abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 september 2005 @ 18:11:05 #1
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_30978589
Ik ben opzoek naar een nieuwe auto. Heb een nieuwe baan en ga zo'n 27000 km per jaar rijden.
Met me huidige auto (500km op een tank) ga ik dat niet reden. Tenminste het kan wel maar ik betaal me scheel.

Nu is mijn oog gevallen op een Seat Ibiza TDI (model 2002 tot nu)
Nu weet ik dat Seat is overgenomen door duitsers. Dus dat zou wat betrouwbaarheid wel aardig snor moeten zijn. Maar wie o wie rijdt er Seat en dan met name een ibiza van 2002 tot nu?

Zou van die gene graag wat info willen hebben over betrouwbaarheid en onderhouds kosten. Zijn die vergelijkbaar met volkwagen bijvoorbeeld? Als ik beetje reken met wat info van autotrader zou de Ibiza 1.9TDI Sport ongeveer 800 km op een tank kunnen halen. Klopt dit een beetje?

Alvast bedankt voor de reply's
pi_30978993
Seat is onderdeel van de Volkswagen-Audi-Groep, en dat is al een jaar of 8 a 10 ofzo
Heb zelf een Leon TdI 110 pk , en is redelijk zuinig.
Gemiddeld 850 km op 1 tank van 50 liter.
Qua betrouwbaarheid is er niks mis mee. ( zoals je van een Volkswagen/Audi mag verwachten )
Exotisch tuinieren in Nederland ! palmen en bananen.. gewoon in de tuin !
http://www.anaxotic.nl
pi_30979055
Ik heb een Seat Ibiza (benzine) en ben er zeer tevreden over, maar ik heb dan ook niet het goedkoopste model.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_30979189
Ik heb een 1.9 TDI uit 2002, 5 deurs en ik moet zeggen dat ik er heel erg tevreden mee ben, hij is 103 PK. Ik rij denk ik per tank (40 Ltr) zo'n 600 a 700 km denk ik, ik heb nooit echt goed bijgehouden

Hij is lekker rap iig.

Bij de 45.000 km wordt het zo'n beetje tijd voor nieuwe banden, verder ben ik nog geen problemen tegengekomen en zit nu op de 55.000.

Een aantal collega's van me hebben een VW Golf maar als je eenmaal in de ibiza zit is het wat mij betreft precies hetzelfde, en dat voor iets goedkoper!!

Ik vind de nieuwe leon niet echt mooi, de sportversie wel maar dat geld voor de meeste auto's

Hoop dat je er wat aan hebt..
pi_30979251
De nieuwe Leon heeft een beetje het uiterlijk van een Alfa ( logisch aangezien het dezelfde ontwerper is )
Exotisch tuinieren in Nederland ! palmen en bananen.. gewoon in de tuin !
http://www.anaxotic.nl
pi_30991095
Ik heb een Ibiza gereden (Model 2000) 110 pk TDi.
Was getuned naar 130 pk. Probleemloze auto, pittig en zuinig tegelijk.
Alleen de afwerking van de binnenkant is wat minder, maar niet echt storend.
  woensdag 28 september 2005 @ 09:51:58 #7
32050 Roadster
Heb jij cabrio ofzo?
pi_30992564
Neem een 110pk tdi uit 2001/2002, zijn prima auto's... let wel goed op de NAP en kilometerstand, daar is heel soms nog wel eens wat mee geklooid. Verder zijn het prima auto's, veel waar voor je geld. Als je rustig rijdt haal je wel die 800kg... let wel, er ligt een kleine tank in (45 liter dacht ik).
If everything is under control, you're not going fast enough!!!
  woensdag 28 september 2005 @ 10:19:58 #8
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_30993117
quote:
Op woensdag 28 september 2005 09:51 schreef Roadster het volgende:
Neem een 110pk tdi uit 2001/2002, zijn prima auto's... let wel goed op de NAP en kilometerstand, daar is heel soms nog wel eens wat mee geklooid. Verder zijn het prima auto's, veel waar voor je geld. Als je rustig rijdt haal je wel die 800kg... let wel, er ligt een kleine tank in (45 liter dacht ik).
800 kilo?
km lijkt me beter

Ziet er positief uit zo. Was ff aan het rekenen geweest en het gaat me per jaar 1600 euro schelen als ik een diesel neem... Das een beste sloot euri's
  woensdag 28 september 2005 @ 10:21:20 #9
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_30993154
Kan je geen lease auto regelen? Zou nog een hoop schelen
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 28 september 2005 @ 10:23:27 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_30993207
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 18:30 schreef dmnd het volgende:
Een aantal collega's van me hebben een VW Golf maar als je eenmaal in de ibiza zit is het wat mij betreft precies hetzelfde, en dat voor iets goedkoper!!
Persoonlijk vind ik dat er een heel groot verschil is tussen een Ibiza en een Golf
  woensdag 28 september 2005 @ 10:54:05 #11
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_30993865
quote:
Op woensdag 28 september 2005 10:23 schreef Gunner het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat er een heel groot verschil is tussen een Ibiza en een Golf
Waarom?
pi_30994010
quote:
Op woensdag 28 september 2005 10:54 schreef trance40 het volgende:

[..]

Waarom?
Het zijn twee verschillende klassen auto's qua grootte. De Ibiza kun je beter met een Polo vergelijken qua ruimte; de Leon met de Golf. Ook qua interieurstyling en afwerking is er verschil. Je kan het goed zien bij VAG: de Audi varianten hebben steeds het nieuwste en modernste dashboard. Een generatie later zit dat in de VW variant, en vervolgens ook in de Seats. Een paar vrienden van me rijden Leon, en dat dash is overgenomen uit de Golf van 2 jaar eerder

Wat betreft de Ibiza; ik heb eens meegereden achterin bij iemand in een Cupra, en ik kan je vertellen dat Ibiza's erg klein zijn. Vooral op de achterbank heb je totaal geen ruimte. Ik ben 1.86, op de bijrijdersstoel voor me zat iemand van ongeveer mijn lengte, en ik kon niet fatsoenlijk zitten (moest dwars). De achterbank is leuk om je jas of wat spullen op te leggen, of als je kleine kinderen hebt, maar als je met 3 of 4 man moet rijden zou ik nooit voor een Ibiza gaan.
  woensdag 28 september 2005 @ 11:04:06 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_30994083
Wat johnwoo zegt dus... wou ik ook typen
  woensdag 28 september 2005 @ 11:11:32 #14
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_30994246
Oke. Heb nu een alfa 145 en heeft ook niet erg veel ruimte achterin. Als de ibiza het zelfde heeft als wat me alfa nu heeft vind ik dat acceptabel.
pi_30995004
quote:
Op woensdag 28 september 2005 11:00 schreef johnwoo het volgende:

[..]

Het zijn twee verschillende klassen auto's qua grootte. De Ibiza kun je beter met een Polo vergelijken qua ruimte; de Leon met de Golf. Ook qua interieurstyling en afwerking is er verschil. Je kan het goed zien bij VAG: de Audi varianten hebben steeds het nieuwste en modernste dashboard. Een generatie later zit dat in de VW variant, en vervolgens ook in de Seats. Een paar vrienden van me rijden Leon, en dat dash is overgenomen uit de Golf van 2 jaar eerder

Wat betreft de Ibiza; ik heb eens meegereden achterin bij iemand in een Cupra, en ik kan je vertellen dat Ibiza's erg klein zijn. Vooral op de achterbank heb je totaal geen ruimte. Ik ben 1.86, op de bijrijdersstoel voor me zat iemand van ongeveer mijn lengte, en ik kon niet fatsoenlijk zitten (moest dwars). De achterbank is leuk om je jas of wat spullen op te leggen, of als je kleine kinderen hebt, maar als je met 3 of 4 man moet rijden zou ik nooit voor een Ibiza gaan.
Bijna goed
Het dashboard van de Leon kwam uit de A3, niet uit de Golf.
De nieuwe Leon heeft een nieuw dashboard..
pi_31039926
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 18:11 schreef trance40 het volgende:
Ik ben opzoek naar een nieuwe auto. Heb een nieuwe baan en ga zo'n 27000 km per jaar rijden.
Met me huidige auto (500km op een tank) ga ik dat niet reden. Tenminste het kan wel maar ik betaal me scheel.

Nu is mijn oog gevallen op een Seat Ibiza TDI (model 2002 tot nu)
Nu weet ik dat Seat is overgenomen door duitsers. Dus dat zou wat betrouwbaarheid wel aardig snor moeten zijn. Maar wie o wie rijdt er Seat en dan met name een ibiza van 2002 tot nu?

Zou van die gene graag wat info willen hebben over betrouwbaarheid en onderhouds kosten. Zijn die vergelijkbaar met volkwagen bijvoorbeeld? Als ik beetje reken met wat info van autotrader zou de Ibiza 1.9TDI Sport ongeveer 800 km op een tank kunnen halen. Klopt dit een beetje?

Alvast bedankt voor de reply's
Vergeleken met een Volkswagen is een Seat meer auto voor minder geld, is mijn bescheiden mening. Kijk je naar de onderstellen waar de auto's op staan, dan vind ik de (nieuwe, maar ook oude) Leon meer auto dan de Golf, en de Ibiza meer dan de Polo.

Ik rijd nu ruim 2 jaar een Seat Ibiza, met 1.4 motor (benzine), maar wel in een luxe uitvoering. Het bevalt me erg goed en het rijdt erg goed (vergelijk het gerust met een Volkswagen Golf). Comfortabel, soepel schakelend, makkelijk sturend. Ik mis alleen wat op optrek-kracht in de derde versnelling. Dat wijt ik aan de 1.4 motor. De volgende keer neem ik hoe dan ook een 1.6 motor.

