abonnement Unibet Coolblue
pi_30957306
Hoi.

Situatie: ik heb 3 harde schijven in mijn pc. 2 zijn er "normaal" aangesloten via IDE. De derde is aangesloten via een controller kaart. Aan deze controller kaart is een WD HDD van 250Gb aangesloten. Die heeft even de nodige moeite gekost om werkend te krijgen in zowel XP als met de controller kaart. Hiervoor heb ik toen een BIOS update moeten doen van de controller kaart.

Van de week wilde ik mijn computer opnieuw gaan installeren. Ik heb toen al mijn data op een partitie gezet op de HDD van 250GB. Geen probleem zou je zeggen. Dat was het ook niet. Leuk XP geinstalleerd en toen kwam de schrik. Windows herkende de schijf niet meer!

Als ik het me goed herriner heb ik de schijf opgedeeld in 2 partities, eentje van 100Gb en eentje van 138 ofzo. De driveletters heeft Windows inmiddels vrolijk door elkaar heen gegooid. De partitie van 138GB word door XP herkend als 128 als ik echter op de paritie wil kijken krijg ik dood leuk de melding of ik de boel wil formateren.

Wat heb ik geprobeerd:
- Knoppix: herkend de 2 partities maar laat geen bestanden zien, alsof ze leeg zijn dus.
- Diskmanagment van Windows XP herkend de 3de schijf. Echter als 128Gb en geeft aan dat er niks mis mee is.
- Tooltje van WD om grootte hardeschijven goed te laten werken in Windows, vrolijk gedaan. Helpt echter geen fuck.
- PartionMagic: ook deze laat een partitie van 128Gb zien met de status bad.
- MS Knowledgebase: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013 dit heeft geen effect aangezien het tooltje van WD deze waarde al op 1 heeft gezet.

Vragen:
Hoe kom ik op die HDD zonder al mijn data kwijt te raken? Ik word een beetje radeloos aangezien ik al zoveel dingen heb geprobeerd maar het maar niet lukken wil.

Iemand die nog een goed idee heeft?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Lieve Belg maandag 26 september 2005 @ 23:00:27 #2
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_30957391
Welke controller kaart heb je?

Mijn schijven worden ook niet goed herkent zonder drivers van die kaart.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_30957465
quote:
Op maandag 26 september 2005 23:00 schreef Jump het volgende:
Welke controller kaart heb je?

Mijn schijven worden ook niet goed herkent zonder drivers van die kaart.
Dat linkje was ik dus vergeten, ik dacht al dat ik er eentje vergat.

Deze heb ik: http://www.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=20790&productType=1

Tijdens het booten zoekt de controller kaart naar aangesloten schijven en dan word ie keurig herkent als 232Gb, wat wel kan kloppen ongeveer. In Windows is ie ook geinstallerd. Device Manager geeft geen fouten aan.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_30957711
Humor is trouwens wel dat SpeedFan dood leuk zegt dat het een WD schijf is van 250Gb.
Waarom SpeedFan wel en XP niet?

Heb net de drivers van de controller kaart opnieuw geinstallerd kijken of dat effect heeft.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_30957915
Heeft min of meer nut gehad. XP herkent nu de hele schijf.
138Gb als een partitie. Waar ik nog steeds niet bij kan en 100Gb als niet geformateerd.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_30963918
quote:
Windows-gerelateerde kwesties:
1) Met FAT16 kun je partities van maximaal 2GB aanmaken.
2) Windows 95 ondersteunt geen schijven groter dan 32GB. Hier is niks anders tegen te doen dan een OS upgrade naar minimaal Windows 98. Zie ook Q246818.
3) De FDISK van Windows 98 en ouder kan geen schijven groter dan 64GB correct weergeven. Je kunt in de meeste gevallen nog wel partitioneren als je de partitiegrootte in procenten opgeeft in plaats van in megabytes. Microsoft heeft hier een fix voor. De FDISK van Windows Me heeft hier geen last van.
4) Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is te omzeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing
5) Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren en de volgende reghack toepassen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en in sommige gevallen moet je daarbovenop ook nog een reghack doen. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
Wanneer je Windows op een partitie van groter dan 128 wil installeren, dan zul je de benodigde SP moeten slipstreamen met de installatie-CD. Of je kunt achteraf de partitie vergroten met o.a. PartitionMagic.
6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geļnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.

ATA100 controllers: de meeste ATA100 controllers kun je middels een simpel BIOS update klaar maken voor schijven groter dan 128GB. Tot zover kun je dat doen met bijvoorbeeld de ATA100 controller van de VIA 686B southbridge en met de Promise ATA100 controllers (Ultra100, FastTrak100, etc). Voor de onboard controller zul je op de website van de moederbordfabrikant moeten kijken of deze ondersteuning in de laatste BIOS zit. Voor een losse controller kun je op de website van de controllerfabrikant terecht. Na zo'n BIOS update, waarbij 28bits LBA addressering wordt omgezet in 48bits LBA addressering, kun je schijven tot 128PB gebruiken (128 miljoen GB!).
SP1 (Of liever 2!) als geinstalleerd?
pi_30964542
Was een installatie cd met SP2 ingebakken. Dus ja ik heb 2 al geinstalleerd.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_30980901
Iemand nog iedeeen?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_30992752
Wat voor moederbord?

En klik eens rechts op "My computer" en vervolgens op "Manage" (Of "Beheren"). Ga vervolgens naar schijfbeheer, daar kun je een extra partitie aanmaken voor je "verloren" ruimte als het goed is..
pi_30994722
Oef dat zou ik moeten opzoeken. Tis zo'n HP ding dus weinig boekjes.

Dat met Schijfbeheer heb ik weinig vertrouwen in maar ik zal er vanmiddag nog is naar kijken.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')