quote:
Op woensdag 21 september 2005 00:00 schreef ExCibular het volgende:Ik vind het een aardig verhaal maar het is ver van de waarheid!
Als je kijkt naar de markt dan zie je het volgende:
De zogenaamde casual gamers (en ook terzijde gamers) zijn vaak volgers. Deze groep mensen volgt de hardcore gamer onder een voorwaarde: voldoende divers spelaanbod. De afgelopen15 jaar heeft de markt zich ontwikkeld en de gamers van vroeger zijn inmiddels ouder geworden. M.a.w. de belangrijkste doelgroep, waar het meeste geld valt te verdienen valt, is verschoven.
Sony en later ook Microsoft hebben ingespeeld op deze trend, hun producten zijn qua design en features meer gericht op de ouder geworden doelgroep. Nintendo heeft ervoor gekozen om vast te houden aan hun unieke spel figuren en deze door te ontwikkelen voor de doelgroep. De hardcore gamer van vroeger voelt zich hierdoor thuis bij Nintendo (en de casual gamer volgt wel). Strategisch gezien is dit een zeer goede beslissing, immers Nintendo kan niet concureren tegen Microsoft en Sony omdat ze daarvoor simpelweg het kapitaal niet hebben. Het probleem (de cube verkoopt minder dan haar concurrenten) zit hem in de uitvoering, teneerste een gebrekkig spelaanbod waardoor de casual gamer niet volgde en ten tweede bij de launch een gebrek aan goede games waarin gebruik werd gemaakt van hun unieke spelfiguren.
Toch zie je dat de strategie van Nintendo toekomst heeft, Cube eigenaren kopen meer spelen per eigenaar per jaar. Consoles leven van de inkomsten van de spellen dus dit bewijst wel de kracht van Nintendo's strategie.
Met de Revolution zet Nintendo de eerder ingeslagen weg door. Zoals het er nu naar uit ziet wordt dat een console met de bekende spelfiguren en met de Nintendo's kenmerkende innovatieve gameplay.
Bedankt voor je reactie, de eerste post met een mening die goed onderbouwd wordt.
Kijk voordat ik probeer een reactie te geven, wil ik je erop wijzen dat het hierboven omschreven model een beschrijving is van de hele markt. Het geeft niet elk individueel gedrag weer van elke individuele consument. Er zijn altijd mensen die niet in een model te vangen zijn.
Verder moet het nog blijken of het in de toekomst bewaarheid wordt, omdat er ook nog factoren meespelen als geluk en toeval. Als het zo makkelijk was om de toekomst te voorspellen dan waren de marktaandelen nu al verdeeld.
quote:
De zogenaamde casual gamers (en ook terzijde gamers) zijn vaak volgers. Deze groep mensen volgt de hardcore gamer onder een voorwaarde: voldoende divers spelaanbod. De afgelopen15 jaar heeft de markt zich ontwikkeld en de gamers van vroeger zijn inmiddels ouder geworden. M.a.w. de belangrijkste doelgroep, waar het meeste geld valt te verdienen valt, is verschoven.
Casual gamers zijn mensen die weten wat de markt te bieden heeft en (wellicht) zelf hardcore gamers zijn geweest. Maar die genoeg beginnen/dreigen te krijgen van hetgeen dat aangeboden wordt; er is/dreigt een verzadigingspunt . Als er geen innovatief product beschikbaar komt zullen ze waarschijnlijk wel een nieuwe conventionele console kopen, maar niet veel software. Komt er wel een alternatief dan zullen ze hier eerder oren naar hebben. Terzijde gamers zijn mensen die geen weet hebben van de gamesindustrie en niemand volgt (behalve media), verder zijn het mensen die afgehaakt zijn en nog een oude SNES in de kast hebben staan (hardcore naar terzijde).
Dat is het probleem, de markt is nog niet verzadigd maar dreigt in de neergangsfase te komen (minder software sales)in de toekomst. Dit is nu al aan de gang in Japan. Een slim bedrijf speelt nu al in op het potentieel aan nieuwe klanten. Als Nintendo die klanten kan winnen hebben ze jaren voordeel, zoals ze die ook in het verleden hebben gehad (hoge winst, geen concurrentie). Terwijl Sony en Microsoft elkaar beconcurreren op een markt met steeds lagere winstmarges en afnemende software sales. Nintendo redefines 'de belangrijkste doelgroep'.
quote:
Sony en later ook Microsoft hebben ingespeeld op deze trend, hun producten zijn qua design en features meer gericht op de ouder geworden doelgroep.
Dat is dus de doelgroep die nu verstaan wordt als de harcore gamer en waarvan de verwachting is dat ze meer eisen en minder kopen dan het marktpotentieel doet vermoeden. Meer omzet, minder winst.
quote:
De hardcore gamer van vroeger voelt zich hierdoor thuis bij Nintendo (en de casual gamer volgt wel).
Was dat maar waar, hier is ook duidelijk een afnemende groei waar te nemen.
De trend wordt perfect aangetoond door het feit dat nieuwe genres zoals SSB & Mario Party geweldig verkopen tov de bekende formules. Verder koopt men met name toppers als Zelda en Metroid (veel minder als voorheen) en laten alle andere titels links liggen. Wat toont dit aan? Dat diezelfde groep het dus kennelijk zat is van conventionele titels en alleen de toppers koopt. Precies zoals de trend doet vermoeden.
quote:
Strategisch gezien is dit een zeer goede beslissing, immers Nintendo kan niet concureren tegen Microsoft en Sony omdat ze daarvoor simpelweg het kapitaal niet hebben.
Tja, daar komt de aap weer uit de mouw.
Wat is concurreren? Microsofts interpretatie van concurreren is een console lanceren met veel verlies in de hoop dat het later geld/marktaandeel opbrengt. Sony gaat dezelfde kant op door de PSP en PS3 met verlies te lanceren. Had Sony eerst nog het voordeel van een groot marktaandeel, dit keer moeten ze die eerst nog maar afsnoepen van de 360.
Concurreren is overleven in de industrie, en tot nu toe voldoet Nintendo aan dat criteria met vlag en wimpel. Nintendo is het meest winstgevende bedrijf in de industrie en alleen omdat ze niet besluiten met het geld te smijten maakt dat ze niet niet-concurrerend. Ik geloof dat Nintendo iets van 8miljard heeft aan kapitaal en dan heb ik het niet over het aandelenkapitaal, gewoon cash.
quote:
Het probleem (de cube verkoopt minder dan haar concurrenten) zit hem in de uitvoering, teneerste een gebrekkig spelaanbod waardoor de casual gamer niet volgde en ten tweede bij de launch een gebrek aan goede games waarin gebruik werd gemaakt van hun unieke spelfiguren.
De uitvoering van de Cube is niet relevant voor de Revolution maar ik kan wel zeggen dat kwa marktaandeel de GC praktisch gelijk is aan de XBOX. Dan kun je toch niet zeggen dat er een probleem is? Microsoft geeft het geld bijna weg en kan nog niet uitlopen op Nintendo. Wat zegt dat over de toekomst?
Zoals je in het stukje kan lezen is het minder verkopen (minder omzet) niet hetzelfde als minder winst. Nintendo heeft veel meer geld verdient dan Microsoft met de Xbox. Maar ziet wel in dat er de komende generatie wat moet veranderen aan het marktmodel.
Bedankt voor je post en vertel me even wat je ervan vindt. Ik zou graag nog wat langer erop ingaan maar het is al laat. Groeten.