abonnement Unibet Coolblue
pi_30630854
Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een applicatie (in VB) voor een klant.

Deze klant wil de mogelijkheid dat wanneer er significante data wordt gewijzigd dit kan worden gemaild aan een x-aantal gebruikers. Op zich geen enkel probleem, mits ik weet welk mailsysteem wordt gebruikt (bijvoorbeeld Exchange).

Nu is het lastige dat de applicatie die ik aan het bouwen ben, bij een groot aantal verschillende klanten geinstalleerd moet worden. Ik zoek dus een methode waarbij ik automatisch mail kan versturen, onafhankelijk van het mailsysteem (Exchange, Lotus Notes, etc).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan bewerkstellen?
pi_30630943
Je zit in VB, dan zet je toch gewoon een smtp verbinding op naar een willekeurig openstaande mailserver?

No Offense, maar ik zou je klant niet willen zijn hoor, dat kan je makkelijk ff op google of planet-source-code vinden

Edit: misschien is dit iets om je op weg te helpen

[ Bericht 23% gewijzigd door livors op 16-09-2005 11:52:52 (voorbeeld url toegevoegd) ]
pi_30631010
a met cpp kan ik dat maar ik snap niks van vb dus sorry.

zie post hierboven
pi_30631927
Je gaat even ook aan het voldrongen feit voorbij dat klanten 0,0 kennis hebben van software en je ze dus niet zelf een smtp server kan laten instellen. Simpelweg omdat ze dit niet snappen.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30632047
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 12:28 schreef existenz het volgende:
Je gaat even ook aan het voldrongen feit voorbij dat klanten 0,0 kennis hebben van software en je ze dus niet zelf een smtp server kan laten instellen. Simpelweg omdat ze dit niet snappen.
Je implementeert de software toch bij de klant? Dus je bouwt je applicatie, besteedt genoeg tijd aan het testen en bugfixen van de applicatie, vervolgens geef je uitleg aan de groep hoofdgebruikers van je applicatie. Daarna volgt de implementatie en de configuratie binnen het bedrijf(snetwerk).

Zo werkt het als je professioneel bezig bent in ieder geval.
pi_30633233
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 12:32 schreef livors het volgende:

[..]

Je implementeert de software toch bij de klant? Dus je bouwt je applicatie, besteedt genoeg tijd aan het testen en bugfixen van de applicatie, vervolgens geef je uitleg aan de groep hoofdgebruikers van je applicatie. Daarna volgt de implementatie en de configuratie binnen het bedrijf(snetwerk).

Zo werkt het als je professioneel bezig bent in ieder geval.
Daar heb je gelijk in echter staat er in de startpost:
quote:
Ik zoek dus een methode waarbij ik automatisch mail kan versturen, onafhankelijk van het mailsysteem (Exchange, Lotus Notes, etc).
En dan gaat je vlieger niet op, omdat je iets dynamisch moet hebben waar de klant zo min mogelijk werk aan heeft. Dat gaat in dit geval alleen op als de TS een config file maakt waarin staat wat het adres van de smtp server is en wanneer de smtp server zo ingesteld staat binnen het bedrijf dat hij deze emails verzenden toestaat. Dan heb je geen enkel probleem. Echter is vaak dit laatste stukje van de email server het probleem. Maar daar kennen we de bedrijfsomgeving niet goed genoeg voor.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30633303
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:19 schreef existenz het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in echter staat er in de startpost:
[..]

En dan gaat je vlieger niet op, omdat je iets dynamisch moet hebben waar de klant zo min mogelijk werk aan heeft. Dat gaat in dit geval alleen op als de TS een config file maakt waarin staat wat het adres van de smtp server is en wanneer de smtp server zo ingesteld staat binnen het bedrijf dat hij deze emails verzenden toestaat. Dan heb je geen enkel probleem. Echter is vaak dit laatste stukje van de email server het probleem. Maar daar kennen we de bedrijfsomgeving niet goed genoeg voor.
Ik geloof ook niet dat het de topicstarter erg veel boeit wat voor oplossingen we hier neer zetten reactie zou in elk geval handig zijn. Het is tenslotte voor hem dat we de oplossing zoeken
pi_30633678


Het probleem is dat ik de bedrijfsomgeving niet ken. Het wordt namelijk bij verschillende bedrijven geinstalleerd. De SMTP optie had ik uiteraard ook al bekeken. Een config-file is ook geen punt. Als ze die mail-optie willen, mogen ze er best wat voor doen.

