abonnement Unibet Coolblue
pi_30770180
Deze post is bedoeld voor alle mensen die meteen kritiek hebben klaarliggen over de Revolution en/of zich afvragen waarom Nintendo niet hetzelfde doet zoals Sony en Microsoft. Verder maakt het duidelijk waarom een bewering als "Nintendo = doomed" belachelijk is en Nintendo nooit zelfstandig zal besluiten software te maken op andere platforms dan hun eigen.
Lees dit on-vooringenomen en begrijp dat Nintendo zo dom niet is.

(Het is veel leesstof, maar anders is het niet uit te leggen)


Twee termen die mijn verhaal verduidelijken met omschrijving:

Genre verslaving:
-Verslaving gamers op gebied van specifieke spelmechanieken/genres
-Sterke homogene voorkeuren voor dit genre; duidelijke doelgroep
-Developers die spellen maken binnen dit genre kunnen rekenen groot percentage van deze doelgroep
-Gedurende tijd zal het genre steeds meer voldoen aan eisen doelgroep, resulterend in hogere richtlijnen en afstraffing indien niet voldaan wordt aan duidelijke 'richtlijnen'

Levenscyclus:
-Introductie; nieuwe mechanics uitgevonden
-Groei; experimenteer fase. Genre verslaving neemt toe
-Volwassenheid; genre verslaving is gevestigd. De 'massa' is genre verslaafd. Differentiatie geschied alleen nog door hogere productionvalues (graphics, plot, muziek)
-Neergang; markt consolideert met de winnaars van het genre die in de volwasenheidsfase de boventoon voerden. Overige developers proberen ook te voldoen aan zelfde norm, met als gevolg lagere winstmarges
-Niche; alleen hardcore gamers blijven volharden aan beproefde game mechanics. Kwaliteit neemt voor het eerst af.

Kortom:
Resultaat van deze cycles is dat in het begin enorm veel doelgroepen geinteresseerd zijn het nieuwe (eenvoudige) genre. Als gevolg van dit succes gaat de industrie zich toespelen op deze genres en deze verbeteren. Uiteindelijk is de industrie zo gefocussed op deze karakteristieken dat het alleen nog een specifieke groep genre addicts aantrekt, met als resultaat een vaste homogene doelgroep. Goed toch?


Wat gebeurt er tijdens de Volwassenheidsfase met consumenten?

-Ter zijde gamers; mensen die enthousiast waren geworden van bijvoorbeeld Mario3 vallen vaak af. 3D/complexe bedieningen/uitgebreide learningcurve is niet hun ding. Het was ze te doen om een snelle vorm van ontspanning.
-Casual gamers; houden vol. Alleen kan de zoveelste 1st person shooter ze af doen laten knappen. Afwisseling is een must.
-Hardcore gamers; altijd wachtend op de volgende stap van technische vernieuwing. Kopen meerdere spellen en wachten altijd op the next level van 'hun' genre. Deze groep wil wel het beste van het beste en alleen grote firma's kunnen hun die geven, kleinere vallen af.


Wie maakt deze ontwikkeling niets uit?
-Sony & Microsoft; consoles voldoen aan de hardcore markt
-Grote developers; zij ownen het genre

Wie maakt het wel uit?
-Bedrijven die een zo breed mogelijke doelgroep hebben; Nintendo, EA & zelfs Sony met hun Eyetoy (wel duidelijk makend dat hun controller 'gewoon' blijft)
-Bedrijven die merken boven genres zetten; Nintendo beroept zich op Mario als trademerk en niet als genre, niet andersom. Nintendo richt zich op ontwikkeling van nieuwe genres, zodat ze hun trademerk kunnen gebruiken om deze genres zo risicoloos mogelijk te lanceren.
Nintendo maakt nieuwe genres terwijl Sony en Microsoft nieuwe spellen maakt.

Dus...
NINTENDO HEEFT NIEUWE GENRES NODIG OM GELD TE VERDIENEN!
Nintendo verdient het meest aan nieuwe genres en gebruikt hun characters om ze in de lift te krijgen. Productions values zijn dan nog laag en de markt is onverzadigd. Op het moment dat een genre gestandificeerd wordt en de wensen van de onstane hardcore doelgroep te groot wordt verlaten ze het arena omdat de kosten niet opwegen tegenover de opbrengsten.
Een klassiek succesvol model binnen de financiele wereld.


