Afgelopen weekend gebruik gemaakt van de zeer goedkope vliegtickets van Ryanair (20 euro retour incl.) om een iemand op te zoeken in Marseille.
Dag 1Het is een late vlucht vanaf Eindhoven met Ryanair. Helaas is de luchthaven geheel omgebouwd naar een low-cost luchthaven met een minimum aan voorzieningen na de security. De hal is wel mooi groot en ruim, maar daarachter is het toch allemaal wat simpel en goedkoop. Helaas ook geen restaurant meer, wel een grab and fly shop en een tijdschriftenwinkel.
De volle vlucht verloopt voorspoedig in een Boeing 737-800 die van binnen geheel omgetoverd is in de Ryanair huisstijl geel en blauw, met niet verstelbare stoelen, waar gelukkig ook de tijdschriftzakken aan ontbreken. (=meer beenruimte)
Twintig minuten te vroeg geland en de bagage binnen 5 minuten opgepikt betekent dat ik nog twintig minuten de tijd had om de MP2 terminal van binnen te bekijken voordat ik opgehaald zou worden van de luchthaven. Opvallend zijn de niet afgewerkte muren en de kaalheid van de hele terminal, maar de architect schijnt er trots op te zijn geweest. De investeerders ook, want het is één van de weinige projecten die binnen het tijd en geld budget gerealiseerd zijn.
Op het moment van aankomst van de Ryanair vlucht uit Eindhoven is er geen busverbinding meer met de stad dus de meeste passagiers gaan naar het IBIS of Etap hotel op de luchthaven met het shuttlebusje of halen een huurauto op. Het Formule1 hotel ligt een stukje verderop. Ik word opgehaald met een witte Peugeot 206 (hoe kan het ook anders) en in een half uurtje rijden we naar de stad, waar ik al meteen de eerste sight-seeing krijg van de haven en de oude haven.
Dag 2Op deze dag vertrekken we vroeg naar Avignon. Een aanrader als je toch in de buurt bent; met de trein kan het in 35 minuten (en dan nog een stukje met de bus van het TGV station naar het centrum) met de auto doen we er ruim een uur over. In Avignon bezoek ik de wereldberoemde brug en het Paleis van de Paus. Vooral dit laatste is erg indrukwekkend groot van binnen. Verder loop ik wat door de stad, waar natuurlijk een onvermijdelijke Kerstmarkt is. De stad zelf is niet al te groot, maar er zijn genoeg musea en natuurlijk restaurants, bars en winkels om je een dagje te vermaken.
's avonds rijden we terug naar Marseille, waar we nog de Notre Dame de la Garde willen bezichtigen. Helaas is deze in de winter al om 19.00 dicht. Maar via wat smalle paadjes in het donkerover de rots waar de kerk op staat lukt het toch om er een rondje om heen te lopen. Eenmaal terug bij de auto krijg ik de taak om ons terug naar huis te krijgen wat wonderwel in het doolhof van straten nog lukt ook. Parkeren is wel een aparte bezigheid in het centrum merk ik, maar het zoeken naar een parkeerplek duurt nog altijd langer dan het inparkeren zelf.
We lopen nog wat door de oude haven en eten nog wat bij een creperie... crepe met courgette is op zich al bijzonder, maar als er dan ook nog worst van everzwijn bij zit dan weet je zeker dat je in Frankrijk bent... In deze omgeving zitten veel (toeristen-)restaurants in allerlei prijsklassen, en zelfs een stuk dat doet denken aan de Beenhouwersstraat iun Brussel. We lopen terug naar huis in de binnenstad en er hangt duidelijk een wat grimmige atmosfeer hier op straat. Ik zou er zelf in ieder geval niet graag zomaar over straat lopen...
Dag 3Een volle dag sightseeing in Marseille. Alleereerst waarvoor ik naar Marseille wilde: Cité Radieuse van Le Corbusier. Absoluut een indrukwekkend bouwwerk. Niet zozeer aan de buitenkant, maar vooral aan de binnenkant, waar alle originele details behouden zijn.
Verder gaat de sightseeing tour naar Prado en het strand. Het is ondertussen lekker warm geworden dus we lunchen op het strand en rijden daarna langs de Calanques de Cassis (kleine baaien) om later nog wat te gaan wandelen en de zonsondergang te bekijken.
's Avonds is het tijd om het derde uitgaansgebied (de Oude Haven en Prado zijn de andere twee) te bekijken; de Cours Julien of Cours Ju zoals die hier genoemd wordt. Veel restaurantjes, maar weinig waar je naar binnen kan kijken of die echt op de straat gericht zijn. We besluiten voor een Oekraiens restaurantje en dat blijkt helemaal geen verkeerde keuze.
Dag 4Tijd om naar huis te gaan, maar voordat ik naar huis mocht moest er toch nóg meer van de omgeving gezien worden. Etang de Berre staat op het programma, een meer dat enerzijds een mooi stuk natuur kent en aan de andere kant petrochemische industrie. Je zit dus óf op een mooie plek naar industrie te kijken, of je zit op een verschrikkelijk plek naar iets moois te kijken. Typisch Franse planning zou ik zeggen.
Helaas werk het weer niet echt mee - het is erg mistig - en rijden we daarom maar door naar Saint Chamas. Helaas halen we het net niet om hier nog rond te kunnen kijken dus de brug en de rotswoningen zal ik een andere keer moeten gaan bekijken.
De vlucht terug begint met een kwartier vertraging door een software probleem, maar op Eindhoven kom ik precies op tijd aan om nog makkelijk de bus te halen (die op zondag maar 2x per uur rijdt).
Conclusie: Marseille zelf is niet echt een bijzondere stad om lang te verblijven. In de zomer waarschijnlijk wel leuk om overdag te zien. De omgeving heeft daarentegen genoeg attracties om je geruime tijd te vermaken. Zo ben ik nog niet naar Aix-en-Provence geweest en ook Montpellier ligt niet al te ver weg.
meer foto's
hier