abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:43:10 #1
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_31198485
Ex-heks Elly over de gevaren van hekserij, tovenarij en magie

Het ogenschijnlijk onschuldige thema van de Kinderboekenweek, 'De Toveracademie - Boeken vol magie', baart ex-heks Elly grote zorgen. Net zoals de oprichters van de christelijke variant op de kinderboekenweek: 'Wonderlijk'.
Elly praat met Andries Knevel over de gevaren van hekserij, tovenarij en magie.
Zij spreekt uit eigen ervaring, want ze is tientallen jaren lid geweest van een heksenkring.

Waarom maakt Elly zich zorgen en vele christenen met haar? Wat zijn de gevaren van geesten oproepen, spreuken uitspreken en het ontdekken van het bovennatuurlijke? Wat is er nou mis met toveren en magie?

http://www.eo.nl/portals/programs/item.jsp?item=6519411
==============================================================

Wie heeft dit gister gezien? (je kunt de aflevering terugkijken via de website)
Die vrouw was wanhopig op zoek en kwam in een "slechte" coven...
Nu is zij bekeerd tot het christendom en wil iedereen waarschuwen hiervoor...

Zij beschijft de donkere kant, heel even gaat de presentator over op het begip
witte magie en Wicca, zij zegt daarover dat dat een natuur religie is enzovoorts maar dat kapt ze snel af.

Ik vind dit weer een voorbeeld van mensen onnodig bang maken en een
verkeerd beeld scheppen van de Wicca's die geen kwaad in de zin hebben.

Ze heeft gelijk dat kinderen makkelijk beinvloedbaar zijn , maar dat geld toch voor alles ?

Wat vinden jullie?
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_31198525
Ik vind het als thema voor een kinderboekenweek geen goed idee...
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:45:42 #3
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_31198529
Ik vind dat zowel heksen als christenen teveel sprookjesboeken lezen
Ook geen sig dus
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:46:10 #4
13250 Lod
Sapere aude!
pi_31198538
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:43 schreef kruimel_20 het volgende:
Ik vind dit weer een voorbeeld van mensen onnodig bang maken en een
verkeerd beeld scheppen van de Wicca's die geen kwaad in de zin hebben.

Ze heeft gelijk dat kinderen makkelijk beinvloedbaar zijn , maar dat geld toch voor alles ?

Wat vinden jullie?
Ik vind dit een voorbeeld van mensen onnodig bang maken en een verkeerd beeld scheppen van Christenen die geen kwaad in de zin hebben

Eerlijk gezegd kan ik er niet zo van wakker liggen....
GNU Terry Pratchett
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:47:12 #5
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_31198559
Het christendom beïnvloedt kinderen inderdaad net zo makkelijk op jonge leeftijd. In het Reformatorisch dagblad las ik laatst nog dat dat juist de bedoeling is. Of je nu in dat geheks geloofd of niet ik denk dat men bij de EO met goede argumenten zou moeten komen waarom het christendom dan wel de oplossing is... Een beetje van "ja zij zijn gevaarlijk" is wel erg makkelijk.

Overigens zijn er al diverse christelijke organisaties geweest met acties tegen deze toch vrij onschuldige kinderboekenweek. Dan laat je je toch wel erg kennen vind ik.
[KNE]-Mod
pi_31198587
quote:
. . christelijke variant op de kinderboekenweek: 'Wonderlijk'.
volgens mij was jezus meer een 'wonder lijk'
Religion : Mankind's worst invention !
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:49:22 #7
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_31198592
haar eigen probleem door te gehaastig iets willen. tja dan kom je met de verkeerde in aanraking. en ja het wicca en hekserij heeft een zwarte kant. wat niet? is maar waar je jezelf mee in laat.

dus niet achteraf gaan lopen zeuren dat ze slechte ervaringen heeft door eigen toe doen.

is dit een goed onderwerp voor een kinderboekenweek? nee, en zeker niet als zo'n 1tonig verhaal laat horen. simpele manier van de christenen om hun tegenhanger onderuit proberen te halen door er slechte verhalen over rond te laten verspreiden. makkelijk beinvloedbare kinderen spelen ze makkelijk nog zich op in ook.

hypocrieten zijn het.
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
pi_31198665
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:45 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik vind dat zowel heksen als christenen teveel sprookjesboeken lezen
Wat hij zegt
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:54:05 #9
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_31198673
Ouderwets angstzaaien door een geloof wat zich bedreigd voelt door een inheemse religie...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_31198697
Je hebt hier mijns inziens te maken met twee religies/overtuigingen/whatever, die allebei op die kinderen afgevuurd worden, dus wat dat betreft zijn ze allebei even "schuldig".

Ik denk alleen dat het christendom minder schade kan aanrichten bij die tere kinderzieltjes als hekserij en wicca....
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:56:30 #11
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_31198724
Het is gewoon zo dat als je een ander geloof hebt dan het christendom dat je eigenlijk al afgekeurd word en ze je gelijk willen redden. We hoeven niet gered te worden, laat ons gewoon met rust.
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:57:53 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_31198756
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:56 schreef kruimel_20 het volgende:
Het is gewoon zo dat als je een ander geloof hebt dan het christendom dat je eigenlijk al afgekeurd word en ze je gelijk willen redden. We hoeven niet gered te worden, laat ons gewoon met rust.
Nounou, dat is ook wel weer erg kort door de bocht. En waarom zouden ze niet met je mogen praten over het christendom? Maar je in alle redelijkheid proberen te overtuigen dat hun geloof beter is is natuurlijk wat anders als indoctrinatie van kleine kinderen..

