abonnement Unibet Coolblue
pi_30359623
Openingspost vorige topic:

In dit topic kun je gebruikerservaringen uitwisselen over AD. Bedenk echter, wat bij de een wel werkt, hoeft bij de ander helemaal niet aan te slaan. Bovendien zijn we als crew van mening, dat je erg moet oppassen met afgaan op de ervaringen van een ander. Voor een vakkundig advies moet je toch echt bij een arts zijn.
Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic,
te gaan discussieren over het al dan niet gebruiken van AD.

Op www.psychologie.nu is een apart medicatie-forum.
Op de volgende sites kun je informatie lezen over diverse medicijnen:
www.apotheek.nl
www.mentalhealth.com (doorklikken naar medications).

------------------------------------
Wat linkjes die voorbij kwamen in de verschillende posts:
------------------------------------

http://www.stichtingpandora.nl - Er staan een aantal interressante pdf files over bijwerkingen van AD's en inspraak bij de behandelend arts onder het kopje documenten

http://www.observer.co.uk/magazine/story/0,11913,706297,00.html - Over verslaving aan SSSI's

http://home.planet.nl/~angst/index2.html - Voor iedereen die voor zichzelf of een bekende meer wil weten over de werking van AD's en de bijzonderheden ervan

http://knuckles.madtech.cx/depressiedagboek2.pdf - Dit depressiedagboek is bedoeld als steuntje in de rug voor mensen met een depressie. Het is bedoeld om inzicht in de voortgang van je behandeling te krijgen. Ook kan je af en toe terugkijken, om te zien hoever je al bent gekomen.

http://www.ggzplaza.nl/Law/Default.aspx - De rechten en plichten van een client bij de GGZ

http://www.hulpgids.nl/medicijnen/antidepressiva.htm - Prima uitleg over werking van Anti Depressiva.
(toegang tot meer info)
pi_30360689
alvast een tvp'tje...

Enneh, over efexor, als ik het vergeet te slikken dan voel ik me ook gelijk beroerd...
Je mag het dan nl. ook niet meer slikken als je erachterkomt(bijsluiter zegt dat)..

Ik zou dan ook de boel gewoon verdelen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 7 september 2005 @ 18:30:50 #3
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30360964
Ik ga stoppen met risperdal en seroxat in de toekomst. Depakine is en blijft nodig om de rechte lijn te behouden in mijn stemming.

Ik heb het al vaker gezegd, sinds ik sport heb ik weinig andere dingen nodig nog.

Toch blijft depakine nodig omdat ik nog steeds Bipolair blijk te zijn, verandering van seizoenen en klimaat is nog steeds gevaarlijk dus. Veranderingen in omgeving ook nog.

Maar ik wil ook het liefst zonder, wie weet in de verre toekomst. Eerst eens stoppen met seroxat.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_30360990
Dat van die capsules openmaken is wel een goed idee idd. Van mijn medicijnen zijn helaas geen capsules. Maar van Cipramil zijn wel druppels waardoor je die dus ook in een hele lage dosering kan nemen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30361051
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:31 schreef Vava het volgende:
Maar van Cipramil zijn wel druppels
van remeron zijn ook druppels.
wat een gore troep zeg, kleverig, smerig, echt niet weg te krijgen
Die heb ik dan ook niet gebruikt bij het afbouwen
pi_30362096
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:34 schreef Wolkje het volgende:

[..]

van remeron zijn ook druppels.
wat een gore troep zeg, kleverig, smerig, echt niet weg te krijgen
Die heb ik dan ook niet gebruikt bij het afbouwen
Ik heb geen idee hoe deze druppels zijn, nooit gehad maar als ik jou zo hoor kan ik de druppels beter overslaan (als ze net zo zijn als de remerondruppels) Ik weet ook niet of het nodig is om die laatste stappen nog te nemen of gewoon van half naar niks gaan, ik probeer het wel

Vroeger was ik trouwens een ramp met pillen doorslikken maar sinds die AD gaat het allemaal zonder moeite, paracetamol bijvoorbeeld gewoon in 1 keer
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30362316
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:20 schreef teigan het volgende:
alvast een tvp'tje...

