abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Admin vrijdag 2 november 2001 @ 11:31:25 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2065519
Ik kan me niet langer inhouden, hier volgt een lofzang op deze schrijver.

geweldige man, geweldige boeken.
Iemand die constant ervoor zorgt dat ik van m'n stoel afrol van het lachen verdient een eigen topic.

Iemand die een Schijfwereld introduceert met zijn eigen wetten en geschiedenis is een genie.
iemand die koffers met voetjes, Goden, de Dood, tovenaars, steden verzint en me zo verschrikkelijk aan het lachen maakt, zelf vleesetende planten kweekt, en pjoeters dingen laat doen waar ze niet voor gemaakt zijn, draag ik bij deze voor, voor de FOK! publieksprijs....


ren, nee vlieg naar de winkel en ga deze boeken lezen

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_2065576
Nog veel beter ga de games spellen
(_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
  vrijdag 2 november 2001 @ 11:40:43 #3
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2065593
Heb je ook zijn andere boeken gelezen? Mijn favoriet is good omens. In samenwerking met Neil Gaiman
GNU Terry Pratchett
  Admin vrijdag 2 november 2001 @ 11:41:37 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2065602
Nope, niet gelezen.

*noteert, zondag naar Donner*

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_2065603
maaierstijd was een grappig boek
pi_2065614
als je de boeken leuk vindt , dan kan je het daarop gebasseerde computer spel ook spelen
  Admin vrijdag 2 november 2001 @ 11:43:33 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2065622
En ik weet weer van geen games af
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 2 november 2001 @ 11:46:20 #8
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2065645
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:41 schreef yvonne het volgende:
Nope, niet gelezen.

*noteert, zondag naar Donner*


Weet niet of het al in het NL is. Ik lees alles in het Engels
GNU Terry Pratchett
  Admin vrijdag 2 november 2001 @ 11:47:14 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2065658
Ik kan ook wel engels lezen hoor
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 2 november 2001 @ 11:51:48 #10
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2065722
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:47 schreef yvonne het volgende:
Ik kan ook wel engels lezen hoor
Daar ben ik van overtuigd. Maar sommige mensen lezen liever Nederlandsch.
Ik moet je wel waarschuwen, het is iets anders dan de Discworld (hoewel er ook stiekem weer dingen terugkomen). Ik heb het twee keer moeten lezen voordat ik het echt begon te waarderen.
GNU Terry Pratchett
pi_2065725
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:43 schreef yvonne het volgende:
En ik weet weer van geen games af
als je terry pratches en discworld leuk vindt , zal ik hem voor je copieren
  Admin vrijdag 2 november 2001 @ 11:52:52 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2065734
Ik geef toe dat ik bij tijden te lui ben om engels te lezen
Maar heb je bij Donner gezien wat ze allemaal van Pratchett hebben?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 2 november 2001 @ 11:53:59 #13
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2065747
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:52 schreef yvonne het volgende:
Ik geef toe dat ik bij tijden te lui ben om engels te lezen
Maar heb je bij Donner gezien wat ze allemaal van Pratchett hebben?
Weet niet wat Donner is. Hier in Utrecht ben ik gedoemd tot Broese
GNU Terry Pratchett
pi_2065769
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:46 schreef Lod het volgende:

[..]

Weet niet of het al in het NL is. Ik lees alles in het Engels


Discworld en Discworld Noir
(_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
  vrijdag 2 november 2001 @ 11:56:43 #15
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2065778
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:55 schreef Quarentine het volgende:

[..]

Discworld en Discworld Noir


Jij bent echt van de spellen? Het is trouwens Discworld I, Discworld II en Discworld Noir
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:12:07 #16
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_2065941
ze hebben zelfs tekenfilms van Discworld op DVD (zoek maar op play.com).
ik lees zelf ook de boeken en heb ook de spellen gespeeld. al moet ik zeggen dat ik Discworld Noir kwa sfeer helemaal niet zo leuk vond als discworld 1 en 2, het leuke van die spellen is dat ze de humor echt erin hebben kunnen verwerken zoals het ook in de boeken is.
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:23:07 #17
6317 Antikal
God is een ramptourist
pi_2066040
Hehehe.. Pratchett is goed. Heb al veel van de discworld serie gelezen, maar Johnny & the Dead en Carpet People zijn ook prima!!!

Ik zou jullie wel willen aanraden ze in het engels te lezen. Een hoop lol gaat in de vertaling verloren.

"That's what Britney Spears said before he died.."
pi_2066226
* Meril vindt de vertalingen van Venugopalan Ittekot (what's in a name?) toch erg goed hoor.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
  vrijdag 2 november 2001 @ 13:10:09 #19
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2066449
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:41 schreef Meril het volgende:
* Meril vindt de vertalingen van Venugopalan Ittekot (what's in a name?) toch erg goed hoor.
Venugopalan Ittekot??? Wie of wat is dat nou weer.
GNU Terry Pratchett
pi_2067147
Venugopalan is de vaste vertaler van de Discworld-serie in Nederland.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_2068051
Iemand nog (Nederlandse) delen dubbel trouwens?
Iemand (te weten niet ik) zoekt namelijk nog deel 5, Betoverkind.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_2068352
In een grijs verleden is er zelfs een game gemaakt voor de ZX Spectrum (The Colour of Magic). Voor de echte verzamelaar dus.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_2068394
Ik vind z'n boeken eigenlijk wel meevallen...

Wel aardig, maar niet geweldig...

pi_2068873
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:23 schreef Antikal het volgende:
Ik zou jullie wel willen aanraden ze in het engels te lezen. Een hoop lol gaat in de vertaling verloren.
Kheb het al eens eerder geschreven; zonde dat je hem in 't engels leest, tenzij je Granny Weatherwax sprekender vind dan Opoe Wedersmeer. Ik vind de laatste nl veel sprekender, simpelweg omdat ik nederlander ben en niet buitengewoon 'into' de engelse taal ben. (das wat anders dan de taal goed beheersen)
De discworld is geweldig vertaalt, de grapjes gaan eerder verloren als je hem als nederlander in het engels gaat lezen.
pi_2068889
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:53 schreef Lod het volgende:

[..]

Weet niet wat Donner is. Hier in Utrecht ben ik gedoemd tot Broese


Donner is een grote boekhandel in Rotterdam. Het is een boekhandel een
* ) boekhandel dus...
pi_2081097
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:41 schreef yvonne het volgende:
Nope, niet gelezen.

*noteert, zondag naar Donner*


En aangezien de naam gisteravond ook nog ter sprake kwam: Good Omens heeft hij samen met Neil Gaiman geschreven.

Voor zover ik weet is er overigens geen Nederlandse vertaling van.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  Admin zondag 4 november 2001 @ 13:29:40 #27
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2081124
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:41 schreef Meril het volgende:
* Meril vindt de vertalingen van Venugopalan Ittekot (what's in a name?) toch erg goed hoor.
Ja, meesterlijk, hoe kom je op zo'n naam
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_2081232
quote:
Op zondag 04 november 2001 13:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

En aangezien de naam gisteravond ook nog ter sprake kwam: Good Omens heeft hij samen met Neil Gaiman geschreven.

Voor zover ik weet is er overigens geen Nederlandse vertaling van.


Er is een Nederlandse vertaling van Good Omens. Het heet Hoge Omens en is uitgebracht bij Het Spectrum.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_2081834
Heb Hoge Omens ooit voor 6 gulden gekocht bij V&D, in de aanbieding dus. Wel een aanrader.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_2081859
quote:
Op zondag 04 november 2001 13:49 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Er is een Nederlandse vertaling van Good Omens. Het heet Hoge Omens en is uitgebracht bij Het Spectrum.


Ah.. Die had ik nog niet gezien dus.... Weet iemand of die vertaling een beetje goed gedaan is? Ik blijf altijd een beetje huiverig om van dit soort boeken de NL vertaling te pakken....
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_2081917
De vertaling is wel aardig, maar je kunt toch beter de Engelse versie lezen. Vooral bij boeken van Pratchet gaan er veel grappen en dubbelzinnigheden verloren in de vertalingen.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_2081960
quote:
Op zondag 04 november 2001 15:34 schreef MissMSX het volgende:
De vertaling is wel aardig, maar je kunt toch beter de Engelse versie lezen. Vooral bij boeken van Pratchet gaan er veel grappen en dubbelzinnigheden verloren in de vertalingen.
Ik ben het helemaal met je eens, en ik heb zelf dan ook alles van Pratchett (en andere Britse en Amerikaanse schrijvers) in het Engels.
Maar een punt wat Fokje aanstipte klopt wel enigszins: Je moet echt meer kennis van de Engelse taal hebben dan je standaard schoolboeken-Engels om de grappen te kunnen begrijpen. Dit ligt bij elke schrijver anders, maar bij Pratchett speelt dat wel degelijk.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_2081978
Ja, Terry Pratchett is al sinds jaren mijn favoriete schrijver. Ik heb alle 4 de spellen (ook Colour Of Magic), maar Discworld 2 werkt niet bij mij omdat ik geen VESA-compatible videokaart heb (en de emulatoren niet werken).

De laatste paar boeken (The Thruth en Thief Of Time) zijn wat serieuzer dan de voorgaande boeken. Sommige fans vinden dit jammer, maar ik vind dat het bijdraagd aan het plot en het verhaal. De grappen die in de verhalen zitten zijn nogsteeds meesterlijk.

Wat ook een leuk boek is, is "Science Of The Discworld", over de paralellen tussen de discworld-wetenschap (magie etc) en onze eigen wetenschap. Boeiend om te lezen als je van wetenschap houdt en ontzettend hilarisch!

Ik zelf lees altijd alle Pratchett-boeken in het Engels, maar ik beheers die taal dan ook bijna net zo goed als Nederlands. Ik zou dus aanraden om de boeken in het Nederlands te leen, tenzij je erg thuis bent in Engelse "puns"etc.

Mijn username komt btw uit de Discworld; personage uit Ëqual Rites oftwel Meidenzeggenschap. Gaat over een meisje (Eskarina) dat tovenaar wil worden en op veel tegenwerking stuit.

  maandag 5 november 2001 @ 09:42:49 #34
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2088594
quote:
Op zondag 04 november 2001 15:41 schreef Esk het volgende:
De laatste paar boeken (The Thruth en Thief Of Time) zijn wat serieuzer dan de voorgaande boeken. Sommige fans vinden dit jammer, maar ik vind dat het bijdraagd aan het plot en het verhaal. De grappen die in de verhalen zitten zijn nogsteeds meesterlijk.
Weet je wat pas jammer is? Ik heb de hele discworld serie in de Corgi pockets. Onlangs is de pocket van The Truth eindelijk in Nederland verkrijgbaar hebben ze de lay-out volledig veranderd! Daar kan ik nou heel boos om worden.
Maar ik ga hem denk ik toch maar kopen.
GNU Terry Pratchett
  maandag 5 november 2001 @ 09:57:34 #35
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_2088687
Pas "the Fifth Elephant" gelezen.. (briljante titel!)

Pratchett is heel cool..
en die kerel die al die kaften voor discworld tekent ook

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
pi_2088707
Good Omens was erg leuk.

De auto van hoofdrolspeler heette "Dick Turpin", "because everywhere I go, I hold up traffic".

Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil.[br][br]I don't believe in your god(s).[br][br]The islam is a hype.
  maandag 5 november 2001 @ 10:04:01 #37
17689 Wodewick
Wome is youw fwiend
pi_2088719
Nutteloos nieuwsfeit: in Engeland staan de boeken van Terry Pratchett al jarenlang nummer 1 in de boekendiefstal top 10

Verder wil ik nog even kwijt dat hij vanaf deel 10 of zo (met de vampier) in mijn ogen een stukje minder interessant is, net alsof hij door zijn inspiratie heen is...

Welease Wogew![br][i]Sir, we have no Roger[/i][br]Well than, welease Wodewick!
  maandag 5 november 2001 @ 10:21:54 #38
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2088722
Heb de Discworld serie voor zover in paperback verschenen compleet + Good Omens + Tourist Guide to Lancre + illustrated screenplay van Wyrd Sisters + The Thief of Time Amerikaanse proefdruk + de drie PC-spellen (Noir nog niet gespeeld).

Ga iedere dag in mijn lunchpauze even kwijlen bij The Last Hero... fantastisch geillustreerd door Paul Kidby! Maar het boek is best groot en zwaar en ik ga het niet de halve werled over slepen in mijn koffer, koop 'm wel als ik terug ben in Nederland.

Overigens, misschien is hier nog niet iedereen op de hoogte van het feit dat vorige week Josh Kirby, de tekenaar van de omslagen van vrijwel alle Discworld paperbacks op 70 jarige leeftijd in zijn slaap is overleden...

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  maandag 5 november 2001 @ 10:24:29 #39
8369 speknek
Another day another slay
pi_2088731
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 18:16 schreef fokje het volgende:
Kheb het al eens eerder geschreven; zonde dat je hem in 't engels leest, tenzij je Granny Weatherwax sprekender vind dan Opoe Wedersmeer. Ik vind de laatste nl veel sprekender, simpelweg omdat ik nederlander ben en niet buitengewoon 'into' de engelse taal ben. (das wat anders dan de taal goed beheersen)
De discworld is geweldig vertaalt, de grapjes gaan eerder verloren als je hem als nederlander in het engels gaat lezen.
Echt niet! Wat stom, er gaan echt een hoop grappen in de vertaling verloren!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 5 november 2001 @ 10:28:55 #40
8369 speknek
Another day another slay
pi_2088771
quote:
Op maandag 05 november 2001 10:21 schreef lizardtattoo het volgende:
Overigens, misschien is hier nog niet iedereen op de hoogte van het feit dat vorige week Josh Kirby, de tekenaar van de omslagen van vrijwel alle Discworld paperbacks op 70 jarige leeftijd in zijn slaap is overleden...
Ehm, nee dus. Jammer.
Alhoewel die omslagen me ook niet zoveel uitmaken. Ik geneer me altijd een beetje als ik zo'n zuurstok boek aan het lezen ben in de trein.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 5 november 2001 @ 10:30:52 #41
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2088785
O ja, ik lees alles in het Engels.
Ik ga echt over mijn nek als ik titels hoor als

Edele dames en heren
Plaagzusters
Zieltonen
Berevaar
Houzee!
Dan heb ik al helemaal geen zin meer om de boeken te lezen...
Opoe Wedersmeer... blergh!

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_2088933
Vooral het deel 'Piramides' (ik dacht deel 7) vind ik erg leuk.

Die kun je zowel in het Nederlands als in het Engels lezen wat de titel betreft

  maandag 5 november 2001 @ 10:50:01 #43
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2088967
quote:
Op zondag 04 november 2001 13:49 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Er is een Nederlandse vertaling van Good Omens. Het heet Hoge Omens en is uitgebracht bij Het Spectrum.


Good Omens wordt op dit moment verfilmd door Terry Gilliam (bekend van Monty Python). De film komt ergens in 2003 uit.
Er is nog niets bekend over de cast...
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  maandag 5 november 2001 @ 11:08:20 #44
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2089084
quote:
Op maandag 05 november 2001 10:02 schreef DemonBox het volgende:
Good Omens was erg leuk.

De auto van hoofdrolspeler heette "Dick Turpin", "because everywhere I go, I hold up traffic".


Weet iemand trouwens hoe dat boek tot stand gekomen is? Hebben ze om de beurt een hoofdstuk geschreven, of in overleg?
Weet iemand trouwens ook wat meer over die Neill Gaiman, is het een comedy-schrijver, fantasy, horror??
En over de talen:
Als je engels niet voldoende is moet je het gewoon in het nederlands lezen. Een boek als 'de drie musketiers' of wat dan ook lees ik ook in het NL, omdat mijn Frans nou niet echt je van het is.
GNU Terry Pratchett
pi_2089283
Sinds wanneer is trouwens het Schijfwereld-forum op www.spectrum.nl in de L-Space verdwenen?
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
  maandag 5 november 2001 @ 11:50:03 #46
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2089439
quote:
Op maandag 05 november 2001 11:08 schreef Lod het volgende:
Weet iemand trouwens hoe dat boek tot stand gekomen is? Hebben ze om de beurt een hoofdstuk geschreven, of in overleg?
Ze hebben beiden stukjes geschreven en elkaars stukken herschreven tot ze tevreden waren. Nu weet geen van beiden meer welk idee van wie was en wie waarop de grootste invloed had... Terry Pratchett zegt hierover:
quote:
"Fredrik Lien:
Terry, how did you and Neil Gaiman work together on Good Omens? Who wrote what?
Terry Pratchett:
Lien ... I did the words, he did the spaces. Mind you, he tells it differently.
en in een ander interview:
quote:
- On the writing of Good Omens.

"Neil and I had known each other since early 1985. Doing it was our idea, not a publisher's deal."

"I think this is an honest account of the process of writing Good Omens. It was fairly easy to keep track of because of the way we sent discs to one another, and because I was Keeper of the Official Master Copy I can say that I wrote a bit over two thirds of Good Omens. However, we were on the phone to each other every day, at least once. If you have an idea during a brainstorming session with another guy, whose idea is it? One guy goes and writes 2,000 words after thirty minutes on the phone, what exactly is the process that's happening?

I did most of the physical writing because:

1) I had to. Neil had to keep Sandman going -- I could take time
off from the DW;

2) One person has to be overall editor, and do all the stitching
and filling and slicing and, as I've said before, it was me by
agreement -- if it had been a graphic novel, it would have been
Neil taking the chair for exactly the same reasons it was me for
a novel;

3) I'm a selfish bastard and tried to write ahead to get to the
good bits before Neil.