Met "het is gewoon zo" maak je je zelf ook schuldig aan het hanteren van bepaalde dogma's.
[KNE]-Mod
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:58:07 #13
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_31198763
Ik weet niet wat beter is voor kinderen, heeft Wicca ook feestdagen waarbij je kado's krijgt eigenlijk ?
zzz
pi_31198772
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:45 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik vind dat zowel heksen als christenen teveel sprookjesboeken lezen
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:59:25 #15
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_31198791
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:55 schreef Harmen1984 het volgende:
Je hebt hier mijns inziens te maken met twee religies/overtuigingen/whatever, die allebei op die kinderen afgevuurd worden, dus wat dat betreft zijn ze allebei even "schuldig".
Wat dat betreft heb je wel gelijk.
Kinderen zijn erg beinvloedbaar , maar ook op de verkeerde manier zoals bij Elly het geval was.
Er zijn altijd mensen die kwaad in de zin hebben (ongeacht religie) en zij zullen ook altijd proberen om de kinderen te beinvloeden.

Het is maar net wat je er zelf van maakt.
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_31198923
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:45 schreef Harmen1984 het volgende:
Ik vind het als thema voor een kinderboekenweek geen goed idee...
Ik vind het christendom geen goed idee...
Every worthwhile plan is diabolical.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:10:15 #17
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_31199012
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:57 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Nounou, dat is ook wel weer erg kort door de bocht. En waarom zouden ze niet met je mogen praten over het christendom? Maar je in alle redelijkheid proberen te overtuigen dat hun geloof beter is is natuurlijk wat anders als indoctrinatie van kleine kinderen..

Met "het is gewoon zo" maak je je zelf ook schuldig aan het hanteren van bepaalde dogma's.
Zo bedoel ik het niet, ze zijn natuurlijk niet allemaal zo. En de moeten vooral hun geloof volgen als ze daar zich fijn bij voelen maar maak anderen niet zwart.

wat ze in de uitzending ook zeiden is dat er christenen zijn die voor de heksen (e.d) bidden dat vind
ik dan wel een beetje raar.
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:15:31 #18
129419 Sandraugiga
Fok! Stripster
pi_31199126
Joyce Foekema... de Ex-heks die door de EO voor elke anti-heksen aanval wordt op getrommeld samen met nog een paar tieners die een paar "experimenten" hebben gedaan in hun jeugd.

Naar dit soort programma's kijk ik niet meer, ik vind het stemmingmakerij en laster, maar er is toch niets wat je kan doen, want zij zijn er echt van overtuigt van hun gelijk. De manier waarop ze hun verhaal vertellen vind ik echt verschrikkelijk... Tenenkrommend...

Als je er iets van zegt op hun website word het weer verwijdert, want je mag alleen maar positief reageren.
pi_31199130
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:10 schreef kruimel_20 het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het niet, ze zijn natuurlijk niet allemaal zo. En de moeten vooral hun geloof volgen als ze daar zich fijn bij voelen maar maak anderen niet zwart.

wat ze in de uitzending ook zeiden is dat er christenen zijn die voor de heksen (e.d) bidden dat vind
ik dan wel een beetje raar.
Er zijn ook satanisten die bidden voor ziektes bij leidinggevenden van de christelijke wereld.....
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_31199198
Ik denk dat het gevaar van hekserij in de kinderboeken net zo groot is als dat van pratende dieren in de verhalen van Walt Disney. Voor beide stromingen is evenveel bewijs te vinden van het daadwerkelijk bestaan.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:18:55 #21
129419 Sandraugiga
Fok! Stripster
pi_31199199
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:15 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

Er zijn ook satanisten die bidden voor ziektes bij leidinggevenden van de christelijke wereld.....
Zeg, satanisten en heksen zijn tegenwoordig niet op een brandstapel te gooien hoor!

En als ik mij niet vergis ging dit toppic over EO en hun ex-heksen...
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:21:04 #22
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_31199245
mensen zijn voor alles bang wat ze niet kennen en wat maar een beetje macht heeft... beetje jammer van zon eo doos
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_31199295
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:18 schreef Sandraugiga het volgende:

[..]

Zeg, satanisten en heksen zijn tegenwoordig niet op een brandstapel te gooien hoor!
Weet ik wel, ik bedoelde te zeggen dat bidden niet zo raar is, en ook niet uitsluitend aan christenen is voorbehouden.
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:26:45 #24
129419 Sandraugiga
Fok! Stripster
pi_31199392
Ik ken geen heksen die bidden, laat staan bidden voor zoiets belachelijks als ziekte bij christenen. Tss... Zo ontzettende ergeren we ons nou ook weer niet aan christenen.

