abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_30669268
Ik heb een Opel Astra 1.6 3-deurs hatchback uit januari 1994 (nu dus bijna 12jr oud), en eergisteren is de koppakking kapot gegaan. De gebruikelijke symptomen; koelwater verdwijnt, motor werd enorm heet, roken, etc.

Om een lang en enorm vervelende verhaal kort te maken heeft een vrachtwagen van de ANWB me om 04:00 's nachts in de stromende regen thuisgebracht. :'(

De vraag is nu natuurlijk: wat moet ik doen. Na het weekend breng ik hem weg en dan vraag ik een prijsopgave wat het kost om het te laten repareren. Ik schat toch wel tegen de ¤ 1000. Maar dan zit ik natuurlijk nog steeds met een 12 jaar oude auto (wat me op zich niet boeit overigens).

Op de sloop inleveren zal me niks opleveren (denk ik?). Een andere auto (direct) kopen zit er niet in, dus inruil is helaas geen optie.

Ik ben aan het overwegen of een dergelijke uitgave het nog wel waard is. Wat zijn de gedachten van mijn medeFOKkers hierover?
pi_30669319
Koppakking vervangen misschien een optie
  zaterdag 17 september 2005 @ 17:53:54 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_30669337
Je zou kunnen kijken of je ergens een andere motor kunt vinden. kans is dat dat goedkoper is
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_30669392
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 17:53 schreef Wojworshebn het volgende:
Koppakking vervangen misschien een optie
Natuurlijk is dat een optie, de vraag is alleen of het dat nog waard is. Dat ben ik aan het overwegen.
pi_30669422
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 17:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je zou kunnen kijken of je ergens een andere motor kunt vinden. kans is dat dat goedkoper is
Hmmm daar had ik nog niet aan gedacht. Wat zou zoiets kosten ongeveer (zal wel moeilijk te zeggen zijn denk ik)?
  zaterdag 17 september 2005 @ 17:57:57 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_30669447
Geen idee, maar met een beetje snuffelen op I-net kom je vast wel een beunhaas tegen die dat voor je kan regelen voor een Euro of 500 of zo.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_30669463
Nieuwe (gebruikte) motor +/- 1000 euro of meer, koppakkingset 100, + koprevissie en nieuwe bouten 250 euro (vlakken en afpersen).
Dus voor 350 euro ben je klaar als je het zelf doet en het is best te doen
  zaterdag 17 september 2005 @ 18:17:42 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30669872
Idd een koppakking vervangen is goed zelf te doen heb het met met broertje al bij verschillende auto's gedaan.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30670103
zorg wel dat je een momentsleutel hebt, en niet zo'n goedkoop ding.
maar er moet best wel iemand te vinden zijn die het voor 500 wil doen, een koprevissie is trouwens niet altijd nodig.
  zaterdag 17 september 2005 @ 18:56:06 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_30670778
1000 EUR zou ik nooit doen.
Als je zelf aan de slag kunt voor 350 EUR zou ik het proberen.

Hoeveel heeft dat ding al gelopen?
Nu de koppakking, als je pech hebt met de kerst een nwe koppeling.
Meestal zonde van het geld dit soort grote klussen aan ouwe otoos die maar net 1000 EUR opbrengen als ze wel doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_30670908
350 euro hou ik hoog aan. Dus 350 euro kosten en daarna voor 1250 euro verkopen levert nog 900 euro op, anders voor 100 euro naar de sloop brengen. Tja wat je maar wil he?
pi_30673047
kijk eens op www.opel-forum.nl even registreren, maar daar zitten een hoop liefhebbers en knutselaars. lijkt me dat iemand er echt nog wel een nieuw blok heeft liggen!
And then there were syntax-errors
pi_30674195
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 17:58 schreef Wojworshebn het volgende:
Nieuwe (gebruikte) motor +/- 1000 euro of meer,
Ik weet niet op welke sloop jij onderdelen haalt, maar ik zou maar een andere zoeken.
300 euro voor een andere gebruikte motor is een reeeler bedrag.
pi_30674798
Ja zou kunnen, maar dat is toch van de zotte als alleen je pakkingetje lek is
pi_30678910
kijk eerst eens naar de staat van je auto,als hij geen roest heeft,verder geen ernstige technische mankementen,nog een goed interieur en er estetisch nog goed uitziet en je voelt je goed in die auto gewoon laten repareren.

