Goedendag,
Hierbij een dynamisch verslag van onze (mij & mijn vriendin's) reis door India. Het is lang, maar oke, het is voor onszelf een naslagwerk. We zullen hem nog wel updaten met volgende mails, en ook met wat van de VELE foto's die we hebben gemaakt tot nu toe.
Excuses dat het eerste stuk met alle ">" tekens is, maar we moesten hem uit de mail vissen. Excuses, excuses!
SnuggLe
India Reisverslag september 2005
...foto's volgen nog...
Deel 1
>De heenreis..
>De eerste kennismaking met de Indiers, in het vliegtuig. Om de tijd
>te doden maar wat boeken gekocht die raakvlak hadden met India (oa
>de Dalai Lama die in het noorden in ballingschap zit, en een boek
>van Salmon Rushdie). Het mooie van de heenreis is, is dat Anke's
>verstand meteen op nul staat; "Als ik op vakantie ben, dan zijn mijn
>hersenen ook op vakantie". Dus :-)
>Wat ons in ieder geval opviel op de heenreis was dat de Indiers
>waarschijnlijk redelijk doof zijn. Na alle aankondigingen in dit
>KLMvliegtuig in het Nederlands en het Engels,komt er 3 minuten later
>uit het niets: "THIS IS A MESSAGE FOR OUR HINDI SPEAKING GUESTS". En
>iedereen is wakker.
>De buurman van Anke ruikt overigens behoorlijk uit zijn mond. En
>snurkt. Welkom to India, we zijn geland.
>
>De eerste stroomstoring (van velen!) meteen op het vliegveld later
>stappen we de sauna binnen die India heet. En met sauna bedoel ik
>ook echt een sauna. Geen zuchtje wind, 40 graden. Heerlijk. In een
>dodemansrit richting het centrum van Dehli gedropt in de
>backpackerswijk, 2 uur in de nacht. De wijk heet ParaganJ, naar het
>Nederlands vertaald waarschijnlijk iets in de zin van
>"Daar-laat-ik-mijn-tekkel-nog-niet-tegenaan-zeiken", maar
>waarschijnlijk werd ons oordeel vertroebelt door het feit dat we net
>aankwamen, het warm hadden en het 02:00 uur was. Meteen oog in oog
>met een hoek, veel veelrommel op straat alsmede honderden slapende
>mensen die overal en nergens liggen te pitten. Bangkok en Peking
>Wassenaar vergeleken met dit. But its all part of the experience...
>
>Dag 1
>Na onze jetlag eruit geslapen te hebben allereerst onze ticket
>out-of-Dehli veilig gesteld. Onze eerste kennismaking met de
>opdringerige cq op geld beluste Indiers. Maar we hebben het gered.
>We hadden (door verhalen van anderen) heel wat verwacht maar een
>zonnebril op en blik op oneindig helpt heel wat. Heeft zo'n gast dan
>een bord voor zijnkop en blijft hij met je meelopen (toch zo'n 30%)
>, dan is een welgemikte "NOOOO!" altijd duidelijk. Bij het station
>werden we door 10 verschillende mensen 10 verschilende kanten
>opgestuurd. Maar, in de Lonely Planet is duidelijk te lezen dat de
>ticket office alleen op de eerste etage is.
>
>30 minuten later en 90 roepies (circa 1 euro 50) voor een
>uitgebreide lunch later richting Red Fort gegaan. Dit fort is het
>middelpunt van het Oude Dehli, en is gebwoud door de toenmalige
>Mughal emperor in 1638. Op het hoogste punt zijn de rode (duh, RED
>fort) muren 18meter hoog. Binnen de nodige pracht en praal in een
>zeer uitgestrekt terrein. De vroegere heersers hadden het zeker niet
>slecht. 3 liter zweet lichter waren we bij het toppunt van onze
>eerste dag: de Jama-Masjid, een met plaats voor 25.000 moslims.
>
>Alvorens we binnen waren moesten we ons eerst een weg banen door de
>bedelaars, de een nog "zieliger" dan de ander. Maar hoe stom het ook
>klinkt , niemand krijgt in principe wat van ons. Geef je er 1 iets,
>dan dien je iedereen wat te geven en blijf je bezig. En wie weet
>slaat de blinde met 1 been de dove kreupele zijn hersens in omdat
>hij wel wat krijgt. We gaan dan ook een donatie geven aan iets wat
>meer ' blijvend'. Zoiets kregen we overigens ook te horen van wat
>Indiers.
>
>Schoenen uit, de moskee in. De moskee is de grootste van India, en
>duurde 14 jaar om te bouwen. De omtrek is meer dan 1200 meter en de
>miniaretten zijn40 meter hoogt. We zijn er even lekker gan zitten in
>de schaduw om wat af te koelen. Al snel hadden we echter wat
>'bekijks'. Het valt op dat er in vergelijking met een Thailand en
>China echt heel weinig toeristen in India zijn, dus als bleekscheet
>val je nogal op.Zeker toen wat foto's gingen maken kwamen uit alle
>hoeken en gaten mensen kijken. De kinderen vonden het geweldig om
>hun foto's op de digitale camera terug te zien. Op een gegeven
>moment moesten we met iedereen 10x op de foto,en hadden we echt een
>publiek van 100 man voor ons. Je zou bijna ene dansje gaan doen of
>iets dergelijks, want je voelt je (bijna) een circusbeer.Aparte
>gewaarwording, maar het leverde wel mooie plaatjes op. De rest van
>de moslimwijk hebben we snel verlaten, nadat anke 2x in de kont werd
>geknepen (dader remains unknown).
>
>Dag 2..
>Omdat Dehli ons eigenlijk echt te druk was hebben we de 2e dag een
>supersnelle sightseeing tour gemaakt. Men neme een auto Riksjah (ook
>wel tuk tuk genoemd in Thailand oftewel een driewielerbrommertje met
>achterin 2 zitplaatsen) en Dehli, en crosst de hele dag met
>'privechauffeur' voor in eerste instantie (let op de woorden "in
>eerste instantie") 100 roepies, nog geen 2 euro, de hele stad door.
>De India gate als eerste, een soort Arc de Triomph voor al de
>gesneuvelde Indische soldaten, de parlementsgebouwen, het huis van
>de president van India, wat hele mooie tombe's (waarvan er 1 een
>copy zouzijn van de Taj Mahal die we later gaan bezoeken), en de
>plek waar Ghandi neergeschoten cq gecremeerd is.
>
>Op de terugweg kwam 'de catch' van de 100 roepies; we werden
>gebracht naar een Touris Office van de regering, waar we wat
>informatie zouden kunnen krijgen. Ons voorgevoel klopte al. Een
>opdringerige Indier (gosh) wilde onze reis tussen Dehli-Jaipur-Agra
>cancellen omdat het met de auto 'zoveel mooier zou zijn'. Toen we
>hem 17x hadden duidelijk gemaakt (vriendelijk doch dringend) dat we
>juist de schoonheid van India zelf wilde zien en alles zelf mee
>wilde maken (en dus niet genaaid wilde worden) en ook echt niet onze
>traintickets in wilde ruilen (en dus dubbel genaaid wilde worden)
>werd er zo ongeveer een vloek over ons uitgesproken. Meneer was
>duidelijk niet blij. Er werd iets geroepen in de zin van " You will
>face big problems on your journey!!!". Dank u wel en tot ziens! Onze
>riksjah-driver was natuurlijk meteen benieuwd toen we weer aan het
>rijden waren of we wat gekocht hadden , want hij krijgt een
>commissie. We zeiden maar ja (leugen om eigen bestwil) dan was de
>man ook blij. Onderweg nog een leuk bord gezien met de volgende
>tekst: "Two things not to break in life: promisis and traffic
>rules". Aldus een bord naast een verkeersschool. Het verkeer is in
>ieder geval killing hier; druk, chaos, paniek! Voorrang krijg je
>zekerniet, we hebben al 20 bijna-doodervaringen gehad, maar je raakt
>er aan gewend. Als er een wereldkampioensschap toeteren zou zijn,
>zouden de Indiers winnen. Duidelijk.
>
>Toen we uit de Riskjah wilde moesten we in plaats van de afgesproken
>100 roepies ineens 500 betalen. Mooi niet. Gelukkig zaten we, zoals
>zo vaak, midden in een grote opstopping, dus hebben we de man 100 in
>zijn hand gedrukt en zijn hem genokt. Knappe jongen als hij ons
>midden in de opstopping achterna kon en zou komen.