Initially, I did most of Adam and the Them and Neil did most of the Four Horsemen, and everything else kind of got done by whoever -- by the end, large sections were being done by a composite creature called Terryandneil, whoever was actually hitting the keys. By agreement, I am allowed to say that Agnes Nutter, her life and death, was completely and utterly mine. And Neil proudly claims responsibility for the maggots. Neil's had a major influence on the opening scenes, me on the ending. In the end, it was this book done by two guys, who shared the money equally and did it for fun and wouldn't do it again for a big clock."

"Yes, the maggot reversal was by me, with a gun to Neil's head (although he understood the reasons, it's just that he likes maggots). There couldn't be blood on Adam's hands, even blood spilled by third parties. No-one should die because he was alive."


quote:
Weet iemand trouwens ook wat meer over die Neill Gaiman, is het een comedy-schrijver, fantasy, horror??
Het is moeilijk te omschrijven, fantasy, fiction maar veel donkerder/duisterder dan Pratchett.
Hij heeft een website http://www.neilgaiman.com
Paar graphic novels, paar comics.

Voor Terry Pratchett is http://www.lspace.org een goed begin, veel bibiografische info, quotes, interviews...

quote:
En over de talen:
Als je engels niet voldoende is moet je het gewoon in het nederlands lezen. Een boek als 'de drie musketiers' of wat dan ook lees ik ook in het NL, omdat mijn Frans nou niet echt je van het is.
Mee eens. Als je maar beseft dat er dingen verloren gaan in de vertaling. Al is die nog zo goed, het origineel is altijd beter en grappiger.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  maandag 5 november 2001 @ 13:18:27 #47
13250 Lod
Sapere aude!
pi_2089849
quote:
Op maandag 05 november 2001 11:50 schreef lizardtattoo het volgende:

[..]

Ze hebben beiden stukjes geschreven en elkaars stukken herschreven tot ze tevreden waren. Nu weet geen van beiden meer welk idee van wie was en wie waarop de grootste invloed had... Terry Pratchett zegt hierover:
[..]

en in een ander interview:
[..]


[..]

Het is moeilijk te omschrijven, fantasy, fiction maar veel donkerder/duisterder dan Pratchett.
Hij heeft een website http://www.neilgaiman.com
Paar graphic novels, paar comics.

Voor Terry Pratchett is http://www.lspace.org een goed begin, veel bibiografische info, quotes, interviews...
[..]

Mee eens. Als je maar beseft dat er dingen verloren gaan in de vertaling. Al is die nog zo goed, het origineel is altijd beter en grappiger.


Wow, meteen een overkill aan informatie maar wel dat gene wat ik zocht. Thanx
GNU Terry Pratchett
pi_2093459
quote:
Op maandag 05 november 2001 10:50 schreef lizardtattoo het volgende:

[..]

Good Omens wordt op dit moment verfilmd door Terry Gilliam (bekend van Monty Python). De film komt ergens in 2003 uit.
Er is nog niets bekend over de cast...


Dat gerucht gaat al jaren, en al jaren is er niets bekend over de cast.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_2093627
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 18:16 schreef fokje het volgende:

[..]

Kheb het al eens eerder geschreven; zonde dat je hem in 't engels leest, tenzij je Granny Weatherwax sprekender vind dan Opoe Wedersmeer. Ik vind de laatste nl veel sprekender, simpelweg omdat ik nederlander ben en niet buitengewoon 'into' de engelse taal ben. (das wat anders dan de taal goed beheersen)
De discworld is geweldig vertaalt, de grapjes gaan eerder verloren als je hem als nederlander in het engels gaat lezen.


Jij mag me opoe noemen hoor!
Maar ik ben het met je eens, er is met de vertaling van Venugopalan Ittekot niks mis.
Intimidation is the crudest form of headology, though
ACWW: 1031-4257-7907 Juice in Wildtown
ACCF: 4855-0328-6610 Niccie in Swoppa
  maandag 5 november 2001 @ 19:33:06 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_2093717
quote:
Op maandag 05 november 2001 11:50 schreef lizardtattoo het volgende:
[On the writing of Good Omes]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Admin vrijdag 9 november 2001 @ 19:04:49 #51
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2136474
Ik wilde ook nog even neuzelen over de vertaling.

Ik heb meerdere boeken van verschillende schrijvers gelezen in het nederlands en engels,
maar ik moet idd zeggen dat de vertaling van Ittekot grandioos is, de man/vrouw doet het beter dan vele collegavertalers.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_2414595
*schop*

En voor diegene die ze nog niet kenden een 'blatant plug' voor de tekenfilmseries van Soul Music en Wyrd Sisters.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  zaterdag 8 december 2001 @ 05:16:36 #53
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2414625
Zo, net The Truth gelezen. Weer een geweldig boek.

Ik ben ooit begonnen met de Nederlandse vertalingen, maar omdat het wachten op de vertalingen me te lang ging duren ben ik maar overgestapt op de originele versies.

De originele versies zijn natuurlijk beter omdat de versies zijn zoals Pratchett ze bedacht heeft, maar als je het Engels niet perfect beheerst gaat toch een hoop langs je heen. En Venugopalan Ittekot is een van de betere vertalers die er rondloopt, volgens mij. (Ergens midden in de serie was er opeens 2 boeken lang een andere vertaler, die was wel behoorlijk slecht).

Nederlanders hebben vaak de neiging om erg elitair te doen als ze de Engelse versie lezen van een boek ipv de vertaalde. Waarom zou je als je een boek leest ter ontspanning en je Engels niet perfect beheerst niet de vertaling lezen?


Wat ik me trouwens wel afvraag is waarom Spectrum opeens halverwege de serie het formaat van de boeken veranderd. Staat erg lelijk in mijn kast, en mede daardoor koop ik nu de Engelse versies.

Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_2415087
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 05:16 schreef Jimmy het volgende:

Wat ik me trouwens wel afvraag is waarom Spectrum opeens halverwege de serie het formaat van de boeken veranderd. Staat erg lelijk in mijn kast, en mede daardoor koop ik nu de Engelse versies.


Dat is het verschil tussen 19,95 en 34,16.
Vanaf volgend jaar gaat de Schijfwereldreeks trouwens over in handen van De Boekerij, maar het formaat zal wel niet veranderen.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_2421253
Idd, dat is waar ik me ook mateloos aan erger; de maat van de boeken is veranderd en aangezien de eerste delen NET in mijn kast pasten doen de nieuwe dat dus net NIET meer en moest ik de hele serie verplaatsen

Mijn moeder gaat eind dit jaar naar engeland en dan neemt de ze hele serie voor me mee in de originele uitvoering; als ze er zijn in de hardcovers . Als je engels niet zo denderend is dat je de engelse versie gelijk kunt lezen, waarom dan niet eerst de nederlandse en daarna de engelse? Dan krijg je de grappen wel goed mee, en je steekt er ook nog wat van op!

De spellen heb ik nog niet maar ga ik denk ik aanschaffen voor de winter - dan heb ik wat te doen in de lange avonden, naast het nogmaals herlezen van de boeken!
(zelfs mijn vriendin leest ze tegenwoordig, en die houdt niet eens van lezen )

A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  zondag 9 december 2001 @ 23:43:42 #56
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2432561
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 22:12 schreef SadKingBilly het volgende:
Mijn moeder gaat eind dit jaar naar engeland en dan neemt de ze hele serie voor me mee in de originele uitvoering; als ze er zijn in de hardcovers . Als je engels niet zo denderend is dat je de engelse versie gelijk kunt lezen, waarom dan niet eerst de nederlandse en daarna de engelse? Dan krijg je de grappen wel goed mee, en je steekt er ook nog wat van op!
Ik heb de laatste paar delen inderdaad bijna allemaal zowel Nederlands als Engels.

Wordt wel een koffer vol trouwens als je ze allemaal wilt hebben.

Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  zondag 9 december 2001 @ 23:56:55 #57
12750 Hrun
Special Obedience
pi_2432751
Helemaal mee eens.

want, zonder Terry Pratchett geen Hrun.

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  maandag 10 december 2001 @ 14:17:41 #58
3766 Maxx
SerieJunkies.nl
pi_2437406
Pratchett is ook een van mijn favoriete schrijvers. Ik heb nog niet alles gelezen. Ik heb er nu een stuk of 10 in het Nederlands gelezen en 2 in het Engels. Ik vind beide goed te verteren. DiscWorld Noir heb ik uitgespeeld en zelf vond ik de humor erg leuk. DiscWorld I & II heb ik maar een klein stukje gespeeld, omdat ik vast liep in de game. Moet ik nog maar eens proberen. Er is ook een MUD van DiscWorld, maar daar liep ik ook in vast
  maandag 10 december 2001 @ 21:14:41 #59
14283 shift
New & Improved
pi_2443178
Ik heb nu zo ongeveer alle Discworld boeken van Pratchett gelezen, en ik raak er een beetje behoorlijk op uitgekeken. Ik heb net 'the truth' uit (ik koop alleen paperback), en die heeft drie weken lang half gelezen op de stapel gelegen, omdat er andere interessante dingen waren.

(Bijvoorbeeld 'American Gods' van Neil Gaiman, en ik ben nu bezig in 'Stardust' van dezelfde schrijver).

Voor de echte verstokte fans heb ik ook nog het adres van Discworld MUD waar ik ook nog bijna een jaar aan versp(ee/i)ld heb:
telnet naar Discworld MUD.

In girum imus nocte et consumimur igni
pi_2451099
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:52 schreef yvonne het volgende:
Ik geef toe dat ik bij tijden te lui ben om engels te lezen
Maar heb je bij Donner gezien wat ze allemaal van Pratchett hebben?
De Donner in Rotterdam heeft volgens mij alles (die hebben echt veeeeeeeeel)
pi_2451128
quote:
Op maandag 10 december 2001 21:14 schreef shift het volgende:
Ik heb nu zo ongeveer alle Discworld boeken van Pratchett gelezen, en ik raak er een beetje behoorlijk op uitgekeken. Ik heb net 'the truth' uit (ik koop alleen paperback), en die heeft drie weken lang half gelezen op de stapel gelegen, omdat er andere interessante dingen waren.

(Bijvoorbeeld 'American Gods' van Neil Gaiman, en ik ben nu bezig in 'Stardust' van dezelfde schrijver).

Voor de echte verstokte fans heb ik ook nog het adres van Discworld MUD waar ik ook nog bijna een jaar aan versp(ee/i)ld heb:
telnet naar Discworld MUD.


Hoeveel Discworldboeken zijn er eigenlijk?
  dinsdag 11 december 2001 @ 14:35:04 #62
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2451170
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:30 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Hoeveel Discworldboeken zijn er eigenlijk?


Volgens mij inmiddels 26.

The Truth is deel 25, de laatste die ik heb gelezen. Daarna is er nog iets met 'Time' in de titel.

Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_2451240
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:30 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Hoeveel Discworldboeken zijn er eigenlijk?


27 echte verhalen, en daarbij nog: 'Science of the Discworld' en 'The Discworld companion'. Verder zijn verschillende verhalen ook als toneelscript uitgegeven (4 stuks) en als comic-variant (3 stuks). 2 zijn er als tekenfilmserie verkrijgbaar, waarvan er 1 ook als 'screenplay' boek verkrijgbaar is. (Soul Music)

Verder zijn er wat 'kaarten' verkrijgbaar: 'The streets of Ankh-Morpork', 'The Discworld mapp', 'A tourist guide to Lancre' en 'Death's domain'.

En dan zijn er nog van 4 jaargangen agenda's beschikbaar, en 'Nanny Oggs cookbook'.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_2451250
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:35 schreef Jimmy het volgende:

[..]

Volgens mij inmiddels 26.

The Truth is deel 25, de laatste die ik heb gelezen. Daarna is er nog iets met 'Time' in de titel.


'Thief of time' is deel 26, 'The amazing Maurice and his educated rodents' is deel 27
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 11 december 2001 @ 14:47:30 #65
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2451283
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

'Thief of time' is deel 26, 'The amazing Maurice and his educated rodents' is deel 27


TAMAHER is toch een kinderboek dat wel op de Discworld speelt, maar niet 'officieel' bij de serie hoort?
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_2451502
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:47 schreef Jimmy het volgende:

[..]

TAMAHER is toch een kinderboek dat wel op de Discworld speelt, maar niet 'officieel' bij de serie hoort?


Ja, op de kaft staat 'A story of Discworld', dus het wordt wat in het midden gelaten. Maar zo blijft het ook een eeuwige discussie of FaustEric nu wel of niet bij de Discworld serie hoort.

Oh.. en zie ik dat ik nog 1 boek vergeten ben: 'The last hero, a Discworld fable'. Heel mooi geillustreerd door Paul Kidby.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 11 december 2001 @ 15:09:13 #67
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_2451545
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 15:05 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Oh.. en zie ik dat ik nog 1 boek vergeten ben: 'The last hero, a Discworld fable'. Heel mooi geillustreerd door Paul Kidby.


Echt heel mooi. Leuk om kado te krijgen (of te geven)
If at first you fail, re-define your objective.
  dinsdag 11 december 2001 @ 15:11:18 #68
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2451567
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 15:05 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Ja, op de kaft staat 'A story of Discworld', dus het wordt wat in het midden gelaten. Maar zo blijft het ook een eeuwige discussie of FaustEric nu wel of niet bij de Discworld serie hoort.


Hmmm, op de engelse uitgave van The Truth staat '25th book'. ALs het de 25e is inclusief FaustEric telt ie mee.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  woensdag 12 december 2001 @ 07:50:27 #69
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2461098
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:42 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
2 zijn er als tekenfilmserie verkrijgbaar, waarvan er 1 ook als 'screenplay' boek verkrijgbaar is. (Soul Music)
Van Wyrd Sisters is er ook een Illustrated Screenplay.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_2461252
Gelezen:

Colour of Magic, Light Fantastic, Equal Rites, Sourcery, Small Gods, Feet of Clay, Guards! Guards!, Last Continent, Reaper Man, Mort, The Truth, F--st Eric en nog een paar geloof ik.

Werelds, een PDA met groot scherm, en Bearshare. Hoewel echte boeken lekkerder lezen. Binnenkort maar eens een uitstapje naar de UK maken. Wat kosten die boeken daar?

[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 12-12-2001 08:51]

  woensdag 12 december 2001 @ 09:12:55 #71
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2461318
quote:
Op woensdag 12 december 2001 08:46 schreef Khadgar het volgende:
Binnenkort maar eens een uitstapje naar de UK maken. Wat kosten die boeken daar?
Paperbacks een pond of zes. Hardback geen idee.
En sorry, ik woon in Nieuw Zeeland, ik doe niet aan Euro's
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_2485788
Maar paperbacks kun je ook in Nederland bij elke zichzelf respecterende boekwinkel kopen...prijs ligt rond de 25 gulden.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
  vrijdag 14 december 2001 @ 14:02:27 #73
19741 Miss_Hiss
Misssss_Hisssss
pi_2486354
ik vind de laatste delen toch minder dan de eerste delen. Het krijgt steeds meer een "Been there done that, need to think of something new and fast"-gevoel als ik een nieuw deel lees.

Mort en FaustEric zijn nog altijd mijn favorieten.

Wanna see how SSsssssnake-like I can be!?
pi_2786372
FaustEric = Eric?

Eric heb ik gelezen, die was best leuk.
The fifth elephant vond ik ook erg sterk.

Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil.[br][br]I don't believe in your god(s).[br][br]The islam is a hype.
  zaterdag 12 januari 2002 @ 23:38:48 #75
13556 PokerFace
Soy un perdedor...
pi_2797354
quote:
Op vrijdag 11 januari 2002 18:50 schreef DemonBox het volgende:
FaustEric = Eric?

Eric heb ik gelezen, die was best leuk.
The fifth elephant vond ik ook erg sterk.


Is hetzelfde, tenminste Faust Eric is het enige boek dat ik ken met Eric in de titel... Als het verhaal op dat van Faust (dat van Marlow(?)) leek dan zal het wel he?

Is de vertaling van Carpe Juglum (Pluk De Strot geloof ik, wat een titel...) trouwens al uit? Poos niet bij Donner geweest, dus...

  zaterdag 12 januari 2002 @ 23:53:17 #76
8369 speknek
Another day another slay
pi_2797443
quote:
Op maandag 10 december 2001 21:14 schreef shift het volgende:
telnet naar Discworld MUD.
De discworld MUD
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 18 augustus 2002 @ 01:01:15 #77
34042 Schmurf
klein maar fijn
pi_5421752
ik vind de schijfwereldboeken echt fantastisch!
de nederlandse vertaler (Venugopalan Ittekot, wat een naam! ) erg goed, maar in het engels zijn ze nog net iets beter

ik heb kort geleden Rollende Prenten gelezen en ik ben nu bezig in Heksen in de Lucht
mijn favoriet is toch wel Dunne Hein

"Anything too stupid to be said is sung. "
  zondag 18 augustus 2002 @ 01:05:41 #78
34042 Schmurf
klein maar fijn
pi_5421789
en volgens mij is FaustEric gewoon Eric
"Anything too stupid to be said is sung. "
  zondag 18 augustus 2002 @ 03:27:54 #79
21380 AEJT
GVD wat vroeg!
pi_5422908
quote:
Op maandag 10 december 2001 21:14 schreef shift het volgende:
Voor de echte verstokte fans heb ik ook nog het adres van Discworld MUD waar ik ook nog bijna een jaar aan versp(ee/i)ld heb:
telnet naar Discworld MUD.
Jammer genoeg hebben ze de MUD totaal verneukt in de laatste 2 jaar
[url=http://www.am-ende.net]Am-Ende![/url][br]Give a man fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.[br][url=http://www.relavation.com/fok/foktools/tools/tool.foktracker.php]Fok/Tweakers Tracker[/url]
  zondag 18 augustus 2002 @ 08:41:36 #80
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_5423592
quote:
Op zondag 18 augustus 2002 01:05 schreef Schmurf het volgende:
en volgens mij is FaustEric gewoon Eric
De Engelse uitgave heeft in ieder geval wel Faust op de kaft... Nederlandse weet ik niet.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_5621282
The luggage en Rincewind blijven mijn favoriete boeken
Just be very quiet... and the evil will go away
pi_5621427
Ik heb een aantal boeken van Pratchett gelezen en ik ben verzot op de voetnoten die hij plaatst. Volledig buiten het verhaal om legt hij hierin wetenschappelijke stellingen en dergelijke zaken op een geniale manier uit.

