abonnement Unibet Coolblue
pi_31009833
Wie heeft ervaring hier mee?
En zijn er meerdere varianten op?

Volgens deze is BHS als het kind van kwaadheid(soms vanwege een val ofzo) begint te huilen, tijdens het huilen raken de hersenen "oververhit" door hyperventilatie en zorgt er voor dat alles tijdelijk "uit" gaat.

Bij mijn zoon is het anders en roep ik dus dat het geen BHS is. Hij is al weg voor het huilen begjnt en er dus geen sprake is van hyperventilatie. Hij raakt het bewustzijn kwijt, loopt blauw aan en zijn ogen rollen weg en alles word slap. De huisarts zegt wel BHS en we moeten bloed laten prikken op ijzer te kort

Daarom zoek ik ouder die bekend zijn met het BHS in welke vorm, dan ook!
pi_31009896
Ik weet niet in welke gevallen het bij jou voorkomt, maar het kan echt een vorm van aandachttrekken zijn. Maar bloed prikken kan toch geen kwaad.
pi_31009961
Ik zal ff het verhaal kopieren van mijn zoon, hij is net 1 jaar:


Maandagavond lag ik lekker te spelen met de kinderen op de fatboy.
Heerlijk stoeien en giebelen, lekker gek doen en veel lol.
Ineens maakt Djulian een duik van de fatboy af (normaal kan hij echt perfect met hoofd eerst want hij heeft sterke armen) en stoot zijn hoofdje.
Hier door wil hij huilen, maar iets meer dan een gesmoorde kreet komt er niet uit. Ik pak hem in mijn armen en zie dat hij niet meer ademt. Blazen denk: dus ik blaas hem in zijn gezicht, hij lijkt er op te reageren, maar helaas dus niet nogmaals blazen, weer werkt het niet. Ondertussen loopt hij blauw aan en zwaaien zijn armen heen en weer voor hulp, ze gaan steeds langzamer. Zijn ogen vol angst.

Weer blazen en hij lijkt te reageren, neemt een hap lucht, maar blijft weer hangen, weer blazen, helpt weer niet, schudden dan maar? Ietsje beweeg ik hem want schudden is slecht. Weer blazen en eindelijk een diepe inhaal, maar weer blijft hij hangen, zijn armen bewegen al niet meer, zijn ogen draaien weg en hij is flink blauw. Weer blazen, hem laten schrikken en eindelijk is daar een jammerende Djulian, heel oppervlakkig haalt hij adem, kan nog weinig. Ik geef hem een puf op het moment dat hij inhalleert. Dit blijkt te helpen en langzaam komt hij teurg. Eerst blijft hij jammeren, heel zachtjes huilend, geen diep adem durven halen. Maar hij word weer roze en begint al snel weer babbels te hebben.

Ik geef Djulian aan Rick en opdat moment realiseerde ik me wat er gebeurt was. Ik was mijn mannetje bijna kwijt geweest. Ik begin te huilen, de angst komt nu los. Maar Djen was er ook nog die zag alles dus die eerst gerust stellen, bleef tegen haar zeggen: niks aan de hand, dat doet hij wel vaker en het komt allemaal goed.
En diep van binnen wist ik dat het nog nooit zo op het randje is geweest. We zijn gewend dat hij sosm stopt met ademhalen als hij schrikt, maar hebben met uiterlijk 10 seconden altijd weer diep ademhalend. Maandag ging dat iets verder en toen ik gister vertelde aan iemand wat er precies gebeurt was kon ik niet stoppen met huilen.

