abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_30575418
Tutorial Adobe Illustrator in Windows / Tekeningen overtrekken en inkleuren

Men maakt eerst een nieuw document aan (het liefst A4).
Zorg dan dat je jouw schets in het document kopieert, dit doe je door de schets te openen en dan CTRL+A, CTRL+C en dan in het document dat je als eerste hebt geopend (De A4) CTRL+V.
Nu kun je de schets kleiner of groter maken, eerst klik je op de schets. Dan houd je de SHIFT ingedrukt en pak je een van de hoeken van de schets en verschuift deze naar binnen of naar buiten.

Nu je klaar bent kunnen we beginnen met het 'voorbereiden'.
Eerst maken we een nieuwe layer aan:



(staat dit venstertje niet aan, druk dan op F7)

Nu kun je de andere layer op slot gaan zetten, dat doe je door op het hokje naast het oogje te klikken, zoals hier:



Dit voorkomt dat je per ongeluk de schets vastpakt en beweegt waardoor wat je overgetrokken hebt niet meer klopt.
Klik nu weer op Layer 2 (overigens kan je de layers een andere naam geven door er dubbel op te klikken. Zo kun je layer 1 'schets' benoemen)
Zoem eerst eens in op het oog (bijvoorbeeld) door op het icoontje van het vergrootglas te klikken, of door op Z te klikken en daarna weer op het oog klikken totdat het genoeg ingezoomd is.

Nu gaat het overtrekken beginnen!
Ten eerste pak je de Pen Tool (dit kan door op P te drukken, maar dat terzijde).
Houd de muis even ingedrukt op het icoontje van de pen tool, zodat er wat meer tools tevoorschijn komen, klik dan op het meest rechtse icoontje:



Nu komt er een schermpje tevoorschijn met alle pentools. Zo kun je snel wisselen. (alhoewel ook daar weer sneltoetsen voor zijn)

Klik nu eens op een bepaald punt (bijvoorbeeld het einde van de wimpers), als het goed is komt daar nu een puntje te staan.
Klik dan eens op het andere einde van de wimper en houd je muisknop vast en beweeg daar eens mee.
Als het goed is zie je nu het lijntje wat je getrokken hebt bewegen. Probeer eens allerlei bewegingen te maken totdat je doorhebt hoe je het lijntje precies kan krijgen hoe jij dat wil!

Heb je hem goed? Laat dan de muis los.
Als je last heb van kleuren die jouw lijntje opvullen, zet dit dan zo uit:



Als je iets wilt opvullen, zul je ook terug moeten gaan met je lijntje, totdat je weer bij het beginpunt bent, zoals hier:



Let wel! Als je een bocht hebt gemaakt, zul je eerst weer op het puntje moeten klikken, anders gaat hij niet strak door maar maakt hij eerst een bochtje! (probeer maar eens 2 bochtjes na elkaar te maken, dan zul je zien dat de 2e bocht anders gaat dan jij had verwacht)

Nu kun je weer een opvullen kiezen door middel van het dubbelklikken op:



En zo ga je dus door en door en door:




Nog even wat handige tips:

Wil je iets onzichtbaar maken, dan kun je bij de layers op het oogje klikken.
Wil je iets op slot zetten omdat het af is, dan kun je bij de layers dus op het vakje naast het oog klikken.
Wil je iets naar voren brengen omdat het voor hoort en niet achter dat andere ding, klik dan op het gedeelte wat naar voren moet en ga naar Object -> Arrange
Heb je per ongeluk net een verkeerd puntje gezet, doe dan even CTRL+Z, dan gaat het programma 1 stapje terug naar waar je was.
Probeer zoveel mogelijk layers te gebruiken zodat het overzichtelijk blijft. Dus 1 voor het oog, 1 voor het haar, etcetera.
Vergeet niet tussendoor op te slaan! Illustrator is een redelijk zwaar programma en kan dus zomaar ineens hangen en zichzelf afsluiten.

Is er nog iets onduidelijk?
Post het hier ! Het kan goed zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien of dat ik iets slecht heb uitgelegd. Dan probeer ik het wat beter uit te leggen !
  woensdag 14 september 2005 @ 16:51:27 #2
55183 dork22
Always the hard way
pi_30575927
Leuke tutorial, al doe ik het met photoshop, iets sneller maar hetzelfde idee.

Ff illustrator trial versie downen


wel jammer dat er een heel klein beetje wit zit tussen de lijnen en het opgevulde deel.
Does Big Brother exist?
Of course he exists.
Does he exist like me or you?
You do not exist.
pi_30576034
quote:
Op woensdag 14 september 2005 16:51 schreef dork22 het volgende:

Leuke tutorial, al doe ik het met photoshop, iets sneller maar hetzelfde idee.