Ik erger mij wel aan de EO, en wens ze wat meer inspiratie toe de volgende keer als ze weer eens de heksenwereld een hoek willen geven.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:32:53 #25
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_31199533
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:18 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat het gevaar van hekserij in de kinderboeken net zo groot is als dat van pratende dieren in de verhalen van Walt Disney.
Als je het aantal vegetariers afzet tegen heksen lijkt me dat Disney toch een iets grotere invloed heeft
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_31201449
Mja, het probleem met alle soorten geloof is dat ze altijd wel op de andere geloven afgeven dat ze niet goed zijn en dat je dan beter hun geloof kan aanhangen.

Ik heb eerder het idee dat alle geloven uit een soort oergeloof afstamd.
Can I play with Madness?
pi_31202399
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:18 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat het gevaar van hekserij in de kinderboeken net zo groot is als dat van pratende dieren in de verhalen van Walt Disney. Voor beide stromingen is evenveel bewijs te vinden van het daadwerkelijk bestaan.
Inderdaad.

Wat een nonsens zeg.
Ik vind het juist een mooi thema. Wat wil men dan, kinderen alleen non-fictie en non-fantasy etc laten lezen? Leuk (en goed) zou dat zijn zeg, lekkere indoctrinatie op die manier.

Heb zelf op een Christelijke basisschool (ja, we woonden er tegenover) en middelbare school gezeten, dus ben zelf opgegroeid met Bijbelverhalen en Christelijke kindjes en ook juffen en meesters. Overigens was er ééntje wel echt zo'n Christelijke trut.. maargoed, ze was zelf net een heks. Zo corrupt als de pest.

Maar daarbij las ik ook boeken zoals de 'De kleine heks', prachtig en genoten heb ik daarvan .
En vele andere boeken. Het zou geen bal moeten uitmaken, het verbreedt je visie alleen, en lezen is voor kinderen, of het nou fictie is of non-fictie, allleen maar goed. Wat ik dus wel verkeerd vind, is het ene als 'slecht' te gaan beschouwen.

Eerlijk gezegd vind ik dat zelfs triest, kom op..het zijn kinderen.
Echt die volwassenen, gaan ze het weer projecteren enzo, zoals die ex-heks .
Had ze maar niet bij de verkeerde coven moeten gaan en solo moeten gaan. Nee, ze schildert nu gelijk alles af. Beetje childish.

[ Bericht 0% gewijzigd door sweetgirly op 05-10-2005 13:29:28 ]
pi_31202875
ik vind het een heerlijk thema!!

Kun je, zeker als kind zijnde, zo hheerlijk bij wegdromen en fantaseren! Geweldig!!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_31203034
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:39 schreef vamperotica het volgende:
ik vind het een heerlijk thema!!

Kun je, zeker als kind zijnde, zo hheerlijk bij wegdromen en fantaseren! Geweldig!!!
Precies.

Ik krijg zelf gelijk zin om boeken als 'De kleine heks' dus, 'Meester van de zwarte molen', etc etc, weer opnieuw te gaan lezen .

prachtige boeken waren dat.

Ok, ik was een jaar of 10/11, maar toch..ik kon mezelf er helemaal in verliezen, genoten ervan, alles zat erin: spanning, verliefdheid, magie etc. Wat zeurt die EO toch zeg!
pi_31203364
En trouwens, dan mag De GVR, Puk van de Petteflat, etc etc, zeker ook niet meer!
Want oh jee, daar zouden ook weleens verkeerde dingen in naar voren komen .
Of wordt dat weer onder 'wonderlijk' geschaard? Vraag ik mezelf trouwens af, welke boeken behoren bij de categorie wonderlijk, Suske en Wiske of nee, Madelief ofzo .

En 'Minoes (de Poes)' wordt dan zeker ook geschaard dan onder de categorie 'evil'.

Mijn god.

[ Bericht 12% gewijzigd door sweetgirly op 05-10-2005 14:00:55 ]
pi_31205458
Heb het programma net bekeken, interessant.

1. ze heeft bij een zwarte coven gezeten
2. ze is wel dus ook solo-heks geweest
3. duisternis, zelfdoding etc

Het programma kwam in mijn ogen bijna voorspelbaar over, het ergste had ze meegemaakt (zwarte coven) etc. En toen ging ze heel cliché naar de kerk, waar ze uiteraard niets aan vond (moest ze er even bij vermelden, want dat hebben natuurlijk veel mensen), maar toch bleef ze gaan (warme deken). Ze wipt van een ander groot iets, naar iets anders. Niets mis mee, maar zegt meer over haar, dan over religies ansich.

Ik vind het mooi dat ze nu gelukkig is. Het is haar individuele verhaal. Ze kreeg weer kleur in haar leven, 'goh, de bloembolllen hebben kleur'. Jammer vind ik dat het altijd zo gericht is op keuzes, alles. Hoor je daarbij, ben je slecht, hoor je daar bij, ben je goed. Erg jammer. Wat dat betreft vind ik het niets van veranderd met de Middeleeuwen.

En ook vind ik het erg dat er zoveel vooroordelen weer aan te pas komen, en dus nogmaals het bijkans 'moeten' kiezen. Plus vond ik dat er weinig discussie aan te pas kwam in het programma, een eenzijdig beeld. Wel ben ik van mening dat zeker met het occulte er gedegen mee om moet worden gegaan.

