abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 14 september 2005 @ 15:28:50 #1
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_30573581
Ik woon hier in woonstudio complex en een vriend van mij die woont beneden mij. Nu delen wij op dit moment de internetverbinding maar we willen het wat anders gaan doen.
De huidige situatie is als volgt: Internet komt bij hem binnen, dan gaat het modem naar een linksys router en vervolgens van de router uit loopt er een kabel naar mijn pc en die van mijn vriend.

Opzich gaat dit wel goed maar we merken allebei dat als een van ons beiden aan het donwloaden is de hele snelheid wordt weggeslurpt naar de degene die aan het downloaden is, gevolg --> de ander heeft een supertrage verbinding.

We krijgen straks een nog snellere internetverbinding en willen oa dit probleem op lossen door gebruik te maken van een soort server die we gebruiken voor al het downloaden en voor andere grote bestanden in op te slaan en het gewone surfen en werken doen we dan op onze eigen pc's.

Mijn vragen zijn nu:

1. Is dit de beste oplossing? Gebruik maken van een "download server" Of wat zijn jullie tips?
2. En bij aanschaf (samenstellen) van zo'n server wat is dan erg belangrijk en wat minder? De server moet in ieder geval een (paar) grote harde schijfen hebben aangezien we veel downloaden dus veel capaciteit nodig hebben. En wat zouden jullie voor advies geven qua geheugen en processor snelheid. Kijk het hoeft geen superpc te zijn ofzo want buiten het downloaden en er gegeven naar backuppen wordt hij niet of nauwelijks gebruikt.
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
pi_30573667
Dan slurpt die download server alle bandbreedte op en zitten jullie allebei nog met een trage verbinding.

De beste optie is om een programma te zoeken dat de bandbreedte kan beperken. Netlimiter bijvoorbeeld. Zo kan je zelf regelen hoeveel bandbreedte je pc mag verbruiken en laat je ruimte over voor de andere.
  woensdag 14 september 2005 @ 17:16:53 #3
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_30576689
Ja dat is ook wel weer waar, ik moet het nog eens bekijken.

Niemand anders met advies of tips?
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
pi_30576750
Server om te downloaden met netlimiter ofzo?
Laat je dat ding max bijvoorbeeld 50% gebruiken, de rest is om te surfen. Best acceptabel surfen is dat

Groetjes,

veldmuis
pi_30590915
OF je koopt een router waarop je kan instellen welke bandbreedte gebruikt mag worden op welke poort. Heb zelf een Draytek 2600G waarop dit mogelijk is. Neem aan dat er ook andere routers zijn die dit kunnen. Lijkt me goedkoper dan een apparte server neerzetten (energie gebruik, hardware die je moet kopen, lawaai en zo zijn er nog wel meer te verzinnen).
And this, too, shall pass away.
pi_30591031
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:22 schreef InDenial het volgende:
OF je koopt een router waarop je kan instellen welke bandbreedte gebruikt mag worden op welke poort.
Draytek is een van de weinige routers waarbij dat kan (en daar betaal je ook voor). Met die Linksys gaat dat iig niet lukken.
Softwarematig surfsnelheid instellen is goedkoop en gemakkelijk. Kun je je centen besteden aan hdd's
Abigail, I'm sure if there is something out there looking down on us from somewhere else in the universe...they're wise enough to stay away from us.
pi_30592617
Uit de topicstart meen ik te concluderen dat het een hele nieuwe server wordt. Als ie inderdaad nog een oude pc heeft liggen is het investeren in een paar harddisks misschien wel beter. Indien het een nieuwe pc wordt ben je zowiezo meer kwijt moederbordje kast processor. Dan zit je al redelijk dik boven de prijs van een draytek routertje. Het verschil kan je gebruiken voor harddisks in je eigen pc.

Aan de andere kant. Beetje hobyen met een nieuw pc-tje is natuurlijk altijd leuk.
And this, too, shall pass away.
  donderdag 15 september 2005 @ 02:09:43 #8
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_30592734
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:28 schreef TinToR het volgende:

[..]

Draytek is een van de weinige routers waarbij dat kan (en daar betaal je ook voor). Met die Linksys gaat dat iig niet lukken.
Softwarematig surfsnelheid instellen is goedkoop en gemakkelijk. Kun je je centen besteden aan hdd's
Linksys kan wel degelijk QoS , kan alleen zijn dat er een firmware upgrade voor nodig is. (WRT54G is geloof ik de meest verkochte, en daar kan het wel op.)

Met een "download" server ??? bedoel je waarschijnlijk één dedicated machine die door jullie beide gebruikt wordt om bestanden op te downloaden ("HOER" pc....) ?? Of wil je een machine tussen het modem en de router zetten die als proxy gaat dienen ?
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
pi_30593117
Traffic shaping is wat je wil doen op de router. Linux en FreeBSD hebben hier bijvoorbeeld mechanismen voor (vind BSD het lekkerst werken), onder Windows heb ik geen ervaring qua routers/servers. Het komt erop neer dat je een aantal priority queues maakt en verkeer aan deze queues toewijst.

In een simpel voorbeeld heb je twee queues en zet je alle TCP-verkeer naar poort 80 (surfen) in de hoge prioriteits queue en de rest in een lagere. Wat er dan gebeurt is dat het verkeer voor het surfen er direct door mag, en downloads van een netwerk als BitTorrent or eDonkey dus even worden afgeknepen wanneer er verkeer van je browser doorheen moet. Wanneer er niet gesurft wordt, gaan de downloads gewoon op volle snelheid. Een hardwarematige oplossing (bv. een switch die dit kan) kost vaak een bom duiten, terwijl bovengenoemde oplossing gratis is (als je de hardware van de server er even buiten laat )

Zeker onder een besturingssysteem als Linux of FreeBSD is geen topmodel nodig voor een beetje routeren en zooi opslaan/serveren. Ik gebruik er een 700 MHz krot voor met 128 MB RAM en die staat het grootste gedeelte van de tijd nog steeds uit z'n neus te vreten Het goedkoopste model dat nieuw te krijgen is moet al overkill zijn... zolang de schijven maar snel zijn en de netwerkkaart 100 Mbit haalt.

Een servertje hiervoor opzetten gaat wel een avontuur worden als je er nog geen ervaring mee hebt, maar het is wel de flexibelste oplossing. Hier doet het ding alles... router, mailserver, fileserver (gewoon in Windows mounten als netwerkschijf), hosten van wat kleine sites... etc

[ Bericht 4% gewijzigd door Fleischmeister op 15-09-2005 03:21:53 ]
  donderdag 15 september 2005 @ 11:19:54 #10
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_30597545
quote:
Op donderdag 15 september 2005 02:09 schreef wimmel_1 het volgende:

[..]

Met een "download" server ??? bedoel je waarschijnlijk één dedicated machine die door jullie beide gebruikt wordt om bestanden op te downloaden ("HOER" pc....) ?? Of wil je een machine tussen het modem en de router zetten die als proxy gaat dienen ?
Ik bedoel 1 machine die door ons beiden gebruikt wordt om bestanden op te downloaden. We willen deze machine gebruiken om alle downloads op te zetten en andere zooi zoals een extra backup of andere bestanden (muziek collectie)....etc...
Maar als we een goede router kunnen kopen waarbij je dit allemaal kunt instellen dan is dat natuurlijk goedkoper en ook een optie. We willen gewoon dat het downloaden de meeste snelheid krijgt en dat we beiden evengoed normaal kunnen surfen, zonder dat de een de ander "leegtrekt"...We krijgen straks een 20mbit verbinding (die 20 zal je nooit halen) maar dit moet eigenlijk worden verdeeld in drieen, download, gebruiker1 en gebruiker2..

Maar als je gebruikt maakt van een server dan moet je daar altijd zo'n programma als netlimiter op installeren of niet, of kan het ook anders? Maar de server is verbonden met de router dan moet je de overige 2 pc's op de server aansluiten ofniet want als je ze rechtstreeks op de router aansluit dan heb je toch niks aan het programma netlimiter want dan deelt de router de snelheden tussen de 3 pc's of zeg ik nu iets fouts?
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  donderdag 15 september 2005 @ 11:21:43 #11
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_30597591
En als je ff niet naar het geld kijkt, server of router, voor welke oplossing zouden jullie dan kiezen en hoe zouden jullie die oplossing dan configureren?
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  donderdag 15 september 2005 @ 13:14:23 #12
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_30600689
Dit heb ik zelf een tijd lang gedaan. Simpel pc-tje, alleen basis linux-systeem, geen grafische pakketten geïnstalleerd.

nzbget, nzbq erop, ssh daemon en webservertje installeren, en knallen maar. Ik ben toen zelfs nog begonnen aan een websysteem om je downloads via een browser te kunnen beheren, op die manier kon ik op mijn werk eenvoudig alles downloaden wat ik wilde.
Hope for the best, prepare for the worst.
pi_30607970
quote:
Op donderdag 15 september 2005 13:14 schreef cyberstalker het volgende:
Dit heb ik zelf een tijd lang gedaan. Simpel pc-tje, alleen basis linux-systeem, geen grafische pakketten geïnstalleerd.

nzbget, nzbq erop, ssh daemon en webservertje installeren, en knallen maar. Ik ben toen zelfs nog begonnen aan een websysteem om je downloads via een browser te kunnen beheren, op die manier kon ik op mijn werk eenvoudig alles downloaden wat ik wilde.
Dat systeem wat je zelf gemaakt hebt, is dat ook ergens te downloaden?

Groetjes,

veldmuis
  vrijdag 16 september 2005 @ 00:59:33 #14
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_30622996
quote:
Op donderdag 15 september 2005 17:38 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Dat systeem wat je zelf gemaakt hebt, is dat ook ergens te downloaden?

Groetjes,

veldmuis
Ja hoor, het is alleen niet af. Toen ik namelijk stopte met 'werken' bij het bedrijf waar ik de hele dag zat te internetten, had ik het niet meer nodig en ben ik gestopt met de ontwikkeling.

Je kunt het vinden op sourceforge. https://sourceforge.net/projects/nzbqphp
Het staat daar in hun CVS systeem. Je hebt ook nzbget en nzbq nodig. En natuurlijk een POSIX-compliant systeem (linux, unix, BSD oid)
Hope for the best, prepare for the worst.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')