abonnement Unibet Coolblue
pi_30495810
Hier verder.

Vorige topic: [Centraal] (Aanstaande) docenten - deel VI
pi_30498582
Nog even over vwo+. Voor veel mensen is het vwo tegenwoordig te makkelijk. Komt dit door het dalende niveau van het vwo of zijn de mensen zoveel slimmer geworden? Ik denk het eerste. Misschien moeten we het niveau van het vwo wat opkrikken en mensen die nu met moeite vwo halen naar de havo sturen. Tijd voor een echte elite middelbareschoolopleiding.
pi_30506050
Er bestaat ook nog het gymnasium natuurlijk. Maar ik heb persoonlijk ook wel het idee dat het niveau van het VWO minder hoog is dan het ooit was...
pi_30508424
Het onderwijs niveau in het algemeen gaat met sprongen achteruit dus dat zal voor VWO ook wel het geval zijn. Afgelopen 2 jaar heb ik lesgegeven op het MBO (Engels) en het is me opgevallen dat zelfs een simpel meervoud in het Engels al te hoog gegrepen is. Je gaat echt denken dat de diploma's in het voortgezet onderwijs direct meegegeven worden bij het bewijs van inschrijving oid.
;)
pi_30513116
Ik merk het idd ook bij mijn medestudenten op het HBO. Ik ben wat ouder (28) en heb gymnasium gedaan. Maar werkelijk, sommige medestudenten beheersen de meest basale vaardigheden (spelling!!!) nog niet eens.
pi_30513607
Ik doe ook weer mee vanuit Huandao!
pi_30518767
Ah, een nieuw topic .
pi_30519705
Dit is een post om dit topic terug te vinden
Mon 'en!
pi_30524423
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:22 schreef nickybol het volgende:
Nog even over vwo+. Voor veel mensen is het vwo tegenwoordig te makkelijk. Komt dit door het dalende niveau van het vwo of zijn de mensen zoveel slimmer geworden? Ik denk het eerste. Misschien moeten we het niveau van het vwo wat opkrikken en mensen die nu met moeite vwo halen naar de havo sturen. Tijd voor een echte elite middelbareschoolopleiding.
Klinkt als een goed plan. Studenten van tegenwoordig kunnen helemaal niks meer als ze van de middelbare school komen. Je had ze net zo goed 18 jaar in een kelder kunnen opsluiten.
pi_30525599
Maarja overtuig daar de politiek daar maar eens van. Ja onderwijs moet toegankelijk zijn..... blah blah blah, daarom is er ook een niveauindeling domme kukels, het vwo hoeft zich niet aan te passen aan het niveau van de leerlingen, maar andersom.
pi_30526064
Buitenlandse studenten zijn overigens ook niet alles, ik heb er een aantal in m'n werkcollege zitten. Ze zijn niet gewend om zelfstandig te werken, stellen bijna geen vragen (en dat is niet omdat ze de stof zo goed begrijpen) en spreken vaak slecht Engels.
pi_30526123
Men wil een bepaald percentage laten slagen. Met meer culturen in Nederland lukt dat alleen als het niveau omlaag gaat.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30530507
quote:
Op maandag 12 september 2005 22:27 schreef Neuralnet het volgende:
Men wil een bepaald percentage laten slagen. Met meer culturen in Nederland lukt dat alleen als het niveau omlaag gaat.
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).

Ik ben helemaal eens met Nickybol dat er teveel leerlingen zijn die VWO doen (waarvan een deel eigenlijk naar de HAVO zou moeten).
  dinsdag 13 september 2005 @ 01:18:15 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_30530510
Ik denk dat het niveau van het onderwijs daalt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_30532916
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 01:18 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Kennis stampen wordt tegenwoordig bijna als iets smerigs gezien. Ik vind dat men te ver doorslaat. Er is niets mis met het verwerven van feitenkennis.
pi_30534162
Leerlingen moeten tegenwoordig zoveel vakken volgen en examen indoen, je hebt als leraar ook de tijd niet meer om ze meer te leren lijkt het wel....

Ik schrik er zelf ook nog wel eens van, hoeveel ze nu weten als eerstejaars vers van de middelbare school...

Het is eeuwig zonde...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_30545026
Ff een kreet slaken hoor... AAAAARRRRRRGGGGHHHHHH....

hehe, dat lucht op... poosje geleden ook al eens hier gepost, was toen nog met de snuffelstage bezig. Dat ging eigenlijk allemaal wel lekker en was snel voorbij.

Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...

Help...
pi_30548027
als je van atheneum 4 al agressief wordt...

leerlingen zijn nou eenmaal negatief omdat school een verplicht iets is. Aan je de taak om ervoor te zorgen dat ze het niet meer zozeer als verplichting zien.
pi_30548337
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:

Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in. Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen. 'Ja, maar mevrouw!' is een favoriete uitdrukking. Er wordt veel voor de beurt gesproken. Ik zal deze klas stevig moeten aanpakken, anders zou het uit de hand kunnen lopen. Ik baalde echt na deze les, had het gevoel weinig controle te hebben. Ook was ik vergeten om aan het begin van de les te zeggen dat de petten af moeten. Ik moet er goed alert op zijn dat ik me aan mijn eigen regels houd en ze ook doorvoer. Verder moet ik niet tig keer waarschuwen, maar eerder met maatregelen komen. Morgen gewoon weer met een schone lei beginnen. Ik neem in ieder geval extra werk mee zodat ik dat eventueel als straf kan geven. Ik moet er wel om denken dat ikmorgen gewoon net doe alsof er niets gebeurd is. Ik moet niet met een defensieve of krampachtige houding voor de klas gaan staan, want dan krijg je een soort vicieuze cirkel. Op zich denk ik dat het wel goed zal komen met deze klas, want het is op enkele storende elementen na geen nare club. Maar ik moet écht heel duidelijk en consequent zijn.
pi_30550182
Lupa, kun je niet een mens-tot-klas-gesprek voeren, over het beleid dat jij wil voeren en wat de leerlingen dwars zit tijdens jouw lessen? Ze serieus nemen.
Mon 'en!
pi_30550245
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:59 schreef bloempjuh het volgende:
Lupa, kun je niet een mens-tot-klas-gesprek voeren, over het beleid dat jij wil voeren en wat de leerlingen dwars zit tijdens jouw lessen? Ze serieus nemen.
Mijn probleem is eerder dat ik ze soms té serieus neem en overal op inga...
pi_30553676
quote:
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Doe maar eens een search op Google naar collectivistische culturen en je merkt op dat het wel degelijk een aanpassing is aan al het importmateriaal in Nederland.

Plannen en samenwerken zijn naar mijn idee vaardigheden die je aanleert tijdens het naar school gaan, maar geen vaardigheden die de hoofdstof dient te vormen in het onderwijs. Je bent geen VWO-diploma waardig als je enkel kan plannen doordat je de groep dat voor je doet. Ik neem aan dat je ook niet met een groep gaat solliciteren later en dat je je alaris ook niet deelt met de groep. O wacht, zelf iets bereiken, zelf iets kunnen doen, zelf iets weten en daar zelf een beloning voor vangen is natuurlijk heel ranzig en smerig in Nederland. Zo erg is dat nu al geworden.

Zoals iemand hieronder al aangeeft is het te ver doorgeschoten. Overal en altijd moet men tegenwoordig samenwerken, zelfs als het geen nut heeft. Voor mij is samenwerken gewoon een constructie die ik graag inzet op momenten dat het ook echt nut heeft en tijd bespaart. Tegenwoordig moet echter alles "samen" en aangezien dat ineffectief is en het VWO niet verlengd kan worden wordt er dus simpelweg minder gedaan.

Ik heb zelf oude stijl gedaan in het voortgezetonderwijs en kon me in het Hoger Onderwijs prima redden qua plannen en samenwerken. Dat soort vaardigheden leer je sowieso.
quote:
Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...
Probeer daar overheen te kijken. Als leerling ging ik zelf ook niet met plezier naar de lessen voor de stof. School was "leuk" vanwege de contacten en het sociale, maar de lesinhoud kon mij destijds moeilijk boeien. Ik zou mezelf geen goede leraar vinden als ik me niet meer in kon leven in dat gevoel dat ik toen had.
quote:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3...
Ik hanteer de "1 aan het woord" regel. Degene die voor zijn beurt praat krijgt een waarschuwing. Doet hij het nog eens, dan mag hij schrijven. Het probleem is namelijk dat je anders heel snel geneigd bent om op dat geschreeuw in te gaan en hem een antwoord te geven. Daarmee beloon je als het ware het gedrag en dan gaan meerderen door elkaar roepen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30554154
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:

Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in. Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen. 'Ja, maar mevrouw!' is een favoriete uitdrukking. Er wordt veel voor de beurt gesproken. Ik zal deze klas stevig moeten aanpakken, anders zou het uit de hand kunnen lopen. Ik baalde echt na deze les, had het gevoel weinig controle te hebben. Ook was ik vergeten om aan het begin van de les te zeggen dat de petten af moeten. Ik moet er goed alert op zijn dat ik me aan mijn eigen regels houd en ze ook doorvoer. Verder moet ik niet tig keer waarschuwen, maar eerder met maatregelen komen. Morgen gewoon weer met een schone lei beginnen. Ik neem in ieder geval extra werk mee zodat ik dat eventueel als straf kan geven. Ik moet er wel om denken dat ikmorgen gewoon net doe alsof er niets gebeurd is. Ik moet niet met een defensieve of krampachtige houding voor de klas gaan staan, want dan krijg je een soort vicieuze cirkel. Op zich denk ik dat het wel goed zal komen met deze klas, want het is op enkele storende elementen na geen nare club. Maar ik moet écht heel duidelijk en consequent zijn.
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
  dinsdag 13 september 2005 @ 21:56:37 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30554268
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:

Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in
Neem deze jongen eens apart na de les en praat er eens mee. Waarschijnlijk kan hij je wel vertellen waarom hij zich zo gedraagt. Ze moesten lezen had ik begrepen. Nou, als er iets is waar vmbo-leerlingen een hekel aan hebben, dan is het wel lezen. En al helemáál als je klassikaal met een boek voor je neus moet gaan zitten lezen. (Let wel: ik redeneer even vanuit de wereld van een vmbo-er). Misschien, zoals hier boven al eens gezegd werd, een gesprekje met de klas. Zullen vast en zeker wat dingen boven komen drijven waar je zelf in eerste instantie misschien niet aan gedacht had. Daar moet vast en zeker uit te komen zijn. VMBO-ers vinden het leuk om creatief bezig te zijn. Laat ze een werkstukje maken over het boek, een promo-poster, weet ik het.. vinden ze hartstikke leuk. Het zijn geen leer-kinderen.
quote:
Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen.
Voor een VMBO-er best moeilijk, ja. Niet verwijtend bedoeld naar hen, overigens.
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 21:53 schreef nickybol het volgende:
Ga weg met strafwerk ed.
Ik geef echt zélden strafwerk. Als iemand mij irriteert of wat dan ook, neem ik die leerling even mee de gang op, praat even met hem, en dan krijgt hij een tweede kans. Vaak herstellen ze zich dan in positieve zin. Maar echt straf... kan me niet herinneren wanneer ik de laatste keer straf heb gegeven..
quote:
Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Ja maar weet je wat het probleem is? Een atheneumleerling zou dan misschien gaan stressen, van "oei, nu sta ik een onvoldoende gemiddeld" of zo, maar een vmbo-leerling boeit dat niet wat voor punten die haalt. Als ik zie hoeveel leerlingen hun cijfers echt goed bij houden... Dus je hebt ze er niet mee als je bijvoorbeeld zou zeggen: "Nou, dan staat er maar een 1". Dan heb je de kans dat de leerling nog meer de kont tegen de krib gaat gooien. "Daar, heb ik een 1 gekregen, krijg ik nooit meer opgehaald, dus waarom zou ik nog wat doen".

Oke, ze hebben een fout gemaakt, maar probeer ze dan ook weer op de goeie weg te zetten.
.
pi_30555134
Ze hebben een fout gemaakt, je bekijkt samen met de leerlingen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze die fout in de toekomst niet meer maken, en als ze daartoe niet bereid zijn komen ze de les niet meer in. Ik bedoel je kunt kinderen wel ten koste van alles proberen te helpen, maar als andere leerlignen daar last van hebben gaat het te ver.
pi_30555553
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 21:53 schreef nickybol het volgende:
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Dat mag ik helemaal niet doen.
pi_30555794
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 21:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Neem deze jongen eens apart na de les en praat er eens mee. Waarschijnlijk kan hij je wel vertellen waarom hij zich zo gedraagt.
Ik vind het wat ver gaan om dat na twee lesweekjes al te doen, maar als hij zich blijft misdragen, dan doe ik dat zeker.
quote:
Ze moesten lezen had ik begrepen. Nou, als er iets is waar vmbo-leerlingen een hekel aan hebben, dan is het wel lezen. En al helemáál als je klassikaal met een boek voor je neus moet gaan zitten lezen. (Let wel: ik redeneer even vanuit de wereld van een vmbo-er).
Het is niet mijn keus. Als LiO-er moet je in sommige gevallen gewoon doen wat je wordt opgedragen. Alle parallelklassen doen hetzelfde en er wordt een excursie naar het Anne Frank-huis aan vastgeplakt. Maar de volgende lessen wordt er dus voorgelezen (door leerlingen, dat wel). Elke leerling moet tien pagina's voorbereiden en voorlezen. Het lijkt me dat dat het al een stuk makkelijker maakt.
quote:
Misschien, zoals hier boven al eens gezegd werd, een gesprekje met de klas. Zullen vast en zeker wat dingen boven komen drijven waar je zelf in eerste instantie misschien niet aan gedacht had.
Ik vind het daar nog een beetje vroeg voor, ik ken ze nog maar pas...
quote:
Daar moet vast en zeker uit te komen zijn. VMBO-ers vinden het leuk om creatief bezig te zijn. Laat ze een werkstukje maken over het boek, een promo-poster, weet ik het.. vinden ze hartstikke leuk. Het zijn geen leer-kinderen.
Dat kan ik in dit geval dus niet besluiten.
quote:
Ik geef echt zélden strafwerk.
Ik hou er ook niet van, maar bij ons is het zo dat als je een leerling eruit zet, hij dan mét extra werk naar het 'straflokaal' moet. Maar goed, ik vind het ook wel een idee om die leerling even mee de gang op te nemen en even onder vier ogen te spreken.
pi_30556397
Lupa, moet een LIO-er bij jouw opleiding zich zo erg aan de regels van de begeleidende docent houden? 't Is toch de bedoeling dat je als zelfstandig docent opereert?
Mag je je niet gedragen als 'gewoon docent'?

Mon 'en!
pi_30558160
quote:
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Ik zou dat niet willen aanraden. Je bent de leerling dan kwijt. Ik geloof niet dat in de paar weken die we nu bezig zijn iemand het al zo verpest zal hebben dat er niet eerst een andere oplossing geprobeerd kan worden. In het begin van het jaar kan je nog een poging wagen om het gedrag te corrigeren. Ik houd het liever zo lang mogelijk onder eigen controle omdat zulke maatregelingen al gauw escaleren.
quote:
Ze hebben een fout gemaakt, je bekijkt samen met de leerlingen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze die fout in de toekomst niet meer maken, en als ze daartoe niet bereid zijn komen ze de les niet meer in. Ik bedoel je kunt kinderen wel ten koste van alles proberen te helpen, maar als andere leerlignen daar last van hebben gaat het te ver.
Eens, maar dat is voor mij een maatregel die zou moeten komen nadat er meer is geprobeerd. Wellicht hebben de problemen een diepere achtergrond en gaat het om meer leerlingen. Ga je ze dan allemaal de toegang tot de les ontzeggen? Dat gaat niet werken. Zelf maakte ik de fout om in een lagere klas teveel aan te nemen dat ze bepaalde dingen wel begrijpen. Terwijl je in sommige klassen echt tot in de detail moet specificeren wat je nu eigenlijk wilt. <i>"Schrift? Wat is dat? Kantlijn? Nooit van gehoord. Boek? Moesten we dat meenemen dan? En wat moeten we nu precies doen?"</i> Geef je dat voor hun idee niet goed aan, dan moet je je lessen aanpassen en niet te zwaar gaan straffen.
quote:
Ik vind het wat ver gaan om dat na twee lesweekjes al te doen, maar als hij zich blijft misdragen, dan doe ik dat zeker.
Het is niet overdreven. Je merkt al een aantal keer iets op, dus actie is gerechtvaardigd. En even praten is geen hinderlijke straf. Laat zien dat je het serieus neemt.
quote:
Lupa, moet een LIO-er bij jouw opleiding zich zo erg aan de regels van de begeleidende docent houden? 't Is toch de bedoeling dat je als zelfstandig docent opereert? Mag je je niet gedragen als 'gewoon docent'?
Zelf heb ik die ervaring als LIO ook. Het ligt niet aan de opleiding, maar aan de begeleidende docent. Als hij/zij niet goed begeleidt, te bang is om je na een aantal zelfstandige lessen het je alleen te laten proberen en je daarvoor niet genoeg vertrouwt met de klas, dan gebeurt het niet.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30558684
Even verder over het LIO-schap. Wat dóe ik dan de komende jaren? Ik gaf afgelopen jaar al zelfstandig lessen, in mijn eerste jaar.. Dan moet ik toch in mijn vierde als volledig docent kunnen functioneren? Ja, okee, er is dan nog een begeleider, maar die heeft toch niet veel meer taken dan koffie drinken e.d.?

Ik bedoel.. als je als LIO niet volledig als docent mag werken en alles zelf kunt beslissen, hoe moet je dan het jaar daarna, als je klaar bent met je studie, ineens wel alles zelf doen?
Mon 'en!
pi_30559684
quote:
Ik bedoel.. als je als LIO niet volledig als docent mag werken en alles zelf kunt beslissen, hoe moet je dan het jaar daarna, als je klaar bent met je studie, ineens wel alles zelf doen?
Niet iedereen volgt een 4 jarige opleiding tot leraar. Je hebt ook eerste graads postdoctorale opleidingen die iemand met een universitaire master in het schoolvak (je kan bv economie gestudeerd hebben aan de universiteit) in 1 jaar opleiden tot leraar. Feitelijk loop je dan slechts een half jaar tot een jaar stage en in de eerste maanden zeker niet alleen. Daarna geef je ongeveer 120 lesuren zelfstandig les, maar het hangt heel erg van de school af welke bevoegdheden je hebt. Ik mocht op mijn stageschool niet eens straf geven en als leerlingen dat weten dan is je gezag binnen no time weg.

En ja, je kan op zo'n manier erg onervaren voor de klas komen te staan. Door schade en schande moet je er dan doorheen. Hoe je dat dan doet? Gewoon doen en hopen dat het goed komt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30562659
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:49 schreef bloempjuh het volgende:
Lupa, moet een LIO-er bij jouw opleiding zich zo erg aan de regels van de begeleidende docent houden? 't Is toch de bedoeling dat je als zelfstandig docent opereert?
Mag je je niet gedragen als 'gewoon docent'?

Grotendeels wel. In de brugklas heb ik veel ruimte. In de derde klassen hebben ze in de sectie besloten om op een bepaalde manier te gaan werken en dat zal ik gewoon moeten volgen ben ik bang... Bovendien is het zo dat ze al te horen hebben gekregen hoe we het dit jaar gaan aanpakken. Ik kan dat dus niet nog gaan omgooien, ook al zou ik het willen en mogen.
pi_30562674
Ik doe overigens wél HBO, dus ik heb al wel ervaring. En het is nou ook weer niet dramatisch allemaal, ze zijn gewoon erg druk en er zijn een paar extra storende elementen in de klas.

