abonnement Unibet Coolblue
pi_30781020
Kennen jullie dat verschijnsel in Nederland al?
In Nieuw Zeeland komt het echt steeds vaker voor dat je op een batterij rijd, en een benzine motertje hebt als backup.
En ik moet zeggen dat het gaat als een trein... Snelheden van 200Km/h is geen probleem, en de auto is heerlijk stil

EN uiteraard de belangrijkste redenen... De benzine is F8cking duur, en het is beter voor het milieu

Kennen jullie het verschijnsel? En geef jullie mening erover
Assie enzo
pi_30781035
De Totyota prius rijd hier al een aantal jaar rond
pi_30781046
Ook goeiemorgen, TS.
pi_30781050
dat is dus wel maf he, dat op elektro-moter rijden. Ik ken het al een poos net als de rest van nederland maar gister stond er dus een prius voor me neus in te parkeren en ik zag een schokje. Dus ik begon al te lachen dat die gozer ze moter had laten afslaan . maar hij bleef maar doorschokken, toen had ik het door. Hij was dus op zn elektromoter aant inparkeren, ik vond het echt heel maf om geen geluid te horen van een moter, maar in principe wel logisch natuurlijk.
pi_30781057
quote:
Op woensdag 21 september 2005 06:32 schreef Roellio het volgende:
Ook goeiemorgen, TS.
Like I said... Ik woon in NZ.
Maar uit je reactie maak ik op dat het een veel voorkomend verschijnsel is.
Waarom wordt er dan zo F*cking veel geklaagd over de benzine prijs?
Zijn betreffende auto's veel duurder ofzo in aanschaf?
Assie enzo
pi_30781067
quote:
Op woensdag 21 september 2005 06:39 schreef SneakyNeaky het volgende:

[..]

Like I said... Ik woon in NZ.
Maar uit je reactie maak ik op dat het een veel voorkomend verschijnsel is.
Waarom wordt er dan zo F*cking veel geklaagd over de benzine prijs?
Zijn betreffende auto's veel duurder ofzo in aanschaf?
Dat valt wel mee, maar niet iedereen tikt zo even een hybride af bij de dealer, hè?
pi_30781084
TS = huilie of zo?!
Benzine kost geen drol in Nieuw Zeeland!!
censuur :O
pi_30781240
Hybrides zijn leuk... helaas dat ze nogsteeds alleen met Benzine te krijgen zijn, en niet met diesel....

Even uitgaande van een benzine prijs van 1.50 euro per liter, diesel van 1 euro per liter (ik weet het, achterhaald inmiddels, maar een redelijke verhouding)

De volgende verbruiksgetallen zijn grove afrondingen die redelijke benaderingen zijn:

- Normale benzine auto rijdt 1 op 10, kosten per 100 kilometer: 15 euro
- Hybride rijdt 1 op 20, kosten per 100 kilometer: 7.50 euro
- Diesel rijdt 1 op 20, kosten per 100 kilometer: 5 euro (dus minder dan een hybride!)
- Hybride diesel zou 1 op 40 moeten kunnen rijden: 2.50 euro.....

Waarom dus geen hybride diesels? De schadelijke uitstoot van Diesel is tegenwoordig hetzelfde als van benzine, maar met een hybride diesel kunnen we plotseling veel langer vooruit met de bestaande olie voorraden..... Daarnaast is het 3 keer goedkoper dan hybride benzine, en 6 keer goedkoper dan normaal benzine rijden.....

Qua kosten van de auto is een hybride inderdaad veel duurder dan een "normale" auto. Het verschil is alleen dat er een enorme korting op de BPM van hybride autos zit, waardoor ze uiteindelijk ongeveer even duur zijn als een normale middeklasser (Golf, Astra, Megane, C4). Alleen fatsoenlijk betaalbaar voor rijke mensen en lease-rijders dus.
  woensdag 21 september 2005 @ 08:39:17 #9
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_30781758
Ik meen me te herinneren dat Jeremy Clarkson ooit in een Prius heeft gereden en dat dat ding helemaal niet zo zuinig was. Nou weet ik niet of dat de schuld is van JC of van de Prius. Maar in ieder geval zijn hybrides geen wonder-middel.

Als de auto op elektromotor rijdt, raakt de accu leeg. Deze zal dus weer opgeladen moeten worden als de motor door de verbrandingsmotor wordt aangedreven. Dit kost een hele hoop energie. De verbrandingsmotor verbruikt dan dus veel meer dan wanneer deze alleen de auto zou hoeven aan te drijven. En een dynamo, omvormers en accu's hebben geen rendement van 100%, dus hier gaat een hoop energie (die ook in aandrijving had kunnen gaan) verloren.

Het rijden met een hybride is dus vooral het verplaatsen van het probleem. Je hebt minder uitlaatgassen in de stad, maar als je daarna op de snelweg komt, wordt het weer teniet gedaan.

Natuurlijk kan je een hele kleine zuinige dieselmotor erin zetten, en natuurlijk rijdt dat ding dan zuinig, maar dat zou ook zo zijn als dat de enige motor in de auto zou zijn. Zou ook nog schelen in het gewicht van het voertuig (accu's en elektromotoren).

