccoli
Bloemkool
Wortel/Peen
Peer (Wordt bij sommige kinderen niet goed verdragen)
Abrikoos vers of gedroogde ongezwavelde abrikoos
Rijstebloem. Nutrix m.u.v. vanillesmaak. Instantrijstemeel (Biobom Baby, Johannusmolen).
Rijstwafel

GROEP 2

Verse perzik of nectarine
Banaan
Pruim, vers of gedroogd (ongezwafeld)
Lamsvlees
Kalkoen
Pompoen
Andijvie*
Bietjes*
Witlof
Koolrabi*
Aardappel


Maïsmeel, maïs-, of popcornwafels.
Tapioca-meel (cassave) of arrowroot-meel) (o.a. Alete)
Boekweitmeel.
Brood gemaakt van: rijst, maïs en/of boekweit
Koemelkvrije margarine (Mensana, Eden, Natufood of Plantenmargarine van AH)
Olijfolie

GROEP 3

Appel (geen Granny Smith)
Meloen
Bessen (gezeefd)
Druiven (zonder vel en pitjes)
Mango
Konijn
Kip
Sperziebonen
Doperwten
Courgette
Snijbonen
Asperge
Paksoi*
Peultjes
Spinazie*
Venkel*
Witte rijst
Jam zonder toevoegingen en suiker, of zelfgemaakte jam van fruitsoorten die reeds geïntroduceerd zijn.

* Deze groentesoorten zijn nitraatrijk. Geef ze niet vaker dan 1 à 2 keer per week.

Na 9 à 12 maanden kan eventueel als alles goed gaat koemelkvrij brood, koemelkvrije biscuitjes, macaroni en spaghetti worden gebruikt.

Na 12 maanden worden de meer allergene voedingsmiddelen geïntroduceerd. De kans is groter dat je kind hierop reageert.
Als uw baby ouder is dan 12 maanden kunt u meerder producten geven aan uw kind. Het bovenstaande schema dient eerst geïntroduceerd te worden voordat u verder gaat met onderstaand schema.

Soms zitten in dit lijstje producten die je zelf ook niet eet of niet verkrijgbaar zijn in deze tijd van het jaar. Deze kan je dan overslaan en eventueel later introduceren.

Introductie na de leeftijd van 12 maanden:

Mandarijn of sinasappel of grapefruit
Aardbei
Ongezwafelde rozijnen
Varkensvlees (> 1 jaar)
Rundvlees
Vis bijvoorbeeld kabeljauw (>1 jaar, niet vaker dan 1 keer per week)
Koolsoorten (witte, rode, groene, > 1 jaar)
Paprika, prei, sla (> 1 jaar)
Komkommer
Tomaat
Bindmiddel voor andere pap dan rijstepap (Biobim Benjamin (> 9 mnd.), junior (> 1jaar), Bambix en Brinta)
Zilvervliesrijst
Tarwebloem

Brood: (zonder bakverbetermiddel en melkbestanddelen of zelfgebakken van tarwebloem, water, gist en zout, ) aanvankelijk lichtbruin. Vanaf 1 jaar fijnvolkoren.
Macaroni/spaghetti zonder ei
Soepstengels
Toastjes (melkvrij)
Olie (andere soorten dan olijfolie)
Honing (> 1 jaar i.v.m. botulisme)
Kiwi

bron

Echt allergisch is hjij niet, het zijn alleen krampjes waar hij last van heeft.
Hebben jullie kinderen dat ook gehad? (Chiara had er helemaal geen of nauwelijks last van)
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_31860192
Melonovy dit schema volg ik ook voor Myrthe, we zijn nu aan groep 3 toe :-)

Bix, er mogen geen stukjes inzitten van madam, verder maakt het niet zoveel uit, mag best wat dikker zijn als het maar homogeen is zeg maar. Ik blijf wel oefenen met de liga, rijstwafels en stukjes fruit en groente maar om ervoor te zorgen dat ze toch wat binnen krijgt geef ik daarnaast ook gepureerd. De ene dag lepelt ze zo een potje weg, de andere dag moet ze er niets van hebben.
pi_31972577
Ik ga de methode op mijn eigen manier toepassen, door het voedsel gefaseerd te rapleyen. |Eigenlijk dus niet rapleyen, maar gewoon de voedsel introductie op moeders gevoel.
Na een paar observaties de laatste dagen en een schokkerende gebeurtenis ben ik van mening dat de Rapley niet iets is waar ik mijn kind en mezelf een plezier mee doe.

Yoram is duidelijk toe aan wat anders dan de borstvoeding. En omdat ik kennis heb mogen maken met de Rapley wou ik dat ook uitproberen. Hij heeft verschillende hapjes gehad, maar echt genieten ervan deed hij niet. Voor de Rapley brokken is hij niet rijp, en dat frusteert alleen.
HIj speelde leuk met zijn eten, deed het wel in zijn mond, maar jij zat niet smakelijk te eten, hij kokte van de stukjes. Uiteraard geef ik niet meteen op na een kokhalsend kind, maar toen ik van de week beetgare worteltjes voor schotelde is het mis gegaan. Hij heeft er een stukje van af gebeten wat zijn luchtpijp is ingeschoten. Even lukte het niet om adem te halen, ik schrok me rot, in een ruk heb ik hem uit zijn kinderstoel gehaald, heb ik hem over mijn knie gelegd en tussen zijn schouders geklopt. Hij ademde toen weer diep in en begon vreselijk te krijsen. Ik ben me echt rot geschrokken! Dit niet meer. Dit is het niet voor ons op dit moment, we hebben het er nog eens over gehad en we doen de Rapley op onze eigen manier, gewoon zoals we het bij Chiara ook gedaan hebben. Met haar begonnen we ook met gepureerde hapjes, eerst eens wennen aan andere voedingsmiddelen dan alleen borstvoeding, wennen aan andere smaakjes en vervolgens wennen aan andere structuren en leren kouwen. Met haar is eten nooit een probleem geweest. Het voelt goed zo, om mijn eigen weg te volgen hierin.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_31972775
Ook hier een incident vanavond, ook met worteltjes. Aangezien Myrthe de afgelopen dagen niets moest hebben van potjesvoeding vanavond wat brokjes aardappel en wortel gegeven. De aardappel kneep ze alleen maar fijn, de wortel nam ze wel een paar hapjes van, en ook van een rijstwafeltje. Ik was dus al weer hoopvol gestemd. Maar een half uur na het eten moest Myrthe hoesten en daarna maakte ze stikgeluiden, ik schrok me te pletter, er zat iets in haar keel maar ik kon niets voelen met m'n vinger. Uiteindelijk moest ze door mijn gewroet met mijn vinger overgeven en daarna was het gelukkig over. Ik denk dat het een stukje wortel was, tenminste dat zat in het overgeefsel. Kan ook een stukje rijstwafel zijn geweest, ik ben me in ieder geval rot geschrokken.
pi_31976172
Myrthe had ook wel eens last van een rijstwafel, dat zijn ook droge, harde dingen. Babyliga ging ook niet goed, veel te plakkerig. De normale versies voor volwassenen wilden gewoonlijk beter. Jammer dat 't bij jullie kinderen niet goed ging.
Voor Myrthe heb ik ook ongeveer dat schema aangehouden. Krampjes heeft ze niet gehad, maar ze kreeg ook erg weinig vast voedsel binnen toen, het was voornl sabbelen. Naarmate ze ouder werd ging ze meer eten maar ik heb geen reactie gemerkt op eten. Toen ze een heel potje at ipv haar normale halve (die heeft ze af en toe wel gekregen, vond ik handig omdat ik zo ook meteen kon vergelijken hoeveel ze eigenlijk at) was ze wel ongeveer een jaar oud. Wat op zich ook niet geeft; bij bv mag de verdeling moedermelk-vastvoedsel met 12 mnd 80-20 zijn, 18 mnd 50-50, 24 mnd 25-75.

Ladybos, probeer je ook zachte groenten zoals courgette? Vond Myrthe erg lekker. Appel kun je ook goed eerst even in de magnetron verwarmen, dan wordt het zachter (en minder allergeen: de allergene deeltjes gaan kapot door verwarming). Geldt ook voor peer. Banaan is wel zacht maar vrij kleverig (net als aardappel overigens), en rijpe banaan is histaminerijk dus zou ik niet snel geven als Myrthe gevoelig daarvoor is.
Ook makkelijk weg te slikken is zachtgekookte fusilli met bijv spinazie geroerbakt (houdt onze Myrthe erg van ). Gekookte asperges eten wel makkelijk. Groentesoep ook (wel voeren dus). Worteltjes uit blik zijn veel zachter dan als ik ze zelf kook, dan blijven er ook minder makkelijk stukjes steken. Misschien kun je hier nog iets mee?
pi_31976444
Poemojn hier kan ik zeker iets mee Rijstwafeltjes doen we maar even niet meer, ben me echt rot geschrokken.
  zaterdag 5 november 2005 @ 09:15:25 #58
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_31983712
Jezus Mel, wat een schrik! Ik snap helemaal dat je het lekker op je eigen manier gaat doen. En Myrthe ook al verslikt, wat eng zeg. Ik ben er ook een beetje van terug gekomen, van de 'Rapley-methode'. Sommige soorten voedsel eet ie gewoon echt nog niet. Daar speelt ie alleen mee of gaat er van kokhalzen. En net als jij geef ik echt niet direct op bij een kokhalsend kind, maar hij moet toch ook plezier in het eten hebben en dat had ie niet meer. Het werd steeds meer een gevecht net als bij jou Mel. Nu heb ik een paar keer wat eten door de staafmixer gehaald en dat gaat perfect. Af en toe krijgt ie lekker wat fruit of groenten uit het vuistje en daarbij gewoon een zelfgemaakt prutje. Werkt vooralsnog ook hier beter. Rapley op moeders manier... ik ben voor! Misschien dat we het over een maand ofzo weer een proberen.
pi_31985249
Groot gelijk hebben jullie hoor. Rapley is op zich niets verkeerds mee, maar ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan.

En handig die lijst Mel. En al die tips van Poemojn, daar kan ik ook wel wat mee denk ik. Ik vind het moeilijk om een beginnetje te maken met eten introduceren. Dat vond ik met Joshua toen ook. En misschien ben ik zelf ook wel te ongeduldig en wil ik teveel ineens. Chantel heeft van de week eens wat bloemkool gehad. Ze kneep het meteen fijn in haar handje en trok een zuur gezicht toen ze eraan likte. Ik heb ook niet echt meer de tijd genomen om het meer te proberen omdat ze toch nog een paar dagen heeft voor ze een half jaar is.
  maandag 7 november 2005 @ 09:03:18 #60
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_32048356
Ja, ik herken dat wel Lewis. Je wilt eigenlijk dat ze ineens, van de een op de andere dag, alles zomaar eet, maar dat gaat natuurlijk gewoon heel geleidelijk. Nu, na ongeveer een maand proberen, begint Juul eindelijk echt een beetje te smikkelen, maar ook nog lang niet alles hoor. Ook hier regelmatig zure gezichten. Erg grappig om te zien vind ik zelf. Hij kijkt dan echt alsof ik hem probeer te vergiftigen, zo ondersteboven kan ie zijn van bepaalde smaaksensaties zoals bijvoorbeeld tomaat.
pi_32054911
Hier gaat de liga er eindelijk steeds beter in, eergisteren een half potje broccoli en gisteren een klein potje appel. Zo gek, dan krijg ik er twee weken niet meer dan een half hapje in en dan opeens wil ze het weer wel.
pi_32071002
hoera ladyB! fijn dat er vooruitgang in zit!

en melonovy wat een schrik moet dat geweest zijn met dat stukje wortel, naar zeg. arme yoram en arme jij. ik heb anna ook wel eens 'op de kop' gehouden een van de eerste keren dat ze zich flink verslikte, en was toen ook even helemaal klaar met die enge hapjes. maar inmiddels heb ik steeds meer vertrouwen in haar eigen herstelvermogen als ze zich nog verslikt (ze leert natuurlijk ook voortdurend). en ik zorg ook wel dat ik altijd dicht in de buurt ben om haar goed in de gaten te houden. maar 't blijft af en toe griezelig en je moet vooral niets doen waar je je zelf niet prettig bij voelt. wat poemojn ook al zei: geef de dingen in 't begin flink zachtgekookt, dat scheelt een hoop. dan kan hij 't gewoon pletten met z'n tong bij wijze van spreken.
pi_32087616
En hier ook een vraagje. Ik rapley er nu op los met Chantel. Maar ik hou het zelf vast. Ik geef haar deze week peer. Maar dat is te glibberig om vast te houden. En echt rechtop zitten lukt haar ook nog niet. Dus ze ligt zit meer op het moment. Hoe doen/deden jullie dat nou? Als je echt wil rapleyen zet je ze toch een bordje voor met brokjes/stukjes eten. Maar als ze niet echt rechtop zitten kunnen ze ook niet zien dat er wat op hun bordje ligt en zijn ze dus niet helemaal bij de les zeg maar. Of hielden jullie het ook vast?

Wat ik wel gaaf vond eigenlijk is dat ze de peer toch wel smakelijk vind, ze bijt er brokjes vanaf en sommige brokjes kouwt ze en eet ze op En dat na nog maar een paar dagen
pi_32088666
Als ze niet rechtop zitten, is rapleyen gevaarlijk. Dus kijk er mee uit, iets kan veel sneller achter in de keel schieten. De bedoeling van rapleyen is wel dat ze zelf proberen te pakken, hoort bij het bevorderen van de motoriek.
pi_32177262
zoals randa zegt is het wel belangrijk dat ze rechtop zit tijdens het eten. in 't begin heb ik het ook een paar keer met anna op schoot gedaan, zodat ik haar goed rechtop kon houden. maar dat vond ik wel erg onhandig, dus al snel heb ik haar toch maar in de kinderstoel gezet met de nodige extra steun van opgerolde handdoeken etc om haar heen, zodat ze zelf van het blad kon pakken. het zelf goed rechtop zitten heeft ze vanaf toen heel snel geleerd. in no time waren die handdoeken niet meer nodig.
  vrijdag 11 november 2005 @ 13:46:56 #66
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_32177661
Ik heb onbewust toch wel erg gerapleyd, merk ook ik nu. Maar het is toch erg logisch ook om je kindje dingen te laten proberen met eten: zelf pakken, zelf happen, zelf verslikken? Maria heeft zich vaak flink verslikt, ik vond het nooit zo eng eigenlijk. Gewoon snel ingrijpen en ondersteboven houden, toch?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_32177849
Sugar dat vonden wij ook en evt de Heimlichgreep in je geheugen opslaan