Ik heb in elk geval besloten dat als het vandaag weer zo lang duurt voor het stil is, dat ze dat dan in de pauze die op het lesuur volgt, mogen inhalen. Ik ga niet met luide stem om stilte vragen, ik ga gewoon niets zeggen en alleen maar rondkijken en wachten tot het stil wordt. Na iedere voorbije minuut zet ik een streepje op het bord.
pi_30565299
Les aan de betreffende klas is net achter de rug. Ging behoorlijk goed. Enkele mensen hadden het huiswerk niet gemaakt, zij moeten morgen aan het begin van de les een opdracht inleveren die ik had meegenomen.

De klas was redelijk rustig. Op een gegeven moment, toen het rumoerig was tijdens het nakijken van het huiswerk, heb ik een laatste waarschuwing gegeven en gezegd dat ik de verloren tijd zou inhalen in de pauze als het niet rustiger kon. Dat heeft geholpen. Ik heb daarna nog slechts een enkeling moeten aanspreken.
pi_30565907
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:02 schreef Butterfly79 het volgende:

Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...

Help...
Ik ben even benieuwd hoor, welke school ben je LIO?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 14 september 2005 @ 11:33:56 #36
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30567165
Sinds 3 weken werk ik op een andere school (ander gebouw, zelfde organisatie) & eigenlijk pas nu begint het lesgeven mij te bekoren (na 3.5 jaar). Da's best laat maar toch. De strijd die ik eerder met klassen te voeren had, neemt dit jaar minder groteske vormen aan, ik beheers de regels van het spel een stuk beter; grappig hoe een verandering van omgeving ervoor kan zorgen dat je ook je eigen werkmethoden verandert, aanscherpt. In één keer alle vastgeroeste maniertjes de deur uitflikkeren, schoon schip maken.

Maar wat nog veel belangrijker is, is dat ik nu werk in een team dat als team functioneert en nieuwkomers/nieuwe collega's begeleidt, helpt, corrigeert en ondersteunt waar nodig. Die assistentie is me (althans op structureel niveau) de afgelopen jaren helaas bespaard gebleven.
Het kan verkeren.

Blijft: de teleurstelling over het gebrek aan intellectuele interesse bij de meeste VMBO-leerlingen. Word ik oud, doceer ik de verkeerde doelgroep of is die afkeer van alles buiten de grijpbare actualiteit ook echt een teken des tijds?

[ Bericht 99% gewijzigd door Ringo op 14-09-2005 16:42:54 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 14 september 2005 @ 17:51:09 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30577598
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:33 schreef Ringo het volgende:
Blijft: de teleurstelling over het gebrek aan intellectuele interesse bij de meeste VMBO-leerlingen. Word ik oud, doceer ik de verkeerde doelgroep of is die afkeer van alles buiten de grijpbare actualiteit ook echt een teken des tijds?
VMBO-ers zijn echte praktijkleerlingen, zeker als je richting basis- en kaderberoepsgerichte leerweg kijkt. Die moet je niet in een klas gaan lastig vallen met de geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, de interessante literaire stukjes van Dirk Ayelt Kooyman, een mooi oud-Duits gedicht van Goethe of weet ik wat. Zet die leerlingen in de praktijk-afdelingen, laat ze iets met hun handen doen, en dan moet je es kijken hoe die luitjes gaan.
Ik verbaas me dan ook steeds als ik bij ons op school door een bouw-afdeling loop, of welke afdeling dan ook. De ongeïnteresseerde leerling die geen zin heeft in ontleden, komt me trots zijn fraai afgewerkte deurpost laten zien; de meid die in de les meer bezig is met het epileren van haar wenkbrauwen sleurt me aan een mouw mee en toont me hoe ze een baby in bad doet. Vakkundig, perfect.

Ja, ik ben het met je eens dat ze misschien niet zo veel intellectuele bagage hebben, logisch, anders zaten ze wel op het havo of atheneum,maar ik merk wel als ik de actualiteit er bij haal, dat ze meestal wel bepaalde dingen oppikken. Denk niet dat het een afkeer is, meer een desinteresse, wat jij ook concludeert. Wat kun je er aan doen? Ik denk weinig.
.
pi_30582610
Ik geef alleen les aan een paar VMBO brugklassen, net als vorig jaar, en verder heb ik Atheneum 3, 4, 5. Die teleurstelling voelde ik vorig jaar ook wel eens, soms vind/vond ik het moeilijk me in te leven in de gemiddelde VMBO leerling, aan de andere kant had ik wel vaak lol met die ene VMBO klas die ik toen had. Het wordt een stuk prettiger als je je verwachtingen bijstelt. Je raakt alleen teleurgesteld als je onrealistische verwachtingen hebt, en ze een manier van lesgeven door de strot probeert te duwen die meer past bij Havo/Vwo leerlingen; op een gegeven moment (dat merkte ik vorig jaar tijdens één les, toen ik veel te veel wilde) lopen jij én de leerlingen gefrustreerd rond, want zij voelen jouw teleurstelling vaak heel goed aan ('u was gisteren een beetje chagrijnig he mevrouw' ).
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30583043
De vmbo-leerlingen zijn nou eenmaal niet de intellectuelen. Als je echt vakinhoudelijk bezig wilt zijn kun je beter havo/vwo les gaan geven. VMBO lesgeven is iets heel anders. Dan gaat het veek meer op de lesgeefvaardigheden van de docent dan de intellectuele vaardigheden. Ringo je geeft geschiedenis toch? Sja dat is een vaak waarbij het gemiddelde niveau van de vmbo-leerling volgens mij zwaar is gedaald. En houd er rekening mee dat het ook domweg gezegd niet de slimsten zijn. Niet iedereen denkt zo snel als jij.
  woensdag 14 september 2005 @ 21:01:50 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30583520
Nou, maar je kunt het vak wel op een dusdanige manier geven dat ze er wel op een leuke manier mee bezig zijn, toch?
.
pi_30583700
Dat is dus de uitdaging.
  woensdag 14 september 2005 @ 21:21:23 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30584203
Precies
.
pi_30588420
Het lijkt me ook enorm moeilijk om je in te kunnen leven in een VMBO-leerling. Ik weet niet precies hoe het zit bij de praktijk-vakken, maar de docenten van de meer theoretische vakken zullen allemaal een hogere opleiding gedaan hebben. En natuurlijk weet je op een gegeven moment hoe ze denken, en wat werkt en wat niet, maar je weet toch nooit helemaal hoe het is om een VMBO-leerling te zijn. Ik zou het lesgeven daar niet aankunnen ofzo, dat weet ik wel zeker
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30590516
*krijgt het een beetje benauwd nu... is net aan haar nieuwe opleiding begonnen, de lerarenopleiding Engels*

Ik hoop later een goede lerares te kunnen zijn. Als ik de berichten lees krijg ik het dus wel spaans benauwd, maar ik denk dat dat wel normaal is. Je moet immers leren om kinderen iets te leren en weet ik het allemaal niet.
Tralalalaaa
pi_30590592
Had ik ook hoor. "Dat kan ik noooooit".
Nou wil ik niet zeggen dat ik nu De Perfecte Docent ben, maar het bleek allemaal wel enorm mee te vallen. Succes!
  donderdag 15 september 2005 @ 09:37:41 #46
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30595189
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:48 schreef nickybol het volgende:
Ringo je geeft geschiedenis toch?
Nederlands. Maar toch. Ook geen vak waar de gemiddelde VMBO-er voor warmloopt.
quote:
En houd er rekening mee dat het ook domweg gezegd niet de slimsten zijn. Niet iedereen denkt zo snel als jij.
Da's waar. Niet iedereen (niemand?) is zo slim en denkt zo snel als ik.
Maar even serieus. Over de inhoud van mijn vak.
Bij Nederlands is het afgelopen decennium steeds meer de nadruk komen te liggen op dat gedeelte van het vak dat aan universiteiten 'taalbeheersing' of ‘communicatiekunde’ pleegt te heten: de organisatie & structuur van teksten, het opstellen van schrijfplannen, presentatietechnieken etc. Allemaal heel mooi hoor, en geheel in de trant van het competentiegericht onderwijs (geen kennisoverdracht maar vaardigheidstraining) maar voor mij, afgestudeerd in de taalkunde (een van de twee klassieke richtingen, naast de letterkunde), een tamelijke gruwel. Het is handig en nuttig als leerlingen weten hoe een ze een presentatie moeten opbouwen of hun verslag structureren, maar ik vind ook dat de meer inhoudelijke kant van het vak (grammatica maar vooral de literatuur/literatuurgeschiedenis) bij de gebruikte lesmethoden ernstig in gebreke blijft.
Het is erg salonfähig om te pretenderen dat Nederlands vooral een kwestie is van ‘dingen kunnen’, een vak dienstbaar aan andere vakken, en ik heb sterk het gevoel dat die officiële geloofsleer (om het pathetisch uit te drukken) ook van invloed is op de houding van leerlingen t.a.v. minder praktisch toepasbare vakonderdelen (waar hebbi dat voor nodig? dit heb toch niks met Nederlands te maken?)
Leerlingen wordt uittentreure geleerd hoe een brief moet worden geschreven of een verslag gemaakt maar kennis van literatuurstromingen of taalgeschiedenis is toch vooral een hobbyisme.

Dit klinkt natuurlijk als ouwemannengezeur en als ik de dertig zou zijn gepasseerd, was het dat ook, maar het moet gezegd. Toen ik studeerde, noemden we de studenten communicatiekunde veredelde HBO-ers, nep-neerlandici, leerlingen-in-gebakken-lucht; we verafschuwden de gestage groei van dat soort afstudeerrichtingen & nu zie je dat in het reguliere onderwijs juist die stroming de andere twee aan het verdringen is. Het is een zonde.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30595442
Ja, dat is het ook.

Bij geschiedenis heb je natuurlijk hetzelfde gezeur. Kritiek op de centraal examens van het afgelopen jaar was dan ook terecht dat een leerling die een beetje begrijpend kon lezen veel vragen gemakkelijk kon maken zonder goed geleerd te hebben. De vaardigheden (omgaan met bronnen etc) staan centraal en dat gaat zo ver dat het ten koste gaat van 'ouderwetse' kennis. Geschiedenisdocenten proberen voortdurend ergens te balanceren tussen wat leerlingen moeten weten en wat ze moeten kunnen. Veel docenten proberen toch maar, naast die vaardigheden, en omdat ze het zelf belangrijk vinden, zoveel mogelijk kennis te proppen in die paar lesuurtjes maar dan krijg je weer de kritiek dat er te weinig komt van het zelfstandig werken. De halve les extra aantekeningen geven omdat er te weinig samenhangende feitenkennis in het boek staat, is natuurlijk ook niet wat je verwacht bij modern en gevarieerd onderwijs. Tja, maar wat dan? Ik heb net een uurtje met een collega hierover zitten bakkeleien. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30600231
Kortom, jullie hebben moeite om de relevantie van de lesstof uit te leggen en de oorzaak daarvan leggen jullie bij anderen?
pi_30600606
Volgens mij blijkt hier juist dat 'we' verantwoordelijkheid nemen. Maar ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 15 september 2005 @ 16:36:30 #50
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30605854
quote:
Op donderdag 15 september 2005 12:57 schreef zodiakk het volgende:
Kortom, jullie hebben moeite om de relevantie van de lesstof uit te leggen en de oorzaak daarvan leggen jullie bij anderen?
Ik leg de relevantie van de lesstof niet uit, maar de lesstof zelf en hoop dat de leerlingen door mijn uitleg daar de relevantie van inzien.
Al is mij de relevantie niet altijd even duidelijk wanneer ik voor de zoveelste keer vertel hoe je het beste een recept voor een gebakken ei kan opstellen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30617124
Ik ben een fel tegenstander van competentiegericht onderwijs. Niet omdat ik tegen het leren van vaardigheden ben, maar omdat het vaardigheden betreffen die iemand gaandeweg toch wel leert. Het zouden daarom geen vaardigheden moeten zijn op basis waarop iemand zijn diploma krijgt.

Zelf heb ik niet in de 2e fase gezeten van het voortgezetonderwijs. Ik had nauwelijks presentaties gehouden, vrijwel nooit iets in groepen hoeven doen en slechte elementaire planningen gemaakt. In 3 weken in het Hoger Onderwijs had ik mij deze vaardigheden snel eigen kunnen maken. Al was het maar omdat je na het voortgezetonderwijs volwassener bent geworden en sneller leert. Ik walg daarom van de gedachte dat zulke vaardigheden die je op het moment dat je ze nodig hebt in een paar weken kunt leren het hele VWO beheersen.

Denken de grote heren nu werkelijk dat ik iets gemist heb omdat ik niet 21 sommen per week heb gemaakt in plaats van 7 per les? Dat was echt een moeilijke rekensom zeg. Of heb ik wat gemist omdat ik niet al samenwerkend van het werk van mijn klasgenoot heb geprofiteerd? Of heb ik soms wat gemist omdat ik geen presentaties en copy/paste werkstukken heb gehouden die gegarandeerd tot een voldoende leiden?

We moeten ons schamen dat zulke elementaire vaardigheden het niveau kenmerken van ons onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30617557
Ik ben het eigenlijk wel met je eens, Neuralnet... Het is mede daarom dat ik denk dat ik uiteindelijk niet het onderwijs in zal gaan.
pi_30630218
Ik ben het ook eens met Neuralnet en vind het NOG erger dat dit zich niet beperkt tot de middelbare school, maar dat eerstejaars bij bepaalde universitaire studies tegenwoordig ook al studiepunten krijgen voor het kunnen opzoeken van een boek in de bibliotheek en het maken van een klein samenvattinkje.

Gelukkig geef ik een vak waarbij je als leerling nog steeds wel aardig wat kennis en inzicht nodig hebt om je eindexamen te kunnen halen, EN zijn mijn collega's behoorlijk van de oude stempel. Van veel van boven opgelegde zaken trekken wij ons niets aan, wij passen de manier van werken aan aan wat ons het zinnigst lijkt, niet aan wat de schoolleiding wil. En tot nu toe gedoogt de schoolleiding dat
pi_30630522
Maar kunnen de leerlingen nu na hun middelbare school dan ook echt beter presentaties houden, werkstukken maken en informatie opzoeken dan mensen die nooit in de tweede fase hebben gezeten en het zichzelf hebben moeten leren? Volgens mij niet, als ik zie wat voor een prutswerk ze inleveren.

Maar ach, eerstejaars studenten krijgen tegenwoordig al een studiepunt als ze meegaan op een introductiekamp, wat voor competenties heb je daar voor nodig?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30633261
"Och, och, het onderwijs van tegenwoordig. Schande, schande! Vroeger was het beter. Kijk maar naar mij, ik heb nooit competentievakken gehad en toch heb ik mezelf alles aangeleerd!" Misschien moeten sommige docenten eens nadenken over de rol van het onderwijs voor de ontwikkeling van een leerling (een burger). Misschien is het wel zo dat met de haast alomtegenwoordige ICT leerlingen hun inhoudelijke kennis BUITEN het klaslokaal opdoen en dat de rol van het onderwijs een hele andere is dan vroeger, (bijvoorbeeld meer gericht op competenties). Ikzelf heb het onderwijsproces nooit gezien als een soort fabriek waar 'goede' burgers gekweekt werden. Sommigen van jullie blijkbaar wel gezien de weerstand tegen onderwijsvernieuwingen. Nogmaals: als je de relevantie van de lesstof niet duidelijk kan maken aan je leerlingen, hoe verwacht je dan in godsnaam dat jouw kennis (en dus ook je opvattingen) beklijven bij je leerlingen?
pi_30633559
als de huidige leerlingen op de universiteit eerst een paar weken bijgespijkerd moeten worden in het vak wat ze gaan studeren omdat ze gewoonweg niet genoeg kennis hebben, dan moet je je toch afvragen wat ze geleerd hebben..

De meeste tieners gebruiken internet nl. alleen om te chatten, niet om op te zoeken hoe bv, de stelling van pythagoras in elkaar zit.. (Of ze moeten een kant en klaar verslag kunnen downloaden...)

Ik vind je erg kort door de bocht zodiakk...

ik wil graag het enthousiasme voor mijn vak overbrengen, maar als dat gewoonweg niet kan vanwege tijdgebrek en dergelijke, dan gaat de lol er snel af...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_30634917
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:20 schreef zodiakk het volgende:
Nogmaals: als je de relevantie van de lesstof niet duidelijk kan maken aan je leerlingen, hoe verwacht je dan in godsnaam dat jouw kennis (en dus ook je opvattingen) beklijven bij je leerlingen?
Uit wat hier gezegd wordt mag je juist concluderen dat een aantal docenten zélf de lesstof niet relevant vindt.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30634932
Je leert geen Frans, Engels, Geschiedenis etc. door een beetje in clubjes te overleggen en dingen op te zoeken op internet. Vaardigheden leren is prima, zelfs heel goed, maar het moet niet ten koste gaan van het leren van kennis. Er is helemaal niets mis met kennis.
pi_30635913
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:29 schreef teigan het volgende:
als de huidige leerlingen op de universiteit eerst een paar weken bijgespijkerd moeten worden in het vak wat ze gaan studeren omdat ze gewoonweg niet genoeg kennis hebben, dan moet je je toch afvragen wat ze geleerd hebben..

De meeste tieners gebruiken internet nl. alleen om te chatten, niet om op te zoeken hoe bv, de stelling van pythagoras in elkaar zit.. (Of ze moeten een kant en klaar verslag kunnen downloaden...)
Misschien moet je maar accepteren dat je maar een (kleine) schakel in de ontwikkeling van je leerlingen bent en dat toegang tot ICT en stimulering van ouders BUITEN schooltijd net zo belangrijk zijn voor kennisverwerving. Ik vind dat onderwijs zich juist nog meer moet richten op competentiegericht onderwijs en dat ouders én leerlingen nog meer gewezen moet worden op hun verantwoordelijkheid in het hele onderwijsproces. Wat chatten betreft: kinderen in chats kunnen elkaar best duidelijk maken hoe een opdracht gemaakt moet worden en wat de stelling van Pythagoras is. Tuurlijk, de meeste tijd gaat het over onzin, maar ik zou het nut van chatten niet onderschatten (overigens heb ik de stelling van Pythagoras van mijn pa geleerd).

Daar komt bij dat tieners nou eenmaal een lastige groep zijn die zich afzetten tegen wat 'hoort' en wa't 'moet'. Als ik voor mezelf spreek: ik heb niets geleerd van 99% van mijn leraren. En de leraren waar ik wel wat van heb geleerd waren mensen die op de een of andere manier precies konden aansluiten bij wat tieners dachten en redeneerden. Ik vraag me echt af of die leraren zo'n vaardigheid uit lesmateriaal voor leerkrachten hebben gehaald.
pi_30635951
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:18 schreef imago het volgende:

Uit wat hier gezegd wordt mag je juist concluderen dat een aantal docenten zélf de lesstof niet relevant vindt.
Ja, treurig is dat.
pi_30636266
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 14:55 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ja, treurig is dat.
Ik vind het juist helemaal niet treurig als een leraar geschiedenis zijn leerlingen liever iets leert over geschiendenis dan over hoe je op internet moet zoeken naar plaatjes en daar vervolgens een werkstuk mee in elkaar draait.

Ik wil me ook met mijn vak bezig houden, ik wil al mijn energie kunnen steken in het op een leuke en interessante manier overbrengen van *kennis* over mijn vak.