Tot nu toe vind ik de boeken met DEATH het beste.

aibohphobia ;The fear of palindromes
pi_5621674
Death zit in alle boeken, dus jij vindt ze allemaal leuk

Ik ook

De beste zijn echter de verhalen met granny weatherwax en met de city watch. Geweldig. Anhk-Morpork is echt helemaal mijn stad. Als het ooit nog een keer tot een treffen komt tussen de heksen en de watch, berg je dan maar

Zojuist Jingo uitgelezen en zit nu het prijsje van The last continent te peuteren.

De meeste geweldige grap uit de hele serie, wat mij betreft, is The Gone. Een vuurwapen zo gevaarlijk dat het door het gilde van huurmoordenaars op een geheime plaats is verstopt. Op een gegeven moment wordt het geval echter toch gejat. Op de plaats van het delict ligt alleen nog het kaartje dat eraan hing. Op dat kaartje staan alleen maar "Gone".

Geweldig. Funny on so many levels.

Als je tussen schiedam en dordrecht een trein voorbij hoort lachen, dan ben ik het

pi_5621688
Doe mij maar Vimes. De man is mijn held.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_5621798
Oh als ik mijn pda toch eens zo gek kreeg dat ie "bingely bingely beep" zou zeggen. Zeggen he, niet piepen.

Alhoewel de dood als kerstman ook niet te versmaden is

" HO HO HO, TINY MORTAL "

pi_11148798
Ok, sorry voor de loze kick, maar ik ben net begonnen in The Gods Trilogy (engels) en ik moet zeggen, het is zeer humoristisch. Het bestaat uit Pyramids, Small Gods en Hogfather. Ik moet ook weer eens de spellen installeren.

Zoals een groot man ooit zei: "Are you really that insensitive, or just abusing the fact that I don't hit women?"
  maandag 16 juni 2003 @ 19:11:10 #87
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_11149841
Ik ben door een MUD waar ik speel begonnen met het lezen van Pratchett. Daar hebben we een kleine area in Discworld stijl:
quote:
Dense jungle
And, now, here you are. Jungle surrounds you. It's not nice interesting
open jungle, such as leopard-skin-clad heroes might swing through, but
serious, real jungle, jungle that towers up like solid slabs of greenness,
thorned and barbed, jungle in which every representative of the vegetable
kingdom has really rolled up it's bark and got down to the strenuous
business of outgrowing all competitors. The soil is hardly soil at all,
but dead plants on their way to composthood; water drips from leaf to
leaf, insects whine in the humid, spore laden air, and there is the
terrible breathless silence made by the motors of photosynthesis running
flat out. Any yodelling hero who tries to swing through this lot might as
well take his chances with a bean slicer.
There is a small wooden signpost here.

Other people here:
Arch Wizard Drizzle offers a low cost shoe scuffing service.

read sign

This room description was adapted slightly from a place in a book
called "Eric" by a guy called Terry Pratchett. Go buy his books.
They are good.


Hierdoor heb ik de eerste 9 boeken gekocht. Ik vond ze erg vermakelijk, maar niet om achter elkaar te lezen
pi_17666568
Ik heb dus nog geen boeken van Terry Pratchett gelezen (shame,shame) maar ben pas niet zo lang geleden begonnen met fantasyboeken te lezen. Ik wil nu een boek van hem aanschaffen en sta nu dus te surfen door bol.com en proxis.nl maar het zijn er zóo verschrikkelijk veel dat ik echt niet zou weten welke ik moet kopen en waar ik moet beginnen. Dus mijn vraag: Welk boek(en) van Terry Pratchett MOET ik nou gelezen hebben?
  vrijdag 12 maart 2004 @ 13:52:25 #89
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17666676
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 13:47 schreef faery het volgende:
Ik heb dus nog geen boeken van Terry Pratchett gelezen (shame,shame) maar ben pas niet zo lang geleden begonnen met fantasyboeken te lezen. Ik wil nu een boek van hem aanschaffen en sta nu dus te surfen door bol.com en proxis.nl maar het zijn er zóo verschrikkelijk veel dat ik echt niet zou weten welke ik moet kopen en waar ik moet beginnen. Dus mijn vraag: Welk boek(en) van Terry Pratchett MOET ik nou gelezen hebben?
Allemaal

Tja, beginnen bij het begin wordt meestal aangeraden. Maar in de eerste boeken was Terry duidelijk nog op zoek naar zijn stijl. je zou kunnen beginnen bij Mort of bij Wyrd Sisters. Zelf vind ik Guards! Guards! en de andere Watch-boeken heerlijk lezen.

Oh ja. Lees ze wel in het Engels. De vertaling van Ittokot is bijna perfect, maar je mist toch wat grapjes. (Afgezien daarvan zijn ze in het Engels vaak goedkoper )
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:00:45 #90
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17666854
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 13:47 schreef faery het volgende:
Ik heb dus nog geen boeken van Terry Pratchett gelezen (shame,shame) maar ben pas niet zo lang geleden begonnen met fantasyboeken te lezen. Ik wil nu een boek van hem aanschaffen en sta nu dus te surfen door bol.com en proxis.nl maar het zijn er zóo verschrikkelijk veel dat ik echt niet zou weten welke ik moet kopen en waar ik moet beginnen. Dus mijn vraag: Welk boek(en) van Terry Pratchett MOET ik nou gelezen hebben?
Allemaal, meerdere keren

Maar om te beginnen, tja, da's heel lastig, sommige boeken zijn een vervolg (zelfde personen) op andere delen, andere staan weer los.
Hier stond een plaatje
klik op de link om een plaatje in te laden met de boeken en hun onderlinge verbanden

De verhalen in het groen staan op de website waar dit plaatje vandaan komt, www.lspace.org dé website voor Pratchett, daar vind je ook de paginas waarin alle verwijzingen die hij in zijn boeken verwerkt uitgelegd

De één vind de boeken van de Wacht het best (O-)), anderen weer de heksen, dan heb je nog de serie over Dood of de tovenaars.
De onderste verhaallijn, over de tovenaars, wordt vaak gezien als de minst toegankelijke, de eerste twee boeken zijn zijn eerste en hij moest zijn stijl nog vinden, wil niet zeggen dat ze slecht zijn, integendeel, maar ze zijn gewoon iets...anders.

Het leuke van Pratchett, behalve dat hij goed schrijft, is dat hij ook actief is op internet, heel erg zelfs, en goed benaderbaar, het lijkt wel een echt mens af en toe (zo was hij actief in de nieuwsgroepen over Doom, Tomb Raider, speelt hij fanatiek Thief en is hij natuurlijk in zijn eigen fangroep heel veel aanwezig)

[ Bericht 3% gewijzigd door Dagonet op 12-03-2004 14:11:58 (plaatje duurde best lang om in te laden) ]
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:03:52 #91
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17666906
In dat toegankelijk zijn is hij niet de enige, hoor. Ook Comic Fantasyauteur Tom Holt (zie bv www.tomholt.com en mijn eigen www.abthite.net) is goed benaderbaar.

Witches and Watch boeken zijn het leukst, hoewel ik in de latere delen ook zeer te spreken ben over de Wizards. Met name Ridcully groeit als karakter. Ik kan je ook aanraden om 'The Science of Discworld' te lezen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:16:25 #92
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17667203
Ik heb dus gewoon nog nooit iets van Tom Holt gelezen geloof ik
Ik vind de Watch pas de latere boeken héél erg goed geworden, maar mijn favoriete quote blijft nog altijd uit Reaper Man komen, jij weet vast wel welke L_V

En wat L_V zegt, de originele engelstalige zijn het best, dan mis je geen vertaalfoutjes en ze wisselen niet van formaat en cover. En ze zijn goedkoper wat toch best snel meetelt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:19:47 #93
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667276
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:16 schreef Dagonet het volgende:
Ik heb dus gewoon nog nooit iets van Tom Holt gelezen geloof ik
Kan ik je zeker aanraden. Evenals trouwens Christopher Stasheff en Dan McGirt.

Tom is regelmatig ook te vinden in zijn eigen (alt.books.tom-holt) en andere nieuwsgroepen.
quote:
Ik vind de Watch pas de latere boeken héél erg goed geworden, maar mijn favoriete quote blijft nog altijd uit Reaper Man komen, jij weet vast wel welke L_V
Er zijn er zoveel. Ik heb trouwens de DVDs gekocht van Wyrd Sisters en Soul Music. Christopher Lee als DEATH
quote:
En wat L_V zegt, de originele engelstalige zijn het best, dan mis je geen vertaalfoutjes en ze wisselen niet van formaat en cover. En ze zijn goedkoper wat toch best snel meetelt.
Hoewel de vertalingen van Pratchett op zeer hoog peil staan.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_17667339
Okee dus aan de tekening te zien, zou ik dus het best kunnen beginnen bij Guards! Guards!, Equal Rites of Mort?
Hmm nog maar 3 keuzes over. Maar als ik hoor dat de meesten de Watch serie het leukst vinden. Persoonlijk denk ik dat over de heksen mij meer aanspreek, dus ik denk dat ik dan maar voor Equal Rites moet gaan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:24:10 #95
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667377
Equal Rites is het begin van de Witches boeken. Alleen Granny komt er in voor. Witches Abroad en Lords and Ladies en vooral Wyrd Sisters bevat het samenspel tussen de complete coven Granny, Nanny en Margrat.

Toch kan ik je de Watch boeken zeker aanbevelen. Mijn favoriet is Jingo!.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:24:13 #96
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_17667378
Ik heb al een paar keer met de Discworldboeken in mijn handen gestaan, en steeds heb ik ze toch weer teruggezet...Maar als ik dit zo lees moet ik er toch eens eentje meenemen

Ik dacht trouwens dat The colour of Magic algemeen als het eerste deel wordt beschouwd?
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:26:21 #97
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17667419
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:22 schreef faery het volgende:
Okee dus aan de tekening te zien, zou ik dus het best kunnen beginnen bij Guards! Guards!, Equal Rites of Mort?
Hmm nog maar 3 keuzes over. Maar als ik hoor dat de meesten de Watch serie het leukst vinden. Persoonlijk denk ik dat over de heksen mij meer aanspreek, dus ik denk dat ik dan maar voor Equal Rites moet gaan
Het plaatje geeft ook Amazing Maurice, Pyramids en Moving Pictures als startpunten. Één van zijn beste boeken (mijn mening) is Small Gods en ook heel goed te lezen als startpunt/losstaand verhaal.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:26:52 #98
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667426
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:24 schreef Offy het volgende:
Ik heb al een paar keer met de Discworldboeken in mijn handen gestaan, en steeds heb ik ze toch weer teruggezet...Maar als ik dit zo lees moet ik er toch eens eentje meenemen

Ik dacht trouwens dat The colour of Magic algemeen als het eerste deel wordt beschouwd?
TCoM is het eerste Discworld boek. De serie begint daar. Maar je herkent in de latere delen weinig van de Discworld zoals hij daarin beschreven wordt. Het enige vaste punt is het figuur Rincewind, die in vele latere boeken terugkeert. Terry was in de eerste twee boeken (TCom en The Light Fantastic) duidelijk nog op zoek naar het juiste format. Dat vindt hij eigenlijk al in deel 3 (Equal Rites) en van daar uit ontwikkelt het zich tot bijna perfectie in Jingo! en The Truth.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_17667445
Okee dan ga ik voor guards! guard! ff bestellen... bedankt iig voor de tips!
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:27:51 #100
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17667448
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:24 schreef Offy het volgende:
Ik dacht trouwens dat The colour of Magic algemeen als het eerste deel wordt beschouwd?
Het eerst geschreven boek, maar vanwege de verschillende verhaallijnen zijn er meerdere 'instappunten'
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:27:52 #101
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667449
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:26 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het plaatje geeft ook Amazing Maurice, Pyramids en Moving Pictures als startpunten. Één van zijn beste boeken (mijn mening) is Small Gods en ook heel goed te lezen als startpunt/losstaand verhaal.
Pyramids = . Amazing Maurice is geen echt Discworld boek. Het speelt OP de Discworld, maar heeft een heel andere toon. Moving Pictures is heel lang mijn favoriet geweest.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:29:15 #102
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_17667483
Ah mooi, dan kan ik dus gewoon beginnen in 1 van de betere delen...
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:31:16 #103
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17667539
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Er zijn er zoveel. Ik heb trouwens de DVDs gekocht van Wyrd Sisters en Soul Music. Christopher Lee als DEATH
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:32:05 #104
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667560
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:29 schreef Offy het volgende:
Ah mooi, dan kan ik dus gewoon beginnen in 1 van de betere delen...
Um nee. Alle verhaallijnen hebben een 'eerste deel':

Watch: Guards! Guards!
Witches: Equal Rites of Wyrd Sisters
Wizards: Eigenlijk pas in Sourcery, hoewel al in Eric! en in TCoM en TLF sprake is van Rincewind.

Om de personen te kunnen zien ontwikkelen is beginnen bij het eerste deel het beste. Alsd je in Jingo! begint, heb je geen idee hoe Carrot geworden is tot wat hij dan is. Je moet Carrot de stad zien binnenkomen in Guards! Guards!
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:33:25 #105
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17667592
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Pyramids = .
Heb je enig idee hoe vaak hem (PTerry) gevraagd is wanneer Pteppic weer terug komt? Het antwoord is steevast dat hij het nog niet weet, hij heeft nog geen geschikt verhaal voor hem.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:33:57 #106
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667604
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:31 schreef Dagonet het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi he? Helaas is er van reaper Man geen DVD, hoewel in de intro van Soul MNusic wel stukjes uit Reaper Man worden gevisualiseerd, inclusief de Auditors die hun gesprek hebben, waarin er één zich verspreekt en 'I' zegt in plaats van 'we'.

Terry was zeer te spreken over beide adaptations, trouwens. Ik vraag me af waarom er niet meer zijn...

(Ze zijn te koop op Play.com trouwens )
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:34:45 #107
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667624
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:33 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoe vaak hem (PTerry) gevraagd is wanneer Pteppic weer terug komt? Het antwoord is steevast dat hij het nog niet weet, hij heeft nog geen geschikt verhaal voor hem.
PTerry is trouwens steeds minder in zijn nieuwsgroep. Hij is te bang dat er later gezegd gaat worden: Ja maar dat idee voor dat boek heb je van mij...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  FOK!fotograaf vrijdag 12 maart 2004 @ 14:35:26 #108
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17667641
Ik heb Pratchett gelezen, maar het is gewoon mijn genre niet. Een vriend van me was er ook lyrisch over, dus ach, ik lees wel he. Ik moet toegeven dat zijn schrijfstijl echt erg goed is en zijn woordspelingen zo mogelijk nog beter. Het is alleen mijn genre niet en schrijfkunsten alleen maken helaas geen goed boek voor mij.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:36:21 #109
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_17667662
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Um nee. Alle verhaallijnen hebben een 'eerste deel':

Watch: Guards! Guards!
Witches: Equal Rites of Wyrd Sisters
Wizards: Eigenlijk pas in Sourcery, hoewel al in Eric! en in TCoM en TLF sprake is van Rincewind.

Om de personen te kunnen zien ontwikkelen is beginnen bij het eerste deel het beste. Alsd je in Jingo! begint, heb je geen idee hoe Carrot geworden is tot wat hij dan is. Je moet Carrot de stad zien binnenkomen in Guards! Guards!
Poeh...Okay, Guards!Guards! is it
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:36:43 #110
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667671
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:35 schreef freud het volgende:
Ik heb Pratchett gelezen, maar het is gewoon mijn genre niet. Een vriend van me was er ook lyrisch over, dus ach, ik lees wel he. Ik moet toegeven dat zijn schrijfstijl echt erg goed is en zijn woordspelingen zo mogelijk nog beter. Het is alleen mijn genre niet en schrijfkunsten alleen maken helaas geen goed boek voor mij.
Probeer dan Tom Holt eens. Een ander genre (veel meer mythologie-spoofing) en veel luchtiger dan Pratchett.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:36:48 #111
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17667672
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

PTerry is trouwens steeds minder in zijn nieuwsgroep. Hij is te bang dat er later gezegd gaat worden: Ja maar dat idee voor dat boek heb je van mij...
Alweer? Hij is al een tijd eerder weggeweest en bleef toen weg uit ABP. Hij is nog wel in Thief te vinden
Gezeik trouwens, laat mensen dan wegblijven, maar ja, dat heb je met usenet.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:37:30 #112
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667687
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:36 schreef Offy het volgende:

[..]