>
>1,6Liter cola en wat eten later (de Indische Mac-Donald is OOK
>Indisch eten paps en mams, jaja!!!) waren wer weer op kracht om
>verder te lopen.Net op dat moment kwam er op de drukste straat van
>Dehli, de 'Chandi Chowk' een parade voorbij. Geweldig was het:
>bedenk je de A4 op een drukke maandagochtendspits in het kwadraat ,
>dat die afgezet wordt voor meer dan een uur. Dat gebeurde daar dus
>ook, chaos alom. De parade bleek te zijn voor een Guru die net jarig
>was geweest. Het leverde in ieder geval mooie plaatjes op.
>
>Dag 3, Jaipur.
>Een treinreis van 6 uur verder vanaf 04:00 uur vanochtend (jaja,
>vakantie!) zitten we in Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan. Rajastan
>is een oostelijke provincie van India bekend om haar woestijn en
>grote mengelmoes aan kleuren. Vanwege tijdgebrek (en de hitte) doen
>wij alleen de hoofdstad Jaipur. Vandaag hebben we daar op ons
>gemakje kort de stad bekeken, morgen doen we de grand--tour
>sightseeing. Naar een heerlijk rustig tempel voor de Indische
>zonnegod geweest op een berg, waar we met de plaatselijke Baghwan en
>zijn vrouw (van 73, samen 53 jaar getrouwd) een hele tijd hebben
>gepraat over India en het Hindoeisme.Een zeer mooie ervaring, met
>daarbij de eerste regen in 2,5 maand in Jaipur. Een wonderlijk
>moment. Tegelijkertijd kwamen er honderden apen omhoog de berg
>op,omdat het koeler werd. De tempel werd ook niet voor niets de
>monkey-temple genoemd. In de middag 3 uur zitten praten met de
>eerste niet opdringerige Indier, wederom over cultuur en religie.
>Leerzaam. Bleek alleen wel dat ze Bram in eerste instantie als homo
>zagen,omdat de henna-tattoo (jaja,toemaar!) alleen iets voor vrouwen
>was. Oeps. Vandaar de vraag "are you married / is that your
>girlfriend?" van iedereen. Dus. Afwassen maar, voor zover dat lukt.
>Toch aan het eind van het gesprek bij de beste man wat gekocht in
>zijn sieraden winkeltje,maartoch blijft je daarna het gevoel
>bekruipen van 'was dit nou oprecht aardig, of gewoon een goede
>slinkse manier om wat te kopen bij hem?', enje vraag je af of je met
>de prijs genaaid bent. Eigenlijk moet je er nietover nadenken, maar
>door de zeer negatieve Lonely Planet / eigen ervaringen van
>opdringerige Indiers/ verhalen van anderen wordt je heel wantrouwig.
>Best jammer, voor zo'n heel mooi land.
Deel 2
Deel 2 van onze reis in India. We vermaken ons nog steeds prima, al lijkt het alsof we al maanden aan het reizen zijn. Ons reisschema is overigens veranderd: we gaan vanaf Varanasi (waar we nu zitten) terug naar Dehli om vanaf daar naar McLeod Ganji te gaan in de Himalaya plus Manali. Kashmir slaan we over. We horen verhalen dat het daar ' toch niet zo mooi moet zijn'. Dus. In ieder geval hier een (weer te lang) verslag.
Na een dagje zeer snel sightseeing in Jaipur, waarbij we met een bus werden rondgereden, zijn we met de trein naar Agra gegaan. Ook al is het vakantie, de trein ging om 06:00 uur in de ochtend. Wederom vroeg opstaan. Ondanks dat op het perron een moeder de schaamstreek van haar 10 jarige dochter grondig aan het wassen was in het bijzijn van 400 pottekijkers toch heelhuids in Agra aangekomen, waar het nog warmer was dan in Jaipur en Dehli. We hadden onze intrek genomen in een guesthouse op 100 meter van de entree van de Taj Mahal. Dichterbij kon je niet zitten. Maar, we wilde de Taj Mahal bij zonsopgang zien, en dus zijn we niet meteen naar binnen gegaan maar moesten we minstens een dag wachten, omdat de Taj vrijdag was gesloten. Handig, dat wisten we ook niet. Het was dus verder de hele dag relaxen en een beetje aansterken met wat westers voedsel. Die curries en dergelijke heb je wel even gehad als je ze als ontbijt, lunch EN avondeten krijgt.