Als compenties dan blijkbaar zo belangrijk moeten zijn, laat ze dan maar een competentie-vak maken, "methodes en technieken" ofzo Dan hoeft een leraar Duits tenminste niet uit te leggen hoe je een powerpointpresentatie in elkaar zet, maar kan hij zich bezighouden met het vak waar hij van houdt. Dan pas kan die leraar namelijk op een leuke en inspirerende manier lesgeven!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30636455
Mijn begeleidingsdocent gaat over 1,5 week op werkweek. Neem ik alle klassen zelfstandig over!
pi_30636594
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 15:06 schreef imago het volgende:
Als compenties dan blijkbaar zo belangrijk moeten zijn, laat ze dan maar een competentie-vak maken, "methodes en technieken" ofzo Dan hoeft een leraar Duits tenminste niet uit te leggen hoe je een powerpointpresentatie in elkaar zet, maar kan hij zich bezighouden met het vak waar hij van houdt. Dan pas kan die leraar namelijk op een leuke en inspirerende manier lesgeven!
Dat vind ik best een goed idee.
pi_30641174
Ik ben juist wel een voorstander van het nieuwe leren. Ik ben een enorm voorstander van vakoverstijgend lesgeven. Veel dingen die bij mijn vak geleerd dienen te worden (wiskunde), komen terug bij de andere exacte vakken. Is het niet een idee om het vak 'exact' geven i.p.v. wiskunde, natuurkunde, scheikunde, ANW en biologie? (Gelukkig zit ik op een school waar dit over 2 jaar gaat gebeuren )

De onderwijsprogramma's van de exacte vakken zijn op de meeste scholen niet goed op elkaar afgestemd. Dit is jammer, want dit remt de leerling enorm in zijn/haar ontwikkeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Meester_Kuijpie op 16-09-2005 21:17:42 ]
pi_30647123
quote:
Misschien moeten sommige docenten eens nadenken over de rol van het onderwijs voor de ontwikkeling van een leerling
Die rol is mijn inziens niet de ontwikkeling totaal buiten de school te laten afspelen (waarom gaan ze dan nog naar school?!) en alles te vervangen door vaardigheden die ze toch wel leren door inhoudelijk bezig te zijn. Haal je dat inhoudelijke weg, dan is die manier van leren ook weg en feitelijk heb je dan geen school meer nodig.

Zoals ik al zei: al die competenties zijn relatief simpele zaken waar je echt geen 6 jaar VWO voor nodig hebt. Hoezo heb jij dan wel nagedacht over de ontwikkeling als je kennelijk vindt dat dit soort zaken DE kern behoren te zijn binnen het onderwijs?

Waarom maken we dan niet het VWO 1 jaar waarin ze die competentievaardigheden leren en laten we de rest aan de "buitenwereld" over? Omdat dat verdomme niet werkt. Leren is een langdurig proces dat veelal niet leuk is. Daarom is er discipline nodig om iets te leren. Niemand leert wiskunde van de ouders. Niemand leert fatsoenlijk spellen van de ouders. Niemand leest literatuur door de ouders. De rol van de school is naar mijn mening zeker een rol die anderen niet kunnen vervullen. Anders heeft het geen bestaansrecht.

Mijn vader leerde mij samenspelen, de dag gestructureerd indelen en mezelf verkopen. Maar voor het aanleren van de echte vaardigheden, deskundigheid en het inhoudelijke stuurde hij mij naar school. Niet omdat hij het zelf niet wist, maar omdat een school zodanig kan faciliteren in het leerproces dat het onwenselijk is als dat zou ontbreken.

Leerlingen leren omdat ze samen met de inhoud bezig zijn. Ik werkte samen met mijn klasgenoten aan de wiskunde en we overhoorden elkaar bij de talen. Die sociale interactie heb ik nooit gezien bij het geven van een presentatie of het zoeken van informatie op het internet. Wie heeft er hier niet goed naar het leerproces gekeken?
quote:
Misschien is het wel zo dat met de haast alomtegenwoordige ICT leerlingen hun inhoudelijke kennis BUITEN het klaslokaal opdoen en dat de rol van het onderwijs een hele andere is dan vroeger
Interessante stelling. Geef daar eens een bron voor? Aan "misschien" hebben we niks. Ik geloof er in elk geval niet in. We beginnen in de brugklas VWO zo'n beetje met het zetten van een punt op een stuk papier. DAT is het startniveau. Denk je dan werkelijk dat ze na de les met elkaar op het internet verder gaan? Wel nee. Ze kunnen morgen een mooie kantlijn tekenen omdat ik het als leraar voor heb gedaan en gezegd heb dat ze het op een bepaalde manier moeten doen. Wat ze buiten "leren" is om morgen een presentatie aan de leraar te geven waarom ze hun huiswerk niet hebben gemaakt...
quote:
Sommigen van jullie blijkbaar wel gezien de weerstand tegen onderwijsvernieuwingen.
Ik ben niet tegen onderwijsvernieuwing. Ik ben tegen vernieuwingen die nergens op gebaseerd zijn en enkel het niveau omlaag brengen. Als je toch zo'n grote mond hebt, toon dan eens aan waarom een simpele vaardigheid als "deel het aantal sommen van het hoofdstuk door 4 en maak elke week die hoeveelheid sommen" de hele bovenbouw in beslag moet nemen? Of waarom het zoeken in informatiebronnen (lees: Google) zo wordt opgeblazen als zo ontzettend belangrijk dat mensen dat jarenlang horen? Wat is DAAR de relevantie van?
quote:
Misschien moet je maar accepteren dat je maar een (kleine) schakel in de ontwikkeling van je leerlingen bent en dat toegang tot ICT en stimulering van ouders BUITEN schooltijd net zo belangrijk zijn voor kennisverwerving.
Leg mensen geen woorden in de mond die ze niet hebben gezegd. Ik zie niemand beweren dat ze DE ontwikkeling alleen realiseren of dat de situatie buiten school niet belangrijk is.
quote:
Ik vind dat onderwijs zich juist nog meer moet richten op competentiegericht onderwijs en dat ouders én leerlingen nog meer gewezen moet worden op hun verantwoordelijkheid in het hele onderwijsproces.
Mensen zoals jij zouden het liefst zien dat een docent zegt: "Nou jongens, je bent zelf verantwoordelijk en als je het straks niet haalt dan lullen we wel wat zodat jij toch de schuld krijgt". Wat een onzin. Ik ben de leraar en ik zou me rot schamen als door mijn laksheid de leerlingen aan het einde van het jaar niet over de vaardigheden beschikken waarover zij hadden kunnen beschikken als ik mijn werk had gedaan. Zakelijk gezien: ZIJ betalen mij voor een dienst en IK behoor die dienst te leveren. Waarom zouden ze anders naar school gaan?
quote:
Als ik voor mezelf spreek: ik heb niets geleerd van 99% van mijn leraren.
Onzin. Als jij alle vaardigheden die hun oorsprong kennen in je voortgezetonderwijstijd niet meer zou mogen gebruiken dan kan je niks meer. Inclusief het grammaticaal netjes typen van een stuk tekst. Mensen roepen achteraf vaak dat ze niks geleerd hebben, maar als je echt gaat nadenken kom je tot de conclusie dat bijna alles dat je nu kan daar zijn oorsprong heeft. Je hebt een hele ontwikkeling doorgemaakt en je kan je niet meer herinneren hoeveel bloed, zweet en tranen het de leraar heeft gekost voordat je überhaupt wist wat een hoofdletter was. Jij had NOOIT kunnen schrijven als je enkel gepresenteerd, gepland en samengewerkt had. Wat zeg ik? Je had dan ook die zogenaamde competenties niet kunnen ontwikkelen. Mensen zijn geneigd om te vergeten DAT ze geleerd hebben omdat ze het nu beheersen. "Ik kan al autorijden hoor, dus mijn instructuur heeft mij niks geleerd". Ja, zo lust ik er ook nog een paar.
quote:
En de leraren waar ik wel wat van heb geleerd waren mensen die op de een of andere manier precies konden aansluiten bij wat tieners dachten en redeneerden. Ik vraag me echt af of die leraren zo'n vaardigheid uit lesmateriaal voor leerkrachten hebben gehaald.
In 1 woord: pedagogiek. Dat wordt (aan)geleerd en voor de rest is dat ervaring krijgen en sociale vaardigheden hebben en/of aanleren.

Je denkt toch niet dat die leraar zijn vaardigheden heeft gekregen door vaag te lullen over competenties, presenteren en plannen he?
quote:
Ik ben juist wel een voorstander van het nieuwe leren. Ik ben een enorm voorstander van vakoverstijgend lesgeven.
Waarom denk je dat vakken los zijn? Ieder heeft zijn eigen vaardigheden en interesses en wil daarin kunnen kiezen. Ik was slecht in biologie en moest er niet aan denken dat er elementen uit de biologie terug zouden komen in andere vakken. Scheikunde? Kon me niet bekoren. In tegenstelling tot de wiskunde. Ik zou me juist geremd voelen als de school bepaald had dat alles in 1 vak zat en ik dus voor een groot deel dingen moest leren die me niet lagen. Ik vind zelfs de scheiding wiskunde A en B heel goed. Met onderscheiding kan je namelijk zelf kiezen.

Dat het de leerling remt in zijn ontwikkeling is nogal een hypothese. Kan dat gestaafd worden met evidentie?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 16 september 2005 @ 21:24:18 #66
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_30647484
oeps tvp
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_30649028
Wat is leren eigenlijk?

1. Leren is natuurlijk: een kind leert zichzelf van nature voortdurend allerlei dingen. Omdat het dat zelf wil. Anderen kunnen daarbij helpen, maar leren moet zelfstandig gebeuren.
2. Leren is een activiteit: leren is iets wat men 'doet', niet iets wat men 'ondergaat'. Leerkrachten die leerstof hebben 'gezien' of 'gegeven' moeten er niet van uitgaan dat de leerlingen de stof ook 'geleerd' hebben.
3. Leren is een proces: de definitie van leren is 'komen tot beheersen van'. Het accent ligt dus op het proces en niet per se op het eindresultaat. Het leerproces begeleiden en evalueren is een deel van het leren leren.
4. Leren gebeurt individueel: er bestaan verschillende leerstijlen. Het geheugen van de een werkt ook anders dan dat van de ander. Hoe meer inzicht iemand heeft in de manier waarop hij leert, hoe beter hij gebruik kan maken van zijn sterke kanten en zijn zwakke kanten kan verbeteren.
5. Leren heeft een duurzaam resultaat: het doel is niet 'leren tot aan de toets'. Het gaat om kennis of een vaardigheid permanent verwerven.
6. Leren moet leuk zijn: dit aspect vervaagt sterk in de loop van de schoolse carrière van een kind. Nochtans is het de sleutel tot motivatie.

Wat kunnen we hiermee? Het leermoment moet van blijvende aard moet zijn (anders is er niets geleerd). Dit kan op verschillende manieren bereikt worden, maar ik denk dat het wel belangrijk is om leerlingen 1. het zelf te laten ontdekken (iets wat je zelf ontdekt hebt, vergeet je nooit meer!) 2. het nut in te laten zien van het leermoment.

Waarom moet ik weten wat de hoofdstad van Estland en Letland zijn, ik kan het toch opzoeken in een atlas als ik daarheen op vakantie ga?

Ik zal even een serieuzer voorbeeldje geven: 4 havo biologie (ik was op lesbezoek bij een collega). De docent was met een verhaal bezig en gebruikte daarbij een scheikundige reactie. Ik verwacht niet dat alle leerlingen meteen weten wat er tijdens die reactie gebeurt, maar als de helft van de leerlingen zich niets kan voorstellen bij die reactie, dan heeft de scheikundeleraar zijn doel dus niet bereikt (het leermoment was niet blijvend).

[ Bericht 0% gewijzigd door Meester_Kuijpie op 16-09-2005 22:28:52 ]
pi_30649826
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 21:10 schreef Neuralnet het volgende:

Die rol is mijn inziens niet de ontwikkeling totaal buiten de school te laten afspelen (waarom gaan ze dan nog naar school?!) en alles te vervangen door vaardigheden die ze toch wel leren door inhoudelijk bezig te zijn. Haal je dat inhoudelijke weg, dan is die manier van leren ook weg en feitelijk heb je dan geen school meer nodig.
Ik erken ook het belang van scholen. Ik vind wel dat je moet streven, stapje voor stapje, naar pluriformer onderwijs, zodat uiteindelijk ouders en kinderen wèl beseffen en begrijpen dat ze wat 'inhoudelijks' moeten leren. Ik ben nog steeds van mening dat mensen niet dommer worden als ze wat minder vanuit de overheid gestructureerd onderwijs krijgen.
quote:
Zoals ik al zei: al die competenties zijn relatief simpele zaken waar je echt geen 6 jaar VWO voor nodig hebt. Hoezo heb jij dan wel nagedacht over de ontwikkeling als je kennelijk vindt dat dit soort zaken DE kern behoren te zijn binnen het onderwijs?
Nogmaals, ik zeg nergens dat 'het' onderwijs helemaal uitgehold moet worden. Het is heel belangrijk om competentie/inhoudelijk te balanceren. Maar je zou dat onderscheid ook kunnen loslaten en zeggen dat elke aspect van onderwijs zowel inhoudelijke en competentiegerichte component heeft. Zo scherp kun je inhoud en competentie helemaal niet van elkaar scheiden en dat onderscheid wel halsstarrig in standhouden beperkt de manier waarop men over onderwijs nadenkt.
quote:
Waarom maken we dan niet het VWO 1 jaar waarin ze die competentievaardigheden leren en laten we de rest aan de "buitenwereld" over? Omdat dat verdomme niet werkt. Leren is een langdurig proces dat veelal niet leuk is. Daarom is er discipline nodig om iets te leren. Niemand leert wiskunde van de ouders. Niemand leert fatsoenlijk spellen van de ouders. Niemand leest literatuur door de ouders. De rol van de school is naar mijn mening zeker een rol die anderen niet kunnen vervullen. Anders heeft het geen bestaansrecht.
Je trekt het te scherp door, zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik wilde alleen de rol die docenten (zoals ik het opvat in dit topic) zich toedichten in het onderwijsproces wat relativeren. Misschien onterecht en in dat geval kan je het naast je neerleggen.
quote:
Interessante stelling. Geef daar eens een bron voor?
Ik stel niks, ik stel alleen dat het antwoord op mijn vraag niet zo vanzelfsprekend is als mensen soms denken. Ik heb geen bron voor die vraag, maar om het dan maar te verwerpen is ook onzinnig.
quote:
Aan "misschien" hebben we niks. Ik geloof er in elk geval niet in. We beginnen in de brugklas VWO zo'n beetje met het zetten van een punt op een stuk papier. DAT is het startniveau. Denk je dan werkelijk dat ze na de les met elkaar op het internet verder gaan? Wel nee. Ze kunnen morgen een mooie kantlijn tekenen omdat ik het als leraar voor heb gedaan en gezegd heb dat ze het op een bepaalde manier moeten doen. Wat ze buiten "leren" is om morgen een presentatie aan de leraar te geven waarom ze hun huiswerk niet hebben gemaakt...
Het gaat meer om een integrale hervorming, niet alleen van het onderwijs en de rol van kennis, maar ook de houding van ouders en kinderen zelf. Gewoon de hele boel anders structureren. Dat gaat natuurlijk niet in één klap, maar je kunt er wel stapje voor stapje naar streven.
quote:
Ik ben niet tegen onderwijsvernieuwing. Ik ben tegen vernieuwingen die nergens op gebaseerd zijn en enkel het niveau omlaag brengen.
Ok, vernieuwingen waarvan jij denkt dat ze nergens op gebaseerd zijn omdat jij met je perceptie op je eigen vak ziet dat kinderen minder 'kunnen' dan vroeger blijkbaar het geval was. Maar ik denk echt niet dat hervormingsvoorstellen nergens op gebaseerd zijn.
quote:
Als je toch zo'n grote mond hebt, toon dan eens aan waarom een simpele vaardigheid als "deel het aantal sommen van het hoofdstuk door 4 en maak elke week die hoeveelheid sommen" de hele bovenbouw in beslag moet nemen? Of waarom het zoeken in informatiebronnen (lees: Google) zo wordt opgeblazen als zo ontzettend belangrijk dat mensen dat jarenlang horen? Wat is DAAR de relevantie van?
Ik denk dat de relevantie daarvan is dat je op een effectieve manier informatie kan 'scannen', rangschikken, onderscheid in aanbrengen, etc. Docenten zijn hierbij cruciaal trouwens, omdat zij voor een zeker 'canon' zorgen in kennisverwerving. Maar dat canon moet je ook weer onmiddelijk kunnen relativeren.
quote:
Mensen zoals jij zouden het liefst zien dat een docent zegt: "Nou jongens, je bent zelf verantwoordelijk en als je het straks niet haalt dan lullen we wel wat zodat jij toch de schuld krijgt". Wat een onzin.
Wie legt nou wie woorden in de mond?
quote:
Ik ben de leraar en ik zou me rot schamen als door mijn laksheid de leerlingen aan het einde van het jaar niet over de vaardigheden beschikken waarover zij hadden kunnen beschikken als ik mijn werk had gedaan. Zakelijk gezien: ZIJ betalen mij voor een dienst en IK behoor die dienst te leveren. Waarom zouden ze anders naar school gaan?
Je moet hier geen 'false dilemma' van maken. Het is niet het één (totaal competentie-onderwijs) óf het ander (totaal inhoudelijk onderwijs). Het is wel een voorbeeld van hoe diep dat onderscheid tussen vaardigheid/inhoud erin zit bij de samenleving.
quote:
Onzin. Als jij alle vaardigheden die hun oorsprong kennen in je voortgezetonderwijstijd niet meer zou mogen gebruiken dan kan je niks meer. Inclusief het grammaticaal netjes typen van een stuk tekst. Mensen roepen achteraf vaak dat ze niks geleerd hebben, maar als je echt gaat nadenken kom je tot de conclusie dat bijna alles dat je nu kan daar zijn oorsprong heeft. Je hebt een hele ontwikkeling doorgemaakt en je kan je niet meer herinneren hoeveel bloed, zweet en tranen het de leraar heeft gekost voordat je überhaupt wist wat een hoofdletter was. Jij had NOOIT kunnen schrijven als je enkel gepresenteerd, gepland en samengewerkt had. Wat zeg ik? Je had dan ook die zogenaamde competenties niet kunnen ontwikkelen. Mensen zijn geneigd om te vergeten DAT ze geleerd hebben omdat ze het nu beheersen. "Ik kan al autorijden hoor, dus mijn instructuur heeft mij niks geleerd". Ja, zo lust ik er ook nog een paar.
Om toch even mee te gaan in de vaardigheid-inhoud discussie: ik vind grammatica en spelling typisch competentie-onderwijs, hoor. Schrijven en spellen zijn wat mij betreft vaardigheden. Helaas probeert het Nederlandse onderwijs je ook nog een stel literatuurboeken door je strot te duwen. Dat bedoel ik met mijn, toegegeven, kort door de bocht uitlating dat ik niks geleerd heb van 99% van mijn leraren. Ik misken het docentenvak ook echt niet. Maar je zou wel moeten kijken hoe vakken ingevuld moeten worden en welke vakken je afzonderlijk van elkaar moet aanbieden. Zoals iemand al zei, misschien is het beter om een vak 'exact' te doceren in plaats van wiskunde, natuurkunde en andere exacte vakken.
quote:
In 1 woord: pedagogiek. Dat wordt (aan)geleerd en voor de rest is dat ervaring krijgen en sociale vaardigheden hebben en/of aanleren.

Je denkt toch niet dat die leraar zijn vaardigheden heeft gekregen door vaag te lullen over competenties, presenteren en plannen he?
Nee, dat denk ik inderdaad niet.

