abonnement Unibet Coolblue
pi_31012708
vorige delen:
Vegetariėrs, verenig hiero!
Vegetariėrs, verenig hier! Deel twee.

Andere topics:
Veganisten hier verzamelen!

Links:
vegatopia.com
forum
Vegetarische Restaurantgids

(leuk einde van het vorige topic

Hier weer vriendelijk verder, net zo vriendelijk als voor de diertjes

[ Bericht 21% gewijzigd door Blues op 08-12-2005 18:30:38 ]
pi_31023590
Fipo!!!

Broodjes humus roeleren, trouwens.
pi_31025726
TVP

Ik heb niet echt iets te melden
Mon 'en!
pi_31036359
Vedgies heerschen
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  donderdag 29 september 2005 @ 20:10:10 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31036958
Wat eet een vegetarier eigenlijk s'middags op zijn brood?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31037079
Kaas, jam, salades, pindakaas, muisjes, vegetarische dingen van AH, duopenoti

Ja ik drink melk. Heeel weinig, want ik ben gestopt met het drinken van zuivel en ben overgestapt op sojamelk (nog wel in koffie en ook kaas). Dit omdat sojamelk gewoon veel gezonder is en ongeveer even lekker
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  donderdag 29 september 2005 @ 20:19:51 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31037324
Aan wat voor salades moet ik dan bijvoorbeeld denken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31042052
Komkommer, eiersalade, pastasalade.. whatever.

En ik eet ook best veel sandwichspread..
Mon 'en!
pi_31042664
Ik wou 'vroeger' ook best graag hartig op brood. Maar toen ik op kamers ging, ging dat best hard omlaag, net als vlees in warmeten btw. Maar ik mis vlees bij het brood totaal niet (enige probleem is vaak nog broodjeszaken die erg vaak erg veel vlees gebruiken)

Vegetarische broodbeleg niet, kaas, jam, pindakaas, muisjes appelstroop ed wel. Aan salades had ik nog niet gedacht!
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:04:37 #10
3878 Vork
Manisch creatief
pi_31051450
Ik eet voornamelijk kaas op m'n brood, zowel vast als smeerbaar. Soms wat jam of gewoon boter en wat suiker, hagelslag, honing, kaassouflee's of dingen met sla, komkommer, paprika, al dan niet nog met een of andere dressing (ja het kan allemaal). Er is nog zoveel keuze wat broodbeleg betreft. Ik denk dat een vegetarier zich daar wel het minste zorgen om hoeft te maken.
pi_31052878
Sinds ik op een zuivel- en notenloos dieet zit, moet ik dus wel even nadenken wat ik op brood eet!

Geen kaas, geen pindakaas, geen chocopasta etc.

Dus nu: groente op brood. Soms alleen tomaat en komkommer, soms de hele verzameling: avocado, tomaat en rucolasla. Met peper en zout heel lekker. .
Verder ben ik geen fan van vleesvervangers, maar de vegetarische pate van de AH is best wel lekker, en zonder melkbestanddelen. 8 Jaar vego, en nooit geweten dat dat er was. Simpelweg nooit in het broodvleeschap gekeken
pi_31086445
Ik houd van hartig. Op mijn brood zit dan ook vaak (vegetarische) kaas, en vegetarische gerookte ham van de AH. Liefst met een klodder mosterd erbij.

@marsterretje: welke paté bedoel je? Die worstjes die bij de gewone vleeswaren op brood liggen? Ik vind de filet americain-variant daarvan ook best te pruimen. Zeker als je daar een berg peper op gooit.
  zondag 2 oktober 2005 @ 01:03:24 #13
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_31103836


[ Bericht 100% gewijzigd door PLAE@ op 02-10-2005 01:03:33 ]
pi_31103971
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 15:13 schreef Cat_Byte het volgende:
Ik houd van hartig. Op mijn brood zit dan ook vaak (vegetarische) kaas, en vegetarische gerookte ham van de AH. Liefst met een klodder mosterd erbij.

@marsterretje: welke paté bedoel je? Die worstjes die bij de gewone vleeswaren op brood liggen? Ik vind de filet americain-variant daarvan ook best te pruimen. Zeker als je daar een berg peper op gooit.
Tuinkruiden is het lekkerst, maar bijna allemaal zijn ze lekker
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  zondag 2 oktober 2005 @ 03:19:01 #15
97955 Axioma
ik denk tegendraads mee
pi_31105966
een vriend van me heeft een vegetarische vriendin voor wie hij wil koken (iets wat toch vaak mis lijkt te gaan, althans een lekker vegetarisch gerecht zien te vinden). Hebben jullie nog recepten om zowel vega's als niet vega's aan te tonen dat vegetarisch eten wel degelijk lekker is?
- Live Life Live -
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet te bewijzen, maar als grondslag aanvaarde stelling; een axioma kan als zelf als bewijs voor andere stellingen dienen.
pi_31107482
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 15:13 schreef Cat_Byte het volgende:


@marsterretje: welke paté bedoel je? Die worstjes die bij de gewone vleeswaren op brood liggen? Ik vind de filet americain-variant daarvan ook best te pruimen. Zeker als je daar een berg peper op gooit.
Ja die ja. Ze zijn redelijk te eten, de tuinkruiden zijn vind ik de beste. En, er zit geen melk(producten) in.
  zondag 2 oktober 2005 @ 10:39:58 #17
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_31107502
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:20 schreef marsterretje het volgende:
Broodjes humus roeleren, trouwens.
Yum! Lekker een zelfgebakken snee donker brood met humus en daarop een stuk geroosterde paprika
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_31107512
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 03:19 schreef Axioma het volgende:
een vriend van me heeft een vegetarische vriendin voor wie hij wil koken (iets wat toch vaak mis lijkt te gaan, althans een lekker vegetarisch gerecht zien te vinden). Hebben jullie nog recepten om zowel vega's als niet vega's aan te tonen dat vegetarisch eten wel degelijk lekker is?
Maak je wel eens lasagne? Mooi, dat kan prima zonder vlees.

Vervang het gehakt door veel groenten, paprika is aan te raden.

Knal er een xtra laag in, gemaakt van geroerbakte spinazie. Eerst uitje bakken, dan spinazie erbij (mmmm 5 ons) en laten slinken.

Je hebt dus twee soorten inhoud in de lasagne, een laag tomaten-groente spul, en een laag spinazie spul.

Lukt bijna altijd, ziet er mooi uit en is ook nog eens lekker.
pi_31107522
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 10:39 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Yum! Lekker een zelfgebakken snee donker brood met humus en daarop een stuk geroosterde paprika
Aan het eten as we speak! .
  zondag 2 oktober 2005 @ 10:49:37 #20
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_31107631
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 03:19 schreef Axioma het volgende:
Hebben jullie nog recepten om zowel vega's als niet vega's aan te tonen dat vegetarisch eten wel degelijk lekker is?
Onderstaand recept heb ik een niet-vego vriendin voorgezet en dat was haar eerste keer echt vego eten. Daarna heeft ze een aantal vegokookboeken aangeschaft omdat ze nu doorheeft dat vegetarisch koken helemaal niet saai, vies en flauw is.

Kikkererwtenstoofschotel met feta

Ingrediėnten
1 courgette
2 uien
2 teentjes knoflook
1 eetlepel olijfolie
1 theelepel milde paprikapoeder
1 theelepel gemalen komijn (djinten)
1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
1 blik gepelde tomaten (400 g)
1 blik kikkererwten (400 g)
zout en peper
200 g feta (kaas)

Bereiden
Courgette wassen, schoonmaken en in dikke plakken snijden. Plakken in vieren snijden. Uien pellen en in stukken snijden. Knoflook pellen en grof hakken. In pan olie verhitten. Ui en courgette ca. 5 minuten al omscheppend bakken. Paprikapoeder, komijn, koriander en knoflook erdoor scheppen en nog ca. 1 minuut bakken. Tomaten met sap erbij schenken en aan kook laten komen. Mengsel afgedekt ca. 20 minuten zachtjes stoven. In zeef kikkererwten laten uitlekken en door groenten scheppen. Groenten nog ca. 10 minuten zachtjes verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Feta laten uitlekken en in blokjes snijden. Kikkererwten met groenten in vier diepe borden scheppen. Blokjes feta erover verdelen. Serveren met couscous of pitabroodjes.



Dit is voor twee grote eters genoeg. Als je ook een voorgerecht hebt en een salade erbij kunnen er 4 mensen van eten. Ik gooi er op het eind altijd een flinke handvol verse koriander door.

------------------------------------

Ook erg lekker:
Paprikalasagne met oude kaas

Ingrediėnten
1 rode ui, gesnipperd
2 eetlepels olijfolie
1 blik tomatenblokjes (400 g)
2/3 pot geroosterde paprika's (a 465 g), in stukken
2 theelepels paprikapoeder
3 eetlepels boter
50 g bloem
500 ml melk
250 g oude kaas, geraspt
250 g lasagnevellen

Materialen
ovenschaal inhoud ca. 2 1/2 liter, ingevet

Bereiden
In pan ui in olie goudbruin fruiten. Tomaat en geroosterde paprika toevoegen en aan de kook brengen. Paprikasaus 15 min. laten sudderen en op smaak brengen met paprikapoeder, mespunt suiker, zout en peper. Oven voorverwarmen op 200 °C. In pan boter verwarmen en bloem erdoor roeren. Gedeelte van melk erbij schenken, aan de kook brengen en met pollepel of garde goed blijven roeren tot geheel glad is. Rest van melk in gedeelten erbij schenken en goed blijven roeren tot gladde saus ontstaat (dit duurt ca. 3 min). Saus minimaal 2 min. doorkoken. Helft van kaas door saus roeren en op smaak brengen met zout en peper. Bodem van ingevette ovenschaal met lasagnevellen bedekken, 1/3 van kaassaus erover verdelen en lasagnevellen erop leggen. Helft van paprikasaus erop scheppen en met lasagnevellen afdekken. Verder laagjes maken van respectievelijk kaassaus, lasagnevellen, paprikasaus, lasagnevellen en met kaassaus eindigen. Lasagne met rest van kaas bestrooien en in midden van oven in 40 min. gaar laten worden.


Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  zondag 2 oktober 2005 @ 13:25:30 #21
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_31111877
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 10:40 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Maak je wel eens lasagne? Mooi, dat kan prima zonder vlees.

Vervang het gehakt door veel groenten, paprika is aan te raden.

Knal er een xtra laag in, gemaakt van geroerbakte spinazie. Eerst uitje bakken, dan spinazie erbij (mmmm 5 ons) en laten slinken.

Je hebt dus twee soorten inhoud in de lasagne, een laag tomaten-groente spul, en een laag spinazie spul.

Lukt bijna altijd, ziet er mooi uit en is ook nog eens lekker.
Gehakt vervangen door stukjes pompoen, smaakt heerlijk en zo kom je nog aan je ijzer ook!
pi_31112280
Ik vind de tuinkruiden pate van AH ook het lekkerst . Voor de rest doe ik gewoon kaas, jam en hagelslagachtige dingen op mijn brood.
pi_31114663
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 13:25 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Gehakt vervangen door stukjes pompoen, smaakt heerlijk en zo kom je nog aan je ijzer ook!
Ook een optie, en bovendien een seizoensgroente, dus makkelijk en goedkoop te krijgen. .
pi_31116418
Ik heb gister Tartex gegeten. En wel de variant Pesto...errug lekker! Jammer dat je daarvoor dan weer speciaal naar een natuurwinkel moet gaan. Ik hou meer van alles in 1 keer bij de Appie.
pi_31116830
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 15:44 schreef Cat_Byte het volgende:
Ik heb gister Tartex gegeten. En wel de variant Pesto...errug lekker! Jammer dat je daarvoor dan weer speciaal naar een natuurwinkel moet gaan. Ik hou meer van alles in 1 keer bij de Appie.
Vroeger, toen ik een tijd geen suiker at (1997 dacht ik) at ik ook wel eens Tartex. Ik vond het het aller- allervieste wat je op je brood kon smeren. Getver.

Maar toen was er ook nog geen pesto in NL. Misschien dat het nu beter is, who knowes...
  zondag 2 oktober 2005 @ 16:30:31 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_31117555
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 14:44 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Ook een optie, en bovendien een seizoensgroente, dus makkelijk en goedkoop te krijgen. .
Toevallig eet ik het vanavond, maar dan met spinaat
  maandag 3 oktober 2005 @ 06:45:26 #27
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31136579
Iemand hier toevallig een recept voor pompoentaart?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31136597
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 16:01 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Vroeger, toen ik een tijd geen suiker at (1997 dacht ik) at ik ook wel eens Tartex. Ik vond het het aller- allervieste wat je op je brood kon smeren. Getver.

Maar toen was er ook nog geen pesto in NL. Misschien dat het nu beter is, who knowes...
Je hebt verschillende smaken Tartex. Ik zelf vind champi en mexican lekker. Van die champi is ook een Zonnatura versie te koop, bij de grotere Appie.
pi_31192515
Vandaag heb ik ook de Mexican geprobeerd. Ook een aanrader! Tevens een klein bakje met de smaak 'licht gerookt'. Beetje flauw smaakje, saai.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 00:23:41 #30
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_31192565
Ik heb Tartex nooit gekocht omdat ik me helemaal voorstelde dat het ruikt als leverpastei ( ). Ruikt het inderdaad zo?
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_31195964
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 00:23 schreef Spindizzy het volgende:
Ik heb Tartex nooit gekocht omdat ik me helemaal voorstelde dat het ruikt als leverpastei ( ). Ruikt het inderdaad zo?
Ik zou niet meer weten hoe leverpastei ruikt, maar de champi versie lijkt idd een beetje op smeerleverworst.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:56:36 #32
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_31210048
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 06:45 schreef BBQ-kip het volgende:
Iemand hier toevallig een recept voor pompoentaart?
Ik volgens mij nog wel... Zal vanavond is kijken
  donderdag 6 oktober 2005 @ 03:58:52 #33
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31221329
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:56 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik volgens mij nog wel... Zal vanavond is kijken
Als je zou willen doen, graag
(Forum was down natuurlijk vanavond, maar ik hoop dat je er binnenkort naar kijkt, lijkt me zo lekker )
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31227020
quote:
Op donderdag 29 september 2005 20:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat eet een vegetarier eigenlijk s'middags op zijn brood?
Pindakaas.
pi_31461350
Iemand ooit een poging gedaan om zelf tartex te maken?
pi_31796082
Ik zit naar de theatershow van Hans Sibbel te kijken (nu, Nederland 3) en hij beweert dat alles wat hij zegt op feiten berust.

Net beweerde hij dat de mens van nature vleeseter is, en ook een daaraan aangepast darmstelsel heeft.

Misschien heb ik niet goed opgelet tijdens mijn middelbare schooltijd, maar ik meen toch echt uit de biologielessen te hebben begrepen dat de mens een herbivoor is (in tegenstelling tot het 'onder het volk' heersende idee dat de mens een omnivoor is), m.n. te zien aan het lange darmstelsel.
Wie weet hier meer over? De bewering dat de mens een carnivoor is lijkt me iig per definitie fout.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_31796951
Nee hij zei volgens mij dat de mens voor het eerst in lange tijd veel vlees kon eten en daardoor haar darmstelsel kon verkorten...
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_31797759
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 00:12 schreef Setambre het volgende:
Nee hij zei volgens mij dat de mens voor het eerst in lange tijd veel vlees kon eten en daardoor haar darmstelsel kon verkorten...
Nee, hij zei dat de mens tig jaar geleden opeens vlees ging eten, en dat het lichaam zich daar op aanpaste (o.a. "twee keer zo korte darmen!"). Daaromheen nog een heel verhaal dat mensen die vlees aten "het snapten" en dat vegetariėrs dus "verraders van onze soort" zijn.

Nu is het cabaret en stoor ik me dus niet aan de belediging aan het adres van vegetariėrs, wel vind ik het een rare zaak dat hij meent dat de mens van nature 'vleeseter' is.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_31798477
Ik zal morgen de streams bekijken. Ik weet bijna zeker dat hij dat niet gezegd heeft.

Hij heeft zelfs gezegd dat de mens in de tijd van de ijstijd boomschors heeft gegeten en appels.
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_31802310
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 01:11 schreef Setambre het volgende:
Hij heeft zelfs gezegd dat de mens in de tijd van de ijstijd boomschors heeft gegeten en appels.
Nu kan ik jou eens beschuldigen van 'niet opletten'.

Dat heeft hij inderdaad gezegd ja. Maar toen zei hij, x jaar geleden kwam er een grote ijstijd dus ging de mens vleeseten. De darmen werden opeens 2x zo kort.
Verder nog iets over dat vegetariėrs de verkeerde stroming aanhouden, omdat het wel duidelijk is dat de mens vlees hoort te eten.

Die opmerking impliceert wat mij betreft 'de mens is een carnivoor'. En als je de stream zou bekijken, denk ik dat je bovenstaande bijna letterlijk terugvindt.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_31807456
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 10:49 schreef Spindizzy het volgende:


Kikkererwtenstoofschotel met feta
dat klinkt heerlijk

*uitprint*


en: ik word doodziek van de 'strijd' tussen vegateriche en vleesetende mensen. tegenwoordig is dat een keuze, respecteer dat gewoon van elkaar.

ik ben niet vegetarisch, ik eet weinig vlees omdat ik het gros gewoon niet lekker vind.
pi_31809748
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 13:40 schreef Prego het volgende:

en: ik word doodziek van de 'strijd' tussen vegateriche en vleesetende mensen. tegenwoordig is dat een keuze, respecteer dat gewoon van elkaar.
Doel je nu op bovenstaande discussie over wat een cabaretier gezegd zou hebben?
Dat gaat nl. niet over de strijd tussen vleesetende mensen en vegetariėrs.

Ik was alleen nieuwsgierig naar de (naar mijn herinnering niet kloppende) uitspraak dat de mens van oorsprong carnivoor is. Dat is geen 'strijd', dat is interesse voor biologie.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_31968413
*even terug ontopic

Vanwege concentratieproblemen (waarschijnlijk veroorzaakt door een tekort aan omega-3 vetzuren) heb ik vandaag een pak gebroken lijnzaad gekocht, om het tekort aan vetzuren wat aan te vullen.

Kan iemand me vertellen hoeveel lijnzaad ik dagelijks door mijn eten moet doen om op een normaal omega-3 niveau te komen? Hierbij er vanuitgaande dat ik daarnaast helemaal geen bronnen van dat vetzuur consumeer.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_31974461
Ik denk dat het makkelijker is om lijnzaadolie te gebruiken. Anders zou je vrij veel zaad moeten gebruiken. Veel fitness lui gebruiken het, en de gebruikelijke hoeveelheid is dan volgens mij 2 lepels per dag.
Echt lekker is het niet, overigens.
  zaterdag 5 november 2005 @ 01:45:00 #45
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31981042
Mik het door de vla en eet het op, is prima te doen. Je gaat er ongelofelijk van naar het toilet en ik heb het diee dat het meer voor de darmwerking gebruikt wordt dan voor de Omega 3 enzo.
Koop gewoon olie, 1 of 2 lepeltjes en klaar.
Hoe weet je trouwens dat de concentratieproblemen veroorzaakt worden door een vermoedelijk tekort aan Omega 3?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31981190
heb vandaag een heerlijke provencaalse aardappelschotel gegeten, heerlijk tomaat, aardappel, zoete uitjes, mais, weet ik veel... behoorlijk lekker dus
  zaterdag 5 november 2005 @ 01:53:00 #47
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31981210
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 01:52 schreef okkith het volgende:
heb vandaag een heerlijke provencaalse aardappelschotel gegeten, heerlijk tomaat, aardappel, zoete uitjes, mais, weet ik veel... behoorlijk lekker dus
Fucking grrrrreat!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:03:53 #48
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981400
Deze meat lover is er ook aan gaan geloven

Mijn maag/darm stelsel trekt gewoon geen vlees meer...het begon met lichte intolerantie , maar vlees eten werd steeds meer een battle voor me; hevige buikpijn, te vaak opgeblazen gevoel


Vlees uit voeding gegooid..en voila, probs opgelost. Mijn lijf protesteert nog wel een beetje, maar mijn energie peil is enorm omhoog geschoten.

Ik eet ook heel matig ei/zuivel.

