abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 september 2005 @ 01:40:56 #1
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30780253
Goed, ik rijd dus een Fiat Cinquecento Sporting uit 1995. Nu heb ik de laatste tijd het probleem dat als ik de motor uitzet hij als het ware blijft nabrommen op een laag toerental. En dat heel de tijd, dus hij gaat niet uit, moet je 'm als het ware weer starten. Dit had ik laatst dus ook op het tankstation, kwam ik later achter overigens. Ik vroeg me al af waarom de pomp telkens afsloeg, maar m'n motor draaide klaarblijkelijk nog.

Is dat overigens gevaarlijk? En wat kan ik er aandoen? Even langs de garage cruisen?
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30780319
Als de (benzine) motor niet uit wil nadat je hem van het contact hebt gezet kan het zijn dat je motor te warm wordt of dat er in de cylinder opgehoopte verbrandingsresten nagloeien.
Dat zijn emkele oorzaken die ik zo weet/kan bedenken. Als het te erg wordt moet er wel even naar gekeken worden lijkt me
  woensdag 21 september 2005 @ 01:56:51 #3
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30780428
Hmm.... hij was overduidelijk niet te warm, telkens niet eigenlijk. Misschien die opgehoopte verbrandingresten dan. Of misschien iets met de ECU? Als die er al inzit in dat ding...
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30780492
uberschakelaar maken in je dashboard die je bobine kabel onderbreekt
namaste
  woensdag 21 september 2005 @ 02:38:01 #5
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30780709
quote:
Op woensdag 21 september 2005 02:04 schreef Dulk het volgende:
uberschakelaar maken in je dashboard die je bobine kabel onderbreekt
Ja, ach, waarom niet, eitje voor mij als leek.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik maar even een dagje ga beunen bij een maatje van me in de Renault-garage.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
  woensdag 21 september 2005 @ 02:45:52 #6
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_30780738
Mijn auto blijft vooral lang doorbrommen als ik de choke nog aan heb staan. Vooral bij korte ritjes dus, als ik nog niet de tijd heb gehad om die uit te zetten.

Komt het bij jou ook voor bij lange ritten?
  woensdag 21 september 2005 @ 02:48:53 #7
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30780751
Ik heb geen choke. En niet bij lange ritten, voor zover ik weet. Maar in dat gevalletje maak ik meestal ook geen ritten langer dan een uur.

En meestal bij de iets langere ritten, voor mij zo ongeveer drie kwartier, gebeurt het. Niet bij ritjes van 10 minuten ofzo.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30780754
Nadieselen heet dat, ook bij benzinemotoren.

Was dat niet iets met de automatische aanpassing van het ontstekings tijdstip door de ECU, als er brandstof met een hoger of lager octaangehalte dan standaart voor je auto, is getankt
(anti pingel regeling).
Bij sommige auto's moet je dat trouwens onder de motorkap zelf omzetten(zie boekje).
Tank dus brandstof met een octaangehalte dat voorgeschreven is voor jou type motor.
Staat in je instructieboekje, en in de binnenkant van de tankklep.
Karper diem, vis van de dag
  woensdag 21 september 2005 @ 02:57:45 #9
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30780785
Ik tank altijd de juiste brandstof. Maar nadieselen? Hoe kan het dan dat dat ding gewoon minutenlang blijft doordraaien en ook niet uitgaat totdat je 'm zelf opnieuw 'start' en weer uitzet?
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30780800
quote:
Op woensdag 21 september 2005 02:57 schreef LaZZ het volgende:
Ik tank altijd de juiste brandstof. Maar nadieselen? Hoe kan het dan dat dat ding gewoon minutenlang blijft doordraaien en ook niet uitgaat totdat je 'm zelf opnieuw 'start' en weer uitzet?
Blijft ie dan gewoon, zonder onregelmatig lopen, zijn stationair toerental aanhouden?
Karper diem, vis van de dag
  woensdag 21 september 2005 @ 03:06:37 #11
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30780809
quote:
Op woensdag 21 september 2005 03:03 schreef dl3b het volgende:

[..]

