abonnement Unibet Coolblue
pi_30840085
www.telegraaf.nl:-
quote:

Uderzo maakt naam nieuwe Asterix bekend


BRUSSEL - Het nieuwste album uit de populaire reeks Asterix de Galliër heeft volgens het Belgische persbureau Belga de Nederlandse titel 'Het geheime wapen' meegekregen. De schepper van de serie, Albert Uderzo, maakte donderdag tijdens een persconferentie in Brussel bekend dat de Franse naam van de 33e Asterix 'Le ciel lui tombe sur la tête' (De hemel die hem op het hoofd viel) luidt.

Het allernieuwste Asterix-avontuur komt op 14 oktober uit in 27 landen en in zes talen. De Nederlandse distributeur van de albums, Van Ditmar, was donderdag nog niet op de hoogte van de Nederlandse titel. Wel is zeker dat ook Nederlandse liefhebbers van Asterix op 14 oktober het album in de winkel kunnen krijgen. De eerste oplage omvat acht miljoen exemplaren. Wereldwijd zijn van eerdere albums 310 miljoen exemplaren verkocht in 107 talen en dialecten.
Ik ben benieuwd. De laatste, Latraviata, vond ik eerlijk gezegd een beetje bagger... Op de officiële site kun je geloof ik via een hint en raadsel-spel wel achter wat info over het nieuwe stripwerkje te weten komen, maar daar ben ik veels te lui voor...

En dan heb je natuurlijk ook nog die vervelende nieuw vertaalde namen. Die gaan ze zeker direct in het nieuwe album ook gebruiken?

In 2006 komt ook een nieuwe animatie-film uit: Asterix et les Vikings, gebaseerd op Asterix en De Noormannen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 00:48:50 #2
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_30845544
ik ben benieuwd!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_30856324
* Pheno gaat het weer halen! Ik moet de traditie om de asterix reeks compleet te houden in ere houden, mijn vader heeft niet voor niets "vroegah" ze ook gespaard

gelukkig worden er geen asterixen uitgespuwd zoals suske en wiske
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_30956012
Ik kijk er stiekem ook best naar uit!
pi_31360772
Van www.ad.nl:-
quote:
Nieuwe Asterix kritisch ontvangen

ROTTERDAM - Het geheime wapen heet het nieuwe album van Asterix en Obelix dat vrijdag verschijnt.

Verzamelaars willen hun collectie compleet maken, maar de kenners zeggen dat vooral de oudere liefhebbers afhaken sinds het overlijden van schrijver Goscinny.

De echte liefhebbers hebben de datum met een dikke stift in hun agenda omcirkeld: 14 oktober. Dan komt het nieuwste album van Asterix en Obelix uit. Liefhebber en stripkenner Bas van der Zee van stripwinkel Lambiek in Amsterdam verheugt zich er minder op. ,,De tekeningen zijn nog steeds ontzettend goed, maar de verhalen zijn zo veel minder. Ik ben nog gematigd, maar oudere collega’s zoals Kees Kousemakers lezen het nieuwe album niet eens meer.”

Het eerste Asterix avontuur verscheen in 1961, toen nog geschreven door René Goscinny en getekend door Albert Uderzo. Deze samenwerking heeft 24 albums opgeleverd waarvan het laatste Asterix en de Belgen was. Na het overlijden van de schrijver in 1977 zette Albert Uderzo de reeks voort. Volgens Karin van Wylick van het Stripdocumentatiecentrum in Rotterdam vinden veel liefhebbers de humor sindsdien een slap aftreksel van de eerste strips.

,,Goscinny had een klassieke opleiding genoten en dat merkte je aan zijn grapjes. Er zit veel vaart in de nieuwste albums, maar de klassieke grapjes die volwassenen zo leuk vinden zijn een beetje verdwenen.” Van der Zee bevestigt dat: ,,Het maakt niet uit of je de lagere school niet hebt afgemaakt of dat je latijn hebt gestudeerd. In de oude Asterix-verhalen zitten altijd meerdere lagen, verschillende niveaus. Daarom vind iedereen het leuk.”

De met geschiedenis doorspekte Asterix-verhalen betekenden een doorbraak op het gebied van acceptatie van strips. Toen Goscinny en Uderzo elkaar in 1951 leerden kennen, waarschuwde de toenmalige Nederlandse minister van Onderwijs ouders tegen het gevaar van het stripverhaal.

Van Wylick: ,,Tegenwoordig is het stripverhaal meer geaccepteerd, mede dankzij Goscinny. Het is een andere manier van lezen en in de visueel ingestelde maatschappij gaat het daarom nog redelijk goed met de verkoop.”

Van der Zee verwacht niet veel van het nieuwe album, maar hij is niet bang dat het niet zal verkopen. ,,Veel mensen vinden het nog leuk en komen er voor naar de winkel. Verzamelaars willen het album hebben en kinderen merken het verschil nog niet, maar vooral de oudere liefhebbers zijn kritisch.

Zelf ben ik wel benieuwd, maar ik ben ook bang dat ik toch weer teleurgesteld zal zijn. Het is een mooie fles, maar de geest is eruit.”


Je kunt er tevens het nieuwe asterix album winnen...
pi_31435590
* PdeHoog heeft hem zojuist gehaald

Even snel doorgekeken, maareh....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:05:47 #7
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_31435649
Te bagger! Sinds die andere dude dood is kwamen er alleen nog maar slechte. De echte Asterix eindigt bij het Roos en het zwaard, en die was zelfs al minder.
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
pi_31439155
Ik ben het wel met je eens, Baklap...

Ik heb hem wel gehaald, maar nog niet gelezen. Ik krijg hem met Kerst.
pi_31442282
Het nieuwe Asterix Album is een belediging voor mensen met een IQ boven de 20. Blijkbaar heeft de tekenaar echt geen inspiratie meer want hij grijpt terug naar hollywoodiaanse trucks om mensen te verleiden.

We krijgen UFO's, matrix-achtige gevechtsscènes voor vier pagina's lang, ARNOLD SCHWARZENEGGER (WAAROM??? WAAROM???? WAAROM ???? ) nieuwe namen (kakafonix en heroïx, kun je dit nog serieus nemen???) the same old gags (met 1 nieuwe gag zou ik al content zijn)

Zucht.....

Mijn versgekocht album staat nu al te koop op e-bay.be
pi_31442854
Bedankt voor de spoilers...

Die nieuwe namen, dat is de schuld van de vertaler. Stomme zet, vind ik!

En volgens mij kunnen we er redelijk vanuit gaan dat de tekeningen gedetailleerder en mooier zijn geworden, maar de verhalen steeds oppervlakkiger?
pi_31444932
Weer een waardeloos verhaal, had het wel verwacht. Sinds Goscinny dood is, is het nooit meer wat geweest
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:51:51 #12
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_31448043
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 18:31 schreef pieterdevriendt het volgende:
nieuwe namen (kakafonix en heroïx, kun je dit nog serieus nemen???)
Dit soort naamgrapjes zaten er vanaf album 1 al in.
pi_31448333
Ja duh. Maar nu zijn ook de namen van de hoofdrolspelers veranderd naar die namen...
pi_31448346
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 21:51 schreef Djaser het volgende:

[..]

Dit soort naamgrapjes zaten er vanaf album 1 al in.
Nee, Assurancetourix heet nu Kakafonix en Abraracourcix is nu Heroix Kutvertaling.
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:04:18 #15
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_31448442
Vandeweek m,aar eens halen dan Heb ze tot nu toe allemaal .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:09:20 #16
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_31448591
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:00 schreef kwintenstraler het volgende:

[..]

Nee, Assurancetourix heet nu Kakafonix en Abraracourcix is nu Heroix Kutvertaling.
Okee
Maar ook dat is toch ook niet alleen iets van het nieuwe album; in die herdrukken hebben ze toch ook andere namen gekregen?
pi_31448672
Jep, maar ik denk dat de echte fans er nu pas kennis mee maken... Omdat dit het eerste nieuwe album is na die naamsveranderingen...
pi_31448904
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:00 schreef kwintenstraler het volgende:

[..]

Nee, Assurancetourix heet nu Kakafonix en Abraracourcix is nu Heroix Kutvertaling.
triestig

Zeker omdat de doelgroep nu de jongere lezers zijn en dat te ingewikkeld voor ze is of zo

Heeft mij vroeger nooit belemmerd om ze te lezen.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:23:44 #19
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_31448983
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 18:55 schreef MadGuy het volgende:
Bedankt voor de spoilers...

Die nieuwe namen, dat is de schuld van de vertaler. Stomme zet, vind ik!
[KNE]-Mod
pi_31450446
Heb hem vandaag ook gekocht, had hem tussen Zoetermeer Stadhuis en Laan van NOI uit, wat een WAARDELOOS KUT VERHAAL, in NIETS maar dan ook NIETS te vergelijken met de verhalen van Goscinny (maar dat weten we al een paar albums). Volgens mij heet Uderzo zich geprobeerd zich er met een Jantje van Leiden af te maken, in de wetenschap dat hij toch wel verkocht wordt.

Het verhaal slaat nergens op en de verwijzingen naar eerdere albums zijn wel erg voor d ehand liggend. Een enkele spitsvondigheid kon ik nog wel ontdekken, maar verder haalden de grappen het nietbij de diepe jokes de voorgaande delen.

De nieuw vertaalde namen zijn ook zeer hinderlij. Had de indruk dat ik de Vlaamse versie had, maar ik heb de hele (oude) reeks al 20 jaar ingebonden staan en die komen volgens mij ook uit Belgie.

Jammer jammer jammer, ik denk dat Uderzo hiermee zijn eigen graf heeft gegraven. Wellicht bewust, maar ik denk niet dat er hierna nog een Asterix zal verschijnen....
Take on the situation, but not the torment ...
pi_31450540
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 23:10 schreef SevenWonders het volgende:
Heb hem vandaag ook gekocht, had hem tussen Zoetermeer Stadhuis en Laan van NOI uit, wat een WAARDELOOS KUT VERHAAL, in NIETS maar dan ook NIETS te vergelijken met de verhalen van Goscinny (maar dat weten we al een paar albums). Volgens mij heet Uderzo zich geprobeerd zich er met een Jantje van Leiden af te maken, in de wetenschap dat hij toch wel verkocht wordt.

Het verhaal slaat nergens op en de verwijzingen naar eerdere albums zijn wel erg voor d ehand liggend. Een enkele spitsvondigheid kon ik nog wel ontdekken, maar verder haalden de grappen het nietbij de diepe jokes de voorgaande delen.

De nieuw vertaalde namen zijn ook zeer hinderlij. Had de indruk dat ik de Vlaamse versie had, maar ik heb de hele (oude) reeks al 20 jaar ingebonden staan en die komen volgens mij ook uit Belgie.

Jammer jammer jammer, ik denk dat Uderzo hiermee zijn eigen graf heeft gegraven. Wellicht bewust, maar ik denk niet dat er hierna nog een Asterix zal verschijnen....
Dat dacht ik bij de vorige al.
Deze is dus nog slechter kennelijk, dus ga ik 'm maar niet kopen denk ik.
in a crowd you lose humanity
pi_31451505
Ik vond de Beproeving van Obelix nog enigszins vermakelijk, maar Latraviata was inderdaad knudde ook...
pi_31451946
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 23:10 schreef SevenWonders het volgende:
Heb hem vandaag ook gekocht, had hem tussen Zoetermeer Stadhuis en Laan van NOI uit, wat een WAARDELOOS KUT VERHAAL, in NIETS maar dan ook NIETS te vergelijken met de verhalen van Goscinny (maar dat weten we al een paar albums). Volgens mij heet Uderzo zich geprobeerd zich er met een Jantje van Leiden af te maken, in de wetenschap dat hij toch wel verkocht wordt.

Het verhaal slaat nergens op en de verwijzingen naar eerdere albums zijn wel erg voor d ehand liggend. Een enkele spitsvondigheid kon ik nog wel ontdekken, maar verder haalden de grappen het nietbij de diepe jokes de voorgaande delen.

De nieuw vertaalde namen zijn ook zeer hinderlij. Had de indruk dat ik de Vlaamse versie had, maar ik heb de hele (oude) reeks al 20 jaar ingebonden staan en die komen volgens mij ook uit Belgie.

Jammer jammer jammer, ik denk dat Uderzo hiermee zijn eigen graf heeft gegraven. Wellicht bewust, maar ik denk niet dat er hierna nog een Asterix zal verschijnen....
Ik moet het helaas volledig met je eens zijn. Het is dat ik de hele collectie heb en deze ook wilde hebben, maar eigenlijk vind ik het een belediging voor de Asterix-fans en ik hoop dan ook van ganse harte dat er geen Asterix meer verschijnt hierna
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_31456379
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:00 schreef kwintenstraler het volgende:

[..]

Nee, Assurancetourix heet nu Kakafonix en Abraracourcix is nu Heroix Kutvertaling.
Ik ga het halen omdat ik alle albums al heb, maar ik ga na deze gelezen te hebben de oude collectie weer lezen, terugdenkend aan de goede tijd toen Asterix nog Asterix was
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:03:13 #25
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_31456524
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 08:04 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik ga het halen omdat ik alle albums al heb, maar ik ga na deze gelezen te hebben de oude collectie weer lezen, terugdenkend aan de goede tijd toen Asterix nog Asterix was
Als ze echt die namen zo vertaald hebben dan ga ik ook terug denken aan de oude strips Je gaat na zo een reeks strips toch niet ineens namen van hoofdrol spelers veranderen

Is al wel een jaar geleden dat ik ze voor het laatst gelezen heb, zal binnenkort weer eens van voor af aan beginnen . Alleen jammer dat ik stripverhalen meestal aan een stuk uit lees en dat bij A & O niet zo goed gaat als bij DD
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')