Wat ik meer zou willen zien is wat meer bereidwilligheid om onderwijs anders te structureren. Vanuit mijn eigen 'schoolcarriere' vind ik dat ik teveel dingen heb moeten doen waar ik geen klap aan heb. En ik denk dat als je eenmaal een bepaalde basiskennis hebt, je mogelijkheden om die kennis uit te diepen, op elk vlak eindeloos zijn. Ook zou ik de rolopvattingen van veel docenten wat anders zien, ik krijg soms toch het gevoel alsof sommigen zich als bastion van beschaving zien. Dat als docenten hun domein ontnomen wordt dat we dan een samenleving vol met debielen krijgen.
pi_30650496
Achja er zijn zoveel dingen waar je geen klap aan hebt. Je zit niet alleen maar op school om iets te leren waar je iets aan hebt, je zit ook op school om jezelf te vormen, om een breed ontwikkeld persoon te worden, zeker op het vwo. Je wilt niet alleen maar mensen opleiden die alleen maar goed zijn in wiskunde, en verder niets anders kunnen, verder niet ontwikkeld zijn. Vul bij wiskunde elk vak maar in. Je wordt op een vwo breed ontwikkeld omdat je intellectueel bent. Ik denk altijd maar, als je iets wilt leren waar je iets aan hebt ga dan maar naar praktijkonderwijs. In het vwo is het doel wetenschap, en wetenschap heeft niet altijd een concreet doel.

Aldus mijn praatje over voornamelijk het vwo.
pi_30651528
Leuk al dat idealisme, maar er wordt teveel geluld en concreet wordt men hier niet.

Veranderingen? Toon eerst maar eens aan dat het noodzakelijk is en gaat werken. Je kan wel zoveel willen.

Besef? Waarom? Het staat vast dat kinderen en jongeren tot bijna een jaar of 18 (zie bv de ontwikkelingsstadia van Piaget) nauwelijks tot niet abstract kunnen denken. Zij kunnen het zich daarom niet voorstellen dat het ooit nodig is. Ga je dan serieus tijd steken in het besef? Het competentiesysteem zou zo een voldoende geven als ik alleen maar lul dat ik die competentie heb terwijl dat dan toch echt niet het geval KAN zijn...

Relativeren? Waarom? Voel je je beter als je hebt kunnen zeggen dat je leraar niet deugde terwijl je stiekum nog elke dag al dan niet onbewust gebruikt maakt van wat de beste man jou destijds heeft bijgebracht? Wat hebben wij aan een dergelijke baggatellisatie?

Idealisme? Leuk voor op papier. Leren omdat je het leuk vindt, leren zodat het eeuwig blijft hangen enz enz. Het leuke is: al die ideeën zijn allemaal achterhaald. "Iederwijs" is geboren en opgezet (en de inspectie is er niet altijd even blij mee). En wat zien we (net als in deze discussie trouwens)? Mensen komen er gewoon weer op terug. "Competentieonderwijs is niet alleen vaardigheden hoor. Alles is competentie, dus ook inhoud". Ja hoor. Sure. Verdiensten van een ander pakken door het net even anders te definiëren is altijd vrij simpel. Wat ik zie is dat men ondanks al dat gelul dat met veel bombarie is ingevoerd het toch weer terugkruipt naar de oude situatie. Gek he? Nee, zo gek is dat niet. Niemand heeft ooit duidelijk kunnen maken dat de onderwijsvernieuwing heeft bijgedragen. Sterker nog: er is geen enkele aantoonbare verbetering gevonden.

Ga maar eens bedenken hoe het komt dat je van hoofdsteden leren 6 jaar later opeens in staat bent om de wereld geografisch te begrijpen en hoe je na het opschrijven van de X'en en Y'en later abstract kunt denken. Geen hond die de schoolse manier daarna ooit nog gebruikt, maar wat zijn we blij met die onbewust verkregen vaardigheden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30652208
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk al dat idealisme, maar er wordt teveel geluld en concreet wordt men hier niet.

Veranderingen? Toon eerst maar eens aan dat het noodzakelijk is en gaat werken. Je kan wel zoveel willen.

Besef? Waarom? Het staat vast dat kinderen en jongeren tot bijna een jaar of 18 (zie bv de ontwikkelingsstadia van Piaget) nauwelijks tot niet abstract kunnen denken. Zij kunnen het zich daarom niet voorstellen dat het ooit nodig is. Ga je dan serieus tijd steken in het besef? Het competentiesysteem zou zo een voldoende geven als ik alleen maar lul dat ik die competentie heb terwijl dat dan toch echt niet het geval KAN zijn...
Dit is eenzelfde voorbeeld als dat er wetenschappelijk is aangetoond dat de gave tot natuurlijke taalverwerving omstreeks het 12e levensjaar tot het nulpunt daalt. En tóch zijn leerlingen op een middelbare school en volwassenen via allerlei verschillende manieren in staat om zich dergelijke vaardigheden eigen te maken.

De grootste kunst in het onderwijs is niet het doceren van stof, maar het aanbieden van handreikingen en manieren waarop leerlingen kunnen leren en zichzelf gemotiveerd zien. Het is algemeen bekend dat mensen zeer uiteenlopen in leerstijlen en dat de een meer visueel is ingesteld, terwijl de ander tekstueel veel meer oppikt. Het is de uitdaging om dit in duidelijke korte stukken stof tot uiting te laten komen en aan iedereens behoefte te voldoen.

Of de 2e fase en het competentie-onderwijs hierop inspelen... Persoonlijk betwijfel ik het. Ook ik zie, vooral in het VMBO, de verlaging van niveau, om iedereen maar een diploma te laten halen, met lede ogen aan.
pi_30655418
Ze kunnen zich zeker die vaardigheden eigen maken, maar wel stapje voor stapje en op een manier die later als de vaardigheid is aangeleerd niet meer gebruikt hoeft te worden.

Als je een nieuwe taal gaat leren op latere leeftijd, dan begin je met het leren van een aantal woorden. Leuk dat er mensen zijn die roepen dat je individuele woorden ook kan opzoeken in het woordenboek, maar daar gaat het dan niet om. Competentiegericht onderwijs zou iemand wellicht laten presenteren voor een groep waarbij hij stotterend een aantal woordjes laat horen die ergens zijn opgepikt. Om daar vervolgens een voldoende aan toe te kennen, maar dan kan hij nog niks.

Ik heb in de 2e fase nog geen enkel aspect gezien die een significante verbetering was. Het zelfstandige werken stelt echt geen donder voor en was in de bovenbouw in veel scholen zelfs al aan de orde. Competentiegericht onderwijs lult iedereen competent, maar ze kunnen niks. En motivatie? De theorieën en idealen ken ik allemaal, maar probeer het maar in de praktijk te brengen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30661447
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 23:43 schreef Roellio het volgende:
Dit is eenzelfde voorbeeld als dat er wetenschappelijk is aangetoond dat de gave tot natuurlijke taalverwerving omstreeks het 12e levensjaar tot het nulpunt daalt.
Dat is alleen als je voordien nooit taal geleerd hebt. Wolvenkinderen e.d. Als die niet voor hun twaalfde in contact komen met mensen, zullen ze nooit een taal verwerven, hooguit wat losse woordjes. Maar als je eenmaal een taal verworven hebt, kun je ook andere talen verwerven, ook na je twaalfde.
pi_30663080
Dan laat de 2e fase die wolvenkinderen toch gewoon presenteren? Dan zijn ze in elk geval competent en kunnen ze wellicht nog leraar Nederlands worden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30664879
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk al dat idealisme, maar er wordt teveel geluld en concreet wordt men hier niet.

Veranderingen? Toon eerst maar eens aan dat het noodzakelijk is en gaat werken. Je kan wel zoveel willen.

Besef? Waarom? Het staat vast dat kinderen en jongeren tot bijna een jaar of 18 (zie bv de ontwikkelingsstadia van Piaget) nauwelijks tot niet abstract kunnen denken. Zij kunnen het zich daarom niet voorstellen dat het ooit nodig is. Ga je dan serieus tijd steken in het besef? Het competentiesysteem zou zo een voldoende geven als ik alleen maar lul dat ik die competentie heb terwijl dat dan toch echt niet het geval KAN zijn...

Relativeren? Waarom? Voel je je beter als je hebt kunnen zeggen dat je leraar niet deugde terwijl je stiekum nog elke dag al dan niet onbewust gebruikt maakt van wat de beste man jou destijds heeft bijgebracht? Wat hebben wij aan een dergelijke baggatellisatie?

Idealisme? Leuk voor op papier. Leren omdat je het leuk vindt, leren zodat het eeuwig blijft hangen enz enz. Het leuke is: al die ideeën zijn allemaal achterhaald. "Iederwijs" is geboren en opgezet (en de inspectie is er niet altijd even blij mee). En wat zien we (net als in deze discussie trouwens)? Mensen komen er gewoon weer op terug. "Competentieonderwijs is niet alleen vaardigheden hoor. Alles is competentie, dus ook inhoud". Ja hoor. Sure. Verdiensten van een ander pakken door het net even anders te definiëren is altijd vrij simpel. Wat ik zie is dat men ondanks al dat gelul dat met veel bombarie is ingevoerd het toch weer terugkruipt naar de oude situatie. Gek he? Nee, zo gek is dat niet. Niemand heeft ooit duidelijk kunnen maken dat de onderwijsvernieuwing heeft bijgedragen. Sterker nog: er is geen enkele aantoonbare verbetering gevonden.

Ga maar eens bedenken hoe het komt dat je van hoofdsteden leren 6 jaar later opeens in staat bent om de wereld geografisch te begrijpen en hoe je na het opschrijven van de X'en en Y'en later abstract kunt denken. Geen hond die de schoolse manier daarna ooit nog gebruikt, maar wat zijn we blij met die onbewust verkregen vaardigheden.
Het zit wel diep he? Wat een kinderachtig gedoe, tijd om wat anders te doen.
pi_30666066
quote:
Het zit wel diep he? Wat een kinderachtig gedoe, tijd om wat anders te doen.
Als mensen geen argumenten meer hebben gaan ze op de man spelen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30666148
Ik vind het helemaal geen vreemde dingen, die Neuralnet naar voren brengt. En over mijzelf kan ik iig zeggen dat ik achteraf maar wát blij ben met al dat stomvervelende stampwerk dat ik in het verleden heb gedaan.
pi_30667527
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 15:38 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Als mensen geen argumenten meer hebben gaan ze op de man spelen.
Je hebt er wel een handje van om andere mensen te verwijten wat je zelf doet, he?

Wat betreft je verhaal over verbeteringen: ik vind het een perfect voorbeeld van hoe slecht onderwijs georganiseerd is als je als uitgangspunt van een betoog het onderwijs neemt dat jezelf in het verleden genoten hebt. Dat soort onderwijs was ook een doorn in het oog van jouw docenten. Bovendien is er volgens mij nog nooit 'aangetoond' dat onderwijsvernieuwingen tot 'verbeteringen' hebben geleid, want nogmaals: hoe jij verbeteringen ziet hangt af van hoe jij onderwijs in de eerste plaats ziet (dit had ik al gezegd in een van mijn eerdere posts, en waar je verder niet op in bent gegaan). Sommige mensen zullen waarschijnlijk net zo heftig gereageerd hebben als jij toen besloten werd dat kinderen niet meer 6 dagen naar school hoefden. De samenleving verandert, onderwijs probeert daar meer op aan te sluiten. Is geen kwestie van verbetering, maar van aanpassen. Als jij alleen maar komt met slappe steken onder de riem als ik zeg dat je het onderscheid competentie-vaardigheid zou kunnen loslaten, zodat je anders over onderwijs kan nadenken, dan vind ik het wel mooi geweest.
pi_30672614
quote:
Bovendien is er volgens mij nog nooit 'aangetoond' dat onderwijsvernieuwingen tot 'verbeteringen' hebben geleid
Nou dan, zeur niet. Wat jij beweert is dus niet aangetoond. Je bent dan klaar. Punt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30719365
Ik ben voor kennisgericht onderwijs én competentiegericht onderwijs: het éne hoort het andere aan te vullen en een goede docent kan dus dit evenwicht goed vinden. Ik ben geen voorstander van het klassieke, frontale onderwijs en ben het ook eens met de inspectie op dit gebied. Je merkt in de praktijk ook dat het niet effectief is.

Het grootste probleem is wat mij betreft het gebrek aan tijd. En dus moet je voortdurend keuzes maken waardoor je het gevoel hebt altijd iets tekort te doen. Het positieve daaraan is weer wel dat door duidelijke keuzes te maken je gedwongen word na te denken over wat écht belangrijk is; je brengt de zaken terug tot de essentie.

Ik vind de manier waarop op dit moment geschiedenis wordt gegeven stukken beter dan hoe ik het zelf heb gehad. Hoe de vakdidactiek zich heeft ontwikkeld, vind ik inspirerend, vooral met de mogelijkheden van nu om te werken met multimedia. Het enige probleem is wat mij betreft dat je bijvoorbeeld in Havo 4 en VWO 5 maar twee uurtjes (uurtjes? 45 minuten) hebt met de leerlingen. En dat is vaak echt te weinig om ze goed te begeleiden, zeker als je, zoals ik nu heb, een Havo 4 klas hebt met 31 (!) leerlingen. Ik zie mezelf overigens, zeker in de bovenbouw, meer als een coach, dan als een docent. Die visie op jezelf in de rol van docent is doorslaggevend voor hoe je aankijkt tegen de huidige onderwijsontwikkelingen.

Zoals de zaken hier door Neuralnet worden geschetst, komt op mij veel te zwart-wit over.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 19 september 2005 @ 16:12:18 #81
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30728953
Ik volg liever onderwijs dan dat ik het geef. En ik heb altijd heel graag onderwijs gevolgd. Ik heb nooit de nadelen ervaren van het klassieke, frontale onderwijssysteem. Maar goed, het enige vak waarvoor ik spijbelde, was gymnastiek; verder leerde ik op zaterdagochtend voor het ontbijt rijtjes onregelmatige Latijnse werkwoorden uit mijn hoofd. Uit autistisch enthousiasme.
Dat ik er al meer dan drie jaar in slaag vmbo-leerlingen te vermaken met speelse lesmethoden die het niveau van hamertje-tik nauwelijks ontstijgen, mag een wonder heten. Ik geloof dus ook niet dat ik geschikt ben om deze discussie tot in de finesses te voeren.

Bek houden en lezen: zo ben ik opgevoed binnen de muren van mijn eigen middelbare school. Ik ben er echt niet geestelijk armer van geworden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30729417
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:12 schreef Ringo het volgende:
Ik ben er echt niet geestelijk armer van geworden.
Hoelang had jij ook alweer over je studie gedaan?? .
pi_30729536
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:12 schreef Ringo het volgende:
Ik volg liever onderwijs dan dat ik het geef. En ik heb altijd heel graag onderwijs gevolgd. Ik heb nooit de nadelen ervaren van het klassieke, frontale onderwijssysteem. Maar goed, het enige vak waarvoor ik spijbelde, was gymnastiek; verder leerde ik op zaterdagochtend voor het ontbijt rijtjes onregelmatige Latijnse werkwoorden uit mijn hoofd. Uit autistisch enthousiasme.
Ik geloof dat wij het een en ander gemeen hebben.
pi_30730919
Ik spijbelde juist veel op de middelbare school, omdat ik de lessen vaak zo saai, inspiratieloos en onuitdagend vond. Als ik weer eens een les lang naar het geouwehoer van zo'n docent moest luisteren, die over het algemeen vooral met zichzelf en zijn eigen kennis ingenomen was, dan zat ik de helft van de tijd uit het raam te staren en te dromen over het leven buiten het klaslokaal. Frontaal lesgeven is voor veel leerlingen, ook vanwege niveauverschillen binnen één klas, te traag en te eenzijdig. Voor mij was het dat wel, en ik was denk ik erg blij geweest als ik wat meer vaardigheden had geleerd, die later ook van pas waren gekomen tijdens mijn studie en/of mijn werkende leven.

Leerlingen die nu geschiedenis krijgen, leren bijvoorbeeld vanaf klas één om te gaan met bronnen en zijn bezig met bron interpretatie. Geweldig. Ik leerde dat pas op de universiteit. Omdat de docenten geschiedenis die ik had voornamelijk druk bezig waren met 'verhalen' vertellen (maw hún visie op de geschiedenis die wij dan blind overnamen) en aantekeningen geven.

[ Bericht 11% gewijzigd door RaisinGirl op 19-09-2005 17:16:22 ]
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30731162
Iedereen kijkt toch een beetje vanuit zijn eigen denkkader. Ikzelf heb school altijd erg leuk gevonden. Ik ben gewoon heel leergierig. En ik vergeet wel eens dat 90% van de leerlingen dat helaas niet is.
pi_30731862
quote:
Op donderdag 15 september 2005 22:13 schreef Neuralnet het volgende:
Zelf heb ik niet in de 2e fase gezeten van het voortgezetonderwijs. Ik had nauwelijks presentaties gehouden, vrijwel nooit iets in groepen hoeven doen en slechte elementaire planningen gemaakt. In 3 weken in het Hoger Onderwijs had ik mij deze vaardigheden snel eigen kunnen maken. Al was het maar omdat je na het voortgezetonderwijs volwassener bent geworden en sneller leert. Ik walg daarom van de gedachte dat zulke vaardigheden die je op het moment dat je ze nodig hebt in een paar weken kunt leren het hele VWO beheersen.
Dit is echt onzin hoor. Het is natuurlijk heel fijn voor jou dat jij je die 'vaardigheden' zo snel kon eigen maken, maar over het algemeen geldt voor vaardigheden hetzelfde als voor het leren van elementaire kennis: het vereist herhaling en toetsing (dwz feedback). Er zijn maar weinig mensen die vanuit het niets en zonder oefening en training een goede presentatie kunnen neerzetten. Je merkt op de Nederlandse universiteiten (niet alleen daar) vaak genoeg waar de nadruk op kennis toe kan leiden als je een gemiddeld college bijwoont.

Zo had ik het genoegen om afgelopen zaterdag een college bij te wonen van een hoofddocente geschiedenis van de RUG. Het ging als volgt: mevrouw ging zitten, had een stapel papieren voor zich en ging in sneltreinvaart een wetenschappelijk artikel voorlezen. Dit probeerde zij wat op te vrolijken en te verduidelijken met een power point presentatie die nergens over ging en die zij in chaotische volgorde er door heen joeg. Een kwartier voor tijd was ze klaar. 'Zo, nu hebben we nog precies een kwartier voor het stellen van vragen'. Hoopvol keek zij de zaal in. Maar in de zaal zaten mensen die volledig murw geslagen waren en die al na tien minuten waren afgehaakt. Ze waren alleen te beleefd geweest om weg te lopen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30731904
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iedereen kijkt toch een beetje vanuit zijn eigen denkkader. Ikzelf heb school altijd erg leuk gevonden. Ik ben gewoon heel leergierig. En ik vergeet wel eens dat 90% van de leerlingen dat helaas niet is.
Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 19 september 2005 @ 17:59:50 #88
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30732166
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:48 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik weet van mezelf ook dat ik leergierig ben. Ik heb echter toch veel moeite om bij bepaalde vakken op te letten, omdat er op een (voor mij) verkeerde manier lesgegeven wordt. Zo had ik vandaag een les ANW, waar ik mijn aandacht volstrekt niet bij kon houden. De betreffende docent bleef maar praten, praten en praten en vertelde ons praktisch het hele hoofdstuk. Geen moment mochten we zelf aan het werk. Dit zorgde er voor dat bijna de hele klas na 10 minuten al afgehaakt was. Juist in de lessen waarbij ik actief bezig ga met de stof (ofwel door het maken van een verslag, ofwel door het houden van een referaat, ofewel door het opzoeken van internetsites, ofwel door het maken van doodnormale opdrachten), steek ik het meeste op.
pi_30732212
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:48 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
Ja. Je moet leerlingen die gewoon een praktijkvak willen leren, niet lastigvallen met theorievakken.
  maandag 19 september 2005 @ 18:05:52 #90
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30732339
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja. Je moet leerlingen die gewoon een praktijkvak willen leren, niet lastigvallen met theorievakken.
Dit gaat, volgens mij, een stuk verder dan simpel praktijk - theorie leerlingen.
pi_30732393
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:05 schreef BlaatschaaP het volgende:
Dit gaat, volgens mij, een stuk verder dan simpel praktijk - theorie leerlingen.
Het is een onderdeel.

Zoiets als Slash 21, dát vind ik een goede vorm van onderwijs. Maar op de meeste scholen wordt je gewoon in het systeem van methodes en vakleerplannen geduwd en is de ruimte voor eigen invulling beperkt. En áls je dingen zelf wilt invullen, dan kost je dat veel te veel tijd.
pi_30732782
quote:
Er zijn maar weinig mensen die vanuit het niets en zonder oefening en training een goede presentatie kunnen neerzetten.
Had ik het over een goede presentatie? Een goede presentatie naar maatstaven van het universitaire niveau leer je toch niet op het VWO. Voor de rest is het allemaal 1 pot nat. Voor de groep gaan staan en voorlezen wat er op de sheets staat. Sommigen kunnen nog uit hun hoofd vertellen wat er op de sheets staat, maar alle presentaties die ik heb gezien waren globaal van hetzelfde niveau. Natuurlijk waren er een aantal tussen die zeer slecht waren, maar dat was niet te herleiden naar of oude stijl of nieuwe stijl.

Ik geloof pas in competentiegericht onderwijs als ze onomstotelijk kunnen aantonen dat de presentatievaardigheden het niveau van een snelcursus ontstijgt. Ik zie dat niet gebeuren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 21 september 2005 @ 15:27:43 #93
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30792849
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:24 schreef zodiakk het volgende:
Hoelang had jij ook alweer over je studie gedaan?? .
Vergeten.
Overigens ben ik inmiddels aan een andere begonnen. Een zéér competentiegerichte.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30799626
Ik ben nu twee weken bezig met de PABO, en vind het helemaal super! ! Vandaag en gister voor het eerst stage gelopen in groep 1/2, helemaal geweldig. . Vooral dat ze je nadat ze je pas 10 minuten kennen, je al Meester noemen. . ! Wie op FOK! doet er nog meer de PABO, wat zijn je ervaringen wat betreft stage en school, heb je nog nuttige tips? Ik hoor het graag, lijkt me leuk als we in dit topic ervaringen kunnen uitwisselen. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30799867
Competent zegt me niks. Veel lullen en weinig waarde. Ik sprak vandaag weer eens iemand van een competentiegerichte opleiding. Hoewel hij tijdens colleges vol overtuiging het competentiesysteem onderwijst beklaagde hij zich erover dat er teveel gepraat wordt en te weinig concreet wordt geregeld.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 21 september 2005 @ 19:31:20 #96
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_30799904
mogen echte juffen ook?
*snucks*
pi_30801018
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:31 schreef floopzz het volgende:
mogen echte juffen ook?
Nou, vooruit . Die kunnen ook goede tips geven. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30803147
Na 10 minuten pas meester noemen? Ik kwam een dagje observeren en werd direct de 1e minuut al aangesproken!.

Half oktober begint mijn stage! Groep 6. Zin in!

Gaan de eigen vaardigheden toetsen lukken?
pi_30803692
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30803841
quote:
Op woensdag 21 september 2005 21:00 schreef Khadgar het volgende:
Na 10 minuten pas meester noemen? Ik kwam een dagje observeren en werd direct de 1e minuut al aangesproken!.
Och, ik vond 10 minuten ook wel vrij snel
quote:

Half oktober begint mijn stage! Groep 6. Zin in!
Welk jaar zit je? Ik ben dus net 2 weken begonnen, zit nu pas in m'n eerste echte lesweek, en begin nou al met stage. Ik vond het eerst vrij snel, maar achteraf vind ik het wel leuk. Voor de klas staan is leuk. !
quote:
Gaan de eigen vaardigheden toetsen lukken?
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen. Maar die agemene toets wist ik helemaal niks van. Allemaal termen en kreten uit boeken waar ik nog nooit van gehoord had. . Maar goed, dat is ook alleen om m'n progressie te meten, over een jaar moet ik dat wel allemaal kennen. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30815818
Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 22 september 2005 @ 10:11:53 #102
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30816569
Er zijn een aantal posts van een dubbeltopic aan dit topic toegevoegd, niet schrikken dus.

[ Bericht 51% gewijzigd door JDude op 22-09-2005 11:14:12 ]
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_30827119
quote:
Op woensdag 21 september 2005 21:19 schreef Svensational het volgende:
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen.
Nou, op rekenen een 4, en van m'n taaltoets alleen schrijfvaardigheid een voldoende.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30834350
quote:
Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Goede argumentatie zeg. Dit is zeker wel waarde toevoegend wil je zeggen? Als mensen geen argumenten meer hebben dan gaan ze op de man spelen. Helaas kan je mij geen strafwerk geven of roepen dat je niet in discussie wil gaan. Op een forum dien je te discussieren. Met argumenten. O wacht, dat heb je natuurlijk niet geleerd op het "competentiegerichte" onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 20:10:10 #105
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30834790
Het gaat er om dat dit een gezellig en luchtig topic moet voorstellen, Neuralnet. Door eindeloos te discussieren (en dan laat ik even buiten beschouwing wie daar schuldig aan is/zijn) wordt de sfeer gewoon verpest. Als mensen nog zo graag willen discussieren over (de voor- en nadelen van) competentiegericht onderwijs moeten ze maar een ander topic openen, vind ik.
pi_30834846
Wat voor docent word jij, BP ?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30834898
Op zich wel een goed idee, om een topic te beginnen over competentiegericht onderwijs. Wat vinden de docenten en wat vinden de leerlingen?
pi_30836015
quote:
Op donderdag 22 september 2005 09:42 schreef RaisinGirl het volgende:
Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
pi_30836145
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:41 schreef zodiakk het volgende:
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
pi_30836599
Ik ben nog lang geen 50 en zeker niet uitgeblust. Dat een discussie over competentiegericht onderwijs wellicht beter zal passen in een ander topic is heel goed mogelijk. Maar de discussie ontstond hier en dan vind ik het niet redelijk dat mensen die deelnemen aan de discussie worden afgezeken door iemand die zelf niet eens met inhoudelijke argumentatie komt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 21:05:49 #111
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30837102
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:11 schreef Svensational het volgende:
Wat voor docent word jij, BP ?
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
pi_30837195
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:05 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
Pfoe, pittig hoor. !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30837881
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30837988
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:21 schreef Neuralnet het volgende:
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Volgens mij is dat zoiets dat in je zit, of niet. Het is denk ik maar tot op zekere hoogte te leren...
pi_30838200
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30838300
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
Dit alles is dus een reden waarom ik uiteindelijk wrs. niet het onderwijs inga. Ik kan er niet achter staan en ik heb het idee dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruitholt... Klagen doe ik echter zelden of nooit.
pi_30839331
Het is alleen maar goed dat het onderwijs in ontwikkeling is. Ik vind echter niet dat dat zomaar betekent dat de "oude manier" per definitie verkeerd is. De goede elementen daarvan moeten ook behouden blijven. Veel scholen zijn daar natuurlijk ook mee bezig: hoe combineren we al die verplichte vernieuwingen met de oude manier van doen waar tot nu toe nooit iemand problemen mee had? Ik vind zelf dat het niet moet doorslaan naar alléén maar competenties en verder geen inhoud, maar halsstarrig vasthouden aan het oude systeem levert uiteindelijk weinig op. Dan kan je je energie beter steken in het zo goed mogelijk maken van de nieuwe manier van onderwijs geven.

Maar ik vind het moeilijk hoor. Ik heb zelf altijd frontaal les gehad en voor mij werkte het. Ik vind het ook moeilijk om in mijn vak alle wenselijke vernieuwingen in te passen - zeker als ik zelf niet van de wenselijkheid ervan overtuigd ben. Ben je nog zo jong, voel je je toch al bijna "van de oude stempel"
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30839578
Ik vind dat mijn eigen lerarenopleiding echt doorgeslagen is op het gebied van competentieleren. Doodmoe word je van al die reflectieverslagen e.d. Ik heb over de afgelopen drie jaar letterlijk honderden pagina's aan reflectieverslagen e.d. ingeleverd. En wat heb ik daarvan geleerd...? Om eerlijk te zijn: heel erg weinig... De kennisvakken daarentegen zijn verdrongen. Collegastudenten schrijven rustig 'het is gebeurt'. En dan ben je docent Nederlands...

Ja, ik klaag even ja.
pi_30839937
Pfff, ik ben nu drie weken bezig, en word al doodgeslagen met al die competenies, gek word ik ervan
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30842141
De ontwikkeling gaat WEL teruggedraaid worden. In 2007 gaan de basisvorming en de 2e fase alweer op de schop. Officieel blijven er een hoop wetgeving en regels bestaan, maar in de praktijk zie ik dat scholen maatregelingen bedenken om kenmerken van het oude systeem weer te gebruiken. Alleen die-hard feitenstampen is er niet meer bij, maar in het andere extreme alleen competentiegericht leren heeft duidelijk geen vruchten afgeworpen.

Men vergeet vaak dat het "oude" systeem de laatste 5 jaren al met zijn tijd meeging. Er was al een grote focus op zelfstandigheid in de bovenbouw. Er werd al gewerkt met planningen. ICT werd al gebruikt. Er werd al toegestaan dat leerlingen samen werken aan opdrachten, sommen of werkstukken. Met de invoering van de tweede fase is dat vastgelegd en is er een bureaucratie, versnippering van vakken en een hoop gelul ontstaan.

Samenwerkend leren? De schooldirectie krijgt er een harde plasser van, maar rondvragen bij collega's levert de woorden "ineffectief" en "te tijdrovend" op.

Activerende didactiek? Yeah right. De leerlingen die normaal willen meedoen blijken over het algemeen al tevreden. De leerlingen die meer "afwisseling" willen zijn de leerlingen die door alle hectiek rond de afwisseling geen tijd meer hebben om te klieren en het dan subjectief als "leuker" ervaren. Feit is: leerlingen zitten er omdat het moet en omdat ze hun diploma willen halen. Degenen die daar het belang van inzien zijn gemotiveerd, degenen die zich er niet van bewust zijn zal het verder een zorg zijn.

Ik zet niet alleen mijn hakken in het zand. Tijdens mijn opleiding lachte ik alleen maar. Ja hoor, ik wil wel leren. Sure. Ik heb al jaren allerlei onzin in reflectieverslagen op de computer staan en dat leverde ik allemaal onaangebroken weer in. Denken mensen echt dat ik me laat tegenhouden door het systeem? Ik ken het systeem te goed en ik krijg altijd wat ik wil. "Je praat zo goed over jezelf en je hebt zoveel geleerd" zei 1 van mijn docenten nog...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30855015
Even iets heel anders trouwens. Ik had een tijdje geleden toch verteld dat ik uren van zieke mensen had overgenomen, en dat ik die uren in juli (vakantiemaand) niet uitbetaald heb gekregen omdat ze toen spontaan beter gemeld waren?

M'n vermoeden bleek waar. Heb de stoute schoenen aangetrokken en aan één van die collega's gevraagd of ze in juli echt beter was. Zij vertelde dat de personeelsfunctionaris naar haar is toegekomen en gezegd heeft "ja ik weet dat je nog niet beter bent, maar in juli hoef je toch niet te werken omdat het vakantie is, dus zullen we je gewoon alvast beter melden? Dat scheelt ons namelijk een hoop geld." Wat een ongelooflijke naai-streek, dat is dus alleen gedaan zodat ze mij niet die uren hoefden uit te betalen omdat zij zogenaamd beter was! Ik ga het dus hogerop zoeken nu, ik ben zo enorm kwaad!!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855075
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30855089
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855115
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef Svensational het volgende:
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
De zieke krijgt doorbetaald, plús dat ze mij moesten betalen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 12:56:01 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30855122
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef imago het volgende:
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
Ja, ik ben lid van de AOB!
pi_30855169
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ja, ik ben lid van de AOB!
En heb je daar nou echt iets aan?

Ik heb me er namelijk nooit in verdiept, omdat dit begon als baan voor een paar uurtjes.

Maar als ik nu mensen over deze situatie vertel vragen ze meteen of ik niet lid ben van een vakbond, en dan denk ik "ohja, dat bestond ook nog"...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855946
Ik ben lid van de AOB omdat ik dan gratis naar een congresdag met workshops kon
Mon 'en!
pi_30867159
Vakbond? Wat is dat? Ja, heel leuk allemaal, maar doen die lui ook nog eens wat?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30867287
Ja dat vraag ik dus
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 20:19:09 #130
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30868068
Je hebt altijd gratis juridisch advies, rechtshulp, met alle vragen over CAO en regelgeving kan je terecht, je krijgt een tijdschrift, je krijgt korting op diverse culturele dingen, krijgt leuke aanbiedingen, wordt op de hoogte gesteld van alle ontwikkelingen in onderwijsland en ze zijn altijd aan het onderhandelen voor een betere positie van het onderwijs. En dat voor slechts een paar eurootjes per maand.

Dus ja, je hebt er wat en en die lui doen heus wel wat!
pi_30869136
Informatie over ontwikkelingen in onderwijsland zijn altijd welkom. De rest vind ik hooguit aardig. Ik verwacht nooit een juridisch geschil te winnen van een onderneming en de positie van het onderwijs klinkt me vrij vaag in de oren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30870051
Voor juridische geschillen heb ik een rechtsbijstandverzekering en onderhandelingen over de positie van het onderwijs vind ik ook te vaag. Ik heb juist het idee (als jonge docent) dat de bonden tijdens de onderhandelingen vooral opkomen voor de oudere docenten. Kortingsbonnen vind ik niet interessant en op een tijdschrift zit ik ook niet te wachten (Ik krijg dagelijks al voldoende leesvoer in mijn postvak op school). Het lijkt overbodig te melden dat ik geen lid ban van een bond
pi_30871711
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30872609
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Mon 'en!
pi_30873011
Als het tegen flinke betaling is, wat is dan het verschil met commerciële cursussen?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30874152
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:09 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
Dat dacht ik dus ook. Maar ik zou nu dus wel juridisch advies kunnen gebruiken van iemand die aan mijn kant staat. Van de schoolleiding of personeelsfunctionaris hoef ik geen objectief advies te verwachten, die zeggen alleen dingen die hun uitkomen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30884627
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:34 schreef bloempjuh het volgende:
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
pi_30894037
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 13:16 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
Ik ben nog maar studentlid en het wordt betaald van ons budget, dat wordt 'uitbetaald' door het MT.
Mon 'en!
pi_30894230
Ik ben al jaren lid van de AOB maar dat is meer uit principiele dan uit praktische overwegingen. Ik zou erg tegen m'n familiegeschiedenis ingaan door GEEN lid te zijn van een vakbond
Maar dat blaadje van ze blader ik alleen vluchtig door en verder heb ik ze nog nooit nodig gehad voor advies oid.
pi_30913693
Stof voor de vakbond: op hoeveel reiskostenvergoeding heeft een docent recht volgens de CAO?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30918009
Staat dat niet gewoon in de CAO? (en is die niet gewoon ergens online in te zien?)
  zondag 25 september 2005 @ 16:07:16 #142
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30918155
Ik heb vorige week een boekje met de nieuwe CAO gekregen. Gewoon in mijn postvakje.

Maar om op de AOB terug te komen: iedereen in het onderwijs profiteert van de verrichtingen van de vakbonden, en ik betaal er graag voor.
  maandag 26 september 2005 @ 09:19:36 #143
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936648
En nog een goede reden om lid te worden van de AOb: recht op een collectieve zorgverzekering. Dat verdient het lidmaatschap zo weer terug.
pi_30936656
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
  maandag 26 september 2005 @ 09:21:52 #145
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936686
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
pi_30936740
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
  maandag 26 september 2005 @ 09:29:09 #147
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936798
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
pi_30936843
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
  maandag 26 september 2005 @ 09:35:19 #149
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936890
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
pi_30936968
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.
  maandag 26 september 2005 @ 09:45:58 #151
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30937073
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.
Weg met de luisteroefeningen die standaard hetzelfde zijn (bij de groenteboer, op de markt, op het schoolplein, enz. ), ik zet liever een dvd'tje van The Simpsons op met bijbehorende vragen. Heb ik een half uur rust, en de leerlingen luisteren voor de verandering niet naar Nederlanders die Engels praten op een ontzettend onnatuurlijke manier.
pi_30937145
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.
Weg met de luisteroefeningen die standaard hetzelfde zijn (bij de groenteboer, op de markt, op het schoolplein, enz. ), ik zet liever een dvd'tje van The Simpsons op met bijbehorende vragen. Heb ik een half uur rust, en de leerlingen luisteren voor de verandering niet naar Nederlanders die Engels praten op een ontzettend onnatuurlijke manier.
Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag ( ). Ik heb ze zelf een aantal onderwerpen laten bedenken om uit te kiezen. Dat soort dingen.
  maandag 26 september 2005 @ 09:52:22 #153
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30937184
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag ( ). Ik heb ze zelf een aantal onderwerpen laten bedenken om uit te kiezen. Dat soort dingen.
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.
pi_30937224
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.
Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.

Punt is, dat wij de toetsen die bij de methode horen, moeten gebruiken. Ik speel dus eerst even op safe, ook voor de gemoedsrust van de leerlingen.
  maandag 26 september 2005 @ 10:01:52 #155
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30937396
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.

Punt is, dat wij de toetsen die bij de methode horen, moeten gebruiken. Ik speel dus eerst even op safe, ook voor de gemoedsrust van de leerlingen.
Ik werk met een methode van Thieme-Meulenhof. Die zijn duidelijk het meest progressief op het gebied van onderwijsmethodes, dus dat scheelt al een heleboel. Ik mag overigens zelf bepalen of ik zelf toetsen maak of gebruik maak van bestaande toetsen, en ook andere onderdelen mag ik zelf toetsen. Prachtig is dat! Ik heb zo een VMBO basisklas Romeo+Juliet laten kijken, en er een toets aan verbonden. Resultaat:
1. Ze weten wie Shakespeare is en dat hij 400 jaar geleden leefde.
2. Ze weten dat er vroeger geen vrouwen toneel mochten spelen en dat mannen dus de vrouwen speelden.
3. Ze weten dat films als Het Schnitzelparadijs eigenlijk gebaseerd zijn op 'de formule' van Shakespeare.
4. Ze kennen Romeo and Juliet van haver tot gort en willen graag zelf het stuk uitvoeren.

Geweldig toch? En dat op een vrijdagmiddag...
pi_30937480
Leuk zeg!

Ik wil later in het jaar, als ik een beetje routine heb, in elk geval wat boekverfilmingen met ze gaan kijken. Misschien dat ik zelfs wel klassikaal een boek + boekverfilming met ze ga doen. Dan maak ik gewoon een lijstje waaruit klassikaal gekozen mag worden.
  maandag 26 september 2005 @ 10:33:58 #157
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30938120
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Leuk zeg!

Ik wil later in het jaar, als ik een beetje routine heb, in elk geval wat boekverfilmingen met ze gaan kijken. Misschien dat ik zelfs wel klassikaal een boek + boekverfilming met ze ga doen. Dan maak ik gewoon een lijstje waaruit klassikaal gekozen mag worden.
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?
pi_30938238
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?
Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.
  maandag 26 september 2005 @ 10:51:25 #159
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30938515
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?


Ik heb een 3e klas, en hoop dat ze nog in Charlie and the chocolate factory trappen. Maar met Nederlands wordt het een stuk moeilijker lijkt me zo...
pi_30938708
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?

Ik heb een 3e klas, en hoop dat ze nog in Charlie and the chocolate factory trappen. Maar met Nederlands wordt het een stuk moeilijker lijkt me zo...
Ik kan ook gewoon vertaalde boeken doen hoor. C&TCF is er eentje waar ik aan dacht. Maar ook op het gebied van NL boeken is er keus: Kruimeltje, Kees de Jongen, Pietje Bell, De Kameleon, Ciske de Rat, Oeroeg, Abeltje...Veel voor wat jongere kinderen, maar wordt toch echt nog leuk gevonden door brugklassers.

En ze zijn momenteel bezig met een verfilming van Kruistocht in Spijkerbroek.

Voor de hogere klassen is er meer keus.
  maandag 26 september 2005 @ 11:08:06 #161
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30938898
Kees de Jongen lijkt me een goede keus!

Ik heb o.a. in de planning staan:
About a boy
Animal Farm
Bridget jones 1+2
Shawshank Redemption
Charlie and the Chocolate factory
Canterbury Tales
Boys from brazil
Lord of the flies
pi_30939384
Kees de Jongen wordt een beetje saai gevonden door veel leerlingen, maar kan wel zijn dat ik die doe.
  maandag 26 september 2005 @ 11:48:24 #163
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30939783
Discovery of Heaven zal wel te pittig zijn...
pi_30939866
Beetje te lang om klassikaal te lezen vooral
  maandag 26 september 2005 @ 11:54:36 #165
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30939913
quote:
Op maandag 26 september 2005 11:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Beetje te lang om klassikaal te lezen vooral
Ehh, nogal ja.
pi_30948696
Hey, ik ben bezig met mijn eerste mini-les van 20 minuten voor te bereiden. Alleen ben ik best slecht in het inplannen van tijd en weet ik)gezien het feit dat dit mijn eerste mini-les is) niet precies hoe ik het op moet lossen als mijn verhaal veel eerder afgelopen is dan ik gepland heb.
Vragen stellen is altijd een optie, maar ik meen dat er ook nog andere manieren zijn om eh, wat tijd te rekken. Weet iemand een leuke oplossing?
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  maandag 26 september 2005 @ 19:14:46 #167
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_30949714
waar moet de les over gaan?
pi_30950120
Trojaanse oorlog doe ik het over.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  maandag 26 september 2005 @ 20:07:20 #169
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30951460
Welk vak geef je? Indien het een taal is, kan je je tijd altijd vullen met een potje galgje.
  maandag 26 september 2005 @ 20:12:11 #170
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_30951606
De Trojaanse Oorlog in 20 minuten.....Zoek anders wat filmfragmenten uit de film Troy en vertel daar wat bij.
pi_30954240
Geschiedenis geef ik. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_30954313
Galgje, films?

Die kinderen hebben het maar makkelijk!

Atheneum en Havo 3, stampen die grammatica!
  maandag 26 september 2005 @ 21:33:14 #173
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30954455
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:27 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Geschiedenis geef ik. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?
pi_30965567
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?
Asterix en de Trojanen?
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_30979937
Ik ben nu een paar weekjes bezig met de opleiding docent(e) maatschappijleer 2egraads en heb mijn eerste 2 presentaties alweer achter de rug.
Heb er 1 gedaan over groepsverkrachtingen (en wat ingespeeld op de bewering dat het door videoclips op mtv/tmf zou komen) & een tussentijdse presentatie van ons vakoverstijgende (jaja) project.
Bij de laatste presentatie zat een docent(e) uit het werkveld en die was heel positief, daar ben ik dus wel blij mee!
How rude!
pi_30980000
Heftig onderwerp meteen!
pi_30980574
Mooi Blaatkipje.
Bij mij ging ook alles goed, kwam goed uit op 20 minuten, lijkt toch langer te duren als je het moet aanhoren als dat je het zelf doet.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_30981184
Is maatschappijleer niet een erg ondergewaardeerd vak? Ik kan me van mijn eigen middelbare school-tijd herinneren dat ik het nut ervan totaal niet inzag, en op de school waar ik nu werk heb ik ook nog nooit een leerling enthousiast erover gehoord. Krijg het idee dat de andere docenten ook de waarde van het vak niet zien.

Nou ligt het natuurlijk heel erg aan hoe het gegeven wordt en vooral aan welke onderwerpen behandeld worden, maar merk je daar niks van Blaatkipje?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 27 september 2005 @ 22:19:05 #179
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_30983707
Maatschappijleer lijkt me nu toch vooral een vak wat sterk nodig is. Veel vwo-ers lezen de krant niet eens en hebben absoluut geen idee wat er in de wereld gaande is en hoe überhaupt politieke systemen in elkaar zitten. Die mensen moet je wakkerschudden en daar is een vak als maatschappijleer ideaal voor.
pi_30989480
Mijn interesse voor de politiek kwam ook pas veel later. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Maatschappijleer was op mijn school (en op vele scholen) pure indoctrinatie. Een waardeloos vak vond ik het. Gegeven door geitenwollensokken typen. Enkel de objectieve informatie die er gegeven werd over drugs- en alcoholgebruik en echte feiten waren interessant. De rest kwam neer op een zeer vervelende interpretatie van de leraar en dat is de doodsteek voor het vak.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30994003
Even een vergelijking trekken met geschiedenis. Een oud stoffig vak met alleen maar onzinnige informatie en nutteloze feiten. Tenzij het door iemand gegeven wordt die het kan brengen. Ik vind alle vakken op school zinvol, maar maatschappijleer is de laatste jaren denk ik juist belangrijker geworden.
Met alle cultuurclashes en normen en waarden. Ik denk zelfs dat maatschappijleer nog nooit zo belangrijk is geweest als nu.
Sterker nog, ik zou het nieteens zo erg vinden als een hoop oudere mensen ook nog maatschappijleer zouden krijgen.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  woensdag 28 september 2005 @ 15:38:21 #182
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31001051
Ik heb op school nooit maatschappijleer onderwezen gekregen. Dat is toch een beetje een vak voor hen voor wie geschiedenis of filosofie te ingewikkeld is.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 september 2005 @ 15:43:13 #183
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31001174
Maatschappijleer is zeer belangrijk, vooral voor leerlingen die het nieuws niet volgen.
pi_31001517
quote:
Op woensdag 28 september 2005 15:38 schreef Ringo het volgende:
Ik heb op school nooit maatschappijleer onderwezen gekregen. Dat is toch een beetje een vak voor hen voor wie geschiedenis of filosofie te ingewikkeld is.
Hoezo dat
Filosofie en geschiedenis zijn twee compleet verschillende dingen tegenover maatschappijleer.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_31003723
quote:
Een oud stoffig vak met alleen maar onzinnige informatie en nutteloze feiten.
Oneens. Ik zie tegenwoordig heel veel mensen die niet kunnen leren (of dat weigeren) uit de geschiedenis. Ik zou graag zien dat mensen verbanden en lessen uit het verleden kunnen toepassen in het heden. Denk aan religie en oorlog. Denk aan bepaalde politieke stromingen die keer op keer bewezen hebben dat ze enkel ellende brengen. Veel verschijnselen van nu hebben hun oorsprong in het verleden. Waarom wordt dat niet (goed) onderwezen? Koppel het desnoods aan maatschappijleer.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31003895
-Edit- Verkeerde topic.

[ Bericht 94% gewijzigd door Neuralnet op 28-09-2005 18:14:53 ]
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31012897
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 19:17 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Mooi Blaatkipje.
Bij mij ging ook alles goed, kwam goed uit op 20 minuten, lijkt toch langer te duren als je het moet aanhoren als dat je het zelf doet.
Netjes hoor die 20 minuten!

Puur naar het presenteren gekeken en niet naar het onderwerp vind ik dat ik nog een hoop kan leren maar ach zit niet voor niks in het 1e jaar hehe..
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 19:41 schreef imago het volgende:
Is maatschappijleer niet een erg ondergewaardeerd vak? Ik kan me van mijn eigen middelbare school-tijd herinneren dat ik het nut ervan totaal niet inzag, en op de school waar ik nu werk heb ik ook nog nooit een leerling enthousiast erover gehoord. Krijg het idee dat de andere docenten ook de waarde van het vak niet zien.

Nou ligt het natuurlijk heel erg aan hoe het gegeven wordt en vooral aan welke onderwerpen behandeld worden, maar merk je daar niks van Blaatkipje?
Hmm in mijn omgeving is de reactie 50/50...
Als ik kijk naar mijn eigen leraren maatschappijleer die ik heb gehad en de gruwelverhalen die ik van sommige mensen hoor dan kan ik wel janken..
Leerlingen die alle namen van de mensen in de 2e kamer in hun hoofd moesten stampen, nutteloos!

Maar juist door dat soort praktijken raak ik gemotiveerd om te laten zien dat het ook anders kan
quote:
Op woensdag 28 september 2005 01:36 schreef Neuralnet het volgende:
Mijn interesse voor de politiek kwam ook pas veel later. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Maatschappijleer was op mijn school (en op vele scholen) pure indoctrinatie. Een waardeloos vak vond ik het. Gegeven door geitenwollensokken typen. Enkel de objectieve informatie die er gegeven werd over drugs- en alcoholgebruik en echte feiten waren interessant. De rest kwam neer op een zeer vervelende interpretatie van de leraar en dat is de doodsteek voor het vak.
Bij ons op school heb je ook wat van die tjappies die de neiging hebben heel erg hun eigen mening over iets door te drukken maar onze vakdocenten proberen toch wel bij te brengen dat je de informatie die je geeft objectief moet geven.
Ik zal zelf leerlingen nooit bewust mijn eigen politieke opvattingen opdringen maar ik ben maar 1 en er zijn vele anderen met mij die het vak maatschappijleer geven.
Vele docenten die maatschappijleer als bijvak geven hebben volgens mij ook niet echt een positieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs. Alhoewel ik niet wil zeggen dat alle docenten die maatschappijleer er naast doen per definitie slecht zijn.

Oh en maatschappijleer gaat natuurlijk niet alleen over politiek....
How rude!
pi_31018517
Het lijkt mij wel aardig om maatschappijleer er naast te doen (ik geef geschiedenis). Volgens mij heb je bij dat vak ontzettend veel mogelijkheden er iets interessants van te maken. Wat me wel lastig lijkt, zo begreep ik van een paar medestudenten het afgelopen jaar die maatschappijleer gaven, is dat er zo weinig goed lesmateriaal is, waardoor je dus ontzettend veel zelf moet doen. Dat is enerzijds juist wel leuk, maar anderzijds natuurlijk een belasting.

Over dat 'er naast doen': bij de eerstegraads opleiding maatschappijleer zie je een samengeraapt groepje mensen met zeer uiteenlopende achtergronden; mensen die bijv. antropologie hebben gedaan of sociologie en graag het onderwijs in willen. Het is begrijpelijk dat je daardoor ook een grote verscheidenheid krijgt in invalshoeken die deze docenten in hun lessen zullen gebruiken.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31023476
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
quote:
Dear Colleagues,

I just got the massage from Housekeeping, in order of Managing Director
of the Building, that the key system is down permanently.
This means that you cannot enter or leave the building between 19.00 and
07.00 hours from now till Tuesday October 4.
Only in exceptional cases it is aloud to enter de building between 19.00
and 07.00 hours.
Everyone has to leave the building before 19.00 hours. No one is aloud
to stay in the building after that time.
  donderdag 29 september 2005 @ 12:48:32 #190
35189 Troel
scherp en bot
pi_31024322
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
[..]
Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou geven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31024557
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:48 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou geven
Ligt eraan. Als ik een docent Engels op een VMBO zou zijn zou 't misschien een vijf of zes waard zijn. In de onderbouw wellicht meer
Mon 'en!
  vrijdag 30 september 2005 @ 15:34:37 #192
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31061244
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
"Ik kreeg net een massage van de huishoudster en die vertelde me dat het gebouw na zeven uur 's avonds op slot gaat. Niemand komt luid roepend het gebouw binnen behalve in uitzonderlijke gevallen."

Nah ja, de boodschap is duidelijk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:05:52 #193
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31213650
Vandaag was het dag van de leraar!

Wij kregen allemaal een roos.
pi_31213749
Ik heb helemaal niks gehad.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:15:04 #195
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31213943
Een erg luxe taart
.
pi_31215360
De dag van de leraar? Wat is dat voor iets?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31218871
Voor ons ook niks. Zelfs de collega die vandaag jarig was trakteerde niet.

Nouja, we hebben 4 nieuwe computers voor docenten, maar die waren ook hard nodig en niet speciaal voor de dag van de leraar
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:12:08 #198
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31222635
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:05 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wij kregen allemaal een roos.
Tismewat.
Wij kregen taart. Ik heb helaas maar één stuk kunnen pakken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:12:59 #199
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31222646
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:57 schreef Neuralnet het volgende:
De dag van de leraar? Wat is dat voor iets?
Een soort van dierendag. Strik om je bolletje en dan maar doen alsof je blij bent.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31223059
In China heb ik een kaart gekregen voor de dag van de leraar en een tripje van de school, maar het was hier al een paar weken terug.
pi_31223253
Ja, wij hadden ook taart.

Ik had gisteren een intake gesprek voor een cursus die mijn nieuwe school verplicht stelt aan alle nieuwe docenten. De cursus is vooral gericht op klassenmanagement. Dat sprak me wel aan. En ik was ook wel benieuwd. Blijkt de man die het geeft en met wie ik het intake gesprek had, een vervelende kerel, die als eerste vertelde, op opschepperige wijze, dat hij heef lesgegeven op een zwarte school in A'dam en dat hij dus wel weet waar je de mosterd haalt (?). Daarna wilde hij me leren kennen, zei hij, en ging hij me vragen stellen als: hoe zou jouw moeder jou omschrijven? (eeh, dat lijkt me niet zo'n handige vraag als je mijn moeder een beetje kent..). Vervolgens concludeerde hij dat ik een denker ben en dat het de bedoeling bij de cursus is dat ik dichter bij mijn gevoel kom. . Dan kun je daar natuurlijk tegenin brengen dat zulke clichématige uitspraken mij zeer ongeloofwaardig en oninteressant overkomen, maar daar reageerde deze zelfingenomen meneer een beetje lacherig maar toch ook een tikkeltje aangebrand op en natuurlijk trok hij meteen weer een conclusie. 'Oh, ik merk dat jij het prettiger vindt als ik tijdens de cursus wat meer afstand houd, klopt dat?". Zucht.

Verspilling van geld, en dat gaat dan vier dagen duren.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31227405
Oh bah, een geitenwollensokkencursus.
pi_31229588
Toch wel mooi dat je aan een universiteit al die yin-yang-flauwekul niet hoeft te doen om college te mogen geven. .
pi_31232749
Ik heb vandaag en gisteren rondgekeken op een MBO (in opdracht van school) en heb uitgevonden dat ik dat ook een erg leuke plaats vind om ooit stage te gaan lopen. Echt geweldige gesprekken met leerlingen gehad!
Mon 'en!
pi_31284115
quote:
Verspilling van geld, en dat gaat dan vier dagen duren.
Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:53:06 #206
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31299750
Even een tvp'tje.
Ik ben dit jaar ook begonnen met de (deeltijd) PABO. Leuk joh!
Life is what you make it.
pi_31302373
Heb je je rekentest wel gehaald?
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:04:09 #208
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31304869
Hoi! Geschiedenis-freubelaar meldt zich.

Bah, Neuralnet gebruikte het c-woord.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:46:24 #209
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31306954
Al afgestudeerd of nog aan het studeren?
1e graads 2e graads?
  zondag 9 oktober 2005 @ 15:18:39 #210
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31308900
Rekentest moet ik nog doen maar zal geen probleem vormen. Spelling moet ik nog wel even aan werken.
Life is what you make it.
pi_31309047
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:18 schreef Schanulleke het volgende:
Rekentest moet ik nog doen maar zal geen probleem vormen. Spelling moet ik nog wel even aan werken.
Als je bijles nodig hebt, roep je maar.
  zondag 9 oktober 2005 @ 16:16:32 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31310257
De spelling is echt hopeloos achteruit aan het hollen.
.
pi_31328557
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 16:21 schreef Neuralnet het volgende:

Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.
. Op deze manier kun je altijd, via omweggetjes en vreemde kronkels, je gelijk halen hè.
Aan andere reacties te zien hier is de meerderheid tegen het competentie gerichte. En dat is ook de teneur op de scholen waar ik werk, dus daar heb ik me inmiddels wel bij neergelegd. Het is niet mijn taak om mensen te gaan overtuigen van iets waar ik ook de mindere kanten wel van kan inzien, maar waar ik - ondanks de kritische blik - wél positief tegenover sta. En dan spreek ik overigens voornamelijk vanuit mijn eigen vak geschiedenis.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31328650
Competentiegericht leren kan iets geweldigs zijn. Deze week nog een DVD van Slash 21 gezien en dat vind ik dus helemaal te gek. Maar al dat halfslachtige gedoe op veel scholen... Als je echt competentiegericht leren wilt gaan toepassen, moet je alles helemaal omgooien. En daarvoor zijn de meeste docenten als de dood. Maar als ik op een school als Slash zou kunnen werken, zou ik misschien wel het onderwijs in gaan uiteindelijk.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:03:57 #215
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31334461
Er is een vacature bij slash.... kijk anders even op hun website ofzo.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:06:56 #216
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31335033
Bij Slash 21 zal niks worden, is veel te ver weg voor mij (geen rijbewijs of auto ook). Maar hier in Leeuwarden is OSG Piter Jelles iets soortgelijks begonnen (Impuls). Slash is ook op christelijke grondslag bij mijn weten en ik wil niet op een christelijke school werken.
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:01:43 #218
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31345769
Achja bijna alle scholen hebben wel een christelijke "grondslag", maargoed dat weten veel mensen vaak niet eens meer.

Nog een vraagje voor de vo-docenten. Wat vinden jullie ervan als er 2e graads docenten worden ingezet voor de "makkelijke versie vakken" in de tweede fase, zoals wiskundeA, frans1, duits1, ANW, Geschiedenis1, Maatschappijleer en gebeurt het bij jullie op school?
pi_31351959
Ik heb zelf het idee dat ik in VMBO-bbl alle vakken wel zou kunnen geven gezien het niveau.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 09:42:42 #220
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31353200
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 08:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb zelf het idee dat ik in VMBO-bbl alle vakken wel zou kunnen geven gezien het niveau.
Dat is ook zo. Op mijn oude school had je in de onderbouw van het VMBO zgn. kerndocenten: docenten die, als op de basisschool, les gaven in alle vakken. Helemaal niet zo moeilijk (wat de benodigde vakkennis betreft dan hè ).
In de bovenbouw loop je soms toch wel tegen problemen aan, denk ik: de vanzelfsprekendheid waarmee ik graag antwoord geef op vragen van leerlingen, verdwijnt een beetje als ik als docent natuurkunde voor de klas zou staan.
Maar goed, dan noem ik ook een klotevak.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31354344
VMBO-B is niet moeilijk qua vakinhoud nee, maar je moet gewoon heel erg begeleiden en op één lijn zitten met die leerlingen. Je moet je heel erg met de leerlingen als persoon bezig houden en naar ze luisteren als ze iets meegemaakt hebben enzo. Niet teveel vasthouden aan je lesstof, gewoon loslaten misschien zelfs.

VMBO-B
Mon 'en!
pi_31354416
In mijn eerstejaarsstage heb ik lesgegen aan twee klassen vol met LWOO-ers. Vond dat toen erg leuk.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:51:04 #223
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31355867
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:51:59 #224
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31358074
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31358314
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 13:51 schreef Ringo het volgende:

[..]

2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?
Nee, dat zijn de schatten die leerlingen voorbereiden op eerstegraads docenten
Mon 'en!
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:08:16 #226
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31360022
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 10:40 schreef bloempjuh het volgende:
VMBO-B is niet moeilijk qua vakinhoud nee, maar je moet gewoon heel erg begeleiden en op één lijn zitten met die leerlingen. Je moet je heel erg met de leerlingen als persoon bezig houden en naar ze luisteren als ze iets meegemaakt hebben enzo. Niet teveel vasthouden aan je lesstof, gewoon loslaten misschien zelfs.

VMBO-B
VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
.
pi_31361877
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij Slash 21 zal niks worden, is veel te ver weg voor mij (geen rijbewijs of auto ook). Maar hier in Leeuwarden is OSG Piter Jelles iets soortgelijks begonnen (Impuls). Slash is ook op christelijke grondslag bij mijn weten en ik wil niet op een christelijke school werken.
Hee Leeuwarden

Ik las een paar dagen geleden in de krant dat Piter Jelles ook zoiets in Kollum wil starten..
How rude!
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:13:36 #228
132485 Datura
you leave me dry
pi_31448709
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 16:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Maybe I'm the afterglow, 'cause I'm with the band you know. Don't you hear the laughter on the way down.
pi_31448791
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:13 schreef Datura het volgende:
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:23:30 #230
132485 Datura
you leave me dry
pi_31448976
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Maybe I'm the afterglow, 'cause I'm with the band you know. Don't you hear the laughter on the way down.
pi_31449065
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:

[..]

Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Pittig is het absoluut. Maar vergis je ook niet in havo/vwo!
pi_31449730
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:

[..]

Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Misschien is dat wel zo. Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet

Gelukkig hebben docenten voorkeuren qua schooltypen, anders zou 't ook zo saai worden
Mon 'en!
pi_31456187
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
De kunst is ze vooral te interesseren in die uitleg. Het is ook niet echt de richting die ik op wil, ik ben zelf veel bezig met mijn vakgebied (Engels) dus wil ik ook graag lesgeven waar ik ook daarin mezelf kan ontwikkelen.

We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden. Mijn advies (mits het mogelijk is met je vakgebied): Ga elke 5 jaar voor 6 tot 12 maanden naar het buitenland, en daar lesgeven. Geweldige ervaring en een stuk nuttiger dan een sabbatical nemen of in de ziektewet terecht komen.
pi_31458685
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
Wat zijn dan de 'makkelijke vakken', volgens jou?
pi_31463010
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:51:20 #236
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31463480
Makkelijke vakken izijn volgens mij frans1, duits1, wiskunde A, geschiedenis 1, de kunstvakken (volgens mij kan dat hier al) en vooral ANW
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:56:33 #237
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31463563
Mijn voorkeur gaat echt uit naar het VMBO. Ik ben niet de hele tijd met mijn vak bezig, maar dat vind ik niet erg. Het feit dat je een grote rol speelt in de ontwikkeling van die kinderen en dat je veel meer bezig bent op sociaal gebied spreekt mij heel erg aan. In het begin vond ik het best moeilijk om de leerlingen te boeien, maar als je een tijdje lesgeeft in het VMBO krijg je daar wel een neus voor, om leuke activiteiten te bedenken waar de leerlingen met plezier aan werken. Vaak hebben ze een hekel aan wat voor les dan ook, en dan vind ik het des te leuker als ik de leerlingen met plezier zie werken. En het feit dat ze heel erg open naar je zijn. Dat waardeer ik heel erg. Wat ik ook merk, is dat ze er heel gevoelig voor zijn als je eens iets totáál anders doet. Gisteren, laatste les voor de vakantie, vroeg een 4-kader klas of ik niet een potje gitaar wilde spelen. Ik een gitaar geregeld en twee leerlingen gingen spontaan voor de klas mee zingen. Toen we met "Paradise by the Dashboard Light" begonnen, begon opeens een leerling, die normaal gesproken met een gezicht tot op de grond achter in de klas zit, de vrouwen-rol vol overgave te zingen. Nu viel míjn kin op de grond. Dát zijn leuke momenten en de leerlingen vonden het helemaal te gek. En dat is zo leuk aan VMBO. Ik heb ook 2-havo en 2-atheneum, en ik merk toch dat die wat gereserveerder zijn. Ook leuk om les aan te geven, maar niet iets waar mijn hart ligt.

Bijvoorbeeld: een leerling (3 vmbo) was een beetje druk, dus ik moest die een paar keer waarschuwen. Het is gewoon een kerel met een gouden hart, maar die dag was-ie een beetje overactief. Na de les loop ik over de gang. Die leerling duwt zich onder mijn arm en zegt: "Meneer? Sorry dat ik zojuist een beetje druk was he?" Geweldig toch?
quote:
Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet '
Ik denk dat hier een kern van waarheid in zit. Als ik op mijn (vmbo) locatie kijk, zie je toch dat het een ander soort docenten is dan op de havo/vwo-locatie, qua persoonlijkheid dan.
quote:
. en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Ja, dat is wel iets waar ik ook wel es mee zit. Veel leerlingen komen naar mij toe met hun problemen. Blijkbaar straal ik iets vertrouwelijks uit of zo. Maar als je vaak hoort wat er bijvoorbeeld in de thuissituatie van die leerlingen loos is, dat hakt er af en toe best in. Maar toch, als er zo'n leerling naderhand zegt: "Meneer, bedankt voor uw hulp. Het gaat nu weer een stuk beter", dan vind ik het toch fijn dat ik iets voor die leerling heb weten te betekenen.
quote:
We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden
Een collega vertelde me toen ik pas begon: "Als je het 4 jaar weet vol te houden, dan heb je alles zo'n beetje gehad wat je tegen kunt komen". Ik ben nu aan mijn 5e jaar begonnen en moet zeggen dat ik nu wel het gevoel heb dat ik alles voor mezelf wel op een rijtje heb. Dus ik moet nog 2 jaar voordat ik de kritieke grens gepasseerd ben?
.
pi_31474497
Pardon? Pas na 4 jaar? Ok, ik ga een andere baan zoeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 16 oktober 2005 @ 12:54:02 #239
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31486152
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:46 schreef nickybol het volgende:
Al afgestudeerd of nog aan het studeren?
1e graads 2e graads?
Nog bezig en tweede graads. Gespecialiseerd in Dalton-onderwijs (officieus omdat er nog steeds niets officieels aan gedaan wordt grmbzl).
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 16 oktober 2005 @ 12:57:53 #240
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31486215
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:28 schreef Neuralnet het volgende:
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Ik vind die scheiding echt onzinnig. Er zijn genoeg eerste graadsdocenten die zo academisch zijn als een aardappel, terwijl er ook genoeg tweede graadsdocenten zijn die dat veeeeel beter kunnen.
Ik wil mezelf niet teveel op de borst kloppen ofzo, maar ik heb vorig jaar hoorcolleges gegeven aan een derde klas en dan ben ik nog maar stagiair.
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_31490968
Alsof je die vorming krijgt op een MBO of HBO-instelling. Hoe wil je aan een bovenbouw VWO-leerling gaan uitleggen wat hij na het VWO op de universiteit gaat tegenkomen als je er zelf nooit geweest bent? Je dient te weten wat ze na het VWO tegenkomen om ze goed op te kunnen leiden tot het niveau waarmee ze aansluiting kunnen vinden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 16 oktober 2005 @ 17:00:14 #242
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31490997
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 12:57 schreef Witchfynder het volgende:
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Ja doe maar lekker vaag. Zeker een voorstander van competentiegericht onderwijs.

Een academisch gevormd docent is iemand wiens pedagogisch-didactische vaardigheden ondersteund worden door een bulk aan theoretische vakkennis. En dat laatste wordt je, het spijt me, toch vooral aan een universiteit bijgebracht.
Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31491606
Ik krijg zelfs in de onderbouw (3 VWO) vragen over wat de universiteit "later" gaat inhouden voor ze. Ze worden opgeleid om naar de universiteit te kunnen. Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen? Je moet kennis hebben over het vervolgtraject om de leerlingen zover te krijgen dat ze niet alleen het examen halen, maar ook nog eens goed voorbereid zijn op wat ze gaan doen.
quote:
Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
Klopt. Ze merken het meteen als ze het gevoel krijgen zelf meer te weten dan de docent.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31507493
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:24 schreef Neuralnet het volgende:
Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen?
En wat zeg jij tegen leerlingen die willen weten hoe het er bij een HBO-opleiding aan toe gaat dan? Want die heb jíj nog nooit van binnen gezien.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:24:18 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31507807
En een HBO-leraar weet VMBO-ers zeker geen fluit over het MBO te vertellen?
pi_31514812
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.

Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31529107
Ik denk dat TheSilentEnigma wel een punt heeft hier. Je weet als docent over veel meer richtingen niets te vertellen dan wel.

Ik heb een dag op een MBO rondgekeken, op een HBO gezeten, gewerkt als 'ongeschoold' persoon en meerdere colleges en dagen op een universiteit meegemaakt. Maar ik weet alleen van het HBO hoe het is om er student te zijn.
Mon 'en!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:01:16 #248
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31529520
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 18:04 schreef Neuralnet het volgende:
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.

Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Ik denk dat er een groter verschil in cultuur is tussen MBO en HBO dan tussen HBO en universiteit...
pi_31530290
Ah joh, met vragen over vervolgopleidingen stuur je ze gewoon door naar de decaan, is dat ook weer opgelost
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31530895
Ja, precies. Het ging bovendien om vorming, niet om specifieke details.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:28:29 #251
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31817579
Wat is het hier toch plots stil geworden. Dan post ik maar weer eens wat hoor .

Afgelopen donderdag heb ik aan een bovenbouwklas les mogen geven (in Geschiedenis). Het ging over Israel en Palestina, omdat ik daar ook mijn Profielwerkstuk over doe. Mijn leraar leek het wel leuk als ik dan ook even een gastles ging geven aan een van zijn klassen. Alhoewel hij het twee dagen vantevoren zei en ik daardoor maar héél weinig voorbereid had, ging het best goed! Het was echt een ervaring om eens voor een bovenbouwklas te staan ipv 8e groepers en brugklassen. Ze stelden intelligente vragen en ik wist ook echt niet overal een antwoord op, maar volgens mij begrepen ze allemaal wat ik zei. Als je in 50 minuten het conflict tussen Israel en Palestina moet uitleggen, vind ik dat al héél wat! .

Leuk, zo'n bevestiging dat je toch echt docent wilt (en kan) worden .

Wat is huiswerk opgeven trouwens leuk .
pi_31817705
Wow, zeg, hier was lang niet gepost!

Ik ga stoppen met mijn LiO-stage. Ik vind het lesgeven niet leuk. Ik ga een vervangende stage zoeken en dan zoek ik gewoon een heerlijk rustig baantje waar ik om negen uur heen ga en om vier uur weer vertrek en thuis niets aan hoef te doen.

Just not my piece of cake, hoewel ik dat wel heel lang gedacht heb. Maar ik ga er met tegenzin heen. Niet omdat ik die kids niet leuk vind, maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:35:34 #253
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31817786
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ze stelden intelligente vragen en ik wist ook echt niet overal een antwoord op, maar volgens mij begrepen ze allemaal wat ik zei.
Maar begreep jij wat zij allemaal zeiden?
quote:
Wat is huiswerk opgeven trouwens leuk .
Nee, dat vind ik nou niet. Ik vergeet het vaak, te vaak. Ook omdat ikzelf niet aan huiswerk deed, op de middelbare school. Moest er niks van hebben.
Maar ja, het is wel een handige manier om je lessen in de hand te houden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:39:40 #254
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31817906
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ga stoppen met mijn LiO-stage. Ik vind het lesgeven niet leuk. Ik ga een vervangende stage zoeken en dan zoek ik gewoon een heerlijk rustig baantje waar ik om negen uur heen ga en om vier uur weer vertrek en thuis niets aan hoef te doen.

Just not my piece of cake, hoewel ik dat wel heel lang gedacht heb. Maar ik ga er met tegenzin heen. Niet omdat ik die kids niet leuk vind, maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
en jij was degene die zo'n ultra-professionele weblog bijhield, waardoor ik (na 4 jaar lesgeven nog steeds een ongeorganiseerde stuntelaar) dacht: jemig moet je eens zien hoe ZIJ het doet. Daar kan IK nog wat van leren.

Het kan verkeren.

Niettegenstaande, elke goede beslissing is een radicale.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31817981
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:39 schreef Ringo het volgende:
en jij was degene die zo'n ultra-professionele weblog bijhield, waardoor ik (na 4 jaar lesgeven nog steeds een ongeorganiseerde stuntelaar) dacht: jemig moet je eens zien hoe ZIJ het doet. Daar kan IK nog wat van leren.
Hm, nou ja. Theoretisch weet ik heel goed hoe het moet en ik heb ook best goede ideeën, maar de praktijk is weerbarstig. Ik zie het gewoon echt niet zitten. Wat me nog wel leuk lijkt, is een schoolsoort als Slash 21. Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.
quote:
Niettegenstaande, elke goede beslissing is een radicale.
Tot nu toe is die uitspraak zeker van toepassing op mijn leven.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:55:01 #256
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31818393
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.
Ja, dat is de praktijk en die doet mij ook vaak de moed in de schoenen zakken. Ik loop overigens met hetzelfde idee rond, aangezien ik een loodzware avondstudie 'erbij' doe en zodra mijn schoolwerk die studie voor de voeten gaat lopen, gooi ik het roer om. Negentotvijf-werk dus.

Ik sprak laatst een collega die net is begonnen en die krijgt ongeveer iedere les de volle lading. Aan de ene kant drijft dat haar tot wanhoop maar ze wil (geloof ik) wel doorzetten. We praatten een beetje over hoe zwaar, moeilijk & lastig het is om les te geven, en behalve wat tips & aanmoedigingen, kon ik eigenlijk niet meer zeggen dan: wat jij nu meemaakt, heeft iedereen meegemaakt, het eerste jaar is gewoon klote en hopelijk grijp je volgend jaar september de kans om het ietsjes beter te doen.

Toen ik dat had gezegd, dacht ik: zoiets is toch eigenlijk vreselijk om te horen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31818445
Ik heb er simpelweg geen jaar ellende voor over. Het kost me te veel. Energie, stress, vermoeidheid...
  zondag 30 oktober 2005 @ 20:06:06 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31818763
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:55 schreef Ringo het volgende:
Ik sprak laatst een collega die net is begonnen en die krijgt ongeveer iedere les de volle lading. Aan de ene kant drijft dat haar tot wanhoop maar ze wil (geloof ik) wel doorzetten. Wat jij nu meemaakt, heeft iedereen meegemaakt, het eerste jaar is gewoon klote
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig. Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.

"Politieagentje spelen" is volgens mij niet meer nodig als je eenmaal je positie op school gevonden hebt. De leerlingen moeten aan je wennen, ze gaan je uitproberen, maar als je eenmaal je grenzen hebt afgebakend en ze kennen je wat beter, wordt dat "politieagentje spelen" echt wel minder. Zeker als het om VMBO-klassen gaat, en ik blijf dit herhalen, ligt het er helemaal aan hoe je je opstelt naar de klas toe. Maak jij je lessen interessant, en interesseer je je een beetje voor de leerlingen, dan zal het best allemaal meevallen.
.
pi_31818865
Ik heb om eerlijk te zijn helemaal geen zin om daar energie in te steken. Als ik een keer wat leuks bedenk, is het stank voor dank. Ik ben na een paar uur lesgeven bekaf en ik vind het helemaal niet leuk. Kortom, ik ben gewoon niet uit het juiste hout gesneden. Als ik het graag zou willen, zou ik het ongetwijfeld kunnen, maar ik ben mijn inspiratie wel kwijt nu.
pi_31818956
Ik heb eigenlijk nooit zulke problemen gehad, vond het eerste jaar helemaal niet klote. Ik wil niet opscheppen daarover, want ik heb ook best lastige klassen gehad en het ging heus niet altijd goed, en er valt nu nog steeds een boel te verbeteren Maar dat iederéén het eerste jaar zo lastig vindt, klopt dus niet helemaal.

Nou heb ik om me heen wel meer beginnende collega's die het goed afgaat, dus misschien hebben wij dan ook wel geluk met deze school - wat betreft lieve leerlingen dan, de begeleiding van nieuwe docenten kan stukken beter.

Maargoed, dit als positieve tegenhanger dan, voordat we alle meelezende studenten-die-de-lerarenopleiding-overwegen wegjagen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31819000
Het gaat helemaal niet 'slecht' bij mij. Ik heb wel wat ordeproblemen, maar het gaat wel redelijk. De crux is dat ik er geen lol in heb...
pi_31819172
Ik vind het politieagentje spelen ook het minst leuke aan het werk. Het is zeker zo dat het (veel) minder wordt als je eenmaal een paar jaar op dezelfde school staat. Je kent dan al veel leerlingen en zij kennen jou, en je weet wat je aan elkaar hebt, zij weten vanzelf al wat ze allemaal wel en niet kunnen flikken en jij weet welke manieren van werken bij welke klas/leerling wel en niet goed uitpakken en in de smaak vallen.

Maar toch blijft er altijd een bepaalde mate van 'de politieagent uithangen', zo moet op mijn school elke docent een kwartiertje per week pauzesurveillance doen op het onderbouwgebouw. Dat vindt niet elke collega even leuk (understatement). Het wordt veel "per ongeluk vergeten", en ik doe het altijd wel braaf, maar terwijl ik dan daar een of andere dertienjarige die ik nooit in de klas heb gehad en totaal niet ken vertel dat ie zijn boterham niet op de grond mag gooien gonst het in mijn hoofd: "jezus christus, hier heb ik niet voor gestudeerd en hier heb ik nooit voor gekozen"


Ach ja, elke baan heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ik vind het ook honderd keer leuker om met een bovenbouwklas een superinteressante tekst te lezen dan om met het personeel een door het management opgelegde peperdure studiedag te hebben. En ik zie liever mijn tweede klas met de meest creatieve vondsten komen bij het presenteren van een mythe, dan dat ik overambitieuze ouders te woord moet staan die het prestige van een kind op het gymnasium hebben belangrijker lijken te vinden dan het levensgeluk van dat kind.

Ik vind het overwegend een erg leuke en afwisselende baan, daar gaat het om. Maar je zult me nooit horen zeggen dat alle aspecten geweldig leuk zijn.
pi_31819695
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:11 schreef imago het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit zulke problemen gehad, vond het eerste jaar helemaal niet klote. Ik wil niet opscheppen daarover, want ik heb ook best lastige klassen gehad en het ging heus niet altijd goed, en er valt nu nog steeds een boel te verbeteren Maar dat iederéén het eerste jaar zo lastig vindt, klopt dus niet helemaal.
Voor mij geldt hetzelfde. Het is/was heus niet altijd gemakkelijk, en ik ben ook nog steeds lerende, maar het voelt niet als ellendig. Tegenover de moeilijkere momenten staan genoeg momenten die inspirerend, leuk, grappig, ontroerend, motiverend waren.

Op mijn nieuwe school heb ik net de fase van uitproberen etc. gehad met twee klassen, Havo 4 en een Atheneum 4 klas, en dat is best pittig. Maar nu die periode een beetje voorbij is, en ik mijn gezag wel heb 'bewezen', merk ik ook dat het steeds leuker wordt, en als het leuk is, dan is het ook echt leuk. . Verder blijven het natuurlijk pubers, en die zijn alles behalve dankbaar, daar zijn het ook pubers voor (op een paar keurig opgevoede uiterst beleefde exemplaren na).

Maar ik zie mezelf dit ook niet tien jaar doen hoor.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  zondag 30 oktober 2005 @ 20:36:07 #264
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31819729
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig.
De begeleiding die ik kreeg in 't begin was, structureel gezien, 0 komma 0. Dat lag deels aan de school zelf (groot en grotendeels gedemotiveerd docententeam, middenin een ingrijpende verhuizing/reorganisatie, nieuwe schoolleiding die van toeten noch blazen wist, tel daarbij op een binnenstadse VMBO-leerlingenpopulatie) maar het lag ook aan mijzelf; ik ben namelijk iemand die graag het diepe induikt en dan ook de indruk wekt het alleen af te kunnen.
"Gaat het goed met jou?"
"Ja gaat eigenlijk wel prima zo. Tis wel lastig maar het lukt." (lees: nee ze breken bij mij de tent af maar ik MOET en ZAL mijn weg hier vinden en waag het niet om me lastig te vallen want voor hulp ben ik te trots)
Daarom is een intensieve begeleiding ook broodnodig, idd. Zit ze op de huid, die nieuwe docenten; ze moeten bewust zijn van het feit dat iedere beginneling kapitale fouten maakt en dat het alleen maar HELPT om open te zijn over je eigen problemen in de klas.

Maar goed, ik heb dus de afgelopen jaren flink lopen modderworstelen; pas nu, op een nieuwe school, met nieuwe collega's durf ik ECHT eerlijk te zijn over wat me bezighoudt, wat er in de klas gebeurt, en dan niet alleen tijdens de mopperminuutjes in de koffiepauze maar ook in gesprekken met coördinatoren, dus zeg maar de meer formele setting.
En ik merk dat het helpt. Men geeft je graag back-up maar je moet wel aangeven dat je die back-up kan gebruiken.
quote:
Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.
Daar ben ik van overtuigd. Zeker op de wat 'lastigere' scholen.
quote:
"Politieagentje spelen" is volgens mij niet meer nodig als je eenmaal je positie op school gevonden hebt. De leerlingen moeten aan je wennen, ze gaan je uitproberen, maar als je eenmaal je grenzen hebt afgebakend en ze kennen je wat beter, wordt dat "politieagentje spelen" echt wel minder. Zeker als het om VMBO-klassen gaat, en ik blijf dit herhalen, ligt het er helemaal aan hoe je je opstelt naar de klas toe. Maak jij je lessen interessant, en interesseer je je een beetje voor de leerlingen, dan zal het best allemaal meevallen.
Het moeilijkste blijft, vind ik, om je eigen grenzen te bepalen (wat pik ik wel? wat niet meer? tot op welke hoogte mag ik meegaan in een 'grapje'? wanneer voel ik me in de zeik genomen?) EN om leerlingen duidelijk te maken dat mijn grenzen zijn overschreden.
Duidelijk en consequent zijn, het is zo'n afgesleten cliché maar ook een waarheid als een koe & ik vind het vaak erg moeilijk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31819819
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:19 schreef thaleia het volgende:
Maar toch blijft er altijd een bepaalde mate van 'de politieagent uithangen', zo moet op mijn school elke docent een kwartiertje per week pauzesurveillance doen op het onderbouwgebouw. Dat vindt niet elke collega even leuk (understatement). Het wordt veel "per ongeluk vergeten", en ik doe het altijd wel braaf
Haha, ik ben zo iemand die het inderdaad regelmatig 'vergeet'. Errug hé.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31820196
Consequent zijn is iets wat ik inderdaad lastig vind. Ik ben niet 'streng' genoeg en wil dat ook helemaal niet zijn. Ik heb helemaal geen zin om straffen uit te delen. Ik wil gewoon op een normale manier met die kids omgaan. Maar dat kan blijkbaar niet zonder eerst een poosje de boeman uit te hangen...
pi_31820521
De kinderen willen gewoon duidelijkheid van jou en weten waar ze aan toe zijn. Je hoeft geen boeman te zijn, je kunt met de grootste glimlach op je gezicht iemand straf geven. Het rare is dat je een kind er vaak ook mee helpt. Dit klinkt allemaal erg als 'the nanny', maar zo ben ik het wel gaan relativeren. Ik had in eerste instantie dezelfde gevoelens als jij.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31820602
Tja... Er zijn te veel aspecten die ik niet leuk vind, ik ben er allang uit dat het 'm niet gaat worden. Misschien dat ik ooit in de toekomst van gedachten verander, maar de komende jaren wil ik een wat rustigere baan. Ik heb het er allemaal niet voor over.
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:02:59 #269
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31820691
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Consequent zijn is iets wat ik inderdaad lastig vind. Ik ben niet 'streng' genoeg en wil dat ook helemaal niet zijn. Ik heb helemaal geen zin om straffen uit te delen. Ik wil gewoon op een normale manier met die kids omgaan. Maar dat kan blijkbaar niet zonder eerst een poosje de boeman uit te hangen...
Begrijp helemaal wat je bedoelt, maar ik denk iedere docent met mij. (behalve de fossiele bureaublaffers die de Angstsfeer tot leeromgeving hebben gebombardeerd) Niemand vindt het leuk om grapjes in de kiem te smoren, een boos gezicht op te zetten, met strafwerk te dreigen, iemand aan het werk te zetten na vieren 's middags. Dat IS ook niet leuk; het voelt oud, muf, te volwassen, ik-weet-het-beter, luister-naar-mij-piepeltjemetjegrotebek.
Maar als je het niet doet, heb je pas echt heisa. Een klas die jou niet meer niet serieus neemt, en dat een heel jaar lang, da's een regelrechte HEL, 4 x 50 minuten per week (x 6, x 40).
Beter dus dat je ff je tanden laat zien.

(dit is natuurlijk geen poging om jou je beslissing te doen herzien, maar je reactie is tamelijk karakteristiek voor iemand die het allermoeilijkste begin net achter de rug heeft)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31820805
Het gaat niet alleen daarom, Ringo. Ook als mijn kindertjes ademloos zouden zitten luisteren, zou ik het niet leuk vinden. Ik vind het hele lesgeven niet leuk. Ik heb er gewoon absoluut geen plezier in en dat ligt niet alleen aan het feit dat ik het moeilijk vind om orde te houden. Er zijn een heleboel factoren die maken dat ik denk: "Dit wil ik dus NIET". Ik ga elke dag met grote tegenzin naar mijn werk, dat lijkt me een slecht teken.
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:09:30 #271
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31820910
Duidelijk. Dan heb je een goede reden om van baan te veranderen, lijkt me.

Weet je al wat je gaat doen, en vooral: per wanneer?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31820978
Ik zit nog in het laatste jaar van mijn opleiding. Ik zal dus een vervangende stage moeten zoeken. Want ik wil natuurlijk niet zonder papiertje mijn opleiding verlaten.

Het liefst wil ik 'iets' in de uitgeverswereld doen, iets met teksten. Redigeren, corrigeren, vertalen, opmaken, schrijven... Daar ben ik heel goed in en dat vind ik leuk. Maar ik heb geen hoge eisen. Ik pak gewoon wat me voor de voeten komt en van daaruit verder.
pi_31821018
Oh, en per wanneer: het kan mij niet gauw genoeg zijn. Dinsdag heb ik een voortgangsgesprek over de stage en dan ga ik het ter sprake brengen. Woensdag heb ik een overleg met mijn mentor van school.
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:22:10 #274
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31821374
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liefst wil ik 'iets' in de uitgeverswereld doen, iets met teksten. Redigeren, corrigeren, vertalen, opmaken, schrijven... Daar ben ik heel goed in en dat vind ik leuk. Maar ik heb geen hoge eisen. Ik pak gewoon wat me voor de voeten komt en van daaruit verder.
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.

(Ik ben zelf bezig om me om te scholen tot grafisch ontwerper, vijf jaar kunstacademie deeltijd, en in die sector ligt het werk ook niet voor het oprapen. Alsof dat me tegenhoudt... )

Succes!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31821494
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:22 schreef Ringo het volgende:
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.
Ik weet dat ik er goed in ben. Ben zelfs door een docent van me gevraagd om zijn nieuwe boek te redigeren. Ik heb er alleen geen ervaring in (behalve straks dat boek dus). Magoed, ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en dat is me ook altijd bevallen. Ik vind wel iets.
pi_31825267
Als het niet zo goed gaat en je vindt het ook nog eens niet leuk om les te geven, dan wordt de motivatie om nog door te gaan helemaal afgebroken. Eigenlijk is er maar een vraag relevant: "Wil ik hiermee doorgaan en heb ik dan nog enigszins plezier in wat ik doe?" Zodra het antwoord naar de "nee" neigt, dan is dat inderdaad een teken om je eens te gaan bedenken wat je dan wel wilt.

Ik merk dat een dergelijk gevoel hier verschillende achtergronden heeft. Als nieuwe docent herken ik veel van wat hier gezegd wordt. Het is helaas geen baan waar je meteen het gevoel krijgt dat je "het beroep" beheerst en alles onder controle hebt. Dat is toch wel een jammerlijke constatering: je hebt jarenlang gestudeerd en je kan en weet heel veel, maar zodra je in het onderwijs aan het werk gaat kan je het idee krijgen dat je nog maar een amateur bent. Gelukkig heb ik nog wel interesse in het leraarsschap en vind ik het ook leuk om te doen, maar ik heb ook momenten gehad dat ik zo'n beetje als een politie-agent bezig was om de orde te handhaven. Goed wetende dat ik met mijn papieren elders veel rustiger en makkelijker het dubbele kan verdienen.

Nu kan je als je wilt heel veel problemen het hoofd bieden, maar ik heb samen met nog iemand op bepaalde scholen een constatering gedaan die me heeft doen besluiten om uit het onderwijs te gaan. Je krijgt het als nieuwe docent zwaar. Heel zwaar. Je moet zo'n beetje aan alles wennen wat voor docenten die al langer meelopen heel normaal is. Klassen kennen jou ook nog niet, dus gaan ze je uitproberen. Je moet je als nieuwe docent daarom staande weten te houden tussen alle provocaties en leerlingen die het je erg lastig maken. In heel veel gevallen zal je corrigerend moeten optreden. En daar komt het: ik merk dat men op bepaalde scholen er heel vreemd tegenaan kijken als je om de orde te handhaven straffen uitdeelt. Zeker als nieuwe docent.

Een goede kennis van mij is ontslagen omdat hij niet over zich heen liet lopen en ontspoorde leerlingen durfde te straffen. Dat lijkt heel wat, maar als ik over straf praat dan is dat veelal overschrijfwerk. Zelf ben ik nu al een paar keer op het matje geroepen (andere school) omdat men van mening is dat straf geen gerechtvaardigd middel is. Zo kom je stapje voor stapje te weten dat de schoolleiding niet achter je staat. Die kennis vertelde mij dat op zijn school aan de leerlingen werd verteld dat straf ingetrokken kon worden of niet mee telde. Zelf heb ik dat ook eens meegemaakt. Het gevolg: je gezag wordt aangetast en het wordt steeds moeilijker om een klas stil te houden die nu feitelijk gewoon weet dat ik me als leraar na de straf moet verantwoorden bij een mentor, afdelingsleider of conrector. Een dergelijke aantasting van het gezag en ervaringen van goede bekenden van mij die ook werkzaam zijn/waren in het onderwijs heeft mij doen besluiten er binnenkort een punt achter te zetten om me elders te gaan inzetten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31832004
Ja, in zo'n begintijd, zeker als je lastige klassen hebt, is steun vanuit de schoolleiding onontbeerlijk. Ik heb in een vierde klas een aantal leerlingen (jongens), die zich heel kinderachtig gedragen. Toen ik een jongen uit de klas stuurde, zei hij (heel typerend): Ik hoop wel dat u erover heeft nagedacht wat meneer .. (= de coördinator) hiervan zal vinden. Sommige leerlingen spelen dus bewust in op de mogelijkheid dat jij als nieuwe docent niet gesteund zal worden door de leiding. Gelukkig is die coördinator het volledig met mij eens, hij heeft ook van andere collega's klachten gehoord over de klas en er is zelfs een leerlinge uit de klas die vanwege deze jongens heeft gevraagd om overplaatsing. Dat is in mijn ogen al een ernstig signaal.

Als je die steun niet krijgt, kun je beter je biezen pakken.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31832130
Ik schrik toch nog wel van deze verhalen als ik ze zo lees. Dan heb ik nog leuke ervaringen gehad.

Ik heb op een school lesgegeven waar je als je een leerling eruitstuurde, je na de les ff bij de conrector langsging, uitlegde waarom je hem/haar eruit gestuurd had, en de leerling kon zijn/haar verhaal ook doen... En dan vroegen ze aan jou welke straf jij vond dat ze verdienden....
Het werkte echt goed.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_31832146
Begeleiding en steun op mijn stageschool is perfect hoor, juist heel goed geregeld. Daar ligt 't 'm zeker niet aan.
pi_31832320
Veel succes trouwens, Lupa! Het zal wel een opluchting voor je zijn. Ik hoop dat je een leuke vervangende stage krijgt.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31832583
Het idee alleen al dat ik KON stoppen was een opluchting.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:11:35 #282
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31834242
Dat politie-agentje spelen komt me bekend voor, en daar heb ik enigszins een oplossing voor gevonden.

Ik geef eens per 2 weken nauwkeurig 5 onderdelen op waar ik van de leerlingen verwacht dat ze die voldoende afsluiten aan de hand van een opdracht. Per onderdeel kunnen ze 2 punten verdienen. Raffelen ze een opdracht af of schrijven ze het klakkeloos van internet of een klasgenoot over, krijgen ze geen punten. Doen ze hun best maar is het resultaat niet geheel bevredigend, krijgen ze 1 punt. Maken ze een opdracht geheel zoals de bedoeling is, krijgen ze 2 punten. Ik houd de punten in een schema bij, en aan het einde van de 2 weken tellen ze zelf hun punten op. De totaalscore is hun cijfer.

Resultaat: ze gaan als een speer aan het werk iedere les, want zelf je eigen cijfer in de hand hebben is veel te interessant! Ik ben geen politie-agent meer, maar spelleider en -begeleider. En dat komt goed uit, want ik houd niet van klasikaal en/of frontaal lesgeven.
pi_31834291
Handig als je de ruimte hebt om zoiets te kunnen doen. Die ruimte heb ik niet, althans niet in de klas waarmee ik de meeste problemen heb.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:15:39 #284
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31834331
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Handig als je de ruimte hebt om zoiets te kunnen doen. Die ruimte heb ik niet, althans niet in de klas waarmee ik de meeste problemen heb.
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?
pi_31834533
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?
Nee, uiteraard niet.
pi_31835909
Ik kom volgende week vrijdag terug van mijn geweldige brave Chinese studenten, word ik de maandag daarop met jetlag en al meteen voor die Nederlandse monstertjes gegooid. Ik zie momenteel echt op tegen mijn stage in Nederland, heb me niet echt kunnen voorbereiden, en ik weet van vorig jaar dat orde houden niet mijn beste punt is.

Maar het komt wel goed, wordt vast ook wel weer interessant.
pi_31836735
quote:
Ja, in zo'n begintijd, zeker als je lastige klassen hebt, is steun vanuit de schoolleiding onontbeerlijk. Ik heb in een vierde klas een aantal leerlingen (jongens), die zich heel kinderachtig gedragen. Toen ik een jongen uit de klas stuurde, zei hij (heel typerend): Ik hoop wel dat u erover heeft nagedacht wat meneer .. (= de coördinator) hiervan zal vinden. Sommige leerlingen spelen dus bewust in op de mogelijkheid dat jij als nieuwe docent niet gesteund zal worden door de leiding.
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.

Wat bleek nu? Bepaalde leerlingen zijn er een ster in om letterlijk te gaan huilen bij de conrector en roepen dat het zo onrechtvaardig is. Heb je dan een schoolleiding zonder ballen, dan is het over. Vooral als ze ook nog eens je gezag tot het nulpunt brengen. Zelf krijg ik de steun ook niet, dus het wordt ook voor mij tijd om te vertrekken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31836774
Dat is wel erg triest zeg!
  maandag 31 oktober 2005 @ 14:10:08 #289
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31836919
Maar die leerling zei wel 'u' tegen de leraar!
pi_31836946
quote:
Maar die leerling zei wel 'u' tegen de leraar!
Sarcasme heerst.

Het wordt je vaak onmogelijk gemaakt om nog met plezier naar je werk te gaan. Een kantoorbaantje dan maar. Al was dat niet wat ik verwachtte toen ik het onderwijs inging.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 31 oktober 2005 @ 14:16:50 #291
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31837113
Ik weet ook niet of ik mijn leven wel wil slijten in het onderwijs. Nu vind ik het in ieder geval nog erg leuk!
  maandag 31 oktober 2005 @ 16:00:15 #292
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31840029
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:02 schreef Neuralnet het volgende:
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Zodra de directie niet meer pal achter de docent staat maar lafjes met leerlingen gaat heulen, heeft de school een GROOT probleem.
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31840284
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
Dat gevoel had ik ook na mijn laatste stage (bij ons in België wordt het wel wat anders geregeld denk ik die stages, maar toch)

Ik heb toen mijn opleiding afgewerkt (was mijn laatste jaar, moest nog een paar maand uitdoen) en ben toen in de privesector beginnen werken: van 8.30 tot 17 of 18 uur

Na twee jaar heb ik het daar voor bekeken gehouden en had ik echt zin om de stap richting het onderwijs te zetten. Ik moet eerlijk zijn dat ik echt blij ben dat ik mezelf na mijn opleiding niet verplicht heb om het toch te proberen want dan ging ik het zeker en vast kotsbeu zijn.
Nu voel ik me echt goed voor de klas (ook al moet ik soms ff politieagentje spelen... )
pi_31840317
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik weet ook niet of ik mijn leven wel wil slijten in het onderwijs. Nu vind ik het in ieder geval nog erg leuk!
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.
pi_31840517
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Het was echt een ervaring om eens voor een bovenbouwklas te staan ipv 8e groepers en brugklassen.
pffff...bovenbouw lijkt mij dus echt een stuk moeilijker dan ondebouw, en dan doe ik nog basisonderwijs ook ! Ik heb echt het idee dat die je het erg moeilijk kunnen maken, dat ze je echt gaan uit proberen. Maar goed, ik heb nog geen stage gelopen in de bovenbouw, dus of het echt zo is als ik denk moet nog blijken. .
quote:
Leuk, zo'n bevestiging dat je toch echt docent wilt (en kan) worden .
Uhuh. . Dat heb ik dus ook, ik loop stage bij de kleuters en ik vind het echt geweldig, terwijl ik eerst me toch nog wel af vroeg of onderwijzen wel iets voor mij was.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_31841275
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:09 schreef leonieke het volgende:
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.
Idd.
Gek genoeg roep ik altijd tegen iedereen "dat ik dit geen tien jaar wil blijven doen", maar tegelijkertijd vind ik het wel prima om dit komend jaar en het jaar daarna nog te doen. Wat voor reden heb ik eigenlijk om aan te nemen dat dat over acht jaar anders zal zijn?

Kortom: ik zie wel
pi_31842962
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31843197
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Hmz, ik denk dat je eigenlijk nooit kan zeggen dat je een job voor altijd leuk zal vinden, of dat nu in het onderwijs is, of in de prive.

Ik dacht ook dat ik mijn job bij de notaris altijd tof en leuk en vernieuwend zou vinden... Was blijkbaar niet zo.
  maandag 31 oktober 2005 @ 17:55:02 #299
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31843199
Om alle bovenstaande redenen heb ik ook besloten om gewoon op de uni Geschiedenis te gaan studeren en vervolgens een onderwijsmaster te gaan doen. Zo ben ik zometeen historicus én docent. Als ik dan ooit wil stoppen met lesgeven, kan ik gewoon nog allerlei andere kanten op. Bij een HBO Opleiding Docent Geschiedenis zit je meteen zo vast aan het docentschap.
pi_31843229
quote:
Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Ik geloof dat de krant al benaderd is, maar die doen er toch niks mee. Wellicht om deze reden:
quote:
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31843706
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Op zich hebben ze wel gelijk. Als ik naar m'n eigen middelbare-schooltijd terugkijk, dan waren de leraren die al een tijdje meedraaiden toch een stuk sjacherijniger dan het verse bloed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')