Ik durf hem niet alleen te laten, als hij slaapt ga ik tig keer kijken, als hij speelt heb ik hem het liefst in de box want daar kan niks gebeuren. Dit was zo eng........
pi_31010248
Wat verschrikkelijk om mee te maken...lijkt me echt angstaanjagend
Sowieso sterkte ermee
  woensdag 28 september 2005 @ 22:51:36 #5
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_31012140
je Anitra das niet mis... Heel veel sterkte!!! Lijkt me idd behoorlijk eng!
patat ftw :)
pi_31012765
Dit klinkt voor mij eigenlijk niet als (normale) BHS, wat ik ervan weet klinkt anders. Kun je je huisarts niet vragen om verwijzing naar een kinderarts (of daar loop je eigenlijk toch al vanwege al z'n allergieen enzo?)?
Heb je al in het archief van het Ouders Online-forum en hun vraagbaken (kinderarts) gezocht? www.ouders.nl
Sterkte..
pi_31013814
brrr kan me voorstellen dat dat vreselijk eng was anitra. nog even mijn verhaal al had ik het je ook al gemaild: mijn broertje heeft toen hij klein was ook geregeld zoiets gehad, een keer of 5 geloof ik, en ik vond het elke keer weer afschuwelijk eng. vooral de eerste keer, mijn moeder was toen ook helemaal in paniek en riep dat ik (een jaar of 10 toen) de dokter moest bellen, maar ik kon natuurlijk zo gauw het juiste nummer niet vinden. het is toch allemaal goed gekomen maar ja dat weet je op dat moment niet. en ik weet natuurlijk ook niet of het precies hetzelfde was als wat djulian nu had, maar wel ook altijd erg lang naar mijn gevoel en ook met dat blauwe aanlopen. wat bij hem altijd het beste hielp was alle lichten uit, weinig geluid, en dan maar hopen dat hij weer snel bijkwam. eerst raakte hij ook vaak in een soort stuip als ik me goed herinner, na een tijdje werd hij slap en ging hij weer ademen. maar bah, ik word alweer lichamelijk onpasselijk nu ik er zo concreet aan terugdenk.

sterkte ermee en ik hoop dat het toch een variant van het onschuldige BHS is, en dat hij hier snel 'overheen' groeit. maar omdat hij er al zo vaak last van heeft (1x per week zelfs zei je ergens?) en omdat het dit keer zo vreselijk heftig was kan het natuurlijk geen kwaad om toch ook vast een verwijzing te vragen voor een nader (neurologisch?) onderzoek lijkt mij.
  † In Memoriam † donderdag 29 september 2005 @ 07:50:33 #8
81992 Githa
pi_31017991
jemig Anitra, wat vreselijk eng en beangstigend moet dat voor jullie zijn. Heel heel veel sterkte gewenst, hopelijk vinden ze snel de oorzaak of anders iig een remedie.

  donderdag 29 september 2005 @ 09:28:59 #9
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_31019182
Ik weet Anitra dat je liever ervaringen leest hier waar je iets mee kan, maar ik schrok zo van je verhaal dat ik je even wilde steunen.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_31025358
Mijn nichtje heeft dit jarenlang gehad, al vanaf dat ze erg klein was. Soms tot ze blauw werd en bewusteloos raakte aan toe, maar dan ging ze altijd wel weer ademen. Ze is trouwens ook licht astmatisch, weet niet of het daar iets mee te maken heeft. Zelf rustig blijven, inderdaad in de oogjes blazen of anders wat water in het gezicht spetteren hielp altijd wel. Het is inderdaad doodeng om mee te maken, maar volgens mij kan er nooit iets ernstigs gebeuren.
mooi he, alles
pi_31025854
Ik denk dat ik zoiets zelf heb gehad toen ik klein was. Maar goed, toen was dat volgens mij niet zo bekend en was het eigenlijk gewoon 'als ze heel erg kwaad wordt dan vergeet ze te ademen'
Toen kwam het regelmatig voor dat ik ineens 'weg' was als ik heel hard moest huilen. Maar nooit zo lang en zo eng als jij nu beschrijft met Djulian hoor! Na een plens water was ik al vrij snel weer 'terug'. Ik weet niet of het echt BHS was maar het lijkt er wel op.

Verder geen ervaringen als ouder voor je. Ik heb wel even gekeken en op dokterdokter.nl staat een hele uitgebreide 'folder' in het nederlands met wat het precies is, hoe erg het kan zijn, of je er op in kunt spelen en hoe, en wanneer je wel naar de dokter moet ermee.
Ik kan de info even hier neerzetten? (is wel een hele lap maar voor de site moet je je registreren en dat is dan ook weer zo wat...)
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  donderdag 29 september 2005 @ 14:27:36 #12
91591 gnoompje
naomi en kelvin
pi_31026779
quote:
Op donderdag 29 september 2005 13:50 schreef TearSong het volgende:
Ik denk dat ik zoiets zelf heb gehad toen ik klein was. Maar goed, toen was dat volgens mij niet zo bekend en was het eigenlijk gewoon 'als ze heel erg kwaad wordt dan vergeet ze te ademen'
Toen kwam het regelmatig voor dat ik ineens 'weg' was als ik heel hard moest huilen. Maar nooit zo lang en zo eng als jij nu beschrijft met Djulian hoor! Na een plens water was ik al vrij snel weer 'terug'. Ik weet niet of het echt BHS was maar het lijkt er wel op.
Wat Tearsong hier beschrijft geld voor mij ook.
Ik heb dit als klein meisje ook gehad en ook best erg.
Mijn ouders zijn op een gegeven moment oorverwezen naar het ziekenhuis naar neurologie om te kijken wat er de oorzaak van kon wezen. Hier is volgens mijn moeder niks uitgekomen was toen ongeveer 2,5 jaar oud, nu op 4 dagen na 27

Het is bij mij vanzelf weer overgegaan maar mijn ouders zijn zich wel een paar keer rotgeschrokken
ik ben niet blond, ik ben gewoon mezelf!!
pi_31027846
quote:
Op donderdag 29 september 2005 14:27 schreef gnoompje het volgende:
Wat Tearsong hier beschrijft geld voor mij ook.
Ik heb dit als klein meisje ook gehad en ook best erg.
Mijn ouders zijn op een gegeven moment oorverwezen naar het ziekenhuis naar neurologie om te kijken wat er de oorzaak van kon wezen. Hier is volgens mijn moeder niks uitgekomen
Het is bij mij vanzelf weer overgegaan maar mijn ouders zijn zich wel een paar keer rotgeschrokken
Hier hetzelfde. Ook onderzocht, niks gevonden en vanzelf overgegaan. Maar ik begrijp dat Anitra dus net even een andere ervaring heeft gehad doordat Djulian niet huilde van te voren. Maar je zou denken dat het door de schrik van de val is gekomen???
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_31028976
Tearsong als je de tekst wil kopieren graag!

Djulian huilt niet van te voren en de stukken die ik over BHS gelezen heb is dat kinderen kwaad zijn (heel sooms geschrokken door een val ofzo) al erg driftig huilen en zich dan "weg" huilen.
Djulian neemt dus een hap lucht en blijft gelijk "hangen". Hij is dan duidelijk aan het vechten om adem te krijgen en dat lukt niet. En daarom vind ik het zo raar, want in alle stukken over BHS staat dat het in een huilbui gebeurd en niet daarvoor.

Blazen helpt niet meer en water wil ik niet proberen omdat ik vroeger dus water in mijn gezicht kreeg als ik driftig was en kan nu nog steeds niet tegen water in mijn gezicht.
En hjet advies van de huisarts vind ik ook raar: Gewoon laten liggen En het liefst nog opnemen op video ja daar denk je echt aan op dat moment
En de ervaringen van anderen kan ons weer helpen om de volgende keer niet zo te schrikken, helderder te blijven en misschien beter handelen.

Iig al heel erg bedankt voor de voorbeelden van jullie!!!
  donderdag 29 september 2005 @ 15:58:15 #15
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_31029312
quote:
Op donderdag 29 september 2005 15:47 schreef Anitra het volgende:

Blazen helpt niet meer en water wil ik niet proberen omdat ik vroeger dus water in mijn gezicht kreeg als ik driftig was en kan nu nog steeds niet tegen water in mijn gezicht.
Maar jij bent je kind niet en de aanleiding is heel wat anders. Als er gezegd wordt dat het kan helpen, dan lijkt het mij dat je dat dan probeert, ondanks je eigen vervelende associaties?
pi_31038302
Goed, hier even een stuk tekst dan
quote:
Wat is het?
Een breath-holding spell betekent, letterlijk vertaald, ‘een (korte) periode van adem vasthouden’. Dit wordt ook wel respiratoire affectkramp of ‘achter de adem blijven’ genoemd. Het zijn kortdurende episoden, waarin plotseling de ademhaling stopt tijdens de uitademingsfase. Dit is een reactie op een onplezierige ervaring. Het kind kan na zo’n reactie het bewustzijn verliezen en slap of stijf worden. Meestal komt het kind snel weer bij kennis en gedraagt het zich weer als vanouds.
Deze breath-holding spells treden vooral op bij kinderen tussen zes maanden en vijf jaar oud. Ongeveer vijf procent van de kinderen in deze leeftijdsgroep heeft er in meer of mindere mate last van. Bij het merendeel van deze kinderen treedt de eerste aanval op vóór de leeftijd van achttien maanden; bij een klein aantal zelfs al in de eerste levensmaand. Dertig procent van de kinderen met breath-holding spells heeft één of meer familieleden met soortgelijke klachten.
De hoeveelheid aanvallen kan variëren. Soms is er sprake van één aanval per jaar, maar het is ook mogelijk dat een kind enkele aanvallen per dag heeft. Meestal treedt een piek op aan het eind van het eerste en het begin van het tweede levensjaar.

Hoe herkent u het?
De term breath-holding spell wordt vaak gebruikt voor twee typen aanvallen. Dit onderscheid wordt gemaakt, vanwege zowel het verschil in oorzaak en uitlokkend moment, als in de wijze waarop de aanval verloopt.
Breath holding spell (in engere zin)
Aan deze vorm van een breath-holding spell gaat vaak een driftbui vooraf . Het wordt meestal uitgelokt door angst, pijn, boosheid of frustratie. Een jong kind heeft vaak nog niet genoeg woorden ter beschikking om zijn boosheid te uiten door middel van praten of schelden. Daarom probeert het zijn woede te uiten door middel van schoppen, slaan, bijten, spugen, en gillen. Het kind windt zich enorm op en gaat huilen, wanneer het zijn zin niet krijgt of wanneer het zich bezeert. Het huilen stopt na enkele seconden plotseling tijdens de uitademing, het kind ademt niet meer en het gezicht wordt snel rood (of rood-paars). Het kind kan hierna slap worden en het bewustzijn verliezen. Soms verstijft het kind kort daarna, dit kan samengaan met enkele schokjes vóór de ademhaling zich herstelt en het kind weer bij bewustzijn komt. Deze aanval van de adem vasthouden, komt eigenlijk altijd voor in het bijzijn van ouders of verzorgers. Zij zijn dus getuige van de ‘reden’, het uitlokkend moment, en het verloop van de aanval.
White breath-holding spell (vasovagale aanval)
Deze aanval treedt meestal op zonder voorafgaand huilen binnen enkele seconden na een onverwachte pijnprikkel, vaak een val op het hoofd, een pijnlijke medische handeling of haarverzorging. Soms kan het ook gebeuren tijdens het baden bij zuigelingen of het snuiten van de neus bij oudere kinderen. De aanval gaat samen met snel bewustzijnsverlies en grauw-bleek zien, vandaar de term ‘white breath-holding spell’). Verstijving vindt hierbij vaker plaats, meestal samengaand met een langdurende (over-)strekking van de rug (opisthotonus). Het bewustzijn herstelt zich altijd spontaan. Bij deze vorm van een breath-holding spell is niet altijd (meteen) een ‘toeschouwer’ aanwezig, zodat vaak niet duidelijk is, wat de oorzaak is van de aanval. Bij beide hierboven genoemde aanvallen, kan er, afhankelijk van de duur van adem inhouden, een ernstige toeval of stuip ontstaan, die niet te onderscheiden is van een epileptische aanval. Dit is een periode van bewustzijnsverlies, vaak gepaard gaand met zichtbare spierschokken, en een langdurende (over-)strekking van de rug, soms ook met braken, bijten op de tong en urineverlies.

Hoe ontstaat het?
Zowel de breath-holding spell als de vasovagale aanval kan een (tijdelijke) verminderde doorbloeding van de hersenen veroorzaken. Het aanbod van zuurstof, dat met het bloed aangevoerd wordt aan de hersenen, is hierdoor tijdelijk verminderd. Dit zuurstoftekort van de hersenen leidt tot flauwvallen en andere verschijnselen, zoals verstijving en spierschokken. De manier waarop deze verminderde doorbloeding van de hersenen ontstaat, kan verschillen.
Breath-holding spell
Het precieze mechanisme hiervan is niet bekend. Men vermoedt dat een combinatie van factoren dit verschijnsel veroorzaakt. Door het krachtige huilen ontstaat er een situatie vergelijkbaar met een hyperventilatie-aanval. Hierbij hebben alle bloedvaten, dus ook die naar en in de hersenen, de neiging zich samen te trekken. Zodoende zal de doorbloeding van de hersenen afnemen en leiden tot zuurstoftekort.
Ook kan door het harde huilen de druk in de borstkas toenemen. Hierdoor zou het hart minder goed kunnen pompen. De bloedtoevoer naar alle organen, en vooral naar de hersenen, kan zo (tijdelijk) tekort schieten, wat kan leiden tot zuurstoftekort.
White breath-holding spell (vasovagale aanval)
Hierbij wordt aangenomen, dat er een overgevoeligheid bestaat van een bepaald deel van het centrale zenuwstelsel. Hierdoor kan als reactie op een (pijn-)prikkel een tijdelijke hartritmestoornis ontstaan. Dit leidt tot een minder goede werking van het hart, waardoor er minder bloed (dus zuurstof), naar de hersenen rondgepompt kan worden. Deze hartritmestoornis herstelt zich altijd heel snel altijd vanzelf weer.

Is het ernstig en wat kunt u verwachten?
Beide vormen van breath-holding spells kunnen angstaanjagend zijn om mee te maken en zij kunnen aanleiding geven tot grote ongerustheid bij ouders. Deze aandoeningen zijn echter in principe niet ernstig.
Breath-holding spell
Als uw kind buiten bewustzijn raakt, en dus stopt met huilen, is hiermee ook de directe oorzaak van het bewustzijnsverlies opgehouden. Immers, bloedvaten zullen zich weer verwijden en het hart zal weer goed pompen, als de druk in de borstkas afneemt. Hierdoor zal de bloed- en zuurstoftoevoer naar, onder andere, de hersenen zich herstellen en het bewustzijn zal terugkeren.
White breath-holding spell
De hartritmestoornis, die met deze aanval gepaard gaat, herstelt zich altijd weer vanzelf. Het hart gaat weer (beter) pompen, de hersenen krijgen weer zuurstof en uw kind komt weer bij bewustzijn.Op de leeftijd van zes jaar heeft negentig procent van de kinderen geen aanvallen van breath-holding spells meer. De white breath-holding spells kunnen tot op oudere leeftijd blijven voorkomen, bijvoorbeeld tijdens een prik (injectie) of bloedafname.
Er is nooit aangetoond dat de kortdurende periode van zuurstoftekort schade aan de hersenen veroorzaakt. Sommige kinderen, die op jonge leeftijd breath-holding spells (in engere zin) hadden, kunnen op latere leeftijd vasovagale aanvallen (flauwvallen) krijgen.