Wat ik echter niet snap, is dat ze het over negatieve krachten/energie hebben. Maar zolang mensen vooroordelen tov elkaar blijven hebben, of iemand nou bouwvakker of Christelijk is, zullen die negatieve krachten/energie er net zo goed blijven. In die zin is de mens gewoon corrupt.

En daar heb ik eerlijk gezegd een pokkehekel aan, een grote.

Was getekend,

Bibi
pi_31207075
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:44 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Precies.

Ik krijg zelf gelijk zin om boeken als 'De kleine heks' dus, 'Meester van de zwarte molen', etc etc, weer opnieuw te gaan lezen .

prachtige boeken waren dat.

Ok, ik was een jaar of 10/11, maar toch..ik kon mezelf er helemaal in verliezen, genoten ervan, alles zat erin: spanning, verliefdheid, magie etc. Wat zeurt die EO toch zeg!
heb een reclamekrantje van de Bruna binnengehad... Daar staan ook veel... Oh... Die wil ik voor de minimonsterskopen boekjes in!!

Magische verhalen...
over heksen, draken, spoken en andere mysterieuze wezens.
bijvoorbeeld
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_31207389
Ik heb het ook gezien!

Het was zó EO, zó voorspelbaar, dat het bijna theatraal was... ,,En toen vond ik God..."

Maar wel heftig, die mensen zijn stuk voor stuk enorm onzeker over zichzelf, die hebbeen geen (kerk)gemeenschap nodig, maar een psycholoog. Die jongen bijv. is hartstikke homo, dat droop er vanaf. Ik vond het erg stigmatiserend, want ik denk (maarja, wie ben ik? En ik heb zelf nul komma nul met wicca wicka wanka of hoe zeg je dat ook-dingen) dat mensen die dát doen, echt in de minderheid zijn.
pi_31207961
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 16:13 schreef vamperotica het volgende:

heb een reclamekrantje van de Bruna binnengehad... Daar staan ook veel... Oh... Die wil ik voor de minimonsterskopen boekjes in!!

Magische verhalen...
over heksen, draken, spoken en andere mysterieuze wezens.
bijvoorbeeld
leuk!
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 16:25 schreef Waxxer het volgende:
Ik heb het ook gezien!

Het was zó EO, zó voorspelbaar, dat het bijna theatraal was... ,,En toen vond ik God..."

Maar wel heftig, die mensen zijn stuk voor stuk enorm onzeker over zichzelf, die hebbeen geen (kerk)gemeenschap nodig, maar een psycholoog. Die jongen bijv. is hartstikke homo, dat droop er vanaf. Ik vond het erg stigmatiserend, want ik denk (maarja, wie ben ik? En ik heb zelf nul komma nul met wicca wicka wanka of hoe zeg je dat ook-dingen) dat mensen die dát doen, echt in de minderheid zijn.
Precies, en ..wanka.

En ik moet zeggen dat ik, als geen aanhanger van iets, nog wel eens de eo keek of als ik toevallig voorbij zapte bleef hangen. Interessante onderwerpen kwamen er naar mijn mening nl weleens voorbij. Maar dan dit. Ik weet niet hoor, van die vrouw had ik ook zoiets van, die is gewoon labiel, en maakt voor de rest geen fluit uit, maar dat ze haar medewerking dan verleent aan zoiets en daarbij vooroordelen steunt, ze zou toch beter moeten weten? Maargoed, wie weet heeft ze daarvoor teveel meegemaakt/zichzelf mee laten slepen.

Ik bedoel, van een zwarte coven naar een doping tot algehele vrijheid ofzoiets
Lijkt Henny Huisman wel. En toen was ze er vanaf, waarvan af? Dat ze weer kleur zag, de bloembollen hebben kleur, goh, zag ze eerst alles in zwart/wit dan. Tja, vind je het gek .

Maargoed.
En inderdaad, die mensen zijn zelf ver in de minderheid en dan nog.
Helpen? Verbasteren, verketteren is het. Hang zelf ook geen wicca aan in de zin van de feesten vieren etc, ik doe gewoon mijn ding, ben wie ik ben en zie in alles wel wat. Maar ik had allang op de brandstapel belandt in de Middeleeuwen, dat weet ik wel.

Gezien ik oa kan (over )drijven, niet kan zinken, want vroeger wou ik dat altijd ook doen, was een spelletje met vriendjes, wie het langst op de bodem kon blijven, nou ging en kwam ik altijd als een speer weer naar boven, tot mijn eigen ergernis. En wie weet wie dat allemaal heeft gezien, ouders van.. goh, dat meisje..

Je zou het toch bijna gaan denken op die manier.
Wordt er in mijn boekenkast gekeken en ziet ze denken 'goh, magie, heksenboeken, etc'. Boeiend! Wees maar niet bang hoor, ik verander je niet in een pad, zo ben ik niet. Dat er onder datzelfde boek één of ander suf boek staat, merken ze niet op. Maar als ik anders doe/ben, lees: lekker in mijn vel zit, hoor je ze bijkans denken, zal ze magie hebben gebruikt, is of zal ze ten duivels zijn. Wat! Ik heb gewoon temperament.

Echt te lachwekkend, ik laat ze, want ik weet beter.
Maar die vooroordelen, angst, etc , daar word ik soms nou boos van.
Want over negatieve energie gesproken.