Ff illustrator trial versie downen


wel jammer dat er een heel klein beetje wit zit tussen de lijnen en het opgevulde deel.
Dat zie je uiteindelijk niet .
Ik denk dat, dat zo is om te laten zien wat bij elkaar hoort en wat dus niet 1 geheel is.
  woensdag 14 september 2005 @ 16:56:54 #4
55183 dork22
Always the hard way
pi_30576080
jammer dat ik niet goed kan tekenen, anders had ik deze tutorial uitgeprobeerd

iemand goed adres voor tekeningen?
Does Big Brother exist?
Of course he exists.
Does he exist like me or you?
You do not exist.
pi_30576115
quote:
Op woensdag 14 september 2005 16:56 schreef dork22 het volgende:
jammer dat ik niet goed kan tekenen, anders had ik deze tutorial uitgeprobeerd

iemand goed adres voor tekeningen?
http://traditional.deviantart.com/drawings/ !
  woensdag 14 september 2005 @ 17:03:13 #6
55183 dork22
Always the hard way
pi_30576271
Does Big Brother exist?
Of course he exists.
Does he exist like me or you?
You do not exist.
  woensdag 14 september 2005 @ 17:36:43 #7
35325 shi
elegance in simplicity
pi_30577254
mooie tutorial
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
pi_30580425
In Illustrator CS2 zit een fantastische nieuwe optie die het hele ding automatisch voor je overtrekt, de zgn. "live trace" optie. Wat je voorheen een uur had gekost doet ie nu binnen een seconde!!

http://www.adobe.com/products/illustrator/pop_livetrace.html
pi_30580617
quote:
Op woensdag 14 september 2005 19:31 schreef Wriker het volgende:
In Illustrator CS2 zit een fantastische nieuwe optie die het hele ding automatisch voor je overtrekt, de zgn. "live trace" optie. Wat je voorheen een uur had gekost doet ie nu binnen een seconde!!

http://www.adobe.com/products/illustrator/pop_livetrace.html
Maar daar kun je dus niet mee inkleuren?
  woensdag 14 september 2005 @ 19:39:39 #10
35325 shi
elegance in simplicity
pi_30580754
quote:
Op woensdag 14 september 2005 19:36 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Maar daar kun je dus niet mee inkleuren?
jawel, heel goed zelfs, het heet livetrace/livepaint
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
  donderdag 15 september 2005 @ 07:23:26 #11
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_30593920
quote:
Op woensdag 14 september 2005 16:34 schreef ijsmeis het volgende:
Tutorial Adobe Illustrator in Windows / Tekeningen overtrekken en inkleuren

Men maakt eerst een nieuw document aan (het liefst A4).
Zorg dan dat je jouw schets in het document kopieert, dit doe je door de schets te openen en dan CTRL+A, CTRL+C en dan in het document dat je als eerste hebt geopend (De A4) CTRL+V.
Nu kun je de schets kleiner of groter maken............knip.....
Je kan gewoon je schetsplaatjes in Illustrator openen...
Deze worden dan automatisch in je document gezet zoals je nu beschrijft met je copy paste stap...
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_30631994
quote:
Op woensdag 14 september 2005 19:31 schreef Wriker het volgende:
In Illustrator CS2 zit een fantastische nieuwe optie die het hele ding automatisch voor je overtrekt, de zgn. "live trace" optie. Wat je voorheen een uur had gekost doet ie nu binnen een seconde!!

http://www.adobe.com/products/illustrator/pop_livetrace.html
Maar zo is er geen lul meer aan
pi_30632755
Ja en om eerlijk te zijn denk ik dat het bij de schets die ik heb gebruikt (van Silmarwen) dat niet werkt.
Gewoon omdat het een echte schets-schets is, waarbij de lijnen dus niet al te dik zijn, etcetera.
pi_30632915
Wat je dan kunt doen is het contrast verhogen in PS, en je kunt ook wat instellingen veranderen bij de LiveTrace in Illustrator
pi_30632935
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:06 schreef super-muffin het volgende:
Wat je dan kunt doen is het contrast verhogen in PS, en je kunt ook wat instellingen veranderen bij de LiveTrace in Illustrator
Ja, maar als ik bijvoorbeeld schets, staan er veel lijntjes in die ik er niet in wil hebben .
En okay, die kan je dan later wel weghalen.

Maar ik doe het liever zo .
pi_30633511
Nog een paar tips:

Vulling en lijntje omwisselen shift x
Lock object ctrl+2
unlock alle objecten ctrl+alt+2
verberg geselecteerd object ctrl+3
Alle objecten zichtbaar ctrl+alt+3
Object naar boven ctrl+]
Object naar voorgrond ctrl+shift+]
Object naar achteren ctrl+[
Object naar achtergrond ctrl+shift+[
Groeperen geselecteerde objecten ctrl+g
Degroeperen ctrl+shift+g
Hele canvas laten zien ctrl+0 (nul)
Canvas op 100% ctrl+1

en voor de tools: (van links naar rechts)

P + - shift C
Sneltoetsen
Oh ja, nog een tip, hou alle lagen goed bij! Dus alle objecten van het oog in een aparte laag enzo

[ Bericht 9% gewijzigd door super-muffin op 16-09-2005 13:37:43 ]
pi_30633959
Wat ook zo gaaf is aan die nieuwe live dingen is dat als je de schets aanpast in Photoshop en je hebt de trace nog openstaan in Illustrator, dan past ie die automatisch aan. Da's in het filmpje ook te zien, geloof ik.
pi_31183515
Nog even wat gefrutsel:

http://members.home.nl/gbvandenberg/sandra1.jpg

Niet af, een aantal lijnen zijn nog hoekig en ik moet nog schaduw en dergelijke toevoegen.
pi_31183850
Netjes hoor.