Omdat we vrijdag niet de Taj Mahal zouden kunnen bezoeken hebben we een taxi (ditmaal een ECHTE auto, ja ja!) genomen naar Fatehkpur Sikri. Dit is een verlaten stad uit de 16e/17e eeuw met daarbij een aantal paleizen en forten. Aangezien wel eigenlijk al genoeg forten en paleizen hadden gezien, viel dit behoorlijk tegen. De verlaten stad was echter zeer aangenaam, zeker met de opkomende wind en regen. Ruines tot zover het oog kon zien.
En toen was het dus eindelijk zaterdag.... Toen we om 6 uur opstonden was het al licht, dus hebben we ons gehaast naar de Taj Mahal alwaar al een rij stond om binnen te mogen. Blijkbaar wilde IEDEREEN de sunrise zien, want het was al meteen super druk. Entree was overigens circa 15 euro per persoon, een vermogen hier in India. De eerste aanblik was prachtig: hij is zo groot en overweldigend dat je er van stil valt! De Taj Mahal is compleet symmetrisch en gebouwd als graf voor de vrouw van een van de heersers van weleer. Het wordt ook wel tempel van de liefde (oid) genoemd. Het schijnt dat de duimen cq handen van veel van de bouwers afgehakt werden, toen de Taj Mahal was voltooid, zodat er nooit meer zoiets moois kon worden gemaakt. Mooie is, is dat men in Dubai ('waar alles kan') nu de Taj Mahal wil nabouwen, netzoals de Eiffeltoren en Chinese Muur etc, maar dan NOG groter en mooier. Dus....
Na de bezichtiging in het park zijn we nog met een bootje de rivier op gegaan om de Taj Mahal van een andere kant te bekijken. Het leverde echt SUPERfoto's op. Het leuke was dat er verder geen enkele tourist te bekennen was. Zonde alleen van de halve vuilnisbelt om de rivier heen, want en stinkt en er niet uitziet.
In de middag de trein naar Jhansi genomen, vanaf waar we naar Orccha zouden reizen. Het landschap tijdens de reis was super om te zien...en WEER begon het te regenen, netzoals alle andere plaatsen waar we komen. Het lijkt wel of we alle regen die nu niet in NL schijnt te vallen naar hier hebben meegenomen. Het regende zo erg dat de trein deels blank stond (lag dat aan de regen, of de trein?). In de trein weer de usual-vragen (Where are you from? Husband and Wife? What do you do for work?) die ook altijd ALLEEN aan bram worden gesteld. Anke vind het niet erg, Bram wordt er af en toe gek van. Wil je net even rustig lezen/zitten, staat er weer een kudde om je heen. Maarja, dat is juist ook het leuke van dit land. Vrouwen hebben hier overigens weinig te vertellen. Dus.
De 18km reis van het treinstation naar ons hostel in Orccha hebben we met een tuk-tuk (auto-riskjah) gedaan. Dat hadden we beter niet kunnen doen, want het was weer een dodemansrit. Al was het 10 uur in de avond, het was superdruk op de weg. En als je het Indische verkeer kent, tsja... s'avond is het nog net wat erger omdat je weinig ziet. Tel daarbij (heilige..) koeien die gewoon MIDDEN op de weg liggen te pitten, en die niet wijken als je met je 60km/uur aan komt kachelen over hobbelige wegen, plus het feit dat het nationale sport is om elkaar te verblinden met groot licht, dan weet je hoe fijn het was. We waren dat ook blij dat we in ons kleine hostel waren. Wel eerst even de salamanders wegjagen, maar we konden in ieder geval slapen.
S'ochtends bleek hoe mooi Orccha was: een klein dorpje met ruines, tempels en paleizen in alle hoeken en gaten waar je keek. We hebben meteen gewisseld van hostel overigens, omdat je in een oude ruine kon slapen. Aardige kamers, al creeerde het feit dat we toch maar niet de duurste suite wilde (60 euro, maar met airco en ligbad etc) toch een kleine rel. Orccha is verder platteland, en dat kan je merken ook aan de duizenden vliegen en beestjes, waarover later meer.
Net toen we zaten te ontbijten, brak de pleuris uit, op 2 meter van ons af. Een man begon uit het niets te schreeuwen (niet tegen ons overigens), het leek wel alsof hij bezeten was. Een man sprong op zijn nek, en hij ging out. Toen hij weer wakker werd zaten er 2 man op hem en hij sloeg in het rond, waarop hij aan handen en voeten werd vastgebonden met een dik touw en van een oude van dagen nog even een paar flinke tikken kreeg met de onderkant van de schoen. Auw. Toe we vroegen wat er nou precies aan de hand was, kregen we alleen te horen "Trengie man" of iets in die geest. Wat het betekent...geen idee..misschien dat iemand ons kan helpen?
Na deze interruptie van de feestvreugde Orccha gaan verkennen. Qua stijl van bouwen leken alle gebouwen op Sukothai/Ayuthaya in Thailand; birmeese stijl zoals ook Angkor Vat eruit ziet. Schitterend dus. Er waren erg veel tropische vogels in het eerste paleis netzoals gieren en adelaars. Een zeer indrukwekkend gezicht, een vogel met een spanwijdte van meer dan 2 meter op 5 meter afstand van je die net gaat jagen. Een andere tempel die we bezochten (of paleis, je haalt het nog wel eens door elkaar..) werd ook net gezocht door een kinderklasje die er les kreeg. De kinderen hadden hun aandacht echter snel meer bij ons dan bij de les. Tientalle foto's rijker en 20 minuten later, stond echt de HELE tempel met ons op de foto. Nog steeds maf om te zien dat de vrouwen heel wantrouwend naar Bram als mannelijke buitenlander kijken. Anke kan wel contact met ze krijgen. Maar het is duidelijk te zien dat je als buitenlander zo ongeveer tot de hoogste kaste wordt gerekend. Het kaste-systeem schijnt lang geleden over boord te zijn gegooid, maar het heerst nog steeds. Zo mogen mensen van lagere kastes niet eens fietsen, kan je na gaan.Bij de laatste tempel aangekomen begon het voor de verandering te regenen. Binnen waren nog authentieke schilderingen... alleen jammer dat een grote bende klojos altijd zijn/haar naam in dingen wil krassen. Heel leuk, er was dus niet heel veel van de schoonheid over.
In de avond nog een 'punja' (offering) bijgewoond, maar omdat het zo warm was EN de stroom weer uitviel (en een iets te verlekkerd kijkende/opdringerige Indier zijn 'services' aan Bram aanbood) EN er echt te veel beestjes waren zijn we niet te lang gebleven. Bij de uitgang van de tempel bleek maar weer hoeveel beestjes er waren: een man was alles aan het bijvegen en (we overdrijven niet) hij had 2 emmers vol voor zich liggen.....
De dag erop eigenlijk nog meer van het dorp gezien en gewacht totdat we weer met de trein zouden gaan. Nog wat souvenirs gekocht, waarbij de betreffende vrouw maar bleef praten over haar 'marge' die ze niet zou halen als ze het vor 700 Roepies (nog geen 14 euro, een vermogen daar) aan ons verkocht. Dan verkoopt ze het toch niet? Maar dat deed ze dus wel, en voor datzelfde geld (voor ons een goede prijs) had ze in principe haar eerstgeboren dochter aan ons mee mogen geven. 14 euro is hier een 3-maand-salaris voor sommigen.
'Savond hadden we de nachttrein (met Airco, YES!) naar Varanasi, de meest heilige plaats van India aan de Ganges rivier. Je weet wel, van de lijkverbrandingen et cetera. Voordat we gingen slapen maakte we al een inschatting van 'die en die snurkt het hardst'. Maar in de nacht bleek maar weer dat schijn kan bedriegen, want het waren stuk voor stuk wereldkampioenen snurken, alleen allemaal in een andere gewichtsklasse. 5 uur slaap rijker en 3 uur vertraging kwamen we om het middaguur aan in Varanasi, waar het hard waaide en zeer bewolkt was. Onze reputatie van regen/slechtweerbrengers was ons vooruitgesneld.
Varanasi is "erger" dan andere steden waar we zijn geweest: meer drukte, meer zooi op straat, meer opdringerige mensen ("Do you want to see my shitshop? Different colours of shit!"). Na 1,5 km lopen met onze backpacks door zeer zeer smalle steegjes (waar overigens nog gewoon dikke koeien doorheen liepen) kwamen we aan bij een leuk hostel vlak aan de Ganges. Overigens, vergelijkbaar met de marokkanen in NL in te dure auto's die overal scheuren, rijden hier in India overal waar het eigenlijk niet kan (lees: te druk/smal is) patsertjes op motoren rond, en blazen overal tussendoor zodat ze je bijna van je sokken rijden.
We zijn gaan kijken bij een 'burning Ghat', oftewel een openlucht-crematorium. Na eerst weer half opgelicht te zijn konden we eindelijk zien wat we wilde zien. Indiers komen naar je toe als 'working man! No guide!' en willen je dingen laten zien, maar later een donation vragen voor de armen die hun eigen begrafenis niet kunnen betalen van 500 Roepies (10 euro!). De ouden van dagen die een bedelaar voorstellen zijn ook deel van dit proces ' hoe krijg ik zoveel mogelijk geld uit een toerist'. Op zich apart, want het is een heilige plaats en iedereen heeft het over 'good Kharma' wat je moet verkrijgen. Waarschijnlijk springen ze na iedere poging/dag zelf even in de ganges om hun zonden weg te laten wassen. Iedere toerist gebeurde hetzelfde, maar we hebben uiteindelijk niets gegeven en een mooi plaatsje gekregen.
De lijkverbrandingen zijn ZEER indrukwekkend. Het is echt lopende band werk, heel apart. Een persoon wordt in een wit gewaad gewikkeld en met sari's/gouden doeken bedenkt naar de Ganges gedragen, alwaar hij/zij even in gedipt wordt. Dan wordt een goede houten stapel gemaakt, al naar gelang de grote van het lichaam, waar deze persoon op komt te liggen. Na enkele rituelen met lotusbladeren, honing en nog wat andere zaken gaat botgezegd gewoon de fik erin. En dat dus om de 10 minuten, de hele dag door. De verbranding van een lichaam duurt 3 uur ongeveer. Kan je nagaan hoeveel er lagen. Als het 'klaar' is worden de overblijfselen in de Ganges gegooid. Dezelfde ganges ja waar mensen zich wassen (ook een heilige bezigheid dus) en tanden poetsen. Overigens zagen we nog 2 dode koeien voorbij drijven. Hun heiligheid heeft niet geholpen tegen verdrinking. De echt arme mensen die hun verbranding niet kunnen betalen worden overigens ook gewoon in de Ganges gegooid. Dus die konden ook voorbij komen drijven. Gelukkig hebben we dit niet gezien.
De ochtend hierna (vanochtend) zijn we voor de verandering weer eens heel vroeg opgestaan, en hebben we het hele ritueel van wassen aan de Ganges goed mogen aanschouwen. Hindu's komen van heinde en ver uit het hele land om zich hier dus te wassen en alle zondes van zich af te spoelen. Naast de 100 man die op je afkomen als guide/boatsman/massage (dat laatste doen ze heel sneaky door je een hand te willen geven en hem meteen dan vast te houden en te willen masseren) hebben we wel een leuk gesprek gehad met een oude wijze man uit Bombay die hier speciaal kwam om zich te wassen. We namen aan dat hij zich wel vaker waste hoor, dat dan weer wel :-) Maar het gesprek was wel leuk omdat het een van de weinige keren is dat een Indier echt goed engels kan en je een echt gesprek hebt, in plaats van de standaardvragen of dat men geld van je wil. Hartverwarmend.
Het mag overigens misschien lijken alsof de stukken die we schrijven erg cynisch zijn en India niets is. Integendeel, India is schitterend, maar het heeft een 'gebruiksaanwijzing'. Na 12 dagen aan het reizen te zijn lijkt het alsof we al een maand of wat wegzijn. Zoveel indrukken die je op doet. Het land grijpt je en vermoeid je, een hele ervarig. India is echt niet te vergelijken met andere landen. De hitte, de drukte, de rotzooi, de hygiene, de armoede... Vooral de armoede springt in het oog. 40% van de Indiers leeft onder de armoedegrens, dat is zo'n kleine 600 miljoen. Veel mensen slapen op straat of hebben hun fietstaxi als huis.. Het is dan ook wel te begrijpen dat mensen hun best doen voor het geld van toeristen. Misschien irritant soms (zoals ook uit onze mails blijkt) maar het is zeer zeker te begrijpen. De mensen zijn verder wel vriendelijk en redelijk open. Dat men Engels kan helpt daarbij. Wat nog meer in het oog springt is dus de drukte, en het afval. Misschien daarover later meer in een andere mail, nu hebben we al zoveel geschreven. Als jullie alles thuis hebben gelezen, in ieder geval bedankt voor jullie tijd! :-)
Momenteel schuilen we voor de regen in een internetcafe en schrijven deze mail. Morgen gaan we weer verder richting de Himalaya, waar we erg zin in hebben! Tot de volgende keer maar weer!
Bram & Anke