abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:03:25 #1
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_31531144
De Antwerpse band dEUS, opgericht in '91 rond Tom Barman en Stef Kamil Carlens, krijgt pas definitief vorm in de maanden na de Rock Rally finale '92. De groep tourt tweemaal door Spanje en legt daar, onbewust, de fundamenten voor een ontypisch eigen geluid. In eigen land volgt een lijst optredens waaronder enkele opgemerkte voorprogramma's: Walkabouts, Père Ubu, X-Legged Sally, tweemaal Bettie Serveert , The Ex, Tom Cora, Freedy Johnston en een gedeelde affiche met Burma Shave in Namen. Begin '93 neemt dEUS de Maxi CD "Zea" op, in eigen beheer maar produktief bijgestaan door topmuzikaten Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem (bekend van o.m. X-Legged Sally, Maximalist!, Bill Laswell, Flat Earth Society en anderen).



"Zea" wordt door de nationale pers enthousiast ontvangen en kan rekenen op regelmatige airplay bij Update en het Waalse Radio 21. Een maand na de release van de Maxi CD tekent dEUS een contract met de Waalse independent BANG! die meteen een tweede oplage (uitverkochte) Maxi CD's laat persen. Het beleid van BANG! richt zich voornamelijk naar het buitenland.Niet veel later gaat de groep terug de studio in, weerom met Vermeersch en Vervloesem, voor opnames van een eerste full lenght CD. In februari 1994 is er dan de Belgische release van de eerste CD: "Worst Case Scenario".

Niet veel later tekent dEUS met het Engelse Island die voor een Europese release zorgt van "Suds & Soda" (2de maxi) half juli, waarna WCS al snel volgt. In de zomer van '94 speelt dEUS op het campingfestival van T/W, Dour, Pukkelpop, Reading, Lowlands en is er een uitverkochte Nederlandse Tour en een enthousiaste response op WCS van diverse buitenlandse magazines.

"Suds & Soda" krijgt een 'buzzbin' op MTV en ook "Via" mag rekenen op regelmatige airplay, het vertoeft trouwens 10 weken op de eerste plaats in Studio Brussels afrekening. Vier ZAMU Awards en een MTV-nominatie voor 'breakthrough' sluitenhet succesvolle jaar 19'94 af.

In '95 brengt dEUS "My Sister = My Clock" uit, een collage van individuele projecten van de vijf leden. Voorts tourt dEUS dit jaar kriskras door Europa gedurende zes maanden, en doet hierbij zeventien landen aan op alle grote Europese festivals. Na het laatste concert op Lowlands augustus '95, zal dEUS voor acht maanden van het podium verdwijnen.



Rudy Trouvé en Stef Kamil Carlens verlaten dEUS en Craig Ward en Danny Mommens komen in de plaats. In 1996 speelt Stef zijn laatste concert bij dEUS op het pukkelpop festival. In september komt dan de nieuwe CD,"In a Bar , Under the Sea", uit. Na Theme from Turnpike volgen nog vijf singles. dEUS begint ook enige bekendheid in het buitenland te verwerven. Begin 1998 wordt dEUS benoemd tot cultureel ambassadeur van hun land.



The Ideal Crash (1999) worden commercieel iets beter ontvangen en brengt dEUS, ook internationaal, onder de aandacht van een, voornamelijk, alternatief publiek. De hoes van die laatste cd prijkte zelfs in de kamer van Suske in het Suske & Wiske-album De ¤uropummel.

Na het einde van de Ideal Crash tour blijft het een tijdje stil rond dEUS, zeker als blijkt dat frontman Barman bezig is met een film: Any way the wind blows, die in 2003 uitkomt en waarin drie dEUS-liedjes opduiken als ringtones. Dit betekent echter niet het einde van dEUS, ondanks dat in oktober 2004 Craig Ward en Danny Mommens de band verlaten.



Een nieuwe bezetting wordt samengesteld, met als nieuwe leden drummer Stéphane Misseghers (ex-Soulwax), bassist Alan Gevaert en zanger/gitarist Mauro Pawlowski. In deze nieuwe bezetting rond de band (het al deels opgenomen) album af, en 12 september 2005 zag "Pocket Revolution" dan eindelijk het levenslicht.