Wanneer naar de huisarts?
Een aanval van bewustzijnsverlies bij uw kind roept bij veel mensen gevoelens van angst op. Veel ouders zijn er op dat moment, zeker als het de eerste keer betreft, van overtuigd dat hun kind zal overlijden. Toch is het uitermate belangrijk om niet in paniek te raken en uw kind goed in de gaten te houden. Vooral de volgorde van gebeurtenissen is van belang: wat ging er aan de aanval vooraf, werd uw kind rood of juist bleek, gebeurde dit voor of juist na het bewustzijnsverlies? Uw (huis)arts zal veel waarde hechten aan deze informatie.
Over het algemeen is het verstandig om een afspraak te maken met uw huisarts, als uw kind voor de eerste keer een aanval van bewustzijnsverlies heeft doorgemaakt. Soms is er sprake van een andere aandoening. In de meeste gevallen zal uw arts u echter gerust kunnen stellen, zeker als u een duidelijk ‘verslag’ heeft van de gebeurtenis.

Wat kunt er zelf aan doen?
Als uw kind een breath-holding spell doormaakt, is het van het grootste belang dat u kalm blijft en niet in paniek raakt. U kunt beter nooit op uw kind reageren met: ‘hoofd onder de kraan houden, ‘op de kop houden’ of ‘tik voor de billen geven’. U kunt het beste goed opletten of uw kind zich tijdens een aanval niet bezeert.
Met name bij een aanval die ontstaat na een driftbui, is het belangrijk om niet in paniek te raken of (over-)bezorgd te reageren. Uw kind kan namelijk in de gaten krijgen, dat zijn of haar gedrag effect heeft en zal mogelijk vaker de adem inhouden. Dit doen sommige kinderen bijvoorbeeld om aandacht van een ouder te krijgen. U kunt het best zo rustig en nuchter, kort en bondig mogelijk tegen uw kind (blijven) praten en proberen zo snel mogelijk weer over te gaan tot de orde van de dag. Als u kalm op de aanvallen reageert, zullen zij het snelst verdwijnen.
Het kan gebeuren, dat uw kind moet overgeven, terwijl het nog buiten bewustzijn is. Probeert u uw kind dan op de zij te leggen; het bovenste been met gebogen heup en knie, zodat het braaksel de mond uit kan lopen.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen
Breath-holding spells
Wanneer een aanval (vrijwel) altijd tijdens/na een driftbui voorkomt, lijkt het voor de hand te liggen om deze woede-uitbarstingen koste wat het kost te voorkomen. Dit doet u echter niet door uw kind in alles zijn of haar zin te geven, of door conflicten zoveel mogelijk te vermijden. Voordat u het weet, krijgt u juist met nog meer driftbuien te maken.
Probeert u consequent te zijn en te blijven, en structuur aan het kind te bieden. De grenzen die u heeft gesteld, zal uw kind proberen te verleggen. Hij hoopt, dat zijn woede u kan dwingen van gedachten te veranderen. Wanneer dit gebeurt, helpt u uw kind het beste door niet toe te geven. Uiteindelijk zal uw kind zijn woede onder controle kunnen krijgen, als u bij uw beslissing blijft. Als u ‘nee’ zegt, maar vanwege zijn (opkomende) driftbui vervolgens aan hem toegeeft, weet uw kind dat ‘nee’ ook ‘ja’ kan worden, als hij maar boos genoeg wordt en hard genoeg schreeuwt.
Als u bij uw kind een driftbui ziet of voelt aankomen, kan het soms helpen om hem af te leiden. Probeert u iets te bedenken, waarin hij normaal gesproken altijd wel geďnteresseerd is.
Een humoristische aanpak kan in de opvoeding heel goed werken en de spanning soms goed doorbreken. Het is echter niet verstandig, als uw kind boos is, een grapje te maken dat ten koste van hem of haar gaat. Uw kind zal zich dan niet serieus genomen voelen, en het idee hebben dat hij uitgelachen wordt.
Soms kan er meer aan de hand zijn dan “alleen maar” af en toe een hevige driftbui, gevolgd door een breath-holding spell. Sommige kinderen kunnen zeer regelmatig, langdurige woede-aanvallen ontwikkelen, bijvoorbeeld iedere dag wel een keer om eigenlijk “niets”. Alle goede aanpak van de ouders levert in deze gevallen vaak geen enkele verbetering op. Er kan dan ook sprake zijn van een contactstoornis. Uw kind kan zich dan niet verplaatsen in andere personen in zijn omgeving, en kan de gevoelens en emoties van anderen niet voldoende herkennen en begrijpen. Als deze reacties bij uw kind voorkomen, kunt u het beste een keer een afspraak maken op het consultatiebureau of met uw huisarts.

White breath-holding spells
Als uw kind (regelmatig) deze vasovagale aanvallen heeft, is het ook aan te raden om er zoveel mogelijk rekening mee te houden, bijvoorbeeld als uw kind gevaccineerd (ingeënt) moet worden. De instantie die de vaccinaties verzorgt (vaak de GGD), vindt het prettig hierover vooraf op de hoogte gebracht te worden. Ook is het verstandig de school van uw kind in te lichten. Er kan zo beter en sneller gereageerd worden door leerkracht en leerlingen, en er is minder kans op paniek bij een eventuele aanval.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_31039545
Tearsong dank je wel!!!

Het lijkt van Djulian meer op de White Breath Holding Spell. De aanvallen lijken idd op epilepsie vandaar ook alle vragen van de huisarts.
Ik ben ook blij dat er duidelijk in staat dat blazen en water in het gezicht niet helpen. Ik vind het wel eng doordat hij onder de WBHS valt we idd er een keer niet optijd bij kan zijn Vooral dat stukje van overgeven klopt ook, vaak komt er idd spuug tijdens/na een aanval.
Wij zijn nu dubbel allert en bij elk geluidje staan we naast zijn bed, vooral omdat het de eerste tijd de aanvallen kunnen verergeren gezien de leeftijd als je dat zo leest.

k ben blij dat ik dingen nu zwart op wit zie Tearsong en ben je heel dankbaar daar voor
pi_31039763
Mijn neefje heeft ook BHS (gehad). Bij hem gebeurde het geregeld zoals jij het bij Djulian beschrijft. Soms bleef hij in het huilen maar het kwam ook voor dat hij, bijvoorbeeld na een val, meteen 'wegviel'. Het is vreselijk angstig om te zien maar zodra het kind slap wordt, komt de ademhaling automatisch weer op gang.
Mijn neefje is nu bijna vijf en heeft al heel lang geen 'aanval' meer gehad.
pi_31060554
Blij te horen dat het idd weg gaat!
Danbk je Sombie!
pi_31070330
De laatste dagen letten wij erg veel op Djulian en zijn er zo doende achter gekomen dat hij net dus waarschijnlijk ook een WBHS had. We hoorde een tijdje niks via de babyfoon en even later dat jammer gehuil wat we maandagavond dus na de "aanval" hadden.
Gelijk naar hem toe gegaan en hij was koud, kort ademig en de "weg" kwijt (het leek alsof hij niet wist waar hij was) Ik heb hem in mijn armen gehouden en een puf gegeven en zijn ademhaling werd gelijk beter!!! Na wat drinken weer op bed gelegd.
Ook al hebben we het niet gezien nu ik stond toch te trillen op mijn benen.
  vrijdag 30 september 2005 @ 22:15:15 #21
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_31070982
jeetje anitra wat eng allemaal zeg..
sterkte ermee hoor
  vrijdag 30 september 2005 @ 22:58:55 #22
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_31072443
Mijn zoontje Nick (nu 3,5 jaar) heeft een aantal keren een WBHS gehad. Na de eerste keer zijn we met toeters en bellen naar het ziekenhuis gereden omdat ik zelf ontspanningsepilepsie en migraine accompagnie heb en in m'n jeugd een hartaandoening heb gehad. Vooral vanwege MIJN medische geschiedenis is Nick helemaal binnenste buiten gekeerd om al hetgeen ik heb (gehad) uit te kunnen sluiten.
Het bleken inderdaad WBHS te zijn. De eerste keer gebeurde het 20 minuten nadat hij met z'n duim tussen de autodeur had gezeten, de tweede keer nadat hij dacht al onder de tafel uit te zijn maar er achter kwam dat dat niet zo was toen hij ineens op wilde staan en de laatste keer toen hij buikgriep had en ineens heel erge diarree had.
Bij Nick is het altijd schrik, pijn of ander lichamelijk ongemak dat het triggert.
En schrikken doe je als ouder ook, en niet zo'n beetje ook! Maar als het idd WBHS is, dan is het achteraf bezien vaak erg naar maar geen verschrikkelijk drama.
Volg je gevoel, laat je kind van top tot teen onderzoeken als het je niet lekker zit, maar laat je ook door de (huis) arts goed voorlichten over WBHS. Angst, hoe begrijpelijk ook, is een slechte raadgever en kennis van de feiten kan je helpen 't te zien voor wat 't echt is.