Maar niet iedereen vindt het prettig de controle daarover aan het kind over te laten. Als je met een lepeltje voert, kun je door het tempo op te voeren je kind goed volproppen. Die kan niets anders doen dan mond open, kauwen, slikken, geen tijd om na te denken of te protesteren.
pi_32181814
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 13:52 schreef poemojn het volgende:
Maar niet iedereen vindt het prettig de controle daarover aan het kind over te laten. Als je met een lepeltje voert, kun je door het tempo op te voeren je kind goed volproppen. Die kan niets anders doen dan mond open, kauwen, slikken, geen tijd om na te denken of te protesteren.
Nouuuuuuu.. Myrthe houdt gewoon haar mond stijf dicht hoor als ze geen zin in eten heeft, dan krijg je er echt niets in !
pi_32185941
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:14 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Of hielden jullie het ook vast?
Oh ja hoor met echte glibberige dingen hou ik ook wel vast Ik zorg wel dat Tomas rechtop zit maar ik voer hem dat soort dingen dan wel. Peer is erg lekker voor ze maar lastig eten voor de 'beginnende' rapley-er. Banaan kon hij direct al wel zelf vasthouden maar peer gleed telkens uit z'n handen. Wat dat betreft speel ik af en toe een beetje zelf met wat ik wel en niet doe hoor. Ik ben geen die-hard rapley-er dus
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_32191202
Ik probeer Chantel dus zo rechtop mogelijk te krijgen. En tot nu toe is het nog maar introduceren dus ik hou het vast. Vandaag was het wortel. En ze trok me toch een vies gezicht bij de eerste sabbel Maar uiteindelijk vond ze het heel lekker en heeft flink lang zitten sabbelen en ook wel wat naar binnen geknaagd Ach we doen het gewoon zo als het komt en makkelijk is. Ze zit wel maar erg naar voren. Ze moet nog een balans vinden hierin.
pi_32300878
Ik heb al vroeg inmijn zwangerschap besloten om met mijn kindje, Emma dus, te gaan rapleyen. Wat mij vooral aanspreekt is dat je kijkt naar wat het kind kan en wil. Op mijn werkstond/staat het mij vaak tegen dat die kleine beebjes van net 4 maanden een fruithap krijgen gewoon omdat 'het moet'.
Ik zie wel hoe het gaat tzt, eerst maar eens 6 maanden borstvoeding geven.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_32315369
Yoram stopt graag dingen in zijn mond en vindt het leuk om mee te doen, bij het brood eten krijgt hij een korst of een stukje liga of babyrijstewafel. Hij vindt het prachtig, hij zit zo lekker smakelijk te smakken en te genieten. Als ik na het eten Yoram uit zijn stoel haal, vraag ik me echt af of hij wel wat binnen heeft gekregen, maar goed
Gepureerd eten vindt hij maar niets, dat proest hij direct uit. Alleen de Olvarit worteltjes vanaf 4 maanden vindt hij heerlijk en fruit gaat er smakelijk en zeer enthausiast in.
Gistermiddag heb ik weer gerapleyd met een appel, ik had een flinke part afgesneden en met een appelboor een gat voor h ouvast gemaakt, zo kon Yoram de appel goed vast houden en met zijn tandjes het appeltje raspend klein maken. Hij heeft er heerlijk van gesmuld. Ben best blij met deze goede ervaring, en zo gaan we maar gefasseerd verder aanrommelen met vast voedsel.
Ik heb wel foto's gemaakt, maar die kan ik niet ontladen, volgen nog wel.
Binnenkort ook weer eens wat zacht gekookte groente rapleyen.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_32316723
Liga gaat hier inmiddels prima, ze bijt nu echt stukjes af, kauwt erop en slikt ze door. Zo ook met lange vingers. Fruithap is heel wisselend, soms wil ze een heel potje, dan weer dagen niets. Ook het avondeten is heel wisselend. Ik geef haar altijd wat van onze groente, ze kauwt er wel op maar slikt niets door. Gepureerd eet ze soms iets, meestal moet ze er niets van hebben.
  † In Memoriam † woensdag 16 november 2005 @ 21:09:30 #74
81992 Githa
pi_32325782
Ik denk dat Myrthe er met wat geduld wel komt hoor Ladybos moet je zien hoe goed ze al vooruit is gegaan!
pi_32329475
Ja, ik ben heel blij dat het met de koekdingen in ieder geval goed gaat nu. Nou nog de fruit en groente ;-) Maar ze eet echt ontzettend langzaam, doet ongeveer 3 kwartier over een halve liga, dus ze leeft nog voornamelijk op de flesvoeding.
pi_32337575
De rapley-methode is hier niet echt een succes.
David gooit alles maar dan ook echt alles direct op de grond. Als ik hem geen gepureerd eten geeft krijgt hij niks binnen.
Liga e.d. geeft hij ook niet veel om....
Brood gaat ook heel slecht maar sinds een paar dagen lijkt het iets beter te gaan want gisteren heeft hij voor het eerst zelf de stukjes brood gepakt en jaja.. zowaar in zijn mond gestopt
pi_32338837
Lily hier verdwijnt ook het meeste linea recta naar de vloer Wat goed dat het gelukt is met brood ! Ik word er soms wel een beetje moedeloos van hoor, al dat eten wat ik al gemaakt en gegeven heb en dan dat piepkleine beetje wat ze uiteindelijk opgegeten heeft, is denk ik nog niet 1% van het totaal. Sommige dagen geef ik dus maar niet eens meer een potje, omdat ik dan aan haar gedrag al zie dat het toch niets wordt. Maar dan voel ik me weer schuldig dat ik het toch niet aangeboden heb..
pi_32338911
Ach ja, ik maak me er niet zo druk om hoor. Komt allemaal wel goed. Als ze honger hebben eten ze wel denk ik altijd maar (gepureerd eten eet David meestal wel goed trouwens dus dan maar geen Rapley hoor)
Damon is altijd een slechte eter geweest (nog steeds) maar doet het verder prima dus het zal wel goed komen.
pi_32340713
Ik wil me er ook niet druk om maken maar ik doe het ongemerkt toch Maar dat komt inderdaad ook omdat ze gepureerd ook meestal niets eet, op de dagen dat ze dat wel doet voel ik me heel trots op d'r. Stom he. Ik lust zelf bijna niets en werd vaak gedwongen om te eten, ik wil haar dus absoluut niet dwingen maar op de een of andere manier is het toch moeilijk om het helemaal los te laten, ik wil toch graag (voor haar) dat ze wel veel dingen lust. Ze lust trouwens nu al meer groentes dan ik zelf lust
  vrijdag 18 november 2005 @ 13:51:01 #80
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_32371362
Ela krijgt het vaak als volgt: eerst met ons mee eten door de groente die wij hebben (en die geschikt voor haar is) (+ eventueel de gekookte blokjes kip, als we dat eten) + aardappel/pandanrijst (is zonder velletje dus mag, begreep ik) gerapleyed te krijgen. we zijn sinds een maandje bezig met beginnen het op een bord aan te bieden (plastic) en met een vorkje te prikken, maar halverwege de maaltijd nemen we meestal de dan al vaak omgekeerde bord weg, de tafel is ook schoon. Als ze genoeg gespeeld heeft (aangegeven door het erop te slaan en het te pletten en wawawa, dadada te roepen), pureren we de (bijna al gepureerde) spulletjes alsnog, even in de ping en dan lepelend aanbieden. Daarbij hapt zij het van de lepel af (ze eet dus als een boer, eigenlijk zou mijn moeder zeggen, hihi), ook een soort eigen regie dus.
Als ze tandjes krijgt belieft ze vaak geen zelf gepureerd spul, of stukken, maar wel de potjes. prima. dan doen we dat een paar dagen. Ze krijgt trouwens lang niet veel op, maar aangezien ze nog steeds veel meer voedingsstoffen halen uit de bv dan uit de bijvoeding, is dat niet zo'n punt, denk ik.

Even denken, ohja, dus pandanrijst kan ik aanraden, en courgette is hitgroente numero uno hier. Avocado op brood smeren is ook lekker. banaan belieft ze niet meer sinds 2 maanden. geen idee waarom. ook niet op brood gesmeerd.
wel kan ze heel goed met duim en wijsvinger spullen oppakken (bijvoorbeeld kruimels koek op de grond gevallen omdat mama of papa dat at )(niet handig als 1 van de 2 niet hypoallergeen eet...).

mnaar goed, bottom line: eten gaat minder goed als er een ontwikkelings/groeispurt of tandje aan zit te komen, maar dan wekrne potjes wel weer goed. en appels en peren zijn altijd hit. gewoon: bijt er zelf een stuk vanaf, dan doet zij de rest van de peer wel ff
..en laat gaan...
pi_32862099
Hoe gaat het nu met broodje eten van David?
Wat smeren jullie er op? Wel of geen smeerworst?

Moeilijk LadyBos, als je zelf zo'n moeilijke eter bent, lijkt het me best lastig als je van Myrthe wel verwacht dat ze alles lust. Wel goed dat ze al meer lust dan jou.

Klinkt goed hoor JDee, en die fijne motoriek is ook best knap voor zo'n klein meisje!
Ik ga ook eens de rijst proberen, de laatste keer vond hij het niets, maar moeders geeft niet zo maar op Hij vindt Penne dan wel weer lekker

Wanneer wij iets eten wat hij niet mag biedt ik hem een potje aan, ik heb in de diepvries nog wel wat bakjes gepureerd eten staan, dus dan een dagje niet Rapleyen.

Trouwens ik heb een vraag over invriezen: Kun je wortels ook heel invriezen en opgewarmd aanbieden?

Als het wel goed uitkomt, eet hij gewoon lekker mee, met wat de pot schaft en dan apart bereid. Ik had even het idee dat Yoram misschien wel wat gevoelig was voor bepaald voedsel, maar er blijkt toch niets aan de hand te zijn, gelukkig.

Yoram is een wildebras en een vreetzak, hij weet wel naar het toe moet he, is dan de uitspraak van mijn moeder over eten Yoram. Vooral fruit vindt hij heerlijk, dat went een stuk makkelijker dan groente. Hij is dol op appels en manderijntjes, de manderijntjes geef ik in partjes, waarvan ik eerst het velletje op de naad kapot bijt en ontpit. Dan sabbelt en slurpt hij het vruchtvlees er uit en krijg ik een uitgekouwd velletje weer terug. Werkt super!



Het voelt goed hè?
A je to!
pi_32862646
Wat fijn dat het zo goed gaat met Yoram

lekker dat bekkie met fruit

David eet nog steeds slecht (althans als het niet gepureerd is dus). Brood is een ramp (ik had te vroeg gejuicht). Pap, zoals bambix weigert hij ook pertinent; zijn mond gaat dan echt in de kluisstand.
Hij gooit wat hem niet bevalt gewoon linea recta op de grond. De hond is zijn beste vriend

Toch lijkt het langzaam wat beter te gaan met grovere stukjes, maar dan ook echt langzaam...
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 14:42:05 #83
81992 Githa
pi_32862703
Jordy zou heeeeeeeeeele goede vriendjes met David kunnen worden ooooohw, lust je dat niet???? geef maar hier

Yoram wat goed lekker smullen hoor, word je groot van!
pi_32878617
Hier ook nog steeds niet echt vorderingen, ze wil het allemaal zelf doen, maar dat lukt niet echt. Korstjes brood en groente kauwt ze wel op maar ze slikt het (bijna) niet door. Vandaag weer drie hapjes gepureerd fruit naar binnen gekregen maar daarna ging dr mondje weer op slot. Mandarijn vind ze ook erg lekker, dat slubbert ze dan wel naar binnen maar na twee stukjes vind ze het wel weer genoeg. Pap wil ze alleen uit de fles. D'r flessen drinkt ze trouwens wel prima leeg, dus ze krijgt wel voldoende binnen.
  woensdag 7 december 2005 @ 08:47:40 #85
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_32883228
ik ben erg trots op mijn kleine man tegenwoordig eet hij echt met de pot mee, eerst keek ik nog wel uit met uien en prei en kool e.d. maar sinds 1 week ben ik hem eten aan het geven met al die producten er gewoon in en ben aan het kijken hoe hij erop reageert. nou goed dus alles schuift in dat kleine mondje van hem bami met sate bijv, of aardappeltjes met snitzel en uienboontjes, gisteren witlof ham/kaas met bieslook aardappels en karbonaadje. toetjes schuiven er ook buitengewoon goed in heb gewoon een alles etertje in huis

ow en tegenwoordig doe ik het avondeten "voeren" hij maakte er zon smeerboel van dat we na het eten een half uur bezig waren om alles schoon te krijgen
zn boterhammen en fruit en koekkies e.d. eet hij wel allemaal zelf.
pi_32884752
Chantel weigert bijna alles. Met het rapleyen knabbelt ze wel wat weg. Maar ze pakt het niet. Dus doe ik het zelf. Voor het rapleyen heb je wel veel tijd nodig die we nu eenvoudig weg helemaal niet hebben. Dus ik ga het maar weer gewoon doen zoals ik het met Joshua deed. Dan komt het allemaal vanzelf wel.
  dinsdag 11 april 2006 @ 21:15:16 #87
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36868139
We zijn vast begonnen met proeven...
Nog twee weekjes en dan is Emma 6 maanden kunnen we echt van start.
Emma was de laatste weken erg geinteresseerd in ons eten en drinken.
Het was vooral erg interessant dat stronkje broccoli. Zodra ze het echt proefde rilde ze van de smaak en trok vieze gezichten:
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 11 april 2006 @ 21:19:48 #88
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_36868284
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 21:15 schreef Jelief het volgende:

"It's alive!"
pi_36869873
Wat een geweldige foto
eetze Emma!
  dinsdag 11 april 2006 @ 22:59:44 #90
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_36872150
Dit is echt zo'n foto waarbij je jezelf kunt verliezen in bijschriften

Hij is wel heel leuk
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 12 april 2006 @ 00:34:47 #91
95752 crew  Chell
Kluns
pi_36875524
Geweldige foto

En broccoli is inderdaad heel vies Emma, groot gelijk hoor
  woensdag 12 april 2006 @ 07:23:41 #92
24188 Belana
kloon van belana
pi_36877655
wat een geweldige foto en jeetje, is ze alweer bijna een half jaar!!
stormy waters...
sailin'
pi_36878638
hihi geweldige foto!!

Ik wil met Amber ook gaan raplyen als het goed gaat met de vaste voeding.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Jubileum moderator woensdag 12 april 2006 @ 21:11:43 #94
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_36900247
Hahaha Emma, wat een heerlijke foto!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 13 april 2006 @ 08:35:22 #96
81992 Githa
pi_36911368
Geweldige foto Jelief
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 april 2006 @ 13:38:57 #97
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36919557
Je ziet haar denken: Ieeeeeeeeeks!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36966144
Bij mij is de rapley methode al lang en breed niet meer van toepassing want de kids eten al volledig met de pot mee... maar even eenv vraagje.
Ik zag net in het schema van Melonovy bij groep 1 de nutrix staan maar dan met uitzondering van de vanille smaak... waarom in vredesnaam? MIjn kids teerden op die rotzooi ( ik heb een bloedhekel aan pap maar hun vonden het heerlijk) Maar de vanillie was de enige die erin ging.
Iemand enig idee????


Geweldige foto trouwens!!!! Ik heb me bescheurd om dat koppie!!!!
  zaterdag 15 april 2006 @ 20:33:22 #99
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36989358
Dat schema komt van de site babyallergie.nl Ik denk dat vanille een allergische reactie kan geven.

Emma heeft vandaag peer gegeten, ondanks dat het erg glad was heeft ze er toch met smaak van gegeten.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_43511655
Ordinaire TVP
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  maandag 13 november 2006 @ 17:00:42 #101
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43512592
wat grappig om je eigen reactie te lezen van bijna een jaar terug

wij gaan ook weer rapleyen binnenkort met Romijntje, hijs bijna 6 maanden.
pi_43513427
Hihi, inderdaad leuk om te lezen. Het is hier allemaal zo vanzelfsprekend verlopen dat ik hier dus niet meer gepost heb. Emma stopt nu alles wat we haar voorschotelen inhaar mond, het ene eetze openhet andere komt ernet zo snel weer uit. We helpen haar ook wel met eten, dus zelf eten én af en toe een hapje van een lepel. Dat werkt aardig.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_43514464
Myrthe lust en eet bijna alles, muv rauwe tomaat en ananas. Afgelopen week op een bruiloft at ze zelfs netjes met mes en vork en een servet op schoot. Het Rapley-geknoei gaat dus voorbij.
  maandag 13 november 2006 @ 20:00:24 #104
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43518868
In het kader dat arwen straks dik 1 jaar is wanneer ze weer mag eten en het eiwit vrij moet zijn lijkt me rapley wel beter, maar vraag me wel af ofdat ze dat dan wel kan en of ze zich niet ontzettend gaat verslikken, bedoel is toch heel andere koek als alleen melk..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 13 november 2006 @ 20:05:47 #105
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_43519068
Ik las gisteren in OUders van nu een artikel over Rapley en ben geinteresseerd, al klinkt het kokhalzen wel eng!
Morgen maar eens goed inlezen hier!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 13 november 2006 @ 20:07:27 #106
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_43519135
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:00 schreef _evenstar_ het volgende:
In het kader dat arwen straks dik 1 jaar is wanneer ze weer mag eten en het eiwit vrij moet zijn lijkt me rapley wel beter, maar vraag me wel af ofdat ze dat dan wel kan en of ze zich niet ontzettend gaat verslikken, bedoel is toch heel andere koek als alleen melk..
Je kunt toch met zachte dingen beginnen? Gekookt worteltje of zo? Stukje oud brood?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_43519449
Hier ook een Rapley-talentje. Ze kwam wel langzaam op gang, maar het is gewoon ontzettend leuk om te doen en ik was (ben nog) altijd heel trots als ik die kleine meid zo lekker zag prutsen

Ze eet nu heel goed.