nu krijg je namelijk bijna niks meer voor die auto met zo'n lekke koppakking,die krijg je alleen verkocht ver onder de prijs,en zo'n koppakking vervangen is ook niet het einde van de wereld,kost zo'n 600/700 euro.
en als de kop er weer op gaat gelijk een nieuwe distributieriem erbij doen,deze moet er toch af met een nieuwe koppakking en zo'n riem kost maar 50 euro ofzo.
maar als je die los moet vervangen ben je zo'n 250 euro kwijt,en nu moeten ze hem er toch afhalen.

ik zou het persoonlijk dus nog wel doen,want voor die reparatiekosten en het geld wat je nu voor deze auto in deze staat (met dit mankement) nog terug krijgt koop je niet een veel betere auto,en wie weet wat daar weer aan mankeert
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_30680489
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 20:55 schreef Wojworshebn het volgende:
Ja zou kunnen, maar dat is toch van de zotte als alleen je pakkingetje lek is
Ben ik met je eens, ik zou ook voor een andere pakking gaan. Ik reageerde alleen op de genoemde prijs die behoorlijk aan de hoge kant was.

Ik ben trouwens bang dat in dit geval de kop wel gevlakt moet worden, aangezien er koelwater bij de kop is gekomen. 9 van de 10 keer betekent dat dat de kop ietwat krom is getrokken.
  zondag 18 september 2005 @ 00:05:39 #17
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30682582
een auto uit 1994 is doorgaans toch in het "loop of sloop" stadium., oftewel , niks waard. Gewoon in het kanaal rijden en een ander oud bakkie kopen tweedehands, waar je hopelijk meer geluk mee hebt, succes!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_30682938
Iedereen bedankt voor de meningen. Maandag hoor ik wat het gaat kosten en op basis daarvan neem ik de beslissing.

Er is nog iets anders raars met de auto: hij liep al een tijd niet heel mooi stationair (maar sloeg ook niet af of zo). Bij de garage hebben ze met zo'n testcomputer gekeken naar mijn motorcomputer, maar die reageerde niet op de signalen van de testcomputer. Dus dat speelt ook nog mee. Als ik de koppakking zou laten vervangen is dat probleem er dus ook nog.

Ik neig daarom naar wegdoen, maar zoals gezegd wacht ik even af wat het gaat kosten. Ik laat het hier wel even weten.
  zondag 18 september 2005 @ 00:23:11 #19
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30683346
als je nog eens zon oud barrel koopt, koop er dan één met carburateurs, zondner elektronica (een oud type alfa 33 (1989 en ouder) is een perfect carb. auto, waar weing mis mee kan gaan en die makkelijk zelf te repareren is. Alleen het roestspook wil bij die auto;s nog wel eens voorkomen, al valt het bij de modellen uit 89 doorgaans mee.)
pefect auto's, heb er 3 gehad!
, die kun je tenminste nog fatsoenlijk afstellen. Niettemin is er natuurlijk ook een argument voor reparatie en dat is dat je als je een andere auto terug wilt kopen ook een nhoop ged kwijt bent en dan weet je ook niet wat je koopt natuurlijk. Welllicht koop je weer zon slopel.

[ Bericht 15% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 18-09-2005 00:38:23 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 18 september 2005 @ 00:27:51 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30683511
Ik heb een jaar geleden mijn 12 jaar oude Polo nog voor 1150,- een nieuwe koppakking en distributieriem gegeven. Waarom? Omdat ik voor dat bedrag geen auto heb met die kilometerstand (was toen ca. 75.000) waarvan ik weet dat 'ie verder perfect is en waar ik waarschijnlijk nog een aantal jaar veel plezier van zal hebben.
  zondag 18 september 2005 @ 00:37:44 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30683864
Als je echt een smaakvolle en betrouwbare auto wilt, koop dan een roestbestendig gemaakte guilia. Kan niks kapot aan gaan als je er een hebt met een goede carrosserie. Enige zwakke puntje is de synchromesh van de 2e versnelling.
\

Heb er 1 gehad nooit problemen mee totdat ik bijna door de totaal verotte bodem zakte. Technisch was hij echter nog perfect.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_30685368
Wat hierboven gezegt wordt, onderdelen is het een euro of 300 + distri, kopset, bouten, etc max vlakken hoeft waarschijnlijk bij een Opel 1.6 niet eens,C16NZ ofzo, is ijzer op ijzer. Inclusief Uurloon is het wel veel. Het komt overigens door niet goed warmrijden in 95% van de gevallen (voor volgende keer).

