abonnement Unibet Coolblue
pi_31056879
Wat zijn de gevolgen als ik bij een andere werkgever ga werken onder een jaarcontract? Nu heb ik een contract voor onbepaalde tijd. Wat zijn de gevolgen als het nieuwe bedrijf (om welke reden dan ook) er voor kiest om het jaarcontract niet te verlengen?
Het liefste heb ik natuurlijk weer een contract voor onbepaalde tijd, maar als dat er niet inzit... Ik wil graag weten of het verstandig is om dan een contract voor onbepaalde tijd te verruilen voor een jaarcontract.
  vrijdag 30 september 2005 @ 13:08:44 #2
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31056980
De gevolgen als ze het niet verlengen zijn dat je je dan zonder baan zit! De vraag is hier denk ik of je dit risico wilt nemen?
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_31057687
Als je er op creatieve of financiele, of maatschappelijke dingen op vooruit gaat, zou ik het doen. Als het nieuwe bedrijf er voor kiest om je jaar contract niet te verlengen sta je na dat jaar gewoon op straat...
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  vrijdag 30 september 2005 @ 13:54:54 #4
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_31058314
Risico van het vak heet dat.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_31058746
dan heb jij pech en niet het bedrijf,........jij neemt het risico

dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen toch?
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:15:36 #6
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31058870
Kan me haast niet voorstellen dat deze vraag serieus is, maar goed je krijgt t voordeel van de twijfel.

Als je een contract voor onbepaalde tijd hebt kan je niet zonder meer buitengeknikkerd te worden. Heb je een jaarcontract en wordt t niet verlengd dan ben je werkeloos.
Lang leve mij! *O*
pi_31059007
Ik denk dat de vraag meer is:

Als je na dat jaar dus zonder werk te zitten, ben je dan 'verwijtbaar' werkeloos, aangezien je een onbepaalde tijd contract moedwillig hebt opgezegd en overgestapt bent naar een jaarcontract? Oftewel heb je dan recht op ww of niet?
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:56:32 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31060096
Volgens mij heb je dan gewoon recht op WW.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:57:30 #9
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_31060129
En vergeet even niet je proeftijd bij dat nieuwe bedrijf....
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:58:32 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31060163
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:57 schreef Herkauwer het volgende:
En vergeet even niet je proeftijd bij dat nieuwe bedrijf....
Wat bedoel je precies?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 30 september 2005 @ 15:00:51 #11
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_31060233
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies?
Als je wil switchen van bedrijf dan heb je waarschijnlijk ook te maken met een maand proeftijd en kan je dus binnen een maand zonder werk komen te zitten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 30 september 2005 @ 15:02:04 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31060263
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:00 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Als je wil switchen van bedrijf dan heb je waarschijnlijk ook te maken met een maand proeftijd en kan je dus binnen een maand zonder werk komen te zitten.
Ik denk dat ook dan weer de vraag is of het UWV dan zal oordelen dat je verwijtbaar werkloos bent (en je dus geen recht op WW zult hebben).
The love you take is equal to the love you make.
pi_31061388
Gevonden op de site van uwv.

Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een vaste baan opzeg voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract?

Als u had kunnen voorkomen dat u werkloos wordt, krijgt u mogelijk geen WW-uitkering. Dat kan ook het geval zijn als u bewust een vaste baan heeft opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract.

Natuurlijk bent u altijd vrij om van werkkring te wisselen. Maar als u kunt voorzien dat deze wisseling op korte termijn tot werkloosheid leidt, dan verliest u uw recht op een WW-uitkering. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, heeft u nieuw WW-recht opgebouwd.

U heeft wel recht op een WW-uitkering als u op het moment van ontslag uit de nieuwe functie ook in de oude functie inmiddels werkloos zou zijn geweest, maar dan niet verwijtbaar. Bijvoorbeeld als u een nieuwe baan aanneemt voordat u vanwege een reorganisatie ontslagen zou worden.

Omdat elke situatie anders is, controleert UWV altijd zorgvuldig of er sprake is van verwijtbare werkloosheid. Als u het niet eens bent met een beslissing over uw uitkering, kunt u bezwaar maken.
pi_31062220
Er zijn ook voordelen: je kunt in de salarisonderhandelingen vj nieuwe baan een stuk meer salaris eisen om de onzekerheid vh tijdelijke contract tov het huidige vaste te compenseren..... voor "risicovol werk" kun je eenmaal meer vragen.....
  vrijdag 30 september 2005 @ 16:15:04 #15
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_31062434
Intern is het beleid: als je minimaal een half jaar gewerkt hebt in je 'nieuwe' baan dan is de zogeheten doorwerking niet aan de orde. Doorwerking is het vaststellen van de verwijtbaarheid van de ontslagname. Dus: ontslag nemen (in principe verwijtbaar) -> minimaal een half jaarcontract -> ontslag/niet verlengen -> verwijtbaarheid vervalt.
pi_31076454
Is dit niet een onderhandelingspuntje ? mate van onderhandleen hangt natuurlijk wel een beetje af of je gevraagt bent, of dat je zelf aan het zoeken en soliciteren ben geslagen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_31701373
Wat ik -inderdaad- bedoel- is:
"Heb ik nog wel recht op een WW-uitkering als ik mijn huidige werk opzeg (contract voor onbepaalde tijd) en bij een andere werkgever ga werken (mogelijk jaar contract)?"

Het liefste heb ik meteen bij de nieuwe werkgever ook weer een contract voor onbepaalde tijd. Wat zouden jullie doen? Salaris blijft ongeveer gelijk, secundaire arbeidsvoorwaarden ook. Ik heb een behoorlijke vermindering van reistijd (van 90 minuten met de auto naar 20 minuten met de fiets).
pi_31701436
Het voordeel van een jaarcontract is dat je juist zeker weet dat je het komende jaar werk hebt (behalve wanneer er een opzegtermijn in het tijdelijke contract staat, maar dat zou ik zeker niet accepteren, als zekerheid voor mij belangrijk zou zijn)
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 15:14:07 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31701587
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:04 schreef wasgoed het volgende:
Wat ik -inderdaad- bedoel- is:
"Heb ik nog wel recht op een WW-uitkering als ik mijn huidige werk opzeg (contract voor onbepaalde tijd) en bij een andere werkgever ga werken (mogelijk jaar contract)?"

Het liefste heb ik meteen bij de nieuwe werkgever ook weer een contract voor onbepaalde tijd. Wat zouden jullie doen? Salaris blijft ongeveer gelijk, secundaire arbeidsvoorwaarden ook. Ik heb een behoorlijke vermindering van reistijd (van 90 minuten met de auto naar 20 minuten met de fiets).
Zoals hierboven staat te lezen: als je in je proeftijd wordt ontslagen, heb je geen recht op WW. Als je eenmaal 6 maanden in je nieuwe baan zit, ben je 'veilig'. Als je daarna ontslag krijgt (of je contract wordt na een jaar niet verlengd), oordeelt het UWV niet meer dat je verwijtbaar werkloos bent.
The love you take is equal to the love you make.
pi_31701963
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:06 schreef _-rally-_ het volgende:
Het voordeel van een jaarcontract is dat je juist zeker weet dat je het komende jaar werk hebt (behalve wanneer er een opzegtermijn in het tijdelijke contract staat, maar dat zou ik zeker niet accepteren, als zekerheid voor mij belangrijk zou zijn)
Ja, zekerheid is voor mij heel erg belangrijk. Daarom heb ik het liefste een contract voor onbepaalde tijd. De proeftijd (van max. 2 maanden) daar kom ik wel doorheen.
Ik heb meer dan 26 weken bij mijn huidige werkgever gewerkt. Ik dacht dat dit wel zou meetellen wanneer ik mijn jaarcontract niet wordt verlengd of wanneer ik mijn proeftijd ontslagen zou worden. Als ik het goed begrijp, telt mijn arbeidsverleden - opgebouwd bij mijn huidige werkgever- niet mee, wanneer ik aansluitend een arbeidscontract voor 1 jaar bij een andere werkgever aanga. Toch???

[ Bericht 17% gewijzigd door wasgoed op 26-10-2005 15:36:04 (toevoeging.) ]
pi_31704737
Nee, of je contract wordt verlengt of niet, als het niet verlengt wordt (om welke reden dan ook, desnoods omdat de baas je haar niet leuk vind zitten) zit je zonder baan.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 17:32:45 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31704884
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:30 schreef wasgoed het volgende:

[..]

Ja, zekerheid is voor mij heel erg belangrijk. Daarom heb ik het liefste een contract voor onbepaalde tijd. De proeftijd (van max. 2 maanden) daar kom ik wel doorheen.
Ik heb meer dan 26 weken bij mijn huidige werkgever gewerkt. Ik dacht dat dit wel zou meetellen wanneer ik mijn jaarcontract niet wordt verlengd of wanneer ik mijn proeftijd ontslagen zou worden. Als ik het goed begrijp, telt mijn arbeidsverleden - opgebouwd bij mijn huidige werkgever- niet mee, wanneer ik aansluitend een arbeidscontract voor 1 jaar bij een andere werkgever aanga. Toch???
Hoe bedoel je, telt je arbeidsverleden niet mee? In wat voor zin zou het mee moeten tellen dan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_31705047
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:30 schreef wasgoed het volgende:

[..]

Ja, zekerheid is voor mij heel erg belangrijk. Daarom heb ik het liefste een contract voor onbepaalde tijd.
Dan ben je beter af met een contract voor bepaalde tijd.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')