Alleen qua SMTP denk ik niet dat een optie is die dekkend genoeg is. Niet overal wordt dit ondersteund of staat dit ingesteld. En niet ieder bedrijf waar dit geinstalleerd gaat worden heeft de middelen of de kennis om een SMTP service in te richten.
quote:
Je implementeert de software toch bij de klant? Dus je bouwt je applicatie, besteedt genoeg tijd aan het testen en bugfixen van de applicatie, vervolgens geef je uitleg aan de groep hoofdgebruikers van je applicatie. Daarna volgt de implementatie en de configuratie binnen het bedrijf(snetwerk).

Zo werkt het als je professioneel bezig bent in ieder geval.
Ik implementeer helemaal niets bij de klant. Mijn klant gaat mijn applicatie uitleveren aan haar klanten. Ik heb dus te maken met verschillende omgevingen, die ik vantevoren niet kan weten. Dat is tevens ook het hele probleem.
pi_30633787
Is het niet mogelijk om in plaats van lokale mailservers (die je qua configuratie niet kent) gebruik te maken van 1 externe mailserver die je zelf kan configureren? En dan vanuit de applicatie die externe mailserver aan roepen om de mails te versturen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_30638759
Als je applicatie zo groot wordt, dan zou ik sowieso niet voor Visual Basic kiezen, maar goed..

Kun je ons niet wat meer vertellen over wat je moet maken dan, wellicht kunnen we dan ook een beter advies geven
pi_30639205
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:33 schreef sop het volgende:


Het probleem is dat ik de bedrijfsomgeving niet ken. Het wordt namelijk bij verschillende bedrijven geinstalleerd. De SMTP optie had ik uiteraard ook al bekeken. Een config-file is ook geen punt. Als ze die mail-optie willen, mogen ze er best wat voor doen.
Ik heb dus met precies hetzelfde probleem gezeten toen ik wat freelance werk deed. Ik heb mijn klant toen de volgende keuze voorgelegd:

a) Ik bouw een speciale (moeilijke) constructie waar het wel mee gaat werken, maar dat gaat jullie veel extra kosten opleveren en het project gaat langer duren
b) We passen de applicatiestructuur zo aan, dat de gebruiker simpel kan navigeren naar de data die verzonden moet worden en dat vervolgens zelf dit in de mailclient van zijn keuze. Dit zou bijna geen tijd en geen geld extra kosten.
c) We doen niets

Uiteindelijk is er gekozen voor optie b., wat dus de middenweg van a & c is. Het probleem zit hem erin dat smtp ed. wel uniform zijn, maar "open" mailservers bestaan niet, omdat ze spammers tegen willen gaan.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  vrijdag 16 september 2005 @ 16:49:42 #12
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_30639405
Hm, ik zou gewoon alle mogelijke mailprotocollen inbouwen, en via een configfile configureren welk protocol er bij de klant gebruikt wordt.
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
pi_30639434
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 16:49 schreef thumper het volgende:
Hm, ik zou gewoon alle mogelijke mailprotocollen inbouwen, en via een configfile configureren welk protocol er bij de klant gebruikt wordt.
Het probleem zit hem niet in het protocol, maar in de gebruikte applicaties en mailservers. Die zijn niet standaard en je gaat ook niet 10000 versies van verschillende type servers en applicaties inbouwen.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30639479
Hmm normaal reageer jij sop op een topic van mij maar doe het nu maar eens andersom. Is het niet mogelijk dat de systemen waarop dit programma draait internet access hebben? dan zou je toch gebruik kunnen maken van een externe mailserver? dan moet dit totaal geen problemen opleveren.
Just say hi!
  vrijdag 16 september 2005 @ 17:06:02 #15
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_30639963
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 16:50 schreef existenz het volgende:

[..]

Het probleem zit hem niet in het protocol, maar in de gebruikte applicaties en mailservers. Die zijn niet standaard en je gaat ook niet 10000 versies van verschillende type servers en applicaties inbouwen.
Misschien mis ik wat, maar je hoeft toch ook geen kennis te hebben van de verschillende systemen? Het enige wat je m.i. hoeft te weten is de protocol-afhankelijke gegevens -- die je dus per klant in een configfile zet -- en dan maakt het volgens mij niet uit of je dan connect naar Lotus Notes of een andere applicatie die hetzelfde protocol gebruikt

But correct me if I'm wrong
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
pi_30640977
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 16:43 schreef existenz het volgende:Het probleem zit hem erin dat smtp ed. wel uniform zijn, maar "open" mailservers bestaan niet, omdat ze spammers tegen willen gaan.
Je hoeft ook geen open mailserver te hebben, het bedrijf in kwestie heeft vast wel een eigen mailserver of een account bij een ISP, als ze mailen met klanten moeten ze een connectie hebben, dus lijkt me dat je hun smtp dan gewoon kunt gebruiken.
pi_30641485
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 17:06 schreef thumper het volgende:

[..]

