abonnement Unibet Coolblue
pi_30705976
Ik snap het ffies niet meer... misschien dat jullie nog een oplossing zien.

Situatieschets:
Laatst heb ik een USB2 kaartje (van Sweex... wat kun je verkloten aan 1! chip) in mijn PC gepropt en vanaf dat moment lag mijn hele I/O in puin. PC werd retetraag. Een MP3tje afspelen ging niet meer fatsoenlijk (een MP3tje van 5:30 deed er al stotterend en hakkellend 6 minuten over in Winamp met alles op realtime). Laat staan dat je een DVDtje kon kijken.

Allle drivers lopen vernieuwen... geen resultaat.

Dus USB2 gedisabled... en alles draaide weer vrolijk zoals het hoorde. Maargoed, je sluit geen 250 Gb disk aan op een USB1 poort... tegen de tijd dat je dat ding volgeschreven hebt, ben je bejaard. Dus USB2 is broodnodig.

Ik opzoek naar conflicten. Volgens Windows was alles in orde, maar in apparaatbeheer zag ik dat het een en ander aan IRQ's gedeeld werd. Maar ik kon dat niet handmatig aanpassen. Dus ik de PC weer open gehaald en lopen experimenteren met alle PCI kaarten en sloten en een stapel BIOS-settings. Uiteindelijk zit de USB2-kaart in een PCI slot die (volgens de handleiding) geen IRQ deelt. Windows propt m vervolgens vrolijk op IRQ11... tezamen met de geluidskaart en videokaart. En daar is hij met geen mogelijkheid vanaf te brengen. Reserveer je IRQ-11 in je bios, propt Windows ze alle 3 gebroederlijk op IRQ 5!

Afin, ook geen resultaat... Aangezien ik er nog steeds van overtuigd was dat dit een IRQ probleem kon zijn wilde ik die IRQ's handmatig toewijzen. Maar DAT mag niet van ome Bill. Vinkje is grijs. Ik zoeken op internet en dan kom ik op een pagina die beweert dat ACPI dat tegenhoud en je dat kunt voorkomen door je HAL te vervangen door die van een standaard-pc. Dus ik sloop die hele ACPI ondersteuning uit windows en zie daar... ik kan weer iets afspelen. (Nog niet zoals het hoort, maar 1000x beter).

Maar nu heb ik last van 2 side-effects:
1) Mijn functietoetsen (F1-F12) doen het niet meer met de Logitech driver, de rest wel (ook de multimedia-toetsen). Ook na de installatie van de standaard-driver werken ze wel weer.
2) De PC schakelt zich niet meer zelf uit na het afsluiten (logisch, ik heb z'n energiebeheer (= onderdeel ACPI) de nek omgedraaid)

Nu mijn vraag:
Hoe krijg ik toch USB2 aan de gang zodanig dat het naast ACPI loopt en zonder dat het mijn I/O onderuit schopt?

specs:
Processor: AMD Athlon XP 1600+
Geheugen: 2x 256 Mb Kingston @ 133 Mhz
Mobo: Asus A7V266-E
Video: Asus 8440 (Nvidea Gforce 4400 Ti / 128 Mb)
PCI 1 - vrij (bezet door overhangende Gforce)
PCI 2 - SB-Live (onboard soundcard = disabled)
PCI 3 - 3Com 10/100 Mbit NIC
PCI 4 - Sweex USB2
PCI 5 - vrij (bezet door SB-Live daughterboard)

IDE Promise:
PM - 80 Gb Maxtor - [40 Gb NTFS, 1 Gb Linux Swap, 39 Gb Ext3]
PS - Sony DRU700A DVD+R(W) brander
SM - 20 Gb Maxtor [ReiserFS in LVM]
SS - 20 Gb Maxtor [ReiserFS in LVM]
IDE standard:
PM - Sony DRU 500A DVD+R(W) brander
PS - AOpen DVD-ROM (16x)
SM - disabled
SS - disabled

Verder hangt er nog het een en ander aan wat relevant kan zijn:
- Acer AL1714 (DVI)
- Acer AL1715 (VGA)
- Logitech Cordless Desktop Pro, muis en toetsenbord op PS/2 (via Sitecom 4 poorts KVM switch)
- Logitech MX-1000 muis via USB2 switch.
- Canon Pixma iP4000 via parallel en over het netwerk dmv. van Linksys USB-printserver (PSUS4)
En af en toe:
- 250 Gb Externe drive direct op USB2
- 40 Gb Externe drive via USB2 switch.
- Kingston Datatraveler Elite (512 Mb) [USB2]
- Kingston Datatraveler Migo (2 Gb) [USB2]
- Trekstor (64 Mb - bevat mijn digitale sleutelbos) [USB1]
- Medion 512 Mb MP3-speler. [USB1]


Wie durft??
Ik bedoel, zo moeilijk moet het toch niet zijn om USB2 vlekkeloos aan de gang te krijgen onder Windows? (Onder Linux loopt het prima... dus je zou verwachtten dat Windows er ook geen moeite mee heeft)

[ Bericht 1% gewijzigd door RiDo78 op 18-09-2005 20:24:51 ]
Don't hurry, be crappy!
pi_30706440
Sweex
wat een lol zeg hahahahaha Katja's slipjes
pi_30707135
quote:
Op zondag 18 september 2005 20:24 schreef lolletje het volgende:
Sweex
I know... maar wat kun je aan een USB-controller nu verknallen.... Maar als iemand een ander kaartje heeft waarmee ik even kan testen dan hou ik mij ook aanbevolen.
Don't hurry, be crappy!
pi_30707434
My thoughts either...


Maar imho zijn dit soort dingen niet alleen hardwarematig/ diep in de software op te lossen.

Ook al eens een nieuwe windowsinstall geprobeerd?
pi_30707851
Windows is relatief vers.
Don't hurry, be crappy!
pi_30708097
Relatief?
Of echt daarna geinstalleerd???
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')