Enneh, over efexor, als ik het vergeet te slikken dan voel ik me ook gelijk beroerd...
Je mag het dan nl. ook niet meer slikken als je erachterkomt(bijsluiter zegt dat)..

Ik zou dan ook de boel gewoon verdelen.
Ik ben dus niet de enige die helemaal beroerd wordt wanneer een pilletje wordt vergeten. Eerst dacht ik dat het psychisch was maar ik heb nu ook meerdere malen meegemaakt dat ik heel beroerd en somber was en er pas later achter kwam dat ik een dosis gemist had.
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_30362366
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:16 schreef Lotjeb het volgende:

[..]

Ik ben dus niet de enige die helemaal beroerd wordt wanneer een pilletje wordt vergeten. Eerst dacht ik dat het psychisch was maar ik heb nu ook meerdere malen meegemaakt dat ik heel beroerd en somber was en er pas later achter kwam dat ik een dosis gemist had.
Heb ik ook, ik ben zelfs een keer eerder van mijn werk weggegaan
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30362398
In elk geval bedankt voor jullie tips, ik ga die capsules inderdaad maar eens openmaken en verdelen. Gelukkig ben ik niet de enige die beroerd is van zo'n "oversla-dag".
  donderdag 8 september 2005 @ 08:54:10 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_30378319
TT Aangepast.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_30383232
Ik slikte toen nog geen Efexor, maar ik weet ngo een keer dat ik een aantal dagen niet te genieten was, en mijn vriend het helemaal spuugzat was, en toen kwam ik er ineens achter dat ik al een aantal dagen mijn AD(toen cipramil) niet geslikt had...

MAar bij Efexor merk ik het heel erg als ik er eentje mis.. Misschien niet gelijk, maar daarna ben ik een paar dagen "van slag"
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_30388028
Wat ik me eigenlijk afvraag; zou dit net zoals met roken met toegevoegde stofjes te maken hebben? Zo blijven de fabrikanten van een bepaalde afzetmarkt verzekerd...
pi_30406601
quote:
Op donderdag 8 september 2005 15:19 schreef Metropolis het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag; zou dit net zoals met roken met toegevoegde stofjes te maken hebben? Zo blijven de fabrikanten van een bepaalde afzetmarkt verzekerd...
Mwah... ik mag toch hopen dat die toch wel zwaren medicijnen goed gecontroleerd worden en dat de commercie niet zoooooo ver gaat

Verder, het is een stof die werkt op stoffen in je hersenen, dus is het best logisch dat je een soort van afkickverschijnselen krijgt als je ermee stopt.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_31269037
http://hulpgids.nl/index1.html -> informatie -> medicijnen

staat informatie over de algemene werking van anti-depressiva en andere medicatie,
een stuk met bijna alle bijsluiters en veel algemene informatie. Erg overzichtelijk en bruikbaar.
pi_31337558
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 22:44 schreef Wolkje het volgende:
http://hulpgids.nl/index1.html -> informatie -> medicijnen

staat informatie over de algemene werking van anti-depressiva en andere medicatie,
een stuk met bijna alle bijsluiters en veel algemene informatie. Erg overzichtelijk en bruikbaar.
Net even gekeken en het is idd een goeie site. Ook even rondgekeken op het forum, erg veel "ik wil dood" berichten, werd er een beetje akelig van

Ik mag trouwens binnenkort gaan afbouwen.... en ik vind het doodeng Ik wil hartstikke graag van de AD af... maar als het afbouwen / stoppen niet goed gaat dan is er een grote kans dat ik voor de rest van mijn leven aan de AD moet blijven
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_31337663
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:36 schreef Lotjeb het volgende:

[..]

