abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:08:16 #226
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31360022
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 10:40 schreef bloempjuh het volgende:
VMBO-B is niet moeilijk qua vakinhoud nee, maar je moet gewoon heel erg begeleiden en op één lijn zitten met die leerlingen. Je moet je heel erg met de leerlingen als persoon bezig houden en naar ze luisteren als ze iets meegemaakt hebben enzo. Niet teveel vasthouden aan je lesstof, gewoon loslaten misschien zelfs.

VMBO-B
VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
.
pi_31361877
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij Slash 21 zal niks worden, is veel te ver weg voor mij (geen rijbewijs of auto ook). Maar hier in Leeuwarden is OSG Piter Jelles iets soortgelijks begonnen (Impuls). Slash is ook op christelijke grondslag bij mijn weten en ik wil niet op een christelijke school werken.
Hee Leeuwarden

Ik las een paar dagen geleden in de krant dat Piter Jelles ook zoiets in Kollum wil starten..
How rude!
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:13:36 #228
132485 Datura
you leave me dry
pi_31448709
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 16:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Maybe I'm the afterglow, 'cause I'm with the band you know. Don't you hear the laughter on the way down.
pi_31448791
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:13 schreef Datura het volgende:
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:23:30 #230
132485 Datura
you leave me dry
pi_31448976
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Maybe I'm the afterglow, 'cause I'm with the band you know. Don't you hear the laughter on the way down.
pi_31449065
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:

[..]

Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Pittig is het absoluut. Maar vergis je ook niet in havo/vwo!
pi_31449730
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:

[..]

Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Misschien is dat wel zo. Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet

Gelukkig hebben docenten voorkeuren qua schooltypen, anders zou 't ook zo saai worden
Mon 'en!
pi_31456187
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
De kunst is ze vooral te interesseren in die uitleg. Het is ook niet echt de richting die ik op wil, ik ben zelf veel bezig met mijn vakgebied (Engels) dus wil ik ook graag lesgeven waar ik ook daarin mezelf kan ontwikkelen.

We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden. Mijn advies (mits het mogelijk is met je vakgebied): Ga elke 5 jaar voor 6 tot 12 maanden naar het buitenland, en daar lesgeven. Geweldige ervaring en een stuk nuttiger dan een sabbatical nemen of in de ziektewet terecht komen.
pi_31458685
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
Wat zijn dan de 'makkelijke vakken', volgens jou?
pi_31463010
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:51:20 #236
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31463480
Makkelijke vakken izijn volgens mij frans1, duits1, wiskunde A, geschiedenis 1, de kunstvakken (volgens mij kan dat hier al) en vooral ANW
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:56:33 #237
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31463563
Mijn voorkeur gaat echt uit naar het VMBO. Ik ben niet de hele tijd met mijn vak bezig, maar dat vind ik niet erg. Het feit dat je een grote rol speelt in de ontwikkeling van die kinderen en dat je veel meer bezig bent op sociaal gebied spreekt mij heel erg aan. In het begin vond ik het best moeilijk om de leerlingen te boeien, maar als je een tijdje lesgeeft in het VMBO krijg je daar wel een neus voor, om leuke activiteiten te bedenken waar de leerlingen met plezier aan werken. Vaak hebben ze een hekel aan wat voor les dan ook, en dan vind ik het des te leuker als ik de leerlingen met plezier zie werken. En het feit dat ze heel erg open naar je zijn. Dat waardeer ik heel erg. Wat ik ook merk, is dat ze er heel gevoelig voor zijn als je eens iets totáál anders doet. Gisteren, laatste les voor de vakantie, vroeg een 4-kader klas of ik niet een potje gitaar wilde spelen. Ik een gitaar geregeld en twee leerlingen gingen spontaan voor de klas mee zingen. Toen we met "Paradise by the Dashboard Light" begonnen, begon opeens een leerling, die normaal gesproken met een gezicht tot op de grond achter in de klas zit, de vrouwen-rol vol overgave te zingen. Nu viel míjn kin op de grond. Dát zijn leuke momenten en de leerlingen vonden het helemaal te gek. En dat is zo leuk aan VMBO. Ik heb ook 2-havo en 2-atheneum, en ik merk toch dat die wat gereserveerder zijn. Ook leuk om les aan te geven, maar niet iets waar mijn hart ligt.