Evenstar, je moet doen wat goed voor je voelt. Je zult toch een proces moeten aangaan met proberen en weer proberen denk ik. Of dat nu gepureerd zal zijn of met stukken. Wellicht vind Arwen het op haar leeftijd wel fijner om stukjes te eten. De motoriek (qua handjes en pakken enzo) heeft ze natuurlijk al op deze leeftijd.

In het algemeen kan je met Rapleyen het eten vrij langzaam kan opbouwen en dat is, gezien het proces van uitproberen, alleen maar fijn voor jullie. In de praktijk kan je natuurlijk ook sommige dingen wel wat grof prakken en/of met een lepeltje of vorkje geven. Kindjes zijn ook wel eens moe of willen gewoon een beetje verzorgd worden

Dat verslikken kan wel eng zijn hoor, maar 6 maanden is Arwen dan al niet meer. Ik vermoed dat ze best al tandjes heeft om de boel goed te kauwen. Toch?
Variety is the spice of life
pi_43520528
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:05 schreef PM-girl het volgende:
Ik las gisteren in OUders van nu een artikel over Rapley en ben geinteresseerd, al klinkt het kokhalzen wel eng!
Morgen maar eens goed inlezen hier!
Ja door dat artikel ben ik juist eraan gaan denken om dat te gaan doen. Want ze vetelde ook dat het na een week al stukken beter ging. Dus eigenlijk moet je niet snel opgeven en niet bang zijn dat je kind te weinig binnen krijgt. maar heb nog 3 maand om me in te lezen
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_43523265
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:43 schreef MeNicole het volgende:
. Dus eigenlijk moet je niet snel opgeven en niet bang zijn dat je kind te weinig binnen krijgt.
Dat denk ik ook idd. Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen vergeten dat het eerste jaar in het woord bijvoeding de nadruk ligt op BIJ. Zolang je nog lekker melk blijft geven is er echt niets mis met hele kleine beetjes of zelfs niets eten. Maar nee, er moet zo snel mogelijk begonnen worden en dan ook graag meteen hele potjes vol.
  maandag 13 november 2006 @ 22:19:44 #110
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43524851
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:15 schreef nebelung het volgende:
Hier ook een Rapley-talentje. Ze kwam wel langzaam op gang, maar het is gewoon ontzettend leuk om te doen en ik was (ben nog) altijd heel trots als ik die kleine meid zo lekker zag prutsen

Ze eet nu heel goed.

Evenstar, je moet doen wat goed voor je voelt. Je zult toch een proces moeten aangaan met proberen en weer proberen denk ik. Of dat nu gepureerd zal zijn of met stukken. Wellicht vind Arwen het op haar leeftijd wel fijner om stukjes te eten. De motoriek (qua handjes en pakken enzo) heeft ze natuurlijk al op deze leeftijd.

In het algemeen kan je met Rapleyen het eten vrij langzaam kan opbouwen en dat is, gezien het proces van uitproberen, alleen maar fijn voor jullie. In de praktijk kan je natuurlijk ook sommige dingen wel wat grof prakken en/of met een lepeltje of vorkje geven. Kindjes zijn ook wel eens moe of willen gewoon een beetje verzorgd worden

Dat verslikken kan wel eng zijn hoor, maar 6 maanden is Arwen dan al niet meer. Ik vermoed dat ze best al tandjes heeft om de boel goed te kauwen. Toch?
juist om haar leeftijd, de motoriek denk ik dat rapley idd beter is en ook de opbouw voor haar beter is, en idd eerst zachte dingen proberen, het verslikken ben ik meer bang ivm de reflux dat ze dat gewoon niet onder controle heeft/krijgt nog en die tandjes dat zit wel snor
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 13 november 2006 @ 22:22:28 #111
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43524978
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:40 schreef owlet het volgende:

[..]

Dat denk ik ook idd. Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen vergeten dat het eerste jaar in het woord bijvoeding de nadruk ligt op BIJ. Zolang je nog lekker melk blijft geven is er echt niets mis met hele kleine beetjes of zelfs niets eten. Maar nee, er moet zo snel mogelijk begonnen worden en dan ook graag meteen hele potjes vol.
idd nou gaven wij dus wat on werd opgedragen min of meerde hoeveelheid, dit ivm dat ze zoveel spuugde en dus echt te weinig binnenkreeg.
voor arwen zal het straks ( 2 maandjes ongeveer) ook alleen nog bijvoeding zijn,
begin nu wel meer te wennen aan het idee dat het gewoon bij haar allemaal niet te vergelijken is met andere kindjes en ook denk ik dat ze wel goed in de gaten gehouden wordt en vertrouw dus ook op de artsen.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_43528718
Emma heeft zich maar een keer echt zodanig verslikt dat ik haar uit de stoel heb gehaald. Verder zat ze bij ons niet vast in de stoel zodat áls er iets was we haar er direct uit konden halen. In de praktijk reageerde ik wel op kokhalzen van Emma maar tegen de tijd dat ik haar uit de stoel zou hebben gehaald lag het eten meestal al op haar slab. Daardoor werd ik wel steeds makkelijker en had ik er vertrouwen in dat ze heel goed zelf kon regelen wat er wel of niet haar keel in ging.

Ow en als je tapijt op de vloer hebt is een zeiltje onder de stoel geen luxe...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 17 november 2006 @ 09:41:03 #113
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43630187
Maxim heeft weleens gekokhalst, maar zich nooit echt verslikt. ja laatst in een peer, maar hij is al bijna 2
pi_43630392
Wij hebben hier ook al over zitten lezen, klinkt allemaal erg interessant en goed. Wellicht dat wij het ook gaan proberen. Eerst maar eens 6 maanden aan de bv, dan zien we wel verder.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_43660813
Het rapleyen gaat hier ook al maanden goed. Met verbazing kijken we wat Merlijn allemaal naar binnen werkt. Het kokhalzen is hier nog steeds wel eens, maar echt verslikken valt wel mee. De enige keer dat we ons verschrokken zijn was van een potje macaroni van olvirat met stukjes. Als je dan van mensen de opmerking krijgt maar dan verslikken ze zich toch veel gemakkelijker met stukken geven grijpen dat ene moment met een potje aan om te vertellen dat het anders ook kan. .

Nu in deze tijd eten we samen met het fruit eten 's middags 5 manderijntjes weg, meneer kan er wel weg mee.
pi_43670129
dat is ook niet echt een goed merk volgens mij, olvirat. P

wij hebben ook wel een paar enge verslik momenten gehad met anna, maar over 't algemeen wist/weet ze 't zelf goed weer naar buiten te werken. ze is (nog altijd) een erg slordige kauwer trouwens, liefst slokt ze alles zo op en ze propt haar mond ook altijd veel te vol. daardoor heeft ze zich laatst bijvoorbeeld nog enorm verslikt in een pepernoot. ik dacht 'ach, dat moet ze toch wel kunnen', maar ze was ze veel te gulzig en dat ging dus nog niet.
pi_44953107
Wij zijn ook van start gegaan (met dank aan alle lieve adviezen in het babietjes-topic )!



Gister al met courgette, maar dat beviel niet zo goed omdat het wel erg glad en waterig is als het gekookt is. Vandaag dus maar banaan en daar houden we het de komende dagen bij zodat we goed in de gaten kunnen houden of en hoe ze reageert.
Ze vind het geweldig, en ik ook ! Het is nog wat lastig vast houden, morgen maar een stukje schil er om laten zitten, maar er wordt driftig gesabbelt, geprakt en weggemummelt.
Ik denk dat ze gewoon zelf een kwart banaan weg heeft zitten werken
Daarna in bad, nog twee borsten rustig gedronken (ook zo grappig, want dat deed ze de afgelopen dagen niet meer, dan was het altijd duwen en trekken en draaien) en meteen gaan slapen
Was ze er aan toe, of was ze er aan toe...
  dinsdag 2 januari 2007 @ 21:09:33 #118
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_44953216
hier gaat het prima met rapleyen en Romijn. het is echt een veelvraatje, alles wat je neerlegt verdwijnt in zn mond. en geplet tussen hem en de stoel
pi_44953654
Wat fijn dat het zo'n succes is Owlet. En nog beter dat ze weer lekker rustig kon drinken bij je
Lieve foto trouwens van die Ronja die alweer reuze groot is!
Syllables govern the world
pi_44953733
Owlet, wat goed dat het werkt
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_44953841
Leuk leuk!

Ze was er echt letterlijk én figuurlijk aan toe om haar tanden in iets nieuws te zetten denk ik.
Variety is the spice of life
  † In Memoriam † dinsdag 2 januari 2007 @ 21:35:09 #122
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44954153
Owlet, wat gaaf!
En die serieuze blik van Ronja, ze is echt aan het proeven en determineren
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_44954242
Ze is trouwens erg schattig, die vingertjes

Jouw Lucie-foto's hadden hier ook mooi gepast Macka, die waren ook al zo leuk!

Owlet, mango ging er hier ook in als eh.. mango!
Variety is the spice of life
  † In Memoriam † dinsdag 2 januari 2007 @ 22:24:47 #124
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44956102
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 21:37 schreef nebelung het volgende:
Jouw Lucie-foto's hadden hier ook mooi gepast Macka, die waren ook al zo leuk!
U vraagt, wij plaatsen
Het begin: verkenning van een worteltje

Een week later: een halve peer opgesloeberd


en als toetje: creatief met komkommer
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_44956178


Oh, is dat komkommer, ik zat al te loeren
Variety is the spice of life
pi_44956939
Lucie
pi_44964477
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:40 schreef owlet het volgende:

[..]

Dat denk ik ook idd. Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen vergeten dat het eerste jaar in het woord bijvoeding de nadruk ligt op BIJ. Zolang je nog lekker melk blijft geven is er echt niets mis met hele kleine beetjes of zelfs niets eten. Maar nee, er moet zo snel mogelijk begonnen worden en dan ook graag meteen hele potjes vol.
Helemaal mee eens, dit! . M'n zusje maakt d'r kleine van 9 maanden zelfs WAKKER voor een potjesvoeding. . Plus dat ze dus nog melk e.d. krijgt. En dat terwijl ze al boven elk gemiddeld groeilijntje zit. Die kinderen barsten echt uit hun voegen zo.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:19:28 #128
62233 Jelief
ikke lief!
pi_44966846
Ik werkte gisteren op een kdv waar eenjongentje van 20 maanden was dat 27 kilo woog! Paps en mams hadden eten gebruikt om hem rustig te krijgen, dus koekje hier, sapje daar. zielig gewoon want nu was hij op dieet, mocht maar anderhalve boterham eten.
Het jochie kon veel minder dan zijn leeftijdsgenootjes, gewoonweg omdat zijn lijf in de weg zit.
En waarom ik dit verhaal hier post? Omdat ik er van overtuigd ben dat kindjes heel goed zelf aan kunnen geven hoeveel voedsel ze nodig hebben. Emma hoeft nooit perse haar bord leeg te eten. Ik laat haar alles proeven, als ze iets niet lekker vind hoeft ze het niet op te eten, we proberen het gewoon een andere keer nog eens. Hoewel ik dat soms wel eens frustrerend vind( ze wil bvb geen pap eten/drinken en dat vind ik jammer want het zou zo handig zijn 's morgens).
Ik heb ook wel het gevoel dat ik wat minder stress over het eten omdat ze nog volop bij mij drinkt en daardoor veel binnen krijgt van wat ze nodig heeft (nee niet alles)
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 3 januari 2007 @ 12:09:50 #129
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_44968090
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:19 schreef Jelief het volgende:
eenjongentje van 20 maanden was dat 27 kilo woog!



OMG!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_44969515
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 12:09 schreef E.T. het volgende:

[..]




OMG!
Ik vind het grenzen aan mishandeling, zoiets.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:14:56 #131
62233 Jelief
ikke lief!
pi_44969900
Volgens de vaste leidster werd hij verschrikkelijk verwend
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:28:25 #132
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44970334
Jelief, 27 kilo!! Wow, is het wel minder geworden daarna?

Wat een aparte site in je sig!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:43:09 #133
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_44970754
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:02 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik vind het grenzen aan mishandeling, zoiets.
Idd.. het is echt niet gezond nee..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_44970770
Wat een grappige foto's hier
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:02:47 #135
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_44971296
Ik heb zojuist een link naar de Rapley methode naar mijn vrouw gestuurd. Ons mannetje is nu ruim 6 maanden en krijgt ook net fruit en wat groenten. Alles vers gemaakt maar wel gepureerd. Fruit gaat heel aardig, maar groentes willen niet zo. Alles gaat in de mond, handjes, slabbers, maar groentes komen er meteen weer voor het overgrote deel uit.

Het klinkt allemaal wel logisch: borstvoeding op verzoek (binnen kaders), waarom dan geen vast voedsel op verzoek. Ik denk alleen dat ik ons mannetje wat onderschat: Kan hij dit wel? Gaat het eten niet door de halve kamer? Hoe biedt je het aan, want schaaltjes/borden/bestek zijn veel interessanter dan de inhoud, enz. We'll see.
pi_44971319
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:02 schreef Coelho het volgende:
Gaat het eten niet door de halve kamer?
Natuurlijk wel. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:07:23 #137
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_44971431
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:03 schreef Jarno het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. .
Oke, misschien niet te practisch denken en gewoon genieten en lachen
pi_44971506
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:07 schreef Coelho het volgende:

[..]

Oke, misschien niet te practisch denken en gewoon genieten en lachen
Ja, dat dus. Het belangrijkst is denk je je te realiseren dat ze dat 1e jaar niet veel extra nodig hebben en het dus vooral gaat om het vertrouwd raken met eten in al zijn vormen. Ik weet ook nog niet of wij écht Rapley gaan doen, of een mengelmoesje ofzo. Het zal waarschijnlijk wel weer iets van alles wat worden.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  † In Memoriam † woensdag 3 januari 2007 @ 15:00:19 #139
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44973156
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:02 schreef Coelho het volgende:
Ik heb zojuist een link naar de Rapley methode naar mijn vrouw gestuurd. Ons mannetje is nu ruim 6 maanden en krijgt ook net fruit en wat groenten. Alles vers gemaakt maar wel gepureerd. Fruit gaat heel aardig, maar groentes willen niet zo. Alles gaat in de mond, handjes, slabbers, maar groentes komen er meteen weer voor het overgrote deel uit.