Zo!
pi_31208628
Ik overdreef weer eens .
Maar toch, wat een lariekoek soms allemaal.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:52:14 #36
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_31209945
Het word tijd dat ze bij de EO is een keer een echte heks interviewen in plaats van een vroeger-was-ik-zo'n-boze-heks-maar-nu-ben-ik-een-brave-christen....
pi_31212489
Het is inderdaad het gewone aanpraten van angst. Dat is waar die vrouw mee bezig is.
Het trekt je naar de duisternis, de duisternis verslint alles .. en dan denk je dat zij de waarheid kent ? Ik heb wel een beetje medeleiden met die vrouw hoor ..
Ze maakt de grote fout dat ze niet inziet dat licht en duisternis aan elkaar verbonden zijn als goed en fout, licht en donker. De duisternis kan je niet verslinden, tenminste niet als je het niet zelf wilt, als je er niet zelf op af stuurt. En al helemaal niet als je alles als eenheid, als proces ziet. Zonder het een bestaat het ander niet, alles heeft zijn doel etc.

Deze vrouw is in een eigen wereldje gaan leven waar duisternis voorop is gaan staan. Ze haalt duistere gevoelens bij zichzelf naar boven en wist weinig van de wereld. Niks te verwijten hoor, de wereld is behoorlijk gecompliceerd
Vervolgens kreeg ze te maken met de dood, en dat wilde ze niet .. duidelijk is dus dat ze niet weet wat ze wilt. Leven of dood ? Duisternis of licht ? Pff.. in feite is het toch allemaal een, het is maar net hoe je het bekijkt. Het leven is eeuwig en je creert je eigen leven
Leuk om een verhaal te horen van hoe het niet moet dus. Fijn voor de vrouw dat ze uit de duisternis is en weer is gaan leven, ze heeft haar lessen op aarde namelijk in mijn ogen nog lang niet geleerd. Jammer echter dat ze naar het christendom is gegaan, maarja ze moest ergens heen en dan was dit de enige reele optie. Al is het christendom natuurlijk ook niet bepaald een brenger van de waarheid, tenminste de meeste christenen zijn geen waarheidszoekers maar gewoon schapen die kracht uit het geloof halen, een geloof dat wel is gebaseerd op een god, maar niet op de essentie, de meesten hebben geen idee waar ze in geloven.
Daarnaast regeert bij het christendom de angst, christenen zijn voor het grote gedeelte gewoon mensen die het niet meer weten, tenminste als ze niet al van huis uit christen zijn. Het is een veilige haven, maar uiteindelijk draait het allemaal om je zelf, om je eigen toekomst, en daar heb ik geen paus, tien geboden, geaanbid van een 'god' oid voor nodig.
Het enige goede geloof is het geloof in je zelf, angst overwinnen, en dat is al lastig zat jammergenoeg, maargoed, tiet zat een eeuwigheid oid,
Nostra operatio est naturam mutation
pi_31216139
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:43 schreef kruimel_20 het volgende:

Die vrouw was wanhopig op zoek
Daar richt de EO zich ook op. Allerlei programma's voor mensen die zoekende zijn c.q. het moeilijk hebben. Af en toe leuk om te luisteren, maar ook tenenkrommend soms. Dan belt iemand die alles verloren heeft en niet aan Den Heere wil, die wordt dan vakkundig afgekapt. Nee, bij de EO wil men alleen dwalende zielen die 'het' uiteindelijk vinden.

Een ex-heks... een voormalig patient schizofrenie denk ik dan. Even los van mensen die gewoon leuk in het leven staan en van alles doen met brouwseltjes zoals je die intussen uit de homopathie kent. Mensen die met allerlei fantasiebeelden naarstig op zoek zijn... nee. Niet het toonbeeld van evenwichtige mensen.

De EO heeft verdomde weinig programma's over normale mensen die tot Ut Gloof zij gekomen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 07:40:53 #39
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31221800
Ik heb zelf geen kinderen maar ik zie toch echt niet wat er mis is met het thema. "Dit jaar gaat het over hamers". "Nee niet doen want dan slaan die kids zich op hun vingers". Zo kun je overal wel een punt van maken.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_31227624
Ik begrijp het helemaal niet.
Op de Christelijke school waar mijn zoontje nu nog op zit vind je ook niets terug van de kinderboekenweek en het thema.

De mening van Christenen over heksen heeft er niets mee te maken.
Het gaat hier niet over de manier van leven het heks zijn of de religie wicca.
Het gaat hier over het sprookjesachtige magie en toveren.

Als er een groep mensen komt die zichzelf de theelepeltjes noemen, wordt vrouwtje theelepel dan opeens ook een taboe in de Christelijke gemeenschap ?
Wat verwacht men ? Dat de leerkracht glaasje gaat draaien met ze ( terwijl dat al helemaal niet direct iets met wicca/heks zijn te maken heeft).

Kom wat een onzin, ik lig volledig in een deuk.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31228248
tvp
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_31235362
Heb net het programma bekeken en vind die presentator echt irritant, echt zo'n overijverig figuur die vastbesloten is het interview tot een vooraf bepaalde conclusie te leiden. Bovendien kan ie ook niet stilzitten.