Poeh...Okay, Guards!Guards! is it
Laat even weten wat je ervan vond. Overigens wordt Vimes in de latere delen veel beter dan hij in Guards! Guards! al is.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:38:15 #113
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17667699
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:36 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Alweer? Hij is al een tijd eerder weggeweest en bleef toen weg uit ABP. Hij is nog wel in Thief te vinden
Gezeik trouwens, laat mensen dan wegblijven, maar ja, dat heb je met usenet.
Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Overigens lees ik zelf ABP en AFP niet meer. Veel te veel geneuzel.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:53:49 #114
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17668072
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Overigens lees ik zelf ABP en AFP niet meer. Veel te veel geneuzel.
Ik dus ook al een tijdje niet, zoek af en toe op google naar pratchett's reacties. Ze zijn me te tag-obsessed.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:56:57 #115
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_17668136
quote:
Op vrijdag 2 november 2001 14:27 schreef Meril het volgende:
Venugopalan is de vaste vertaler van de Discworld-serie in Nederland.
Dan moeten we die eens sniperen , heiligschennis om die boeken te gaan zitten vertalen

Mijn maaginhoud kwam bijna naar buiten toen ik in de opening post 'schijfwereld' las.(heb gewoon moeite met tikken van 't woord)
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_17689343
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 14:56 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Dan moeten we die eens sniperen , heiligschennis om die boeken te gaan zitten vertalen

Mijn maaginhoud kwam bijna naar buiten toen ik in de opening post 'schijfwereld' las.(heb gewoon moeite met tikken van 't woord)
De vertaling is niet zo slecht, ik heb de eerste paar boeken in het Nederlands gelezen en pas daarna overgestapt naar engels wat vele malen beter is. Humor is nou eenmaaal moeilijk te vertalen.
pi_17730478
De engelse boeken zijn zeker beter, maar af en toe is het fijn om tussen de grote hoeveelheid engelse studie literatuur een nederlands boek te lezen. Ik heb ze in het Engels en Nederlands gelezen, alleen door Carpet People kwam ik niet heen. Mijn favoriet is zonder twijfels Good Omens (samen met Neil Gainman, deze staat al jaren op het lijstje van Terry Gilliam om verfilmt te worden, als dit ooit doorgaat ben ik er zeer benieuwd naar ), en aan de vreselijk belachelijk naam van de vertaler van de Discworld series heb ik mijn username ontleend.
  maandag 15 maart 2004 @ 14:30:39 #118
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17730545
quote:
Op maandag 15 maart 2004 14:27 schreef Venugopalan het volgende:
De engelse boeken zijn zeker beter, maar af en toe is het fijn om tussen de grote hoeveelheid engelse studie literatuur een nederlands boek te lezen. Ik heb ze in het Engels en Nederlands gelezen, alleen door Carpet People kwam ik niet heen. Mijn favoriet is zonder twijfels Good Omens (samen met Neil Gainman, deze staat al jaren op het lijstje van Terry Gilliam om verfilmt te worden, als dit ooit doorgaat ben ik er zeer benieuwd naar ), en aan de vreselijk belachelijk naam van de vertaler van de Discworld series heb ik mijn username ontleend.
Venugopalan Ittekot.. LOL. IK heb me altijd afgevraagd of die naam echt is, maar hij (zij?) schijnt zelf ook te schrijven..

Heb je de Bromeliad ook gelezen? Truckers, Diggers en Wings? En de Johnny Maxwell boeken? En Strata? En The Dark Side of the Sun? En The Unaldulterated Cat? En The Amazing Maurice and his Educated Rodents? Ik wacht met smart op de paperback van Monstruous Regiment.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_17733485
quote:
Op maandag 15 maart 2004 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Venugopalan Ittekot.. LOL. IK heb me altijd afgevraagd of die naam echt is, maar hij (zij?) schijnt zelf ook te schrijven..

Heb je de Bromeliad ook gelezen? Truckers, Diggers en Wings? En de Johnny Maxwell boeken? En Strata? En The Dark Side of the Sun? En The Unaldulterated Cat? En The Amazing Maurice and his Educated Rodents? Ik wacht met smart op de paperback van Monstruous Regiment.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat zo'n naam niet echt kan zijn. Nee, die andere heb ik (nog) niet gelezen, ik heb nog een berg Pratchett boeken te gaan, gelukkig.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:35:20 #120
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17756083
Toch schijnt Ittekot de echte naam te zijn.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_17767700
dan hou je zeker ook van "hitchhiker's guide to the galaxy" van douglas adams.
  woensdag 17 maart 2004 @ 07:53:15 #122
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17769692
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 00:51 schreef chiyo het volgende:
dan hou je zeker ook van "hitchhiker's guide to the galaxy" van douglas adams.
Uiteraard. En van Tom Holt. En van Christopher Stasheff. En van Robert Rankin. En van Dan McGirt. En van John DeChancie. En van David Eddings.

Je zegt het op een toon van "Als je zo gestoord bent, dan zul je ook wel..."
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 17 maart 2004 @ 08:03:27 #123
13250 Lod
Sapere aude!
pi_17769727
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 07:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Uiteraard.
Zo uiteraard is het niet. Terry Pratchett behoort toch echt tot mijn top 1 van schrijvers, maar de Hitchhiker heb ik toch vrij snel weer weggelegd. De rest van de namen zegt mij niets maar als het hetzelfde genre is ga ik ze eens proberen bij de bieb.

Weet iemand wanneer de volgende paperback uit gaat komen? Ik heb bij Broese in Utrecht al wel een aantal hardcover boeken uit zien komen. Dus er liggen een aantal in het verschiet hoop ik anders is mijn collectie weer niet compleet .
GNU Terry Pratchett
  woensdag 17 maart 2004 @ 08:04:43 #124
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17769730
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 08:03 schreef Lod het volgende:

[..]

Zo uiteraard is het niet. Terry Pratchett behoort toch echt tot mijn top 1 van schrijvers, maar de Hitchhiker heb ik toch vrij snel weer weggelegd. De rest van de namen zegt mij niets maar als het hetzelfde genre is ga ik ze eens proberen bij de bieb.

Weet iemand wanneer de volgende paperback uit gaat komen? Ik heb bij Broese in Utrecht al wel een aantal hardcover boeken uit zien komen. Dus er liggen een aantal in het verschiet hoop ik anders is mijn collectie weer niet compleet .
De eerstvolgende paperback is 'Monstruous Regiment' en als ik het goed heb komt die in mei uit.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 19 maart 2004 @ 09:39:39 #125
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_17818367
Zo snel al? Die komt is toch pas in oktober uitgekomen, pas na een jaar komt 'ie dan ook in paperback, ik verwacht die dus pas eind van dit jaar.
The Wee Free Men komt in ieder geval wel eind april, begin mei in paperback.

Nieuwe hardback is A Hat Full of Sky (ook eind april/mei dus over een jaar pas de paperback-editie).
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  vrijdag 19 maart 2004 @ 09:44:06 #126
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17818424
Oh ja, WFM is eerst Ik hou dat niet zo bij. Ik kijk om de zoveel tijd even op whsmith.co.uk om te kijken wat er in PB te krijgen is en verder zie ik het wel
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:45:19 #127
13250 Lod
Sapere aude!
pi_17821871
Heb ik het trouwens goed begrepen dat de Wee Free Man geen 'echte' discworld aflevering is maar meer bedoeld als kinderboek zoals Maurice?
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:46:39 #128
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17821908
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:45 schreef Lod het volgende:
Heb ik het trouwens goed begrepen dat de Wee Free Man geen 'echte' discworld aflevering is maar meer bedoeld als kinderboek zoals Maurice?
Yep. Net als Monstruous Regiment en A Hat full of Sky
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 19 maart 2004 @ 18:03:17 #129
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17829603
L_V, het is vaker voorgekomen dat de boeken eerder in NL uitkomen dan in de UK
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 20 maart 2004 @ 17:42:37 #130
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17848681
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 18:03 schreef Dagonet het volgende:
L_V, het is vaker voorgekomen dat de boeken eerder in NL uitkomen dan in de UK
Forget it maar rustig als het gaat om Pratchett.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 20 maart 2004 @ 18:21:26 #131
89625 Luggage
Homicidal Travel Accessory
pi_17849423
Small Gods!

zelf in 97 (na't spelen van discworld 1) begonnen met lezen (en kopen) in het nederlands.. soms koop ik ze ook nog in 't engels. (de echt meesterlijke, zoals SMALL GODS)
De nederlandse uitgave is op het moment bij "de dief van tijd" waarin pratchett zich gelukkig hersteld van een in mijn ogen minder boek "de waarheid". Op zich lopen we hier dus niet eens zoveel achter. En natuurlijk mis je wat puns en wat sfeer als je ze in't nederlands leest, maar goed.. ik zou deze boeken sowieso meerdere keren lezen...

ts: hulde!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it. -- (Terry Pratchett, Diggers)
  zaterdag 20 maart 2004 @ 18:24:34 #132
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17849486
Um, Luggage, ik raad je toch aan om af te stappen van de nederlandse titels. Hoe goed de vertalingen van Ittekot ook zijn, de titels doen pijn aan mijn ogen af en toe.

Overigens ben ik het niet met je eens. IK vind The Truth beter dan Thief of Time, maar eigenlijk vind ik de sjeu er al een beetje af sinds Carpe Jugulum (Pluk de Strot). Hij wil er teveel diepgang in brengen en dat haalt een beetje de lol eraf. De eerdere boeken waren zo goed vanwege hun simpele oppervlakkigheid.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 20 maart 2004 @ 18:44:10 #133
89625 Luggage
Homicidal Travel Accessory
pi_17849826
misschien moet ik the truth dan maar eens in het engels gaan lezen
maar wat vind je dan bv van small gods? (je weet dat ik boos word als je'm gaat afkraken )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it. -- (Terry Pratchett, Diggers)
  zaterdag 20 maart 2004 @ 19:10:56 #134
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17850249
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 18:44 schreef Luggage het volgende:
misschien moet ik the truth dan maar eens in het engels gaan lezen
maar wat vind je dan bv van small gods? (je weet dat ik boos word als je'm gaat afkraken )
Da's dan heel jammer, maar ik vind het drie keer niks. Vlakke karakters, Vorbis komt niet echt uit de verf en eigenlijk is de enige leuke persoon in het hele boek OM als hij een schildpad is. Dan heeft ie de beste teksten.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 21 maart 2004 @ 10:49:32 #135
13250 Lod
Sapere aude!
pi_17862703
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 18:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens ben ik het niet met je eens. IK vind The Truth beter dan Thief of Time, maar eigenlijk vind ik de sjeu er al een beetje af sinds Carpe Jugulum (Pluk de Strot). Hij wil er teveel diepgang in brengen en dat haalt een beetje de lol eraf. De eerdere boeken waren zo goed vanwege hun simpele oppervlakkigheid.
In de wat latere werken tot The Truth vond ik hem ook wat minder worden. Maar met Thief of Time en helemaal Nightwatch vind ik hem stukken beter, misschien juist door de diepere gang.
Nightwatch staat nu toch op een goede 2 plaats (achter Good Omens) van, mijns insziens, zijn beste boeken.
GNU Terry Pratchett
  zondag 21 maart 2004 @ 21:09:37 #136
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_17874095
*concurs*
ik vind zijn nieuwere boeken allemaal wat minder, niet meer zo fris. ik zou bijna willen zeggen dat 'he has jumped the shark' (voor info zie google). The thief of time vond ik nog wel leuk, maar the truth, night watch en carpe jugulem zijn niet leuk. Als je zijn eerdere boeken nog niet hebt gelezen dan zijn de guard boeken natuurlijk fantastisch . Detritus, Carrot, Vimes, Nobby zijn stuk voor stuk fantastisch (vooral men at arms en Jingo vond ik hilaries).
Widening the bell curve.. one step at a time
  zondag 21 maart 2004 @ 21:17:29 #137
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17874310
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 17:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Forget it maar rustig als het gaat om Pratchett.


ja, ik heb een ziekelijk geheugen voor dit soort dingen
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 21 maart 2004 @ 21:23:58 #138
13250 Lod
Sapere aude!
pi_17874503
Zijn laatste boeken zijn inderdaad anders. Meer serieus misschien. Kon je vroeger nog wel eens hard op lachen, het zijn nu meer goed gevonden rake observaties. Ik vind ze daarom niet minder goed, integendeel. Maar dat is allemaal kwestie van smaak.

Zou de verandering misschien komen omdat hij ook wat ouder wordt? Het scheelt al gauw 20 jaar met zijn eerdere boeken. En als je ouder wordt word je toch snel wat melancholiser enzo.
GNU Terry Pratchett
  maandag 22 maart 2004 @ 08:15:10 #139
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17881039
quote:
Op zondag 21 maart 2004 10:49 schreef Lod het volgende:

[..]

In de wat latere werken tot The Truth vond ik hem ook wat minder worden. Maar met Thief of Time en helemaal Nightwatch vind ik hem stukken beter, misschien juist door de diepere gang.
Nightwatch staat nu toch op een goede 2 plaats (achter Good Omens) van, mijns insziens, zijn beste boeken.
Nightwatch is inderdaad een opleving. Maar Nightwatch heeft Vimes en Vimes kan met gemak in zijn eentje en boek dragen. The Last Hero vind ik ook fantastisch. Maar Thief of Time vind ik dus echt niks. Is ook (samen met Carpe Jugulum) het boek wat ik maar één keer gelezen heb. Er zitten leuke dingen in, natuurlijk... The fifth rider of the Apocalypse, who left before they became famous...

Maar de figuur van de klokkenmaker doet me net een beetje tevel denken aan Teatime (Te-ah-ti-me) uit Hogfather om nog te kunnen boeien.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 22 maart 2004 @ 08:18:17 #140
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17881059
quote:
Op zondag 21 maart 2004 21:23 schreef Lod het volgende:
Zijn laatste boeken zijn inderdaad anders. Meer serieus misschien. Kon je vroeger nog wel eens hard op lachen, het zijn nu meer goed gevonden rake observaties. Ik vind ze daarom niet minder goed, integendeel. Maar dat is allemaal kwestie van smaak.

Zou de verandering misschien komen omdat hij ook wat ouder wordt? Het scheelt al gauw 20 jaar met zijn eerdere boeken. En als je ouder wordt word je toch snel wat melancholiser enzo.
Mwah. Ik denk ook dat het komt doordat hij zichzelf aan het vastschrijven is. Dingen als de Clacks maken bepaalde plotwendingen overbodig, de Watch draait nu te geolied om nog leuk te zijn en Rincewind is ook wel uitgemolken. Ankh-Morpork gaat teveel op Londen lijken, eigenlijk...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_17898206
Ik wilde dus aan een boek van Terry Pratchett beginnen. Ik helemaal schemaatje kijken met welke boeken ik het beste kon beginnen. Dus hop, ik naar de Haagsche bibliotheek en ga eerst kijken bij Nederlands. En ja hoor en hele volle rij met boeken van de heer Pratchett. Maarja de woorden ''in de nederlandse vertaling gaan de grappen verloren'' doemden in mijn hoofd op. Dus ik naar de engelse boeken, kijken bij Terry Pratchett, en ja hoor 2 hele boeken. Niet veel dus, en er stonden dus ook geen van de titels bij die ik me kon herinneren als startboek. Dus heb ik maar maskerade genomen want die leek me het leuks. Maarja kom ik thuis, blijkt dus dat ik bijna het laaste boek van de Heksen-serie heb gehuurd.
Maarja, ik ben begonnen en tot nu toe bevalt het me erg goed. Leuke grappen gebruikt hij! Aleen jammer dat ik nu middenin een serie begonnen ben.
  maandag 22 maart 2004 @ 21:21:07 #142
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17898302
Dat valt best mee hoor. Het enige wat je mist is de onderlinge verhouding tussen de heksen. Maskerade is in dat opzicht net wel een gelukkige keus, omdat het de grens is tussen de Magrat/Agnes factor in de coven. En Granny en Nanny reageren in alle boeken zo op elkaar, dus daar heb je weinig achtergrond voor nodig..
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_18431274
quote:
Op maandag 15 maart 2004 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Venugopalan Ittekot.. LOL. IK heb me altijd afgevraagd of die naam echt is, maar hij (zij?) schijnt zelf ook te schrijven..
Naam is niet echt. In The Discworld Companion (1e editie, dus circa halverwege de serie) staat ook een stukje over de vertalers. En daar wordt de echte naam van de nederlandse vertaler genoemd. Overigens was Terry Pratchett in dat stukje zelf best lovend over de Venugopalan Ittekot.