Discography:

Albums:


Worst Case Scenario (1994)


In A Bar Under The Sea (1996)


The Ideal Crash (1999)


Pocket Revolution (2005)

Non Album releases:
Tom Barman & Guy Van Nueten: Live (2003)
No More Loud Music (2001)
My Sister = My Clock (1995)
Zea E.P. (1993)


Members:

Tom Barman
Klaas Janzoons
Alan Gevaert
Stéphane Misseghers
Mauro Pawlowski


De vorige topics:
dEUS
dEUS (deel 2)
1,000,000 demons can't be wrong...
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:06:31 #2
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_31531221
Ik heb dus geen kaartjes voor een concert. Prutser ben ik.
dEUS
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:15:04 #3
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_31531414
En ja hoor! Ook het Effenaar concert is verplaatst, en wel naar donderdag 27 oktober! Het Paradiso concert was al eerder vandaag verplaatst naar dinsdag 25 oktober.
1,000,000 demons can't be wrong...
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:17:23 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31531462
Groningen ook, naar maandag 24. En het was vrijdag nog niet uitverkocht.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:20:02 #5
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_31531547
De nieuwe (voorlopige) concertagenda:
quote:
21-10-2005 Nighttown, Rotterdam, Holland
23-10-2005 Tivoli, Utrecht, Holland
24-10-2005 Oosterpoort, Groningen, Holland
25-10-2005 Paradiso, Amsterdam, Holland
27-10-2005 Effenaar, Eindhoven, Holland
1,000,000 demons can't be wrong...
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:13:00 #6
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_31532629
Waarom niet allemaal naar november... dan heb ik meer tijd...
pi_31533409
Nu hopen dat de stem hersteld is.
// Last.fm
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:52:36 #8
40163 Razzerr
Something doesn't compute
pi_31533517
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 13:13 schreef peaceman het volgende:
Waarom niet allemaal naar november... dan heb ik meer tijd...
Dat zou wat mij betreft ook makkelijker zijn. Maar in November staat ook al een hele tour in de rest van Europa gepland...
Maw: het zal wel 2006 worden...
pi_31533645
Zondag als voorbereiding op het concert alles nog eens gedraaid van dEUS.
van Zea t/m Pocket revolutien, gaat het concert niet door.

Najaa..
Weekje meer voorpret zullen we maar zeggen
I am the greatest man on earth.
pi_31540358
Gisteren nog met Peter-Paul van de Velvet over gehad, dat we het toch wel een goede plaat vinden.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 19 oktober 2005 @ 12:23:39 #11
71333 BUG80
Stop making sense
pi_31556811
Volgens dEUS.be gaat het concert van vrijdag in Nighttown gewoon door, is de bedoeling. Wat mooi is, aangezien ik daar heen ga

Sommige songs op PR worden nog steeds beter bij elke luisterbeurt (bijvoorbeeld Pocket Revolution, Sun Ra). Topper wat mij betreft, deze plaat.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:30:33 #12
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_31562239
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 12:23 schreef BUG80 het volgende:
Volgens dEUS.be gaat het concert van vrijdag in Nighttown gewoon door, is de bedoeling. Wat mooi is, aangezien ik daar heen ga
Juich nog maar niet te vroeg! Het optreden wat dEUS morgen bij "Raymann=Laat" zou geven is afgelast wegens Tom's stemprobelemen. Ik vrees dus het ergste voor vrijdag....
1,000,000 demons can't be wrong...
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:51:26 #13
71333 BUG80
Stop making sense
pi_31562572
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 17:30 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

Juich nog maar niet te vroeg! Het optreden wat dEUS morgen bij "Raymann=Laat" zou geven is afgelast wegens Tom's stemprobelemen. Ik vrees dus het ergste voor vrijdag....
In dat geval wordt het spannend... duimen voor Tom dan maar

edit: Het zou ook kunnen dat zijn stem wel terug is, maar niet optimaal. In dat geval is een optreden op TV natuurlijk geen goede reclame. Kan ook wishfull thinking zijn.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:55:49 #14
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_31582941
Het lijkt nu toch echt door te gaan morgen!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_31585041
Mooi! En dan ook nog een recensie op de 30e op de FP, kan niet stuk!

Here comes the night train!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:50:22 #16
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_31608490
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:53 schreef methodmich het volgende:
Here comes the night train!
En die stopt vanavond in Nighttown! Ik ben benieuwd hoe Tom's stem het zal houden!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_31608543
Ja ik ga a.s. zondag poging 2 doen, naar Utrecht!
Afgelopen zondag stond het te laat op internet, dus toen waren we al in Utrecht toen we het nieuws te horen kregen.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:58:42 #18
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_31608657
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 17:50 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

En die stopt vanavond in Nighttown! Ik ben benieuwd hoe Tom's stem het zal houden!
Veel plezier! (en ja ik ben jaloers.. )
pi_31609518
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 17:50 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

En die stopt vanavond in Nighttown! Ik ben benieuwd hoe Tom's stem het zal houden!
Doe maar een mooi verslag schrijven morgen!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:50:35 #20
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_31609728
Maandag Oosterpoort. .
Ik ga naar huis.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:42:13 #21
71333 BUG80
Stop making sense
pi_31624662
Het was super gisteravond

Van de vier dEUS concerten die ik gezien heb was dit toch veruit de beste. Goede setlist met een mooie mix tussen oud en nieuw materiaal. Ze begonnen met Pocket Revolution, gevolgd door Magdalena, gewaagde keuze. En we verwachten niet anders, natuurlijk.

Verder kwamen ook nog oude krakers als Roses ( ), Serpentine ( ) en Theme from Turnpike (met fragment van Mauro & the Grooms!) voorbij.

Muzikaal heb ik ze nog nooit zo strak zien spelen, ze zijn duidelijk op elkaar ingespeeld geraakt. Mauro weet zijn podiumact van halfgod in dienst van het geheel goed vorm te geven en ook de bassist kwam lekker los.

Ik had ook het idee dat er op sommige momenten lekker op los werd geïmproviseerd, iets wat ik tot nu toe alleen van verhalen van vroeger wist, maar nooit in het echt heb meegemaakt bij dEUS. Bij de laatste toegift (Suds & Soda) resulteerde dit uiteindelijk in enkele tientallen mensen op het podium. Beveiliging in paniek, en Tom maar gebaren dat het allemaal oké was. Erg gaaf

Ik was ook heel erg gecharmeerd van het voorprogramma trouwens (Absynth Minded). Erg mooie muziek!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:39:56 #22
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_31627178
dEUS in Nighttown draaide vooraf maar om één ding; 'hoe zal Tom's stem het houden?'. Nou, Tommy was gisteren heel goed bij stem! Niet zo heel goed was het voorprogramma, Absynthe Minded. Hoe leuk en sympathiek ik hun eclectische plaatjes ook vind, live is het maar een ongeïspireerde slappe hap. Een op papier zeer interessant instrumentarium dat wel, maar de band mist gewoon de uitstraling om een middelgrote zaal als Nighttown langer dat twee nummers te kunnen boeien. Al blijft het spelen in een voorprogramma natuurlijk een zeer ondankbare taak, zeker als je speelt voor het babbelzieke en verwende Nederlandse concertpubliek.

Sprak ik eerder over het gebrek aan uitstraling en podiumpresentatie van de support-act, groter kon het verschil met dEUS niet zijn. De band kwam, zag en overwon. Openen met 'Pocket Revolution' en 'Magdalena' blijf ik geen sterke zet vinden, maar met het fantastische 'Cold Sun of Circumstance' en klassieker 'Instant Street' brak gisteren de hel pas echt los! Dit was wederom grotendeels te danken aan The Devil Himself; Mauro Pawlowski. Het lijkt erop dat Mauro zich met elk concert beter op z'n plaats gaat voelen. Want hoe wild hij gisteren te keer ging, zo heb ik 'm nog nooit gezien. De manier waarop hij 'Instant Street' naar een ultieme climax bracht, z'n duivelse uithalen in 'Theme From Turnpike' en 'W.C.S' en z'n funkyness in 'Fell Off The Floor, Man' waren werkelijk subliem! Persoonlijke hoogtepunten waren, naast het eerder genoemde, onder andere het briljante 'Sun Ra' en natuurlijk de fantastische nieuwe versie van 'Suds & Soda' ("Shake it like a Poloroid Picture"), wat een live killer blijft dat toch!

Technisch gezien was dit absoluut niet het beste concert wat ik heb gezien, maar qua passie en speelplezier heb ik zelden betere optredens gezien. Ik ga hier dan ook niet lopen zeiken over het feit dat Stéphane er af en toe flink naast zat en het geluid in Nighttown met vlagen enigszins brak klonk. En je zal mij hier al helemaal niet horen zeuren over de babbelkousen die rustige nummers als 'The Real Suger' en het prachtig breekbare 'Serpentine' met hun luide kroegpraat wisten te verpesten. Nee, het concert was té goed om me daar echt druk over te maken.

Bedankt voor de rozen en tot morgen in Tivoli!
1,000,000 demons can't be wrong...
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:00:22 #23
71333 BUG80
Stop making sense
pi_31627699
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 14:39 schreef DaisyDuke het volgende:
dEUS in Nighttown draaide vooraf maar om één ding; 'hoe zal Tom's stem het houden?'. Nou, Tommy was gisteren heel goed bij stem! Niet zo heel goed was het voorprogramma, Absynthe Minded. Hoe leuk en sympathiek ik hun eclectische plaatjes ook vind, live is het maar een ongeïspireerde slappe hap. Een op papier zeer interessant instrumentarium dat wel, maar de band mist gewoon de uitstraling om een middelgrote zaal als Nighttown langer dat twee nummers te kunnen boeien.
Ik vond de sympathieke "nerd" uitstraling juist enorm goed werken bij hun muziek. Kwestie van smaak, denk ik. In het gedeelte van de zaal waar ik stond werd dan ook enthousiast gereageerd op de band.

Verder niets toe te voegen aan je verhaal.
pi_31630909
Goede verslagen heren! Klinkt goed.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  maandag 24 oktober 2005 @ 07:51:43 #25
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_31657621
Ja, hallo. Geen lang verslag maar een korte: tof!
For great justice!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')