Over de onderhoudskosten kan ik niet veel vertellen, aangezien ik een lease-auto heb. Ik heb er nu bijna 80.000 kilometer op zitten en het aantal vervangingen/reparaties valt mee. Wel kan ik bevestigen dat een Ibiza vrij zuinig rijdt. Met een volle tank kom ik (zelfs op benzine) meestal wel aan 750-800 kilometer, soms zelfs nog wat meer.

Als je maar 27.000 km per jaar denkt te gaan rijden, zou ik nog wel even goed doorrekenen of een diesel voor jou wel rendabel is. Misschien pakt een benzine-versie wel goedkoper uit. Maar dat hangt denk ik mede af van het aantal jaren dat je in de auto denkt te gaan rijden. Ik zou je in elk geval goed laten adviseren over uitrustingsniveaus. Een cruise-control bijvoorbeeld, is handig meegenomen en zorgt ook voor zuiniger rijgedrag.
pi_31040065
quote:
Op woensdag 28 september 2005 11:11 schreef trance40 het volgende:
Oke. Heb nu een alfa 145 en heeft ook niet erg veel ruimte achterin. Als de ibiza het zelfde heeft als wat me alfa nu heeft vind ik dat acceptabel.
Ik vind zelf de kofferruimte in de Ibiza wel aan de krappe kant. Mocht je echt beduidend meer ruimte willen, overweeg dan eens een Cordoba. Da's een Ibiza met kont, al doe je die auto wel een beetje tekort met die benaming. Nadeel is natuurlijk wel dat de Cordoba een sedan is en dus wat minder sportief oogt.
  vrijdag 30 september 2005 @ 08:09:07 #18
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_31049699
quote:
Op donderdag 29 september 2005 21:24 schreef dVTB het volgende:

[..]

Als je maar 27.000 km per jaar denkt te gaan rijden, zou ik nog wel even goed doorrekenen of een diesel voor jou wel rendabel is. Misschien pakt een benzine-versie wel goedkoper uit. Maar dat hangt denk ik mede af van het aantal jaren dat je in de auto denkt te gaan rijden. Ik zou je in elk geval goed laten adviseren over uitrustingsniveaus. Een cruise-control bijvoorbeeld, is handig meegenomen en zorgt ook voor zuiniger rijgedrag.
Dat berekenen of het rendabel is heb ik al gedaan. Die alfa zuipt bezine. En het zou me 1600 euro per jaar gaan schelen.
En 24000 km woon werk verkeer komt nog eens een goeie 10000 km prive km's bij.
pi_31050533
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 08:09 schreef trance40 het volgende:
Dat berekenen of het rendabel is heb ik al gedaan. Die alfa zuipt bezine. En het zou me 1600 euro per jaar gaan schelen. En 24000 km woon werk verkeer komt nog eens een goeie 10000 km prive km's bij.
Ik bedoelde niet het vergelijken van de Alfa met een Seat Ibiza TDI, maar het vergelijken van een Ibiza op benzine met een Ibiza TDI. - Je moet vaak heel wat kilometers rijden, wil diesel voordeliger uitpakken dan benzine.

Snel globaal rekensommetje: 34000 km te rijden, 750km per tank = 45,333 keer tanken, grofweg 50 liter per tankbeurt, dus in totaal 2266 liter. Verschil tussen prijs benzine/diesel is ongeveer 40 cent. Dus 2266 keer 40 cent is 906 euro per jaar.
  vrijdag 30 september 2005 @ 09:29:50 #20
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_31050761
Toch als ik kijk naar verschil in opgegeven verbruik op bijvoorbeeld auto trader. Dan is dat van een benzine motor toch flink hoger (aantal liter per 100 km) dan van een diesel.

dan wordt het snelle globaal rekensommetje: 34000 km te rijden, 950km per tank = 35,789 keer tanken, grofweg 50 liter per tankbeurt, dus in totaal 1708 liter. Verschil tussen prijs benzine/diesel is ongeveer 40 cent. Dus 1708 keer 40 cent is 683 euro per jaar.

[ Bericht 43% gewijzigd door trance40 op 30-09-2005 09:38:09 ]
pi_31051526
Een vriendin van mij heeft er een gehad (was wel het wat oudere model, van 98 ofzo) maar die heeft er forse ellende mee gehad. Waterpomp stuk, riemen die knapten, en nog wat dingetjes, en ze had dat ding nieuw gekocht destijds.
Collega vna mij heeft een nieuwer model en die heeft er nooit wat mee.

Verder heb ik er geen ervaringen mee maar ik vind het leuke auto's om te zien en zou er zelf best 1 kopen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_31052422
Mocht je een ibiza willen, maar echt meer bagage mee moeten nemen, dan kun je voor de cordoba gaan. Zelfde onderstel, zelfde motoren en zelfde ruimte voor de inzittenden, maar iets meer kofferruimte doordat het een sedan is. Maar of je 'em ook mooi vindt?



Wij rijden een cordoba uit 1997, kale basisuitvoering 1.4 benzine. Zit niets op, kan niets aan stuk, en alles is in feite VW. Geldt voor de nieuwere modellen ook. Voor de rest kan ik er weinig over melden, ik ken de nieuwe modellen niet uit eigen ervaring
Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')