Het klinkt allemaal wel logisch: borstvoeding op verzoek (binnen kaders), waarom dan geen vast voedsel op verzoek. Ik denk alleen dat ik ons mannetje wat onderschat: Kan hij dit wel? Gaat het eten niet door de halve kamer? Hoe biedt je het aan, want schaaltjes/borden/bestek zijn veel interessanter dan de inhoud, enz. We'll see.
Coelho, wat heb je liever door de kamer vliegen: een stuk appel of een fruithapje?
Je mannetje kan met Rapleyen nou juist zelf inschatten wat hij aan kan. Ik zie dat Lucie over het algemeen stukjes afknauwt in een grootte die ze kan behappen. Neemt ze eens een stuk dat te groot is om weg te kauwen dan werkt ze dat keurig weer naar buiten, eventueel door hoesten.
Wij gebruiken geen bestek of bordjes bij het Rapleyen, we leggen de stukken groente en fruit voor haar neer op het aanschuifplankje van de kinderstoel. Kan ze nog zelf kiezen ook.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_44973203
Waarom geen bordje? Geen bestek kan ik snappen, zeker als ze zo klein zijn en het toch geen nut heeft, maar zit er achter dat bordje nog een diepere gedachte of heb je gewoon geen zin in die extra vaat? .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_44973456
Als ik ronja een bordje voor zou zetten zou het weinig nut hebben als bord. Wel als speelgoed en als gooi-en-smijtobject en wat mij betreft speelt ze op dat moment met het fruit en niet met het bordje
Later, met pasta enzo lijkt het me wel handig, maar nu ze echt nog alleen een stukje fruit in haar handjes heeft zie ik het nu niet zo van een bord.
pi_44973506
Ahja, da's ook weer zo natuurlijk. Ik wist ook niet hoe oud de Lucie in kwestie was natuurlijk.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:52:54 #143
62233 Jelief
ikke lief!
pi_44974998
Emma snapt pas sinds kort dat ze haar bakje of bord niet meteen om ver moet gooien hoewel het nog steeds leuk speelgoed is, als ze klaar is met eten mag ze dan ook vaak even met bakje of bord en een lepel spelen. Ze houdt van drummen

Pm, is van mijn zus en zwager..
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:55:14 #144
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_44975074
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:00 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Coelho, wat heb je liever door de kamer vliegen: een stuk appel of een fruithapje?
Je mannetje kan met Rapleyen nou juist zelf inschatten wat hij aan kan. Ik zie dat Lucie over het algemeen stukjes afknauwt in een grootte die ze kan behappen. Neemt ze eens een stuk dat te groot is om weg te kauwen dan werkt ze dat keurig weer naar buiten, eventueel door hoesten.
Wij gebruiken geen bestek of bordjes bij het Rapleyen, we leggen de stukken groente en fruit voor haar neer op het aanschuifplankje van de kinderstoel. Kan ze nog zelf kiezen ook.
Wij gebruiken nog geen kinderstoel omdat hij nog niet zelf kan zitten. Maar dat lossen we wel op een andere manier op, als mijn vrouw tenminste ook deze methode wil proberen.
  † In Memoriam † woensdag 3 januari 2007 @ 17:27:22 #145
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44978143
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:10 schreef Jarno het volgende:
Ahja, da's ook weer zo natuurlijk. Ik wist ook niet hoe oud de Lucie in kwestie was natuurlijk.
Tsss...heb ik nou juist daarom een sig, wordt 'ie niet gezien
De Lucie is zes maanden, en borden leiden inderdaad af.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  † In Memoriam † woensdag 3 januari 2007 @ 17:31:16 #146
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44978254
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:55 schreef Coelho het volgende:

[..]

Wij gebruiken nog geen kinderstoel omdat hij nog niet zelf kan zitten. Maar dat lossen we wel op een andere manier op, als mijn vrouw tenminste ook deze methode wil proberen.

Stut het kind met handdoeken in de kinderstoel. Werkt bij ons prima.
Voeden in de wipstoel kan alleen als de stoel goed overeind kan staan (ivm ophoesten van doorgeschoten stukjes). Als kinderstoel en rechte wipstoel niet voorhanden zijn kun je voeden op schoot.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_45176766
Ronja begint steeds meer plezier te krijgen in eten. We combineren rapley en prutjes en daar hebben we allemaal erg veel lol in.
In hoeveelheden krijgt ze nog niet echt bijster veel binnen, maar het is een genot om haar te zien oefenen met haar handen en mond.
Wij gebruiken inderdaad een wipstoel die helemaal rechtop kan.
  † In Memoriam † dinsdag 9 januari 2007 @ 15:32:03 #148
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45178905
Owlet, wat een lekker vrolijk plaatje! Ziet er aanstekelijk uit. (En ik lust niet eens banaan)
Kan Ronja de banaan makkelijk verteren? Ik lees vaak dat het stoppend is, maar ook dat het zo goed te Rapleyen is.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_45179335
Ik was daar ook een beetje huiverig voor, maar het viel me alles mee. De ontlasting is gewoon nog geel en soepel. Sowieso is haar stoelgang verbeterd want ze poept nu bijna elke dag inplaats van eens in de week. Nou mag dat weinig poepen natuurlijk wel met BV, maar ze had er dan op de "poepdag" echt wel last van.
Ze heeft trouwens één dag wat minder goed gereageerd na een banaan en dat was toen ze een banaan uit de gewone supermarkt had gekregen. Die zijn wat harder en bitterder en die avond was ze wat kramperig.
Maar met (over)rijpe bananen van de reformwinkel heeft ze nergens last van.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:39:06 #150
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45181255
ik wil meer foto's van raplyende kindjes
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:51:13 #151
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45181712
Ik heb de camera van mijn moeder leeggetrokken en kwam nog wat foto's van Emma tegen.
De eerste keer een rijstewafel
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:52:16 #152
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45181746
wat is ze daar nog een pukkie , heel ander gezichtje hihi
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 9 januari 2007 @ 17:27:06 #153
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_45182985
Leuk om foto's te zien bij de 'theorie en praktijk!'

En Owlet wat slim die banaan half geschild, dat houdt makkelijker vast zo!

Ik twijfel nog een beetje voor over 3 maanden, aan de ene kant sta ik achter deze theorie, maar ik durf niet zo goed door het soms moeilijke begin.
Maar heb nog even om me in te lezen en hier zie ik veel positieve verhalen!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_45184135
Pm, je kunt het zo eng maken als je zelf wilt en er is geen vaste regel dat je geen prutje mag geven als je ook stukjes geeft.
Ik doe beide en dat bevalt wel. Stukjes omdat ik het leuk en leerzaam voor haar vind en omdat ik hoop dat ze zo een goede band met voedsel en eten krijgt (ik ben een muts op dat gebied, maar een goede, respectvolle voeding is in mijn ogen de basis van alles) en omdat ik waarde hecht aan de andere dingen die ze hierdoor leert.
En prakjes omdat ik een kookfan ben en ik kan genieten van een avond in de keuken staan en 70 blokjes biologische bevroren babyvoeding maken

Trouwens, kokhalsen heeft ze tot nu toe alleen maar gedaan na een door mij in haar mond gestopt beetje prut. Die banaan heeft ze zelf onder controle, zo'n beetje dikvloeibaar spul voelt veel vreemder en is moeilijker weg te krijgen en daar ging ze in het begin wel van kokhalsen.
Het gaat me makkelijker af dan ik had gedacht, ik was ook "bang" voor stikken e.d., maar als je gewoon doet wat jij en je kind leuk vinden dan gaat het heel geleidelijk.
pi_45204309
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 16:39 schreef _evenstar_ het volgende:
ik wil meer foto's van raplyende kindjes
anna als beginnende rapley-ster aan de barbeknoei.
pi_45204361
vooral die noodvoorraad die op de grond ligt
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_45204551
haha nee de noodvoorraad lag nog op tafel hoor! maar ze maakte er altijd een flink knoeifestijn van. en jarno, daar helpt geen bordje aan hoor! dat ligt dan alleen maar OOK in no time op de grond.
pi_45204562
Wat leuk die foto's. Nog 1,5 maanden, dan kunnen wij ook.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_45204596
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:25 schreef bixister het volgende:
haha nee de noodvoorraad lag nog op tafel hoor! maar ze maakte er altijd een flink knoeifestijn van. en jarno, daar helpt geen bordje aan hoor! dat ligt dan alleen maar OOK in no time op de grond.
Check. .

Anna (die van ons, dus) begint wel steeds nieuwsgieriger te worden naar d'r eten geloof ik. Gisteren moest YPPY werken, dus kreeg ze een fles (met bv) en die heeft ze bijna de hele voeding zelf beetgehouden. Ze kon zo goed bepalen wanneer ze even pauze nodig had (ze is verkouden en moet dus af en toe op adem komen). We hebben van die 'grijp-vleugels' gekocht voor op de Avent flessen dus die zal ik er vanavond eens opzetten.

Dus als je dat zo ziet heeft ze wel degelijk de behoefte om zelf de controle te hebben over d'r eten, en dat pleit wel weer voor Rapley wat mij betreft.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:53:25 #160
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45205131
Anna dat eten op de grond hihi
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 11 januari 2007 @ 17:40:20 #161
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45256009
speciale crackertjes( glutenvrij eivrij koemelk vrij nootvrij etc.. ) gevonden en maar beetje eigenwijs gewoon geprobeerd, ze was in het begin doodsbang maaarrrrrrrrrr :

mijn lieve rapleyende soort van prinsesje





Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 11 januari 2007 @ 17:53:05 #162
103793 kozakken
Living the life
pi_45256403
Wij zijn nog 'gewoon' aan de potjes, maar van het weekend wil ik onze Romme echt eens wat banaan in de handen drukken.
Maar nu zie ik ook al een paar kindjes heel druk met komkommer. Al zo vroeg qua leeftijd? (vanaf het begin, zeg maar?)
pi_45256431
Arwen, aan de crackers!
Wat fijn om te zien evenstar en ik hoop echt vanuit het diepst van mijn hart dat ze er niet op gaat reageren en er lekker van kan genieten.
Syllables govern the world
  donderdag 11 januari 2007 @ 17:56:07 #164
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45256504
Wat goed Evenstar!
***
  donderdag 11 januari 2007 @ 17:58:16 #165
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45256579
kozakken biologische komkommer kan egwoon, tis practisch alleen water en als je het shcilletje eraf haalt niet te zacht en niet te hard.

en reese.com ik hoop het echt zeer, is het niet voor dat ze extra voeding binnen krijgt, maar dat ze leert dat eten niet eng is en ze nu toch eens wat andere stuctuur heeft.
5 muizenhapjes in een uur tijd, maar wat ben ik trots
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:01:25 #166
103793 kozakken
Living the life
pi_45256666
Wat goed van haar. Ik hoop hier ook op een niet allergische reactie. Hoe gaat het tot zover?

En tanx! Dan gaat het hier ook komkommer worden
Uhm... maar dan een plakje overdwars, of juist alleen maar een stukje "harder"?
Neeh... voeding is zooo gemakkelijk
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:07:58 #167
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45256854
Ik heb de komkommer in 4-en gedaan dat kon ze goed vasthouden. Vanavond mag ze weer aan de banaan van mij. Ow, ik moet gaan oppassen, onze dame is dol op fruit, groente vindt ze wat minder, ik geef haar dus ook veel liever wat fruit dan...Maar ja, dat krijgt ze 's ochtends op het kdv ook al, dus ik moet groenten gaan stimuleren, maar dan krijg ik alleen maar lelijke gezichten van d'r....dus ik wil fruit geven
Lekker douchen!
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:13:34 #168
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45257003
kozakken ik geef ( smokkel met goedkeuring inmiddels van de KA ) af en toe een schijfje in de hand, tis voor arwen niet echt voedend zeg maar, maar structuur enzo.
Maar denk dat je voor romme eerst eens een schijfje kan proberen: vind die het lekker en zo ja dan in vieren delen en het hele prutte zou ik er dan ff afhalen.
De cracker gaat tot op heden die paar hapjes goed geen enge bultjes opgeblazenkoppie oid wat zorgelijk is te bemerken. wat een emotie gaat er door je heen dan als je je kindje zelf ziet eten


en Sjak waar blijkt mijn filmpje/foto's
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:13:49 #169
24188 Belana
kloon van belana
pi_45257007
worteltjes zijn hier bij beide jongens in meteen goed gevallen, dus een gekookt worteltje is misschien een idee sjak? wortel is ook een beetje zoet.
stormy waters...
sailin'
  donderdag 11 januari 2007 @ 20:42:33 #170
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45262770
Worteltjes vindt ze vreemd genoeg nog viezer dan bloemkool. Enne ze eet het wel hoor, alleen ik vind het nu veel leuker om haar eten te geven waar ze echt van geniet, en dat is fruit
Evenstar: KLIK
Filmpje komt eraan maar wil maar niet lukken, eerst had ik geen kabel en nu speelt hij de filmpjes niet meer af als ik ze geupload heb. Nou ja, nu is de expert er mee bezig.
Lekker douchen!
pi_45267830
Oe, kijk nou, smikkelende kindertjes. En vooral Arwen met haar crackertje vind ik erg mooi!
Eva
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 12 januari 2007 @ 07:03:26 #172
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45274677
Arwen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_45276542
sjak toch blijven geven die worteltjes enzo, aan nieuwe smaken moeten ze eerst nog wennen. en fruit is zoet dus dat valt wat sneller goed, maar ook andere smaken kunnen ze wel leren waarderen hoor. het duurt alleen wat langer. al courgette geprobeerd? dat is ook wel een tikkeltje zoetig, en vooral vrij neutraal vergeleken bij koolsoorten.

wat leuk arwen met dat crackertje! heeft ze nog allergische reacties vertoond of viel het mee?

kozakken ik snijd de komkommer meestal over de lengte in vieren, en dan in hanteerbare stukken. zodat er net een stukje uit de hand kan steken.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 11:30:18 #174
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45278862
Ze heeft knalrode schrale wangetjes, maar dat kan ook door tandjes komen, dus ik wacht er paar daagjes mee voor ze weer mag om te zien of het tandjes waren of toch reactie.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_45278963
och kijk die Arwen nou toch!
Sjak, het kost ongeveer tien keer goed proeven voor ze een smaakje echt lekker of vies vinden. Heb je al eens gekookte pompoen geprobeerd? Dat, pastinaak en bataat zijn hier favoriet. Meer nog dan banaan.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 11:10:15 #176
108648 cattie
lieve moeder
pi_45400012
Ive en rapley is nog geen echt geslaagde combi, maar het begint te komen. Veel dingen pakt hij nog niet goed, maar een broodkorst en een plakje komkommer lukt al aardig. We blijven oefenen, want ik zou het toch erg leuk vinden als het echt gaat lukken.

Ive met de komkommer:
  dinsdag 16 januari 2007 @ 11:35:51 #177
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45400731
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_45401000
Merlijn eet na een tijd rapleyen nu goed met de pot mee en lust ook echt veel. Gisteren had hij rond 4 uur nog rozijntjes gehad en om 18.00 at hij lekker mee. We aten worteltjes en erwtjes uit de stomer, stroganoffgehakballetjes en krieltjes die volgens mij ook gekruid waren. Hij eet alles met smaak, maar owe, soms laten we hem proeven omdat hij het vlees laat staan bijvoorbeeld terwijl hij er wel gek van is, en dat pikte hij niet, wat nou voeren. Voeren mag alleen als het uit een potje komt, verder niet. Zal van Merlijn ook nog eens wat eetfoto's neerzetten. Moet wel zeggen dat er een nadeel aan zit een kind dat goed met de pot mee-eet. Het duurt bij Merlijn namelijk zolang voordat hij klaar is. Als wij klaar zijn gaat hij nog even door.
pi_45401160
Zo eet Merlijn trouwens, relaxed

pi_45402327
Hahaha, zo zit mijn dochter er ook bij. Relaaaaaaax, cool enzo. Duurt ook lang
Ze eet inmiddels ook met de pot mee, maar ze lustte altijd al alles, lekker makkelijk. Ze krijgt enorm veel belangstelling voor bestek, maar effectief eten gaat nog met de handen.