De vertalingen vind ikzelf erg goed, en meestal lees ik fantasy liever in het engels. Om al de grappen in het engels te kunnen volgen is mijn engels iha niet goed geneog.
Wat ik in de vertaling wel jammer vind, is dat soms iets teveel dingen vertaald worden. In Soul Music bv. al die titels van liedjes, moet je ze weer terugvertalen om te begrijpen over welk liedje het gaat.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 14 april 2004 @ 23:51:54 #144
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18431439
Wel goed gevonden is bijv. knaagdieren-die-aardmannetjes nadoen (eekhoorn-gnomie -> economie)
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 15 april 2004 @ 08:24:29 #145
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18436324
quote:
Op woensdag 14 april 2004 23:51 schreef Dagonet het volgende:
Wel goed gevonden is bijv. knaagdieren-die-aardmannetjes nadoen (eekhoorn-gnomie -> economie)
boomknaagdieren...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 16 april 2004 @ 01:28:59 #146
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18458791
quote:
Op donderdag 15 april 2004 08:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

boomknaagdieren...
het is lang geleden, is één van de twee die ik in het Nederlands heb en in het Engels.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 16 april 2004 @ 08:50:14 #147
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18461488
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 01:28 schreef Dagonet het volgende:

[..]

het is lang geleden, is één van de twee die ik in het Nederlands heb en in het Engels.
Het was de eerste die ik kocht (in het NL) en de laatste die ik in het Engels heb gekocht.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 19 juli 2004 @ 15:47:24 #148
13250 Lod
Sapere aude!
pi_20723039
Zo juist "Wee Free Man" gelezen. Ik vond het zeker niet onaardig ook al is het geen boek uit de Discworld-serie. Er kwamen gelukkig wel weer de nodige figuren uit terug.
Vond de Nac Mac Feegle iets beter te verstaan vergeleken met voorgaande optredens. Dat zal wel bewust gedaan zijn.
Kreeg een beetje de indruk dat de hoofdrolspeelster een soort Granny Weatherwax aftreksel was.

edit: even een naampje verkeerd geschreven . Hoop dat ze me het niet kwalijk nemen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Lod op 19-07-2004 15:57:18 ]
GNU Terry Pratchett
  maandag 19 juli 2004 @ 15:50:18 #149
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20723109
quote:
Op maandag 19 juli 2004 15:47 schreef Lod het volgende:
Zo juist "Wee Free Man" gelezen. Ik vond het zeker niet onaardig ook al is het geen boek uit de Discworld-serie. Er kwamen gelukkig wel weer de nodige figuren uit terug.
Vond de Mac Nac Feeble iets beter te verstaan vergeleken met voorgaande optredens. Dat zal wel bewust gedaan zijn.
Kreeg een beetje de indruk dat de hoofdrolspeelster een soort Granny Weatherwax aftreksel was.
Nac mac FeeGle..

En ze is inderdaad een soort jonge Granny. Dat blijkt eigenlijk al aan het eind. In 'Hat Full of Sky' schijnt het nog duidelijker te worden...

[ Bericht 2% gewijzigd door Lord_Vetinari op 19-07-2004 16:14:46 ]
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20723236
Ik heb een jaartje geleden alle (vertaalde) omnibussen gevonden op het boekenfestijn voor maar een paar euro per stuk. Aanrader als je de serie in één keer wilt hebben. Faust/Erik is één van mijn favorieten.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  maandag 19 juli 2004 @ 15:59:29 #151
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20723310
quote:
Op maandag 19 juli 2004 15:47 schreef Lod het volgende:

edit: even een naampje verkeerd geschreven . Hoop dat ze me het niet kwalijk nemen.
Nu de titel nog...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 19 juli 2004 @ 16:00:28 #152
13250 Lod
Sapere aude!
pi_20723334
quote:
Op maandag 19 juli 2004 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nu de titel nog...
Dus.... ik moet ook niet posten en werken tegelijk
GNU Terry Pratchett
pi_20723450
Ik heb nog nooit iets van Pratchett gelezen, terwijl ik toch erg graag fantasy lees. (De covers stonden me nooit aan. . Jaja, never judge a book.... )

Maar zo te zien moet ik er toch maar eens aan beginnen. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  maandag 19 juli 2004 @ 16:08:58 #154
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20723529
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:05 schreef MUUS het volgende:
Ik heb nog nooit iets van Pratchett gelezen, terwijl ik toch erg graag fantasy lees. (De covers stonden me nooit aan. . Jaja, never judge a book.... )

Maar zo te zien moet ik er toch maar eens aan beginnen. .


Definitely....

En de covers stonden je niet aan? De beroemde covers van de helaas overleden en betreurde Josh Kirby? Geniaal in hun drukte....

Als je slechte covers wilt zien, moet je de Amerikaanse uitgaven eens bekijken. DAT zijn slechte covers...

Overigens, MUUS, als TRU-mod kan ik je ook 'The Science of Discworld' aanbevelen...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20723937
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]



Definitely....

En de covers stonden je niet aan? De beroemde covers van de helaas overleden en betreurde Josh Kirby? Geniaal in hun drukte....

Als je slechte covers wilt zien, moet je de Amerikaanse uitgaven eens bekijken. DAT zijn slechte covers...
En daar heb je wel gelijk in. .
quote:
Overigens, MUUS, als TRU-mod kan ik je ook 'The Science of Discworld' aanbevelen...
Ik heb de titel meteen genoteerd. Dank je wel. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  maandag 19 juli 2004 @ 16:56:27 #156
13250 Lod
Sapere aude!
pi_20724561
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En de covers stonden je niet aan? De beroemde covers van de helaas overleden en betreurde Josh Kirby? Geniaal in hun drukte....
Wilde eerst The Truth en de Thief of Time niet kopen omdat het geen Kirby covers waren . Wist toen nog niet dat hij er niet meer was.
quote:
Overigens, MUUS, als TRU-mod kan ik je ook 'The Science of Discworld' aanbevelen...
Deel 1 gaat toch meer over het ontstaan van de aarde en deel 2 over het ontstaan, ontwikkeling van de mens? Denk ik dat voor de TRU deel 2 meer geschikt is.

En als we het toch over het verkeerd onthouden van namen hebben. Ik lees altijd Lord Veterinari, zal wel een beroepsdeformatie zijn.
GNU Terry Pratchett
pi_20726444
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

De beroemde covers van de helaas overleden en betreurde Josh Kirby?...
Nou ja, niet om lullig te doen maar wat mij aan Josh Kirby betreurde was het feit dat hij covers tekende.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  maandag 19 juli 2004 @ 19:03:27 #158
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20727470
quote:
Op maandag 19 juli 2004 16:56 schreef Lod het volgende:

Deel 1 gaat toch meer over het ontstaan van de aarde en deel 2 over het ontstaan, ontwikkeling van de mens? Denk ik dat voor de TRU deel 2 meer geschikt is.
Nee, Deel 2 is meer voor WFL-mods. In deel 1 wordt nogal geschopt tegen de gevestigde ideeën over het ontstaan van de wereld en zo. Ik vond 1 overigens leuker dan 2.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20727497
'Lies for children.' Briljant concept in de wereld van de educatie.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  maandag 19 juli 2004 @ 20:27:20 #160
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20729261
quote:
Op maandag 19 juli 2004 19:04 schreef Karboenkeltje het volgende:
'Lies for children.' Briljant concept in de wereld van de educatie.
"This was what Hex thought of as 'Lies to Wizards' "

En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:05:06 #161
55260 Rayyvin
Back again
pi_20743819
Heb gister De Dief van Tijd uitgelezen (Nederlandse Versie). Het was een topverhaal.
Pratchett is en blijft (voor mij) de onbetwiste meester.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:07:11 #162
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20743867
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:05 schreef Rayyvin het volgende:
Heb gister De Dief van Tijd uitgelezen (Nederlandse Versie). Het was een topverhaal.
Pratchett is en blijft (voor mij) de onbetwiste meester.
En moet je nagaan, dat het boek in het Engels zelfs nog leuker is

"De Dief van Tijd" <huiver en walg>
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20743930
Ik ben gisteren eens wat gaan rondsnuffelen op internet, maar ik zie door de boeken het bos niet meer. Ik weet niet in welk boek ik moet beginnen. .

Heeft iemand een aanrader? . In het engels graag, want van vertalingen krijg ik jeuk. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:11:35 #164
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20743969
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:10 schreef MUUS het volgende:
Ik ben gisteren eens wat gaan rondsnuffelen op internet, maar ik zie door de boeken het bos niet meer. Ik weet niet in welk boek ik moet beginnen. .

Heeft iemand een aanrader? . In het engels graag, want van vertalingen krijg ik jeuk. .
Er is een serie, die gewoon min of meer genummerd is. Ik zal eens opzoeken hoe het eerste deel heet.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:18:33 #165
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20744114
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:10 schreef MUUS het volgende:
Ik ben gisteren eens wat gaan rondsnuffelen op internet, maar ik zie door de boeken het bos niet meer. Ik weet niet in welk boek ik moet beginnen. .

Heeft iemand een aanrader? . In het engels graag, want van vertalingen krijg ik jeuk. .
Staat vast al ergens in dit topic, maar goed...

Je kunt gewoon bij deel 1 beginnen (The Colour of Magic), maar die zijn minder leuk, gewoon omdat hij het genre nog in zijn vingers moest krijgen. Dan kun je ervoor kiezen één van de rode draad series te nemen (Witches, Watch of Wizards).

Mijn favoriet is de Watch serie, en dan begin je met Guards! Guards! (Watch heeft de meeste interactie met Lord Vetinari, vandaar mijn voorkeur )

Wil je Witches, dan heb je 2 keuzes om te beginnen: Equal Rites, waarin Granny opduikt, maar niet echt de hoofdpersoon is of Wyrd Sisters waarin de witches coven in volle glorie aanwezig is.

Wizards? Kan ook. Dan zou je echt bij deel 1 kunnen beginnen, waarin Rincewind (de rode draad qua tovenaars) opduikt. De uitgekristalliseerde Universiteit (Wizards leven en werken in Unseen University) is eigenlijk pas compleet in Moving Pictures.

Dan zijn er nog diverse losse delen, waarin types van allerlei pluimages de hoofdrol spelen, maar waarin zijdelings altijd wel één van de vaste groepen een rol speelt. Zo is er The Truth, wat zich wel afspeelt in Ankh-Morpork, maar waarin de Watch en de Wizards slechts bijrollen hebben en je feitelijk van buiten tegen die groepen aankijkt, in plaats van van binnenuit, zoals in de series.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:32:33 #166
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20744390
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Dan zijn er nog diverse losse delen, waarin types van allerlei pluimages de hoofdrol spelen, maar waarin zijdelings altijd wel één van de vaste groepen een rol speelt. Zo is er The Truth, wat zich wel afspeelt in Ankh-Morpork, maar waarin de Watch en de Wizards slechts bijrollen hebben en je feitelijk van buiten tegen die groepen aankijkt, in plaats van van binnenuit, zoals in de series.
En een goed voorbeeld hiervan is de nieuwste Discworld:

Going Postal

Moist von Lipwig was a con artist and a fraud and a man faced with a life choice: be hanged, or put Ankh-Morpork's ailing postal service back on its feet. It was a tough decision. But he's got to see that the mail gets though, come rain, hail, sleet, dogs, the Post Office Workers Friendly and Benevolent Society, the evil chairman of the Grand Trunk Semaphore Company, and a midnight killer. Getting a date with Adora Bell Dearheart would be nice, too. Maybe it'll take a criminal to succeed where honest men have failed, or maybe it's a death sentence either way. Or perhaps there's a shot at redemption in the mad world of the mail, waiting for a man who's prepared to push the envelope...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20744559
Super, Lord_Vetinari, dank je voor de moeite! .

Ik ga meteen op zoek!
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:44:35 #168
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20744677
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:39 schreef MUUS het volgende:
Super, Lord_Vetinari, dank je voor de moeite! .

Ik ga meteen op zoek!
No prob. Ik kan je trouwens aanraden op buitenlandse boekensites te kijken. Daar zijn ze vaak eerder te krijgen dan in NL. www.andromedabookshop.co.uk bijvoorbeeld of www.whsmith.co.uk.

En als je Pratchett leuk vindt, kijk dan ook eens naar de boeken van Tom Holt. Minstens net zo leuk en Tom zelf is ook een aardige vent Zie mijn sig...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 20 juli 2004 @ 22:32:37 #169
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20752983
http://www.nl.lspace.org/(...)ide-colour-v1-21.gif

Die kan je even bekijken MUUS; de verhalen in het groen staan op de website waar dit plaatje vandaan komt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 22:38:33 #170
8369 speknek
Another day another slay
pi_20753092
Ik vind persoonlijk de Rincewind boeken toch het leukst, maar ik denk dat je idd het beste met Guards Guards! kunt beginnen, heb je gelijk een uitgebreide introductie van Ankh-Morpork..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 22:47:18 #171
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20753261
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 22:38 schreef speknek het volgende:
Ik vind persoonlijk de Rincewind boeken toch het leukst, maar ik denk dat je idd het beste met Guards Guards! kunt beginnen, heb je gelijk een uitgebreide introductie van Ankh-Morpork..
Het nadeel van Rincewind om mee te beginnen is dat de eerste twee boeken niet de beste zijn van Pterry.

Persoonlijk raad ik mensen meestal aan om met Pyramids of Moving Pictures te beginnen, twee losstaande delen, compleet op zichzelf staande verhalen (al wil ik nog steeds een vervolg op Pyramids).
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_20753888
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 22:38 schreef speknek het volgende:
Ik vind persoonlijk de Rincewind boeken toch het leukst, maar ik denk dat je idd het beste met Guards Guards! kunt beginnen, heb je gelijk een uitgebreide introductie van Ankh-Morpork..
Plus natuurlijk het feit dat Vimes de gaafste literaire figuur is sinds Odysseus.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 21 juli 2004 @ 00:27:00 #173
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20755332
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 23:14 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Plus natuurlijk het feit dat Vimes de gaafste literaire figuur is sinds Odysseus.
Harrison Ford meets Humphrey Bogart maar dan anders
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_20755945
Wat dachten jullie van Small Gods om mee te beginnen? Een van de weinige verhalen die in het verleden speelt. In mijn ogen alleen al legendarisch vanwege: 'And the great God Om spoke onto him: 'hey boy!'
  woensdag 21 juli 2004 @ 07:59:39 #175
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20758316
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 01:05 schreef Xessive het volgende:
Wat dachten jullie van Small Gods om mee te beginnen? Een van de weinige verhalen die in het verleden speelt. In mijn ogen alleen al legendarisch vanwege: 'And the great God Om spoke onto him: 'hey boy!'
Yuck. SG vind ik een van de minste. Vlakke figuren, veel te moraliserend...

Begin dan idd met Moving Pictures of Pyramids

Overigens schandalig dat het bijna 3 jaar duurt om dit topic vol te krijgen...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 21 juli 2004 @ 08:03:21 #176
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20758324
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 23:14 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Plus natuurlijk het feit dat Vimes de gaafste literaire figuur is sinds Odysseus.
Vooral in Jingo!

(En de randfiguur verzonnen heeft om die titel te vertalen met de historisch gezien erg foute kreet 'Houzee!' die moeten ze onmiddellijk de zak geven...)

In The Fifth Elephant is ie ook briljant, trouwens. En het is heel apart van buiten tegen hem aan te kijken in The Truth. Dan zie je, hoe hij overkomt op andere mensen..
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 21 juli 2004 @ 08:37:58 #177
13250 Lod
Sapere aude!
pi_20758461
Bestaat er trouwens een Nederlandse Discworld site?
Ik zit er namelijk over te denken om weer eens wat anders te gaan doen met mijn site. De discworld boeken zijn zo'n beetje mijn favoriete boeken en de juiste domeinnaam heb ik al. De keuze ligt dan natuurlijk erg voor de hand .
De vraag is natuurlijk of hier animo voor is en wat mensen van zo'n site zouden verwachten.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 21 juli 2004 @ 08:42:35 #178
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20758491
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 08:37 schreef Lod het volgende:
Bestaat er trouwens een Nederlandse Discworld site?
Ik zit er namelijk over te denken om weer eens wat anders te gaan doen met mijn site. De discworld boeken zijn zo'n beetje mijn favoriete boeken en de juiste domeinnaam heb ik al. De keuze ligt dan natuurlijk erg voor de hand .
De vraag is natuurlijk of hier animo voor is en wat mensen van zo'n site zouden verwachten.
Er is zelfs een startpagina:

http://discworld.pagina.nl/

Google levert 896 Nederlandse hits op... Veel over de spellen en boeken, weinig echte DW sites. Maar ze zijn er dus wel... Zelfs Wikipedia heeft en site eraan gewijd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Discworld
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20762403
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 07:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Yuck. SG vind ik een van de minste. Vlakke figuren, veel te moraliserend...
Smaken verschillen... Voor mij staat Small Gods samen met The Thief of Time op een eenzaam hoog niveau...
pi_20763831
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 07:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Overigens schandalig dat het bijna 3 jaar duurt om dit topic vol te krijgen...
Als ik vond dat ik goed kon schrijven over lezen dan was ik wel criticus geworden.
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 08:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vooral in Jingo!

(En de randfiguur verzonnen heeft om die titel te vertalen met de historisch gezien erg foute kreet 'Houzee!' die moeten ze onmiddellijk de zak geven...)

In The Fifth Elephant is ie ook briljant, trouwens. En het is heel apart van buiten tegen hem aan te kijken in The Truth. Dan zie je, hoe hij overkomt op andere mensen..
Eigenlijk is Feet of Clay een van mijn favorieten. Hij zit dan nog midden in zijn "opmars" en dat maakt het wat voller als karakter. Briljant gevonden, de anti-authoritaire authoriteit. The Truth gaf me bijna een culture shock.