Maar goed, inhoudelijk, zegt het levensverhaal van die vrouw niet zozeer iets over hekserij in het algemeen of het christendom in het algemeen, maar meer iets over haarzelf. Zij kan hoogstens concluderen dat 'zwarte magie' niet echt een mentaal gezonde bezigheid is, wat mij ook niet zo verwondert. Ze kan niks zeggen over andere vormen van magie (aannemende dat deze bestaan), daar zij zich daar niet mee heeft bezig gehouden. Zeggen dat alle vormen van magie uit dezelfde heidense (en dus impliciet kwaadaardige) wereld komen, lijkt op een overhaaste conclusie.
Ergens zegt ze ook nog dat de 'god van het licht' eigenlijk satan is, of iets dergelijks. Mij lijkt dat een gegeven dat haar is aangepraat door haar kerk, of eventueel door haarzelf; iets heidens komt namelijk altijd van de duivel. Dat is simplistisch redeneren ten top, ik vind het triest dat ze er zelf in gelooft.
En een kinderboekenweek over magie is slecht... dan is harry potter slecht, en lord of the rings, en weet ik hoeveel (teken)films. Oh en nog maar niet te spreken over al die computerspellen die ik heb gespeeld, damn straks kom ik ook steeds meer en meer in "the dark side". Gelukkig dat er geen kerkhof in de buurt is.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_31239152
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:06 schreef trancethrust het volgende:
Heb net het programma bekeken en vind die presentator echt irritant, echt zo'n overijverig figuur die vastbesloten is het interview tot een vooraf bepaalde conclusie te leiden.
Dat vond ik ook.
Je wist al, heel cliché, waar hij naartoe wou.
quote:
Zeggen dat alle vormen van magie uit dezelfde heidense (en dus impliciet kwaadaardige) wereld komen, lijkt op een overhaaste conclusie.
Ja, vond ik ook al zo suf. En lekker makkelijk.
quote:
Ergens zegt ze ook nog dat de 'god van het licht' eigenlijk satan is, of iets dergelijks.
Dit heb ik ook nooit zo begrepen van het Christendom en/of aanhangers van religies die dat ook zo zien. En ik heb hierover al eerder gediscussieërd op fok, geloof ik. Ik vind het dus namelijk erg raar, als het licht, het mooie, dus in hun ogen ook wordt geassocieerd met de duisternis circa satan. Erg verwarrend zelfs, want dan kan je dus nooit wat en niemand vertrouwen.

De duisternis = slecht, het licht = slecht, ok .
Maar ik denk dat ik het al begrijp, alleen als het het licht van God is, als je jezelf hebt bekeerd, hebt gegeven aan God (of hoe ze dat ook noemen) en/of kortom: als gelovig mens het..jaja eureka.. het licht ziet of hebt gezien, dan is het het ware licht, het licht van God. De rest is Satan.

Nouh, aardige God dan en aardig geloof zeg. Eigenlijk een alleronvriendelijkste man op deze manier. Mussolini is er niks bij. Ja sorry God, maar als deze gedachtengang van uwer aanhangers werkelijkheid is, komt u op op deze manier behoorlijk corrupt en schijnheilig over. Maar als ik eerlijk ben, geloof ik daar dus ook niet in . Uw aanhangers daarentegen wel, kunt u ze niet even billlekoek geven .

ok, ik was weer flauw bezig

Maar die gelovigen hebben iig humor, dat moet ik ze nageven. En ergens snap ik niet of ze nou zelf niet beseffen hoe achterlijk dat, het allemaal, klinkt. Zij zijn bevoorrecht omdat..ja waarom, omdat ze een plens water over hunnen kop hebben gekregen, omdat ze wekelijks naar de kerk gaan. Ga toch weg. Maargoed en het komt waarschijnlijk wat botter over hoe ik het nou even vertel. Even samengevat, als ik het mis heb en/of verkeerd zie, hoor ik het wel.
quote:
En een kinderboekenweek over magie is slecht... dan is harry potter slecht, en lord of the rings, en weet ik hoeveel (teken)films. Oh en nog maar niet te spreken over al die computerspellen die ik heb gespeeld, damn straks kom ik ook steeds meer en meer in "the dark side". Gelukkig dat er geen kerkhof in de buurt is.
Ja, jij was ook allang op de brandstapel beland
pi_31245629
Als ik Andries Knevel zie staan in de openingspost dan doe ik niet eens de moeite om echt erder te lezen

Wat een verschrikkelijke ouwe lul is dat. En inderdaad, zoals iemand al zei, Andries Knevel die zet het interview continu onder druk zodat het interview eindigt op de manier waarop hij het wilt zien. Het is niet eens een interview het is een ego-trip van die priester met een te groot ego en te slap leven.

Verder vind ik het uberhaupt zielig dat je je zo druk maakt over hekserij. Alsof kinderen massaal zwarte magie gaan gebruiken.

Het Christendom is een vreemd iets. Die vinden alles vreemd waarbij je als mens zijnde wat krachten gebruikt. Misschien denken ze wel dat alleen God krachten mag gebruiken. Dat je als mens zijnde geen X-Men mag worden of wat dan ook

Anders kan ik niet begrijpen waarom ze zich zo druk maken over bijvoorbeeld "harry potter" daar was toen ook wat op tegen. Je mag dus niet zelf krachten tot je beschikking nemen?