Fanboys van Sony en Microsoft snappen niet dat een bedrijf dat de 3D platformer benchmark(Mario64) heeft gemaakt, geen huidige topper heeft in het platform-assortiment.
Maar vergeten:
-In het begin was er bijna geen concurrentie
-De kosten van ontwikkeling zijn in het begin zeer laag
-De kosten van het maken van een topper zijn relatief laag; je hoeft je nog geen zorgen te maken over superrealistische graphics ed (vandaar 'cartoony')
-De kosten van een topper in de volwassenheidsfase zijn zeer hoog; graphics, voiceovers, geluid, etc.
-In de volwassenheidfase gaat het risico omhoog bij het maken van een topper, gezien de concurrentie. Does it pay of?

Kortom, het verkopen van innovatieve software is vele malen lucratiever/veiliger dan het verkopen van gestandardiseerde software. De beginmarkt van nieuw genres is wellicht niet zo groot, maar verdient beter. Dit zie je ook terug aan de winstcijfers van Nintendo tov de winstcijfers van Sony & Microsoft (game-gerelateerd). Nintendo verkoopt minder maar verdient meer, Sony/Microsoft verkopen meer maar verdienen minder.


De nieuwe controller

Als je dit gelezen hebt zul je wellicht beter begrijpen waarom Nintendo voor deze controller gekozen heeft:

-Het maakt mogelijk om een enorm aantal nieuwe genres te maken.
-Het geeft mensen de kans om weer opnieuw deel te nemen aan de gaming community.
-Het trekt mensen aan die de oude genres zat zijn.
-Het geeft kleinere developers de kans om zelf het genre te 'ownen'
-Het laat Nintendo's kassa opnieuw rinkelen.

Nintendo zal nooit kiezen voor het developen op een andere console want dit ondermijnt hun positie dat ze zelf het platform aan kunnen passen aan hun genres.
En het zal zelfs Sony en Microsoft ten goede komen omdat ze in de toekomst de innovatieve genres zelf kunnen implementeren in hun consoles en verder ontwikkelen (wat misschien wel weer 20 jaar duurt), op het moment dat deze manier van spelen in de Volwassenheids fase is terechtgekomen.
pi_30770226
wat een verhaal... zonder te lezen: kon dit niet in Revolution-topic?
pi_30770296
Dude, dit heb je gejat van een andere site. Ik heb dit al eens gelezen maar dan in het engels.
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
pi_30770590
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 21:04 schreef Kill_em_all het volgende:
Dude, dit heb je gejat van een andere site. Ik heb dit al eens gelezen maar dan in het engels.
Klopt, maar heb je ook de moeite genomen om het te vertalen?
Ik zet het hier neer omdat het mij goed inzicht gaf van hoe Nintendo werkte en ik het jullie niet wilde onthouden.
Verder sta ik er 100% achter omdat het mijns inziens geheel overeen komt met de werkelijkheid.
Het geeft een messcherpe verklaring van hoe Nintendo werkt en hoe ze toch op die 'rare' ideen komen.
  dinsdag 20 september 2005 @ 21:18:51 #5
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_30770751
Hey kerel je bent echt goed bezig, respect

Zal het straks even lezen
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_30770850
Ik hoop dat je voorspelling uitkomt.

Het enige wat Nintendo nu nog moet doen is MARKETING'en.
  dinsdag 20 september 2005 @ 21:26:11 #7
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_30771008
Trademark /= Trademerk maar handelsmerk

Maar inderdaad, een duidelijk stukje. Ietsjes krom vertaalt soms, maar geeft duidelijk de situatie weer.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_30771021
Ik vind het best een boeiende post. Het sluit aan bij mijn visie van Nintendo als het meest innovatieve bedrijf. Ik vind de PS2 en XBox een beetje lijken op compacte PC's aan een TV gekoppeld, terwijl ik nintendo consoles altijd nog blijf zien als Entertainment Systems. Geen fratsen, maar leuke vernieuwende spellen en verfrissende ideeen.
pi_30771393
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 21:02 schreef Retarded het volgende:
wat een verhaal... zonder te lezen: kon dit niet in Revolution-topic?
Ik denk omdat iedereen die (ongefundeerde) kritiek in het Revtopic heeft, zijn posts negeert en op zijn argumenten geen antwoord hebben/geven
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_30771418
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 21:02 schreef Retarded het volgende:
wat een verhaal... zonder te lezen: kon dit niet in Revolution-topic?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  dinsdag 20 september 2005 @ 21:38:58 #11
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_30771515
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 21:35 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Ik denk omdat iedereen die (ongefundeerde) kritiek in het Revtopic heeft, zijn posts negeert en op zijn argumenten geen antwoord hebben/geven
Als je het leest, zie je dat dit geen kritiek is.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
  dinsdag 20 september 2005 @ 22:01:54 #13
46045 mikando18
stop drop rofl
pi_30772525
Nintendo doet me denken aan Tulip computers....
Huh?
pi_30772873
nintendo is doomed!