Ik ben zelf wel fan van de vleesvervangers...ik vind valess zowaar erg goed ( alleen het gehakt geprobeerd ) dit om niet meteen cold turkey op groentjes over te gaan

Pas paar weken verder en mijn lijf houd een schoonmaak van heb ik jou daar ( onsmakelijk detail: de stoelgang lijkt wel in 6th gear, alsof ik nog heel veel troep kwijt moet )


Wel wil ik gewoon vis eten, simpelweg omdat het goed voor je is ..alleen wel matig en liefst de meest schone soorten.
Merk wel dat de veggies niets te klagen hebben...wat een keur aan vervangers en groentjes zijn er tegenwoordig

gaat een wereld voor me open!
pi_31981470
beginnende vegetariers kunnen binnen een mum van tijd een ruimte leeg krijgen met hun scheten.

Ik eet sinds een jaar montjesmaat vlees (1x per maand ofzo) en dat bevalt prima. Het probleem van vegetariers is eigenlijk dat ze vitamine b en ijzer tekort komen. Dat kan een downer zijn, heb ik gemerkt.

Melk drink ik niet meer.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:17:00 #50
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981661
Ik zorg voor mijn zuivel; gezien mijn sporten , vind ik het belangrijk om kwark/yoghurts e.d binnen te krijgen

voor mij is een vegetarisch dieet dna ook geen principiele overweging, maar een noodzakelijk. Mijn lichaam protesteert bij vlees

( en dan te bedenken dat ik echt de grootste vlees liefhebber ben die er bestaat...ironie ten top )
Alleen merk ik dat mijn lijf herstelt in ultra rap tempo...

Ik eet bijzonder veel ijzerrijke groentjes en B's haal ik uit mijn zuivel
Ik denk dan ook dat ik niets tekort kom...
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:19:43 #51
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981703
melk drink ik trouwens niet...vind het niet lekker en zie het nut er niet van in

gebruik wel melk voor bijv aardappelpuree...of in andere gerechten.Maar kwark en yoghurt wil ik niet missen
Vind ik ook geen dierenmishandeling...er gaat geen koe dood omdat ie melk geeft
pi_31981711
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:17 schreef SHE het volgende:
Ik zorg voor mijn zuivel; gezien mijn sporten , vind ik het belangrijk om kwark/yoghurts e.d binnen te krijgen

voor mij is een vegetarisch dieet dna ook geen principiele overweging, maar een noodzakelijk. Mijn lichaam protesteert bij vlees

( en dan te bedenken dat ik echt de grootste vlees liefhebber ben die er bestaat...ironie ten top )
Alleen merk ik dat mijn lijf herstelt in ultra rap tempo...

Ik eet bijzonder veel ijzerrijke groentjes en B's haal ik uit mijn zuivel
Ik denk dan ook dat ik niets tekort kom...
Brcocoli of sla is een uitstekende basis voor ijzer (meer dan spinazi). Ik weet wat je met protesteren bedoelt, vlees stinkt ook. Zeker als je het een tijd niet hebt gegeten.

Vooral varkensvlees is echt goor.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:25:40 #53
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981786
Toch mis ik mijn vleesjes wel hoor...Ik ben echt een liefhebber ( zo iemand die s' ochtends een steak kan wegwerken )

maar ik weet dat dat psychisch is...mijn lijf voelt zich 1000x maal beter. Ik snap nu de uitdrukking " je bent wat je eet "


Alleen krijg ik steeds meer moeite met het concept " ei " ...het is onontbeerlijk voor de crea kok, maar zowaar krijg ik rare gedachten over het eten van embryootjes...en dat ik dat eigenlijk ook niet wil.

Ik ben niet begonnen uit principe, alhoewel mijn bijdrage aan de vleesindustrie ook wel meetelt. Maar sinds ik vlees heb verbannen , voel ik me er ineens lullig over.
Kijk, zuivel e.d....een koe wordt er niet minder van als het melk geeft...maar zo'n kippe ei is toch een baby kuiken. Ergens klopt het niet


Maar goed, misschien is dat de afkick fase inzake vlees
pi_31981843
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:07 schreef Tafkahs het volgende:
Ik eet sinds een jaar montjesmaat vlees (1x per maand ofzo) en dat bevalt prima. Het probleem van vegetariers is eigenlijk dat ze vitamine b en ijzer tekort komen. Dat kan een downer zijn, heb ik gemerkt.

Melk drink ik niet meer.
Met die 1 keer/maand krijg je je b12 (om speciifiek te zijn) en ijzer niet binnen ;-)

Waarom eet je nauwelijks meer vlees, en waarom eet je juist nog wel 1x/maand? (aangezien ik geen enkele behoeft meer heb aan vlees. Ook niet 1/maand. En volgens mij ben ik niet de enige. Of je moet een niet standaard-reden hebben om vlees-onthouder te zijn.)
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:17 schreef SHE het volgende:

Ik denk dan ook dat ik niets tekort kom...
Eiwit? (vast wel, zo moeilijk is dat niet..)
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 01:52 schreef okkith het volgende:
heb vandaag een heerlijke provencaalse aardappelschotel gegeten, heerlijk tomaat, aardappel, zoete uitjes, mais, weet ik veel... behoorlijk lekker dus
recept?
pi_31981845
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:25 schreef SHE het volgende:
Toch mis ik mijn vleesjes wel hoor...Ik ben echt een liefhebber ( zo iemand die s' ochtends een steak kan wegwerken )

maar ik weet dat dat psychisch is...mijn lijf voelt zich 1000x maal beter. Ik snap nu de uitdrukking " je bent wat je eet "


Alleen krijg ik steeds meer moeite met het concept " ei " ...het is onontbeerlijk voor de crea kok, maar zowaar krijg ik rare gedachten over het eten van embryootjes...en dat ik dat eigenlijk ook niet wil.

Ik ben niet begonnen uit principe, alhoewel mijn bijdrage aan de vleesindustrie ook wel meetelt. Maar sinds ik vlees heb verbannen , voel ik me er ineens lullig over.
Kijk, zuivel e.d....een koe wordt er niet minder van als het melk geeft...maar zo'n kippe ei is toch een baby kuiken. Ergens klopt het niet


Maar goed, misschien is dat de afkick fase inzake vlees
een zacht gemodificeerd eiwit

Na 2 weken ben je er aan gewend. Succes.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31981868
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:20 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

Brcocoli of sla is een uitstekende basis voor ijzer (meer dan spinazi). Ik weet wat je met protesteren bedoelt, vlees stinkt ook. Zeker als je het een tijd niet hebt gegeten.

Vooral varkensvlees is echt goor.
En vooral appelstroop!
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:31:13 #57
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981873
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:28 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Met die 1 keer/maand krijg je je b12 (om speciifiek te zijn) en ijzer niet binnen ;-)

Waarom eet je nauwelijks meer vlees, en waarom eet je juist nog wel 1x/maand? (aangezien ik geen enkele behoeft meer heb aan vlees. Ook niet 1/maand. En volgens mij ben ik niet de enige. Of je moet een niet standaard-reden hebben om vlees-onthouder te zijn.)
[..]

Eiwit? (vast wel, zo moeilijk is dat niet..)
[..]

recept?
Omdat ik sport drink ik eiwit shakes..en dat is hoogwaardig biologisch eiwit ( beter dan wat je uit vlees/ei /zuivel haalt )


Ik denk dat het met de eiwitjes wel goed zit
pi_31981888
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:31 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En vooral appelstroop!
O ja dat ook, off guinness bier
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:32:33 #59
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981898
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:29 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

een zacht gemodificeerd eiwit
wat bedoelt u?
pi_31981907
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:25 schreef SHE het volgende:
Alleen krijg ik steeds meer moeite met het concept " ei " ...het is onontbeerlijk voor de crea kok, maar zowaar krijg ik rare gedachten over het eten van embryootjes...en dat ik dat eigenlijk ook niet wil.
Inderdaad... Ik heb het exact...Het is lekker, je kunt gerust denken aan de kip (mits gras of biologisch) maar het is opeens wel heel erg onsmakelijk als je denkt wat het nou exact is, dat eitje...
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:33:24 #61
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981910
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:31 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

O ja dat ook, off guinness bier
serieus?





Dat ligt standaard in mijn koeling...naast de carlsberg ...enige biertjes die dit vrouwtje lekker vind
pi_31981918
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:31 schreef SHE het volgende:

[..]

Omdat ik sport drink ik eiwit shakes..en dat is hoogwaardig biologisch eiwit ( beter dan wat je uit vlees/ei /zuivel haalt )


Ik denk dat het met de eiwitjes wel goed zit
Maarja, dan verbruik je ook extra veel

*wat veel vega's nog op!
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:35:28 #63
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981933
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:33 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Inderdaad... Ik heb het exact...Het is lekker, je kunt gerust denken aan de kip (mits gras of biologisch) maar het is opeens wel heel erg onsmakelijk als je denkt wat het nou exact is, dat eitje...
Zo bewust met je eten omgaan zet je aan het denken...echt. Ik had dit voorheen nooit, maar nu sta ik stil bij alles wat ik in mijn mond stop

Ik wil alleen niet zo'n freak worden...lijkt me ook weer heel ongezond
pi_31981944
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:32 schreef SHE het volgende:

[..]

wat bedoelt u?
Dat ik ga slapen
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31981947
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:33 schreef SHE het volgende:

[..]

serieus?





Dat ligt standaard in mijn koeling...naast de carlsberg ...enige biertjes die dit vrouwtje lekker vind
Jepz
pi_31981962
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:35 schreef SHE het volgende:

[..]

Zo bewust met je eten omgaan zet je aan het denken...echt. Ik had dit voorheen nooit, maar nu sta ik stil bij alles wat ik in mijn mond stop

Ik wil alleen niet zo'n freak worden...lijkt me ook weer heel ongezond
Online met een vivist zitten forum'men... Das ook wel heel erg (en ongezond)...(die vivist)
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:39:24 #67
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31981973
call me a n00b, maar wat de neuk is een vivist?
pi_31982010
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:39 schreef SHE het volgende:
call me a n00b, maar wat de neuk is een vivist?
ow, iemand die alleen producten eet wat niks dood.

Dus zeker geen dieren, maar ook geen plantaardige producten wat na oogsten de plant dood.

Aardappels bijvoorbeeld, of spinazie, of paprika's of ehh, bijan alles dus..

Wat ie wel eet: vruchten (fruit). wortelknol ook geloof ik (al is dat niet helemaal zuiver)

Niet echt gezond dus, al zegt hij dat hij voedingspreparaten slikt, maar dat komt omdat de groenteaanbod in NL belabberd is (ofwel dat je wel vivist kunt zijn zonder te slikken)
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:46:03 #69
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_31982048
Ik dacht dat veganisten, de fundamentalisten van de voeding waren...maar vivisten zijn dus de mohammed B's van het groenvoer?


Mij niet gezien hoor...

A girl's gotta eat
pi_31982081
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:46 schreef SHE het volgende:
Ik dacht dat veganisten, de fundamentalisten van de voeding waren...maar vivisten zijn dus de mohammed B's van het groenvoer?


Mij niet gezien hoor...

A girl's gotta eat
Mij ook niet.. Je moet ergens de grens trekken. Ze hebben wel een punt, maar je leven moet ook leefbaar blijven. Als biologische veganist ben je ook al goed bezig
pi_32007728
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 01:45 schreef BBQ-kip het volgende:
Mik het door de vla en eet het op, is prima te doen. Je gaat er ongelofelijk van naar het toilet en ik heb het diee dat het meer voor de darmwerking gebruikt wordt dan voor de Omega 3 enzo.
Koop gewoon olie, 1 of 2 lepeltjes en klaar.
Hoe weet je trouwens dat de concentratieproblemen veroorzaakt worden door een vermoedelijk tekort aan Omega 3?
Het is geen vermoedelijk tekort, er is zeker weten een tekort. Ik heb uitgezocht in welke producten zoal omega-3 vetzuren zitten, en het blijkt dat ik er niet of nauwelijks iets van binnen krijg. Daarnaast lijdt een tekort aan omega-3 vetzuren onherroepelijk tot tenminste een beetje concentratieverlies, hoe erg dat is verschilt per persoon natuurlijk. Ik heb het dan waarschijnlijk wat meer dan normaal.
Bovendien is een van mijn gezinsleden psycholoog, en die kan geen andere oorzaak vinden voor de concentratieproblemen.

Maar anyway, ik was ook al bang dat ik enorm veel van dat lijnzaad zou moeten eten voor enig effect - maar aangezien het heel goedkoop was heb ik het maar gewoon meegenomen. Die olie is dan weer verschrikkelijk duur en naar verluidt erg bitter.

Waar doe je die olie doorheen zonder dat de bittere smaak je eten bederft? Zo een paar lepeltjes nemen lijkt me niet verstandig - kunnen je darmen niet tegen.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zondag 6 november 2005 @ 03:14:29 #72
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32014483
Als je een tekort hebt moet je dit aanvullen, lijkt me duidelijk.
Of daarmee je concentratieproblemen weg zijn, ik hoop het voor je.
Dat een psycholoog geen andere oorzaken kan vinden en het dus op een omega 3 tekort gooit, vind ik ronduit dubieus, ik zou dat zelf nooit doen (ergotherapeut), maar goed.

Je kunt gewoon 1 a 2 eetlepels lijnzaadolie per dag nemen, zo van het lepeltje naar binnen gieten, is zo gebeurd en niet vies en ook niet slecht voor je darmen (misschien in grote hoeveelheden, maar 2 eetlepels is peanuts).
De zaadjes kun je natuurlijk gewoon gebruiken, maar ik denk niet dat het heel veel voor je gaat doen, te weinig "werkzame stof".

En je kunt natuurlijk ook altijd lekker een vet visje eten
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_32017626
Vis eten? Blasfemie!
Ik ben wel vegetariėr hoor!

En nee, die psycholoog gooide het niet op een omega-3 tekort. Ze kon alleen geen oorzaak vinden, dus bleef voor mij dit als enige oorzaak over. Maar zoals je al zei, wat het probleem ook is, dat tekort moet sowieso aangevuld worden.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  maandag 7 november 2005 @ 05:06:31 #74
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32046966
quote:
Op zondag 6 november 2005 10:07 schreef m021 het volgende:
Vis eten? Blasfemie!
Ik ben wel vegetariėr hoor!
Oeps, niet goed gelezen in welk topic dit speelde
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_32049821
quote:
Op zondag 6 november 2005 10:07 schreef m021 het volgende:
Vis eten? Blasfemie!
Ik ben wel vegetariėr hoor!

En nee, die psycholoog gooide het niet op een omega-3 tekort. Ze kon alleen geen oorzaak vinden, dus bleef voor mij dit als enige oorzaak over. Maar zoals je al zei, wat het probleem ook is, dat tekort moet sowieso aangevuld worden.
Je weet dat er vegetarisch Omega-3 pillen verkrijgbaar zijn?? Met zeeeeewier
pi_32059893
Ik weet het, en ik las dat die (naast op Internet) in sommige natuurvoedingswinkels ook verkrijgbaar zijn. Dus ik naar de natuurvoedingswinkel in mijn buurt, bleken ze het niet te hebben.

En ik vond het zo onbeleefd om zomaar weg te gaan, dat ik daarom maar een pak lijnzaad heb gekocht.

ik moet echt leren 'nee' te zeggen
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_32060315
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:15 schreef m021 het volgende:
Ik weet het, en ik las dat die (naast op Internet) in sommige natuurvoedingswinkels ook verkrijgbaar zijn. Dus ik naar de natuurvoedingswinkel in mijn buurt, bleken ze het niet te hebben.

En ik vond het zo onbeleefd om zomaar weg te gaan, dat ik daarom maar een pak lijnzaad heb gekocht.

ik moet echt leren 'nee' te zeggen
Nee leren zeggen is iets wat je moet leren, dujs beter vandaag dan morgen..

Met het bonnetje terug naar natuurwinkel en geld terug. Zeg maar dat mama het al voor je had gehaald ofzo.

Oja, als je het niet kunt vinden dus gewoon verder zoeken, is echt wel te krijgen.
pi_32060584
Ik doe meteen even een update over mijn ex-vegetarierschap.

Ongeveer een maandje of 2 1/5 eet ik weer vis (en een beetje vlees), en ben ik gestopt met melkproducten. Dit deed ik uit oogpunt van mijn geestelijke en lichamelijke gezondheid.

En het gaat goed! Voorheen was ik altijd verkouden, loopneus etc. Dat was meteen weg toen ik geen melk meer gebruikte. Mijn eczeem is er nog steeds, maar wordt telkens een klein beetje minder. Goed nieuws dus!

Het eten van vis en vlees begint te wennen. Ben eenmaal naaar McDonalds geweest, hopelijk hoeft dat niet meer. Het was vies. Ook andere vleessoorten vind ik meestal nog vies. Alleen kip wil nog wel. Vis gaat iets beter. Een grote vleeseter zal ik toch nooit worden.

Wat wel opvalt: melk stinkt! Bah! Alle melkproducten die ik tegenkomen ruiken naar bedorven zuivel... heel raar...
  zondag 13 november 2005 @ 01:24:56 #79
81237 releaze
best of both worlds
pi_32222416
ik ben sinds een paar maanden prakiserend vegerarier en heb niet het gevoel dat ik er qua gezondheid op achterui ga.. voel me niet vaker ziek of hoofdpijn, m'n concentratie is hetzelfde en ik voel me in het algemeen "fit" (voor iemand die niet sport)

alleen is de kwaliteit van slapen ontzettend achteruit gegaan. ik kan lang slapen en voel me uitgerust als ik wakker word, maar mn droomwereld is compleet ingestort zeg maar, en daar baal ik behoorlijk van. geen creatieve dromen meer en nachtmerries totdat ik erbij wakker word.
pi_32284967
Vroeger maakte mijn moeder op zondag altijd hachee of goulash, heeerlijk vond ik dat. Sinds ik vegetarier ben (zo'n 13 jaar) heb ik dat dus niet meer gehad. Laatst was ik bij de AH en daar zag ik van Knorr van die zakjes (voor goulash en hachee dus) waar je dan alleen nog groente en...vlees... moet toevoegen. Er moeten eigenlijk runderlappen bij maar nu vroeg ik me af welk vegetarisch product ik hiervoor het beste zou kunnen gebruiken. Welke vleesvervanger zou qua smaak het beste in de buurt komen en overleeft 1,5 uur stoven?
  dinsdag 15 november 2005 @ 13:54:30 #81
81237 releaze
best of both worlds
pi_32285172
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 13:46 schreef vriendinnie het volgende:
Vroeger maakte mijn moeder op zondag altijd hachee of goulash, heeerlijk vond ik dat. Sinds ik vegetarier ben (zo'n 13 jaar) heb ik dat dus niet meer gehad. Laatst was ik bij de AH en daar zag ik van Knorr van die zakjes (voor goulash en hachee dus) waar je dan alleen nog groente en...vlees... moet toevoegen. Er moeten eigenlijk runderlappen bij maar nu vroeg ik me af welk vegetarisch product ik hiervoor het beste zou kunnen gebruiken. Welke vleesvervanger zou qua smaak het beste in de buurt komen en overleeft 1,5 uur stoven?
ik vraag me dat ook wel af. om eerlijk te zijn denk ik juist dat het lekkere van hachee juist het gestoofde vlees is, er gebeurt iets met dat vlees waar het zo heerlijk glibberig van word en zo'n zachte smaak van krijgt

ik denk dat je met seitan wel een klein endje kan komen, heeft zo'n draadjesstructuur.. vooral als je het zelf maakt kan je het glibberig krijgen ipv taaier denk ik..maar die smaak, tja.. of het in de buurt komt...

ik wil het zelf iig een keer proberen te maken. hachee is heerlijk!
  dinsdag 15 november 2005 @ 15:10:18 #82
81237 releaze
best of both worlds
  dinsdag 22 november 2005 @ 14:37:00 #83
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_32479723
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 13:46 schreef vriendinnie het volgende:
Welke vleesvervanger zou qua smaak het beste in de buurt komen en overleeft 1,5 uur stoven?
je stooft het toch vanwege het taaie vlees?-zodat dat beter te kauwen is. Als je het vlees weghaalt, zal het wel een stuk sneller kunnen, logischerwijs gezien.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_32544970
Er schijnt een vorm van vegetarisme te bestaan waarbij ook geen knoflook gegeten wordt. Weet iemand waarom dat is?
  donderdag 24 november 2005 @ 19:36:55 #85
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_32545253
De vedische keuken gebruikt geen knoflook. De knoflookplant gaat dood na het oogsten van de knoflook. In die keuken gebruiken ze alleen ingredienten van planten die niet doodgaan na het oogsten van het gedeelte dat je wilt eten.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_32546437
En wat is de reden daarachter? Het is slecht om dode dingen te eten oid?
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  donderdag 24 november 2005 @ 20:27:31 #87
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_32546700
Dat zal wel ja. Ze klinken nogal boomknuffelig.

