Vet gaaf gewoon.quote:Op dinsdag 13 september 2005 19:52 schreef 1299 het volgende:
Nu is de 16 klepper zonder kat een stuk sneller dan die zonder kat.
In de tijd dat kat's net geintroduceerd werden zag je het verschil idd heel duidelijk. Ik weet het niet zeker maar volgens mij krijgt het uilaatsysteem veel meer weerstand door toevoeging van een kat. Ook is het verbruik van kat modellen tov vergelijkbare typen zonder kat een stukje hoger.quote:Op dinsdag 13 september 2005 19:52 schreef 1299 het volgende:
Mijn broertje heeft een ouwe gare peugeot 309 gekocht. Zat ff de specs te checken op de carbase van autoweek.
Nu viel mijn oog ook nog op de GTi. Dat is een donders snel opdondertje. Nu is de 16 klepper zonder kat een stuk sneller dan die zonder kat.
Zonder:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=6538&cache=no
Met:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=7319&cache=no
160PK uit een 1.9 moet ik, zelfs als franse auto hater bijzonder bewonderingswaardig noemen
Maar hetzelfde autootje met katalysator produceerd spontaan nog 'maar' 147PK.
Nu rij ik zelf een colt 1.8 GTi die ook 140PK uitpoept: slechts uit een 1.8 ook met katalysator uiteraard. Maar als je de nadien de katalysator eraf trekt (niet dat ik dat wil) win je misschien 3 pk ofzo. Waar zit het verschil in eigenlijk??
Moet je z'n staart aansteken.quote:Op dinsdag 13 september 2005 20:03 schreef RAND het volgende:
Mijn KAT verhaard en gaat helemaal niet zo snel
Zeg dan gewoon "katalysator", dan weet iedereen waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 13 september 2005 20:09 schreef 1299 het volgende:
Voor informatie wat een katalysator is en wat deze doet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter
Verder graag ontopic..
quote:Op dinsdag 13 september 2005 20:56 schreef Herr.Flick het volgende:
De katalysator is niet het enige waardoor je vermogenverlies hebt, het complete motormanagement is anders omdat er oa. een lambdasonde op zit die je brandstoftoevoer kan knijpen.
Is niet helemaal waar, als je plank geeft gaat je ECU uit van alleen de air flow meters en word er niet bijgeregeld door de lambda sonde. Hij loopt dan als het goed is iets rijker.quote:Op dinsdag 13 september 2005 20:56 schreef Herr.Flick het volgende:
De katalysator is niet het enige waardoor je vermogenverlies hebt, het complete motormanagement is anders omdat er oa. een lambdasonde op zit die je brandstoftoevoer kan knijpen.
Het is dus niet zo dat je alleen met het verwijderen van de katalysator 10-15 pk winst hebt.
Dat kan dus ook niet helemaal kloppen, het komt nl. vaker voor dat een auto iets inhoud tijdens het accelereren(plank gas),na vervanging van de lamba is het vaak weg!quote:Op dinsdag 13 september 2005 21:47 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Is niet helemaal waar, als je plank geeft gaat je ECU uit van alleen de air flow meters en word er niet bijgeregeld door de lambda sonde. Hij loopt dan als het goed is iets rijker.
Kat scheelt wel idd, bij een E30 M3 scheelt het 5 Pk (195 vs 200) en van een Alpina B3S 3.5 weet ik dat het ook wat scheelt, 261 tegen 256 PK, ook een PK of 5 dus.
Tussenweg is trouwens een 100 of 200 CPI high flow kat monteren.
quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:08 schreef yup het volgende:
Vervanging van de lambda? Of helemaal eruit kicken?. Lijkt me interessant voor me E30.
Als het al probleemloos gaat, lekker elk jaar voor de apk dat ding terug schroeven en erna er weer onderuit?quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:08 schreef yup het volgende:
Vervanging van de lambda? Of helemaal eruit kicken?. Lijkt me interessant voor me E30.
Staat er toevallig U9 op het kenteken?quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:53 schreef yup het volgende:
Is van 1991 toch hoef je toch geen lambda kat en dat soort ongein.
Of zit ik uit me nek te lulle
Maakt niet uit als het een auto van 1991 is...quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:59 schreef Frezer het volgende:
[..]
Staat er toevallig U9 op het kenteken?
(bron: RDW)quote:1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Deze eis geldt niet voor personenauto's in gebruik genomen vóór 1 januari 1994 die zijn voorzien van een LPG installatie en waarvan het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet de toevoeging U9 of E2 bij de typeaanduiding vermeldt.
Dat had ik ook altijd begrepen, maar een paar jaar geleden vroeg ik dat aan mijn APK-boer en die gaf aan dat het ding er wel degelijk op moest zitten en kwam met dat u9/E2 verhaal. Verder is je verhaal duidleijk.quote:Op dinsdag 13 september 2005 23:45 schreef johnwoo het volgende:
Maakt niet uit als het een auto van 1991 is...
Auto's na 1992 zijn verplicht om een katalysator te hebben. (Milieu eisen blablabla)quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:53 schreef yup het volgende:
Is van 1991 toch hoef je toch geen lambda kat en dat soort ongein.
Of zit ik uit me nek te lulle
Dat zou kunnen, want ook al is de kat niet verplicht t/m 1992; de emissie eis moet je nog steeds halen!quote:Op woensdag 14 september 2005 09:17 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dat had ik ook altijd begrepen, maar een paar jaar geleden vroeg ik dat aan mijn APK-boer en die gaf aan dat het ding er wel degelijk op moest zitten en kwam met dat u9/E2 verhaal. Verder is je verhaal duidleijk.
Misschien bedoelde hij dat mbt de uitstoot eisen? Dus dat deze in principe niet meer haalbaar zijn wanneer de kat er onderuit wordt gehaald.
Ik vind ze allebei lelijk, en ik heb dr liever helemaal geen eenquote:Op woensdag 14 september 2005 09:24 schreef -Muse- het volgende:
De 309GTI16 is sneller dan een 205 1.9 8v, maar niet zo snel als een 205 1.9 16v.
Het is dus welke jij het mooiste vindt, en wat je liever hebt
Nee. Dikke bullshit.quote:Op woensdag 14 september 2005 09:17 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dat had ik ook altijd begrepen, maar een paar jaar geleden vroeg ik dat aan mijn APK-boer en die gaf aan dat het ding er wel degelijk op moest zitten en kwam met dat u9/E2 verhaal. Verder is je verhaal duidleijk.
Misschien bedoelde hij dat mbt de uitstoot eisen? Dus dat deze in principe niet meer haalbaar zijn wanneer de kat er onderuit wordt gehaald.
Wat is dan het hele nut van dit topic?quote:Op woensdag 14 september 2005 10:14 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik vind ze allebei lelijk, en ik heb dr liever helemaal geen een
Ik kan trouwens geen 16 klepper 205 vinden zonder kat. Dus ik kan niet opzoeken welke sneller is...
Vragen waarom het zoveel scheelt. Dus als ik bijvoorbeeld vraag waarom een ferrari geen lederen bekleding heeft dan moet ik perse een potentiele koper zijn?quote:Op woensdag 14 september 2005 13:45 schreef -Muse- het volgende:
[..]
Wat is dan het hele nut van dit topic?
Honda B16a2 motor is 160 pk uit een 1.6quote:Op dinsdag 13 september 2005 19:52 schreef 1299 het volgende:
160PK uit een 1.9 moet ik, zelfs als franse auto hater bijzonder bewonderingswaardig noemen
Maar hetzelfde autootje met katalysator produceerd spontaan nog 'maar' 147PK.
niet te vergelijken. Honda en Toyota gebruiken VTi en VVTi-L. Peugeot niet.quote:Op woensdag 14 september 2005 13:58 schreef neuromancer het volgende:
[..]
Honda B16a2 motor is 160 pk uit een 1.6
Toyota 2ZZ-GE motor 190pk uit een 1.8
160 pk uit een 1.9 is niet echt iets aparts.
Meestal gaat de ECU over op standaard instellingen, een soort noodprogramma wanneer je lambdasonde kapot gaat of vreemde waardes doorgeeft.quote:Op woensdag 14 september 2005 00:10 schreef 1299 het volgende:
Maar lamda sonde eruit trekken vind je ecu niet zo grappig. Krijg je check engine problemen enzo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |