Een vraag voor de juridisch onderlegden onder jullie.
Vanmiddag overkwam mij het volgende:
Ik fietste zo'n 2 meter achter iemand over een kruispunt (zie schets) met ca. 20 km/h.

Toen mijn voorganger het kruispunt al zo goed als over was besloot hij ineens dat hij toch linksaf wilde. Zonder richting aan te geven maakt hij een bocht van ca. 120 graden om zijn plan tot uitvoer te brengen. Uiteraard had ik hier niet op gerekend. Ik kon dan ook niet meer op tijd remmen, ondanks een poging hiertoe. Gevolg. Zijn achterspatbord naar z'n grootje. Nu is hij van mening dat ik (mede)schuldig ben. Als dat inderdaad zo is wil ik zeker niet moeilijk doen over een regeling om allebei een deel te betalen, maar ik ben benieuwd naar de juridische kant van dit verhaal. (het gaat om het principe)
Ik heb alvast even wat speurwerk gedaan in het regelement verkeersregels en verkeerstekens, en dan kom ik het volgende tegen.
Paragraaf 7: artikel 17.2. Afslaan:
Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Paragraaf 8: artikel 20. Maximumsnelheid:
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Paragraaf 24:artikel 54. Bijzondere manoeuvres.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Nu is mijn vraag: welke van deze artikelen is in dit geval geldig. Is het zo dat ik nog steeds deels aansprakelijk ben, zelfs al is er geen enkel voorteken dat hij afslaat als het kruispunt al is afgelopen.
En valt de geschetste bocht onder afslaan of onder keren?