Ik ben helemaal ontroerd door Arwens foto
Variety is the spice of life
pi_45624378
Ik ben met Mika ook begonnen. Geef hem gewoon een halve aardappel en een paar worteltjes of sperziebonen en lekker smeren maar. Af en toe verdwijnt er wel wat in zijn mond maar hij speelt er nu nog meer mee. Ondertussen geef ik hem wel iedere keer een hapje met geprakt spul. Maar Mika hoefd helemaal niet te kokhalzen ofzo. Ook niet bij liga of dikke stukken fruit.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_45649098
Ik merk aan mijn dochter Tinka (9 maanden) dat haar interesse steeds meer naar vast voedsel uitgaat. Heeft ze genoeg na een half potje fruithapje, dan kan er rustig nog een banaan -soms in stukjes gebroken- achteraan! Stukjes brood krijg ik niet in haar mond, maar als ik haar een bordje met kleine stukjes brood voorzet of haar een half broodje in haar hand druk, is die binnen no-time weg!
Toch vind ik het nog eng om haar grotere stukken voedsel te geven omdat ze idioot grote stukken door denkt te kunnen slikken. Ze stikte laatst zowat in een babykoekje omdat ze hem half door midden had gebroken en probeerde door te slikken. Toen ik het grote stuk uit haar mond gevist had, kwamen er nog wat stukjes achteraan na wat kokhalzen, maar wat moet je nou eigenlijk doen als ze ECHT dreigen te stikken?! Als het al half doorgeslikt is, zeg maar... Ik geef om die reden voornamelijk zacht voer in hapbare stukjes. En hoe doen jullie het met vlees?
Ik zou eigenlijk wel langzaam over willen stappen naar de rapleymethode maar deze angst en een 4-pitsgasstel (i.v.m. zoutloos) houden me tegen!
  woensdag 24 januari 2007 @ 23:42:14 #183
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45649375
Mammietje nu is arwen wat ouder, maar zij had dus geen enkele ervaring met harde stukjes eten.
Na de angst eet ze nu wel iets maar zijn het muizenhapjes.
Kindjes hebben opzich een goede reflex wel.
Toen arwen met 7 maanden glutevrije maccaroni kreeg "stikte" ze er licht in ik heb mijn vinger door haar mondje gehaald haar op hara kop gehangen en op haar rugje geklopt.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_45649611
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 23:34 schreef Mammietje het volgende:
, maar wat moet je nou eigenlijk doen als ze ECHT dreigen te stikken?! Als het al half doorgeslikt is, zeg maar...
Als ze ECHT dreigt te stikken. dat houd dus in dat ze dat NIET meer zelf kan hoesten, dan ondersteboven op je onderarm leggen. Met je hand haar kinnetje ondersteuen en dan een beentje aan iedere kant van je arm zeg maar. Arm iets schuin houden met hoofd naar beneden gericht. Dan met je andere hand een flinke tik geven tussen de schouderbladen. Maximaal 5 flinke tikken. Dan kind omdraaien en enkele malen met met je wijs en middelvinger midden tussen de tepels op de borst van het kind drukken.
Eventueel indien nodig, kind weer omdraaien en beide dingen herhalen.

Dat is een soort heimlich maneuvre voor bij hele jonge kinderen. t/m 1 of 1,5 jaar

Als ze zelf nog kan hoesten dan grote stukken uit het mondje halen en haar het zelf proberen op te laten hoesten. De hoestreflex van een kind van 9 maanden is daar al goed genoeg voor.

Niet met je vingers in de keel van een kindje alleen hooguit achteruit de mond halen, anders loop je de kans dat je iets dieper/vast duwt.

[ Bericht 16% gewijzigd door p_iglet op 24-01-2007 23:55:46 (nog wat aanvullingen) ]
  donderdag 25 januari 2007 @ 16:18:54 #185
24188 Belana
kloon van belana
pi_45664757
nou ik vind het weer doodeng allemaal hoor, dat halve gestik en kokhalzen en hoesten, ik kan het niet
stormy waters...
sailin'
pi_45665979
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:18 schreef Belana het volgende:
nou ik vind het weer doodeng allemaal hoor, dat halve gestik en kokhalzen en hoesten, ik kan het niet
Ronja rapleyed en eet prutjes en ik heb haar tot nu toe alleen maar zien kokhalsen na een hapje prut. Sterker nog, ze heeft alleen moeite met het hele vloeibare van kant en klare potjes. Zelfgemaakte prakjes gaan er uitstekend in, helemaal als ze wat dikker en 'klontiger' zijn gemaakt met biobim.
Maar met een stuk fruit of groente heeft ze alleen de eerste keer gekokt.

[ Bericht 1% gewijzigd door owlet op 25-01-2007 17:02:42 ]
  donderdag 25 januari 2007 @ 17:06:41 #187
24188 Belana
kloon van belana
pi_45666321
nou, eerst ging het wel goed, stukken banaan, een rijstwafel, maar na een paar keer bijna stikken vind ik het gewoon weer zo eng! en ik weet het hoor, het hoort erbij en kan geen kwaad, maar ik ben zo bang dat ie erin stikt. ik durf ff niet meer, dom he.
stormy waters...
sailin'
pi_45666532
da's niet dom! Als je het niet aandurft moet je het niet doen, simpel zat
  donderdag 25 januari 2007 @ 17:16:59 #189
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45666662
Is helemaal niet dom belana, ik vond het ook heel eng en nu nog wel, maar vind dat arwen het wel moet leren gezien haar leeftijd ook wel.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 25 januari 2007 @ 17:22:24 #190
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45666843
Wat ik zo zonde vind is dat Cas door het Rapleyen soms zijn hele voeding er weer uit spuugt. Daarom ben ik maar weer een paar dagen gestopt. Gedoe.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_45668823
En koekjes en broodkorsten dan Belana?
pi_45671487
Merlijn is nog nooit gestikt door rapleyen maar wel door een potje met stukjes, macaroni was het volgens mij. Hij hoefde het potje niet meer. Bij Merlijn vind het nog steeds mooi dat hij "voeren" alleen pikt als het uit een potje komt of danoontje. Anders is het echt van zelf doen. Als hij deed kokken, was het duidelijk een groot stukje dat hij niet door kon slikken en dat dan via een natuulijk reflex naar buiten komt. Dat is in iedergeval wat ik in mijn achterhoofd had en ik het niet eng hoefde te vinden. Het echte stikken vond ik juist doodeng toen ik hoorde van dat potje. Kokken heeft hij nog steeds bij stukjes harde appel, verder gaat alles gelukkig goed.
  † In Memoriam † donderdag 25 januari 2007 @ 20:33:51 #193
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45673690
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:22 schreef dutchie het volgende:
Wat ik zo zonde vind is dat Cas door het Rapleyen soms zijn hele voeding er weer uit spuugt. Daarom ben ik maar weer een paar dagen gestopt. Gedoe.
Weet je ook door welke vaste voedingsmiddelen Cas de boel er uit gooit? Dan laat je die gewoon een tijd achterwege en geeft voorlopig wat 'ie wel aankan, als je door wilt Rapleyen dan he.
Misschien ook handig; het voedselintroductieschema.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  donderdag 25 januari 2007 @ 20:44:19 #194
108648 cattie
lieve moeder
pi_45674163
Dank p_iglet voor de "baby-heimlich"!

Ive wil eigenlijk niet met een lepeltje gevoerd worden, dat vindt hij maar niets. Een stuk komkommer, appel of banaan vindt hij heel fijn om op te knagen en hij krijgt dan ook wel wat binnen, maar niet veel.
Kokhalzen doet hij gelukkig nauwelijks en dan eigenlijk bijna alleen bij prutjes, niet bij hele stukken. Hoe lang laten jullie je baby knagen aan iets? Ive eet natuurlijk heel langzaam en ik geef hem iets als ik zelf aan het eten ben. Als ik klaar ben, dan neem ik hem vaak ook zijn rest weer af, want wachten totdat het op is, dat heeft geen zin en meestal is het halverwege de maaltijd wel van eten naar spelen gegaan en eet hij toch nauwelijks meer.
  donderdag 25 januari 2007 @ 20:51:16 #195
24188 Belana
kloon van belana
pi_45674449
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 18:34 schreef poemojn het volgende:
En koekjes en broodkorsten dan Belana?
juist dat! hij kouwt er binnen de kortste keren een enorm stuk vanaf en probeert het door te slikken ofzo. Hij is kwa flessen ook altijd al een slokop geweest, heeft nooit langer dan 10 munten over een fles gedaan bv. ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft hoor. Ik dacht laatst, ik geef hem liga, dat smelt lekker in de mond, maar hij presteert het om een enorm stuk er vanaf te happen en daar half in te stikken ik geeft nu gewoon kleine stukjes, bv brood, daar kouwt ie dan wel netjes op en dat gaat goed.
ik wil het toch wel een beetje blijven proberen, want hij heeft er toch ook wel lol in
stormy waters...
sailin'
  donderdag 25 januari 2007 @ 20:54:37 #196
108648 cattie
lieve moeder
pi_45674600
He, wat eng Belana! Ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt. Ezra is gewoon een lekkere schrokop! Wat leuk trouwens dat hij er wel lol in heeft!
pi_45675148
Bedankt P_iglet, voor je duidelijke uitleg. Hoop het nooit nodig te hebben, maar geeft een goed gevoel en meer vertrouwen dat je tenminste weet wat je doen moet in noodgevallen.

Ik word steeds enthousiaster, mede door het lezen hier en de gretigheid van Tinka! Hoewel ik wel voorzichtig blijf en alleen dat probeer waar ik zelf vertrouwen in heb. Vanavond kreeg ze weer een potje en daar had ze schoon genoeg van. Na een half potje kreeg ik er geen hap meer in. Maar een paar worteltjes (uit pot, foeiii met zout, maar lekker zacht dus!) en doperwtjes en halve banaan-uit-het-vuistje gingen er nog met smaak in! Geweldig! Ook zo schattig om te zien hoe ze het nieuwsgierig pakt en aan alle kanten bekijkt voor ze het in de mond stopt. Heb vooral genoten van de doperwtjes tussen duim en wijsvingertje, hihi! Ik vond werkelijk niets terug op haar stoel, ze had alles opgegeten!

Waar ik telkens aan denken moet als ik dit alles lees, is aan een vriendin van mij. Die heeft een zoontje van 2 jaar en 3 maanden (!) nu en die is zo bang dat hij ergens in stikt, dat ze nog steeds alles voor hem pureert! Ongelooflijk toch?! Hoewel ik probeer haar angst te respecteren, vind ik het eigenlijk behoorlijk dom van haar. Want behalve dat hij zo heel wat aan belevenissen (structuur van verschillende soorten eten) mist, leert hij zo nooit eten en lijkt me de kans dat hij daadwerkelijk ergens in stikt straks alleen maar groter worden.
pi_45675163
Probeer anders eens gewoon een worteltje Belana? Liga is klef plakkerig spul, daar hebben wel meer baby's moeite mee.
pi_45675293
Korsten vind ik ook eng Belana. Tinka scheurt/bijt er ook (te) grote stukken vanaf om in één keer in haar mond te proppen. Ze krijgt die van mij ook nog zelden en dan alleen onder toezicht.
pi_45675409
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:07 schreef poemojn het volgende:
Liga is klef plakkerig spul, daar hebben wel meer baby's moeite mee.
En je stapeltjes kleding slinken zo snel!
  donderdag 25 januari 2007 @ 21:13:48 #201
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_45675469
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:07 schreef poemojn het volgende:
Probeer anders eens gewoon een worteltje Belana? Liga is klef plakkerig spul, daar hebben wel meer baby's moeite mee.
goed gekookte / gestoomde ( doen wij ) worteltjes zijn zeker een aanrader. Merlijn kon die al heel snel goed wegwerken en is er ondertussen helemaal verzot op.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 06:57:50 #202
24188 Belana
kloon van belana
pi_45686233
poemojn, ik denk dat ik dat idd ga doen! ik wilde het al een tijdje, maar ik heb verder nooit wortelen in huis, maar ik doe toch aan de lijn en dan heb ik zelf ook wat te knabbelen 1 worteltje is zo gekookt natuurlijk ben benieuwd!
stormy waters...
sailin'
pi_45692468
succes, worteltjes vond ik ook altijd heel geschikt. anna is ook een schrokop trouwens. nog steeds.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 12:49:44 #204
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_45692521
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:47 schreef bixister het volgende:
succes, worteltjes vond ik ook altijd heel geschikt. anna is ook een schrokop trouwens. nog steeds.
Merlijn ook dat bord wat op de foto staat wat eerder in dit topic was meen ik helemaal op toen hij klaar was
  vrijdag 26 januari 2007 @ 13:05:01 #205
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45692944
Jetske vindt wortelen niets aan, geef haar maar bloemkool
Lekker douchen!
pi_45693020
Nog vier weken. Hoe doen jullie dat als je er zelf niet bent? Hier eten de kindjes op het kdv rijstwafels of crackers rond 10 uur en voor de lunch brood. Maar om haar meteen mee te laten doen, lijkt me eng. Zijn jullie meteen van melk naar zoiets gegaan of zat daar nog wat tussen? Of gewacht tot het thuis goed ging?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_45697875
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:49 schreef Magneet het volgende:

[..]

Merlijn ook dat bord wat op de foto staat wat eerder in dit topic was meen ik helemaal op toen hij klaar was
haha zelfs 't bord opeten! 't lijkt koekiemonster wel.
pi_45701888
Is er eigenlijk veel op tegen om kindjes jonger dan zes maanden op groenten te laten sabbelen?
  † In Memoriam † vrijdag 26 januari 2007 @ 18:03:20 #209
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45702493
Lucie gaat onverdroten door met Rapleyen:

En waar heb ik DIT aan te danken?!


Hmm, interessant spul.



Zoete aardappel levert ongeveer dezelfde beelden op als peer. Wortel, pompoen, meloen en appel gaan er ook goed in. Kiwi van Bix op de Oudmeet viel ook in de smaak. Heeft nog iemand een leuke suggestie?
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  vrijdag 26 januari 2007 @ 18:25:01 #210
24188 Belana
kloon van belana
pi_45703176
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 17:43 schreef Bass-Miss het volgende:
Is er eigenlijk veel op tegen om kindjes jonger dan zes maanden op groenten te laten sabbelen?
allergieën zeggen ze, daar is meer kans op.
stormy waters...
sailin'
pi_45703237
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:25 schreef Belana het volgende:

[..]

allergieën zeggen ze, daar is meer kans op.
Buiten dat niet echt iets dacht ik, he?
pi_45703353
Ik kon het niet laten om hem tijdens dat we aan het koken waren een stuk wortel te geven.
Maar hij weet nog nt echt hoe het moet.

http://www.youtube.com/watch?v=xMpaqIUEIKs&eurl=
  † In Memoriam † vrijdag 26 januari 2007 @ 18:33:04 #213
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45703382
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:27 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Buiten dat niet echt iets dacht ik, he?
Nee, dacht ook van niet. Als Fons echt interesse toont zou ik beginnen met iets sappigs waar hij niet te grote stukken van af kan bijten. Lucie brabbelt iets dat op 'peer' lijkt
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_45703548
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:33 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Nee, dacht ook van niet. Als Fons echt interesse toont zou ik beginnen met iets sappigs waar hij niet te grote stukken van af kan bijten. Lucie brabbelt iets dat op 'peer' lijkt
Hij smakt als wij eten, en hij was meteen stil toen we hem gisteren die wortel gaven, maar zijne motoriek trekt er nog niet op. Daarvoor is hij eigenlijk nog wat jong.
pi_45704366
Fonsje
Wij aten vandaag ook wortelen en ik dacht ook even: 'zal ik'? Maar ik heb me nog maar even ingehouden. Denk wel dat Eva er binnenkort aan toe is. Ze is zo geïnteresseerd in eten...
Eva
  vrijdag 26 januari 2007 @ 21:47:19 #216
24188 Belana
kloon van belana
pi_45709368
Fons wat een geweldig filmpje Bass Miss
stormy waters...
sailin'
  zondag 4 februari 2007 @ 10:15:06 #217
24188 Belana
kloon van belana
pi_45964232
Ik begrijp toch niet hoe jullie kinderen dat nou doen hoor Ezra hapt enorme stukken en stikt daar dus in zowat en ik voel me er zo naar bij. hebben jullie dat nou helemaal niet?
Ik ben er dus ook maar mee gestopt, want of ik doe iets fout ofzo, of ik ben te bang
stormy waters...
sailin'
pi_45964548
quote:
Op zondag 4 februari 2007 10:15 schreef Belana het volgende:
Ik begrijp toch niet hoe jullie kinderen dat nou doen hoor Ezra hapt enorme stukken en stikt daar dus in zowat en ik voel me er zo naar bij. hebben jullie dat nou helemaal niet?
Ik ben er dus ook maar mee gestopt, want of ik doe iets fout ofzo, of ik ben te bang
Mikael neemt ook hele grote happen. Maar die sabbelt er net zo lag op tot het helemaal uit elkaar valt. En soms probeert ie het wel weg te slikken dan kokhalst hij een keer en dan weet ie weer dat dat dus niet kan.
Kevin vind het ook doodeng hoor. Als ie een groot stuk heeft is Kevin bang dat ie stikt. Ik heb dat helemaal niet. Kokhalzen is alleen maar goed denk ik dan.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  zondag 4 februari 2007 @ 10:54:20 #219
24188 Belana
kloon van belana
pi_45964697
quote:
Op zondag 4 februari 2007 10:47 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Als je nou een liga probeert. DAt valt zo uit elkaar als ze dat in de mond hebben.
heb ff je post meegenomen hierheen vanuit het babietjestopic.

