abonnement Unibet Coolblue
pi_30549990
Mijn broertje heeft een ouwe gare peugeot 309 gekocht. Zat ff de specs te checken op de carbase van autoweek.

Nu viel mijn oog ook nog op de GTi. Dat is een donders snel opdondertje. Nu is de 16 klepper zonder kat een stuk sneller dan die met kat.

Zonder:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=6538&cache=no

Met:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=7319&cache=no

160PK uit een 1.9 moet ik, zelfs als franse auto hater bijzonder bewonderingswaardig noemen
Maar hetzelfde autootje met katalysator produceerd spontaan nog 'maar' 147PK.

Nu rij ik zelf een colt 1.8 GTi die ook 140PK uitpoept: slechts uit een 1.8 ook met katalysator uiteraard. Maar als je de nadien de katalysator eraf trekt (niet dat ik dat wil) win je misschien 3 pk ofzo. Waar zit het verschil in eigenlijk??

[ Bericht 6% gewijzigd door 1299 op 13-09-2005 20:05:41 (Links en typfout gefixed) ]
  dinsdag 13 september 2005 @ 19:58:02 #2
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30550130
je links doen het niet
  dinsdag 13 september 2005 @ 19:58:59 #3
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30550161
En een cat scheelt meestal maar zo'n 10 pk ofzo. (Als je geluk hebt)
Als het zo enorm veel scheelt dan hebben ze waarschijnlijk meer gedaan om de auto aan bepaalde emissieeissen te laten voldoen dan alleen de catalysator plaatsen.
pi_30550216
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:52 schreef 1299 het volgende:
Nu is de 16 klepper zonder kat een stuk sneller dan die zonder kat.
Vet gaaf gewoon.
Vroeger was ik een twijfelaar, nu ben ik daar niet meer zo zeker van !!
Nee, dat is geen gezwel!
Dat van die rode roos had ze er niet bij hoeven te vertellen.. goh wat was dat mens dik!
pi_30550237
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:52 schreef 1299 het volgende:
Mijn broertje heeft een ouwe gare peugeot 309 gekocht. Zat ff de specs te checken op de carbase van autoweek.

Nu viel mijn oog ook nog op de GTi. Dat is een donders snel opdondertje. Nu is de 16 klepper zonder kat een stuk sneller dan die zonder kat.

Zonder:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=6538&cache=no

Met:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=7319&cache=no

160PK uit een 1.9 moet ik, zelfs als franse auto hater bijzonder bewonderingswaardig noemen
Maar hetzelfde autootje met katalysator produceerd spontaan nog 'maar' 147PK.

Nu rij ik zelf een colt 1.8 GTi die ook 140PK uitpoept: slechts uit een 1.8 ook met katalysator uiteraard. Maar als je de nadien de katalysator eraf trekt (niet dat ik dat wil) win je misschien 3 pk ofzo. Waar zit het verschil in eigenlijk??
In de tijd dat kat's net geintroduceerd werden zag je het verschil idd heel duidelijk. Ik weet het niet zeker maar volgens mij krijgt het uilaatsysteem veel meer weerstand door toevoeging van een kat. Ook is het verbruik van kat modellen tov vergelijkbare typen zonder kat een stukje hoger.

Tegenwoordig zijn auto's natuurlijk van begin af aan ontworpen met kat, dus nu zullen die nadelen waarschijnlijk minder sterk aanwezig zijn omdat het geheel er op aangepast is.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30550314
Mijn KAT verhaard en gaat helemaal niet zo snel
Denial isnt that a river in egypt ?
pi_30550396
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 20:03 schreef RAND het volgende:
Mijn KAT verhaard en gaat helemaal niet zo snel
Moet je z'n staart aansteken.
  dinsdag 13 september 2005 @ 20:06:25 #8
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30550400
*nee*

[ Bericht 97% gewijzigd door Tjabbo op 13-09-2005 22:34:57 ]
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_30550488
Voor informatie wat een katalysator is en wat deze doet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter

Verder graag ontopic..
pi_30550713
Citroen BX 19 GTI 16V (Type I): 160 pk
Citroen BX 19 GTI 16V (Type II): 148pk

Type 2 is dus met kat.. scheelt toch aardig ja
  dinsdag 13 september 2005 @ 20:26:56 #11
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_30551088
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 20:09 schreef 1299 het volgende:
Voor informatie wat een katalysator is en wat deze doet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter

Verder graag ontopic..
Zeg dan gewoon "katalysator", dan weet iedereen waar je het over hebt.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_30551233
13 pk alleen door kat. Misschien een uitzondering?

Zou ook kunnen dat de kat versie ook nog eens een andere uitlaat (beter voor milieu/geluidseisen) heeft
  dinsdag 13 september 2005 @ 20:56:24 #13
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30551998
De katalysator is niet het enige waardoor je vermogenverlies hebt, het complete motormanagement is anders omdat er oa. een lambdasonde op zit die je brandstoftoevoer kan knijpen.

Het is dus niet zo dat je alleen met het verwijderen van de katalysator 10-15 pk winst hebt.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_30552054
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 20:56 schreef Herr.Flick het volgende:
De katalysator is niet het enige waardoor je vermogenverlies hebt, het complete motormanagement is anders omdat er oa. een lambdasonde op zit die je brandstoftoevoer kan knijpen.
  dinsdag 13 september 2005 @ 21:47:59 #15
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_30553921
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 20:56 schreef Herr.Flick het volgende:
De katalysator is niet het enige waardoor je vermogenverlies hebt, het complete motormanagement is anders omdat er oa. een lambdasonde op zit die je brandstoftoevoer kan knijpen.

Het is dus niet zo dat je alleen met het verwijderen van de katalysator 10-15 pk winst hebt.

Is niet helemaal waar, als je plank geeft gaat je ECU uit van alleen de air flow meters en word er niet bijgeregeld door de lambda sonde. Hij loopt dan als het goed is iets rijker.

Kat scheelt wel idd, bij een E30 M3 scheelt het 5 Pk (195 vs 200) en van een Alpina B3S 3.5 weet ik dat het ook wat scheelt, 261 tegen 256 PK, ook een PK of 5 dus.

Tussenweg is trouwens een 100 of 200 CPI high flow kat monteren.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  dinsdag 13 september 2005 @ 22:05:24 #16
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30554621
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 21:47 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

Is niet helemaal waar, als je plank geeft gaat je ECU uit van alleen de air flow meters en word er niet bijgeregeld door de lambda sonde. Hij loopt dan als het goed is iets rijker.

Kat scheelt wel idd, bij een E30 M3 scheelt het 5 Pk (195 vs 200) en van een Alpina B3S 3.5 weet ik dat het ook wat scheelt, 261 tegen 256 PK, ook een PK of 5 dus.

Tussenweg is trouwens een 100 of 200 CPI high flow kat monteren.
Dat kan dus ook niet helemaal kloppen, het komt nl. vaker voor dat een auto iets inhoud tijdens het accelereren(plank gas),na vervanging van de lamba is het vaak weg!

Lambda doet dus schijnbaar wél mee...



maak het nou niet te moeilijk, iedereen moet het begrijpen!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_30554742
Vervanging van de lambda? Of helemaal eruit kicken?. Lijkt me interessant voor me E30.
  dinsdag 13 september 2005 @ 22:16:01 #18
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30554996
Daar gaan we dus weer....
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:08 schreef yup het volgende:
Vervanging van de lambda? Of helemaal eruit kicken?. Lijkt me interessant voor me E30.


Lekker laten zitten.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_30555961
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:08 schreef yup het volgende:
Vervanging van de lambda? Of helemaal eruit kicken?. Lijkt me interessant voor me E30.
Als het al probleemloos gaat, lekker elk jaar voor de apk dat ding terug schroeven en erna er weer onderuit?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30556561
Is van 1991 toch hoef je toch geen lambda kat en dat soort ongein.

Of zit ik uit me nek te lulle
pi_30556786
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:53 schreef yup het volgende:
Is van 1991 toch hoef je toch geen lambda kat en dat soort ongein.

Of zit ik uit me nek te lulle
Staat er toevallig U9 op het kenteken?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  dinsdag 13 september 2005 @ 23:44:45 #22
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_30558569
Alpha N er op zetten, heb je niks meer te maken met luchtmassameters en lambda sensoren. Waar een lambda dan wel makkelijk voor is is de automap functie bij somige engine managment systemen.

Maar je kan hem net zo goed houden en alleen een buis ipv je kat lassen.

reden dat een auto met kapotte lambda sonde vaak inhoud is dat het spul in noodloop gaat als dat ding stuk is. Bij plank gas acceleratie doet het managment in feite niks met die waarde
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_30558615
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:59 schreef Frezer het volgende:

[..]

Staat er toevallig U9 op het kenteken?
Maakt niet uit als het een auto van 1991 is...

APK reglement artikel 2.3.9:
quote:
1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Deze eis geldt niet voor personenauto's in gebruik genomen vóór 1 januari 1994 die zijn voorzien van een LPG installatie en waarvan het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet de toevoeging U9 of E2 bij de typeaanduiding vermeldt.
(bron: RDW)

Kortweg:
t/m 1992: maakt niet uit wat er op het kenteken staat of dat de kat er af-fabriek opzat; hij is niet verplicht.
1993 t/m 1995: kat is verplicht mits deze af-fabriek aanwezig is (wat kan blijken uit een vermelding op het kenteken). Alleen hier speelt een U9 vermelding dus een rol.
1996 en later: kat moet altijd aanwezig zijn, ongeacht wat er op het kenteken staat.
pi_30558852
318i U9 staat er op kenteken.

Maar het hoeft niet dus.

Naja ik zie wel, als bij de APK duidelijk word dat die kat voor spek en bonen meedoet (lees = kapot is) knal ik dat ding eraf laat ik een pijp ertussen lassen. Opbokken d'rmee alleen maar onnodig weerstand
pi_30559467
Maar lamda sonde eruit trekken vind je ecu niet zo grappig. Krijg je check engine problemen enzo
pi_30559563
een kat doet idd wel wat...

een Golf MK II GTI 16v KR heeft 139 PK
en een Golf MK II GTI 16v PL heeft 129 PK

die PL is dus de versie met Cat
hoewel de PL minder vermogen aan PK's heeft, heeft hij volgens mij wel meer koppel, maar pin me er niet op vast. Weet het niet zeker.

Kon het ook niet nakijken op carbase want het model t/m 86 (de KR dus) staan geen gegevens van over de GTI 16v, na 86(de PL dus) staan er wel gegevens over en deze heeft dus een koppel van 168 Nm bij 4250 tpm
pi_30564033
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:45 schreef johnwoo het volgende:
Maakt niet uit als het een auto van 1991 is...
Dat had ik ook altijd begrepen, maar een paar jaar geleden vroeg ik dat aan mijn APK-boer en die gaf aan dat het ding er wel degelijk op moest zitten en kwam met dat u9/E2 verhaal. Verder is je verhaal duidleijk.

Misschien bedoelde hij dat mbt de uitstoot eisen? Dus dat deze in principe niet meer haalbaar zijn wanneer de kat er onderuit wordt gehaald.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30564153
Ik heb zowel een 205 1.9 16v als een 205 1.9 8v gehad (heb nogsteeds de 8v), en ik kan je zeggen dat je het verschil wel merkt tussen die twee.
Als je de kat er tussen uit haalt, dan heb je een dikker geluid, en hij reageerd een stuk feller op het gas. (minder weerstand?)

De 309GTI16 is sneller dan een 205 1.9 8v, maar niet zo snel als een 205 1.9 16v.
Het is dus welke jij het mooiste vindt, en wat je liever hebt
pi_30564249
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:53 schreef yup het volgende:
Is van 1991 toch hoef je toch geen lambda kat en dat soort ongein.

Of zit ik uit me nek te lulle
Auto's na 1992 zijn verplicht om een katalysator te hebben. (Milieu eisen blablabla)
pi_30565066
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:17 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dat had ik ook altijd begrepen, maar een paar jaar geleden vroeg ik dat aan mijn APK-boer en die gaf aan dat het ding er wel degelijk op moest zitten en kwam met dat u9/E2 verhaal. Verder is je verhaal duidleijk.

