Hoe oud zijn je banden, zijn de spanningen van de banden goed, hoe is je vering afgesteld (strak voor rechte stukken, minder strak voor het bochtenwerk)quote:Op woensdag 21 september 2005 11:02 schreef R2-D2 het volgende:
Ik wilde gisteren op een leeg stuk snelweg de topsnelheid van mijn motor (Kawasaki ZZR600 1994) uitproberen. De motor is altijd goed onderhouden geweest dus het was geen russisch roulette.
Bij ongeveer 220 Km/u begon de motor te trillen, dit heb ik een aantal seconden volgehouden maar de motor werd op een gegeven moment zo wild dat ik m'n gas moest dichtdraaien.
- Komt dit omdat ik zelf niet zo zwaar ben? (Ik ben een vrouw, 54 kilo 1,66 meter lang)
- Moeten de veren strakker afgesteld worden?
- Is het nodig dat er zo'n ding op het stuur komt net zoals veel racers dat hebben?
m.a.w. Wat kan ik eraan doen zodat de motor een stuk stabieler wordt?
Alvast bedankt!
Tips over bochtentechniek zijn ook welkom.
quote:
Misschien een stuurdemper, als het je stuur was wat trilde.
Het kan dus meerder oorzaken hebben. Ik heb pas nieuwe banden, uigebalanceerd etc, nieuwe ketting + tandwielen en vering laten controleren. Vandaar dus mijn poging om de topsnelheid te halen.quote:
Kan te maken hebben met de vering.. of banden/velgen misschien niet goed uitgebalanceerd? Ben zelf een leek op technisch gebied, maar dat denk ik
Lijkt me niet fijn met een 2-taktquote:Op woensdag 21 september 2005 11:13 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Hoe oud zijn je banden, zijn de spanningen van de banden goed, hoe is je vering afgesteld (strak voor rechte stukken, minder strak voor het bochtenwerk)
En als je denkt dat je te licht bent, je zou kunnen kijken of je iemand mee kan nemen 8terop. Misschien dat ie dan btr/prettiger reageerd... Weet iig dat mijn RS 250 (1995) boven de 205 helemaal in zijn element is en alleen maar harder wil gaan (vering wat strak afgesteld om zwabberen te voorkomen)
Gewoon standaard ZZR600 dingetjes en banden van Metzeler, kleur: zwartquote:Op woensdag 21 september 2005 11:10 schreef hollander172 het volgende:
Doe ven een opsomming van je setup.
Welke banden? Wat heb je aan de vering gedaan? Ooit gecrashed met dat ding? etc. etc.
quote:Op woensdag 21 september 2005 11:16 schreef Huukrion het volgende:
[..]
Beetje trager rijden, 220 km/u is wel érg snel, raak je je rijbewijs voor kwijt als je geflitst wordt en is levensgevaarlijk.
Graag type enzo.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:18 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Gewoon standaard ZZR600 dingetjes en banden van Metzeler, kleur: zwart
(Nog) niet gecrashed. Ik heb de motor gekocht met 6000 op de teller.
Je bent een die-hard of nietquote:Op woensdag 21 september 2005 11:14 schreef Fulcrum_X het volgende:
[..]
Lijkt me niet fijn met een 2-takt
quote:Op woensdag 21 september 2005 11:16 schreef Huukrion het volgende:
[..]
Beetje trager rijden, 220 km/u is wel érg snel, raak je je rijbewijs voor kwijt als je geflitst wordt en is levensgevaarlijk.
Pak liever bochtjesquote:Op woensdag 21 september 2005 11:26 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Je bent een die-hard of niet
quote:Dit klinkt als een high speed weave. Dit kan veroorzaakt worden door de manier waarop gewicht over de motor is verdeeld of een niet goed uitgebalanceerd wiel al dan niet icm niet geheel identieke afstelling van je shocks. Als dit optreedt kan je eigenlijk maar 1 ding doen: gas terugnemen en hopen dat je erop blijft zitten.
Suc6
Waar kan ik dat zien?quote:Graag type enzo.
Hoe staat je veervoorspanning afgesteld? Misschien dat beide vorkpoten niet hetzelfde afgesteld staan?
Je lijkt m'n Ex-vriend wel...quote:Op woensdag 21 september 2005 11:16 schreef Huukrion het volgende:
[..]