Ik dacht juist dat het vertalen van 'Jingo' met 'Houzee' een erg goede vondst was. Het zijn toch beide leger-/zeevaartkreten?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 21 juli 2004 @ 14:11:04 #181
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20765094
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 13:24 schreef Karboenkeltje het volgende:


Ik dacht juist dat het vertalen van 'Jingo' met 'Houzee' een erg goede vondst was. Het zijn toch beide leger-/zeevaartkreten?
'Houzee' was de groet van de NSB.....
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20765492
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

'Houzee' was de groet van de NSB.....
Juist, dus toch. En 'By Jingo.' werd toch gebezigd door de imperialistische (veroverende) Britten? Ik denk dat het een kreet is met een soortgelijke lading, wat dat betreft. Plus natuurlijk het gegeven dat 'houzee', 'hoezee' of wat dan ook een redelijk algemene term was voordat de NSB ooit bestond (je hoed jolig de lucht in werpen en dan wat roepen, stel ik me zo voor). In de context van het boek vind ik het geenszins onsmakelijk of ongepast.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 21 juli 2004 @ 14:39:17 #183
8369 speknek
Another day another slay
pi_20765696
Juist, by jingo nog niet eens per sé, maar het woord jingo betekent chauvinistische patriot.

Alhoewel het in Engeland natuurlijk een wat minder nare bijsmaak heeft.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 21 juli 2004 @ 14:48:06 #184
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20765907
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:30 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Juist, dus toch. En 'By Jingo.' werd toch gebezigd door de imperialistische (veroverende) Britten? Ik denk dat het een kreet is met een soortgelijke lading, wat dat betreft. Plus natuurlijk het gegeven dat 'houzee', 'hoezee' of wat dan ook een redelijk algemene term was voordat de NSB ooit bestond (je hoed jolig de lucht in werpen en dan wat roepen, stel ik me zo voor). In de context van het boek vind ik het geenszins onsmakelijk of ongepast.
Om maar even de historicus J. de Rek te citeren:

"'Houzee!' roepen zeelui alleen in boeken." Ook mijn oude prof maritieme geschiedenis veegde vroeger al de vloer aan met dat beeld.

Ik heb het vanaf het moment van uitkomen van het boek een zeer smakeloze titel gevonden en ik kan me ook voorstellen dat het voor oudere Nederlanders een vervelende associatie met zich meebrengt.

Je vergelijking dat het wel oke is omdat 'by Jingo' door imperialistische Britten gebruikt werd vind ik, in alle eerlijkheid, nergens op slaan. Dan kunnen we ook wel in boeken gaan goedkeuren dat er volkeren uitgemoord worden, met de strijdkreet 'Hoera' want dat deden de Spanjaarden onder het geroep van 'Olé' tenslotte ook.....
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 21 juli 2004 @ 14:49:12 #185
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20765932
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:39 schreef speknek het volgende:
Juist, by jingo nog niet eens per sé, maar het woord jingo betekent chauvinistische patriot.

Alhoewel het in Engeland natuurlijk een wat minder nare bijsmaak heeft.
Er was vast wel een andere kreet te vinden...

"Well then, alone, by Jingo!"
"We could certainly do with one."
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_20767317
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]


Je vergelijking dat het wel oke is omdat 'by Jingo' door imperialistische Britten gebruikt werd vind ik, in alle eerlijkheid, nergens op slaan. Dan kunnen we ook wel in boeken gaan goedkeuren dat er volkeren uitgemoord worden, met de strijdkreet 'Hoera' want dat deden de Spanjaarden onder het geroep van 'Olé' tenslotte ook.....
Ik vind jouw vergelijking dan juist weer wat beter als je hem zou omdraaien: Boeken met termen als hoera, houzee en olé moeten we principieel afkeuren omdat ze verwijzingen naar snode organisaties (kunnen) bevatten. Dat gaat mij dus te ver. Al helemaal omdat het boek in (deze) kwestie juist het hele gebeuren van landjepik en chauvinistische vreemdelingenhaat aankaart. Helaas is het nu eenmaal zo dat wij, net als Duitsland, gebukt gaan onder een enorm volksschuldgevoel (hoewel ik zelden iemand de VOC hoor afkeuren).

Ik ben het overigens wel geheel met je eens dat er heel zorgvuldig omgesprongen dient te worden met verwijzingen naar (bijvoorbeeld) de NSB. Ik word er op Fok! zelfs regelmatig naar van, hoe lichtzinnig die drieletterafkorting gebruikt wordt. In het geval van een boek dat een oorlogsdreiging en vreemdelingenhaat parodiëert vind ik het echter wel gepast.

Als de vertaler slechts de bedoeling had om naar een algemene (slechts in fictie gebruikte) nautische uitroep (van veroveraars of niet) te verwijzen, dan is hij wel te onzorgvuldig geweest maar goed, ik kan de beste mans intentie niet zomaar achterhalen.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_20767370
Anyway, smakeloos vertaald of niet, Jingo is wel weer fantastisch vanwege het koppelen van Vetinary aan Nobbs en Colon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Karboenkeltje op 21-07-2004 15:42:13 (Tikfout.) ]
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 21 juli 2004 @ 16:10:03 #188
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20768145
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 15:41 schreef Karboenkeltje het volgende:
Anyway, smakeloos vertaald of niet, Jingo is wel weer fantastisch vanwege het koppelen van Vetinary aan Nobbs en Colon.
Vetinari gekoppeld aan Rincewind en Ponder Stibbons (The Last Hero) is nog veeeeel genialer
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 25 juli 2004 @ 23:02:51 #189
13250 Lod
Sapere aude!
pi_20855638
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En als je Pratchett leuk vindt, kijk dan ook eens naar de boeken van Tom Holt. Minstens net zo leuk en Tom zelf is ook een aardige vent Zie mijn sig...
Compleet offtopic: Op jouw aanraden een boek van hem gekocht, the portable door, en ik moet zeggen dat het erg vermakelijk was. Heb het boek in 1 ruk uitgelezen. De humor van Terry ligt mij echter meer denk ik, zal nog eens wat andere boeken van Holt zoeken.
GNU Terry Pratchett
  maandag 26 juli 2004 @ 07:50:20 #190
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20860604
quote:
Op zondag 25 juli 2004 23:02 schreef Lod het volgende:

[..]

Compleet offtopic: Op jouw aanraden een boek van hem gekocht, the portable door, en ik moet zeggen dat het erg vermakelijk was. Heb het boek in 1 ruk uitgelezen. De humor van Terry ligt mij echter meer denk ik, zal nog eens wat andere boeken van Holt zoeken.
Je kunt beter in zijn oudere werk beginnen. Flying Dutch is hilarisch, evenals Djinn Rummy
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 30 juli 2004 @ 23:14:14 #191
56724 Wombcat
rent wiel
pi_20965310
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 15:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wizards? Kan ook. Dan zou je echt bij deel 1 kunnen beginnen, waarin Rincewind (de rode draad qua tovenaars) opduikt. De uitgekristalliseerde Universiteit (Wizards leven en werken in Unseen University) is eigenlijk pas compleet in Moving Pictures.
Ik zou bij Moving Pictures beginnen. Vooral al die verwijzingen naar films en Hollywood zijn erg goed. Ik denk dat ik dit toch wel de beste Pratchett vind.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 31 juli 2004 @ 09:00:45 #192
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20970311
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 23:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik zou bij Moving Pictures beginnen. Vooral al die verwijzingen naar films en Hollywood zijn erg goed. Ik denk dat ik dit toch wel de beste Pratchett vind.
Nee, Jingo! is de beste van de Discworld boeken, IMNSHO. Moving Pictures is wel een goede tweede
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 31 juli 2004 @ 13:50:56 #193
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_20973737
Vorige week eindelijk de Wyrd Sisters DVD op de kop kunnen tikken.
Nu Soul Music nog.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  zaterdag 31 juli 2004 @ 22:21:55 #194
56724 Wombcat
rent wiel
pi_20982371
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 09:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, Jingo! is de beste van de Discworld boeken, IMNSHO. Moving Pictures is wel een goede tweede
Smaken verschillen
in a crowd you lose humanity
  zondag 1 augustus 2004 @ 10:20:09 #195
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_20986853
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 13:50 schreef lizardtattoo het volgende:
Vorige week eindelijk de Wyrd Sisters DVD op de kop kunnen tikken.
Nu Soul Music nog.
www.play.com. 6,50 Pond
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 2 augustus 2004 @ 08:38:51 #196
13250 Lod
Sapere aude!
pi_21005222
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 13:50 schreef lizardtattoo het volgende:
Vorige week eindelijk de Wyrd Sisters DVD op de kop kunnen tikken.
Nu Soul Music nog.
Ik zit ook al een tijdje te twijfelen of ik eens zo'n DVD moet aanschaffen. Ben alleen bang dat het zo'n slecht getekende bagger is (zoals de LOTR in tekenfilm) en ik vraag me af of ze de humor goed weten over te brengen.
Maar voor 6,50 pond kun je je ook niet echt een buil vallen natuurlijk.
GNU Terry Pratchett
  maandag 2 augustus 2004 @ 08:45:02 #197
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21005257
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 08:38 schreef Lod het volgende:

[..]

Ik zit ook al een tijdje te twijfelen of ik eens zo'n DVD moet aanschaffen. Ben alleen bang dat het zo'n slecht getekende bagger is (zoals de LOTR in tekenfilm) en ik vraag me af of ze de humor goed weten over te brengen.
Maar voor 6,50 pond kun je je ook niet echt een buil vallen natuurlijk.
Ze zijn erg goed. Terry zelf is er ook erg tevreden me. Er staat een interview met hem op één van de twee.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_21020433
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 08:38 schreef Lod het volgende:

[..]

Ik zit ook al een tijdje te twijfelen of ik eens zo'n DVD moet aanschaffen. Ben alleen bang dat het zo'n slecht getekende bagger is (zoals de LOTR in tekenfilm) en ik vraag me af of ze de humor goed weten over te brengen.
Maar voor 6,50 pond kun je je ook niet echt een buil vallen natuurlijk.
Ik heb ze ook. Best goed zijn ze .

Ik vond wel Wyrd Sisters beter uitgevoerd dan Soul Music. Maar dat kan ook komen omdat ik Soul Music een beter boek vond, dus dat mijn verwachtingen daarvoor iets hoger waren. Ik had het idee dat in Soul Music een aantal essentiële zaken uit het verhaal misten in de tekenfilm, die ik dan wel zelf kon invullen, maar als je het boek niet kent mis je soms iets denk ik.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 15:45:02 #199
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21599609
Monstrous Regiment is verkrijgbaar in paperback
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 19:20:14 #200
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21603619
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 15:45 schreef Dagonet het volgende:
Monstrous Regiment is verkrijgbaar in paperback
Oe!

www.whsmith.co.uk opstart...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 30 augustus 2004 @ 02:30:40 #201
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21632200
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oe!

www.whsmith.co.uk opstart...
Hij ligt bij elke Ako, tenminste, dat is waar ik hem toevallig tegen het lijf liep terwijl de reguliere boekwinkel hem nog niet had

Gelezen. Goed. Vimes en co in een supporting role in een verhaallijn die ik nog een keer moet lezen om hem goed te doorgronden, referenties links en rechts, paar andere bekende personen die meedoen in een natuurlijke, ongeforceerde bij-de-haren-sleep manier om te zorgen dat een boek verkoopt puur omdat die-en-die meedoet.

Het is niet z'n beste ooit, maar zeker een stuk beter dan een paar van de meer recente boeken. Het voordeel van het loslaten van de standaard cast en nieuwe personen en omgevingen aanboren.
Een goede manier trouwens om Vimes (en ook Granny Weatherwax in andere boeken) actief te houden zonder wéér een compleet verhaal om ze heen te moeten verzinnen. Iets wat hij al een tijdje geleden had aangegeven een probleem mee te hebben.
quote:
Terry Pratchett wrote:
>
> On the whole, I don't find that offensive. If you *know* Vimes, you
> know he'll have a tendency to act in certain ways. And James Bond will,
> on the whole, confront the bad guy and defuse the bomb. When the
> established characters are in a story, they distort it like a gravity
> source -- there are only certain ways it can go.
Dit was in een discussie over The Truth.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 30 augustus 2004 @ 08:07:55 #202
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21633090
Typisch. WH Smith heeft hem nog niet on-line staan, maar Bol.com wel
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_21633104
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 02:30 schreef Dagonet het volgende:


Een goede manier trouwens om Vimes (en ook Granny Weatherwax in andere boeken) actief te houden zonder wéér een compleet verhaal om ze heen te moeten verzinnen. Iets wat hij al een tijdje geleden had aangegeven een probleem mee te hebben.
Dit is naar nieuws. Ik heb liever een ongeïnspireerd Vimes-verhaal dan Monstrous Regiment. Hoe heette dat land ook al weer? Lurtz?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_21633119
Daarentegen vond ik The wee free men wel weer van een ongekende okayheid.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  maandag 30 augustus 2004 @ 16:01:57 #205
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21640929
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 08:14 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Dit is naar nieuws. Ik heb liever een ongeïnspireerd Vimes-verhaal dan Monstrous Regiment. Hoe heette dat land ook al weer? Lurtz?
Borogravia.

En het werkt Vimes is nog steeds Vimes, en omdat je al zoveel over hem gelezen hebt kan je bijna zijn kant van het verhaal zelf in je hoofd afspelen.
Pratchett had nog een uitspraak, iets over de noodzaak om bijvoorbeeld buiten Ankh-Morpork te komen omdat je geen stap kon doen zonder over de Watch te struikelen. Vandaar ook de bijrol van Granny Weatherwax in Wee Free Men en Hat Full of Sky.
En er is nog zoveel onontgonnen terrein, er loopt nog ergens een pteppic rond of een Howondaland Smith bijvoorbeeld.
Liever een paar lossere verhalen met af en toe een terugkeer naar hele goede verhalen als Night Watch dan een geleidelijk slijten door overmatig gebruik.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 30 augustus 2004 @ 18:51:19 #206
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21643780
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 16:01 schreef Dagonet het volgende:

[..]

En het werkt Vimes is nog steeds Vimes, en omdat je al zoveel over hem gelezen hebt kan je bijna zijn kant van het verhaal zelf in je hoofd afspelen.
Dat niet alleen. Je kijkt eens van buitenaf tegen Vimes aan. Net als in The Truth. Je ziet Vimes, zoals de rest van A-M hem ziet.
quote:
Pratchett had nog een uitspraak, iets over de noodzaak om bijvoorbeeld buiten Ankh-Morpork te komen omdat je geen stap kon doen zonder over de Watch te struikelen. Vandaar ook de bijrol van Granny Weatherwax in Wee Free Men en Hat Full of Sky.
En er is nog zoveel onontgonnen terrein, er loopt nog ergens een pteppic rond of een Howondaland Smith bijvoorbeeld.
Mja. Ik zou wel een Witches-deel willen zien met meer van Agnes. Die heeft pas potentieel.
quote:
Liever een paar lossere verhalen met af en toe een terugkeer naar hele goede verhalen als Night Watch dan een geleidelijk slijten door overmatig gebruik.
A la Rincewind. Want die is dus echt wel uitgemolken. Die is nu nog geschikt voor cameo's (zoals in Last Hero), maar een heel deel dragen kan ie niet meer.

Zou een deel met Vetinari als hoofdpersoon werken?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 30 augustus 2004 @ 18:56:24 #207
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21643875
Een Vetinari boek? Hmmm, je ziet al steeds meer van hem in verschillende delen, ik vind het juist wel leuk om hem zo langzaam te leren kennen, met kleine facetten hier en daar.

Ik wil Pteppic verdomme
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 30 augustus 2004 @ 19:04:58 #208
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21644014
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 18:56 schreef Dagonet het volgende:
Een Vetinari boek? Hmmm, je ziet al steeds meer van hem in verschillende delen, ik vind het juist wel leuk om hem zo langzaam te leren kennen, met kleine facetten hier en daar.

Ik wil Pteppic verdomme
Vetinari is nu wel lang genoeg gebruikt als 'teaser'. Al die hints.. Lezers hebben nu het recht om eindelijk te weten, hoe die man gekomen is waar hij is en hoe hij de man geworden is, die hij is.

Pteppic? Hoe kun je die nou nog opvoeren? Zijn verhaallijn heeft volgens mij helemaal geen potentie meer. Hij zwerft door de wereld. Hij heeft geen queeste (immers, hij was koning en nu is zijn zus koningin, met zijn instemming, dus geen 'gevecht voor verloren kroon') en eigenlijk geen bijzondere kwaliteiten. Hij is een Assassin. Nou en? Daar zijn er een paar honderd van.

Pterry moet op zoek naar nieuwe invalshoeken. Desnoods naar een nieuwe lijn, naast de bestaande lijnen (Death, Watch, Witches, Rincewind).
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_21644124
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 16:01 schreef Dagonet het volgende:

[..]