..hehe geintje
pi_30773302
quote:
wat een verhaal... zonder te lezen: kon dit niet in Revolution-topic?
Nee, gaat niet per se over Revolution maar over de geschiedenis van Nintendo. En is ook relevant voor niet-Nintendo fans.
quote:
Trademark /= Trademerk maar handelsmerk

Maar inderdaad, een duidelijk stukje. Ietsjes krom vertaalt soms, maar geeft duidelijk de situatie weer.
Ik bedoelde wel het engels maar maakte een typo.
Krom vertaald? Ik heb juist geprobeerd er een duidelijk/kort stukje (origineel is minsten 3 A4tjes) van te maken. De meest relevante dingen geprobeert op te sommen.
Is soms zeer lastig om engelse grammatica over te zetten naar NLs en het ook aan te laten sluiten op NLse manier van grammatica. Het is geen directe vertaling maar eentje met eigen inbreng.


Waar is Notorious? Als hij dit leest snapt hij namelijk waarom Sega deceased is op hardware gebied. Sega was ook een innovatief bedrijf (net als Nintendo) die met de Dreamcast faalde omdat zij de fout maakten beide markten te willen bedienen. Bedrijfstechnisch dus een fout, omdat het niet op te brengen was en ze op beide gebieden tekortkwamen door gebrek aan resources.
pi_30775826
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:21 schreef alex4allofyou het volgende:

Waar is Notorious? Als hij dit leest snapt hij namelijk waarom Sega deceased is op hardware gebied. Sega was ook een innovatief bedrijf (net als Nintendo) die met de Dreamcast faalde omdat zij de fout maakten beide markten te willen bedienen. Bedrijfstechnisch dus een fout, omdat het niet op te brengen was en ze op beide gebieden tekortkwamen door gebrek aan resources.
Ik denk, helaas, niet dat je hem met deze post bereikt.
pi_30776172
Nice post dude
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
pi_30776602
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 23:27 schreef SureZal het volgende:
Nice post dude
mmm.... kan me in het Nintendo DS topic nog herrineren dat je redelijk anti-nintendo was/bent.

is je mening nu nog een beetje bijgeschaafd?
pi_30777543
Ik vind het een aardig verhaal maar het is ver van de waarheid!

Als je kijkt naar de markt dan zie je het volgende:
De zogenaamde casual gamers (en ook terzijde gamers) zijn vaak volgers. Deze groep mensen volgt de hardcore gamer onder een voorwaarde: voldoende divers spelaanbod. De afgelopen15 jaar heeft de markt zich ontwikkeld en de gamers van vroeger zijn inmiddels ouder geworden. M.a.w. de belangrijkste doelgroep, waar het meeste geld valt te verdienen valt, is verschoven.

Sony en later ook Microsoft hebben ingespeeld op deze trend, hun producten zijn qua design en features meer gericht op de ouder geworden doelgroep. Nintendo heeft ervoor gekozen om vast te houden aan hun unieke spel figuren en deze door te ontwikkelen voor de doelgroep. De hardcore gamer van vroeger voelt zich hierdoor thuis bij Nintendo (en de casual gamer volgt wel). Strategisch gezien is dit een zeer goede beslissing, immers Nintendo kan niet concureren tegen Microsoft en Sony omdat ze daarvoor simpelweg het kapitaal niet hebben. Het probleem (de cube verkoopt minder dan haar concurrenten) zit hem in de uitvoering, teneerste een gebrekkig spelaanbod waardoor de casual gamer niet volgde en ten tweede bij de launch een gebrek aan goede games waarin gebruik werd gemaakt van hun unieke spelfiguren.

Toch zie je dat de strategie van Nintendo toekomst heeft, Cube eigenaren kopen meer spelen per eigenaar per jaar. Consoles leven van de inkomsten van de spellen dus dit bewijst wel de kracht van Nintendo's strategie.

Met de Revolution zet Nintendo de eerder ingeslagen weg door. Zoals het er nu naar uit ziet wordt dat een console met de bekende spelfiguren en met de Nintendo's kenmerkende innovatieve gameplay.