Nog een tip.
Je kunt lijnen omlijnen zeg maar. Bij object -> expand of object -> path -> expand
erg handig.
pi_31184114
holy crap! Dat gaat effe een stuk ingewikkelder dan in CorelDRAW Voordeel daar is dat je niet met layers maar met objecten werkt ... zelfde principe maar dan nemen de lagen automatisch de vorm aan van wat erop staat. Elk object dat je maakt is ook automatisch een nieuwe laag

Deze heb ik overgetrokken:


Alles is vector en door 1 object van kleur te vereanderen veranderd de hele auto (ook de highlights en de shadows)
Calm down, please!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 23:14:47 #21
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_31190320
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:58 schreef Googolplexian het volgende:
holy crap! Dat gaat effe een stuk ingewikkelder dan in CorelDRAW Voordeel daar is dat je niet met layers maar met objecten werkt ... zelfde principe maar dan nemen de lagen automatisch de vorm aan van wat erop staat. Elk object dat je maakt is ook automatisch een nieuwe laag

Deze heb ik overgetrokken:
[afbeelding]

Alles is vector en door 1 object van kleur te veranderen veranderd de hele auto (ook de highlights en de shadows)
Ziet er goed uit...
Zou je met ons willen delen hoe je dat kleuren truukje hebt gerealiseerd?
Ik zou het iig wel willen weten...

Altijd handig dat soort truukjes, je weet maar nooit wanneer je ze nodig hebt...
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_31200932
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 23:14 schreef MaxiTitan het volgende:

[..]

Ziet er goed uit...
Zou je met ons willen delen hoe je dat kleuren truukje hebt gerealiseerd?
Ik zou het iig wel willen weten...

Altijd handig dat soort truukjes, je weet maar nooit wanneer je ze nodig hebt...
But ofcourse Ik weet alleen niet of het een truukje is

In CorelDRAW heb je zo iets als lenzen. Je kunt door een simpel commando objecten op allerlei manieren doorzichtig maken (uniform, linear, radial, etc / met add, substract, etc).

Ten eerste begin ik altijd met het overtrekken van de hele vorm. Daaruit snijd ik (m.b.v. Boolean Shaping in Corel) alle andere vlakken uit (Trim, Weld, Intersection). als alles gedaan is heb ik nog dat ene grote vlak over waar ik mee begonnen ben. Als ik nou met lenzen highlight- en schaduwvlakken maak (doorzichtig wit/add en zwart/substract) en ik geef het grote vlak (dat natuurlijk op de onderste laag staat) een willekeurige kleur dan past alles zich aan. Omdat de highlights en de shadows doorzichtig zijn zie je de kleur erdoorheen.




-edit:

laatste creatie:



[ Bericht 2% gewijzigd door Googolplexian op 05-10-2005 12:42:32 (wat nou één groot vlak over) ]
Calm down, please!
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:12:51 #23
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_31212082
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:58 schreef Googolplexian het volgende:
holy crap! Dat gaat effe een stuk ingewikkelder dan in CorelDRAW Voordeel daar is dat je niet met layers maar met objecten werkt ... zelfde principe maar dan nemen de lagen automatisch de vorm aan van wat erop staat. Elk object dat je maakt is ook automatisch een nieuwe laag

Deze heb ik overgetrokken:
[afbeelding]

Alles is vector en door 1 object van kleur te vereanderen veranderd de hele auto (ook de highlights en de shadows)
tja, het is net wat je prettiger vind werken. ik vind lagen nml erg lekker werken, ben ook erg gewend aan illustrator. Ik denk dat als ik achter corel draw kom te zitten dat ik er echt niet uit zou komen

<- tekening die ik ooit misschien nog wel een keer afmaak (vooral de wenkbrouwen )
kon zo snel ff geen andere tekening online vinden.

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_31230727
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:12 schreef timbob het volgende:

[..]

tja, het is net wat je prettiger vind werken. ik vind lagen nml erg lekker werken, ben ook erg gewend aan illustrator. Ik denk dat als ik achter corel draw kom te zitten dat ik er echt niet uit zou komen

[afbeelding] <- tekening die ik ooit misschien nog wel een keer afmaak (vooral de wenkbrouwen )
kon zo snel ff geen andere tekening online vinden.
erg strak hoor

ikzelf grijp vaak naar de pixels als ik zulke fijne kleur-overgangen wil maken > PhotoPAINT
Calm down, please!
pi_31231672
zijn die getekend of overgetrokken van echte afbeeldingen?
&lt;hr&gt;
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')