Beetje trager rijden, 220 km/u is wel érg snel, raak je je rijbewijs voor kwijt als je geflitst wordt en is levensgevaarlijk.
Snap je toch niet.. eindelijk eens een motorrijdende meid die van pittig rijden houdt.. krijg je dat soort gezeikquote:
Precies!! Verwijderen die post en juist een stimu geven om door te gaanquote:Op woensdag 21 september 2005 11:35 schreef Fulcrum_X het volgende:
[..]
Snap je toch niet.. eindelijk eens een motorrijdende meid die van pittig rijden houdt.. krijg je dat soort gezeik
Kroonplaat.quote:
Wiel: uit de motor nemen en proberen te balanceren op de as. Moet volkomen horizontaal blijven staan.quote:
Da's minder, al blijf ik erbij dat snelheid niet altijd de hoofdoorzaak is. Op het moment dat je op een motor stapt ben je je ervan bewust dat je met een voertuig op 2 wielen te maken hebt die minder stabiel is.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:38 schreef Billekoek het volgende:
Vorige week de pa van een vriend van me met zn motor tegen een boom verongeluk.
Inderdaad.. we worden meestal gewoon over het hoofd gezien door automobilistenquote:Op woensdag 21 september 2005 11:43 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Da's minder, al blijf ik erbij dat snelheid niet altijd de hoofdoorzaak is. Op het moment dat je op een motor stapt ben je je ervan bewust dat je met een voertuig op 2 wielen te maken hebt die minder stabiel is.
Daarom hebben ze in een China geen bomen maar alleen bonsai en bamboe.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:38 schreef Billekoek het volgende:
Vorige week de pa van een vriend van me met zn motor tegen een boom verongeluk.
Klopt jah, vanmorgen nog bijna door een vrachtwagen met aanhanger de berm ingedrukt. 2 klikjes terug en gas erop. Het liefst had ik een Wheelie gemaakt en m'n middelvinger opgestoken maar dat kan ik (nog) niet .quote:Op woensdag 21 september 2005 11:44 schreef Fulcrum_X het volgende:
[..]
Inderdaad.. we worden meestal gewoon over het hoofd gezien door automobilisten
Miss moest ie het ff kwijt ofzow...quote:Op woensdag 21 september 2005 11:44 schreef BertV het volgende:
[..]
Daarom hebben ze in een China geen bomen maar alleen bonsai en bamboe.
Wat wil je nu dat ik zeg? Motorrijden moet verboden worden?
Vooral die vrachtwagens zijn idd vervelend... Je komt te vaak in hun dode hoel terecht ofzow waardoor ze je niet zien (en anderen kijken niet eens )quote:Op woensdag 21 september 2005 11:47 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Klopt jah, vanmorgen nog bijna door een vrachtwagen met aanhanger de berm ingedrukt. 2 klikjes terug en gas erop. Het liefst had ik een Wheelie gemaakt en m'n middelvinger opgestoken maar dat kan ik (nog) niet .
quote:Op woensdag 21 september 2005 11:47 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Klopt jah, vanmorgen nog bijna door een vrachtwagen met aanhanger de berm ingedrukt. 2 klikjes terug en gas erop. Het liefst had ik een Wheelie gemaakt en m'n middelvinger opgestoken maar dat kan ik (nog) niet .
Blijft een tragisch ongeval, maar die link motoren- ongeluk is zo hardnekkig.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:48 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Miss moest ie het ff kwijt ofzow...
Ziet er overzichtelijk uit, goeiequote:Op woensdag 21 september 2005 11:49 schreef Faithz het volgende:
Voor je bochtjes: http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bochten/
Hier heb ik veel aan gehad.
Thanks!quote:Op woensdag 21 september 2005 11:49 schreef Faithz het volgende:
Voor je bochtjes: http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bochten/
Hier heb ik veel aan gehad.
Ik heb net gekeken, 280 op de teller en tot 14.000 rpm.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:51 schreef BertV het volgende:
[..]
Blijft een tragisch ongeval, maar die link motoren- ongeluk is zo hardnekkig.
Ik krijg op mijn werk voortdurend te horen als er een motorrijder is verongelukt.
Terug naar de TS. Een ZZR600 kan toch 240 op de teller halen? Ik ben niet technisch maar het lijkt me een uitbalanseer - vering probleem die alleen een dealer kan oplossen.
Ik heb die blauwe dingetjes niet, kan ik de voorvering niet afstellen?quote:
Oh... (dat was dom of niet?)quote:Op woensdag 21 september 2005 12:07 schreef BertV het volgende:
eh, ik bedoelde de maximale snelheid die je kan halen...
Dan zeg ik "op je teller" want de snelheden die jij afleest op de teller zijn te hoog. Die 220 die je zag zijn misschien 205 in het echt.
ik ben van plan om volgend jaar een andere motor te kopen. Ik denk dat ik tot die tijd maar gewoon niet moet proberen de top te halen.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:41 schreef staaltje het volgende:
[..]
Wiel: uit de motor nemen en proberen te balanceren op de as. Moet volkomen horizontaal blijven staan.
Shocks: controleren of ze bij gelijke belasting even ver inveren. Hiervoor moet ook het wiel worden gedemonteerd omdat je anders de vering niet onafhankelijk kan testen.
Heb je geen ervaring met dit soort dingen: laat het bij een garage nakijken. Dit zijn nou net die dingen die je ook weer op de juiste manier terug in elkaar wil zetten.
Jawel.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:07 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Ik heb die blauwe dingetjes niet, kan ik de voorvering niet afstellen?
Zoals ik al eerder had vermeld wil ik volgend jaar een andere (nieuwe) motor kopen. Heb jij tips waar ik op moet letten? Ik bedoel dan mijn gewicht en lengte. Zijn er motoren waarvan jij denkt: "niet doen" of "te zwaar"?quote:Op woensdag 21 september 2005 12:07 schreef BertV het volgende:
Ik haal zo'n 310 op de teller maar dat zijn er hooguit 290 in het echt.
Nou... 290 of 305... Als je een knal hoort rij je Mach1, dat heb ik geleerd bij discovery channel...quote:Op woensdag 21 september 2005 12:11 schreef BertV het volgende:
Neuh.
Maar het is vaak teleurstellend wat de snelheid in het echt is, omdat die tellers op topsnelheid zo overdrijven.
en daar zijn er toch niet echt veel van hoorquote:Op woensdag 21 september 2005 11:35 schreef Fulcrum_X het volgende:
[..]
Snap je toch niet.. eindelijk eens een motorrijdende meid die van pittig rijden houdt.. krijg je dat soort gezeik
Dat moet je eens m'n 1e post lezen... Ik werd geknipt met 100 Km/u te hard, een paar maanden geleden.... Een hoop gedoe daarover op het forum, wordt je gewoon moe van.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:20 schreef Mercy_symbol het volgende:
[..]
en daar zijn er toch niet echt veel van hoor
Wat jij prettig vind, gewoon veel proefritten maken.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:16 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder had vermeld wil ik volgend jaar een andere (nieuwe) motor kopen. Heb jij tips waar ik op moet letten? Ik bedoel dan mijn gewicht en lengte. Zijn er motoren waarvan jij denkt: "niet doen" of "te zwaar"?
Mijn keus zou zijn de Hayabusa, echt een stoere motor. Ik heb er alleen nog niet op gezeten. Een italiaan, wel op gezeten maar niet op gereden. Was een beetje hoog voor mij (Aprillia en MV Agusta) of een engelse Triumph?
ik weet uit ervaring dat het extreem lang kan gaan duren.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:26 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Dat moet je eens m'n 1e post lezen... Ik werd geknipt met 100 Km/u te hard, een paar maanden geleden.... Een hoop gedoe daarover op het forum, wordt je gewoon moe van.
Ik weet niet hoelang het duurt voordat de bon verstuurd wordt maar ik heb nog niets binnen en ik hoop dat dat zo blijft.
Voor het geluid een Twin, voor de souplesse een viertakt... Geen aan/uit-gashendel, ik wil graag in bochten goed kunnen doseren. Duurzaam en niet te duur in onderhoud aangezien ik voor elk wissewasje naar de dealer ga. Oh, ik hoef geen pasagier mee te nemen dus zo'n zadel met maar 1 zitpositie is goed genoeg.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:27 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Wat jij prettig vind, gewoon veel proefritten maken.
Daarnaast verschilt het motorkarakter van sommige ook, ga je voor een twin of viertakt?