En het werkt
Het werkt? Alleen die sergeant was leuk en dan nog niet ik-moet-het-boek-even-wegleggen-om-een-tiental-minuten-te-schaterlachen-leuk maar mwoah-wel-geinig-leuk. Goed, Vimes zijn cameo maakte wel het een en het ander goed maarrrr:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 18:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat niet alleen. Je kijkt eens van buitenaf tegen Vimes aan. Net als in The Truth. Je ziet Vimes, zoals de rest van A-M hem ziet.
Maar ik ben zo dol op het beeld wat Vimes heeft van de rest van de wereld.
quote:
Zou een deel met Vetinari als hoofdpersoon werken?
Je bedoelt Jingo?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_21644196
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 19:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vetinari is nu wel lang genoeg gebruikt als 'teaser'. Al die hints.. Lezers hebben nu het recht om eindelijk te weten, hoe die man gekomen is waar hij is en hoe hij de man geworden is, die hij is.
Ik denk dat het niet werkt als je Vetinary helemaal gaat uitdiepen. Hij is gewoon te goed om gewoon menselijk te blijven als je alles ook nog eens gaat uitleggen.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  maandag 30 augustus 2004 @ 19:19:37 #211
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21644285
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 19:10 schreef Karboenkeltje het volgende:

Maar ik ben zo dol op het beeld wat Vimes heeft van de rest van de wereld.
Oh ja. Zeker weten. Dat is mijn punt ook niet. Maar Vimes wordt teveel een held. Een soort Robin Hood, die schopt tegen de gevestigde orde omdat hij zelf een gewone jongen is. Maar in TT zie je nu eens hoe hij overkomt op de rest van de gewone jongens. En dan wordt ie toch wat dieper als karakter.
quote:
[..]

Je bedoelt Jingo?


Jingo is een Watch-boek. Vetinari heeft daar een grote cameo, maar hij blijft oppervlakkig. Hij stuurt de actie aan, maar je ziet weinig van hem zelf. Het is de Vetinari in het heden. Maar hoe is Vetinari dit geworden?

Een soort Nightwatch voor Vetinari...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 30 augustus 2004 @ 19:42:06 #212
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21644697
Voor Vetinari zou je denk ik het beste moeten werken met een soort van schaakspel op het ultieme niveau, zet en tegenzet en briljante wordplay. Een tegenstander van formaat zou je dan moeten zien te vinden in óf een nieuwe setting, óf the Agatean Empire óf Granny Weatherwax
Het zou theoretisch wel moeten kunnen werken maar dan wordt het boek wel trager en zwarter dan tot nu toe is geschreven. Niks mis mee


In Pteppic zie ik een soort van Vetinari zonder het sarcasme. Een beetje een Paul Atreides figuur, de gevallen messias. Daar valt nog wel wat mee te doen
Éven, héél even had ik het idee dat hij de bard was in The Last Hero.
Hij zwerft ook rond, dat scheelt ook, daarmee kan je weer naar gebieden die nog niet begaan zijn, desnoods met de hulp van een paar smokkelaars.

Wat je in de boeken tot nu toe mist is een doorlopende vijand. Er is géén vaste tegenstander en dat maakt het lastig, je móet continue met iets nieuws aankomen. De Death-cyclus heeft een tegenstander, de Witches lenen zich uitstekend voor literaire aanpassingen en de Wizards kunnen altijd terugvallen op de Dungeon Dimensions. Alleen de Watch/Ankh-Morpork boeken missen dat. Waar is de andere supermacht?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 30 augustus 2004 @ 19:43:52 #213
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21644736
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 19:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:


Een soort Nightwatch voor Vetinari...
Ik vond de rol van Vetinari in Nightwatch érg goed eigenlijk. Zijn laatste scene met Vimes maakte het boek voor mij eigenlijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 1 september 2004 @ 07:47:51 #214
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21677549
Monstrous Regiment is binnen

Net op tijd voor de vakantie
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 3 september 2004 @ 18:33:47 #215
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21731898
quote:
Op woensdag 1 september 2004 07:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Monstrous Regiment is binnen

Net op tijd voor de vakantie
Dagje werk
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 3 september 2004 @ 18:58:42 #216
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_21732292
Omnibus 2 en 3 gekocht, tijdens het boekenfestijn in Utrecht, samen voor 13e.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:09:19 #217
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21732506
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 18:58 schreef JimmyJames het volgende:
Omnibus 2 en 3 gekocht, tijdens het boekenfestijn in Utrecht, samen voor 13e.
Welke boeken zijn dat?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:15:34 #218
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_21732610
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 19:09 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Welke boeken zijn dat?
4,5,6 en 7,8,9 geloof ik.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:21:32 #219
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_21732733
monstrous regiment gelezen! ik vond het een prima boek...wat voorspelbare elementen, maar meer dan voldoende leuke verwijzingen en terzijdes om het qua humor de moeite waard te maken. Daarnaast is het gewoon prima satire, van hoog niveau...

laatst de eerste boeken in de discworld-reeks weer eens gelezen, en ik moet zeggen: wat is Pratchett's kwaliteit van schrijven enorm toegenomen sinds die tijd!
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_21732822
Fantasie+humor.. hmmm klinkt spannend

Alleen.. met zoveel boeken en waarschijnlijk spin-offs of crossverhalen.. waarmee zou ik moeten beginnen? gewoon de discworld serie?
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:28:35 #221
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_21732861
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 19:25 schreef Newien het volgende:
Fantasie+humor.. hmmm klinkt spannend

Alleen.. met zoveel boeken en waarschijnlijk spin-offs of crossverhalen.. waarmee zou ik moeten beginnen? gewoon de discworld serie?
lijkt me het beste begin ja

dan heb je nog aardig wat leeswerk voor de boeg
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:30:20 #222
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21732898
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 19:15 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

4,5,6 en 7,8,9 geloof ik.
Ik ken ook al die titels bij nummer

Die omnibussen zijn toch enigszins samenhangend qua hoofdpersonen?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:33:01 #223
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21732956
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 19:25 schreef Newien het volgende:
Fantasie+humor.. hmmm klinkt spannend

Alleen.. met zoveel boeken en waarschijnlijk spin-offs of crossverhalen.. waarmee zou ik moeten beginnen? gewoon de discworld serie?
Good Omens/ Hoge Omes is ook een goed begin.

Voor een mogelijke leesvolgorde van de discworld boeken moet je even hoger in dit topic kijken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:37:14 #224
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_21733042
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 19:30 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ik ken ook al die titels bij nummer

Die omnibussen zijn toch enigszins samenhangend qua hoofdpersonen?
Haha, sorry zie hier : http://www.essef.nl/Auteurs/Pratchett.htm
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 10 september 2004 @ 14:50:25 #225
13250 Lod
Sapere aude!
pi_21860402
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 22:10 schreef Wombcat het volgende:

Ik heb ze ook. Best goed zijn ze .

Ik vond wel Wyrd Sisters beter uitgevoerd dan Soul Music.
Ik heb de DVD's ook besteld en bekeken. Niet slecht maar het vooraf gelezen hebben van de boeken is wel een vereiste volgens mij. Ik denk niet dat de humor echt goed overkomt anders.
Wyrd Sisters vond ik ook beter, maar daar vond ik het boek al beter van
GNU Terry Pratchett
pi_21861858
Ik wou nog maar even meegeven dat ik de vertalingen van Venugopalan Ittekot ronduit geweldig vind. Boeken met zoveel woordspelingen en verborgen grappen vertalen is een onmogelijk werk, maar hij doet het prima! Ik ben ze zelf in het Nederlands begin lezen, een jaar of tien terug, en daarna ben ik nooit overgeschakeld op de Engelse. Niet omdat er een taalbarrière zou zijn, maar omdat ik helemaal vertrouwd ben met de Nederlandse namen. Flinx, Biet, Bollebos en Opoe Wedersmeer... ik ben er veel te vertrouwd mee geworden.
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:07:38 #227
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21862085
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 15:57 schreef Ravager het volgende:
Flinx, Biet, Bollebos en Opoe Wedersmeer...
Vimes, Carrot, wie en Granny Weatherwax
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:34:40 #228
8369 speknek
Another day another slay
pi_21862668
(Sir) Nobby (de Nobbs, Earl of Ankh) geloof ik.

[ Bericht 30% gewijzigd door speknek op 10-09-2004 16:42:23 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 september 2004 @ 20:06:25 #229
102737 A.A.
aaaaaaaaaaaaaaaaaa!
pi_21976932
Vanmiddag bij Hijman in Arnhem ging ik Good Omens kopen en de meid die me hielp lach al dubbel toen ze het boek alleen maar zag, dat belooft veel goeds .
wie aaaaaaaaaaaaaaaaaa! zegt...
The only truth is that everything is a lie - E
  woensdag 15 september 2004 @ 20:29:11 #230
13250 Lod
Sapere aude!
pi_21977653
quote:
Op woensdag 15 september 2004 20:06 schreef A.A. het volgende:
Vanmiddag bij Hijman in Arnhem ging ik Good Omens kopen en de meid die me hielp lach al dubbel toen ze het boek alleen maar zag, dat belooft veel goeds .
Met dat boek of met die meid?
Met dat boek zit het in ieder geval snor
GNU Terry Pratchett
  woensdag 15 september 2004 @ 21:04:09 #231
102737 A.A.
aaaaaaaaaaaaaaaaaa!
pi_21978752
Ik had het over het boek
wie aaaaaaaaaaaaaaaaaa! zegt...
The only truth is that everything is a lie - E
  vrijdag 17 september 2004 @ 14:59:30 #232
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22018193
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 15:57 schreef Ravager het volgende:
Flinx, Biet, Bollebos en Opoe Wedersmeer...
Huiver de huiver

MR gelezen. Geen schuddebuikende humor, maar zeer geraffineerd de waanzin van de oorlog aan de kaak stellen. Veel overtonen van 14-18 in de beschrijvingen. Goed boek. Going Postal is de volgende Discworld, Hat full of Sky de volgende pocket
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_22025900
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 14:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Hat full of Sky
Die is fan-tas-tisch! Later als ik dood ben wil ik reïncarneren als een Wee Nac Mac Feegle.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  vrijdag 17 september 2004 @ 21:33:09 #234
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22026025
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 21:26 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Die is fan-tas-tisch! Later als ik dood ben wil ik reïncarneren als een Wee Nac Mac Feegle.
Nee,ik wil reincarneren als de man van Tiffany.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_22026114
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 21:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee,ik wil reincarneren als de man van Tiffany.
Mmm, Wee Nac Mac Feegle en man van Tiffany... Dan heb je natuurlijk wel wat te compenseren maar goed, (1) de Nac Mac Feegle zitten tjokvol compensatie en (2) voor het jezelf een delerium zuipen heb je maar één glas whisky nodig, hoe okay is dat?!
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  zaterdag 18 september 2004 @ 15:29:29 #236
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22037750
*kuch

Ik lees geen hardbacks...

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_22038836
Als ik ze tegen kom lees ik wel hardbacks en Dagonet, mijn beste paperbackpauper, Hat full of sky is geweldig! Wellicht mijn favoriete niet-Vimes Pratchett.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  zaterdag 18 september 2004 @ 19:35:57 #238
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22042680
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 16:40 schreef Karboenkeltje het volgende:
Als ik ze tegen kom lees ik wel hardbacks en Dagonet, mijn beste paperbackpauper, Hat full of sky is geweldig! Wellicht mijn favoriete niet-Vimes Pratchett.
Ik kom ze vaak genoeg tegen en ook gij, mijn waerde Karboenckeltje, zou een paperbackpauper zijn als je wekelijks een paar boeken koopt
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 18 september 2004 @ 20:38:51 #239
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22044390
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 15:29 schreef Dagonet het volgende:
*kuch

Ik lees geen hardbacks...

Ik ook niet. Alleen pockets mogen in mijn kast (anders past de hele handel helemaaaaal niet meer...)
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 18 september 2004 @ 21:18:24 #240
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22045315
Hoe heb jij dan Hat full of sky gelezen he? Liegert!
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 18 september 2004 @ 23:50:58 #241
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22048472
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 21:18 schreef Dagonet het volgende:
Hoe heb jij dan Hat full of sky gelezen he? Liegert!
Heb ik niet. Ik heb alleen gezegd, dat de volgende die in pocket uit gaat komen. HFOS is. Niet dat ik hem gelezen heb. Dus excuses, en gauw wat!
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 19 september 2004 @ 00:05:20 #242
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22048752
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 23:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Heb ik niet. Ik heb alleen gezegd, dat de volgende die in pocket uit gaat komen. HFOS is. Niet dat ik hem gelezen heb. Dus excuses, en gauw wat!
Nou vooruit, hoewel ik nog steeds m'n twijfels hebt, want je wil trouwen met Tiffany...
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 19 september 2004 @ 00:06:59 #243
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22048778
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:05 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Nou vooruit, hoewel ik nog steeds m'n twijfels hebt, want je wil trouwen met Tiffany...
Gebaseerd op mijn psychologisch inzicht van haar karakter zoals dat naar voren komt in WFM. Dat voorspelt een pittige tante als ze 18 is...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 11 oktober 2004 @ 14:08:21 #244
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22552962
Iemand de nieuwste hardcover al gekocht? Ik ben nu alweer de titel kwijt, het gaat in ieder geval over de post.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 11 oktober 2004 @ 14:51:08 #245
13250 Lod
Sapere aude!
pi_22553806
Going Postal, aldus Lord_Vetinari een paar posts hierboven?
GNU Terry Pratchett
pi_22553922
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 14:08 schreef Dagonet het volgende:
Iemand de nieuwste hardcover al gekocht? Ik ben nu alweer de titel kwijt, het gaat in ieder geval over de post.
"Going Postal" inderdaad. En ja, die heb ik gisteren gekocht. Tegelijk met de nieuwe van Iain M. Banks: "The Algebraist". Het leven is weer vol moeilijke keuzes, zoals met welk boek ik ga beginnen wanneer ik m'n huidige uit heb.....
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 11 oktober 2004 @ 15:03:12 #247
8369 speknek
Another day another slay
pi_22554027
In de vakantie Thief of Time gelezen, eindelijk weer een goed discworld boek. En verrassend filosofisch ook. Ik mag mezelf ook wel Eternally Surprised noemen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 22:48:18 #248
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22585501
Op vakantie voor het eerst een discworld gelezen, mijn vrouw was er al helemaal gek van, ik nu ook

Ben daarom nu maar gewoon bij het begin begonnen en The colour of magic aangeschaft. Erg leuk
Gelukkig hebben we sinds een tijdje een hele grote boekenkast!
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_22661564
Heb net dit topic pas gevonden en helemaal doorgelezen. Ben sinds dik een jaar pratchett's aan het lezen. Het is ooit begonnen met Dirk Gently's Holistic detective agency van Douglas Adams en hoorde toen dat Pratchett een soortgelijk kewle humor had. Had wel al eens in een duister verleden een adventure op mijn computer gespeeld over een tovenaar met en lopende koffer Wist toen nog niet dat hier een hele serie boeken van was.

Mijn eerste Discworld novell was Reaper man en ik was meteen verkocht. Heb het in 1 ruk uitgelezen en vond het geweldig.
Daarna heb ik ben ik zelf maar aan een verzameling begonnen en heb vervolgens gelezen:
The colour of magic
The light fantastic
Moving Pictures
The last continent
Mort
Thief of time
The truth
Equal rites

In tegenstelling tot wat ik hierboven heb gelezen vond ik de 1e 2(TCoM en TLF) echt briliant. Reaper man blijft op dit moment mijn favoriet gevolgd door Thief of time. De laatste omdat het verhaal me zo opslokte en ik niet kon wachten tot ik wist hoe het af ging lopen.

Heb nu vorige week "The ultimate hitchhikers guide through the galaxy" van Douglas Adams gekocht (die wilde ik ook al een tijdje hebben). Als ik die uit heb ga ik snel weer verder met de discworld. Weet alleen nog niet welke ik nu eens ga lezen. Tot nu toe vind ik de wizards wel erg ruig, maar heb natuurlijk nog weinig van the watch en witches gelezen.
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  maandag 13 december 2004 @ 17:17:40 #250
13250 Lod
Sapere aude!
pi_23945420
Afgelopen weekend "Going Postal" gekregen van een goede vriendin. Helaas is het een hardcover (heb alles in paperbackversie) en aangezien het een heeeeel goede vriendin is kan ik hem niet met goed fatsoen ergens dumpen.

Maar goed, vond het geen topper. Veel van hetzelfde, sommige stukken waren nogal voorspelbaar.
Wat mij wel schokte: het was ingedeeld in hoofdstukken! Ik weet niet of dat is omdat het de hardcover versie was maar het was even wennen.
GNU Terry Pratchett
pi_23964527
Ben net begonnen aan Nightwatch, maar ben alweer halverwege. Kan hem niet weg leggen. Lu-Tse is back en hij is de man!
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  vrijdag 17 december 2004 @ 08:38:58 #252
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24029808
Ik heb nog maar eens geprobeerd Thief of Time te lezen, maar ik kom er echt niet door.

Wordt het geen tijd dat Terry ermee ophoudt? Quite while you're ahead, zeggen ze weleens..
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 17 december 2004 @ 09:03:47 #253
8369 speknek
Another day another slay
pi_24029984
Ja, nouja dat denk ik al een behoorlijke tijd. Na Interesting Times ongeveer is het alleen nog maar uitmelken lijkt het wel. Maar toch vond ik Thief of Time echt heel goed. Je moet inderdaad wel even door het begn worstelen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_24030441
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 08:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb nog maar eens geprobeerd Thief of Time te lezen, maar ik kom er echt niet door.

Wordt het geen tijd dat Terry ermee ophoudt? Quite while you're ahead, zeggen ze weleens..
Thief of time vind ik persoonlijk een van de betere. Alleen al het hele 'slicing time' concept is briljant uitgewerkt. Je ziet het voor je ogen gebeuren. Maar ja, smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Heeft iemand Diggers, Truckers en Wings al wel eens gelezen? Vooral het eerste deel is een goede eerste stap naar atheïsme.
pi_24030510
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 08:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb nog maar eens geprobeerd Thief of Time te lezen, maar ik kom er echt niet door.