Maar goed, het zijn voornamelijk Indiase gerechten die ze maken dus daar wordt het al een stuk interessanter van
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_32547706
Het is volgens de vivisten slecht om planten te doden.

Vegetariers vinden het onacceptabel dat je dieren dood om de mens te voeden. Het vivisme gaat een stapje (ehh, stap) verder door ook geen producten te eten waar de plant dood gaat bij comsumtie (te denken valt aan spinazie, sla, aardappels, enzo).

Wat eten ze wel? Fruit, veel fruit. En wortelknool ofzo. En slikken veel suplementen (maar men zegt wel dat ze daar genoodzaakt zijn doordat de huidige markt geen grote aanbod in dit soort producten heeft. Dat het dus wel mogelijk zou zijn te blijven leven als vivist, zonder extra suplementen.

Ik begrijp ze wel, waarom planten dood als je het al niet accepteert om dieren te doden, maar je moet imo ergens de grens trekken. Dat ligt bij mij momenteel nog gewoon bij vegetarier.
pi_32550134
Volgens mij is knoflook en ui geen onderdeel van de vedische keuken, omdat deze het lichaam teveel ...ehh opfokken zeg maar. Daarom is ook zwarte en chocola 'verboden'. Tegelijkertijd schijnt het zo te zijn dat in de ayurvedische leer de medicinale werking van ui en knoflook gebruikt wordt. Het heeft in ieder geval niets te maken met het al dan niet doodmaken van planten. Daarvoor moet je dan weer bij de vivisten zijn. En dat gaat mij ook een stap te ver. Zelfs veganisme lijkt me bijzonder moeilijk.
  FOK!fossiel woensdag 30 november 2005 @ 00:08:27 #90
1455 Keroppi
kool kikker
pi_32686004
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:25 schreef SHE het volgende:
Alleen krijg ik steeds meer moeite met het concept " ei " ...het is onontbeerlijk voor de crea kok, maar zowaar krijg ik rare gedachten over het eten van embryootjes...en dat ik dat eigenlijk ook niet wil.
Een ei is geen embryo hoor...

Pas wanneer er een haan bij de kippen heeft gelopen (en dat is dus niet het geval) kan er bevruchting plaatsvinden en ontstaat er een zygote die uitgroeit tot een embryo.

Dit soort hysterische statements over 'embryo's eten" ... brrr... mensen denk toch even na voordat je wat zegt...
Chick on a mission
pi_32686373
Ik zie een ei ook niet als een onvolgroeid embryo, het is alleen een voederzak ofzo (iew, dat klinkt nou wel een beetje ranzig ). Ik doe niet graag uitspraken over iets wat ik nooit gezien heb, maar het lijkt me niet dat ze totaal zinloos een hen rond laten lopen bij de kipjes om ze te bevruchten.

Maar goed, ik kom me ook maar eens melden, want ik ben dus ook een vegetariėr. Ik heb de datum van beginnen nooit geprikt, maar ik denk al een jaar of 7 of 8. Ik zie hier een aantal mensen praten over gezondheidsissues nadat ze net vegetariėr zijn geworden of vice versa, maar ik zou niet te snel conclusies trekken (placebo effect enzo). Ik heb ook een lange periode van vermoeiheid doorgemaakt, maar dat was al voordat ik vegetariėr werd. Echter, toen ik eenmaal vegetariėr was gingen mensen gelijk van die suffe verbanden trekken tussen mijn vermoeidheid en mijn vegetarisme. Duh, ik had het al eerder...

Ik weet niet precies wat het doel van dit topic is, is me uit de OP niet helemaal duidelijk. Ik kom hier in ieder geval niet om tot in den treure mijn levensstijl te moeten verdedigen, want dat ben ik na die jaren eigenlijk wel beu. Als het voor het uitwisselen van recepten is hou ik me aanbevolen, voel me wat inspiratieloos de laatste tijd.
pi_32687524
Tuurlijk is een ei geen embryo. Het is geen dier, en het lijkt me helder dat een vegetarier gerust een ei 'mag' eten.
Afgezien het dierenwelzijn van de kippen (gelukkig zijn er gras en biologische eieren, en zijn legbatterijkippen bijna verboden (nouja, bijna...2012, en scharreleieren heeft imo ook een wat te positieve naam...)

Maar ik vind het ei uberhaupt al raar en eng. Bovendien is het onderdeel van een het leven van een kip. Er zijn genoeg argumenten voor mijzelf te denken waarom een ei niet erg is, toch blijf ik het raar en eng vinden. Ik eet ze ook wel, maar wel zo weinig mogelijk...

Doel van dit topic? Tsja, zeker dus niet de discussie tussen vega's en niet vega's. Het is een vaga-topic (dus misschien wel discussie tussen de vega's). Voor de rest recepten en problemen (gezondheid, maar ook waar kan ik product X vinden, of wat is een goede vervanger voor Y).
  woensdag 30 november 2005 @ 08:30:35 #93
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_32689263
gaat nu al 2 maandjes super...voel me herboren sinds ik vlees eruit geflikkerd heb. Wel wil ik bij een speciale gelegenheid gewoon een stukje vlees eten. Maar goed, ik doe ook niet vegetarisch uit prinicpiele overwegingen, maaar uit gezondheids oogpunt.
Ik vind het aanbod vleesvervangers echt heel goed, ik heb ze ook nodig, aangezien ik 6 dagen per week sport en ik mijn ijzer, B's en eiwitten dringend nodig heb.

Ben gek genoeg ook minder vis gaan eten, zo goed als niet zelfs...dat vind ik wel vreemd, want ik at heel veel vis.
Moet mezelf er toch maar toe dwingen, want de tonijn heb ik eigenlijk wel nodig.

Al met al vind ik het dus heel fijn, mijn maagklachten en hoofdpijnen zijn verdwenen en ik voel me fysiek gewoon fitter.

Jeeej
pi_32691102
quote:
Op woensdag 30 november 2005 01:17 schreef the_disheaver het volgende:
Maar ik vind het ei uberhaupt al raar en eng. Bovendien is het onderdeel van een het leven van een kip. Er zijn genoeg argumenten voor mijzelf te denken waarom een ei niet erg is, toch blijf ik het raar en eng vinden. Ik eet ze ook wel, maar wel zo weinig mogelijk...
Grappig, ik heb juist meer iets tegen melk. Dat vind ik nou zo'n ranzig idee, een beetje moedermelk van een ander dier gaan drinken. Melkproducten zoals kaas en yoghurt vind ik dan nog wel toegevoegde waarde hebben, maar "gewoon" melk?

Trouwens, deze week bij de Albert Heijn zijn de Tivall Rondo's 2e halve prijs. Ik heb spinazie en Grieks meegenomen. Ik eet niet heel vaak van dat soort vleesvervangers (dus één pakje is gelijk de vriezer in gegaan), ik neem ook vaak dingen zoals nootjes of ijzerrijke groente.
pi_32691302
Om me maar even te melden als vega en iets toe te voegen aan het gezondheidsissue:
Ik ben een jaar of drie vega; eet niet overdreven gezond (bijvoorbeeld weinig fruit) en vervang vlees met vnl vleesvervangers en af en toe noten. Gebruik veel zuivel. Heb laatst wat bloedbepalingen laten voor de zekerheid; foliumzuur, vit. B12 en hemoglobine laten checken. Deze zullen als eerste omlaag gaan als je helemaal stopt met vlees en vis eten en dit niet ergens mee vervangt. Maar ze waren alledrie ok Moraal: vlees en vis vervangen is een eitje
Jesus saves but death prevails.
pi_32693227
quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:38 schreef Rosella het volgende:

[..]

Grappig, ik heb juist meer iets tegen melk. Dat vind ik nou zo'n ranzig idee, een beetje moedermelk van een ander dier gaan drinken. Melkproducten zoals kaas en yoghurt vind ik dan nog wel toegevoegde waarde hebben, maar "gewoon" melk?

Trouwens, deze week bij de Albert Heijn zijn de Tivall Rondo's 2e halve prijs. Ik heb spinazie en Grieks meegenomen. Ik eet niet heel vaak van dat soort vleesvervangers (dus één pakje is gelijk de vriezer in gegaan), ik neem ook vaak dingen zoals nootjes of ijzerrijke groente.
Ik heb weer niets tegen melk qua diervriendelijkheid, of 'engheid', maar drink het wel nooit. Voornamelijk omdat ik het gewoon niet lekker vindt.

Ik zag die aanbieding gister, alleen was er nog maar 1 rondo in het schap, dan is de 2de voor halve prijs wel een beetje moeilijk meenemen....
  woensdag 30 november 2005 @ 15:27:40 #97
3878 Vork
Manisch creatief
pi_32697942
Ik vind de gedroogde sojabrokken (verkrijgbaar bij reformwinkels) steeds meer een idealere vleesvervanger worden. Die zakken koop je voor nog geen 3 euro, waar je toch wel een flink aantal keren van kunt eten en daarnaast nemen ze de smaak van kruiden enzo ook nog eens goed op. Het enige nadeel is dat ze toch wel 20 minuten moeten koken, voordat ze goed zacht en hapbaar zijn (waar andere vegaproducten meestal maar een paar minuten bereidingstijd nodig hebben). Eigenlijk kende ik het niet, totdat m'n vriendin er een keer mee aan kwam zetten. Goedkopere vleesvervangers zijn er niet. Nu we die dingen een paar keer per week eten, scheelt dat gewoon echt in geld.

Maar er gaat natuurlijk niets boven die balletjes van Tivall. Helemaal niet als je er zelf nog een flinke berg goede satesaus bij gooit. .
pi_32698238
AH heeft ook sojamelk & soja-yoghurt in de Bonus deze week..
Mon 'en!
pi_32716282
Kan iemand mij vertellen of er nog verschil zit in smaak tussen de verschillende merken soja-melk? Ik heb namelijk laatst de sojamelk van SO-good gekocht, maar ik vond het toch zo ontzettend vies... Terwijl ik eigenlijk veel liever sojamelk zou drinken dan gewone melk... Heeft er iemand tips voor mij???
pi_32718909
Ik vind de gekoelde versie van Alpro Soja (natural fresh) wel okee. Maar sojamelk smaakt altijd flink naar sojabonen. Je zou de smaakjes kunnen proberen. Bijvoorbeeld Perzik-abrikoos smaakt naar niet-zure yoghurtdrink.

Ik heb het mezelf léren drinken..
Mon 'en!
  donderdag 1 december 2005 @ 10:05:17 #101
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32720113
Vervangen de vegetariėrs alhier veel zuivelproducten en vleesproducten door soja eigenlijk?

Ik ben zelf geen vegetariėr maar moet wel oppassen met soja, omdat dit de schildklierwerking belemmerd, en daar ik schildklierpatiėnt ben, er extra op moet letten.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_32720229
quote:
Op donderdag 1 december 2005 10:05 schreef BBQ-kip het volgende:
Vervangen de vegetariėrs alhier veel zuivelproducten en vleesproducten door soja eigenlijk?

Ik ben zelf geen vegetariėr maar moet wel oppassen met soja, omdat dit de schildklierwerking belemmerd, en daar ik schildklierpatiėnt ben, er extra op moet letten.
Ja althans ik wel. Ik drink geen zuivel meer maar ik eet het nog wel, omdat ik melk niet meer lekker vind. Erg raar want ik vond het vroeger erg lekker, maar nu proef ik een beetje en nare smaak, als of de melk niet zuur is (nee de melk was nog goed).

Maar je ook bij de Albert Hein ed. vleesvervangers vinden, die gebaseerd zijn op zuivel. Uiteraard kan je het ook aanvullen met noten / pinda's en pijnboompitten.
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_32720653
quote:
Op donderdag 1 december 2005 10:05 schreef BBQ-kip het volgende:
Vervangen de vegetariėrs alhier veel zuivelproducten en vleesproducten door soja eigenlijk?

Ik ben zelf geen vegetariėr maar moet wel oppassen met soja, omdat dit de schildklierwerking belemmerd, en daar ik schildklierpatiėnt ben, er extra op moet letten.
Zuivel niet, ik drink gewoon geen melk en vervang het ook niet door sojamelk en ik eet gewone kaas en yoghurt e.d. Sommige vleesvervangers die ik eet zijn wel op basis van soja meen ik, maar ik eet die niet heel vaak.
pi_32931028
Zeg, wordt er nog een beetje in dit topic gepost of zit iedereen maar een beetje te vegeteren?
pi_32933178
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:47 schreef thabit het volgende:
Zeg, wordt er nog een beetje in dit topic gepost of zit iedereen maar een beetje te vegeteren?
Weing vega-nieuws te vertellen eigenlijk...

Maar bijna kerst, post hier je kerstdiner!

Ik heb nog geen flauw idee
pi_32934849
Ik ga gourmetten en moet zelf voor vegetarisch spul zorgen. Nou ja, eigenlijk misschien maar goed, anders krijg ik alleen maar de standaard Tivall spullen en da's niet erg feestelijk. Als iemand een recept heeft voor vegetarische burgers kan ik daar mini-varianten van maken. Ik heb al eens eerder wat gexperimenteerd met bonenburgers en kikkererwtenburgers, maar het werd nooit echt een succes.
pi_32941043
Oh mij maakt het niet uit of het niet feestelijk is, die tivall dingen zijn toch lekker?

Mijn kerstmenu is gewoon een geitenkaasje uit de oven doen, spinazie en krieltjes ofzo erbij. Voor mijn ouders en mijn lief ga ik gewoon vleesch klaarmaken
pi_32942278
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:57 schreef mallemeid het volgende:
Oh mij maakt het niet uit of het niet feestelijk is, die tivall dingen zijn toch lekker?
Precies. Die Tivall Balletjes gooi ik overal doorheen. Ze zijn zo lekker neutraal gekruid.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_32963017
Ja, dat is ook wel zo, maar voor de kerst wil ik wel eens iets anders.

Die Tivall balletjes snij ik trouwens meestal in stukjes en dan bijvoorbeeld roerbakken met boontjes, een ui, lekker wat kruiden en dan gekruide rijst erbij.
pi_33056880
Hoe gaan jullie om met dode beestjes in je kerstpakket?

Zelf heb ik er geen enkele moeite mee om de kleinere dingen aan vrienden weg te geven. Maar dit jaar zit in het standaardpakket van mijn bijbaantje een flinke homp vlees (naar keuze) van 1 kg. Ik heb er moeite mee om zoiets dan weg te geven omdat ik daarmee dan iemand de gelegenheid geef om zich helemaal vol te vreten met dat vlees. En dat is behoorlijk strijdig met mijn opvattingen. Vlees eten voor de voedingsstoffen (en daar dan ook nog van genieten) kan ik begrijpen. Maar ik ben er zeer op tegen zodra het puur en alleen uit lust gebeurd.
Nou ja, ik hoop dat mijn wens om geen vlees te krijgen (dit was geen standaard optie) gerespecteerd wordt. Anders kijk ik maar eens of ik er een paar katten blij mee kan maken.
pi_33057895
Naar mijn mening is het erg vreemd dat er sowieso een kilo vlees inzit. Er zullen meer vegetariers zijn die hier niets mee kunnen lijkt me?

Maargoed, ik heb me ook altijd afgevraagd waarom het uitzendbureau waar ik voor werkte elk jaar een fles wijn aanbood voor zijn personeel, terwijl juist een uitzendbureau een flinke hap moslims in zijn personeelsbestand heeft. Maargoed, misschien denk ik weer eens te veel na.

[ Bericht 0% gewijzigd door marsterretje op 13-12-2005 23:04:11 ]
pi_33058508
Ik werk bij een groot bedrijf die wel een beetje rekening houden met grote minderheden. Okey, ze doen er wel zuivelproducten in, en ik vermoed dat de brie van vorig jaar niet met dierlijk stremsel was maar ze zullen er niet zo snel vlees in gooien (alleen weet ik nog niet zo zeker of dat komt omdat vlees niet zolang houdbaar is, of echt om vegetariers tegenmoet te doen, maar ach

Voor grote bedrijven zal het dus wel meevallen. Bij kleinere zul je wss veel sneller er vlees in zien zitten. 1 kg lijkt me erg veel... Maar bij een klein bedrijf zul je ook veel sneller er wat tegen kunnen doen. Hopelijk...
  woensdag 14 december 2005 @ 06:55:08 #113
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_33064089
Een kerstpakket/cadeau is over het algemeen iets wat leuk moet zijn voor de massa, voor de gemiddelde medewerker dus (niet dat die bestaat, maar goed).
Je kunt alles wel aanpassen aan alle minderheden die er bestaan zeg...
De een is allergisch voor tarwe, niks met tarwe erin.
De ander is vegetariėr, geen vlees erin.
Nog een ander houdt niet van drop, geen drop erin.
Weer een ander is moslim, geen haram-producten erin.
Wat er dus op neer komt dat het bedrijf maar geld moet gaan geven, dan is iedereen zo'n beetje tevreden (ook niet eens trouwens, veel mensen vinden geld krijgen veel minder leuk dan een pakketje)... maar geld geven is toch niet leuk!
Als je met kerst iets van je werkgever krijgt moet je dat gewoon als extraatje zien, een presentje, wat je niet bevalt dat geef je maar weg of desnoods flikker je het in de kieperton.
Je kan het nooit iedereen naar de zin maken natuurlijk.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  woensdag 14 december 2005 @ 09:10:09 #114
3878 Vork
Manisch creatief
pi_33064873
Mijn kerstpakket van vorig jaar bevatte in totaal geloof ik twee blikjes vis en een of ander ham-nogwat sausje op een grote doos met verder van allerlei soorten levensmiddelen (geen alcohol overigens). Ik kan me ook niet voorstellen dat ze veel vlees in een kerstpakket dat bestaat uit over het algemeen houdbare producten zouden proppen.

Het blijft natuurlijk gewoon een extratje en als je er zoveel mogelijk verschillende producten in stopt, dan heeft iedereen nog wat over en weggeven is ook leuk.
pi_33081774
Ik snap ook wel dat je met een kerstpakket niet iedereen blij kunt maken, maar het gaat mij erom dat er zo'n ruim bovengemiddelde hoeveelheid vlees in zit (standaard). Dat het zo veel is, is op zich niet zo vreemd omdat mijn bijbaantje in de voedselverwerkende industrie is. Ze zullen alles dus wel aanzienlijk goedkoper dan normale bedrijven kunnen krijgen. Ik krijg gelukkig ook genoeg fruit en een kerststol (en ander spul), dus over het algemeen zal ik er ook wel blij mee zijn.
pi_33178200
Zo, zoals ik eigenlijk wel verwacht had een geheel zuiver kerstpakket Naja, er zal hier een daar nog wel een bepaald E-nummertje op staan, maar wel een leuk pakket
pi_33231117
Hierom doe ik dus ook niet aan kerstpakketten.
pi_33238616
In mijn kerstpakket zat er een blik ossenstaart soep en een blik kip ragout, daar zijn mijn ouders weer blij mee. Verder was het een ontbijtpakket dus verder geen vlees. Vond het wel netjes ben er ook zeer blij mee.
Dus niet veel vlees (gelukkig maar) en ach het gaat om het gebaar toch..
pi_33320157
Tivall heeft nu ook diepvries-vega-dingen . De mini frikandellen die ik vandaag heb geproefd, smaakten goed. De overige varianten moet ik nog proberen .
  donderdag 22 december 2005 @ 21:06:07 #120
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33320981
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:47 schreef Wolfje het volgende:
Tivall heeft nu ook diepvries-vega-dingen . De mini frikandellen die ik vandaag heb geproefd, smaakten goed. De overige varianten moet ik nog proberen .
Ik heb het topic even snel doorgelezen en ik zag ergens iemand zeggen dat hij/zij die gewone tivallburgers ook in de vriezer gooide. Heeft iemand daar nog meer ervaring mee? Ik was er altijd van overtuigd dat ze uit elkaar zouden vallen.
Vampire Romance O+
pi_33330446
Mijn ouders slaan altijd voorraden vleesvervangers (alles, dus ook de Tivall spullen) in, in hun vriezer. Nooit problemen mee gehad, smaakt een half jaar later nog steeds prima.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_33377119
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:06 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ik heb het topic even snel doorgelezen en ik zag ergens iemand zeggen dat hij/zij die gewone tivallburgers ook in de vriezer gooide. Heeft iemand daar nog meer ervaring mee? Ik was er altijd van overtuigd dat ze uit elkaar zouden vallen.
Ik heb dat een tijdje gedaan, heel veel inslaan en dan per stuk in een diepvrieszak en dan invriezen. Een avond vantevoren het uit de vriezer halen en in de koelkast ontdooien of gewoon gelijk in de pan, gaat gewoon goed . Ook met quorn trouwens.

Duh, of anders lees ik nog ff verder
  zaterdag 7 januari 2006 @ 00:05:39 #123
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_33785532
.Tarzan. meld zich
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_33795695
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:47 schreef Wolfje het volgende:
Tivall heeft nu ook diepvries-vega-dingen . De mini frikandellen die ik vandaag heb geproefd, smaakten goed. De overige varianten moet ik nog proberen .
Ik vond die mini frikandellen niet zo lekker, had ze in de oven gedaan maar ze kwamen er niet lekker uit.
Die mini balletjes zijn heerijk met sate saus
  zaterdag 7 januari 2006 @ 13:21:38 #125
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_33796106
Waar is die Tival?

[ Bericht 38% gewijzigd door .Tarzan. op 07-01-2006 13:30:32 ]
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
  zaterdag 7 januari 2006 @ 13:23:11 #126
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33796149
Ik heb dat diepvriesding bij de lokale appie ook niet zien liggen.. volgens mij hebben ze hem niet landelijk in het assortiment.
Vampire Romance O+
pi_33797715
http://www.tivall.nl/filialen.html Hier kan je kijken of ze ze bij jou in de buurt verkopen
  zaterdag 7 januari 2006 @ 15:16:20 #128
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_33799650
Daar zitten zeker eieren in. Ik ben lacto vegetarier.
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_33801514
ja er zitten wel eiwitten in van kippen eieren idd
  zaterdag 7 januari 2006 @ 16:45:14 #130
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_33802495
Helaas, dat word weer pindakaas.
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_33802539
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:16 schreef .Tarzan. het volgende:
Daar zitten zeker eieren in. Ik ben lacto vegetarier.
Is lacto-vegetariėr een ander woord voor 'veganist die wel zuivel gebruikt'?
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 16:47:55 #132
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_33802586
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:46 schreef m021 het volgende:

[..]

Is lacto-vegetariėr een ander woord voor 'veganist die wel zuivel gebruikt'?
yups, of vegetarier die geen ei eet. Hoe je het wilt noemen.
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
  zondag 8 januari 2006 @ 13:25:18 #133
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_33829026
quote:
Op zondag 13 november 2005 01:24 schreef releaze het volgende:
alleen is de kwaliteit van slapen ontzettend achteruit gegaan. ik kan lang slapen en voel me uitgerust als ik wakker word, maar mn droomwereld is compleet ingestort zeg maar, en daar baal ik behoorlijk van. geen creatieve dromen meer en nachtmerries totdat ik erbij wakker word.
Waarom baal je daar zo van? Heb je echt het gevoel dat het fysiek slecht voor je is of vind je het gewoon jammer dat die creativiteit niet meer tot uiting komt?
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_33831209
Heeft iemand hier een lijst van goede vleesvervangers?
pi_33853154
quote:
Op zondag 8 januari 2006 14:31 schreef pberends het volgende:
Heeft iemand hier een lijst van goede vleesvervangers?
tsja, smaken verschillen...

Tofu kan lekker zijn, maar je moet er van houden.
Quorn is ook lekker, maar heb er nu wat te veel van gehad geloof ik (koop het nauwelijks meer).
Het ah-tivall zooi is erg goed te doen.

En noten/kaas/bonen ed enzo.

Wat zoek je? een kant en klaar product of iets waar je wat meer moeite voor moet doen (maar wat beter in een gerecht past)
pi_33857074
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:17 schreef the_disheaver het volgende:

Tofu kan lekker zijn, maar je moet er van houden.
Sinds enkele jaren heb je van die voorgekruide tofublokjes (o.a. Albert Heijn), die vind ik een stuk lekkerder dan zelf tofu kruiden (zoals vroeger).
quote:
Quorn is ook lekker, maar heb er nu wat te veel van gehad geloof ik (koop het nauwelijks meer).
Het probleem met Quorn is dat het altijd hetzelfde spul is. Ookal brengen ze 10 verschillende producten uit met andere vormen en kruiden, het basisingrediėnt (dus de globale smaak) blijft hetzelfde. En dat gaat vervelen.
quote:
Het ah-tivall zooi is erg goed te doen.
Is inderdaad mijn vega-materiaal bij uitstek. Ook andere supermarkten verkopen vaak hun eigen vegaspullen, wat vaak veel weg heeft van 'de echte' Tivall.

En dan nog Valess. Dat vind ik zelf de smerigste vleesvervanger die er is. Een vleesvervanger gemaakt uit melk. Het klinkt als een origineel idee, en het achterliggende idee lijkt logisch (melk is gezond, dus Valess is gezond). Maar het is vies.
En die reclames dat het precies zo smaakt als vlees. Ik heb mijn hele leven nog nooit vlees gehad, maar ik denk dat ik met redelijke zekerheid kan zeggen dat vlees niet zó smaakt.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_33857575
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:17 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

tsja, smaken verschillen...

Tofu kan lekker zijn, maar je moet er van houden.
Quorn is ook lekker, maar heb er nu wat te veel van gehad geloof ik (koop het nauwelijks meer).
Het ah-tivall zooi is erg goed te doen.

En noten/kaas/bonen ed enzo.

Wat zoek je? een kant en klaar product of iets waar je wat meer moeite voor moet doen (maar wat beter in een gerecht past)
Ik ga eerst maar groentevlees proberen .

Maar welke belangrijke stoffen ga je precies missen als je geen vlees meer zou eten?
pi_33858247
quote:
Op maandag 9 januari 2006 08:57 schreef pberends het volgende:

[..]


Maar welke belangrijke stoffen ga je precies missen als je geen vlees meer zou eten?
Ik ben Tch XP voor: niets .

Tenzij je gevarieerd eet dan. Je moet opletten voldoende ijzer binnen te krijgen en als je je voedt met bonen, noten, sla, tofu en bla bla bla is dat geen probleem.
pi_33858959
quote:
Op maandag 9 januari 2006 09:44 schreef marsterretje het volgende:

Ik ben Tch XP voor: niets .

Tenzij Mits je gevarieerd eet dan. Je moet opletten voldoende ijzer binnen te krijgen en als je je voedt met bonen, noten, sla, tofu en bla bla bla is dat geen probleem.
Ik heb even je fout verbeterd.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  maandag 9 januari 2006 @ 19:30:13 #140
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_33875944
quote:
Op maandag 9 januari 2006 07:58 schreef m021 het volgende:
En die reclames dat het precies zo smaakt als vlees. Ik heb mijn hele leven nog nooit vlees gehad, maar ik denk dat ik met redelijke zekerheid kan zeggen dat vlees niet zó smaakt.
Dat doet het dus wel. Het smaakt echt net als kip.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_33876032
quote:
Op maandag 9 januari 2006 19:30 schreef Marble het volgende:

[..]

Dat doet het dus wel. Het smaakt echt net als kip.
Echt? Nou, dan weet ik in ieder geval dat ik niks mis door geen kip te eten.
Bah.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_33884868
Ik ben sinds een half jaar nu vega dus heb best wel wat kip op in mijn leven, maar ik weet zeker dat valess echt niet zoals kip smaakt. Zit altijd zo'n rare bijsmaak aan valess, moet echt goed gekruid worden anders is het niet echt normaal eetbaar
Doet eens lief!!!
pi_33885186
quote:
Op maandag 9 januari 2006 22:24 schreef VliegendeVlieg het volgende:
Ik ben sinds een half jaar nu vega dus heb best wel wat kip op in mijn leven, maar ik weet zeker dat valess echt niet zoals kip smaakt. Zit altijd zo'n rare bijsmaak aan valess, moet echt goed gekruid worden anders is het niet echt normaal eetbaar
En dat zout moet er uit...
pi_33885338
quote:
Op maandag 9 januari 2006 22:24 schreef VliegendeVlieg het volgende:
Ik heb best wel wat kip op in mijn leven.
Jeetje, pas maar op. Straks reincarneer je nog als kip!
pi_33885735
uhm... daar was ik ook bang voor, vandaar dus nu vega
Doet eens lief!!!
pi_33886530
quote:
Op maandag 9 januari 2006 22:34 schreef thabit het volgende:

[..]

Jeetje, pas maar op. Straks reincarneer je nog als kip!
Als iedereen dan vega is geworden is er toch niets aan de hand?
  dinsdag 10 januari 2006 @ 00:35:13 #147
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33890060
Valess ziet er ook nogal dwangmatig uit als een karbonaatje. Ook vanwege de vorm enzo.

Ik vind het ook niet echt lekker.
Vampire Romance O+
pi_33899143
Valess is idd niet te eten bah wat smerig
vetera kaas kroketten zijn trouwens ook niet lekker, is gewoon nep kaas bah
pi_33986359
Dat Valess is misschien niet zo geweldig qua smaak, maar het geeft me wel een goed gevoel van binnen. Dat vind ik toch belangrijker dan hoe het smaakt. Maar ja sausje's doen wonderen.

Heb die topic pas net ontdekt maar ik had even een vraagje, die waarschijnlijk al vaker gesteld is:
Waarom zijn jullie eigenlijk vegetariėr?
En zijn sommigen van jullie ook veganisten of is daar een ander topic voor? (niet dat ik dat ben, maar ik ben wel benieuwd naar hun motivatie)
pi_33995162
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 20:09 schreef Eveli het volgende:
Dat Valess is misschien niet zo geweldig qua smaak, maar het geeft me wel een goed gevoel van binnen. Dat vind ik toch belangrijker dan hoe het smaakt. Maar ja sausje's doen wonderen.

Heb die topic pas net ontdekt maar ik had even een vraagje, die waarschijnlijk al vaker gesteld is:
Waarom zijn jullie eigenlijk vegetariėr?
En zijn sommigen van jullie ook veganisten of is daar een ander topic voor? (niet dat ik dat ben, maar ik ben wel benieuwd naar hun motivatie)
Naja, er zijn genoeg vegetarische producten wat duurzamer zal zijn dan Valess maar wel goed te eten is.

Als veel niet-vega's valess lekker vinden, dan ben ik blij. Betekend alleen niet dat ik ook aan de valess ga...

Maar er is idd ook een eigen veganisten topic (staat linkje in de OP): Veganisten hier verzamelen!

Waarom vega? Lijkt me eigenlijk handiger dat juist de nieuwelingen in dit topic dat juist gaan vertellen Maar gebruikelijke redenen: onzinnig om vlees te eten, het is niet bepaald duuzaam.

Eieren laat ik de laatste tijd ook links liggen. Eigenlijk alleen door het idee wat een eitje nou precies is. Mits grasei weinig mis mee, maar toch.
Op brood heb ik het nooit, maar door een bepaald gerecht gooi ik soms wel ei. Alleen jammer dat je dan direct een bak van 6 eieren moet nemen...

Veganist ben ik niet: al eet ik nauwelijks tot nooit melk, ik kan niet zonder kaas.
pi_33995384
Ik heb Valess nog nooit geproefd, het is zo duur! Als het een keer in de Bonus zou zijn wil ik het wel eens proberen.

Waarom ik vegetariėr ben? Nou oke dan. Als "puber" heel idealistisch begonnen, tegen de bio-industrie en ook vooral niet snappen waarom een koe eten wel normaal is, maar een hond juist weer een troeteldier is. Tegenwoordig wat losser in de principes, ik heb met biologisch vlees minder moeite, maar ik zie nog steeds niet waarom ik het wel zou eten. Ik eet lekker, ik voel me goed, dus waarom zou er iets voor mij moeten sterven (even dramatisch gesteld).
pi_33995498
Valess valt niet tegen, maar wordt na een tijdje net zo gewoon en saai als ander vega-vlees IMHO. Maar weer iets extras om mee te varieren .
Jesus saves but death prevails.
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:11:15 #153
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33995609
Zojuist een nieuw recept gemaakt. Heerlijk

Zo'n zakje met knorr kip-pesto sausmix (poeder), voor over pasta. Je moet er sowieso broccoli, champignons en paprika bijdoen. Ipv kip heb ik er courgette en pijnboompitten ingedaan. Met afstand het lekkerste dat ik de afgelopen week gegeten heb.

[ Bericht 3% gewijzigd door MouseOver op 12-01-2006 23:32:37 ]
Vampire Romance O+
pi_33995635
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:06 schreef Rosella het volgende:
Ik heb Valess nog nooit geproefd, het is zo duur! Als het een keer in de Bonus zou zijn wil ik het wel eens proberen.
Niet veel meer dan de overrige vleesvervangers toch (qorn enzo) Het is geloof wel redelijk vaak in de bones / overige aanbieding.
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:35:28 #155
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33996746
Och, voor vleesvervangers ben je ongeveer 2.25 voor een tweepersoons maaltijd kwijt.. dat betaal je ook voor vlees.
Vampire Romance O+
pi_33997007
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:11 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Niet veel meer dan de overrige vleesvervangers toch (qorn enzo) Het is geloof wel redelijk vaak in de bones / overige aanbieding.
Ik heb altijd de indruk dat het duurder is én minder is dan andere vleesvervangers. Ik zal nog eens kijken.
pi_33997311
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:41 schreef Rosella het volgende:

[..]

Ik heb altijd de indruk dat het duurder is én minder is dan andere vleesvervangers. Ik zal nog eens kijken.
Beetje afhankelijk wat je neemt. Een blok tofu is best goedkoop.
pi_34165786
Vandaag ontdekt: Sojavla (vanille) en ik vind het echt heel erg lekker. Ik heb het wel gemist, toetjes.. Zijn er andere (goedkopere) alternatieven als je geen koemelk eet?
Mon 'en!
pi_34166190
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:20 schreef bloempjuh het volgende:
Vandaag ontdekt: Sojavla (vanille) en ik vind het echt heel erg lekker. Ik heb het wel gemist, toetjes.. Zijn er andere (goedkopere) alternatieven als je geen koemelk eet?
Ik denk dat je meer kans hebt op antwoord in het veganisten topic. De mensen in dit topic gebruiken over het algemeen wel zuivel.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_34183978
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:20 schreef bloempjuh het volgende:
Vandaag ontdekt: Sojavla (vanille) en ik vind het echt heel erg lekker. Ik heb het wel gemist, toetjes.. Zijn er andere (goedkopere) alternatieven als je geen koemelk eet?
Geitenyoghurt met honing en vruchten.

Soya-ijs.

Sorbet-ijs is zonder melk.

Pure chocolade.

Pannenkoeken met soya of geitenmelk.

Soya vruchtenyoghurt.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 19:02:29 #161
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_34526098
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:47 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Beetje afhankelijk wat je neemt. Een blok tofu is best goedkoop.
Hoe kun je dat eigenlijk net zo kruiden als "pittig gekruid" van de AH? Is dat een marinade?

Als ik het zelf marineer doe ik dat meestal met een ketjap/gembermarinade maar dat is natuurlijk niet voor alle gerechten geschikt.
Vampire Romance O+
pi_34595199
ik vind vleesvervangers soms wel lekker, niet altijd. Valess stukjes zijn heerlijk door de sla (ben gek op maaltijdsalades), vind ik.
pi_34595992
quote:
Op zondag 29 januari 2006 21:48 schreef weathergirl het volgende:
ik vind vleesvervangers soms wel lekker, niet altijd. Valess stukjes zijn heerlijk door de sla (ben gek op maaltijdsalades), vind ik.
Hey, iemand die Valess wél lekker vindt!
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  maandag 30 januari 2006 @ 01:29:44 #164
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_34602624
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:20 schreef bloempjuh het volgende:
Vandaag ontdekt: Sojavla (vanille) en ik vind het echt heel erg lekker. Ik heb het wel gemist, toetjes.. Zijn er andere (goedkopere) alternatieven als je geen koemelk eet?
Van alpro of provamel?

Weet je wat je moet proeven. De alpro yofu perzik-abrikoos. Een yoghurt is dat. Lekker is dat
Er zijn nog wel meer koemelkvrije toetjes.
pi_34604367
quote:
Op maandag 30 januari 2006 01:29 schreef TechXP het volgende:

[..]

Van alpro of provamel?

Weet je wat je moet proeven. De alpro yofu perzik-abrikoos. Een yoghurt is dat. Lekker is dat
Er zijn nog wel meer koemelkvrije toetjes.
Alpro. En van de week de caramel-versie op. Oh man.. soms mis ik gewone (stuk goedkopere) zuivel

Yofu heb ik volgens mij ook al ooit op, maar die was nogal soya-achtig van smaak. Ik vind de bosvruchtensmaak iets lekkerder, smaakt iets frisser.
Mon 'en!
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:47:04 #166
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_34680517
Weten jullie of een Friet ei vegetarisch is? Volgens de laatste post in dat topique niet, maar ik dacht altijd van wel. Wel fijn om het zeker te weten, voor als we weer eens gaan snacken.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_34680753
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:47 schreef Marble het volgende:
Weten jullie of een Friet ei vegetarisch is? Volgens de laatste post in dat topique niet, maar ik dacht altijd van wel. Wel fijn om het zeker te weten, voor als we weer eens gaan snacken.
Ik zou het niet weten. Ik zou zeggen, vraag of ze even op de doos willen kijken

Het lijkt mij afschuwelijk, maar dat volkomen terzijde...

[ Bericht 6% gewijzigd door the_disheaver op 01-02-2006 15:00:24 ]
pi_35160512
Aantal vegetariėrs groeit!
quote:
Uit recente cijfers van onderzoeksbureau Aurelia blijkt dat het
aantal vegetariers in twee jaar tijd is gestegen van 560.000 naar
720.000 mensen. Het aantal parttime vegetariers (zij eten regelmatig
vegetarisch) steeg afgelopen jaren nog veel sterker naar momenteel
enige miljoenen.
Nou mensen, als dat geen goed nieuws is dan weet ik het ook niet meer!
pi_35160997
ik ben er overigens mee gekapt. Van m'n 15e tot m'n 20e en van m'n 21e tot en met mijn 29e ben ik vegetarier geweest. Nu koop ik voornamelijk halal of bio-slacht, meestal schapenvlees.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_35163781
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:31 schreef thabit het volgende:
Aantal vegetariėrs groeit!
[..]

Nou mensen, als dat geen goed nieuws is dan weet ik het ook niet meer!
Wow, zoveel had ik niet verwacht. Ik behoor overigens tot de part-time vegetariėrs, aangezien m'n moeder het anders te duur vindt.
pi_35163842
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:53 schreef Eveli het volgende:

[..]

Wow, zoveel had ik niet verwacht. Ik behoor overigens tot de part-time vegetariėrs, aangezien m'n moeder het anders te duur vindt.
Gek, ik merk juist dat vlees duur is..
pi_35164138
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Gek, ik merk juist dat vlees duur is..
Maar we wonen hier met 4 mensen, waarvan ik de enige ben die wel vegetarisch wil eten. Dan zou m'n moeder dus telkens alleen voor mij vegetarisch eten moeten halen en voor de rest gewoon vlees. En aangezien het anders met het aantal stuks per pakje ook niet helemaal goed uitkomt, koopt ze nog (te) vaak gewoon vlees voor iedereen.
pi_35171151
Ik ben al bijna 10 jaar vegetariėr en vind het hoe langer hoe vervelender worden om mij daar altijd voor te moeten verantwoorden. In het begin doe je de uitleg nog wel, maar als persoon nummer 100 langskomt die zegt dat het dier 'toch al dood is' word ik het echt beu. Ik vraag toch ook niet waarom iemand geen spruiten eet?
  donderdag 16 februari 2006 @ 22:53:22 #174
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35171364
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:00 schreef Eveli het volgende:

[..]