Hmmmm... ik was al blij dat ik na 2 maanden m'n sleuteltjes niet hoefde in te leveren. Daarom had ik vorige week groot onderhoud aan de motor laten plegen, ik dacht dat ik toch geen bon kreegquote:Op woensdag 21 september 2005 12:27 schreef BertV het volgende:
[..]
ik weet uit ervaring dat het extreem lang kan gaan duren.
Ik heb twee jaar met smart gewacht op een bekeuring, dan wel in Belgie, 45 km te hard.
Kost daar meer dan in nederland: 850,-...
Laat ze daar maar die arme franstaligen mee helpen
die heb ik gelezen en vandaar ook mijn opmerkingquote:Op woensdag 21 september 2005 12:26 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Dat moet je eens m'n 1e post lezen... Ik werd geknipt met 100 Km/u te hard, een paar maanden geleden.... Een hoop gedoe daarover op het forum, wordt je gewoon moe van.
Ik weet niet hoelang het duurt voordat de bon verstuurd wordt maar ik heb nog niets binnen en ik hoop dat dat zo blijft.
Trouw met me!quote:Op woensdag 21 september 2005 12:26 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Dat moet je eens m'n 1e post lezen... Ik werd geknipt met 100 Km/u te hard, een paar maanden geleden.... Een hoop gedoe daarover op het forum, wordt je gewoon moe van.
Ik weet niet hoelang het duurt voordat de bon verstuurd wordt maar ik heb nog niets binnen en ik hoop dat dat zo blijft.
En dankjewel voor je waardevolle bijdragequote:Op woensdag 21 september 2005 13:27 schreef Metro2005 het volgende:
Wel eens foto's gezien van motorrijders die gevallen zijn? Dat is niet echt fijn om te bekijken hoor.
Maargoed als jij 220 wil rijden, geen idee wat het is. Misschien is je wiel niet goed uitgebalanceerd ofzo
er stond ook wat anders maar dat aan de moderaties te zien wordt dat niet gewaardeerdquote:Op woensdag 21 september 2005 13:30 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
En dankjewel voor je waardevolle bijdrage
Echt weer een opmerking van een l*l in een koekblik
Edit: Oh, het bericht is al aangepast
Easy boy...quote:Op woensdag 21 september 2005 13:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
er stond ook wat anders maar dat aan de moderaties te zien wordt dat niet gewaardeerd
i.d.d.quote:Op woensdag 21 september 2005 13:23 schreef Tjabbo het volgende:
Beetje offtopic verwijderd.
De moraalridders mogen van mij wel wegblijven hier.
helemaal mee eens altijd dat gezeik over motorrijdersquote:Op woensdag 21 september 2005 13:23 schreef Tjabbo het volgende:
Beetje offtopic verwijderd.
De moraalridders mogen van mij wel wegblijven hier.
quote:Op woensdag 21 september 2005 13:49 schreef Mercy_symbol het volgende:
[..]
helemaal mee eens altijd dat gezeik over motorrijders
Doe je wel voorzichtig?quote:Op woensdag 21 september 2005 13:57 schreef R2-D2 het volgende:
Ik ga straks nog 1 keer proberen om over de 220 te gaan. Gaat het weer schudden en trillen dan was het mijn laatste poging op deze fiets. (moet 'm nog wel kunnen verkopen over een half jaar )
Ik moet ook nog eventjes werken (aanwezig zijn) en daarna ... Ik zal heel voorzichtig zijn en heel langzaam veel te snel rijden.quote:Op woensdag 21 september 2005 14:00 schreef Fulcrum_X het volgende:
[..]
Doe je wel voorzichtig?
Maarre veel plezier, het is lekker weer om ff te rijden
Wou dat ik dat ook kon
Goed zoquote:Op woensdag 21 september 2005 14:05 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Ik moet ook nog eventjes werken (aanwezig zijn) en daarna ... Ik zal heel voorzichtig zijn en heel langzaam veel te snel rijden.
Met dat trillen zou ik dat niet doen maar gelukkig mag je dat nog zelf beslissen hier op fok.quote:Op woensdag 21 september 2005 13:57 schreef R2-D2 het volgende:
Ik ga straks nog 1 keer proberen om over de 220 te gaan. Gaat het weer schudden en trillen dan was het mijn laatste poging op deze fiets. (moet 'm nog wel kunnen verkopen over een half jaar )
Ik weet nu wat ik kan verwachten. Het gaat eigenlijk ook "op rails" tot een bepaald punt. Motor blijft goed klinken maar het trillen komt gewoon ineens.quote:Op woensdag 21 september 2005 14:15 schreef BertV het volgende:
[..]