Nieuwe spelgenre zijn absoluut interessant maar niet om de redenen die jij noemt. Het gaat om het aanspereken van de hardcore gamer en die is niet alleen op zoek naar iets nieuws, deze groep is op zoek naar een product wat hun behoefte vervuld en dat is gamen. Een nieuwe controller helpt deze behoefte vervullen doordat je de game beleving intenser maakt. Niet doordat je een nieuw genre creeert.

[ Bericht 10% gewijzigd door ExCibular op 21-09-2005 00:09:01 ]
pi_30777676
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 23:36 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

mmm.... kan me in het Nintendo DS topic nog herrineren dat je redelijk anti-nintendo was/bent.

is je mening nu nog een beetje bijgeschaafd?
ik heb een Nintendo 8-bit, een Gameboy (oude grote versie) en een Gameboy Advance SP.
de DS vind ik gewoon k*t, de rest niet
ik ben 'anti-ds' (als je het zo wilt noemen) niet anti-Nintendo
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
pi_30779090
Ik geloof niet zo in dat genreverslavings verhaal. Ik ben kortgeleden afgestudeerd met als afstudeerrichting marketing en ik heb voor mijn scriptie een onderzoek gedaan naar netwerken en sociale interactie binnen de online gamesmarkt. Uit de dataset bleek dat veel gamers een groot aantal verschillende genres spelen en zich niet specifiek richten op 1 genre.

Jij stelt ook dat in de neergangsfase de markt omslaat naar 1 dominant 'merk' binnen het genre. In mijn dataset heb ik deze netwerk effecten niet duidelijk kunnen waarnemen. Binnen vriendengroepen is er wel een trend merkbaar naar 1 dominant merk, maar binnen de gehele markt heb ik deze trend niet op kunnen merken.
pi_30779497
Nintendo
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_30780175
quote:
Op woensdag 21 september 2005 00:00 schreef ExCibular het volgende:
Ik vind het een aardig verhaal maar het is ver van de waarheid!

Als je kijkt naar de markt dan zie je het volgende:
De zogenaamde casual gamers (en ook terzijde gamers) zijn vaak volgers. Deze groep mensen volgt de hardcore gamer onder een voorwaarde: voldoende divers spelaanbod. De afgelopen15 jaar heeft de markt zich ontwikkeld en de gamers van vroeger zijn inmiddels ouder geworden. M.a.w. de belangrijkste doelgroep, waar het meeste geld valt te verdienen valt, is verschoven.

Sony en later ook Microsoft hebben ingespeeld op deze trend, hun producten zijn qua design en features meer gericht op de ouder geworden doelgroep. Nintendo heeft ervoor gekozen om vast te houden aan hun unieke spel figuren en deze door te ontwikkelen voor de doelgroep. De hardcore gamer van vroeger voelt zich hierdoor thuis bij Nintendo (en de casual gamer volgt wel). Strategisch gezien is dit een zeer goede beslissing, immers Nintendo kan niet concureren tegen Microsoft en Sony omdat ze daarvoor simpelweg het kapitaal niet hebben. Het probleem (de cube verkoopt minder dan haar concurrenten) zit hem in de uitvoering, teneerste een gebrekkig spelaanbod waardoor de casual gamer niet volgde en ten tweede bij de launch een gebrek aan goede games waarin gebruik werd gemaakt van hun unieke spelfiguren.

Toch zie je dat de strategie van Nintendo toekomst heeft, Cube eigenaren kopen meer spelen per eigenaar per jaar. Consoles leven van de inkomsten van de spellen dus dit bewijst wel de kracht van Nintendo's strategie.

