abonnement Unibet Coolblue
pi_30819178
Ik heb gisteren mijn breedstralers aangesloten volgens het volgende schema :


In de breedstralers zitten lampen van 12v 55w, er zitten voor links en rechts aparte zekeringen in de houder.

Nu mijn vraag, welke zekeringen dus 5a, 10a, 15a, 20a, 25a moet ik gebruiken ??
pi_30819226
quote:
Op donderdag 22 september 2005 11:53 schreef Tha_Flash het volgende:
Ik heb gisteren mijn breedstralers aangesloten volgens het volgende schema :
[afbeelding]

In de breedstralers zitten lampen van 12v 55w, er zitten voor links en rechts aparte zekeringen in de houder.

Nu mijn vraag, welke zekeringen dus 5a, 10a, 15a, 20a, 25a moet ik gebruiken ??
10A. Je hebt 2 lampen van 55W, is samen 110W. Dit is dus 110/12 = 9,16 A.
pi_30819240
wattage/spanning = ampere

55 / 12 = 4.58 ~ 5A

denk ik

edit:
maal 2 natuurlijk
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_30819253
quote:
Op donderdag 22 september 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

10A. Je hebt 2 lampen van 55W, is samen 110W. Dit is dus 110/12 = 9,16 A.
Dus het aantal ampere heeft te maken met de watt van je lampen ?
pi_30819313
quote:
Op donderdag 22 september 2005 11:55 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

Dus het aantal ampere heeft te maken met de watt van je lampen ?
Ja. Het vermogen (De eenheid is Watt, maar de grootheid is vermogen) is gelijk aan de spanning (12 volt), vermenigvuldigd met de stroom (Waarvan de eenheid Ampere is). Het doel van de zekering is om het circuit te beschermen en brand etc. door te hoge stroom te voorkomen, Bij 110W loopt er een stroom van 9,2 Ampere. Een zekering van 10 Ampere voldoet dus. Wanneer er een stroom van 10 Ampere of meer gaat lopen zal de zekering doorslaan, en dat is ook wat je wilt. Wanneer er 10 Ampere of meer wordt gebruikt is er iets niet goed.
pi_30819367
Er zitten 2 zekeringen in, 1 voor links en 1 voor rechts, ik moet dus 2x 10a gebruiken ?
pi_30819430
quote:
Op donderdag 22 september 2005 11:58 schreef Tha_Flash het volgende:
Er zitten 2 zekeringen in, 1 voor links en 1 voor rechts, ik moet dus 2x 10a gebruiken ?
Nee, dan gebruik je er dus 2 van 5A. De lampen afzonderlijk hebben aan 5A genoeg.
pi_30819501
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nee, dan gebruik je er dus 2 van 5A. De lampen afzonderlijk hebben aan 5A genoeg.
Okee dan ga ik dat nog ff veranderen, ik heb er nu 2 van 25a inzitten en het werkt maar die ga ik dan vervangen voor 2 van 5a.

[ Bericht 12% gewijzigd door Tha_Flash op 22-09-2005 12:08:29 ]
pi_30819602
Zeker wel. De formules zijn Volt/weerstand= ampers Volt * amperes is watt. Ook is Volt/weerstand(Ohm)=amperes
55W/12V= 4.58A en dus 2.62Ohm
maar met een volle accu heb je 13.5V en dat geeft dan 13.5/2.62= 5.15A 13.5 * 5.15= 69.56W
Ik hoop dat de fabrikant hier rekening mee houd, maar voor de zekering zou ik een iets zwaarder model gebruiken. De 15A lijkt me meer van toepassing.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_30819660
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:06 schreef Blackheart het volgende:
Zeker wel. De formules zijn Volt/weerstand= ampers Volt * amperes is watt. Ook is Volt/weerstand(Ohm)=amperes
55W/12V= 4.58A en dus 2.62Ohm
maar met een volle accu heb je 13.5V en dat geeft dan 13.5/2.62= 5.15A 13.5 * 5.15= 69.56W
Ik hoop dat de fabrikant hier rekening mee houd, maar voor de zekering zou ik een iets zwaarder model gebruiken. De 15A lijkt me meer van toepassing.
Accu geeft idd iets meer dan 13volt ( zit meter in dashboard ), dus jij adviseert 2 x 15A ??
pi_30819956
Ik weet niet wat voor schakelaar er tussen zit, maar als deze een beetje aan de zwakke kant is zou ik er nog een relais tussen zetten.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30820024
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:16 schreef Frezer het volgende:
Ik weet niet wat voor schakelaar er tussen zit, maar als deze een beetje aan de zwakke kant is zou ik er nog een relais tussen zetten.
Er zit een Hella schakelaar tussen, speciaal voor verlichting. ( ook Hella lampen )
pi_30820045
zoals frezer hierboven zegt, zou ik toch 110watt met een relais schakelen en het relais dan bij de zekeringkast of iets deregelijks leggen dat je dus 2 circuits hebt, 1tje voor de verlichting en relais bij de motor, en 1 circuit bij je dashboard met schakelaar en controle lampje die het relais inschakeld.
namaste
  donderdag 22 september 2005 @ 12:21:46 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_30820114
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:06 schreef Blackheart het volgende:
Zeker wel. De formules zijn Volt/weerstand= ampers Volt * amperes is watt. Ook is Volt/weerstand(Ohm)=amperes
55W/12V= 4.58A en dus 2.62Ohm
maar met een volle accu heb je 13.5V en dat geeft dan 13.5/2.62= 5.15A 13.5 * 5.15= 69.56W
Ik hoop dat de fabrikant hier rekening mee houd, maar voor de zekering zou ik een iets zwaarder model gebruiken. De 15A lijkt me meer van toepassing.
dan is 2x10 al voldoende.

Uit je accu kan trouwens maximaal 14.4V komen.
dus 14.4/2.62 = 5.5A

en als het te weinig is... dan merk je dat vanzelf
So we just called him Fred
pi_30820115
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:19 schreef Dulk het volgende:
zoals frezer hierboven zegt, zou ik toch 110watt met een relais schakelen en het relais dan bij de zekeringkast of iets deregelijks leggen dat je dus 2 circuits hebt, 1tje voor de verlichting en relais bij de motor, en 1 circuit bij je dashboard met schakelaar en controle lampje die het relais inschakeld.
[noob] waar dient een relais voor ? [/noob]
pi_30820150
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:18 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

Er zit een Hella schakelaar tussen, speciaal voor verlichting. ( ook Hella lampen )
Als die schakelaar bij de set hoorde en er zit geen relais bij en ze geven niet aan dat die nodig is, zal het wel voldoende zijn neem ik aan, . Mits het zo is dat de voeding van de schakelaar ook echt alleen voor die lampen gebruikt wordt, anders kan die kabel weer door branden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30820226
De schakelaar is alleen voor de (nieuwe) lampen, zat niet bij deze set maar is wel gebruikt voor de vorige lampen.
De voeding is alleen voor de schakelaar, zie schema zo heb ik het gisteren "nieuw" gemaakt.
pi_30820265
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:21 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

[noob] waar dient een relais voor ? [/noob]
Die zorg er voor dat door de schakelaar en bijbehoorende bedrading alleen een spanningkje hoeft die de relais aanstuurd, zodat dit gedeelte minder belast wordt. Het relais stuurt vervolgens de direct vanaf de accu of een andere hoofdvoeding de lampen aan.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30820338
voor de bedrading van de accu naar de schakelaar en van de zekeringkast naar de schakelaar heb ik extra dikke goed afgeschermde draden gebruikt, van de lampen naar de zekeringkast heb ik 2-polig 220v 0.75 snoer gebruikt.
pi_30820653
Tha Flask, ruk die 2* 0.75 er al maar terug uit. Die is zo goed als waardeloos. Ik zou daar nooit minder als 2*1.5 kabel voor gebruiken, en als je dan toch Hubo zou gaan, gebruik dan snoer met een buitenmantel en appart geisoleerde geleiders- een bruin/blauwe met een zwarte of witte mantel.
Het voltage is niet wat het probleem is, het is het amperage. In de woningbouw word er van uitgegaan dat je per mm² 5A max schakeld.