Ligt ook aan rest staat auto, maar heb je goede sleutelaar in de buurt, of kun je zelf, zou ik het doen, weetje idd wat je hebt, ligt ook aan je verdere staat.

2e hands blok kost geen 1000 euro overigens, C20XE kost dat een goeie, C20NE zit al op 300 euro. Dus 1.6 vind je ook wel voor zoiets of minder, maar is ook ergens geen optie = nl nog meer uurloon/werk.

Dus idd garage incl uurloon gaat vrij veel kosten. Puur onderdelen valt het wel mee. Kijk, op zich valt koppakking wel mee, tis alleen ff wat werk. Ben je gebonden aan garage, kost het idd 1000 euro, en zeg je ding roest op de kasten, is het misschien niet de moeite.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  zondag 18 september 2005 @ 12:09:38 #23
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30691153
quote:
Op zondag 18 september 2005 01:28 schreef PNG het volgende:
Wat hierboven gezegt wordt, onderdelen is het een euro of 300 + distri, kopset, bouten, etc max vlakken hoeft waarschijnlijk bij een Opel 1.6 niet eens,C16NZ ofzo, is ijzer op ijzer. Inclusief Uurloon is het wel veel. Het komt overigens door niet goed warmrijden in 95% van de gevallen (voor volgende keer).

Ligt ook aan rest staat auto, maar heb je goede sleutelaar in de buurt, of kun je zelf, zou ik het doen, weetje idd wat je hebt, ligt ook aan je verdere staat.

2e hands blok kost geen 1000 euro overigens, C20XE kost dat een goeie, C20NE zit al op 300 euro. Dus 1.6 vind je ook wel voor zoiets of minder, maar is ook ergens geen optie = nl nog meer uurloon/werk.

Dus idd garage incl uurloon gaat vrij veel kosten. Puur onderdelen valt het wel mee. Kijk, op zich valt koppakking wel mee, tis alleen ff wat werk. Ben je gebonden aan garage, kost het idd 1000 euro, en zeg je ding roest op de kasten, is het misschien niet de moeite.
Vlakken zal hoogstwaarschijnlijk wel moeten, de kop is van aluminium en is al heet gelopen geweest.

1000 euro kost dit iig geval niet,zoek een beun op die fixt 'm wel voor 250,-/350,- euro....

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zondag 18 september 2005 @ 12:16:31 #24
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30691343
Die 1.6 is blijkbaar een gevoelige motor, een collega met bijna exact dezelfde spec. astra heeft hetzelfde gehad. Hij heeft het bij een beun laten repareren voor een paar hondert euro dacht ik. Ik weet het net precies, zal het hem eens vragen volgende week. Maar ook bij hem dikke roest op de kasten overigens.. (auto is van 1995)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_30698841
mijn astra heeft het een jaar geleden gehad, ik heb een 2.0i 16V station uit 1995, koppakking was kapot, enkele kleppen versleten en dergelijke, heb heel de rotzooi laten maken voor 780 euro, het volgende hebben ze gedaan:

kop gevlakt
blok gevlakt (zelfs dat was niet vlak)
8 kleppen vervangen
koppakking vervangen
kopbouten vervangen
uitlaatpakking vervangen


bij die garage zou het alleen voor de koppakking rond de 350 euro kosten, nu waren ze dus veel langer bezig omdat het blok eruit moest om te vlakken, bij opel-dealer was het 712 euro, om alleen de koppakking te vervangen, kop vlakken kostte nog eens 100 euro.... afzetters dus....


waar ik het heb laten doen is de ford-dealer, auto rijd nog steeds perfect, heb er absoluut geen spijt van....
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')