Misschien bedoelde hij dat mbt de uitstoot eisen? Dus dat deze in principe niet meer haalbaar zijn wanneer de kat er onderuit wordt gehaald.
Dat zou kunnen, want ook al is de kat niet verplicht t/m 1992; de emissie eis moet je nog steeds halen!
Overigens is er voor auto's van die leeftijd alleen een CO limiet; viergasmeting gebeurt pas bij nieuwere auto's. "Meestal" haal je die CO limiet zonder kat ook nog wel, maar het kan natuurlijk gebeuren dat je er overheen komt, en dan zal je toch de kat weer terug moeten zetten (of iets aan de afstelling van de motor veranderen).
pi_30565184
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:24 schreef -Muse- het volgende:

De 309GTI16 is sneller dan een 205 1.9 8v, maar niet zo snel als een 205 1.9 16v.
Het is dus welke jij het mooiste vindt, en wat je liever hebt
Ik vind ze allebei lelijk, en ik heb dr liever helemaal geen een

Ik kan trouwens geen 16 klepper 205 vinden zonder kat. Dus ik kan niet opzoeken welke sneller is...
  woensdag 14 september 2005 @ 11:48:28 #32
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_30567536
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:17 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dat had ik ook altijd begrepen, maar een paar jaar geleden vroeg ik dat aan mijn APK-boer en die gaf aan dat het ding er wel degelijk op moest zitten en kwam met dat u9/E2 verhaal. Verder is je verhaal duidleijk.

Misschien bedoelde hij dat mbt de uitstoot eisen? Dus dat deze in principe niet meer haalbaar zijn wanneer de kat er onderuit wordt gehaald.
Nee. Dikke bullshit.
Mijn auto is ook van voor 1993, en heeft geen enkele cat meer ondanks dat de U9 op het kenteken staat. Komt gewoon door de keuring.
Alleen als je bij een CO meting niet onder de gestelde max zit dan word je auto afgekeurd.
pi_30570609
quote:
Op woensdag 14 september 2005 10:14 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ik vind ze allebei lelijk, en ik heb dr liever helemaal geen een

Ik kan trouwens geen 16 klepper 205 vinden zonder kat. Dus ik kan niet opzoeken welke sneller is...
Wat is dan het hele nut van dit topic?
pi_30570865
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:45 schreef -Muse- het volgende:

[..]

Wat is dan het hele nut van dit topic?
Vragen waarom het zoveel scheelt. Dus als ik bijvoorbeeld vraag waarom een ferrari geen lederen bekleding heeft dan moet ik perse een potentiele koper zijn?
  woensdag 14 september 2005 @ 13:58:40 #35
15647 neuromancer
Omnipotent in cyberspace
pi_30570949
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:52 schreef 1299 het volgende:
160PK uit een 1.9 moet ik, zelfs als franse auto hater bijzonder bewonderingswaardig noemen
Maar hetzelfde autootje met katalysator produceerd spontaan nog 'maar' 147PK.
Honda B16a2 motor is 160 pk uit een 1.6
Toyota 2ZZ-GE motor 190pk uit een 1.8

160 pk uit een 1.9 is niet echt iets aparts.
Neuro from the nerves, the silver paths.
Romancer. Necromancer.
I call up the dead.
But no, my friend, I am the dead, and their land
pi_30571288
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:58 schreef neuromancer het volgende:

[..]

Honda B16a2 motor is 160 pk uit een 1.6
Toyota 2ZZ-GE motor 190pk uit een 1.8

160 pk uit een 1.9 is niet echt iets aparts.
niet te vergelijken. Honda en Toyota gebruiken VTi en VVTi-L. Peugeot niet.
V10
pi_30571368
quote:
Op woensdag 14 september 2005 00:10 schreef 1299 het volgende:
Maar lamda sonde eruit trekken vind je ecu niet zo grappig. Krijg je check engine problemen enzo
Meestal gaat de ECU over op standaard instellingen, een soort noodprogramma wanneer je lambdasonde kapot gaat of vreemde waardes doorgeeft.

Is het nu Lambda, of labda, of lamda..... Ik weet het niet, iemand verheldering?
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_30572527
Lambda-sonde moet het zijn.

En die jappen gebruiken idd variable kleppentiming. Zo kan ik ook de cyborg r noemen van mitsubishi. Is een 1.6 met 175PK.
pi_30575348
Zag je bij Opel 2.0 16v motoren ook. De ene produceerde 150pk en was een droom. De nieuwe versie had nog maar 136pk. En reed ook niet meer zo soepel. Het gevolg van de uitstoot eisen. kat eronder, uitlaatgasrecirculatie enz.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')