Joh, zelfs daar stikt ie half in, probeert constant enorme brokken door te slikken en zo makkelijk valt liga niet uit elkaar dus want dat dacht ik ook.
Nou, ik denk dat het ook wel gewoon mijn angst is eigenlijk, bang dat ie stikt. Ik voel me zo machteloos als ie zo aan het kokhalzen is. Als ie wel ergens echt in zou stikken kan ik niks doen echt voor mijn gevoel. ik weet wel dat daar methodes voor zijn, maar wat als dat niet lukt en mijn kind stikt...
dat zijn dus mijn angst visioenen...
stormy waters...
sailin'
  zondag 4 februari 2007 @ 10:55:16 #220
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45964715
Misschien is ezra gewoon een kindje wat meer baat heetf bij prutjes ipv Rapley, niet druk om maken belaan niet doen
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zondag 4 februari 2007 @ 10:57:12 #221
24188 Belana
kloon van belana
pi_45964739
ja het ene kind is het andere niet he... thanks. soms heb je zo dingen in je hoofd zitten hoe je ze wilt doen en als dat dan niet gaat he.. dat voelt rot. dat is het denk ik. want wat maakt het uiteindelijk uit eigenlijk? waar maak ik me nou eigenlijk druk om? muts... (ik dus)
stormy waters...
sailin'
  zondag 4 februari 2007 @ 10:59:30 #222
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45964777
Precies ieder kindje is uniek, en elke ouder heeft toch wel bepaalde dingen zoals hij het wilt doen, maar soms loopt het allemaal anders.. jammer helaasch.
Wat belangrijk is wat het kind nodig heeft, en voor ezra is dat nog prutjes ipv stukjes, voor een ander is dat weer anders en dat geeft niets

En je bent geen muts gewoon een bezorgde mama
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_45964793
quote:
Op zondag 4 februari 2007 10:57 schreef Belana het volgende:
ja het ene kind is het andere niet he... thanks. soms heb je zo dingen in je hoofd zitten hoe je ze wilt doen en als dat dan niet gaat he.. dat voelt rot. dat is het denk ik. want wat maakt het uiteindelijk uit eigenlijk? waar maak ik me nou eigenlijk druk om? muts... (ik dus)
Ja als het niet wil dan wil het (nog) niet. Ik heb Mika gister geprobeert een broodkorst te geven. Die propt ie dus ook helemaal tegelijk naar binnen. Die krijgt ie voorlopig dus ook even nog niet. Probeer het over een maandje nog wel eens
Ezra vind het misschien allemaal te lekker om er rusitg de tijd voor te nemen
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  zondag 4 februari 2007 @ 11:07:24 #224
24188 Belana
kloon van belana
pi_45964915
ja, het is met Ezra altijd allemaal vlug vlug. zijn flessen gaan ook binnen 5 minuten naar binnen (240 cc) het is altijd al een schrokop geweest. ik wacht er gewoon mee allemaal. nu besloten. geen angst toestanden meer.
Ik vond die foto's van Mika zo mooi trouwens met die banaan MeNicole
stormy waters...
sailin'
pi_45965197
quote:
Op zondag 4 februari 2007 11:07 schreef Belana het volgende:
ja, het is met Ezra altijd allemaal vlug vlug. zijn flessen gaan ook binnen 5 minuten naar binnen (240 cc) het is altijd al een schrokop geweest. ik wacht er gewoon mee allemaal. nu besloten. geen angst toestanden meer.
Ik vond die foto's van Mika zo mooi trouwens met die banaan MeNicole


En Mika is inderdaad errug lief, zo lekker etend . Al schrok ik echt van hoeveel hij eet, als ik dat bij Ronja aan zou bieden zou ze halverwege de dag voor pampus liggen denk ik
pi_45967970
quote:
Op zondag 4 februari 2007 11:26 schreef owlet het volgende:

[..]



En Mika is inderdaad errug lief, zo lekker etend . Al schrok ik echt van hoeveel hij eet, als ik dat bij Ronja aan zou bieden zou ze halverwege de dag voor pampus liggen denk ik
Normaal krijgt ie die broodkorst niet hoor. Dat was om even te proberen. Hij krijgt normaal alleen een stuk fruit en daarna de fles. Hij krijgt wat ie hebben mag. Maar het smaakt hem allemaal zo lekker dus af en toe krijgt ie wel meer fruit dan een peer of banaan of appel. Dan eet ie er zo 2 op
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2007 @ 16:37:34 #227
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45975179
quote:
Op zondag 4 februari 2007 10:54 schreef Belana het volgende:

[..]

heb ff je post meegenomen hierheen vanuit het babietjestopic.

Joh, zelfs daar stikt ie half in, probeert constant enorme brokken door te slikken en zo makkelijk valt liga niet uit elkaar dus want dat dacht ik ook.
Nou, ik denk dat het ook wel gewoon mijn angst is eigenlijk, bang dat ie stikt. Ik voel me zo machteloos als ie zo aan het kokhalzen is. Als ie wel ergens echt in zou stikken kan ik niks doen echt voor mijn gevoel. ik weet wel dat daar methodes voor zijn, maar wat als dat niet lukt en mijn kind stikt...
dat zijn dus mijn angst visioenen...
Liga plakt enorm aan het verhemelte. Juist iets om in te 'stikken' als het losschiet. In de (pre)logopedie wordt het dan ook weleens gebruikt om een wurgreflex op te wekken.
Die grote brokken, hapt Ezra die zelf ergens vanaf of pakt hij een groot brok dat hij in z'n mond propt?
Indien het laatste dan zou ik iets geven waar hij zelf een stukje vanaf moet happen. Grote kans dat hij het dan wat bescheidener aanpakt Hebben jullie het worteltje al geprobeerd?
Ik begrijp je angst heel goed, maar kinderen zijn echt goed beschermd door de aangeboren wurgreflex.
Een heeeel erg klein percentage daargelaten. Maar die hebben ook al problemen met bv/kv.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  zondag 4 februari 2007 @ 16:43:50 #228
108648 cattie
lieve moeder
pi_45975400
Wat leuk, al die rapleyende kindjes!
Wat een Mika veel joh! Echt goed.

Naar aanleiding van jullie verhalen heb ik Ive vandaag een boterham met geprakt fruit gegeven. Hij heeft er niet veel van gegeten, maar het beviel hem (en mij dus ook) goed!
  zondag 4 februari 2007 @ 17:00:54 #229
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45976109
Belana, je zou ook heel kort gekookte broccoli kunnen proberen, daar kan hij geen groot stuk van af happen en dat wat hij af hapt zijn kleine krummeltjes. Of de wortel idd, niet tot snot gekookt dan.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2007 @ 17:40:42 #230
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45977666
quote:
Op zondag 4 februari 2007 16:43 schreef cattie het volgende:
Wat leuk, al die rapleyende kindjes!
Wat een Mika veel joh! Echt goed.

Naar aanleiding van jullie verhalen heb ik Ive vandaag een boterham met geprakt fruit gegeven. Hij heeft er niet veel van gegeten, maar het beviel hem (en mij dus ook) goed!
Leuk, Cattie! foto, alstjeblieft
Als dat zo doorgaat kun je de vervallen flesvoeding straks vervangen door een boterhammetje of een stuk fruit. Rapleyen is vast ook leuk voor Ive's papa om te doen
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  zondag 4 februari 2007 @ 17:54:01 #231
108648 cattie
lieve moeder
pi_45978134
Mijn man rapleyd enthousiast mee hoor!
Ik hoop echt dat Ive snel zoveel binnen krijgt van fruit of brood dat er een voeding kan vervallen. Hij eet nu alleen nog maar minime stukjes. Maar hij krijgt wat binnen en went eraan, dat is het belangrijkst.
Helaas heb ik geen foto gemaakt daarvan, sorry.
  zondag 4 februari 2007 @ 18:45:36 #232
24188 Belana
kloon van belana
pi_45980020
quote:
Op zondag 4 februari 2007 16:37 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Liga plakt enorm aan het verhemelte. Juist iets om in te 'stikken' als het losschiet. In de (pre)logopedie wordt het dan ook weleens gebruikt om een wurgreflex op te wekken.
Die grote brokken, hapt Ezra die zelf ergens vanaf of pakt hij een groot brok dat hij in z'n mond propt?
Indien het laatste dan zou ik iets geven waar hij zelf een stukje vanaf moet happen. Grote kans dat hij het dan wat bescheidener aanpakt Hebben jullie het worteltje al geprobeerd?
Ik begrijp je angst heel goed, maar kinderen zijn echt goed beschermd door de aangeboren wurgreflex.
Een heeeel erg klein percentage daargelaten. Maar die hebben ook al problemen met bv/kv.
Ik heb wortel geprobeerd, een hele en dan idd niet al te lang gekookt, maar net zacht zeg maar, en rijstwafel en broodkorst en banaan. bij alles presteert mijn menneke het er grote brokken vanaf de halen. maar ook met kleinere stukjes heeft ie moeite. Hij vind het ook niet prettig lijkt wel.
Dus ik ga het gewoon over een tijdje weer proberen

Maar wel bedankt voor de tips hoor, over een maandje ofzo als ik weer ga proberen heb ik daar zeker wat aan
stormy waters...
sailin'
pi_45983744
Als ik Mikael rijstewafel geef dan moet ie wel kokhalzen. Dat krijgt hij niet zacht maar kan er wel grote stukken afbijten. Vanavond had Mika al iets eerder dan ons eten gehad. Toen wij aan het eten waren zat hij erbij in de kinderstoel en had ik hem een stuk courgette gedaan. Hij was aan het smikkelen en smeren. Hij at om de buitenkant heen Hij zat er helemaal onder. Rapleyen= na eten douchen, hahaha, mijn kleine smeerpoets
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  maandag 5 februari 2007 @ 08:28:59 #234
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45998617
Belana, dat zou idd mijn volgende tip zijn,lekker laten rusten enhetover een tijdje nog eens proberen. Ezra plukt vanzelf wel het eten uit je hand ofzo..
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_46022847
Klein crosspostje omdat ik vind dat dit topic echt vol moet met foto's van rapleyende kindjes

Vandaag aten we broccoli!






Niet zichtbaar op de foto: onze teckel die als een permanente stofzuiger onder de kinderstoel haar werk doet.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 08:17:34 #236
24188 Belana
kloon van belana
pi_46031209
wat leuk owlet

en wat kan ze al goed zitten
stormy waters...
sailin'
pi_46033919
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 08:17 schreef Belana het volgende:
wat leuk owlet

en wat kan ze al goed zitten
Ze heeft genoeg spekkies om haar te steunen
pi_46034521
Merlijn kreeg daarstraks weer eens lekker banaan. Alleen dat proppen vind ik nu zo grappig. Hele stukken, had ze in stukjes van ruim 1,5 cm dik, gingen erin. Mond nog niet leeg volgende erbij. Komt de banaan naar buiten wordt hij er weer in terug geduwd. Ik heb het nog geprobeerd vast te leggen op foto, kijken of ik het vanavond kan posten.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 22:03:22 #239
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_46056604
en beelden van het hier boven me vernoemde :



pi_46517615
Wij hebben Anna maandag (6 maanden + 1 dag) een stron broccoli in d'r handjes geduwd, nou, de broccoli zat overal behalve ín Anna. . Geeft ook niks, hoeft niet in één keer. Beetje geholpen en dinsdag zaten er zowaar (een paar!) stukjes broccoli in d'r luier. .

Gisteravond heeft ze, omdat ze onder etenstijd zo lekker lag te slapen, een baby-Liga gekregen (zijn ook grote stukken, dus ook Rapley toch? ) en die had al meer d'r interesse geloof ik. Voorlopig is het vooral een ander soort speelgoed dat ergens naar smaakt ofzo.

Vandaag of morgen gaan we eens een potje proberen, maar het mee-eten dmv Rapley zal wel de boventoon blijven voeren hopelijk.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46541459
We hebben laatst ook liga's geprobeerd hier maar na drie dagen ellende omdat mevrouw helemaal over de zeik gaat als het kontje liga afgepakt wordt of als ik die vieze plakzooi uit haar mond pulk heb ik ze weggemikt.
Brood gaat een stuk beter, dat kan ze nu met haar twee tanden echt wegkauwen zonder van die plakzooi die gerust een uur boven in haar mond blijft zitten.

Vandaag had ze tijdens het eten binnen no-time haar banaan op. Om haar bezig te houden dus maar een spruitje gegeven. Dikke tranen! Spruiten zijn overduidelijk NIET lekker
Ik heb Midas Dekkers trouwens een keer horen vertellen dat er een heel logische reden is dat kinderen niet van spruiten houden. Het naar verhouding hoge gehalte aan zwavel in spruiten is helemaal niet zo goed voor een kinderlijfje.

Ik merk trouwens steeds meer dat ik een behoorlijk op eten georienteerd kind heb dat makkelijk en snel met eten te troosten is. Best moeilijk om daar niet te veel aan toe te geven want het is wel erg makkelijk om haar een broodkorst in handen te geven als ze wat zeurderig is
  donderdag 22 februari 2007 @ 07:19:08 #242
24188 Belana
kloon van belana
pi_46549381
maar dat is toch niet zo erg owlet? op zich duwen die kleintje alles in hun mond, das gewoon een reflex, of het nou eten is of iets anders. of is ze echt alleen maar blij als het eten is?
stormy waters...
sailin'
pi_46551176
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 07:19 schreef Belana het volgende:
maar dat is toch niet zo erg owlet? op zich duwen die kleintje alles in hun mond, das gewoon een reflex, of het nou eten is of iets anders. of is ze echt alleen maar blij als het eten is?
Het is ook niet zo erg (en ja, ik heb het nu echt alleen over eten). Verre van zelf. Het is alleen een observatie; het viel me op dat dit een kindje is dat makkelijk te paaien en te troosten is met eten. Dat vind ik niet goed om te doen later dus moet ik daar nu al op letten. Maar nogmaals, het is geen halszaak.
  donderdag 22 februari 2007 @ 10:10:31 #244
24188 Belana
kloon van belana
pi_46551201
ach, het is goed om je bewust te zijn van dat soort dingen ja
stormy waters...
sailin'
pi_46553138
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 22:10 schreef owlet het volgende:
We hebben laatst ook liga's geprobeerd hier maar na drie dagen ellende omdat mevrouw helemaal over de zeik gaat als het kontje liga afgepakt wordt of als ik die vieze plakzooi uit haar mond pulk heb ik ze weggemikt.
Voorlopig heeft het toch niks met eten te maken wat ze doet, het gaat er (denk ik) nu vooral om dat ze bekend raakt met het fenomeen eten, etc, etc. Dus dan is een Liga net zo handig, ze krijgt toch effectief niks binnen.

Gisteren een potje geprobeerd: geen succes! . Krijsen, stikken en kokhalzen.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46553249
ik vond een liga ook niet zo handig in 't begin hoor. veel te plakkerig inderdaad, vormt al snel een enorme klomp in de mond ook. een droge broodkorst werkte veel beter.

anna, broccoli in de luier, olé!
pi_46553704
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:09 schreef owlet het volgende:

[..]

Het is ook niet zo erg (en ja, ik heb het nu echt alleen over eten). Verre van zelf. Het is alleen een observatie; het viel me op dat dit een kindje is dat makkelijk te paaien en te troosten is met eten. Dat vind ik niet goed om te doen later dus moet ik daar nu al op letten. Maar nogmaals, het is geen halszaak.
Of je kan het anders bekijken, doordat ze nu nooit moet 'hunkeren' naar eten gaat ze dat later (als ze zelf voor haar eten verantwoordelijk is) ook niet doen.
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:45:45 #248
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_46553778
Eens troosten/paaien met een broodkorst is heus niet erg, denk alleen dat het gewoon de balans er in vinden is.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_46553907
Ik heb een hekel aan liga, er zit een zo'n berg suiker in. Emma heeft het dus nooit gekregen. Wel af en toe een nijntjekoekje overigens waar ook suiker in zit. Om even aan te geven dat ik niet helemaal tegen suiker ben. Ik merkte alleen in mijn werk dat zowel ouders als leidsters vaak het idee hebben dat Liga gezond is,dat is het niet,het valt onder de categorie koek. Emma rapleyt trouwens rustig verder, ze eet zowel zelf als dat wij haar voeren (dan krijgt ze toch wat meer binnen) Regelmatig geeft ze aan dat ze het zelf wil doen(dat mag dan ook).

edit: ik ben een emotie-eter en ik waak er ook heel erg voor dat ik Emma geen eten geef omdat ze zielig is of pijn heeft gehad oid. Eten is voor als je trek hebt (of soms gewoonvoor de lekker).
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_46553991
klopt jelief, dat vind ik er ook een groot nadeel van. als kind kreeg ik veel liga en dat was niet bepaald goed voor m'n melkgebit. veel mensen voegen ook standaard een liga aan 't fruithapje toe, zou ik ook ten zeerste willen afraden. zo wennen ze aan veel onnodige suiker.
pi_46554141
Dat is er ook zo een ja, helemaal niet nodig, een halve banaan erbij en het wordt ook dikker,
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:58:30 #252
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_46554171
rijstebloem dikt ook in en is nog beter als banaan aangezien banaan verstoppende werking kan hebben.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_46554203
Ik heb gisteren nog even de verpakking van een eerste stap Liga zitten bestuderen, maar er is me geen overdreven hoeveelheid suiker opgevallen?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46554227
Zo'n opvoedkundig dilemma is het helemaal niet Ik vind ook zo af en toe een broodkorst als troost om zelfs misschien heel opvoedkundig oncorrect als omkoopmiddel niet slecht, heus. Eten moet ook leuk zijn en als zij plezier heeft in eten dan vind ik dat alleen maar fijn.
Het was, nogmaals, alleen een observatie. Ik herkende mijn broertje en mijn man en hun manier van met eten omgaan er in en dat vind ik grappig. Ik verbaasde me ook een beetje dat er al zo veel karaktereigenschappen in mijn kindje zitten. Het is al lang geen melkdiertje meer en dat vind ik leuk, mooi, spannend, eng en prachtig tegelijk.
Tegelijkertijd besefde ik me, misschien is dat naief maar ik had er nooit bij nagedacht dat dat zo vroeg al begint, dat de manier waarop mijn man en ik omgaan met eten voor Ronja nu al van invloed kan zijn op hoe ze later met eten om gaat.
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:01:09 #255
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_46554239
ik ken de liga's alleen van zien en zou het dus niet weten ( geen vergelijkingsmateriaal)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_46558040
Wij gebruiken koekies van Bambix. Die sabbelt hij en dan kan hij een stukje afbijten.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  donderdag 22 februari 2007 @ 14:26:31 #257
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_46558360
bambix hebben wij ook ja en anders krijgt Romijn een soepstengel of stuk krentenbol voor tussendoor.
pi_46769752
Nou goed, Anna is nog steeds geen natuurtalent geloof ik. Ze lijkt alles vies te vinden (in ieder geval aan d'r gezichtsuitdrukking te zien) of het nu Rapley is of uit een potje komt... ze hoeft het gewoon niet lijkt het. Eten is vooral om mee te spelen en gooien, af en toe beland er wel een stukje in d'r mond, maar ze weet dan niet hoe snel dit weer naar buiten te werken, compleet met alle dramatiek die daar weer bij hoort enzo. . Erg leuk. Achja.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  † In Memoriam † woensdag 28 februari 2007 @ 15:21:17 #259
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_46773586
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 13:34 schreef Jarno het volgende:
Nou goed, Anna is nog steeds geen natuurtalent geloof ik. Ze lijkt alles vies te vinden (in ieder geval aan d'r gezichtsuitdrukking te zien) of het nu Rapley is of uit een potje komt... ze hoeft het gewoon niet lijkt het. Eten is vooral om mee te spelen en gooien, af en toe beland er wel een stukje in d'r mond, maar ze weet dan niet hoe snel dit weer naar buiten te werken, compleet met alle dramatiek die daar weer bij hoort enzo. . Erg leuk. Achja.
Het komt vast wel bij Anna.
Lucie (bijna 8 mnd oud) trekt vaak een gezicht dat lief en ik eerst interpreteerden als 'vies'. Maar bij haar bleek het te betekenen dat ze iets nieuws proeft en overweegt wat ze er van vindt.
Zo kan het gebeuren dat ze 'vies' kijkt bij het eerste proeven van een nieuwe groente, om er vervolgens smakelijk op aan te vallen.
Rapleyen is voor Lucie nog steeds vooral onderzoeken, alleen een banaan gaat volledig op. En van andere dingen eet ze steeds een muizenhapje meer. 't Echte vast voedsel eten komt bij haar langzaam, maar we hebben de tijd Het belangrijkste is dat ze met plezier wil proeven en onderzoeken, en smaak ontwikkelt.
(Bloemkool yay, broccoli nee.)
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_46773825
Ik maak me er ook totaal geen zorgen om hoor, het laatste wat ik wil is dat we van het eten een strijd gaan maken. Voorlopig is het maar BIJvoeding en geen HOOFDvoeding.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46801632
Hoe schadelijk zijn gluten eigenlijk?
Fons sabbelt liefst van al op een broodkorst en eerst kreeg hij er toch niet echt iets van binnen, dus kon het me niet zoveel schelen. Maar nu begint hij er toch wel echt van te eten.
Ik zat dus te denken dat ik misschien beter van die koeken zonder gluten koop voor hem, maar anderzijds lijkt me een korst brood beter dan hem gewoon te maken aan koek...
pi_46801681
Gluten zjin toch alleen schadelijk als je er allergisch of overgevoelig voor bent? Het lijkt me niet nodig ze op voorhand uit te sluiten, want kwaad kunnen ze toch niet?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46801720
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 11:53 schreef Jarno het volgende:
Gluten zjin toch alleen schadelijk als je er allergisch of overgevoelig voor bent? Het lijkt me niet nodig ze op voorhand uit te sluiten, want kwaad kunnen ze toch niet?
Ja, dat vroeg ik me af, of er nog een andere reden voor is.
Er is namelijk niet echt veel kans dat hij allergisch is.
Maar ja, je leest dan overal dat het pas vanaf acht maanden mag...
  donderdag 1 maart 2007 @ 12:45:05 #264
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_46803273
brood is idd niet een van de dingen die je als eerste probeert, ivm veel allergenen zoals gluten/kippenei/koemelk en zelfs sporen van noten..

Ik denk dat je beter rijstewafeltjes kan proberen bass-miss dat wordt ook zacht plakt niet en is beter nog als die plakkerige koekjes.
als je toch liever brood wilt geven zou ik speltbrood nemen is veel minder allergeen
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 1 maart 2007 @ 12:52:49 #265
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_46803546
Als hij er nu regelmatig op sabbelt en geen reacties heeft, denk ik niet dat hij allergisch is.

/hier op het CB wordt trouwens met 7 maanden geintroduceerd volgens mij en volgens mij was dat niet per se te maken met de gluten, maar meer met het verteren van brood in darmen.
Bij 4 maanden zou ik denk ik wel voor rijstwafeltjes ofzo gaan trouwens
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 1 maart 2007 @ 12:54:56 #266
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_46803622
idd ook met verteren maar dat staat weer ivm de gluten
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_46803642
Volgens mij moet je je ook niet gek laten maken door die allergie-dit-en-dat-praat hoor. Tuurlijk moet je geen gekke dingen doen, maar ach. Zo'n vaart zal het niet lopen, zeker niet als hij er nu ook al niet op reageert. Anna sabbelt nu ook op stukjes brood en dat gaat prima.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 1 maart 2007 @ 12:59:42 #268
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_46803799
Als hij er niet op reageert is hij niet allergisch volgens mij. Het is niet voor niets dat glutenvrij zo strikt gescheiden gehouden moet worden omdat zelfs het kleinste beetje al genoeg is voor reacties.

Als hij dat lekker vindt en er niet op reageert lijkt het me dat het geen kwaad kan.

Wat Jarno zegt zeg maar.
***
pi_46806451
Fucking Rapley methode...praat een smet je grootmoeders....
Je pa en ma hebben daar waarschijnlijk ook gewoon aan de tiet gelegen voordat de yank Rapley besloot een berg geld te verdienen aan iets dat al vanaf de neanderthalers gedaan wordt

Bijten en of grijpen betekend "vast" voedsel
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  donderdag 1 maart 2007 @ 14:38:50 #270
62233 Jelief
ikke lief!
pi_46807487
a: Rapley verdient niets aan de methode, het is naar haar vernoemd omdat zij onderzoek heeft gedaan naar het hoe en waarom van bijvoeding. In de loop der jaren is men gaan denken dat kinderen vanaf 4 maanden al toe zouden zijn aan bijvoeding. Aangezien baby's van 4 maanden niet kunnen kauwen kregen ze prutjes. hier kun je er meer informatie over vinden.

En ja vroegah deed men het ook zo maar dat waren we met zijn allen even vergeten zeg maar...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 1 maart 2007 @ 15:08:00 #271
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_46808373
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 14:09 schreef desiredbard het volgende:
Fucking Rapley methode...praat een smet je grootmoeders....
Je pa en ma hebben daar waarschijnlijk ook gewoon aan de tiet gelegen voordat de yank Rapley besloot een berg geld te verdienen aan iets dat al vanaf de neanderthalers gedaan wordt

Bijten en of grijpen betekend "vast" voedsel
diezelfde grootmoeders die al met 2 weken sinaasappelprut gaven? of directe koemelk met suiker en stukjes brood er in gesopt ? Nee dankje dat soort volk ben ik al genoeg tegen gekomen
Vroegah was niet alles beter.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_46809035
Als je wil fulmineren, zorg dan eerst dat je weet waarover je het in hemelsnaam hebt, en als je dan nog wil fulmineren, doe dat dan tegen de babyvoedings-industrie, die de mensen (inclusief gezondheidswerkers) wijs gemaakt heeft dat we allemaal dure potjes moeten kopen met vieze prut en hardnekkig vasthouden aan bijvoeden vanaf 4 maanden, en niet tegen een onderzoekster die weer eens onder de aandacht bracht wat we vergeten waren (precies wat jij zegt dus eigenlijk en dan zonder dat geld verdienen). Over bergen geld verdienen gesproken...
Variety is the spice of life
pi_46810166
Lees er idd eerst eens over, desiredbard.

Ja, rijstwafels kan ik dan idd ook geven.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 10:02:51 #274
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_46837524
Leuk BassMiss, dat Fons zo begint te eten! Hier wachten we nog een maandje, maar dan willen we ook gaan beginnen.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  vrijdag 2 maart 2007 @ 10:20:38 #275
3744 Kleintje
op en top!
pi_46837955
Geen 'zin' om het hele topic te lezen. Heb wel dat stuk op de borstvoedingssite gelezen. Maar voor mij duurt dit nog zoooo lang dat ik me er nog niet echt in verdiep.
Maar nu had ik het er met een vriendin over en die vroeg me dus hoe het dus zat met 'netjes' eten.
Je geeft dus vanaf 6 maanden het eten en dat kunnen ze zelf pakken in hun knuistje. Maar vanaf wanneer ga je dan met een lepeltje aan het werk?
  vrijdag 2 maart 2007 @ 10:36:56 #276
1762 YPPY
Yppiaans
pi_46838432
Anna heeft nu twee of drie keer uit een potje gegeten, dat ging met een lepeltje. Anders wordt de chaos echt te groot. En dan is het nog een zooitje met lepeltje. Netjes eten zal nog wel lang gaan duren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 2 maart 2007 @ 10:42:43 #277
62233 Jelief
ikke lief!
pi_46838611
Kleintje, Emma kon met een maand of elf een beetje met een vorkje brood prikken, nu kan ze dat al behoorlijk. Ze eet inmiddels ook netjes van een lepel en vork. We geven haar wel een vork bij de boterham maar meer om het oefenen dan dat we verwachten dat ze de hele boterham met een vork eet. Het schijnt beter voor de motoriek te zijn om met je handen te eten, zo stimuleer je beide handen en niet een. Avondeten voeren we als het een prutje is (vaak bij ons) , is het wat droger dan mag ze zelf eten, ze probeert nu vaker met een lepel te eten, maar ook hier weer, als ze met haar handen eet mag dat omdat dat voor haar makkelijker is. Ons motto is; eerst goed eten en dan netjes. Ik heb goede hoop dat ze als ze een jaar of drie is ze redelijk netjes met een vork en lepel kan eten, tot die tijd vegen we de vloer aan na het eten
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_46846463
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 15:08 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

diezelfde grootmoeders die al met 2 weken sinaasappelprut gaven? of directe koemelk met suiker en stukjes brood er in gesopt ? Nee dankje dat soort volk ben ik al genoeg tegen gekomen
Vroegah was niet alles beter.
God ...je ouders zijn zo rot uitgevallen en jij ook...
Mensheid huppelt al miljoenen jaren rond... nee maar Rapley "Rip Them Of" Sceptic Tank weet het beter en vindt het wiel opnieuw uit....
Ieder zijn meug.... het is maar waar je tijd en geld aan wilt verspillen

En nee je hoort mij nniet over babyprut potjes, Als je een avondje Indonesisch of japans eet is zo'n potje best makkelijk.
Babyprut in potje of bonen uit blikj komt op hetzelfde neer... dezelfde conserverings middellen
met dit veschil dat ik ook niet alle dagen uit potjes en blikken eet vers is altijd gezonder

Gaat erom dat sinds het begin van de mensheid aan de tiet gelegen heeft.... en hoewel de meeste mannen er graag an terugwillen, eten we allemaal vast voedsel..... zonder meneer Rapley die met zijn "methode" dus gewoon het wiel heruitgevonden heeft.

Net zo zielig als dit: http://www.brillbaby.com.

[ Bericht 17% gewijzigd door desiredbard op 02-03-2007 14:48:44 ]
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46846739
er gaat dus juist minder geld in zitten db, jij hebt geloof ik echt een probleem met lezen?
pi_46846802
rapley is een mevrouw maar los daarvan propageert zij juist vrij langdurige borstvoeding, en daarna wennen aan vast voedsel. wat vind je er nou zo zielig aan?
  vrijdag 2 maart 2007 @ 14:50:17 #281
62233 Jelief
ikke lief!
pi_46846821
Je hebt het niet gelezen hè? Nog geen zinnetje? Zelfs niet wat er hier geschreven werd.
Ter informatie: ik heb geen cent extra hoeven uitgeven aan het voeden van mijn kind. Ze at al snel mee met wat wij aten, geen potjes oid.
Als jij zo nodig wilt blijven denken dat dit een of andere dame is die veel geld wil verdienen aan het voeden van kinderen dan moet je ergens anders wezen, bij Sonja Bakker of bij nutricia of welk ander potjesmerk dan ook.

ennuh, loop jij nog in een berenvelletje rond? eet je enkel rauw vlees? Een beetje vooruitgang hebben we toch wel geboekt niet? Dus ook op het vlak van voedsel zijn we wat wijzer geworden, inmiddels weten we dat sinaasappel niet zo geweldig is voor kleine babytjes, ze gaan er niet dood aan maar beter is om er even mee te wachten.

En extra tijd, ach hoeveel tijd kost het om wat groente uit de pan te vissen?
edit: reactie op edit:
In potjes babyvoeding zitten geen conserveringsmiddelen, dat mag wettelijk namelijk niet.
Als je nou eerst eens even weet waar je het over hebt voor je een discussie uitlokt?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_46846881
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:40 schreef desiredbard het volgende:

Gaat erom dat sinds het begin van de mensheid aan de tiet gelegen heeft.... en hoewel de meeste mannen er graag an terugwillen, eten we allemaal vast voedsel..... zonder meneer Rapley die met zijn "methode" dus gewoon het wiel heruitgevonden heeft.
Wat Rapley doet is voornamelijk het (opnieuw) benoemen van de punten die jij hierboven noemt. Dus: zo lang mogelijk borstvoeding, daarna gewoon eten maar geleidelijk introduceren. Dus ik snap niet helemaal waar je je nou zo over opwindt: meneer of mevrouw Rapley heeft nog geen stuiver aan ons verdiend (meneer of mevrouw Olvarit al wel trouwens) terwijl we er wel 'aan' doen (op onze eigen manier).

En wat is er mis met je verdiepen in de voeding van je kind? Je eens druk maken over wat hij of zij binnenkrijgt en op wat voor manier?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46847047
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:47 schreef bixister het volgende:
er gaat dus juist minder geld in zitten db, jij hebt geloof ik echt een probleem met lezen?
Oh en de methodiek boeken....... en de hele cultus er omheen.

Ik irriteer me aan de "methode" van meneer/mevrouw rapleydaar het niet diens methode is
Miljoenenjaren toegepast ... al voor het wiel was uitgevonden en en de voorouders van Rapley muurtekeningen hadden uitgevonden (Hadden die nou niet onder een Mastodontje kunnen lopen) en zeker met success toegepast voordat men met abyvoeding op de proppen kwam.

Ieder mens die daar logisch over nadenkt... beseft dat toch?

Al die ophef over "DE" Rapley methode ... is het papier waarop het geschreven staat en de bandbreedte die het online verbruikt niet waard
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46847123
als je ziet hoe weinig gangbaar het enkele jaren geleden nog was (toen pureerde zo goed als iedereen alles voor het de mond van het kind bereikte), is het kennelijk de aandacht toch waard geweest.
pi_46847156
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:56 schreef desiredbard het volgende:

Ieder mens die daar logisch over nadenkt... beseft dat toch?
Kennelijk niet. Of heb je alle verhalen over overgewicht, allergie-en op jonge leeftijd en andere eetstoornissen gemist?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46847248
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:52 schreef Jarno het volgende:

[..]

Wat Rapley doet is voornamelijk het (opnieuw) benoemen van de punten die jij hierboven noemt. Dus: zo lang mogelijk borstvoeding, daarna gewoon eten maar geleidelijk introduceren. Dus ik snap niet helemaal waar je je nou zo over opwindt: meneer of mevrouw Rapley heeft nog geen stuiver aan ons verdiend (meneer of mevrouw Olvarit al wel trouwens) terwijl we er wel 'aan' doen (op onze eigen manier).

En wat is er mis met je verdiepen in de voeding van je kind? Je eens druk maken over wat hij of zij binnenkrijgt en op wat voor manier?
Idd het wiel opnieuw uitvinden.... en daar vet aan verdienen
En nee niks mis met het verdiepen in de voeding van je kind....

Ik vind het gewoon dom gedrag dat Rapley zo ongeveer al heilig verklaard is voor iets dat normaal is

Verse groenten is gezonder dan pot of blik ....dat weet iedereen
Het is toch geen NASA denkwerk om te beseffen dat dat ook voor baby's geld?
Het feit dat mensen reageren of Die Amerikaanse met wat nieuws komt .....
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46847329
zoveel verdient ze er volgens mij niet aan? het hoofdpunt van haar 'aanpak' gaat bovendien niet om vers of niet vers, maar om pureren of niet pureren.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:04:41 #288
62233 Jelief
ikke lief!
pi_46847351
Het gaat er niet om dat Gil Rapley het op schrift heeft gesteld en het gaat er ook niet om, zij pretendeert ook niet dat het haar methode is( als je de link had gelezen had je dat gezien). Het zijn de moeders die weer naar hun baby zijn gaan kijken voor wat betreft het bijvoeden die het '' De Rapleymethode' zijn gaan noemen. Puur om kort te kunnen weergeven waar ze mee bezig zijn en ervaringen te delen. Mijn moeder heeft mij prutjes gegeven en had dus geen ervaring met het geven van stukjes aan baby's van 6 maanden. Voor tips was ik aangewezen op i-net, bij andere moeders en de bv-sites. Doordat ik er over gelezen heb ben ik niet meteen naar de potjes gaan grijpen, gelukkig maar het heeft mij een hoop centen uitgespaard en veel lol gegeven bij het kijken naar hoe Emma van alles ontdekte.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_46847353
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:01 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Idd het wiel opnieuw uitvinden.... en daar vet aan verdienen
En nee niks mis met het verdiepen in de voeding van je kind....

Ik vind het gewoon dom gedrag dat Rapley zo ongeveer al heilig verklaard is voor iets dat normaal is

Verse groenten is gezonder dan pot of blik ....dat weet iedereen
Het is toch geen NASA denkwerk om te beseffen dat dat ook voor baby's geld?
Het feit dat mensen reageren of Die Amerikaanse met wat nieuws komt .....
Okay, ik geef het op. Je wil het gewoon niet snappen/horen.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46847377
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:59 schreef Jarno het volgende:

[..]

Kennelijk niet. Of heb je alle verhalen over overgewicht, allergie-en op jonge leeftijd en andere eetstoornissen gemist?
Moet je er toch eens WETENSCHAPPELIJK werk op na slaan.
Borstvoeding...aangetoont... BIJDRAGE .... dus niet niet de ultieme zaligmaker

En zoals al eerder aangehaals je potje/blikje bonen/wortellen/erwten pureren is precies hetzelfde als Olvarit.... dezelfde conserveringsmiddelen en kleurstoffen etc

Dus om babyvoer producenten hier nu aan te wijzen.....
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46847596
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:05 schreef desiredbard het volgende:

En zoals al eerder aangehaals je potje/blikje bonen/wortellen/erwten pureren is precies hetzelfde als Olvarit.... dezelfde conserveringsmiddelen en kleurstoffen etc
Zeg, hou je nou op... Je weet gewoon niet wat Rapley is kennelijk, EERST lezen DAN blazen.
FYI: Rapley heeft níks met het pureren van eten te maken.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:11:55 #292
62233 Jelief
ikke lief!
pi_46847601
Nogmaals, in babyvoeding(potjes prut zeg maar) zitten GEEN conserveringsmiddelen en kleurstoffen etc. Dat mag niet!

Het gaat degenen die op deze manier bijvoeden niet om wát er in de potjes zit maar om hóe.

En nee borstvoeding is niet zaligmakend, Emma krijgt al 16 maanden bv en ze is om de haverklap verkouden. Ik heb echt niet het idee dat ze minder ziek is of geen alergiën heeft omdat ze bv krijgt. Bv is wél de beste start voor een kind, ongeacht wat voor voordelen je eraan wilt verbinden.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:17:38 #293
62233 Jelief
ikke lief!
pi_46847785
Dit is dus Rapley:
Wat je WEL en NIET moet doen bij de babygerichte introductie van vast voedsel (oftewel rapleymethode)
WEL: Geef je baby de kans om mee te doen wanneer iemand anders in het gezin aan het eten is Je kunt hiermee beginnen tegen het einde van de zesde maand. Rond deze tijd beginnen de meeste baby's interesse te tonen in jou te observeren.

WEL: Wees er zeker van dat je baby gesteund in een rechtop positie zit terwijl hij experimenteert met voedsel. In het begin kun je hem op je schoot zetten, met zijn gezicht naar de tafel. Zodra hij vaardigheid begint te laten zien met het oprapen van eten, zal hij bijna zeker groot genoeg zijn om met minimale support in een kinderstoel te zitten.

WEL: Begin met het aanbieden van eten dat babyvuist groot is, liefst in een boogvorm. Geef hem zo veel mogelijk, vooropgesteld dat het geschikt voor hem is, hetzelfde soort eten dat jij eet, zodat hij zich betrokken voelt bij wat er gaande is.

WEL: Biedt verschillende soorten eten aan. Er is geen reden om je baby's ervaring met eten te beperken net zo min als je dat doet met speelgoed.

NIET: Haast je baby niet. Laat hem het tempo bepalen van wat hij doet. In het bijzonder, laat je niet verleiden om hem te 'helpen' door dingen voor hem in zijn mond te stoppen.

NIET: Verwacht niet dat je baby de eerste paar keer ook maar iets eet. Zodra hij heeft ontdekt dat deze nieuwe speeltjes prima smaken, zal hij beginnen te kauwen en, later, slikken.

NIET: Verwacht niet van een jonge baby om een stukje voedsel helemaal op te eten - denk eraan dat hij de vaardigheid om eten dat in zijn vuist zit te bereiken nog niet heeft ontwikkeld.

WEL: Probeer afgewezen soorten voedsel later opnieuw, baby's veranderen vaak van gedachten en accepteren op een later moment eten dat ze oorspronkelijk weigerden.

NIET: Laat je baby niet alleen met zijn eten.

NIET: Geef geen eten dat een duidelijk gevaarlijk is, zoals pinda's.

NIET: Geef geen 'fast food' of kant-en-klaar maaltijden waaraan zout of suiker is toegevoegd.

WEL: Geef water uit een kopje maar maak je niet druk als je baby er niet in geïnteresseerd is. Een borstgevoede baby zal waarschijnlijk voor nog een hele tijd al het drinken dat hij nodig heeft via de borst binnenkrijgen.

WEL: Bereid je voor op rotzooi! Een schone plastic doek op de vloer onder de kinderstoel zal je tapijt beschermen en opruimen makkelijker maken. Het zal je ook in staat stellen om eten terug te geven dat is gevallen, zodat er minder verspild wordt. Je zult prettig verrast zijn door hoe snel je baby leert te eten met heel weinig troep!

WEL: Ga er mee door je baby bij je te laten drinken wanneer hij maar wil, hoe lang hij maar wil. Weet dat
zijn voedingspatroon verandert zodra hij meer van de andere soorten voedsel gaat eten.

WEL: Als je met de fles voedt, of een familiegeschiedenis van voedselintolerantie, allergie of digestieve problemen hebt, bespreek deze methode voor de introductie van vast voedsel dan met je zorgverlener (consultatiebureau arts, kinderarts, kinderdiëtist) voordat je ermee begint.

WEL: Geniet ervan om je kind te zien leren over eten - en zijn vaardigheden te zien ontwikkelen met zijn handen en mond tijdens dit proces!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_46848777
DB, je hebt gewoon niets gelezen, en zo wel heb je het zeker niet begrepen
Variety is the spice of life
pi_46848900
Uitgebreide samenvatting "Heruitgevonden wiel grenzend aan plagiaat"
Korte samenvatting: "bollox"

Om even wat aan te halen
quote:
It is not clear whether a baby-led approach to the introduction of solids is appropriate for babies who are bottle fed; more research is needed to establish this, since bottle-feeding seems to be more mother-led. It is difficult to make predictions about how bottle-fed baby's will manage solids, so we need to be careful. However, as long as care is taken to ensure an adequate fluid intake (see below), there would seem to be nothing inherently wrong in adopting this approach. It is recommended that parents of babies who are being bottle (formula) fed discuss the matter fully with their health advisers if they wish to use this method.
1) tamelijk speculatief dus wat mevrouw stelt
2) Daarmee dus voor alle veiligheid even verwijzen naar een deskundige, dit ivm met het onnatuurlijke verschijnsel flesvoeding

Methode staat ook bekend onder BLW en is al zo oud als mensenheugenis

Die laatste WEL opmerking is gewoon zo enorm zielig...wat moet je dan doen; er misselijk van worden? ...En hoe dwing je iemand ergens van te geniete?
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46849037
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:41 schreef nebelung het volgende:
DB, je hebt gewoon niets gelezen, en zo wel heb je het zeker niet begrepen
Meid.... Ik ben door bliven lezen na het "Nijntje gaat het Bos in" niveau waar jij bent blijven steken.

Ripley vertelt niets nieuws

Zoals gezegd je doet maar fijn wat je wilt aan mij is dat ripley geneuzel niet besteed. Is het hier een discussie forum of is dit een verkapt "ik masturbeer op ripley topic" waar er bij de Heilig verklaarde Auteur geen vraagtekens of kanttekeningen geplaatst mogen worden
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46849312
ik vind het juist heel interessant om kritisch naar deze aanpak te kijken, maar jij haalt gewoon onzin argumenten uit de kast dus dan zijn we snel uitgepraat.
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 2 maart 2007 @ 15:56:08 #298
95752 crew  Chell
Kluns
pi_46849334
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:48 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ripley vertelt niets nieuws

Zoals gezegd je doet maar fijn wat je wilt aan mij is dat ripley geneuzel niet besteed. Is het hier een discussie forum of is dit een verkapt "ik masturbeer op ripley topic" waar er bij de Heilig verklaarde Auteur geen vraagtekens of kanttekeningen geplaatst mogen worden
Ripley vertelt helemaal niets zelfs. Het heet Rapley.
pi_46849388
yoni, dat doet meneer DB volgens mij expres om z'n minachting uit te drukken maar daar wilde ik al niet eens op in gaan.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:58:11 #300
62233 Jelief
ikke lief!
pi_46849421
Drinken aan de borst lijkt meer op kauwen dan zuigen aan een fles, daarom moet je met flesgevoedde baby's watvoorzichtiger zijn en kun je verwachten dat ze wat later gaan kauwen. Rapley gaat er dus vanuit dat je pas begint met vast voedsel als je kind daar aan toe is, als het redelijk stevig in een stoel of op schoot kan zitten, als het naar dingen grijpt, als het kauwbewegingen maakt. Oftewel, kijken naar je kind en niet naar wat de boekjes zeggen.
De dame komt uit de VS, het land van de overbodige waarschuwingen

Laatste opmerking: typisch amerikaans, tuurlijk geniet je van je kind.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_46849798
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 15:55 schreef bixister het volgende:
ik vind het juist heel interessant om kritisch naar deze aanpak te kijken, maar jij haalt gewoon onzin argumenten uit de kast dus dan zijn we snel uitgepraat.
Welk onzin argument?

Het feit dat ze oude koek aan het herhalen is alsof het iets nieuws is?
80% van wat ze verteld is bekend over andere bronnen, en of vanzelfsprekend
Je kunt hetzelfde vinden in zo'n Alkmaarder Almanak
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')