Met de Revolution zet Nintendo de eerder ingeslagen weg door. Zoals het er nu naar uit ziet wordt dat een console met de bekende spelfiguren en met de Nintendo's kenmerkende innovatieve gameplay.
Bedankt voor je reactie, de eerste post met een mening die goed onderbouwd wordt.
Kijk voordat ik probeer een reactie te geven, wil ik je erop wijzen dat het hierboven omschreven model een beschrijving is van de hele markt. Het geeft niet elk individueel gedrag weer van elke individuele consument. Er zijn altijd mensen die niet in een model te vangen zijn.
Verder moet het nog blijken of het in de toekomst bewaarheid wordt, omdat er ook nog factoren meespelen als geluk en toeval. Als het zo makkelijk was om de toekomst te voorspellen dan waren de marktaandelen nu al verdeeld.
quote:
De zogenaamde casual gamers (en ook terzijde gamers) zijn vaak volgers. Deze groep mensen volgt de hardcore gamer onder een voorwaarde: voldoende divers spelaanbod. De afgelopen15 jaar heeft de markt zich ontwikkeld en de gamers van vroeger zijn inmiddels ouder geworden. M.a.w. de belangrijkste doelgroep, waar het meeste geld valt te verdienen valt, is verschoven.
Casual gamers zijn mensen die weten wat de markt te bieden heeft en (wellicht) zelf hardcore gamers zijn geweest. Maar die genoeg beginnen/dreigen te krijgen van hetgeen dat aangeboden wordt; er is/dreigt een verzadigingspunt . Als er geen innovatief product beschikbaar komt zullen ze waarschijnlijk wel een nieuwe conventionele console kopen, maar niet veel software. Komt er wel een alternatief dan zullen ze hier eerder oren naar hebben. Terzijde gamers zijn mensen die geen weet hebben van de gamesindustrie en niemand volgt (behalve media), verder zijn het mensen die afgehaakt zijn en nog een oude SNES in de kast hebben staan (hardcore naar terzijde).
Dat is het probleem, de markt is nog niet verzadigd maar dreigt in de neergangsfase te komen (minder software sales)in de toekomst. Dit is nu al aan de gang in Japan. Een slim bedrijf speelt nu al in op het potentieel aan nieuwe klanten. Als Nintendo die klanten kan winnen hebben ze jaren voordeel, zoals ze die ook in het verleden hebben gehad (hoge winst, geen concurrentie). Terwijl Sony en Microsoft elkaar beconcurreren op een markt met steeds lagere winstmarges en afnemende software sales. Nintendo redefines 'de belangrijkste doelgroep'.
quote:
Sony en later ook Microsoft hebben ingespeeld op deze trend, hun producten zijn qua design en features meer gericht op de ouder geworden doelgroep.
Dat is dus de doelgroep die nu verstaan wordt als de harcore gamer en waarvan de verwachting is dat ze meer eisen en minder kopen dan het marktpotentieel doet vermoeden. Meer omzet, minder winst.
quote:
De hardcore gamer van vroeger voelt zich hierdoor thuis bij Nintendo (en de casual gamer volgt wel).
Was dat maar waar, hier is ook duidelijk een afnemende groei waar te nemen.
De trend wordt perfect aangetoond door het feit dat nieuwe genres zoals SSB & Mario Party geweldig verkopen tov de bekende formules. Verder koopt men met name toppers als Zelda en Metroid (veel minder als voorheen) en laten alle andere titels links liggen. Wat toont dit aan? Dat diezelfde groep het dus kennelijk zat is van conventionele titels en alleen de toppers koopt. Precies zoals de trend doet vermoeden.
quote:
Strategisch gezien is dit een zeer goede beslissing, immers Nintendo kan niet concureren tegen Microsoft en Sony omdat ze daarvoor simpelweg het kapitaal niet hebben.
Tja, daar komt de aap weer uit de mouw.
Wat is concurreren? Microsofts interpretatie van concurreren is een console lanceren met veel verlies in de hoop dat het later geld/marktaandeel opbrengt. Sony gaat dezelfde kant op door de PSP en PS3 met verlies te lanceren. Had Sony eerst nog het voordeel van een groot marktaandeel, dit keer moeten ze die eerst nog maar afsnoepen van de 360.
Concurreren is overleven in de industrie, en tot nu toe voldoet Nintendo aan dat criteria met vlag en wimpel. Nintendo is het meest winstgevende bedrijf in de industrie en alleen omdat ze niet besluiten met het geld te smijten maakt dat ze niet niet-concurrerend. Ik geloof dat Nintendo iets van 8miljard heeft aan kapitaal en dan heb ik het niet over het aandelenkapitaal, gewoon cash.
quote:
Het probleem (de cube verkoopt minder dan haar concurrenten) zit hem in de uitvoering, teneerste een gebrekkig spelaanbod waardoor de casual gamer niet volgde en ten tweede bij de launch een gebrek aan goede games waarin gebruik werd gemaakt van hun unieke spelfiguren.
De uitvoering van de Cube is niet relevant voor de Revolution maar ik kan wel zeggen dat kwa marktaandeel de GC praktisch gelijk is aan de XBOX. Dan kun je toch niet zeggen dat er een probleem is? Microsoft geeft het geld bijna weg en kan nog niet uitlopen op Nintendo. Wat zegt dat over de toekomst?
Zoals je in het stukje kan lezen is het minder verkopen (minder omzet) niet hetzelfde als minder winst. Nintendo heeft veel meer geld verdient dan Microsoft met de Xbox. Maar ziet wel in dat er de komende generatie wat moet veranderen aan het marktmodel.


Bedankt voor je post en vertel me even wat je ervan vindt. Ik zou graag nog wat langer erop ingaan maar het is al laat. Groeten.
pi_30781033
quote:
-Hardcore gamers; altijd wachtend op de volgende stap van technische vernieuwing. Kopen meerdere spellen en wachten altijd op the next level van 'hun' genre. Deze groep wil wel het beste van het beste en alleen grote firma's kunnen hun die geven, kleinere vallen af.
Ik zie mezelf toch als een redelijke hardcore gamer, maar de enige developers die mij echt nog groot plezier brengen tegenwoordig zijn relatief kleine onbekende PC developers, vaak uit Duitsland of de UK (al zijn er uitzonderingen, de bedrijven van ex-bullfrog medewerkers zijn vaak van een wat groter formaat en komen vrijwel zonder uitzonderingen met innovatieve topgames zoals Black & White, Republic: The Revolution en Startopia). Ook ik zie liever afwisseling dan telkens monotoon gamedesign, dat is, naast de flexibiliteit van het platform en de controlemogelijkheden, een van de grootste redenen voor mij om nog steeds een PC gamer te zijn en te blijven.

Veel PC titels zouden dan ook absoluut niet mogelijk zijn op consoles, en dan doel ik niet eens alleen op de afwezigheid van de muis/toetsenbord als standaard controlemogelijkheid aldaar. Al jaren is er in de consolemarkt een trend van stijgende basiskosten, kosten die je moet maken om uberhaupt een game af te kunnen leveren. Dit doordat je mee betaalt aan het platform wanneer je een game aanschaft. Dit gebrek aan het platform bestaat niet bij de PC, elke developer kan op zich een game ontwikkeling starten en voltooien. Een man als Cos Russo wist in 5 jaar tijd, volledig in z'n eentje, een game te maken en uit te geven. Ziet iemand dit tegenwoordig nog gebeuren op de consoles?

Daarnaast zullen er weinig gamers zijn die zich focusen op één bepaald genre, zelf speel ik games uit de meeste genres, en ik denk dat dit voor de meeste gamers niet ongelofelijk anders is.
quote:
-Bedrijven die een zo breed mogelijke doelgroep hebben; Nintendo, EA & zelfs Sony met hun Eyetoy (wel duidelijk makend dat hun controller 'gewoon' blijft)
-Bedrijven die merken boven genres zetten; Nintendo beroept zich op Mario als trademerk en niet als genre, niet andersom. Nintendo richt zich op ontwikkeling van nieuwe genres, zodat ze hun trademerk kunnen gebruiken om deze genres zo risicoloos mogelijk te lanceren.
Nintendo maakt nieuwe genres terwijl Sony en Microsoft nieuwe spellen maakt.
De revolution is de eerste kans in jaren voor Nintendo om echt nieuwe genres te maken, en zelfs dat moet ik zien. Games als Donkey Konga met speciale controllers vallen imho helemaal niet onder nieuwe genres, eerder onder gewoon het overbrengen van het soort games dat al jaren populair is in de arcades naar de thuismarkt (desondanks respect om het te doen). Maar ik moet nog zien of Nintendo daadwerkelijk met nieuwe genres komt en het niet op safe speelt en besluit tot het voornamelijk aanpassen van bestaande genres aan de nieuwe controller.

quote:
Concurreren is overleven in de industrie, en tot nu toe voldoet Nintendo aan dat criteria met vlag en wimpel. Nintendo is het meest winstgevende bedrijf in de industrie en alleen omdat ze niet besluiten met het geld te smijten maakt dat ze niet niet-concurrerend. Ik geloof dat Nintendo iets van 8miljard heeft aan kapitaal en dan heb ik het niet over het aandelenkapitaal, gewoon cash.
Nintendo speelt het zeker slim, Nintendo maakt games die relatief goedkoop te maken zijn (zeker op de handhelds) en gooit die dan tegen full price in de schappen. Ze smijten zeker niet met geld tijdens de ontwikkeling, maar innen het net zo hard bij de verkoop. Als ik langs de schappen loop en zie dat men 2D games of simpele 3D games voor de DS verkoopt voor 50 euro dan krijg ik gewoonweg bewondering voor Nintendo; er zijn maar weinig bedrijven die hun klanten zo ver krijgen om steevast aanzienlijke marges te betalen over hun producten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')