Misschien mis ik wat, maar je hoeft toch ook geen kennis te hebben van de verschillende systemen? Het enige wat je m.i. hoeft te weten is de protocol-afhankelijke gegevens -- die je dus per klant in een configfile zet -- en dan maakt het volgens mij niet uit of je dan connect naar Lotus Notes of een andere applicatie die hetzelfde protocol gebruikt

But correct me if I'm wrong
Ja, alleen staat de gegevens in exchange,outlook, outlook express, pmail, webmail etc.. totaal op een andere lokatie. Interoperabiliteit is al helemaal geen mogelijkheid in dit verhaal. Dus daarom valt die optie al af.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30641547
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 17:39 schreef livors het volgende:

[..]

Je hoeft ook geen open mailserver te hebben, het bedrijf in kwestie heeft vast wel een eigen mailserver of een account bij een ISP, als ze mailen met klanten moeten ze een connectie hebben, dus lijkt me dat je hun smtp dan gewoon kunt gebruiken.
Klopt, maar leg dat maar uit aan de klanten van het bedrijf waar jij het produkt voor maakt dat ze even de applicatie config moeten aanpassen om het werkend te krijgen. Snappen ze de ballen niet van.

Regel #1 bij programmeren: Klanten zijn dom, ze kunnen alleen klikken. Laat ze alleen klikken! Configureren kunnen ze absoluut niet en de ICT afdeling die het kan, voelt zich daar altijd te goed voor, terwijl ze voor dit soort zaken zijn.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30642204
Zoiets misschien?
http://support.microsoft.com/?kbid=200150
Je kunt deze code gewoon gebruiken.

Groet, Joris
Da gao nie nou!
  vrijdag 16 september 2005 @ 19:35:59 #20
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_30644304
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 17:55 schreef existenz het volgende:

[..]

Ja, alleen staat de gegevens in exchange,outlook, outlook express, pmail, webmail etc.. totaal op een andere lokatie. Interoperabiliteit is al helemaal geen mogelijkheid in dit verhaal. Dus daarom valt die optie al af.
Euh, ja? Dat hoop ik wél ja
Maar over het algemeen hebben de kantoormedewerkers een pc met daarop een mailclient die ook gewoon een verbinding kan leggen met die mailserver De betreffende poorten, adressen e.d. zijn dus voor geauthoriseerde gebruikers gewoon toegankelijk.

In feite wordt jouw applicatie ook gewoon een geauthoriseerde gebruiker.

Laat ik het anders stellen, ik ben architect, en ik heb nog nooit meegemaakt dat het voor een remote applicatie niet mogelijk is om wat voor mailserver te benaderen... Het is ook niet applicatie-specifiek, maar protocol-specifiek.

Tenzij je me kan uitleggen waarom het écht niet kan, ben ik overtuigd van het tegendeel
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
pi_30644641
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 19:35 schreef thumper het volgende:

[..]

Euh, ja? Dat hoop ik wél ja
Maar over het algemeen hebben de kantoormedewerkers een pc met daarop een mailclient die ook gewoon een verbinding kan leggen met die mailserver De betreffende poorten, adressen e.d. zijn dus voor geauthoriseerde gebruikers gewoon toegankelijk.

In feite wordt jouw applicatie ook gewoon een geauthoriseerde gebruiker.

Laat ik het anders stellen, ik ben architect, en ik heb nog nooit meegemaakt dat het voor een remote applicatie niet mogelijk is om wat voor mailserver te benaderen... Het is ook niet applicatie-specifiek, maar protocol-specifiek.

Tenzij je me kan uitleggen waarom het écht niet kan, ben ik overtuigd van het tegendeel
Je hebt 2 mogelijkheden:
a) via de mailclient, dan heb je het probleem dat ik schetste en waar jij dus op reageerde.
b) direct naar een mailserver door ff wat instellingen te wijzigen, geen probleem voor een programmeur om te maken, maar administratief voor IT leken een hel, want weten die veel wat een smtp server is. Zij klikken alleen op verzenden/ontvangen in Outlook. En dat is de oplossing waar wij het allemaal wel over eens zijn dat dat de beste en simpelste oplossing is voor een programmeur.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  vrijdag 16 september 2005 @ 20:05:14 #22
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_30645126
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 19:48 schreef existenz het volgende:

[..]