Wordt het geen tijd dat Terry ermee ophoudt? Quite while you're ahead, zeggen ze weleens..
Thief of Time vond ik nog heel leuk. Maar het "frisse" is er wel vanaf.

Maar Pratchett kan nog flink wat slechter gaan schrijven voor ik stop met lezen hoor.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24037932
Ik vind de latere boeken eigenlijk wel heel leuk. De eerdere zijn grappiger, maar de nieuwere zijn qua verhaal veel beter uitgewerkt. Ik vind het echt cool om nu in Nightwatch alle figuren uit het heden terug te zien komen in de tijd van de jonge Sam Vimes, vooral Vetinari.

Van mij mag Terry dus nog heel lang door gaan.
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  zaterdag 18 december 2004 @ 21:10:00 #257
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24066398
Ik heb er nu 28 gelezen (27 van Discworld). Zelf lees ik ze in het Engels omdat ik graag letterlijk lees wat de schrijver heeft bedacht (en dus geen vertaling). Volgens mij is het ook moeilijk om sommige zinnen goed te vertalen. Tja nodeloos om te zeggen maar ik vind het een topschrijver. Het aantal delen dat ik saai/minder leuk vond is op 1 hand te tellen. Zijn visie en absurde gebeurtenissen (verwerkt met zijn kijk op het echte leven en historie) zijn erg grappig en vaak lach ik in de trein me kapot (waarna mensen raar kijken )

Ik heb niet echt eentje die me favoriet is. Eerst vond ik de heksen niks maar later in de reeks werden het toppers. Al met al zijn de karakters sowieso super.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  maandag 20 december 2004 @ 08:33:12 #258
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24096283
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 15:43 schreef Mr._T-Rex het volgende:
Ik vind de latere boeken eigenlijk wel heel leuk. De eerdere zijn grappiger, maar de nieuwere zijn qua verhaal veel beter uitgewerkt.
* Kuch*Monstrous Regiment*Kuch*
quote:
Ik vind het echt cool om nu in Nightwatch alle figuren uit het heden terug te zien komen in de tijd van de jonge Sam Vimes, vooral Vetinari.

Van mij mag Terry dus nog heel lang door gaan.
Night Watch is onder de latere delen een parel tussen de glazen kralen. De recensies die ik gezien heb van Going Postal (van lezers dan, niet van de brood-recensenten) zijn nou ook niet echt van een Hosanna-kwaliteit.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 20 december 2004 @ 08:38:12 #259
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24096320
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 09:43 schreef Xessive het volgende:

[..]

Heeft iemand Diggers, Truckers en Wings al wel eens gelezen? Vooral het eerste deel is een goede eerste stap naar atheïsme.
Nomes rule!
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 20 december 2004 @ 08:38:19 #260
81237 releaze
best of both worlds
pi_24096321
heb een paar discworld novels gelezen, sommige op zn nederlands, andere op z'n engels. hoewel engels veel beter is, worstel ik nogsteeds met zijn "complexe" zinsopbouw, maar aan de nederlandse vertalingen kan ik me soms doodergeren....

mijn all time favourite is natuurlijk Death. <3
laatste boek wat ik heb gelezen was Mort.. ook al weer een paar jaar terug..
  maandag 20 december 2004 @ 08:41:38 #261
13250 Lod
Sapere aude!
pi_24096339
quote:
Op maandag 20 december 2004 08:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Night Watch is onder de latere delen een parel tussen de glazen kralen. De recensies die ik gezien heb van Going Postal (van lezers dan, niet van de brood-recensenten) zijn nou ook niet echt van een Hosanna-kwaliteit.
Night Watch kwam bij mij meteen met stip op nummer 2. Mijn nummer 1 favoriete boek van Terry Pratchett of eigenlijk van alle boeken die ik ooit heb gelezen blijft nog steeds Good Omens.
GNU Terry Pratchett
  maandag 20 december 2004 @ 08:43:42 #262
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24096352
Ik ben er nooit doorheen gekomen, vond de boeken vreselijk flauw en saai. Het verbaast me dat de schrijver hier zo geprezen wordt. Misschien moet ik het eens met een engelse uitgave proberen?
Welke zal ik dan proberen, heeft een begin waar je probleemloos verder rolt ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 20 december 2004 @ 08:58:54 #263
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24096449
quote:
Op maandag 20 december 2004 08:43 schreef deedeetee het volgende:
Ik ben er nooit doorheen gekomen, vond de boeken vreselijk flauw en saai. Het verbaast me dat de schrijver hier zo geprezen wordt. Misschien moet ik het eens met een engelse uitgave proberen?
Welke zal ik dan proberen, heeft een begin waar je probleemloos verder rolt ?
Zie eerder in dit topic. Die vraag is al een paar keer voorbijgekomen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 20 december 2004 @ 09:03:00 #264
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24096483
Dat verbaast me niks maarja het was evengoed te proberen toch ???
Zes pagina 's doorspitten dat gaat me te ver.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 20 december 2004 @ 09:25:13 #265
2391 Jimmy
Door het bot
pi_24096626
quote:
Op maandag 20 december 2004 09:03 schreef deedeetee het volgende:
Dat verbaast me niks maarja het was evengoed te proberen toch ???
Zes pagina 's doorspitten dat gaat me te ver.
Als 6 pagina's je te ver gaat, waarom zou je dan uberhaupt een boek lezen?
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  maandag 20 december 2004 @ 09:35:21 #266
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24096735
quote:
Op maandag 20 december 2004 09:25 schreef Jimmy het volgende:

[..]

Als 6 pagina's je te ver gaat, waarom zou je dan uberhaupt een boek lezen?
Boeken zijn leuker te lezen en bij nader inzien pas ik toch maar weer voor Terry Pratchet
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 20 december 2004 @ 09:37:56 #267
105263 Litso
Interlectueel.
pi_24096764
Heel goed dat zulke topics af en toe langskomen in de AT... ik krijg weer helemaal zin om Pratchett-boeken te lezen.
Vanmiddag maar even checken of de Slegte nog wat heeft liggen
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_24097718
quote:
Op maandag 20 december 2004 08:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

* Kuch*Monstrous Regiment*Kuch*
[..]

Night Watch is onder de latere delen een parel tussen de glazen kralen. De recensies die ik gezien heb van Going Postal (van lezers dan, niet van de brood-recensenten) zijn nou ook niet echt van een Hosanna-kwaliteit.
Monstrous regiment heb ik nog niet gelezen. Ik baseer mijn mening alleen op de boeken die ik zelf gelezen heb, misschien heb ik net steeds de betere gelezen. Ik vond The Truth, Nightwatch (nu bijna uit) en vooral Thief of Time echt super, maar dit zijn ook de enige 'latere' die ik heb gelezen.
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  donderdag 10 maart 2005 @ 06:36:30 #269
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_25452177
In een recente thread in de newsgroup alt.books.pratchett schreef Terry Pratchett dat A Hat Full of Sky is genomineerd voor een prijs:
quote:
Oddly enough, the WFM books keep ending up on all kind of recommended
reading lists from librarians and parent-teacher groups and the like.
Let me share with you the e-mail from my editor:

I am pleased to inform you that The Amelia Bloomer Project of the
Feminist Task Force of the Social Responsibilities Round Table of the
American Library Association has named their 2005 Amelia Bloomers book
list and that it includes A HAT FULL OF SKY.



Quote: "The books selected for the 2005 Amelia Bloomer List show the
fight for the freedom of self, of body, of mind, and of spirit that
embody feminist principles. The Amelia Bloomer Project applauds author,
illustrators, editors, and publishers who exemplify the courage to
challenge today's society by publishing quality feminist literature for
tomorrow's adults."

...and I certain won't complain. Not your actual Religious Right by a
long way, certainly, so if poor ol' C S Lewis is getting it in the neck,
I think by now I'm entitled to a small burning. Wake Up, America!

--
Terry Pratchett
(wfm=wee free men)
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  donderdag 10 maart 2005 @ 15:10:01 #270
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_25457971
Ik vind TP toch niet zo leuk, zijn boeken komen mij meer over als een opeenvolging van grappen en bizarre situaties dan als echte verhalen, ben al voor de tweede keer gestrand voor het eind.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_25458716
Ben net weer in een nieuwe begonnen: Interesting Times, nadat ik een tijdje was afgedwaald naar Dan Brown.

Sind mijn vorige post in dit topic heb ik trouwens Guards! Guards! en Maskerade nog gelezen.
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 08:35:26 #272
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25485738
Wanneer komen Hat full of sky en Going Postal in pocket uit?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 10:41:52 #273
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_25486516
Hat full of sky in april/mei en Going Postal in oktober/november.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  donderdag 28 april 2005 @ 19:57:03 #274
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26578485
Hat full of sky sinds vandaag in de winkels. Tenminste, kwam hem vandaag voor het eerst tegen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 29 april 2005 @ 06:23:25 #275
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_26588503
Oe, dan ga ik vandaag maar eens een boekwinkel met mijn bezoek vereren

Science of the Discworld III Darwin's Watch is ook uit, volgens de nieuwsgroep alt.fan.pratchett.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  vrijdag 29 april 2005 @ 16:02:07 #276
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_26599759
Niks.

Volgende week maar eens proberen in "de grote stad".
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_28982976
*kick

Ik heb net Good Omens gekocht, nadat ik even geen zin meer had in De naam van de roos van Umberto Eco. Pratchett rules
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:56:28 #278
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_29008499
Ik vind de audioboeken van discworld ook heel aardig. HEb de afgelopen week Going Postal mogen beluisteren.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  donderdag 21 juli 2005 @ 20:42:41 #279
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_29019995
naam van de roos, is ook zo saaaaiii
Widening the bell curve.. one step at a time
  vrijdag 22 juli 2005 @ 01:44:43 #280
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29028344
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 18:29 schreef Mr._T-Rex het volgende:
*kick

Ik heb net Good Omens gekocht, nadat ik even geen zin meer had in De naam van de roos van Umberto Eco. Pratchett rules
Haha, weet precies wat je bedoelt. Ik heb maar Thief of Time gekocht, ben helemaal gefrustreerd geraakt door Name of the Rose, wat een pokkeboek om doorheen te komen. Dan leest pratchett toch iets lekkerder weg.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 29 september 2005 @ 11:08:11 #281
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31021477
Going Postal is er als pocket
Thud is nu in de verkoop in hardcover en is de volgende met Vimes in de hoofdrol
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31021521
quote:
Op donderdag 29 september 2005 11:08 schreef Dagonet het volgende:
Going Postal is er als pocket
Thud is nu in de verkoop in hardcover en is de volgende met Vimes in de hoofdrol
Oe! Dat wordt morgen na werktijd weer snel een boekhandel inrennen.

En ik heb Going Postal nog niet eens uit, verdomme!
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  donderdag 29 september 2005 @ 11:16:39 #283
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31021712
Waterstones in Amsterdam had ze nog niet, ABC daar weer wel dus niet elke winkel zal ze hebben nog

Ik heb dus net Going Postal gekocht
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 29 september 2005 @ 11:43:20 #284
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31022518
Hm, vanavond Proxis even checken
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 29 september 2005 @ 12:54:18 #285
13250 Lod
Sapere aude!
pi_31024471
Gister Thud! gekocht als hardcover bij de Broese in Utrecht, ben benieuwd.
GNU Terry Pratchett
pi_31024588
Keep us posted
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  vrijdag 30 september 2005 @ 18:23:43 #287
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31063939
GP besteld
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 2 oktober 2005 @ 10:02:17 #288
13250 Lod
Sapere aude!
pi_31107146
Maandag heb ik een tentamen en heb geen tijd voor iets anders. Vanzelfsprekend heb ik Thud! dus gisteren uitgelezen
En nu wat proberen te zeggen zonder het boek te verraden....

Helemaal geen onaardig boek. Inderdaad over Vimes dus het oplossen van een misdaad waarbij de meeste bijbehorende figuren de revue wel passeerden (hoewel het soms leek alsof hij het erom deed). Ook wat nieuwe personages uiteraard. Er is een vrij duidelijke link met de eigentijdse problematiek van het fundamentalisme. Dat was wel leuk, met Pratcheriaanse beschrijvingen van het een en het ander.
En het is in staat geweest om mij iets te laten doen wat ik zelden doe bij een boek: hardop laten lachen. Meestal blijft het bij een waarderend glimlachen of zelfs gnuiven.

Ik vond het geen 'verrassend' (als in innoverend of echt something completely different) boek maar wel vermakelijk. Ik kan het wel aanraden als leesvoer.
GNU Terry Pratchett
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:29:24 #289
5673 heijx
Qui que boue
pi_39508388
Klein kickje

Zo ongeveer ten tijde van de post boven mij ben ik begonnen, keurig bij het begin.
Deel 1 in het Nederland, 2 in het Engels en 3 t/m 6 weer in het Nederlands. Aangezien deel 3 samen met 2 en 1 in een bundel zat, had ik de kans om Nederlands en Engels te vergelijken.
Ik heb een grenzeloze bewondering voor iemand die Engels èn Nederlands zo tot in de puntjes beheerst als Ittekot. Het verbaast me overigens dat er niet meer bekend is over hem. Ik ging er van uit dat het een Indiër met Nederlandse moeder of een Hindoestaan in Engeland zou zijn, maar het schijnt een pseudoniem te zijn van Ruurd Groot, volgens "The Discworld Companion".
Evenwel, Nederlands of Engels, Terry Pratchett heeft er weer een fan bij.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:10:25 #290
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40717120
Laat ik dit topic ook eens een schopje geven. Voor degene die het nog niet weten: bij play.com kun je de Discworld-pockets bestellen voor zo'n 8 euro, en je betaald geen verzendkosten. Dat is toch al wat beter dan de 12-13 euro die je in boekhandels hier moet betalen. Ik ben zelf, rustig aan, de serie aan het verzamelen. Ik vind het alleen erg jammer dat, zo te zien, na The Fifth Elephant niet meer die mooie covers van Josh Kirby worden gebruikt. Iemand enig idee waarom dat is, toevallig?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:11:21 #291
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40717146
Josh Kirby is overleden. Vandaar.

http://www.lspace.org/art/joshkirby.html
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Moderator vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:12:40 #292
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_40717178
quote:
Op vrijdag 2 november 2001 11:40 schreef Lod het volgende:
Heb je ook zijn andere boeken gelezen? Mijn favoriet is good omens. In samenwerking met Neil Gaiman
Good omens

en Ja ik quote een post uit 2001
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:14:25 #293
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40717234
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Josh Kirby is overleden. Vandaar.

http://www.lspace.org/art/joshkirby.html
Ah, dat verklaart het wel ja. RIP, alsnog.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:16:09 #294
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40717289
Overigens zijn de illustraties op The Truth en Thief of Time wel degelijk nog van Kirby. De layout van de omslag is alleen wat anders.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:30:25 #295
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40717714
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens zijn de illustraties op The Truth en Thief of Time wel degelijk nog van Kirby. De layout van de omslag is alleen wat anders.
Die boeken heb ik dan ook nog niet, ik had ze alleen snel even gezien. Jammer, want ik vind de oude covers het leukste. Maar ja, weinig aan te doen he
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:31:24 #296
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40717739
Paul Kidby is een goeie opvolger, hoor.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:37:39 #297
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40717917
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Paul Kidby is een goeie opvolger, hoor.
Ik zit nu te zoeken, maar ik zie inderdaad ook bij de nieuwe boeken leuk uitziende covers. Ik zag laatst in een winkel een boek met een, naar ik dacht, groene voorkant, met een klein plaatje en een ietwat overdreven 'keltisch' lettertype. Maar dat was misschien een aparte versie of zo, want de covers die ik op internet bij de nieuwe boeken vind zien er ook goed uit. Alleen voor de uniformiteit is het jammer dat ze de stijl hebben veranderd, maar je kunt wel blijven zeuren
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_40717932
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Josh Kirby is overleden. Vandaar.

http://www.lspace.org/art/joshkirby.html
Zonde, maar wat doe je eraan.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:40:04 #299
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40717990
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik zit nu te zoeken, maar ik zie inderdaad ook bij de nieuwe boeken leuk uitziende covers. Ik zag laatst in een winkel een boek met een, naar ik dacht, groene voorkant, met een klein plaatje en een ietwat overdreven 'keltisch' lettertype. Maar dat was misschien een aparte versie of zo, want de covers die ik op internet bij de nieuwe boeken vind zien er ook goed uit. Alleen voor de uniformiteit is het jammer dat ze de stijl hebben veranderd, maar je kunt wel blijven zeuren
Dat kan The Amazing Maurice and his Educated Rodents zijn geweest. Speelt wel OP Discworld, maar is niet echt een Discworld boek.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:54:13 #300
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40718311
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat kan The Amazing Maurice and his Educated Rodents zijn geweest. Speelt wel OP Discworld, maar is niet echt een Discworld boek.
Zou kunnen, lijkt er wel een beetje op. Als er geen 'echte' discworld boeken met deze covers verschenen zijn, zal het dat inderdaad wel geweest zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:56:07 #301
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40718366
Oh jee, er zijn er meerdere hoor. The Wee Free Men, bijvoorbeeld, en de opvolger A Hat Full of Sky. Er zijn 3 delen 'The Science of Discworld', er zijn kaarten, Nanny Ogg's Cookbook, The Streets of Ankh Morpork en noem maar op. Je kunt een fortuin uitgeven aan Discworld
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')