Met dat trillen zou ik dat niet doen maar gelukkig mag je dat nog zelf beslissen hier op fok.
Straks heb je een speedwobble, met een frisse fiets gaat 220 km/u als op rails.
Ik vond het minder, vooral die gastjes die melden dat ze het stuur ineens omgooien etc... Die gasten bestaan echt en dan zou ik willen dat ik met een groepje reed. Ik rij nou meestal alleen en af en toe met m'n broer.quote:Op woensdag 21 september 2005 14:29 schreef Mikkie het volgende:
Leuk topic trouwens... van die snelheidsovertreding
Kijk wel uit straks met die top hè... echt veilig klinkt het niet .
"Dansend" frame.quote:Op woensdag 21 september 2005 14:34 schreef R2-D2 het volgende:
en wat is een speedwobble?
kijk eens hierquote:Op woensdag 21 september 2005 14:38 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Ik vond het minder, vooral die gastjes die melden dat ze het stuur ineens omgooien etc... Die gasten bestaan echt en dan zou ik willen dat ik met een groepje reed. Ik rij nou meestal alleen en af en toe met m'n broer.
Gaaf, toen ik zag dat BHFH had gereageerd dacht ik dat het een bash-reply zou worden. Niet dus.quote:Op woensdag 21 september 2005 22:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de snelheid mag echt geen probleem zijn voor die motor, je postuur doet echt niet ter zake. Ik zou eens naar de dealer gaan om hem na te laten kijken, er is iets niet goed. Zelf heb ik op een cbr 260 gereden op de teller en op een k1200rs bmw 275, zonder dat er trillingen waren, als de motor sneller had gekund had ik voor mijn idee zo naar de 300 kunnen gaan zonder trillingen.
Trillingen duidt erop dat er ergens iets mis is met je motor.. (balancering oid?)
Was jij niet diegene die de benzine prijzen te laag vondquote:Op woensdag 21 september 2005 22:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de snelheid mag echt geen probleem zijn voor die motor, je postuur doet echt niet ter zake. Ik zou eens naar de dealer gaan om hem na te laten kijken, er is iets niet goed. Zelf heb ik op een cbr 260 gereden op de teller en op een k1200rs bmw 275, zonder dat er trillingen waren, als de motor sneller had gekund had ik voor mijn idee zo naar de 300 kunnen gaan zonder trillingen.
Trillingen duidt erop dat er ergens iets mis is met je motor.. (balancering oid?)
Ik heb net een afspraak gemaakt met de dealer die er nieuwe banden en kettingen onder heeft gezet. Voorheen kon ik heel makkelijk 200 pakken maar ik ben er gisteren achter gekomen dat dat niet meer zo is. Volgens de dealer (telefonisch) lag dat aan de banden, er zaten eerst bridgestone BT020 onder ofzoiets en nu Metzelers (MEZ4 of zoiets) en dat is het verschil. Ook het trillen van het stuur bij een bepaalde snelheid was te wijten aan de bandenkeuze.quote:Op donderdag 22 september 2005 09:40 schreef omegaproject het volgende:
Je zou eens kunnen proberen om met losse handen eens stukje rechtuit te rijden, trekt ie naar rachts/links dan is er echt iets niet goed met je motor.
suc6
Tja.. het is natuurlijk niet zo dat als een type band op een andere motor goed rijdt, dat het bij jouw motor ook zo zal zijnquote:Op donderdag 22 september 2005 10:12 schreef R2-D2 het volgende:
[..]
Ik heb net een afspraak gemaakt met de dealer die er nieuwe banden en kettingen onder heeft gezet. Voorheen kon ik heel makkelijk 200 pakken maar ik ben er gisteren achter gekomen dat dat niet meer zo is. Volgens de dealer (telefonisch) lag dat aan de banden, er zaten eerst bridgestone BT020 onder ofzoiets en nu Metzelers (MEZ4 of zoiets) en dat is het verschil. Ook het trillen van het stuur bij een bepaalde snelheid was te wijten aan de bandenkeuze.
Ik heb voor deze banden gekozen op aanwijzing van motorvrienden. Mijn broer heeft een Z1000 en metzelers en die "gaan op rails". Maargoed, vanmiddag weer langs gaan denk ik dan maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |