abonnement Unibet Coolblue
pi_30733590
Ik ben verhuisd, en zit nu bij wandoo voor adsl. Bij wanadoo adsl kreeg je gratis een livebox (een Sagem SA, Fast 3202) wat een modem en router in 1 is.

Als ik bereid was maandelijks extra te betalen, zou mijn livebox veranderen in een draadloze router. Ik heb echter al een draadloze router, een edimax, dus ik heb een livebox gehad met de antenne er af gesloopt.

Geen probleem verder, livebox naar de telefoonlijn, een crossed-cable die er bij zat naar de 1e uitgang en naar mijn pc, en een andere crossed cable van uitgang 2 naar de wan ingang van de edimax. Zonder problemen had ik onmiddelijk 2 pc's met internet.

Hoewel de draadloze pc probleemloos internet heeft, kom ik op deze manier toch wat problemen tegen, namelijk de twee pc's hebben geen toegang tot de gedeelde bestanden en printers van elkaar. Het is wel gewoon mogelijk om via pc 1, via de lifebox toegang te krijgen tot de edimax.

Hoe krijg ik dit voor elkaar, of kan ik iig gewoon weer bij de gedeelde bestanden en printers?

[ Bericht 5% gewijzigd door YourMaster op 19-09-2005 19:05:01 ]
pi_30734529
heb je die verbindingen op PC1 gebridged?
pi_30734817
eh,... wat bedoel je?
pi_30734949
waarom zet je niet beide pc's op de router? Dan zou het toch moeten gaan.

Ik kan me overigens niet veel redenen bedenken waarom het niet zou werken zoals je het nu hebt.
met welk getal beginnen de IP adressen die je op de pc's krijgt?
pi_30735196
wat Ratt bedoelt is dat PC1 vermoedelijk een IP van de lifebox krijgt, terwijl PC2 vermoedelijk een IP van de edimax krijgt. Hoewel ik geen ervaring heb met wanadoo ga ik er van uit dat PC1 een 10.x.x.x heeft, terwijl PC2 een 192.168.x.x heeft

Je zult de edimax in bridge mode moeten zetten, of je moet handmatig de edimax instellen zodat deze andere IP adressen kan uitgeven en in hetzelfde netwerksegment kan vallen. De eerste optie is het makkelijkst, de meeste draadloze routers ondersteunen dit ook
pi_30735476
Beide pc's op de router kan, maar ik wil liever geen draadloos internet op mijn eerste pc.

En bluebit, daar heb je inderdaad gelijk in, de pc 2 krijgt het ip van de edimax. En dat laatste, ja dat wil ik, maar weet niet hoe.
pi_30735644
o, van beide pc's begint het ip adres met 192.
Ik krijg van de lifebox standaard 192.168.5.1, en de router krijgt 192.168.6.1
PC2 krijgt standaard 192.168.2.1**.
Ik heb ook geprobeert de gateway van de edimax te veranderen van 192.168.2.1. naar 192.168.6.1. Geen verandering.
pi_30736624
Ok, heb eindelijk de gebruiksaanwijzing binnen van die slome edimax-site en volgens mij ondersteunt hij geen bridge mode, het iets duurdere type wel.

Hoe kan ik het handmatig doen dan?
pi_30784611
Niemand die het weet?
  woensdag 21 september 2005 @ 11:23:15 #10
107652 Quincy5
Back to the future
pi_30785393
het kan ipv bridge mode ook 'access point only' of iets soortgelijks zijn. Zo heb ik mijn netwerk ook werkend gekregen (soortgelijke situatie). Dan geeft je wireless router namelijk helemaal geen ip-adressen meer uit.
Voor de ip-adressen geldt: in de adressen van de computers (en de router) moeten de eerste 3 getallen gelijk zijn (niet helemaal duidelijk in jouw post).
www.bttf.com
I hate mornings
pi_30785496
je moet gewoon een netwerkkaartje in je livebox proppen.. zo'n PCMCIA kaartje.. Gewoon de zilveren schuif er uit halen... kaartje er voorzichtig in.. schuif weer dicht en klaar is YourMaster.. kan dat edimax ding zo op de V&A van fok.

Veel makkelijker dan al dit gekloot en je bent voor 20 euri klaar.
pi_30786514
quote:
Op woensdag 21 september 2005 11:27 schreef Giem het volgende:
je moet gewoon een netwerkkaartje in je livebox proppen.. zo'n PCMCIA kaartje.. Gewoon de zilveren schuif er uit halen... kaartje er voorzichtig in.. schuif weer dicht en klaar is YourMaster.. kan dat edimax ding zo op de V&A van fok.

Veel makkelijker dan al dit gekloot en je bent voor 20 euri klaar.
Hoe wil je een sharing probleem oplossen dmv hardware vervangen? Het kunnen OS settings zijn, het kunnen router settings zijn, en heel misschien verander je wat in de software door het vervangen van hardware waardoor het werkt. Maar dan nog is het 20 euro te duur.

Ik zou eerst eens kijken in permissies van de router.
pi_30786675
Dat heeft te maken met winwows inderdaad.. als je op de ene pc via de wizzard file sharing hebt ingesteld en op de andere met de hand dan werkt dat op een of andere manier niet samen..

Je hebt ook 2 soorten file sharing de niet samen werken.. simple file sharing en advance file sharing.. en die werken ook niet samen.. dus ze moeten allebei op simple of allebei op advance staan..

zo goed?
pi_30786714
quote:
Op woensdag 21 september 2005 12:01 schreef Giem het volgende:
Dat heeft te maken met winwows inderdaad.. als je op de ene pc via de wizzard file sharing hebt ingesteld en op de andere met de hand dan werkt dat op een of andere manier niet samen..

Je hebt ook 2 soorten file sharing de niet samen werken.. simple file sharing en advance file sharing.. en die werken ook niet samen.. dus ze moeten allebei op simple of allebei op advance staan..

zo goed?
En waar komt volgens jou de nieuwe NIC kijken?
pi_30786905
quote:
Op woensdag 21 september 2005 12:03 schreef Aneurism het volgende:

[..]

En waar komt volgens jou de nieuwe NIC kijken?
Nee sorry had niet goed gelezen dag dat internet het ook niet deed..
pi_30792169
quote:
Op woensdag 21 september 2005 11:23 schreef Quincy5 het volgende:
het kan ipv bridge mode ook 'access point only' of iets soortgelijks zijn. Zo heb ik mijn netwerk ook werkend gekregen (soortgelijke situatie). Dan geeft je wireless router namelijk helemaal geen ip-adressen meer uit.
Voor de ip-adressen geldt: in de adressen van de computers (en de router) moeten de eerste 3 getallen gelijk zijn (niet helemaal duidelijk in jouw post).
Ja, en ook daar heb ik naar gezocht, en niet gevonden. Ook heb ik met de ip-adressen gespeeld, dat mijn ip 192.168.6.101 was, en het andere ip 192.168.6.102.

Verder kan ik wel gewoon bestanden delen als ik mijn pc in de edimax stop, dus als ik nou wat wil printen, moet ik de kabels tijdelijk omwisselen. Ik denk dus niet dat het aan file sharing ligt.
  woensdag 21 september 2005 @ 15:34:07 #17
107652 Quincy5
Back to the future
pi_30793042
Dan ligt het inderdaad aan de instellingen van de edimax. Misschien kun je het typenummer of beter nog de link naar de gebruiksaanwijzing hier posten, zodat wij kunnen kijken of je iets over het hoofd ziet of dat je router dit echt niet ondersteunt.
www.bttf.com
I hate mornings
pi_30793984
In de manual wordt wel gesproken over bridge mode, maar als je kijkt naar de release notes van de firmware, staat er bij dat bridge mode verwijderd is.
  woensdag 21 september 2005 @ 16:44:47 #20
107652 Quincy5
Back to the future
pi_30795007
Die site van edimax is inderdaad zwaar traag
[/offtopic]

Als ik je goed begrijp heeft je lifebox ip-adres 192.168.5.1, dit moet je instellen als gateway voor je router. De router zelf geef je een ip-adres in dezelfde range (bv. 192.168.5.2) en je zet hier de dhcp server op disabled (blz. 39/40).
Dit zorgt ervoor dat de router geen ip-adressen meer uitgeeft en pc2 ook een ip-adres van de lifebox krijgt. Dan zou je filesharing wel moeten werken.
Zo niet, geef dan pc2 handmatig een (niet-gebruikt!) ip in de range 192.168.5.x en probeer het nog eens.
www.bttf.com
I hate mornings
pi_30795239
nee, je begrijpt 1 ding nog niet, de lifebox heeft zowel .5.1 als ip, als .6.1 Hij heeft namelijk 2 uitgangen. Pc 1 gebruikt de eerste, de edimax zit aan de tweede uitgang, en heeft dus .6.1 gekregen. Wat pc2 voor uitgang heeft maakt niet veel uit.
  woensdag 21 september 2005 @ 17:13:50 #22
107652 Quincy5
Back to the future
pi_30796048
Als het zo is als jij zegt (wat ik me moeilijk kan voorstellen) zou je met een lifebox nooit aan filesharing kunnen doen (misschien dat je bij wanadoo daarover wat kunt vinden).

Je hebt een ip-adres van je computer (op te vragen via ipconfig), deze kunnen fixed (handmatig ingesteld) zijn of via dhcp van de lifebox of router verkregen zijn.
Verder heb je het ip-adres van je lifebox of router (dit is het ip dat je intoetst om in de router of lifebox te komen). Is het echt zo dat als je bv. pc1 aan de andere ingang van de lifebox hangt je een ander ip moet gebruiken om in de lifebox te komen?

Zo ja, zijn we klaar en je kan nooit met je lifebox aan filesharing doen.

Zo nee, post even de ip-adressen die je computers nu hebben (eerste drie cijfercombinaties) en de ip-adressen die je gebruikt om in de router en lifebox te komen.

PS. Ik ga om 17.30 uur naar huis en eten en ben dan op zijn vroegst om 19.30 uur weer online.

[ Bericht 1% gewijzigd door Quincy5 op 21-09-2005 17:19:31 ]
www.bttf.com
I hate mornings
pi_30796525
Ja, dit is echt zo. Vanaf Pc1 is de default gateway, wat ik dus in moet tikken om in de lifebox te komen, 192.168.5.1, vanaf pc2 is het 192.168.6.1

Het lijkt me toch stug dat er geen mogelijkheid is om te filesharen met zo'n livebox. Nu werkt het niet meer, want ik heb zelf veel lopen kutten, maar als ik op pc1 192.168.6.10 intik, kom ik in de edimax die aan de andere poort hangt.
  woensdag 21 september 2005 @ 20:32:01 #24
107652 Quincy5
Back to the future
pi_30802078
Ik heb nog even voor je op de site van wanadoo gekeken (weinig te vinden) en op gathering.tweakers.net gezocht (worden ook de nodige problemen met de livebox gemeld).

Ik denk dat dit alleen (makkelijk) is op te lossen door beide computers op de router aan te sluiten. Ik ging er vanmiddag te makkelijk vanuit dat een livebox vergelijkbaar is met een gewoon modem.
www.bttf.com
I hate mornings
pi_30809495
Heb het aan het begin gezegd, en het is inderdaad een moden en router in 1.
Wat het vooral complex maakt, zijn de cross-cables. Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt dat je een crosscable nodig hebt van je modem/router naar je pc. En er zit dus ook een crossed cable tussen de livebox en de edimax. Maar straight werkt in sommige gevallen ook, allemaal heel gek.

En ik kan zelf ook best het 1 en ander, maar hiervoor heb ik echt iemand nodig die hier veel verstand van heeft.
  donderdag 22 september 2005 @ 13:59:02 #26
107652 Quincy5
Back to the future
pi_30823073
Ik heb er nog eens over nagedacht en een mogelijkheid is misschien om de range te vergroten waar de ip-adressen in mogen zitten.
Ik heb geen idee of dit gaat werken, maar dit zou je dan moeten doen door overal het subnetmask te veranderen van 255.255.255.0 naar 255.255.0.0

Dit is de laatste mogelijkheid die ik kan bedenken. Als het niet werkt kan ik je alleen nog adviseren beide pc's aan de router te hangen of een ander modem (met ingebouwde wireless router) te kopen, maar dat laatste kan prijzig worden.
www.bttf.com
I hate mornings
pi_30823549
Snap niet wat dat voor verschil zou maken, zowel mijn ip als die van mijn edimax blijven hetzelfde.Ik moet dus simpelweg mijn router op bridgemode krijgen, wat niet lukt.

En anders is het nogsteeds goedkoper om een extra netwerkkaart en netwerkkabel te kopen dan een hele nieuwe modem ofzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')