Blijft ie dan gewoon, zonder onregelmatig lopen, zijn stationair toerental aanhouden?
Mja, maar dan een lagere brom, niet het normale stationaire toerental wat ie normaal draait.
Heel vaag geluid, maar wel, min of meer, stabiel.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30780841
Hmmm, je zou dan kunnen stellen dat, in geval je een electrische brandstofpomp hebt, die niet uitgeschakeld wordt, en de brandstof die daardoor in de cilinders terecht komt, door de warme cilinderkop en/of hete bougies ontstoken wordt.

Maar dan nog is minuten lang, toch wel erg lang.
Ik ga eens even ergens kijken.
Karper diem, vis van de dag
  woensdag 21 september 2005 @ 03:25:08 #13
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30780877
Mja, dat bedoel ik. Want tijdens het tanken. Wat ik een minuut na het uitschakelen deed, draaide ie nog steeds, wat ik kon opmaken uit het afslaan van de pomp. Hier kwam ik dus overigens later achter, toen ik al in de auto zat.
Zeker 5 minuten achterelkaar dus, overigens, wat ik me nu bedenk, het is een 0.9 liter in Sporting-verpakking, erg oude motor dus, van oorsprong althans.

Maargoed, ik ga slapen. Bedankt voor de hulp in ieder geval, en alvast ook.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30780899
Dit vond ik ook nog voor je:

Nadieselen

(bron: adviezen leden V44 Vereniging)
Advies 1
Volgens mij is meestal het probleem terug te leiden naar vervuiling (met name roetvorming) in de cilinders. Dit roet kan nagloeien en op deze manier voor ontsteking van een lucht/brandstof mengsel zorgen. Bij LPG zou dit nagenoeg niet kunnen voorkomen (weinig roetvorming en afsluiting brandstoftoevoer na contact uit). Mijn indruk is dat inderdaad de afstelling te rijk moet zijn (simpel te laten testen in de garage), of dat je door motorslijtage (te) veel olie verbrandt.

Advies 2
Bij automateriaalzaken heb je additieven, die deze roetaanslag verwijderen. Soms direct in de carburateur te gooien of bij de benzine te voegen.

Advies 3
Het nadieselen is altijd wel een standaard kenmerk van de snellere types met dubbele carburateurs na een flinke rit. "Verhelpen" door na de motor af te zetten nog eens het gaspedaal diep in te trappen, dan is het weg.
Karper diem, vis van de dag
pi_30781564
tijd van het jaar zeker
Hoe heet dat ook alweer (dieselen) ook net een paar dagen geleden!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  woensdag 21 september 2005 @ 13:22:57 #16
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30789033
Hehe.

Maargoed, diep intrappen doe ik dus wel daarna, maar dan reageert ie niet?
Verder maar eens wat van die additieven erin mikken dan denk ik maar. Althans, dat laat ik mijn bevriende monteur dan maar ff fixen.

In ieder geval bedankt!
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30789917
Dat doet mijn Renault Clio ook dat brommen nadat je m uit heb gezet....ging er altijd maar vanuit dat het een fan was ofzo....zo klinkt het ook. Zolang ie blijft rijden mag ie fijn blijven brommen nadat ik m heb geparkeerd
pi_30792713
Heb je geen turbo, en daarbij een gelijkmatig afkoelsysteem?
pi_30795468
quote:
Op woensdag 21 september 2005 15:23 schreef Geqxon het volgende:
Heb je geen turbo, en daarbij een gelijkmatig afkoelsysteem?
een 900cc motor waar nog is een turbo aanhangt, ik acht die kans vrij klein wat jij ?
namaste
  woensdag 21 september 2005 @ 17:18:51 #20
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_30796184
Ik zeg kijk naar de smart .