Maar we wonen hier met 4 mensen, waarvan ik de enige ben die wel vegetarisch wil eten. Dan zou m'n moeder dus telkens alleen voor mij vegetarisch eten moeten halen en voor de rest gewoon vlees. En aangezien het anders met het aantal stuks per pakje ook niet helemaal goed uitkomt, koopt ze nog (te) vaak gewoon vlees voor iedereen.
Vertel haar eens dat je dat vegaspul juist makkelijker en net iets langer dan vlees kunt bewaren.
Vampire Romance O+
pi_35172963
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 22:48 schreef timpie82 het volgende:
Ik ben al bijna 10 jaar vegetariėr en vind het hoe langer hoe vervelender worden om mij daar altijd voor te moeten verantwoorden. In het begin doe je de uitleg nog wel, maar als persoon nummer 100 langskomt die zegt dat het dier 'toch al dood is' word ik het echt beu. Ik vraag toch ook niet waarom iemand geen spruiten eet?
Zeg gewoon de volgende keer dat je vlees niet lekker vindt... Ik neem aan dat dat inmiddels wel klopt... ik vraag me af of ze dan stoppen met doorvragen... En overigens zijn spruitjes lekker!
  vrijdag 17 februari 2006 @ 00:38:57 #176
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_35175017
Ach.. gewoon negeren Timpie82... gewoon een kort maar krachtige zin bedenken die meteen duidelijk zegt wat je wilt zeggen en hun gewoon kop dicht houden.
pi_35175842
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 00:38 schreef TechXP het volgende:
Ach.. gewoon negeren Timpie82... gewoon een kort maar krachtige zin bedenken die meteen duidelijk zegt wat je wilt zeggen en hun gewoon kop dicht houden.
Als mensen aan me vragen "Waarom eet je geen vlees/vis?" zeg ik meestal "Omdat ik dat niet wil"
Het is een beetje een cirkelredenering, maar meestal wel afdoende.
pi_35199183
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 22:48 schreef timpie82 het volgende:
Ik ben al bijna 10 jaar vegetariėr en vind het hoe langer hoe vervelender worden om mij daar altijd voor te moeten verantwoorden. In het begin doe je de uitleg nog wel, maar als persoon nummer 100 langskomt die zegt dat het dier 'toch al dood is' word ik het echt beu. Ik vraag toch ook niet waarom iemand geen spruiten eet?
Het makkelijkst vind ik altijd nog door gewoon te zeggen dat je van vlees eten buikpijn krijgt, stoppen ze meestal gelijk met doorvragen en moeilijk doen.
Doet eens lief!!!
pi_35414600
Nog een vegetarier meld zich
Ik heb geen idee hoe lang ik al vegetarier ben, gok vanaf mijn 10e ofzo (ik ben nu 17). En nu zit ik met een probleem, mijn broer die al zijn hele leven zowat leeft op alleen vlees komt vrijdag eten..en jaja ik mag koken Eens moet de eerste keer worden, en dit word dus een vegetarische maaltijd voor broerlief Alleen nu moet ik nog verzinnen wat
Ik heb in dit topic al een paar lekkere gerechten voorbij zien komen en ik zal de vorige delen ook eens doorlezen voor meer ideen
pi_35443703
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 22:48 schreef timpie82 het volgende:
Ik ben al bijna 10 jaar vegetariėr en vind het hoe langer hoe vervelender worden om mij daar altijd voor te moeten verantwoorden. In het begin doe je de uitleg nog wel, maar als persoon nummer 100 langskomt die zegt dat het dier 'toch al dood is' word ik het echt beu. Ik vraag toch ook niet waarom iemand geen spruiten eet?
mee eens

Ik eet zelf ruim 6 jaar geen vlees meer, vis ook nauwelijks (en dan liefst alleen lijngevangen). Ik vond het nooit zo erg om uit te leggen, maar het vervelende is dat de meeste vleeseters vegetarisme als een aanval op hun vleeseten doen. Zij voelen zich dan snel aangevallen omdat ze wél vlees eten en schieten dan in de verdediging, wat het gesprek natuurlijk niet echt bevordert. Ik zeg er daarom ook altijd bij dat ik niet tegen het eten van vlees ben, mensen zijn omnivoren, maar dat ik tegen de manier ben waarop met dieren wordt omgegaan in de bio-industrie. En dat zijn de meeste vleeseters dan ook wel met me eens, eigenlijk. Dus dat werkt goed.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 14:55:20 #181
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_35443853
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:00 schreef Eveli het volgende:

[..]

Maar we wonen hier met 4 mensen, waarvan ik de enige ben die wel vegetarisch wil eten. Dan zou m'n moeder dus telkens alleen voor mij vegetarisch eten moeten halen en voor de rest gewoon vlees. En aangezien het anders met het aantal stuks per pakje ook niet helemaal goed uitkomt, koopt ze nog (te) vaak gewoon vlees voor iedereen.
Hmm op die manier.. Hoewel er natuurlijk ook geprobeerd zou kunnen worden om een aantal keer in de week voor iedereen vegetarisch te koken. Zo rampzalig zal een goede vegetarische maaltijd voor een vleeseter toch niet zijn?
  vrijdag 24 februari 2006 @ 21:55:06 #182
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35459083
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 19:02 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Hoe kun je dat eigenlijk net zo kruiden als "pittig gekruid" van de AH? Is dat een marinade?

Als ik het zelf marineer doe ik dat meestal met een ketjap/gembermarinade maar dat is natuurlijk niet voor alle gerechten geschikt.
Ik quote mezelf even

Iemand enig idee?
Vampire Romance O+
  vrijdag 24 februari 2006 @ 21:57:53 #183
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_35459179
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 21:55 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ik quote mezelf even

Iemand enig idee?
Ik weet niet hoe "pittig gekruid" van de AH smaakt, maar met de juiste kruiden kom je denk ik een heel eind (Chillipoeder en cayennepeper kun je alvast wat pit mee maken).
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:38:21 #184
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_35470666
Ik ben zelf al mijn hele leven vegetariėr, mijn ouders waren het al voordat ik geboren werd (ben nu 26, en nooit ziek, dus dat je vlees nodig hebt als kind is ook onzin). Dat kunnen veel mensen zich echt niet voorstellen, dat ik nog nooit vlees/vis gegeten heb. Maar het is altijd wel afdoende als verklaring waarom ik geen vlees eet; ik weet gewoon niet beter. Daarnaast doet het milieu-argument het altijd ook wel goed.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_35471448
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:38 schreef SaskiaR het volgende:
(ben nu 26, en nooit ziek, dus dat je vlees nodig hebt als kind is ook onzin).
Dat kun je natuurlijk nooit concluderen. Dat jij nooit ziek bent geweest geldt dat natuurlijk niet voor de 10.000 andere kinderen...
pi_35878028
Inductief redeneren noemen we dat. .
pi_35881150
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:22 schreef the_disheaver het volgende:

Dat kun je natuurlijk nooit concluderen. Dat jij nooit ziek bent geweest geldt dat natuurlijk niet voor de 10.000 andere kinderen...
Oh jawel, 'deze kant op' kan dat wel.

Bewering: je hebt vlees nodig als kind om te overleven.
Oftewel: als je als kind geen vlees eet, moet je wel doodgaan.
Uitspraak: ik heb als kind geen vlees gehad, en ik leef nog.


Bewering verworpen, en nog logisch geldig ook.

Omgekeerd echter:

Bewering: je hebt geen vlees nodig als kind om te overleven.
Oftewel: als je geen vlees eet, overleef je wel. Misschien ook wel als je het wel eet, daar wordt niks over gezegd.
Uitspraak: ik heb als kind vlees gehad, en ik leef nog.


Bewering is nog steeds even (on)geldig, er wordt niks bewezen.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_35883773
Nu zeg je iets anders. Nu heb je het over dat je wel dood MOET gaan als je geen vlees eet. En dat kun je inderdaad weerleggen door jezelf te laten zien.

Maar wat je ervoor zei, kan misschien kloppen, maar de oorzaak-gevolg relatie klopt natuurlijk nog steeds niet. Je kunt dit soort dingen niet alleen meten aan de lichamelijke gesteldheid. Of iemand wel of niet ziek was. Ik at toen ik kind was wel vlees, maar toch was ik ziek. Ik zou dus kunnen stellen dat je door vlees ziek zou kunnen worden. Maar hard kan ik dat natuurlijk nooit door alleen naar mijn historie te kijken.
  donderdag 9 maart 2006 @ 18:39:06 #189
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_35886633
Duidelijker is gewoon dat als je vlees eet meer kans hebt op nare ziekten, zoals vele onderzoeken (de meerderheid) aantoont. Hoe meer vlees hoe meer kans. Hoe meer dierlijke producten hoe meer kans.

Maar vegetariers kunnen ook ziek worden Maar hebben wel minder kans om ziek te worden
  vrijdag 10 maart 2006 @ 07:51:18 #190
3878 Vork
Manisch creatief
pi_35901946
Ach, als kind (en trouwens ook als volwassen mens) moet je gewoon goed en gezond eten om de kans op ziekte en andere problemen te doen verminderen. Dat kan zowel met als zonder vlees, als je er maar voor zorgt dat je afwisselend eet en ale je belangrijke stoffen binnen krijgt. Dat laatste is tegenwoordig wel een heel stuk makkelijker geworden voor vegetariers, maar was vroeger ook zeer goed te doen.

Het voordeel dat veel vegetariers hebben, is dat ze door het weglaten van vlees in hun eetpatroon, veel meer op zijn gaan letten op wat ze eten, hoeveel en of ze van alle belangrijke stoffen wel genoeg binnen krijgen en daardoor zichzelf minder snel te kort doen wat eten betreft, dan iemand die er eigenlijk praktisch nooit bij stil staat en al jaren enkele tekorten opbouwt.

Ik durf niet te beweren of wel of geen vlees en wel of geen zuivel gezonder is, maar als je je bewust bent van wat je eet, dan gaat het in ieder geval een hele hoop narigheid schelen.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 12:21:25 #191
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_35907089
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 07:51 schreef Vork het volgende:
Ach, als kind (en trouwens ook als volwassen mens) moet je gewoon goed en gezond eten om de kans op ziekte en andere problemen te doen verminderen. Dat kan zowel met als zonder vlees, als je er maar voor zorgt dat je afwisselend eet en ale je belangrijke stoffen binnen krijgt.
Probleem met al die vleeseters is dat ze denken dat vlees, zuivel e.d. de bronnen zijn voor alle stoffen. Terwijl juist niet alles goed binnen krijgen. En gemiddelde mens eet tegenwoordig ook amper fruit e.d.
Vlees zie ik zelf net als roken. Het is slecht voor de gezondheid. Je kan er erg later ziek van worden (hoeft ook weer niet..).
quote:
Dat laatste is tegenwoordig wel een heel stuk makkelijker geworden voor vegetariers, maar was vroeger ook zeer goed te doen.
Wel erg tegenstrijdig. Het is een stuk makkelijker geworden en het was vroeger ook goed te doen?
Vroeger was vlees altijd nog een luxe product. Sinds de oorlogen is het omhoog gegaan, omdat ze het idee hadden dat iedereen vlees moest kunnen eten. Toen kwam de bioindustrie.
Vegetarisch leven was dus erg iets van vroeger. Vegetarisme en veganisme is dus wat vroeger net zo goed kon als nu.
quote:
Het voordeel dat veel vegetariers hebben, is dat ze door het weglaten van vlees in hun eetpatroon, veel meer op zijn gaan letten op wat ze eten, hoeveel en of ze van alle belangrijke stoffen wel genoeg binnen krijgen en daardoor zichzelf minder snel te kort doen wat eten betreft, dan iemand die er eigenlijk praktisch nooit bij stil staat en al jaren enkele tekorten opbouwt.
ja idd.
quote:
Ik durf niet te beweren of wel of geen vlees en wel of geen zuivel gezonder is, maar als je je bewust bent van wat je eet, dan gaat het in ieder geval een hele hoop narigheid schelen.
Dat zeker.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 00:25:12 #192
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35929234
Ja dat dus.
Al een tijdje loop ik met het idee rond om vegetariėr te worden. Lange tijd leek het me ondoenlijk om zonder vlees te leven, maar ik merk dat het even van mijn vlees me steeds meer tegen staat. Niet alleen vanwege de dieren, maar ook vanwege mijn groeiend geloof in reļncarnatie en het feit dat vlees erg vatbaar is voor allerlei ziektes: BSE, MKZ en nu weer de vogelgriep. Dus, redenen te over om geen vlees meer te eten.

Maar, er zijn ook redenen om juist wél vlees te eten:

is het niet de bedoeling dat de mens vlees eet? De oermens at ook vlees en in de dierenwereld is het eten en gegeten worden. Waarom zou dat voor de mens anders zijn?

mis je niet belangrijke vitaminen als je geen vlees eet? Het is toch onnatuurlijk om een pilletje te slikken om toch maar de nodige bouwstoffen binnen te krijgen?

en dit klinkt misschien een beetje flauw, maar waarom zou je geen vlees eten, maar wel planten? Misschien hebben planten ook wel gevoel, maar ben je je daar minder van bewust omdat planten geen emoties tonen (al kun je daar over twisten, zie ook James Redfield - de Celestijnse Belofte).

hoe moet ik het in godsnaam aanpakken om geen vlees meer te eten? Het maakt een groot deel uit van mijn leven en vaak ben ik me er niet eens van bewust dat ik geen vlees eet, omdat ik vlees eten associeer met avondeten en niet met de lunch. Zo eet ik vaak een boterham met ham of boterhamworst en pas als ik m'n tanden erin zet, bedenk ik me: goh, ja dat is eigenlijk ook vlees

en dan last but not least: wat kan ik op tafel zetten als er geen vlees in mag zitten? Ik zit op internet wel eens te surfen naar vegetarische websites, maar ik kom altijd gigantisch ingewikkelde dingen tegen. Daar heb ik niet zoveel zin in. Ik wil gewoon alles eten wat ik nu ook eet minus vlees. Dus gewoon macaroni, tortilla's, rijst, aardappeltjes e.d.

Ik denk dat de beste manier om te beginnen is, om gewoon minder vlees te eten, dus bijv 2 dagen per week en niet meer.
Maar dat lijkt me al een hele klus.

Veganist word ik sowieso (de komende jaren iig) niet. Dan zou er al helemaal niets meer over blijven om te eten

Nou, ik ben benieuwd naar de reacties van doorgewinterde vegetariėrs
Niet meer actief op Fok!
pi_35929941
Misschien reļncarneer je wel als dat lieve koetje dat je op één van die twee dagen eet. Maar goed, die heeft toch maar zondeer scrupules gras gegeten (al kun je daar over twisten, zie ook James Redfield - de Celestijnse Belofte).

.
Helpt waar hij kan!
pi_35931150
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 00:25 schreef Viking84 het volgende:
Ja dat dus.
Al een tijdje loop ik met het idee rond om vegetariėr te worden. Lange tijd leek het me ondoenlijk om zonder vlees te leven, maar ik merk dat het even van mijn vlees me steeds meer tegen staat. Niet alleen vanwege de dieren, maar ook vanwege mijn groeiend geloof in reļncarnatie en het feit dat vlees erg vatbaar is voor allerlei ziektes: BSE, MKZ en nu weer de vogelgriep. Dus, redenen te over om geen vlees meer te eten.
Helder
quote:
Maar, er zijn ook redenen om juist wél vlees te eten:

is het niet de bedoeling dat de mens vlees eet? De oermens at ook vlees en in de dierenwereld is het eten en gegeten worden. Waarom zou dat voor de mens anders zijn?
Het verleden moet je gebruiken om van te leren, de fouten te bekijken, en de goede dingen. Niet om direct besluiten mee te maken. Vroeger had de mens vlees nodig. Maar de wereld is veranderd. De mens is veranderd.

Waar je wel naar moet kijken is of er een probleem is, of er een oplossing voor is, en of de oplossing werkt en de nadelen niet groter zijn dan de voordelen.

Zoals aangegeven, er is een probleem. Laten we deze kort houden: je voelt je niet prettig bij het eten van vlees (wanneer je er over nadenkt). De oplossing is simpel: geen vlees meer eten. Het werkt. Dan rest nog te kijken of de nadelen niet groter zijn dan de voordelen. Kun je leven zonder vlees?
Er zijn genoeg vegetariers, dus het antwoord is simpel: ja. Mits je maar let op wat je eet. Vlees heeft bepaalde voedingsstoffen, welke je lichaam nodig hebt. Gelukkig zijn er meer producten welke deze voedingstoffen bezit.
Belangrijste is B12 en eiwitten. Bij vegetariers is het verkrijgen van vitamine B12 nauwelijks een probleem. Het zit namelijk ook in zuivelproducten, en normaal gesproken heb je hier meer dan voldoende aan.
Eiwitten is ook niet een groot probleem. In pasta's, noten eieren etc. Alleen maar dezelfde eiiwitten eten is ook niet goed, dus eet niet alleen maar pasta (maar dat geldt ook voor vlees: dat moet niet je enige bron van eiwitten zijn)
En ijzer, welke in appelstroop veel zit. Bij vrouwen een groter probleem dan mannen.

Er zijn genoeg vleesvervangers zodat je eigenlijk nooit gebrek aan bepaalde voedingstoffen zult hebben (mits je maar oplet wat je eet, en wat er in zit. Maar dat zou iedereen moeten doen)
quote:
mis je niet belangrijke vitaminen als je geen vlees eet? Het is toch onnatuurlijk om een pilletje te slikken om toch maar de nodige bouwstoffen binnen te krijgen?
voor vegetariers absoluut niet nodig
quote:
en dit klinkt misschien een beetje flauw, maar waarom zou je geen vlees eten, maar wel planten? Misschien hebben planten ook wel gevoel, maar ben je je daar minder van bewust omdat planten geen emoties tonen (al kun je daar over twisten, zie ook James Redfield - de Celestijnse Belofte).
Dat klinkt geheel niet flauw. Ik heb het me ook vaak genoeg afgevraagd, en er schijnen mensen te zijn die ook geen planten eten die daardoor dood zijn gegaan (eigenlijk dus alleen maar appels enzo).
Vivist zijn is zonder pilletjes onmogelijk, en ongezond. Principieel is of gewoon alles te eten, of vivist worden en geen vlees en planten te eten. Maar feit is wel dat bijde opties niet gezond zijn (of voor jou, of voor de dieren). Principieel zijn hoeft dus zeker niet goed te zijn. Je zult ergens de grens moeten trekken, en voor mij ligt dat bij dieren.
quote:
hoe moet ik het in godsnaam aanpakken om geen vlees meer te eten? Het maakt een groot deel uit van mijn leven en vaak ben ik me er niet eens van bewust dat ik geen vlees eet, omdat ik vlees eten associeer met avondeten en niet met de lunch. Zo eet ik vaak een boterham met ham of boterhamworst en pas als ik m'n tanden erin zet, bedenk ik me: goh, ja dat is eigenlijk ook vlees

en dan last but not least: wat kan ik op tafel zetten als er geen vlees in mag zitten? Ik zit op internet wel eens te surfen naar vegetarische websites, maar ik kom altijd gigantisch ingewikkelde dingen tegen. Daar heb ik niet zoveel zin in. Ik wil gewoon alles eten wat ik nu ook eet minus vlees. Dus gewoon macaroni, tortilla's, rijst, aardappeltjes e.d.

Ik denk dat de beste manier om te beginnen is, om gewoon minder vlees te eten, dus bijv 2 dagen per week en niet meer.
Maar dat lijkt me al een hele klus.
Grootste probleem is niet gebrek aan voedingsstoffen. Als je lekkere gerechten hebt ontdenkt, denk ik ook niet dat je vlees mist (ik had het totaal niet, maar geen idee hoe het bij jou zit natuurlijk). Als je maar wat te koken hebt, zal de drang op vlees denk ik snel genoeg verdwijenen. Eerder is het sociale een groter probleem: Als je bij iemand gaat eten, vragen of ze vegetarisch willen koken.

Hoe je begint? Gewoon lekker recepten zoeken zonder vlees. Je kunt wel minder vlees gaat eten, maar zorg in elk geval dat je dan neit alleen maar het vlees weghaalt. Alleen zou ik het wel direct goed willen doen door direct met al het vlees te stoppen.

Enkele linkjes:
centraal fok topic: Vegetariėrs, verenig hier! Deel 3
www.allerhande.nl en zoeken naar vegetarische gerechten.
www.vegatopia.com (voor gerechten en vooral het forum)

Als is het belangirjk de basis dingen te weten waarmee je vlees kunt vervangen. Tijdens aardappelen en groente (lekker hollands) kun je een groenteburger oid gebruiken (AH heeft veel vega-vervangers). Noten door rijst/bami. Quorn of Tofu door pasta's. Ovenschotels met kaas en/of eieren.

Broodbeleg: kaas, sandwich spread, groente, het 'normale' zoetbeleg, vegetarische broodvleesvervangers (@AH)
quote:
Veganist word ik sowieso (de komende jaren iig) niet. Dan zou er al helemaal niets meer over blijven om te eten
Valt opzich mee. Er zijn soja vervangers voor veel zuiver. Maar dat komt idd eventueel later wel.
quote:
Nou, ik ben benieuwd naar de reacties van doorgewinterde vegetariėrs
Ik hoop dat het wat duidelijk is gebleven...
pi_35931248
Misschien leuk om dit topic ook eens leven in te blazen, staat veel in, qua recepten viking
[Centraal] Vegetarisch eten

[ Bericht 2% gewijzigd door Blues op 11-03-2006 01:58:23 ]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 01:49:41 #196
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_35931312
Mooi voorbeeld van een iets waarom fok saai is nu. We hebben alle topics wel gehad. Dit onderwerp pas een keer of 100 en je bent een eikel als je geen vlees eet.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_35931390
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 01:49 schreef Furby het volgende:
Mooi voorbeeld van een iets waarom fok saai is nu. We hebben alle topics wel gehad. Dit onderwerp pas een keer of 100 en je bent een eikel als je geen vlees eet.
Hai Furb
Alle topics zijn al geweest. Maar er zijn nog altijd mensen die zich later dan het onderwerp registreerden en het leuk vinden om erover te kleppen
Zou jij toch moeten weten, net zoals ik het zou moeten weten om niet op jou te reageren
pi_35931419
Hou de grappen grollen en vleesplaatjes in onzin of in FB.
Rellen in CUL is zooooo
pi_35931513
Mźn, als je niet eens meer een lekker stuk vlees kunt eten kan je je net zo goed meteen verhangen.
Is namelijk zo leuk bij kerst, zit jij met je sojarijstewafels terwijl de rest aan een hert zit ofzo...
  zaterdag 11 maart 2006 @ 02:10:07 #200
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_35931562
Maar even dat reincarnatieverhaal van TS:

Als je reincarneert als kalfje en dan opgegeten wordt dan reincarneer je toch gewoon weer

Wat is dan het probleem?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_35932035
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 01:49 schreef Furby het volgende:
Mooi voorbeeld van een iets waarom fok saai is nu. We hebben alle topics wel gehad. Dit onderwerp pas een keer of 100 en je bent een eikel als je geen vlees eet.
klopt niet helemaal hé? Klagen over het onderwerp, maar toch wel 'inhoudelijk' willen reageren...
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 02:05 schreef Repeat het volgende:
Mźn, als je niet eens meer een lekker stuk vlees kunt eten kan je je net zo goed meteen verhangen.
Is namelijk zo leuk bij kerst, zit jij met je sojarijstewafels terwijl de rest aan een hert zit ofzo...
Heb jij er problemen mee dat ik iets niet eet?
  zaterdag 11 maart 2006 @ 03:03:44 #202
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_35932052
Ik dacht dat we omnivoor waren.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_35932079
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 03:03 schreef cerror het volgende:
Ik dacht dat we omnivoor waren.
En dus?
pi_35933108
Ik eet trouwens steeds vaker van die vegetarische produkten en ik ben erg verrast dat ze eigenlijk gewoon heel erg lekker zijn! Wat alleen jammer is is dat ze zogenaamd zoveel mogelijk op vlees moeten lijken. Je wilt als vegetariėr geen vlees meer hebben en vervolgens eet je iets dat zoveel mogelijk op vlees lijkt. Vaag hoor.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 11 maart 2006 @ 08:41:54 #205
3878 Vork
Manisch creatief
pi_35933277
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 12:21 schreef TechXP het volgende:
Wel erg tegenstrijdig. Het is een stuk makkelijker geworden en het was vroeger ook goed te doen?
Vroeger was vlees altijd nog een luxe product. Sinds de oorlogen is het omhoog gegaan, omdat ze het idee hadden dat iedereen vlees moest kunnen eten. Toen kwam de bioindustrie.
Vegetarisch leven was dus erg iets van vroeger. Vegetarisme en veganisme is dus wat vroeger net zo goed kon als nu.
Misschien kijk ik dan minder ver terug. Ik legde meer een vergelijking met 20 a 30 jaar geleden, toen de vleesvervangers (of kunstvlees zoals het toen nog dikwijls werd genoemd) slechts beperkt verkrijgbaar waren en meestal ook nieteens eetbaar. Het makkelijke zit 'm in de tegenwoordig vrij ruime keuze aan producten die voor de consument duidelijk zijn, waar ze voor dienen. Het is nou eenmaal makkelijker om je vlees te vervangen met een vleesvervanger dan om zelf aan de slag te gaan om een goede maaltijd in elkaar te zetten waar alles in zit zonder vlees, of iets wat er op zou moeten lijken.

Daarbij is de trend van de laatste jaren, het gezond willen eten, ook een belangrijke factor. De campagne's, de doemscenario's van de meest verschrikkelijke ziektes bij een te hoog vetpercentage of cholesterol maken steeds meer mensen bang of bewust en daar spelen vele anderen weer graag op in. Ons wordt op dit moment redelijk voorgekauwd hoe je gezond moet eten, wat je nodig hebt, welke gerechten je kunt maken, wat je wel en niet mag gebruiken en ook daarin zitten ter afwisseling ook vleesloze variaties.

Blijkbaar heeft de mens dit ook nodig, dat het eetpatroon wordt voorgekauwd en bedacht. Wat op zich naturlijk geen slechte ontwikkeling is als het ook daadwerkelijk to beter eten leidt. Helaas is dat dus niet echt het geval, want de dikkerds groeien (in aantal en volume) en de frituurpannenbranche zal er ook wel niet veel minder op zijn gaan verdienen.
pi_35933581
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 08:13 schreef Isabeau het volgende:
Ik eet trouwens steeds vaker van die vegetarische produkten en ik ben erg verrast dat ze eigenlijk gewoon heel erg lekker zijn! Wat alleen jammer is is dat ze zogenaamd zoveel mogelijk op vlees moeten lijken. Je wilt als vegetariėr geen vlees meer hebben en vervolgens eet je iets dat zoveel mogelijk op vlees lijkt. Vaag hoor.
Meerdere redenen denk ik:
* makkelijk voor de minder creatieve mensen onder ons. Het is meteen duidelijk wat je met dat vegetarische spul moet doen (zelfde plek op bord geven als vlees + zelfde bereidingswijze).
* drempelverlagend voor gezinnen waarin maar een persoon vegetariėr is.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 11:33:17 #207
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_35935313
Een tussenoplossing: biologisch vlees!
De biologische boterhamworst van de appie is echt mjummie!!!
Probeer verder eens wat 'houmous', kikkererwtenpasta op brood! Is ook heerlijk. Of bijvoorbeeld vegetarische pate. Die van zonnatura is weliswaar duur, maar echt heel erg goed (vooral die met champignons). Offe....... roomkaas-achtigen, zoals Philadelphia enzo, eventueel met wat komkommer of tomaat erop. En laten we de avocado niet vergeten! heerlijk los op brood of in combi met kaas! Kortom: keuze te over!!!! Succes!

Hmmmm, ik krijg er trek van....
  zaterdag 11 maart 2006 @ 11:37:42 #208
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35935386
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 11:33 schreef renzell het volgende:
Een tussenoplossing: biologisch vlees!
De biologische boterhamworst van de appie is echt mjummie!!!
Probeer verder eens wat 'houmous', kikkererwtenpasta op brood! Is ook heerlijk. Of bijvoorbeeld vegetarische pate. Die van zonnatura is weliswaar duur, maar echt heel erg goed (vooral die met champignons). Offe....... roomkaas-achtigen, zoals Philadelphia enzo, eventueel met wat komkommer of tomaat erop. En laten we de avocado niet vergeten! heerlijk los op brood of in combi met kaas! Kortom: keuze te over!!!! Succes!

Hmmmm, ik krijg er trek van....
ik vind dit eigenlijk een beetje een halve oplossing.
Je geeft de beestjes een mooi leven, maar het slot van het liedje is hetzelfde
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 11:39:21 #209
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35935421
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 08:13 schreef Isabeau het volgende:
Ik eet trouwens steeds vaker van die vegetarische produkten en ik ben erg verrast dat ze eigenlijk gewoon heel erg lekker zijn! Wat alleen jammer is is dat ze zogenaamd zoveel mogelijk op vlees moeten lijken. Je wilt als vegetariėr geen vlees meer hebben en vervolgens eet je iets dat zoveel mogelijk op vlees lijkt. Vaag hoor.
ja dat had ik dus ook al ja. Zie je in vegetarische recepten dat ergens 'vegetarisch gehakt' in moet. Dus je eet geen vlees, maar wel iets dat als vlees smaakt en er als vlees uit ziet. Dan ben je m.i. gewoon een non vegetariėr in denial.
Niet meer actief op Fok!
pi_35935506
Hele dag gras kauwen dus, of sla. Valt iig mee dat we niet hoeven te herkauwen.
pi_35935571
Vroegah heb ik een paar jaar vegetarisch gegeten, maar ik vond het niet echt ingewikkeld. Misschien scheelt het dat ik vlees toen gewoon niet lekker vond.....
Nog een tip: Indisch eten! Er bestaat een geweldig vegetarisch Indisch kookboek van Beb Vuyk!
*Krakje heeft ooit indisch gekookt voor een vegetarier, gast geloofde niet dat er geen vlees in zat *
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35935632
Red een koe, eet een vegetarier. =X
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:21:23 #213
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_35936471
Dan moet je ook niet piepen , maar lekker 'die hard' gaan vind ik!
Je schreef toch dat je eerst wilde 'minderen' en dan pas stoppen? Maar als biologisch geen verschil uitmaakt, waarom dan niet per direct stoppen? Is mij met roken ook gelukt! Misschien maakt dat half half gedoe het alleen maar lastiger voor je.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:23:02 #214
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_35936498
Maar men, wat zijn sommige van die vegetarische burgers lekker!!
Zeker als je naar de biologische winkel gaat, hebben ze zo veel keuze. En ze stappen daar ook steeds meer af van het idee dat het alemaal op vlees moet lijken.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:27:05 #215
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35936609
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:23 schreef renzell het volgende:
Maar men, wat zijn sommige van die vegetarische burgers lekker!!
Zeker als je naar de biologische winkel gaat, hebben ze zo veel keuze. En ze stappen daar ook steeds meer af van het idee dat het alemaal op vlees moet lijken.


helemaal mee eens en ik vind valesse ook al lekker.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:27:29 #216
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_35936620
Ik vind het altijd jammer wanneer mensen besluiten om vegetarier te worden

God schiep de koe, niet de vegaburger.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:32:50 #217
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35936769
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:27 schreef robh het volgende:
Ik vind het altijd jammer wanneer mensen besluiten om vegetarier te worden

God schiep de koe, niet de vegaburger.


dat eet ik ook!
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_35936796
uuuh eten vegetariers wel vis?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_35936959
Nee, vegetariers eten geen beesten, dus ook geen vis.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35937006
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:40 schreef krakkemieke het volgende:
Nee, vegetariers eten geen beesten, dus ook geen vis.
nu ja, ik zie iedereen vooral over vlees praten.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_35937344
Er zijn anders genoeg vegetariėrs die juist wčl vis eten. Heb ik altijd een vaag iets gevonden, alsof een vis geen dier is.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:55:09 #222
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35937381
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:53 schreef Isabeau het volgende:
Er zijn anders genoeg vegetariėrs die juist wčl vis eten. Heb ik altijd een vaag iets gevonden, alsof een vis geen dier is.
vroeger, toen de vis nog uit zee kwam, hadden die dieren een vrij leven, denk dat de gedachte van veel vegetariėrs daar uit voortkomt. ook het knuffelgehalte zal belangrijk zijn.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:57:10 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35937435
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:23 schreef renzell het volgende:
Maar men, wat zijn sommige van die vegetarische burgers lekker!!
Zeker als je naar de biologische winkel gaat, hebben ze zo veel keuze. En ze stappen daar ook steeds meer af van het idee dat het alemaal op vlees moet lijken.
Dat heb ik altijd zo ... euh.... "vreemd" gevonden, dat men vleesvervangers er uit liet zien als vlees. Zoiets als dat je tegen bont bent en daarom een nepbontmantel draagt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:57:56 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35937453
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

vroeger, toen de vis nog uit zee kwam, hadden die dieren een vrij leven, denk dat de gedachte van veel vegetariėrs daar uit voortkomt. ook het knuffelgehalte zal belangrijk zijn.
Vis komt tegenwoordig niet meer uit zee? Waarvandaan dan? Het Regenwoud?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:58:29 #225
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35937468
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat heb ik altijd zo ... euh.... "vreemd" gevonden, dat men vleesvervangers er uit liet zien als vlees. Zoiets als dat je tegen bont bent en daarom een nepbontmantel draagt.
kan je je die chinees nog herinneren in grazend nederland? die alles precies zo namaakte als het echte product. tot aan de inktvis toe. dat was dan wel weer mieters.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:59:00 #226
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35937479
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vis komt tegenwoordig niet meer uit zee? Waarvandaan dan? Het Regenwoud?
kwekerijen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:59:18 #227
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_35937489
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:55 schreef zoalshetis het volgende:

vroeger, toen de vis nog uit zee kwam, hadden die dieren een vrij leven, denk dat de gedachte van veel vegetariėrs daar uit voortkomt. ook het knuffelgehalte zal belangrijk zijn.
Het knuffelgehalte van een zoute haring ligt natuurlijk vele malen hoger dan dat van een klein lief onschuldig lammetje
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:00:30 #228
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_35937521
Je bent lesbisch, schopt huisgenoten uit bed omdat ze niet passen in jouw standaard van leven, bent een controlfreak en nu wil je ook nog eens vegetarisch worden. Hoeveel mensen in jouw omgeving wil je tot waanzin drijven?
PS: schaf wel sandalen en een tuinbroek aan, want dan is het stereotype beeld van een geitenwollensokken linksdraaiende macrobiotische feministische lesbo compleet.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:01:27 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35937547
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:59 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kwekerijen.
Wel eens op een zalmkwekerij geweest?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35937564
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

vroeger, toen de vis nog uit zee kwam, hadden die dieren een vrij leven, denk dat de gedachte van veel vegetariėrs daar uit voortkomt. ook het knuffelgehalte zal belangrijk zijn.
ik was anders gek op mijn guppies anders, hoor
alleen de guppies waren niet zo gek op elkaar

maar idd, het knuffelgehalte speelt zeker een rol, een konijn is zo veel zieliger want zoveel schatitiger.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:02:34 #231
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35937580
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wel eens op een zalmkwekerij geweest?
ja, in noorwegen. in een bassin. steeds een stapje verder. met lekker gezond voer enzo, want de controles zijn minimaal.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:02:44 #232
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_35937583
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:02 schreef milagro het volgende:

[..]

ik was anders gek op mijn guppies anders, hoor
alleen de guppies waren niet zo gek op elkaar

maar idd, het knuffelgehalte speelt zeker een rol, een konijn is zo veel zieliger want zoveel schatitiger.
Waarom eten we dan geen baby's. Die dingen zijn spuuglelijk...
pi_35937596
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:59 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kwekerijen.
Ja, en dat terwijl wild vangst een grotere bedreiging is het zeeleven dan de kweekerijen. Vegetariers eten geen vis. Er zijn echter ook mensen die wel vis eten maar zich toch vegetarier noemen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:03:42 #234
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35937616
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:00 schreef Xebrozius het volgende:
Je bent lesbisch, schopt huisgenoten uit bed omdat ze niet passen in jouw standaard van leven, bent een controlfreak en nu wil je ook nog eens vegetarisch worden. Hoeveel mensen in jouw omgeving wil je tot waanzin drijven?
PS: schaf wel sandalen en een tuinbroek aan, want dan is het stereotype beeld van een geitenwollensokken linksdraaiende macrobiotische feministische lesbo compleet.
Je vergeet nog te vermelden dat ze ook nog godsdienst wetenschappen studeerd..
Kijk ook in haar fotoboek, en bedenk dan de horror van haar als huisgenote te hebben...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:07:14 #235
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35937703
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:03 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ja, en dat terwijl wild vangst een grotere bedreiging is het zeeleven dan de kweekerijen. Vegetariers eten geen vis. Er zijn echter ook mensen die wel vis eten maar zich toch vegetarier noemen.
Nee, kwekerijken zijn nu juist een grotere bedreiging, men gebruikt veel vis voor vismeel, om daar pellets van te persen en die aan zalmen enzo te voeren om daar onder de streep weinig vis van over te houden.
Je kan beter een wildgevangen haring, sardien, heek, harder of wijting eten, ipv dat deze tot vismeel verwerkt worden en met kleurstoffen vermengt aan zalmen gevoerd worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:07:18 #236
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35937706
wie er wel eens valesse heeft gegeten of van die lekkere vegetarische nuggets bij appie steekt zijn hand op!

wie het ook nog lekker vond twee!

hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_35937744
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:02 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Waarom eten we dan geen baby's. Die dingen zijn spuuglelijk...
niet!
babies

we eten toch ook geen mooie mensen?
oh ja, in zekere zin wel, maar da's een ander forum.

maar goed, ik vind een konijn niet zieliger dan een vis, ik vind wel mijn konijn zieliger dan een vreemd konijn, maar ja ik heb geen konijn dus ik eet gewoon konijn, ook dat konijn wat de mijne had kśnnen ziin, had ik van konijnenvlees gehouden, hetgeen ik niet echt doe, dus het probleem is er sowieso niet.

we concentreren ons dus op de kip , de koe, het varken, de geit, het lam
oh zo schatiig, op mijn bord ook
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:11:25 #238
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35937849
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:08 schreef milagro het volgende:

[..]

niet!
babies
Laten we wel zijn, als je echt wat wil doen voor het milieu neem je geen kinderen.
Op lange termijn is een kinderloze steaketende autorijder beter voor het milieu dan een fietsende vegetarier met zijn / haar kinderen achterop
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35937924
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laten we wel zijn, als je echt wat wil doen voor het milieu neem je geen kinderen.
Op lange termijn is een kinderloze steaketende autorijder beter voor het milieu dan een fietsende vegetarier met zijn / haar kinderen achterop
ja hetero's sowieso natuurlijk, planten zich voort namelijk, al dan niet bewust of gewenst, de kans erop is altijd aanwezig
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:20:08 #240
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35939696
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:33 schreef milagro het volgende:
uuuh eten vegetariers wel vis?
ja dat vroeg ik me dus ook af.
En hoe zit het eigenlijk met het dragen van leer? Ik heb een prachtig stel soldatenkissies , maar dat mag dan zeker ook niet meer?
Niet meer actief op Fok!
pi_35939731
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:20 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja dat vroeg ik me dus ook af.
En hoe zit het eigenlijk met het dragen van leer? Ik heb een prachtig stel soldatenkissies , maar dat mag dan zeker ook niet meer?
oh ik hoorde van een vegetarier eens, dat dat mag, omdat dat een afvalproduct is
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:22:27 #242
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35939753
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

vroeger, toen de vis nog uit zee kwam, hadden die dieren een vrij leven, denk dat de gedachte van veel vegetariėrs daar uit voortkomt. ook het knuffelgehalte zal belangrijk zijn.
ja dat weet ik niet hoor, dat knuffelgehalte. Konijnen worden ook gegeten door Nederlanders en hebben toch een hoog knuffelgehalte. Ook honden (en ook katten?) worden gegeten in Aziė, dus blijkbaar hebben die daar geen hoog knuffelgehalte of is knuffelgehalte cultuurbepaald.
En zijn koeien of varkens (die volgens bepaalde religies rein dan wel onrein zijn en dus niet gegeten mogen worden) wel van een hoog knuffelgehalte dan?
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:23:32 #243
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35939782
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:21 schreef milagro het volgende:

[..]

oh ik hoorde van een vegetarier eens, dat dat mag, omdat dat een afvalproduct is
als je het leer gebruik van dieren die toch dood zijn (natuurlijke omstandigheden!), is het sowieso wel ok, vind ik, maar als je speciaal dieren gaat afschieten...
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:24:57 #244
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35939818
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:00 schreef Xebrozius het volgende:
Je bent lesbisch, schopt huisgenoten uit bed omdat ze niet passen in jouw standaard van leven, bent een controlfreak en nu wil je ook nog eens vegetarisch worden. Hoeveel mensen in jouw omgeving wil je tot waanzin drijven?
PS: schaf wel sandalen en een tuinbroek aan, want dan is het stereotype beeld van een geitenwollensokken linksdraaiende macrobiotische feministische lesbo compleet.
sandalen heb ik! . Tuinbroek zal ik nooit hebben
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:26:39 #245
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35939861
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je vergeet nog te vermelden dat ze ook nog godsdienst wetenschappen studeerd..
Kijk ook in haar fotoboek, en bedenk dan de horror van haar als huisgenote te hebben...
ja was jij niet die kattenhater? dan lijkt het me idd handig om jou niet als huisgenoot te hebben, want mijn kat lust je rauw

oh ja, tussen haakjes: onvoltooid tegenwoordige tijd enzo

[ Bericht 7% gewijzigd door Viking84 op 11-03-2006 14:32:06 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_35939865
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:23 schreef Viking84 het volgende:

[..]

als je het leer gebruik van dieren die toch dood zijn (natuurlijke omstandigheden!), is het sowieso wel ok, vind ik, maar als je speciaal dieren gaat afschieten...
.


nou, ik vind dat dus hypocriet.

zo kan je overal wel een excuus voor vinden.

ik draag alleen bont van dieren die toch al dood waren , omdat 'jij' zonodig vlees moet eten.

snap je, ik vind het wel erg makkelijk.
dan heb ik iets meer op nog met vega's, die trekken hun standpunt tenminste consequent door
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:31:07 #247
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35939958
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:26 schreef milagro het volgende:

[..]

.


nou, ik vind dat dus hypocriet.

zo kan je overal wel een excuus voor vinden.

ik draag alleen bont van dieren die toch al dood waren , omdat 'jij' zonodig vlees moet eten.

snap je, ik vind het wel erg makkelijk.
dan heb ik iets meer op nog met vega's, die trekken hun standpunt tenminste consequent door
ja daar zie ik het hypocriete weer niet zo van in. Wel is het niet haalbaar om voor ieder paar leren schoenen dat je koopt uit te zoeken of het dier door natuurlijke omstandigheden aan zijn einde is gekomen of door een schot van de jager.

Ik vind vega's eigenlijk ook niet heel erg consequent hoor. Zoals ik al zei in mijn OP: waarom zou je dan niet ook stoppen met planten eten? Waarom zouden planten geen gevoel hebben? Het is niet voor niets dat veel mensen (inclusief mijn moeder ) tegen hun plantjes praten, want ze geloven er heilig in dat die plantjes daar beter van gaan groeien.
Iemand hier in dit topic zei iets in de trant van: als je ook geen planten eet ga je dood en we moeten toch ergens de grens trekken.
Dat komt op mij zo halfslachtig over. Je erkent dat planten misschien gevoelens hebben, maar die negeer je, want je moet toch ergens de grens trekken. Waarom dan überhaupt vegetariėr worden?
Niet meer actief op Fok!
pi_35940087
nu sla je door, zonder vlees en vis, ben je aangewezen op planten.

wil je echt consequent zijn, dan houd je beter op met eten, all together

maar bont niet en leer wel als afvalproduct geen bezwaar vinden , vind ik gewoon te makkelijk.

als je spreekt over een tweede hands jas, dan geldt dat net zo goed voor schoenen.
want reken maar dat bont als afvalprodukt nog steeds op bezwaren zal stuiten.
een bontjas is echter meer herkenbaar als dood beest dan een schoen
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:51:08 #249
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35940395
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:36 schreef milagro het volgende:
nu sla je door, zonder vlees en vis, ben je aangewezen op planten.

wil je echt consequent zijn, dan houd je beter op met eten, all together

maar bont niet en leer wel als afvalproduct geen bezwaar vinden , vind ik gewoon te makkelijk.

als je spreekt over een tweede hands jas, dan geldt dat net zo goed voor schoenen.
want reken maar dat bont als afvalprodukt nog steeds op bezwaren zal stuiten.
een bontjas is echter meer herkenbaar als dood beest dan een schoen
ja doorslaan doe ik wel vaker hč, volgens jou
Bont vind ik eigenlijk ook geen bezwaar, zolang er maar geen dier speciaal voor gedood is.
Toch zal ik zelf nooit een bontjas aantrekken en iedere bontjasdrager uitmaken voor dierenbeul. En het is inderdaad vrij hypocriet om dan wel leer te dragen, maar zoals jij al zei: bont is veel duidelijker herkenbaar als dood best dan een schoen. Maar als je echt goed bezig wilt zijn, ben je veganist. Tot 5 minuten geleden zag ik het nut van veganisme niet in, tot ik in m'n gedachten 100 koeien op een rij leeggezogen zag worden met hun uiers aan een melkmachine. Dan denk ik met weemoed terug aan de tijd dat koeien nog geen melkmachines waren en de boer en z'n gezin en het kalfje de enigen waren die die melk dronken.
Dat kun je toch wel als dierenmishandeling zien. Moest je kersverse moeders eens met hun borsten aan een melkmachine leggen. Dat is toch net zo gerechtvaardigd (of juist ongerechtvaardigd, hangt er vanaf hoe je het bekijkt) als een koe aan een machine leggen?
Niet meer actief op Fok!
pi_35940463
nee, ik drink dan ook geen melk

maar goed, ik ben zelf hypocriet in deze, als ik dierenleed zie, bij fokkerijen e.d. dan trek ik me dat aan tot aan het bord, zeg maar.

alleen moet een vegetarier niet met de vinger wijzen, als hij zelf ook niet vrij is van enige hypocrisie dus.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_35941033
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:20 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja dat vroeg ik me dus ook af.
En hoe zit het eigenlijk met het dragen van leer?
Vegetariers eten geen vis. Daar is geen discussie over. Of vegetariers wel leer dragen, tja dat verschilt per persoon.
Je leren schoenen afdragen, en bij het kopen van nieuwe schoenen voor niet-leer gaan lijkte me een betere optie.
pi_35941050
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:51 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja doorslaan doe ik wel vaker hč, volgens jou
Bont vind ik eigenlijk ook geen bezwaar, zolang er maar geen dier speciaal voor gedood is.
Toch zal ik zelf nooit een bontjas aantrekken en iedere bontjasdrager uitmaken voor dierenbeul. En het is inderdaad vrij hypocriet om dan wel leer te dragen, maar zoals jij al zei: bont is veel duidelijker herkenbaar als dood best dan een schoen. Maar als je echt goed bezig wilt zijn, ben je veganist. Tot 5 minuten geleden zag ik het nut van veganisme niet in, tot ik in m'n gedachten 100 koeien op een rij leeggezogen zag worden met hun uiers aan een melkmachine. Dan denk ik met weemoed terug aan de tijd dat koeien nog geen melkmachines waren en de boer en z'n gezin en het kalfje de enigen waren die die melk dronken.
Dat kun je toch wel als dierenmishandeling zien. Moest je kersverse moeders eens met hun borsten aan een melkmachine leggen. Dat is toch net zo gerechtvaardigd (of juist ongerechtvaardigd, hangt er vanaf hoe je het bekijkt) als een koe aan een machine leggen?
Als het zuivel op een biologische manier gewonnen wordt, dan heb ik er weinig tegen. Melk drink ik niet, eieren ook nauwelijks, maar zonder kaas kan ik niet.

Leer is twijfelachtig. Een koe wordt niet alleen voor het vlees dood gemaakt. Maar ook voor het leer. Als het echt zo zou zijn dat er geen koeien worden gedood voor het leer, maar dat leer alleen vanaf een biologische melkkoeien met een natuurlijke dood zou komen, dan is het enkel een restproduct. En als je dan niets tegen zuivel hebt (wel of niet biologisch) dan is er niets aan de hand. Maar ik geloof dat dat niet zo is, dus ik probeer ook zo weinig mogelijk leer te gebruiken.

Misschien is het niet consequent: daar heb je helemaal gelijk in. Maar het is vele malen beter dan wel consequent zijn, en je niets aantrekken van de levenswijze van plant en dier.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 15:17:52 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35941057
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:26 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja was jij niet die kattenhater? dan lijkt het me idd handig om jou niet als huisgenoot te hebben, want mijn kat lust je rauw
Oh, Je hebt een kat?
Voor de knaken die je aan kattevoer uitgeeft kan je ook een gezin in de derde wereld voeden. En die zieluge diertjes waar het over had, die zitten in dat kattenvoer. Het feit dat je een kat hebt maakt je ook vatbaar voor allerlei enge ziektes, de Vogelgriep bv haal je daar het eerst mee in huis, nog maar te zwijgen van allerlei parasieten die je op kan lopen door katten. Van onschuldige wormen tot parasieten die in je hersenen stoffen afscheiden die je risicovol gedrag opleggen.
quote:
oh ja, tussen haakjes: onvoltooid tegenwoordige tijd enzo
Goed, het lijkt me duidelijk dat jij beter hebt opgelet bij Nederlands, en ik bij ethiek, moraaltheologie en biologie.

Men vraagt zich hier af of een vegetarier vis mag eten, maar mag een vegetarier een huisdier hebben lijkt me ook een heel relevante vraag.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35941224
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, kwekerijken zijn nu juist een grotere bedreiging, men gebruikt veel vis voor vismeel, om daar pellets van te persen en die aan zalmen enzo te voeren om daar onder de streep weinig vis van over te houden.
Je kan beter een wildgevangen haring, sardien, heek, harder of wijting eten, ipv dat deze tot vismeel verwerkt worden en met kleurstoffen vermengt aan zalmen gevoerd worden.
Met zalm noem je natuurlijk direct het extreemste voorbeeld. Neem wel gekweekte vis uit het groene rijtje. Maar de huidige visvraag kan gewoon niet alleen enkel door wildvanst verkregen worden. Natuurlijk is wild beter, maar leegvanst of verwoeste zeebodems nou totaal niet.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 15:26:53 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35941284
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:24 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Met zalm noem je natuurlijk direct het extreemste voorbeeld.
Die van forel of paling is precies zo
quote:
Neem wel gekweekte vis uit het groene rijtje.
Hoe bedoel je?
quote:
Maar de huidige visvraag kan gewoon niet alleen enkel door wildvanst verkregen worden. Natuurlijk is wild beter, maar leegvanst of verwoeste zeebodems nou totaal niet.
Nee, en daarom is iemand zonder kinderen op de lange termijn ook milieuvriendelijker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35941308
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:17 schreef Pietverdriet het volgende:


Men vraagt zich hier af of een vegetarier vis mag eten, maar mag een vegetarier een huisdier hebben lijkt me ook een heel relevante vraag.
Mag? Natuurlijk zou een vegetarier dat mogen, als een vleeseter dat wel mag. Je bent misschien niet erg consuquent, maar wel (tenminste, in meeste gevallen) diervriendelijker dan vleeseters.

Ik zeg overigens niet dat ik huisdierbezit niet afkeur. Juist wel, net als dierentuinen...
pi_35941384
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die van forel of paling is precies zo
[..]

Hoe bedoel je?
[..]

Nee, en daarom is iemand zonder kinderen op de lange termijn ook milieuvriendelijker.
ja maar als we allemaal zo milieuvriendelijk zouden zijn, op die wijze, dan hebben we ook weer een probleem
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 15:33:50 #258
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35941451
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:31 schreef milagro het volgende:

[..]

ja maar als we allemaal zo milieuvriendelijk zouden zijn, op die wijze, dan hebben we ook weer een probleem
Wat voor een probleem is dat?
Iedereen vegetarier en doorfokken is iig geen optie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35941542
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat voor een probleem is dat?
Iedereen vegetarier en doorfokken is iig geen optie.
nou . ik zeg toch " op die manier" dan doel ik dus op geen kinderen nemen
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_35942685
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:38 schreef milagro het volgende:

[..]

nou . ik zeg toch " op die manier" dan doel ik dus op geen kinderen nemen
hoe kun je een probleem hebben als je zelf er niet eens bent??

Maarje hoeft niet te stoppen. Wel verminderen.
pi_35942893
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:29 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

hoe kun je een probleem hebben als je zelf er niet eens bent??

Maarje hoeft niet te stoppen. Wel verminderen.
door het probleem op die manier op te lossen, los je jezelf dus ook op.

ik moet helemaal niets overigens , dat is het mooie juist
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:36:52 #262
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35942897
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:17 schreef Pietverdriet het volgende:
-knip-
Ik denk dat het met een kat in ieder geval nog beter vertoeven is dan met een mens als jij en daar heb ik graag een lieve duit voor over, al kan ik er 100 gezinnetjes in Afrika mee voeden

Ja, en mbt je opmerking dat mijn kat ook vlees eet, daar heb je een punt. Eigenlijk zou ik hem ook alleen maar rijst en macaroni moeten geven. Maar dat vind ik te ver gaan. Dieren volgen hun instinct na en maken nu eenmaal onderdeel uit van de voedselketen, maar hoewel ook wij dieren zijn, hebben we wel het verstand gekregen om te kiezen of we wel of niet bovenaan deze voedselketen willen staan.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:39:49 #263
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35942975
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:27 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Mag? Natuurlijk zou een vegetarier dat mogen, als een vleeseter dat wel mag. Je bent misschien niet erg consuquent, maar wel (tenminste, in meeste gevallen) diervriendelijker dan vleeseters.

Ik zeg overigens niet dat ik huisdierbezit niet afkeur. Juist wel, net als dierentuinen...
meen je dat nou?
Dus naar jouw mening had de mens honden en katten in de wilde natuur moeten laten?
Ergens heb je wel gelijk, maar voor zover ik kan beoordelen heeft mijn kat het enorn naar zijn zin bij mij, dus je moet wel onderscheid maken tussen dieren die worden uitgebuit en dieren die gewoon een goed plekje hebben. Mijn kat heeft genoeg te spelen, krijgt lekker eten, heeft een eigen plekje om te slapen. Ik probeer altijd respectvol met hem om te gaan. Mocht hij in een ander leven mijn baasje zijn en ik de kat, dan hoop ik ook weer goed behandeld te worden
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:42:02 #264
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35943035
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:36 schreef milagro het volgende:

[..]

door het probleem op die manier op te lossen, los je jezelf dus ook op.
Dit is wel heel erg off topic, maar je hebt (vegetarische) geloofsgemeenschappen, zoals de Rozenkruisers die net willen dat de mens uitsterft en daarom niet aan voortplanting doen. Hoewel het per lid zal verschillen of men zich daar ook werkelijk aan houdt.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:45:53 #265
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35943133
Waarom maak je je zo druk over wat "moet" of over wat consequent is? Je bent geen machine en "moeten" is in deze context ook een beetje dwangmatig.

Het is net als met lijnen, hoe strengere eisen je jezelf gaat opleggen hoe zekerder je ervan kunt zijn dat je het niet lang volhoudt. Ga voor de lol gewoon eens wat vaker vleesvervangers kopen en kijk hoe je erin rolt. Op die kant en klare knorr zakjes (die gele zakjes met poeder) staan ook altijd variaties om ze vleesloos te maken.

Oja, en laat valess vooral liggen want 3/4 van de mensen vind dat niet te vreten.
Vampire Romance O+
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:45:55 #266
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35943135
Oh ja, beste mensen: ik heb vandaag mijn eerste vegaburger gehaald, die ik morgen heerlijk ga oppeuzelen. Wat zijn die krengen duur trouwens . Daar word ik minder vrolijk van. Eén stukje vlees voor 1,70, hallo. En vegetarisch gehakt heb ik ook niet gezien. Had direct al mijn eerste dilemma, want mijn huisgenoot die wilde iets met gehakt eten of bobotie. Dus ja, toen kreeg ik direct al klachten. Maar hij zei dat ik het wel zelf moest weten en als ik dat wilde, moest ik het gewoon proberen (we koken eten/altijd samen, dus vandaar dat je dan die situaties krijgt).
Overigens ben ik nu in de testfase en zal ik vast nog wel eens een stukje vlees peuzelen. Ik vind echter dat ik het aan mezelf verplicht ben om het eens te proberen. Het is een experiment
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:47:26 #267
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35943168
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:45 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, beste mensen: ik heb vandaag mijn eerste vegaburger gehaald, die ik morgen heerlijk ga oppeuzelen. Wat zijn die krengen duur trouwens . Daar word ik minder vrolijk van. Eén stukje vlees voor 1,70, hallo. En vegetarisch gehakt heb ik ook niet gezien. Had direct al mijn eerste dilemma, want mijn huisgenoot die wilde iets met gehakt eten of bobotie. Dus ja, toen kreeg ik direct al klachten. Maar hij zei dat ik het wel zelf moest weten en als ik dat wilde, moest ik het gewoon proberen (we koken eten/altijd samen, dus vandaar dat je dan die situaties krijgt).
Overigens ben ik nu in de testfase en zal ik vast nog wel eens een stukje vlees peuzelen. Ik vind echter dat ik het aan mezelf verplicht ben om het eens te proberen. Het is een experiment
1,70?? Wat heb je in vredesnaam gekocht dan, meestal heb je 2 voor 2,20.
Vampire Romance O+
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:48:49 #268
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35943198
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:45 schreef MouseOver het volgende:
Waarom maak je je zo druk over wat "moet" of over wat consequent is? Je bent geen machine en "moeten" is in deze context ook een beetje dwangmatig.

Het is net als met lijnen, hoe strengere eisen je jezelf gaat opleggen hoe zekerder je ervan kunt zijn dat je het niet lang volhoudt. Ga voor de lol gewoon eens wat vaker vleesvervangers kopen en kijk hoe je erin rolt. Op die kant en klare knorr zakjes (die gele zakjes met poeder) staan ook altijd variaties om ze vleesloos te maken.

Oja, en laat valess vooral liggen want 3/4 van de mensen vind dat niet te vreten.
Ja, daar was ik ook al achter Ik beschouw het nu dan ook als een experiment. Kijken hoe het bevalt en niet direct zo rigide te werk gaan.

Mijn voornaamste reden om dit te doen is overigens dat ik het in de toekomst zeer waarschijnlijk acht dat ik me ga aansluiten bij een geloofsgemeenschap waar het nuttigen van vlees uit den boze is. Ik ben nog zoekende, maar ik neig wel erg in de richting van dingen als het gnostisch christendom (de rozenkruisers) en het Boeddhisme. Toen ik las dat het vegetarisme daar als zeer wenselijk wordt beschouwd, schrok ik eerst even, maar als er een goede theorie achter zit, waarom dan niet? Alles went
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:49:40 #269
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35943221
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:47 schreef MouseOver het volgende:

[..]

1,70?? Wat heb je in vredesnaam gekocht dan, meestal heb je 2 voor 2,20.
een marokkaanse burger, op basis van kikkererwten of zoiets. Ja er was niet echt bijzonder veel keus. Viel me een beetje tegen. Er zit hier in de stad ook een natuurwinkel. Misschien moet ik daar eens gaan kijken?
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:51:21 #270
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35943277
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:49 schreef Viking84 het volgende:

[..]

een marokkaanse burger, op basis van kikkererwten of zoiets. Ja er was niet echt bijzonder veel keus. Viel me een beetje tegen. Er zit hier in de stad ook een natuurwinkel. Misschien moet ik daar eens gaan kijken?
gewoon appie?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:53:53 #271
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35943338
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:49 schreef Viking84 het volgende:

[..]

een marokkaanse burger, op basis van kikkererwten of zoiets. Ja er was niet echt bijzonder veel keus. Viel me een beetje tegen. Er zit hier in de stad ook een natuurwinkel. Misschien moet ik daar eens gaan kijken?
Bij welke winkel was dat? Of is vegetaries altijd duurder dan vlees?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35943346
Of eerder boodschappen doen?
Ik hoop alleen dat je niet wilt dat je kat vegetarier wordt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:57:23 #273
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35943436
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:54 schreef krakkemieke het volgende:
Of eerder boodschappen doen?
Ik hoop alleen dat je niet wilt dat je kat vegetarier wordt.
Dat kun je een kat die Taco heet eigenlijk niet aandoen nee

Er is eigenlijk maar 1 supermarkt met fatsoenlijk vegaspul en dat is de appie. En zo heel duur is dat allemaal niet, vlees is ook niet gratis.
Vampire Romance O+
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:14:37 #274
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35943855
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:36 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik denk dat het met een kat in ieder geval nog beter vertoeven is dan met een mens als jij en daar heb ik graag een lieve duit voor over, al kan ik er 100 gezinnetjes in Afrika mee voeden
Tja, zo een kat spreekt je natuurlijk niet tegen.
quote:
Ja, en mbt je opmerking dat mijn kat ook vlees eet, daar heb je een punt. Eigenlijk zou ik hem ook alleen maar rijst en macaroni moeten geven.
Dat zou je reinste dierenmishandeling zijn

maar goed, je morele en gezondheidsbezwaren vallen dus af.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35944390
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:45 schreef MouseOver het volgende:


Oja, en laat valess vooral liggen want 3/4 van de mensen vind dat niet te vreten.
Maar 1/4de wel, dus probeer het 1 keertje. 1 tip: gooi er geen zout overheen 2 keer gehad, en zelf vind ik het niet lekker...
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:37:39 #276
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35944496
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:45 schreef MouseOver het volgende:
Waarom maak je je zo druk over wat "moet" of over wat consequent is? Je bent geen machine en "moeten" is in deze context ook een beetje dwangmatig.

Het is net als met lijnen, hoe strengere eisen je jezelf gaat opleggen hoe zekerder je ervan kunt zijn dat je het niet lang volhoudt. Ga voor de lol gewoon eens wat vaker vleesvervangers kopen en kijk hoe je erin rolt. Op die kant en klare knorr zakjes (die gele zakjes met poeder) staan ook altijd variaties om ze vleesloos te maken.

Oja, en laat valess vooral liggen want 3/4 van de mensen vind dat niet te vreten.
ken je die kleine stukjes (lijken op kipnuggets, maar dan glad) bij ah?

heerlijk met sugarsnaps, tagliatella en bospaddestoelen
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:38:07 #277
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35944505
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:51 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

gewoon appie?
ja dat was bij de Albert Heijn (Korenbeurs in Groningen, voor wie daar bekend is)
Niet meer actief op Fok!
pi_35944518
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:53 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bij welke winkel was dat? Of is vegetaries altijd duurder dan vlees?
1.70 voor 1 stuk is best wel duur inderdaad. Ik heb enkel vleesvervangers gezien wat tussen de 1.70 en 2,50 lag voor 2 stuks.

Het kan duur zijn, net als dat vlees duur kan zijn. Maar bv tofu (naturel) heb je voor 1,60 en heb je genoeg voro 4 personen. Wel wat kruiden overheen gooien, en ik denk dat je het moet leren eten. Net als sojamelk enzo.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:39:22 #279
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35944543
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:37 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ken je die kleine stukjes (lijken op kipnuggets, maar dan glad) bij ah?

heerlijk met sugarsnaps, tagliatella en bospaddestoelen
Ik zag ze liggen En ook dat spul wat 3/4 vies zou vinden Ben jij zelf eigenlijk vega, zoalshetis?
Niet meer actief op Fok!
pi_35944609
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:38 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja dat was bij de Albert Heijn (Korenbeurs in Groningen, voor wie daar bekend is)
ach, die is mij te klein... Woon je in het centrum?

Irritant, je heb er 4 AH's echt in het centrum, maar het zijn allemaal winkel nr 3's. Waarom niet eentje minder, en ergens anders een 5 winkel van maken...
Al woon ik gelukkig 3 minuten van een 5-AH. Maar het spul van AH is naar mijn weten altijd per 2 verpakt. Was het totaal 3,40?

edit: overigens is er bij AH geen prijsverschil bij de verschillende winkels (met uitzondering van de AH to go)
pi_35944679
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:39 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik zag ze liggen En ook dat spul wat 3/4 vies zou vinden Ben jij zelf eigenlijk vega, zoalshetis?
Die kleine vielen wel mee (6 in een pakje) qua zoutgehalte. Die grotere (2 in 1 bak) was te zout...

Het is niet vies of niet niet lekker ofzo, maar sommige dingen zijn gewoon te zout en sowieso best smaakloos naar mijn mening.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:48:36 #282
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35944804
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:41 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ach, die is mij te klein... Woon je in het centrum?

Irritant, je heb er 4 AH's echt in het centrum, maar het zijn allemaal winkel nr 3's. Waarom niet eentje minder, en ergens anders een 5 winkel van maken...
Al woon ik gelukkig 3 minuten van een 5-AH. Maar het spul van AH is naar mijn weten altijd per 2 verpakt. Was het totaal 3,40?

edit: overigens is er bij AH geen prijsverschil bij de verschillende winkels (met uitzondering van de AH to go)
te klein Volgens mij is het de grootste AH van Groningen, hoor Ik woon niet in het centrum, maar ga vaak wel speciaal naar het centrum om naar de Korenbeurs te gaan Wat bedoel je met 3 of 5 AH? Nee, het spul van AH is niet altijd per twee verpakt. Alle vegetarische burgers waren per stuk.
Niet meer actief op Fok!
pi_35945140
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:48 schreef Viking84 het volgende:

[..]

te klein Volgens mij is het de grootste AH van Groningen, hoor Ik woon niet in het centrum, maar ga vaak wel speciaal naar het centrum om naar de Korenbeurs te gaan Wat bedoel je met 3 of 5 AH? Nee, het spul van AH is niet altijd per twee verpakt. Alle vegetarische burgers waren per stuk.
quote:
Alle winkels hebben allemaal een nummer van 1 tot 5 op de deur. Deze nummers zeggen iets over de grootte van de winkel. De allerkleinste hebben een 1, de allergrootste een 5.
http://www.ah.nl/winkelformules/

Akerkhof 1, Groningen
Winkelgrootte 3
(http://www.ah.nl/albertheijn/winkelinformatie/filialen.jsp?cityName=Groningen)

De vega burgers zijn absoluut niet allemaal per stuk. In de groenteburger van 1,70 zitten er 2. Ze zitten opelkaar, dus misschien valt het niet erg op...

Korenbeurs heeft veel dingen niet. Echt groot noem ik hem niet. De ah in selwerd is een stuk groter. 1 ding wat een nr 3 winkel niet heeft en een 5 wel is de Wasa runda kaneel knackerbrod.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 18:07:02 #284
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35945338
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:37 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ken je die kleine stukjes (lijken op kipnuggets, maar dan glad) bij ah?

heerlijk met sugarsnaps, tagliatella en bospaddestoelen
Idd zeer goed te doen

Net als die balletjes (groente/sate/naturel) van tivall, die zijn ook erg lekker. Terwijl die tivall kaasburgers weer tegenvallen. Het wisselt nogal.
Vampire Romance O+
pi_35948691
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:17 schreef the_disheaver het volgende:
Als het zuivel op een biologische manier gewonnen wordt, dan heb ik er weinig tegen. Melk drink ik niet, eieren ook nauwelijks, maar zonder kaas kan ik niet.
En eet je dan gewoon kaas uit de supermarkt of doe je ook nog de moeite vegetarische kaas te kopen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 11 maart 2006 @ 20:56:14 #286
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35951028
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:01 schreef the_disheaver het volgende:

[..]


[..]

http://www.ah.nl/winkelformules/

Akerkhof 1, Groningen
Winkelgrootte 3
(http://www.ah.nl/albertheijn/winkelinformatie/filialen.jsp?cityName=Groningen)

De vega burgers zijn absoluut niet allemaal per stuk. In de groenteburger van 1,70 zitten er 2. Ze zitten opelkaar, dus misschien valt het niet erg op...

Korenbeurs heeft veel dingen niet. Echt groot noem ik hem niet. De ah in selwerd is een stuk groter. 1 ding wat een nr 3 winkel niet heeft en een 5 wel is de Wasa runda kaneel knackerbrod.
net ff gecheckt en je hebt gelijk Er zit zo'n stuk karton overheen, waardoor ik het niet goed kon zien. Tijdje geleden dat ik in Selwerd was (woon nu in Rivierenbuurt), maar het zou inderdaad goed kunnen dat die groter is, hoewel Vinkhuizen volgens mij nog groter is. Maar natuurlijk heeft niet elk filiaal dezelfde producten. Ze liggen ook zo dicht bij elkaar.
Selwerd heeft zeker ook wel cola vanilla, wat korenbeurs weer niet heeft.
Niet meer actief op Fok!
pi_35951097
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 11:39 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja dat had ik dus ook al ja. Zie je in vegetarische recepten dat ergens 'vegetarisch gehakt' in moet. Dus je eet geen vlees, maar wel iets dat als vlees smaakt en er als vlees uit ziet. Dan ben je m.i. gewoon een non vegetariėr in denial.
Ik krijg ook vaak die opmerking, waarom maak je dan iets dat op vlees lijkt en ook zo smaakt? Sorry, maar ik denk dat vlees in bijna niks meer op het dier lijkt waarvan het komt (geldt niet voor alle vlees natuurlijk), netjes verpakt in de winkel en met zo weinig mogelijk bloed erbij. Nog veel belangrijker vind ik echter dat 'de typische vleessmaak' in de eerste plaats gemaakt wordt door de kruiden die erin zitten. Als mijn moeder vegetarisch stoofvlees maakt (met een vegetarisch product in) smaakt het heel sterk naar het stoofvlees met echt vlees. Ik heb één tip voor je Viking84: lees eens een goed boek met de filosofie erachter bv 'Animal Liberation/Dierenbevrijding' van Peter Singer. Heel erg goed boek en laat je dieper nadenken over de bio-industrie.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 23:26:11 #288
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35956934
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 20:57 schreef timpie82 het volgende:
Ik heb één tip voor je Viking84: lees eens een goed boek met de filosofie erachter bv 'Animal Liberation/Dierenbevrijding' van Peter Singer. Heel erg goed boek en laat je dieper nadenken over de bio-industrie.
dank je voor de tip
Niet meer actief op Fok!
pi_35956962
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 19:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]

En eet je dan gewoon kaas uit de supermarkt of doe je ook nog de moeite vegetarische kaas te kopen?
In de supermarkt is ook vega kaas te krijgen. De AH heeft zelfs euroshopper Brie waar vegetarsiche stremsel inzit
pi_35957139
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 23:26 schreef Viking84 het volgende:


dank je voor de tip
Viking zullen we dit topic 1 maken met het vegetariėr topic? Vegetariėrs, verenig hier! Deel 3
Uiteindelijk gaat het over hetzelfde

(mergen dus, niet sluiten)
pi_35957814
quote:
Op zondag 12 maart 2006 00:34 schreef Bluezz het volgende:

[..]
(mergen dus, niet sluiten)
ehh, na 11 post in dat topic worden ze allebei gesloten. Als je ze merged dan is ie zowat al vol...
pi_35958832
quote:
Op zondag 12 maart 2006 01:44 schreef the_disheaver het volgende:


ehh, na 11 post in dat topic worden ze allebei gesloten. Als je ze merged dan is ie zowat al vol...
Maakt niet uit, dan gaan we verder in een nieuw Verenigd koninkrijk Vegetariėrs topic
Maar blijft alles toch na te lezen in 1 topic.

Gemergeld

[ Bericht 6% gewijzigd door Blues op 12-03-2006 03:21:23 ]
pi_35963283
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 20:57 schreef timpie82 het volgende:

[..]

Ik krijg ook vaak die opmerking, waarom maak je dan iets dat op vlees lijkt en ook zo smaakt? Sorry, maar ik denk dat vlees in bijna niks meer op het dier lijkt waarvan het komt (geldt niet voor alle vlees natuurlijk), netjes verpakt in de winkel en met zo weinig mogelijk bloed erbij. Nog veel belangrijker vind ik echter dat 'de typische vleessmaak' in de eerste plaats gemaakt wordt door de kruiden die erin zitten. Als mijn moeder vegetarisch stoofvlees maakt (met een vegetarisch product in) smaakt het heel sterk naar het stoofvlees met echt vlees.
Blijkbaar is er een markt, want de aantal namaakproducten is nog steeds hoger dan aantal gronteschijven ed.Een deel ligt misschien ook wel bij de niet vega's die wel eens vleesloos willen eten. En voor kinderen van vega'ers. Maar die groep is lijkt me niet even groot als de vega's, die w het dus ook welleens moeten eten.

Ik hou er niet van, maar als anderen dat wel doen, wat let mij om er tegen te zijn?
pi_35970607
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 11:39 schreef Viking84 het volgende:

ja dat had ik dus ook al ja. Zie je in vegetarische recepten dat ergens 'vegetarisch gehakt' in moet. Dus je eet geen vlees, maar wel iets dat als vlees smaakt en er als vlees uit ziet. Dan ben je m.i. gewoon een non vegetariėr in denial.
Totaal onnodige flame richting mensen die dat spul eten.

Ik ben al mijn hele leven vegetariėr, en sinds de komst van "dat spul dat er zo uitziet als vlees" daar dankbaar gebruik van gemaakt. Niet omdat ik iets wil hebben dat er uitziet als vlees, het kan me niks schelen hoe het er uitziet. Maar het is wel bijzonder handig dat het voorgekruid is (10 jaar geleden moest je je soja nog zelf marineren, kruiden, e.d.).
Goed om door iemand die zelf al 22 jaar gewoon vlees eet een "non vegetariėr in denial" genoemd te worden. Doe het zelf maar eens beter, dan heb je eventueel recht van spreken. Ik kijk al uit naar het eerste topic in KLB "wat duurt het fucking lang om tahoe te bereiden".

Ontopic:
Het moderne vegetarisme is een voedingswijze. Leren schoenen en bontjassen vallen dus strikt genomen niet onder vegetarisme. Echter, als je vegetariėr bent geworden vanwege de bio-industrie, is het ronduit hypocriet om toch leer en bont te dragen.
Oh, en vegetariėrs eten geen vis. Ik hoor vaak (zelfs van 1 van m'n eigen huisgenoten ) het argument "maar vis is toch geen vlees". Hierbij gaat men e raan voorbij dat vegetarisme het niet eten van (producten van) dode dieren inhoudt, in plaats van het niet eten van vlees.

Daarnaast is het natuurlijk grote bullshit dat vis geen vlees zou zijn. Waar is een vis dan van gemaakt? Planten?
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_35971500
quote:
Op zondag 12 maart 2006 17:49 schreef m021 het volgende:

[..]
Daarnaast is het natuurlijk grote bullshit dat vis geen vlees zou zijn. Waar is een vis dan van gemaakt? Planten?
Bullshit? Het is gewoon de naam. Vlees is het weefsel van gewervelde dieren. Vis dat van vissen.
pi_35971631
quote:
Op zondag 12 maart 2006 17:49 schreef m021 het volgende:

[..]

Totaal onnodige flame richting mensen die dat spul eten.

Ik ben al mijn hele leven vegetariėr, en sinds de komst van "dat spul dat er zo uitziet als vlees" daar dankbaar gebruik van gemaakt. Niet omdat ik iets wil hebben dat er uitziet als vlees, het kan me niks schelen hoe het er uitziet. Maar het is wel bijzonder handig dat het voorgekruid is (10 jaar geleden moest je je soja nog zelf marineren, kruiden, e.d.).
Goed om door iemand die zelf al 22 jaar gewoon vlees eet een "non vegetariėr in denial" genoemd te worden. Doe het zelf maar eens beter, dan heb je eventueel recht van spreken. Ik kijk al uit naar het eerste topic in KLB "wat duurt het fucking lang om tahoe te bereiden".
Nee, het gaat om het feit dat die producten er uit zien als vlees, en smaken als vlees. Niet het feit dat het te makelijk is om aan een lekker vleesvervanger te komen.

Maar vegetariers eten geen vlees omdat dieren er dood aan gaan, niet omdat het niet lekker is, of omdat het vlees een verkeerde vorm heeft. Als de smaak goed zou zijn, waarom zou je het dan niet mogen kopieren in een diervriendelijk product?
  zondag 12 maart 2006 @ 22:27:49 #297
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_35975596
Even ter duidelijkheid: Een vegetarier die vis eet is GEEN vegetarier! Ik herhaal GEEN vegetarier. Maar een PESCOTARIER.
  woensdag 15 maart 2006 @ 12:27:13 #298
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_36051515
Vraagje, zijn er ook mensen die een partner hebben die wel graag vlees eet?
Hoe los je dat op?
Ik eet zelf wel vlees maar ook niet van harte. Ik vind het gewoon niet lekker.
En naar mijn idee is het ook niet echt gezond.
Als ik minder tot geen vlees zou gaan eten dan doe ik dat voor mijn gezondheid en omdat ik het niet lekker vind.

Alleen woon ik nog thuis en daar zijn fanatieke vleeseters dus minderen zal er nu nog niet inzitten.

Ik lees hier ook dat mensen het heel duur vinden al die vlees vervangers.
Maar vlees is ook niet goedkoop. En kun je de vervangers ook invriezen?

En hoe kun je het aanpakken als je wilt gaan minderen?
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  woensdag 15 maart 2006 @ 12:47:03 #299
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_36052077
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 12:27 schreef kruimel_20 het volgende:
Vraagje, zijn er ook mensen die een partner hebben die wel graag vlees eet?
Hoe los je dat op?
Ik eet zelf wel vlees maar ook niet van harte. Ik vind het gewoon niet lekker.
En naar mijn idee is het ook niet echt gezond.
Als ik minder tot geen vlees zou gaan eten dan doe ik dat voor mijn gezondheid en omdat ik het niet lekker vind.
Vlees komt bij mij de deur niet in. Dus iemand die veel vlees eet kan beter uit de buurt blijven. Ik vind veel vlees eten getuigen van een denkwijze die in zijn geheel indruist tegen de mijne, het is echt een afknapper te noemen. Zal ook nooit vlees klaar maken, of zoenen met iemand die net een gehaktbal achter de kiezen heeft. Voor mij dus liever geen vleesetervriend.
quote:
Alleen woon ik nog thuis en daar zijn fanatieke vleeseters dus minderen zal er nu nog niet inzitten.
Mijn ouders ook, maar hebben mijn veranderde eetgewoonten met wat gemopper gewoon geaccepteerd. Ik at het gewoon niet meer, mijn moeder móest wel iets anders voor me klaar gaan maken anders was ik ziek geworden oid. Gewoon je kont tegen de krib gooien! .
quote:
Ik lees hier ook dat mensen het heel duur vinden al die vlees vervangers.
Maar vlees is ook niet goedkoop. En kun je de vervangers ook invriezen?
Ik vries ze nooit in maar als je ze meteen na aankoop in de vriezer doet kan het prima hoor. Staat ook op de verpakking hoe lang en bij welke temperatuur.
quote:
En hoe kun je het aanpakken als je wilt gaan minderen?
Gewoon doen. . Schrap bv. eerst het vlees op je brood, en ga niet meer naar de Mac, MurderKing of de snackbar. Cold turkey stoppen is ook niet zo moeilijk al heb ik in de eerste weken nog wel per ongeluk een worstenbroodje en een bapao verorberd, verstopt vlees . Later kun je dan ook nog gelatine, geplette schildluizen, dierlijk vet, kippenei-eiwit (uit de legbatterij) schrappen als je wil...

Succes
power to the people
pi_36058756
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 12:27 schreef kruimel_20 het volgende:
Vraagje, zijn er ook mensen die een partner hebben die wel graag vlees eet?
Hoe los je dat op?
Ik eet zelf wel vlees maar ook niet van harte. Ik vind het gewoon niet lekker.
En naar mijn idee is het ook niet echt gezond.
Als ik minder tot geen vlees zou gaan eten dan doe ik dat voor mijn gezondheid en omdat ik het niet lekker vind.

Alleen woon ik nog thuis en daar zijn fanatieke vleeseters dus minderen zal er nu nog niet inzitten.

Ik lees hier ook dat mensen het heel duur vinden al die vlees vervangers.
Maar vlees is ook niet goedkoop. En kun je de vervangers ook invriezen?

En hoe kun je het aanpakken als je wilt gaan minderen?
Vleesvervangers kunnen goed ingevroren worden. De meeste zo'n 3 maanden. Handig als je een grote vriesvak hebt als er iets in de bonus is
Vergeleken met vlees is het idd niet echt duur. Je hebt duur vlees en gopdkoop, zo ook bij vleesvervangers.

Gewoon doen. Zoek eens heerlijke recepten zonder vlees, en natuurlijk ook makkelijke (en heerlijk ) zonder vlees.
Geen vriendin hier, maar ik zou er wel op letten. Ze zal gewoon vega moeten zijn of worden, en anders niet... Een vleeseter okey, maar ik zou het nooit voor haar koken. c
pi_36058815
vol-maak-post

edit: deeltje vier is hiero: Vegetariėrs, verenig hier! Deel 4
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')