Ik las van de week ergens:"Opvoeden is niet je kind behoeden voor het vallen, maar het helpen bij het weer opstaan". Ik beschrijf het hierboven misschien wel heel erg onderkoeld, maar ik was ook mega in paniek toen Nick ineens omviel... Mijn eigen ervaringen met epilepsie, migraine en een hartaandoening hebben me misschien ook wel een heel andere kijk op de zaak gegeven, dat kan ook. Maar schrik en angst van degene die het overkomt EN van de personen die er bij zijn, versterken het vaak en dat is heel logisch. Daarom: laat je goed voorlichten zodat je de feiten kent, zorg ervoor dat je de onderste steen boven krijgt zolang je nog twijfelt, maar dat zorgt er wel voor dat ALS het nog een keer gebeurt je je kindje vasthoudt en zelf rust uitstraalt wat het voor je kindje ook een minder nare ervaring maakt en misschien het ook wat minder heftig wordt een volgende keer.

Veel sterkte!!!!
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_31083170
Dank je Babsjuh!!!

Op het moment dat het gebeurt had ik totaal geen paniek, die kwam achteraf pas.
Nu we er zoveel meer opletten lijkt het of het veel vaker gebeurt dan wij denken. Vanmorgen dus weer. Djen was 2 sec alleen met haar broertje, hij valt en stoot zijn hoofd. Djen heeft hem rustig vast gehouden en in zijn gezicht geblazen en toen hij bij was riep ze ons pas. Ze handelde perfect (we hadden ook precies gezegd wat te doen)

Weer had hij een puf nodig er na want de ademhaling was nog erg oppervlakkig. Daarna koude doek op de plek gelegd en zijn luier bekeken die hij net schoon had en idd weer zijn urine laten lopen (echt 1 minuut voor hij de aanval had had hij een schone luier gekregen). Dat het WBHS is nu wel duidelijk, alleen is het groter dan we dachten.
We hielden hem al dubbel in de gaten, maar dat word nu 3 dubbel.
pi_31083793
Hier staan wat cijfers Anitra, misschien interessant: http://www.patientcarenp.(...)Detail.jsp?id=110633
1/3 van de kinderen met BHS heeft dat blijkbaar 2-5 keer per dag. Meestal is er een piek tussen 1 en 2 jaar, en wordt het daarna minder.
Misschien is het handig om Djulian sowieso te laten controleren door de kinderarts? Ik begrijp uit dit artikel dat het wel kan samenhangen met andere dingen, dus dat even laten nakijken is misschien verstandig?
De behandeling komt vooral neer op geruststellen vd ouders maar ook
quote:
Medical management
A therapeutic trial of 6 mg/kg/d of iron for at least 3 months should be given to children who have breath-holding spells. Most practitioners believe anticonvulsants are not beneficial. Because of the apparent association of breath-holding spells with autonomic dysregulation, however, atropine may be helpful. It should be used only for severe and frequent pallid attacks in consultation with a neurologist or cardiologist.
pi_31084200
Dat van het ijzer zei de huisarts idd ook, morgen gaan we daarom ook bloedprikken!
Ben benieuwd hoe die uitslag is, want als je er nog meer op gaat letten heeft hij het dus veel vaker dan je denkt. Soms heftig en soms minder heftig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')