Maar nadieselen is volgens mij op z'n zachtst gezegd niet al te gezond voor een blok. Heb je dit allang trouwens want het kan ook zo zijn dat je 'gewoon' een keer iets verkeerds getankt heb (kan best zo zijn dat er dieselresten bij de brandstof inzaten). En als je je auto een keer schoon wilt rijden (de motor zeg maar) dan moet je dat niet in 1x gaan doen maar in stages. Als die prut in enen male los komt dan... nouja, dat is niet echt gezond voor de moteur zeg maar.
Life is too short don't stress every day
pi_30807608
quote:
Op woensdag 21 september 2005 16:56 schreef Dulk het volgende:

[..]

een 900cc motor waar nog is een turbo aanhangt, ik acht die kans vrij klein wat jij ?
De Daihatsu Charade is anders wel als 1 ltr turbo met 101 PK geleverd
Wheehee
  woensdag 21 september 2005 @ 22:58:10 #22
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30807901
Turbo in 900 cc, genieten!

Maar nee dus.

Verder niet echt lang nee, laatste maand zo ongeveer. Paar keer gehad maar, keertje of vijf. Niets verkeerd getankt overigens, altijd hetzelfde. Dus dat is het niet. Maar ach, ik zie wel, van het weekend ff langsgaan.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30826030
quote:
Op woensdag 21 september 2005 22:58 schreef LaZZ het volgende:
Turbo in 900 cc, genieten!

Maar nee dus.

Verder niet echt lang nee, laatste maand zo ongeveer. Paar keer gehad maar, keertje of vijf. Niets verkeerd getankt overigens, altijd hetzelfde. Dus dat is het niet. Maar ach, ik zie wel, van het weekend ff langsgaan.
Additieven niet geholpen? Bij een beetje automaterialen zaak kunnen ze je misschien ook goed advies geven.

En hoezo slaat de tank af? Dat kan toch niet komen doordat je motor nadieselt? Ik laat de motor bijna altijd lopen als ik tank maar pomp slaat daarvan echt niet af. Misschien lekspanning op je chasis?


En over auto's van 900cc met turbo... wat denk je van de Daihatsu Copen met 660cc en een turbo-intercooler. Niet voor snel optrekken en hoge topsnelheden maar de tussensprintjes zijn wel weer leuk.
pi_30830245
Eh, volgens mij is dat niet de motor die blijft draaien maar de koelventilator. Als de motor warm is kan die ook bij afgezet contact nog een tijdje doordraaien.
Ik bedoel: je kunt de auto zeker gewoon in de versnelling zetten? Dan kan het ook nooit de motor zijn.

En het afslaan van een tankpistool tijdens het tanken heeft natuurlijk helemaal niks te maken met of de motor nu wel of niet draait. Daar weet dat tankpistool toch niks van af?
pi_30836467
quote:
Op donderdag 22 september 2005 15:27 schreef SvenThaMan het volgende:


En hoezo slaat de tank af?
dit staat volgens mij los van het probleem, bij de Cinquecento komt dit vaker voor meende ik, is hier volgens mij ook als eens voorbij gekomen.

Maargoed, ben wel benieuwd hoe de bougies er uit zien/zagen, zwart of mooi bruin?
  donderdag 22 september 2005 @ 22:55:38 #26
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30841414
Hehe.

Aah ok, ik dacht dat de pomp afsloeg omdat m'n motor nog draaide, maar dat is het dus niet, vast wat anders dan.

Ik weet in ieder geval zeker dat het de motor is die nog doordraait, niet de koelventilator, er komt namelijk ook nog rook uit de uitlaat dan.

Nja, dan weet ik het eigenlijk ook niet, ik bekijk het van het weekend ff dan.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30843942
quote:
Op donderdag 22 september 2005 22:55 schreef LaZZ het volgende:


Nja, dan weet ik het eigenlijk ook niet, ik bekijk het van het weekend ff dan.
ow kijk dat soort vage shit heb ik dan weer niet....dus ik ga er gewoon vanuit dat het bij mij de koelventilator is....wat ik al dacht
  vrijdag 23 september 2005 @ 01:07:06 #28
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30846026
Hehehehe, ik dus wel, goeie zaak dat het bij jou relaxed is, bij mij dus niet.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30901355
quote:
Op donderdag 22 september 2005 22:55 schreef LaZZ het volgende:
Ik weet in ieder geval zeker dat het de motor is die nog doordraait, niet de koelventilator, er komt namelijk ook nog rook uit de uitlaat dan.
Zal gewoon damp zijn, een uitlaat wordt best warm en 't kan best dat die wat narookt terwijl de motor gewoon uitstaat. Is heel simpel te controleren - zet 'm in z'n versnelling en laat de koppeling los. Komt de auto van z'n plek is 't inderdaad je motor die doordraait (en zou ik maar eens heel gauw een garage opzoeken, een benzinemotor mag niet doorlopen als 't contact onderbroken is). Gebeurt er niets is 't een koelventilator, die kan een paar minuten (!) blijven draaien.
pi_30901702
Kan ook best je contactslot zijn wat niet helemaal lekker wil meewerken.
pi_30905828
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:47 schreef mistermaniac het volgende:
Kan ook best je contactslot zijn wat niet helemaal lekker wil meewerken.
Moeten je dash lampjes aanblijven dan toch ? (indien contact niet goed naar 0 stand gaat)

Bij eerste stand kan motor toch niet werken (is alleen voor accesoires etc.), en dan zijn je dash lampies wel uit.

Dit verhaal geldt uiteraard niet als die motor echt na dieselt...
pi_30909270
Ik zou zeggen: Test eens heel simpel of het je motor is die blijft draaien...:

1: Als het probleem optreedt, zet auto met contact uit in de versnelling met koppeling ingetrapt.
2: Laat koppeling opkomen
3: Kijk wat er gebeurt.

A: De auto rijdt --> Je weet zeker dat je motor loopt, tips voor nadieselen hierboven nalopen.
B: De auto schokt en stuitert wat en slaat dan helemaal af --> Idem als A, met eenvoudige oplossing om motor helemaal uit te krijgen
C: Er gebeurt niets --> Je hoort de koelfan van je motor draaien, dat is perfect normaal na een middellange rit (>10 minuten, <60 minuten). Er is verder niets aan de hand.

Succes.
Lokatie Maastricht Borgharen --&gt; De atmosfeer staat op ontploffen
pi_30912009
quote:
Op zondag 25 september 2005 01:34 schreef yup het volgende:

[..]

Moeten je dash lampjes aanblijven dan toch ? (indien contact niet goed naar 0 stand gaat)

Bij eerste stand kan motor toch niet werken (is alleen voor accesoires etc.), en dan zijn je dash lampies wel uit.

Dit verhaal geldt uiteraard niet als die motor echt na dieselt...
Naja, de kleine fiat's staan al bekend om niet al te heldere electronica. Dus je weet maar nooit. Ik heb altijd gehoord dat je bij nadieselen eerst de brandstof en het contactslot na moet kijken.
  maandag 26 september 2005 @ 15:14:13 #34
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30944417
Hmm, ik denk toch dat het de ventilator is die een redelijk zwaar geluid maakt.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30950415
quote:
Op maandag 26 september 2005 15:14 schreef LaZZ het volgende:
Hmm, ik denk toch dat het de ventilator is die een redelijk zwaar geluid maakt.
Als het weer gebeurt eerst eens kijken of het de motor is die loopt, kijk naar de krukaspoelie!!! en of het niet de koelventilator is, want dat is normaal dat die nog even doorloopt omdat als je de motor afzet de temperatuur oploopt door het ontbreken van koeling.
  maandag 26 september 2005 @ 20:02:53 #36
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30951302
Mja, ik ga het gewoon testen met de koppeling langzaam laten opkomen in de versnelling, als ik dan vooruitkom heb ik 'n probleem.

Gewoon ff checken idd.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')