Nou moet ik bekennen dat ik nog niet veel heb gelezen over het uiteindelijke verbruik van zo'n ding, maar het mag duidelijk zijn dat ik niet zo geloof in het principe.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_30781843
De Prius doet het (qua brandstofverbruik) erg goed in de stad, omdat hij bj het afremmen de accus oplaadt; bij een gewone auto is bij het remmen de energie gewoon volledig opgestookt in warmte in de remmen.
Ook slaat bij de Prius meteen de benzinemotor af als je stilstaat voor het stoplicht; hij rijdt dan op electromotor weg en start ondertussen zelf de benzinemotor weer.
De Prius haalt derhalve spectaculaire brandstofbesparingen bij stop-start verkeer. Op de snelweg werkt dit principe niet en is hij vergelijkbaar met een zuinige benzine-auto.
  woensdag 21 september 2005 @ 08:59:03 #11
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_30782058
quote:
Op woensdag 21 september 2005 08:46 schreef mgerben het volgende:
De Prius doet het (qua brandstofverbruik) erg goed in de stad, omdat hij bj het afremmen de accus oplaadt; bij een gewone auto is bij het remmen de energie gewoon volledig opgestookt in warmte in de remmen.
[knip]
Ok, dat van het remmen wist ik niet (had ik wel kunnen bedenken natuurlijk, redelijk logisch om dat te doen). En inderdaad, in de stad is het natuurlijk een heel goed systeem, alleen jammer dat daarna de batterijen weer opgeladen moeten worden......
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  woensdag 21 september 2005 @ 09:21:14 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_30782562
Bovendien zou het best kunnen dat ze bij TopGear de eerste Prius hebben uitgetest, toen de techniek nog nieuw was. Die was inderdaad niet zo zuinig. Bij de nieuwe generatie zou het al een stuk beter moeten zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_30782688
Toch mis ik wat aan zo'n Prius. Mijn oom heeft er een.. en op een af andere reden vind ik het toch geen auto..wegrijden.. je hoort niks..
pi_30782820
Cool gaaf idee, dat we daar niet eerder op zijn gekomen ..
  woensdag 21 september 2005 @ 09:42:57 #15
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_30782981
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:28 schreef Giem het volgende:
Toch mis ik wat aan zo'n Prius. Mijn oom heeft er een.. en op een af andere reden vind ik het toch geen auto..wegrijden.. je hoort niks..
Je kunt als optie een cd met motorgeluiden kopen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_30783052
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:42 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Je kunt als optie een cd met motorgeluiden kopen.
Dat is veel te nep.. dat hebben de mensen rond je auto door.. En dan sta je wel mega voor lul
pi_30783235
Die prius heeft maar ¤1 BPM, kan iemand mij vertellen of dit een beetje gunstig is voor een leaserijder?
  woensdag 21 september 2005 @ 10:03:39 #18
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_30783377
quote:
Op woensdag 21 september 2005 06:03 schreef SneakyNeaky het volgende:
En ik moet zeggen dat het gaat als een trein... Snelheden van 200Km/h is geen probleem, en de auto is heerlijk stil
Cool, ik ken alleen de Toyo Prius en een SUV van Lexus geloof ik. Maar wat voor auto's zijn dat? Heb je plaatjes cq links?
quote:
EN uiteraard de belangrijkste redenen... De benzine is F8cking duur, en het is beter voor het milieu

Kennen jullie het verschijnsel? En geef jullie mening erover
En ja, ken het verschijnsel en ik persoonlijk vind het wel wat hebben. Zou er in de toekomst best een willen hebben.
Live life to the Ender :D
pi_30783585
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:55 schreef Geqxon het volgende:
Die prius heeft maar ¤1 BPM, kan iemand mij vertellen of dit een beetje gunstig is voor een leaserijder?
Zoals al gezegd: De uiteindelijke consumenten prijs ligt rond de middenklasser (golf/astra/megane/C4). Als leaserijder krijg je geen extra voordelen. Mischien zelfs een iets hogere leaseprijs omdat onderhoud duurder zal zijn....
pi_30784432
Ik vraag me soms af of dat eigenlijk wel veilig is, als je wagen extreem stil is. Immers, voetgangers en fietsers horen je dan niet of nauwelijks aankomen, wat nare gevolgen kan hebben voor hen.
pi_30791069
Ik vind het in elk geval een stap(je) vooruit. Ze maken eindelijk auto's eens zuiniger ipv slurpender.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_30791130
quote:
Op woensdag 21 september 2005 14:31 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind het in elk geval een stap(je) vooruit. Ze maken eindelijk auto's eens zuiniger ipv slurpender.
Geef mijn dan maar waterstof.. heb je tenminste wel het zelfde geluid als een normale auto
pi_30791267
quote:
Op woensdag 21 september 2005 14:33 schreef Giem het volgende:

[..]

Geef mijn dan maar waterstof.. heb je tenminste wel het zelfde geluid als een normale auto


waterstof is gewoon een soort batterij die electrische motoren aandrijft hoor.
Of je moet het net als LPG willen verbranden, maar die techniek is nog lang zo ver nog niet.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_30791688
quote:
Op woensdag 21 september 2005 14:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]



waterstof is gewoon een soort batterij die electrische motoren aandrijft hoor.
Of je moet het net als LPG willen verbranden, maar die techniek is nog lang zo ver nog niet.
Dat laatste bedoelde ik dus.. en daar rijden al bussen op en ook al auto's hoor. Het enige probleem is dat de waterstof nog niet echt in een tank wil.. ja wil wel maar er kan niet veel in een tank..
pi_30791941
quote:
Op woensdag 21 september 2005 14:48 schreef Giem het volgende:

[..]

Dat laatste bedoelde ik dus.. en daar rijden al bussen op en ook al auto's hoor. Het enige probleem is dat de waterstof nog niet echt in een tank wil.. ja wil wel maar er kan niet veel in een tank..
Bovendien is waterstof enorm vluchtig en is je tank nogal snel leeg ook al gebruik je het niet. Nog niet echt ideaal dus.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')