Bijvoorbeeld: een leerling (3 vmbo) was een beetje druk, dus ik moest die een paar keer waarschuwen. Het is gewoon een kerel met een gouden hart, maar die dag was-ie een beetje overactief. Na de les loop ik over de gang. Die leerling duwt zich onder mijn arm en zegt: "Meneer? Sorry dat ik zojuist een beetje druk was he?" Geweldig toch?
quote:
Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet '
Ik denk dat hier een kern van waarheid in zit. Als ik op mijn (vmbo) locatie kijk, zie je toch dat het een ander soort docenten is dan op de havo/vwo-locatie, qua persoonlijkheid dan.
quote:
. en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Ja, dat is wel iets waar ik ook wel es mee zit. Veel leerlingen komen naar mij toe met hun problemen. Blijkbaar straal ik iets vertrouwelijks uit of zo. Maar als je vaak hoort wat er bijvoorbeeld in de thuissituatie van die leerlingen loos is, dat hakt er af en toe best in. Maar toch, als er zo'n leerling naderhand zegt: "Meneer, bedankt voor uw hulp. Het gaat nu weer een stuk beter", dan vind ik het toch fijn dat ik iets voor die leerling heb weten te betekenen.
quote:
We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden
Een collega vertelde me toen ik pas begon: "Als je het 4 jaar weet vol te houden, dan heb je alles zo'n beetje gehad wat je tegen kunt komen". Ik ben nu aan mijn 5e jaar begonnen en moet zeggen dat ik nu wel het gevoel heb dat ik alles voor mezelf wel op een rijtje heb. Dus ik moet nog 2 jaar voordat ik de kritieke grens gepasseerd ben?
.
pi_31474497
Pardon? Pas na 4 jaar? Ok, ik ga een andere baan zoeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 16 oktober 2005 @ 12:54:02 #239
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31486152
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:46 schreef nickybol het volgende:
Al afgestudeerd of nog aan het studeren?
1e graads 2e graads?
Nog bezig en tweede graads. Gespecialiseerd in Dalton-onderwijs (officieus omdat er nog steeds niets officieels aan gedaan wordt grmbzl).
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 16 oktober 2005 @ 12:57:53 #240
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31486215
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:28 schreef Neuralnet het volgende:
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Ik vind die scheiding echt onzinnig. Er zijn genoeg eerste graadsdocenten die zo academisch zijn als een aardappel, terwijl er ook genoeg tweede graadsdocenten zijn die dat veeeeel beter kunnen.
Ik wil mezelf niet teveel op de borst kloppen ofzo, maar ik heb vorig jaar hoorcolleges gegeven aan een derde klas en dan ben ik nog maar stagiair.
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_31490968
Alsof je die vorming krijgt op een MBO of HBO-instelling. Hoe wil je aan een bovenbouw VWO-leerling gaan uitleggen wat hij na het VWO op de universiteit gaat tegenkomen als je er zelf nooit geweest bent? Je dient te weten wat ze na het VWO tegenkomen om ze goed op te kunnen leiden tot het niveau waarmee ze aansluiting kunnen vinden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 16 oktober 2005 @ 17:00:14 #242
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31490997
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 12:57 schreef Witchfynder het volgende:
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Ja doe maar lekker vaag. Zeker een voorstander van competentiegericht onderwijs.

Een academisch gevormd docent is iemand wiens pedagogisch-didactische vaardigheden ondersteund worden door een bulk aan theoretische vakkennis. En dat laatste wordt je, het spijt me, toch vooral aan een universiteit bijgebracht.
Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31491606
Ik krijg zelfs in de onderbouw (3 VWO) vragen over wat de universiteit "later" gaat inhouden voor ze. Ze worden opgeleid om naar de universiteit te kunnen. Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen? Je moet kennis hebben over het vervolgtraject om de leerlingen zover te krijgen dat ze niet alleen het examen halen, maar ook nog eens goed voorbereid zijn op wat ze gaan doen.
quote:
Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
Klopt. Ze merken het meteen als ze het gevoel krijgen zelf meer te weten dan de docent.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31507493
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:24 schreef Neuralnet het volgende:
Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen?
En wat zeg jij tegen leerlingen die willen weten hoe het er bij een HBO-opleiding aan toe gaat dan? Want die heb jíj nog nooit van binnen gezien.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:24:18 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31507807
En een HBO-leraar weet VMBO-ers zeker geen fluit over het MBO te vertellen?
pi_31514812
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.

Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31529107
Ik denk dat TheSilentEnigma wel een punt heeft hier. Je weet als docent over veel meer richtingen niets te vertellen dan wel.

Ik heb een dag op een MBO rondgekeken, op een HBO gezeten, gewerkt als 'ongeschoold' persoon en meerdere colleges en dagen op een universiteit meegemaakt. Maar ik weet alleen van het HBO hoe het is om er student te zijn.
Mon 'en!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:01:16 #248
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31529520
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 18:04 schreef Neuralnet het volgende:
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.

Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Ik denk dat er een groter verschil in cultuur is tussen MBO en HBO dan tussen HBO en universiteit...
pi_31530290
Ah joh, met vragen over vervolgopleidingen stuur je ze gewoon door naar de decaan, is dat ook weer opgelost
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31530895
Ja, precies. Het ging bovendien om vorming, niet om specifieke details.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')