Ik ben geen heks maar ik probeer dus te begrijpen waarom ze zo'n afkeer hebben aan Tovenarij.

Wat is er mis met een beetje leven in de brouwerij?

[ Bericht 32% gewijzigd door Sight_key op 07-10-2005 05:25:24 ]
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 08:26:18 #45
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31246183
Ik moet meteen weer denken aan heksenjachten enzo..

Ik vind het ook allemaal erg overdreven. Het zijn kinderen, die echt geen geesten gaan oproepen o.i.d n.a.v. boeken. Hetzelfde hebben we ook gezien met Harry Potter..

Er zijn overigens genoeg chrristenen die wel het relativeringsvermogen hebben om te zien dat het om kinderboeken gaat.
pi_31246370
Vanochtend heb ik er iets over gehoord bij Goedemorgen Nederland. Als mijn kind op zo'n school zou zitten, die het thema niet zou accepteren, dan haalde ik mn kind er per direct af.

Wat er gewoon door deze mensen geroepen wordt is dat toveren gevaarlijk is???? 30 jaar terug hoorde ik niemand ovcer Tita Tovenaar klagen.

Ondertussen worden er kinderboeken geschreven waar mensen vermoord worden en daar hoor je niemand over.......

Religieuze idioten. Waarom denkt men nou altijd dat men niet voor zichzelf kan leren denken. Dat is wat men op school moet leren.....niet zoveel mogelijk ontwijken, zodat het alleen maar intreressanter wordt. Op een dergelijke school leren kinderen dus niet voor zichzelf denken ben ik bang.

Zeg tegen een kind dat ie niet op een rode knop mag drukken, dan drukt ie op de rode knop.

Maar goed, wie ben ik. Wij sturen ons kind waarschijnlijk ook naar een RK school. (zolang ze maar een beetje normaal met het stukje religie omgaan, gelukkig hadden ze daar wel een compleet feest omtrend de kinderboekenweek met als thema toveren)

Wat moet ik eigenlijk in de ogen van die mensen zijn dan....Vanavond ga ik als 30er met een stel andere volwassen mannen weer net doen alsof ik een Elven Monk ben in de forgotten realms het opnemen tegen monsters in een tunnelcomplex. Of was vanavond het verhaal dat ik een elven Wyrmslayer ben die het opneemt tegen een rode draak?

Naja, zal wel goed zijn, ik ben dan ook helemaal ontspoort en heb dagelijks de neiging om mijn "medemens" om zeep te helpen :p
pi_31248251
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 10:55 schreef Harmen1984 het volgende:
Ik denk alleen dat het christendom minder schade kan aanrichten bij die tere kinderzieltjes als hekserij en wicca....
Pardon ?!?! precies het tegenovergestelde lijkt me
pi_31251257
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 05:17 schreef Sight_key het volgende:

Het Christendom is een vreemd iets. Die vinden alles vreemd waarbij je als mens zijnde wat krachten gebruikt. Misschien denken ze wel dat alleen God krachten mag gebruiken. Dat je als mens zijnde geen X-Men mag worden of wat dan ook
Het stomme is dat als alles God is, zij dat dan ook zijn, dus in die zin zou God zelfs willen misschien dat zij zijn koninkrijk omarmen, en er niet bij staan, vereren en als aapjes naar kijken. Maargoed, dit zal wel weer duivels klinken . Maar lijkt mij dat God zou willen dat de mens erin gaat staan ipv erbuiten, zoiets stond toch ook in de bijbel? Of zie ik het verkeerd, dat kan ook.
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 05:17 schreef Sight_key het volgende:

.....niet zoveel mogelijk ontwijken, zodat het alleen maar intreressanter wordt. Op een dergelijke school leren kinderen dus niet voor zichzelf denken ben ik bang.

Zeg tegen een kind dat ie niet op een rode knop mag drukken, dan drukt ie op de rode knop.
Inderdaad, ik heb dus op een Christelijke school (zelfs scholen) gezeten, en driemaal raden waar het het meest glaasje werd gedraaid, juist..bij ons op school. Volgens mij nog meer dan op een reguliere school. Plus in de pauzes stiekem naar de zolder op 'geestenjacht', ok, dat was meestal onder mijn leiding . Ik was echt evil op die brave school .

Maar idd, kinderen zijn gewoon nieuwsgierig, hou iets voor ze verborgen, en het trekt ze aan.
En niet alleen kinderen hebben daar 'last' van .

[ Bericht 1% gewijzigd door sweetgirly op 07-10-2005 12:41:51 ]
pi_31257751
Wat veel en uitgebreide reacties, sweet!

Maarre ben t overal wel ongeveer eens met je, maar je laat t vaak klinken alsof t hele gebeuren rond (de christelijke) God "fout" bezig is; echter, netzoals bij alle geloven is het de mens zelf die het invulling geeft. Het is best mogelijk een geloof aan te hangen zonder je hypocriet oid te gedragen, toch?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_31259293
Even snel (moet zo (weer) weg)..
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 16:42 schreef trancethrust het volgende:

Maarre ben t overal wel ongeveer eens met je, maar je laat t vaak klinken alsof t hele gebeuren rond (de christelijke) God "fout" bezig is; echter, netzoals bij alle geloven is het de mens zelf die het invulling geeft. Het is best mogelijk een geloof aan te hangen zonder je hypocriet oid te gedragen, toch?
Ik weet het, vond het zelf ook al zo klinken en/of overkomen, alsof ik een hekel heb aan Christenen. Dat is dus niet zo. Genoeg mensen (Christelijke en/of Christelijk opgevoede) mensen die ik ken, zijn (gelukkig) een stuk meer openminded. Respect enzo.

Echter dit soort dingen, zoals die programma's, vind ik gewoon fout/storend etc. Tja, dat het toevallig Christenen zijn, kan ik ook niks aan doen. Alsof ze zichzelf verschuilen achter het geloof, terwijl ze gewoon veroordelend bezig zijn, en dat vind ik fout. Ook voor die kinderen of kinderen. Zoals al gezegd, wordt het zo'n wij tegen hun cultuur.

Vooral als die kinderen zo opgevoed worden, niet beter weten en een soort van afkeer krijgen en/of al dan niet later kunnen krijgen voor andersdenkenden/anderszijnden. Geen goeie zaak vind ik, en ik vind dat de eo, met zijn zgn politiek correcte geloofsbelijdenis (vrijheid van meningsuiting dat zeker..maar) daar nou niet echt aan meehelpt circa aan bijdraagt. En zij zouden juist beter moeten weten. Beetje dom/kortzichtig vind ik dus .

maargoed, al overdrijf ik soms een beetje, ik weet het , doe ik om een punt duidelijk te maken ofzo, want dat subtiele gehannes van bijv. die programma's maar ondertussen.. nee dus
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:13:50 #51
114838 PhiNiks
love is the key
pi_31260760
Lol, Evil Knevel
"I exist, therefore I realize..."
pi_31261276
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:13 schreef PhiNiks het volgende:
Lol, Evil Knevel
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 17:27 schreef sweetgirly het volgende:

...

Vooral als die kinderen zo opgevoed worden, niet beter weten en een soort van afkeer krijgen en/of al dan niet later kunnen krijgen voor andersdenkenden/anderszijnden. Geen goeie zaak vind ik, en ik vind dat de eo, met zijn zgn politiek correcte geloofsbelijdenis (vrijheid van meningsuiting dat zeker..maar) daar nou niet echt aan meehelpt circa aan bijdraagt. En zij zouden juist beter moeten weten. Beetje dom/kortzichtig vind ik dus .
Exactly Alles is in principe best, zolang ze maar niet hun overtuigingen op proberen te dringen..
quote:
maargoed, al overdrijf ik soms een beetje, ik weet het , doe ik om een punt duidelijk te maken ofzo, want dat subtiele gehannes van bijv. die programma's maar ondertussen.. nee dus
Doet iedereen wel een beetje denk ik, komen standpunten sneller aan =)
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 11:51:40 #53
74056 crew  ToT
pi_31330339
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Pardon ?!?! precies het tegenovergestelde lijkt me
Inderdaad: Het Christendom probeert vaak (natuurlijk niet altijd) mensen over te halen om Christen te worden. Dat zie je met wiccans meestal niet. Kinderen vinden wicca vaak veel interessanter, maar nee: het Christendom zegt dat wicca niet van God is, en alles wat niet van God is, si van de duivel. Het Christendom zou om liefde voor de medemens moeten draaien, maar het draait helaas vaak om onbegrip en haat voor het onbekende. Wicca draait om respect.

Natuurlijk: met ouija-borden werken en glaasje draaien enzo is gevaarlijk, en het Christendom heeft zulke gevaarlijke dingen niet, maar wicca draait niet om die dingen. Het zijn gewoon andere spirituele dingen die bestaan. Je moet niet alles op 1 hoop gooien met de mededeling dat alles wat neit in de Bijbel staat slecht en gevaarlijk is.

Okay dit is allemaal ook wel wat kort door de bocht, maar ik vind het gewoon zo'n bullshit dat mensen denken dat een thema als wicca slecht of gevaarlijk zou zijn. Laat de kids gewoon lekker bezig gaan met hun fantasie, niks mis mee! In wicca schilt voor zover ik weet geen gevaar met de rituelen die je uitvoert, zolang je er een ander maar neit mee wil benadelen of zo.

Daarbij moet ik zeggen dat alles veel te veel opgeklopt wordt. Zoals ik al zei: het gaat om fantasie. Wat is er nou gevaarljik aan Harry Pottertje te spelen, behalve dat je voor Balkenende aangezien kunt worden door een milieu-terrorist?


Overigens leuk detail: boeken van Harry Potter zijn een tijd geleden ook al verboden in een streng Christelijke school in Engeland.
pi_31362710
Dat mens is gewoon hartstikke labiel. Ze deed juist de dingen die elke heks/wiccan je zal afraden.

Bovendien: hoe kan zij nou in n coven komen?! Ze heeft duidelijk geen flauw benul waar ze het over heeft en bovendien heeft ze t over n bloedritueel die maar in 1 boek voorkomt en dat is nog als inwijding voor n solitaire heks... Terwijl ze in n coven zat...

Trouwens, zij is toch vaker voor EO-programma's opgetrommelt om als ex-heks op te treden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')