Je hebt 2 mogelijkheden:
a) via de mailclient, dan heb je het probleem dat ik schetste en waar jij dus op reageerde.
b) direct naar een mailserver door ff wat instellingen te wijzigen, geen probleem voor een programmeur om te maken, maar administratief voor IT leken een hel, want weten die veel wat een smtp server is. Zij klikken alleen op verzenden/ontvangen in Outlook. En dat is de oplossing waar wij het allemaal wel over eens zijn dat dat de beste en simpelste oplossing is voor een programmeur.
a) zou ik in géén geval doen

b) lijkt mij nog steeds de beste optie. Ik neem aan dat je de software bij bedrijven installeert, dus dan zou je in het installatiescript de betreffende parameters kunnen opnemen
Ik begrijp uit je verhaal dat het in elk geval geen server-applicatie is, maar als je de beschikking hebt over een server (liefst de mailserver) waar je een proces op kunt draaien, zou je daar ook een centraal deel van je programma kunnen plaatsen die de configuratie van de mailserver bevat, en het client-deel van je applicatie neemt dan gewoon de gegevens over van het server-deel
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
pi_30653664
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 20:05 schreef thumper het volgende:

[..]

a) zou ik in géén geval doen

b) lijkt mij nog steeds de beste optie. Ik neem aan dat je de software bij bedrijven installeert, dus dan zou je in het installatiescript de betreffende parameters kunnen opnemen
Ik begrijp uit je verhaal dat het in elk geval geen server-applicatie is, maar als je de beschikking hebt over een server (liefst de mailserver) waar je een proces op kunt draaien, zou je daar ook een centraal deel van je programma kunnen plaatsen die de configuratie van de mailserver bevat, en het client-deel van je applicatie neemt dan gewoon de gegevens over van het server-deel
Een client - server oplossing is altijd de beste oplossing
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_30721837
Ongetwijfeld is een serverapp het beste. Alleen ik kan er niet van uitgaan. De bedrijven in kwestie verschillen namelijk nogal in grootte, van eenmanszaak (met 1 PC, geen server) tot multinational (compleet serverpark). Ook daar zijn wel weer mogelijkheden voor (m.b.v. een ini file beslissen of een app als service draait of niet), maar daar krijg ik waarschijnlijk geen budget voor.

Ik denk dat ik voor een combi van a & b ga. optie a indien er een exchange/outlook variant bij de klant aanwezig is, optie b indien dat niet het geval is.

iig bedankt voor de moeite!
  maandag 19 september 2005 @ 11:51:23 #25
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_30722008
quote:
Op maandag 19 september 2005 11:44 schreef sop het volgende:
Ongetwijfeld is een serverapp het beste. Alleen ik kan er niet van uitgaan. De bedrijven in kwestie verschillen namelijk nogal in grootte, van eenmanszaak (met 1 PC, geen server) tot multinational (compleet serverpark). Ook daar zijn wel weer mogelijkheden voor (m.b.v. een ini file beslissen of een app als service draait of niet), maar daar krijg ik waarschijnlijk geen budget voor.

Ik denk dat ik voor een combi van a & b ga. optie a indien er een exchange/outlook variant bij de klant aanwezig is, optie b indien dat niet het geval is.

iig bedankt voor de moeite!
Ok, suxes in elk geval
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
pi_30723752
Hmmmz het zal wel aan mij liggen, maar de oplossing is simpel....
Implementeer IMAP en SMTP....

Elk bedrijf kiest 1 van deze 2 protocollen, de grotere bedrijven meestal IMAP.
Kleine bedrijfjes hebben daar vaak geen behoefte aan.

Je maakt mij niet wijs dat die 'klanten' niet de know-how in huis hebben om hun provider te bellen voor de inloggegevens van hun email! En als ze IMAP gebruiken, geloof me, dan hebben ze ook een beheerder....

http://www.faqs.org/rfcs/rfc2821.html is de beschrijving van het smtp protocol.
http://www.faqs.org/rfcs/rfc3501.html is de beschrijving van het imap protocol.

Maareh niet dat ik een superprogrammeur ben... maar als ik jou was zou ik me toch nog eens wat dieper in de boeken graven.... En niet om VB te dissen, misschien is het niet onverstandig om eens een te snuffelen aan delphi/kylix, de opstap van daaruit naar C is niet zo groot....

In elk geval succes!
pi_30723805
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 17:55 schreef existenz het volgende:

[..]

Ja, alleen staat de gegevens in exchange,outlook, outlook express, pmail, webmail etc.. totaal op een andere lokatie. Interoperabiliteit is al helemaal geen mogelijkheid in dit verhaal. Dus daarom valt die optie al af.
Ohja, het is niet ongewoon dat mensen basis gegevens invullen in hun apps!
Zoals gebruikers naam, adres van de mailserver! Lol het zou wat zijn als we die shit weer allemaal gaan hard-coden!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')