Een relais is een electrisch bediende schakelaar die meer stroom kan verwerken dan een dashboardschakelaar.
Je dashboardschakelaar is niet bedoeld om10-15A te schakelen, terwijl een simpel "auto"relais bedoeld is om tot 30A te schakelen.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_30820713
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:41 schreef Blackheart het volgende:
Tha Flask, ruk die 2* 0.75 er al maar terug uit. Die is zo goed als waardeloos. Ik zou daar nooit minder als 2*1.5 kabel voor gebruiken, en als je dan toch Hubo zou gaan, gebruik dan snoer met een buitenmantel en appart geisoleerde geleiders- een bruin/blauwe met een zwarte of witte mantel.
Het voltage is niet wat het probleem is, het is het amperage. In de woningbouw word er van uitgegaan dat je per mm² 5A max schakeld.

Een relais is een electrisch bediende schakelaar die meer stroom kan verwerken dan een dashboardschakelaar.
Je dashboardschakelaar is niet bedoeld om10-15A te schakelen, terwijl een simpel "auto"relais bedoeld is om tot 30A te schakelen.
Dat snoer is met een een bruine en blauwe draad en een zwarte buitenmantel.
Zou die Hella-schakelaar dan niet oké zijn ?
En waar haal ik een relais vandaan ?
pi_30820975
"auto"Relais, vind je al makkelijk in de rayon "auto" bij een doorsnee doe het zelf. of vraag ernaar bij de lokale autospeciaalzaak(niet noodzakelijk audio)

Je Hella schakelaar is waarschijnlijk bedoeld om 10A maximaal te schakelen , max. en jouw lampen trekken die al, en nog wat meer. Het zal waarschijnlijk zijn tijd wel uitdoen, maar misschien ook niet.
Voor dezelfde moeite plak je de kontakten bij de eerste keer schakelen al aan elkaar.
En dan mag je weer aan de slag.

Het snoer is niet geschikt om 10A door te trekken. Hoe lang is het? Je gaat al een spanningval meten oftewel, je lampen gaan minder fel branden. En met wat pech word het snoer al een beetje warm.
In alle geval ik zou het niet doen met zo'n dun draadje.
Langs de andere kant, het is jouw wagen en budget. Verwittig me als het leidt tot een BBQ.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_30821062
quote:
Op donderdag 22 september 2005 12:52 schreef Blackheart het volgende:
"auto"Relais, vind je al makkelijk in de rayon "auto" bij een doorsnee doe het zelf. of vraag ernaar bij de lokale autospeciaalzaak(niet noodzakelijk audio)

Je Hella schakelaar is waarschijnlijk bedoeld om 10A maximaal te schakelen , max. en jouw lampen trekken die al, en nog wat meer. Het zal waarschijnlijk zijn tijd wel uitdoen, maar misschien ook niet.
Voor dezelfde moeite plak je de kontakten bij de eerste keer schakelen al aan elkaar.
En dan mag je weer aan de slag.

Het snoer is niet geschikt om 10A door te trekken. Hoe lang is het? Je gaat al een spanningval meten oftewel, je lampen gaan minder fel branden. En met wat pech word het snoer al een beetje warm.
In alle geval ik zou het niet doen met zo'n dun draadje.
Langs de andere kant, het is jouw wagen en budget. Verwittig me als het leidt tot een BBQ.
Het snoer is voor de linker lamp 1 meter en voor de rechter 40 cm, dus op naar de bouwmarkt en een auto-relais scoren + wat dikker snoer.

En de lampen werken al dus de kontakten zijn nog niet versmolten.
pi_30821236
Zoals gezegd, waarschijnlijk doet de schakelaar zijn tijd wel uit.
Of totdat je nog een lampje extra wil.

Maar veel knutselgenot.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_30822431
ik heb ff snel een schema in elkaar geknutseld zoals het een beetje de bedoeling is als je het met een relais schakelt
namaste
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')