Net even gekeken en het is idd een goeie site. Ook even rondgekeken op het forum, erg veel "ik wil dood" berichten, werd er een beetje akelig van
Het forum heb ik niet bekeken.
quote:
Ik mag trouwens binnenkort gaan afbouwen.... en ik vind het doodeng Ik wil hartstikke graag van de AD af... maar als het afbouwen / stoppen niet goed gaat dan is er een grote kans dat ik voor de rest van mijn leven aan de AD moet blijven
mij is het ook niet gelukt in een keer, de tweede poging is echter wel gelukt en ik ben nu al zo'n twee maandjes medicatievrij.
pi_31337868
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:39 schreef Wolkje het volgende:

mij is het ook niet gelukt in een keer, de tweede poging is echter wel gelukt en ik ben nu al zo'n twee maandjes medicatievrij.
Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat... het zou zo fijn zijn!

Maar het is bij mij maar de vraag of ik er ooit vanaf zal komen, i.v.m. erfelijkheid en het feit dat ik al vanaf kleutertijd depressief ben geweest... misschien zelfs al eerder

Als ik nu na het afbouwen van de AD weer helemaal terug val heb ik niet veel kans er ooit vanaf te komen (woorden van de psychiater...)
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_31342843
pwozac!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 10 oktober 2005 @ 21:30:17 #19
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_31342902
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:30 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ga stoppen met risperdal en seroxat in de toekomst. Depakine is en blijft nodig om de rechte lijn te behouden in mijn stemming.

Ik heb het al vaker gezegd, sinds ik sport heb ik weinig andere dingen nodig nog.

Toch blijft depakine nodig omdat ik nog steeds Bipolair blijk te zijn, verandering van seizoenen en klimaat is nog steeds gevaarlijk dus. Veranderingen in omgeving ook nog.

Maar ik wil ook het liefst zonder, wie weet in de verre toekomst. Eerst eens stoppen met seroxat.
Je stopt toch wel onder begeleiding van je hulpverleners en niet zelf?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_31343131
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:30 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Je stopt toch wel onder begeleiding van je hulpverleners en niet zelf?
Begeleiding ? Begeleiding nodig voor het afbouwen ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 10 oktober 2005 @ 21:37:54 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_31343169
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Begeleiding ? Begeleiding nodig voor het afbouwen ?
In zijn geval lijkt me dat wel wijs ja.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_31343517
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:37 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

In zijn geval lijkt me dat wel wijs ja.
Euw, naja, weet jij waarschijnlijk beter dan mij
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_31682603
Vandaag weer een nieuwe lading prozac gehaald. Ik moet zeggen dat ik er zo langzamerhand wel "vrede" mee heb dat ik deze medicijnen moet slikken, al zou ik nog steeds liever zonder kunnen uiteraard.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31682689
Zou het eigenlijk schadelijk zijn om die troep heel je leven te slikken? Zou je dan eerder doodgaan?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:30:55 #25
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31682723
tvp'tje
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_31682843
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:29 schreef nozem het volgende:
Zou het eigenlijk schadelijk zijn om die troep heel je leven te slikken? Zou je dan eerder doodgaan?
Ik ben hard op weg om daar achter te komen .

Het zal vast wel negatieve effecten hebben, maar goed...

Overigens las ik laatst nog ergens dat er was gebleken dat prozac de groei van tumoren remt, dat lijkt me dus eerder voor een levensverlengend effect zorgen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31682848
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:29 schreef nozem het volgende:
Zou het eigenlijk schadelijk zijn om die troep heel je leven te slikken? Zou je dan eerder doodgaan?
Ligt welke "troep" je precies bedoelt. Van de nieuwere middelen is natuurlijk nog niet zeker wat die op de langere termijn doen. Van de medicatie die ik ken (verschillende soorten AD) zijn er geen concrete aanwijzingen dat langdurig gebruik fysiek schadelijk zou zijn (tenminste: ik kon niets vinden op internet en in de bijsluiter).
pi_31682883
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik ben hard op weg om daar achter te komen .

Het zal vast wel negatieve effecten hebben, maar goed...

Overigens las ik laatst nog ergens dat er was gebleken dat prozac de groei van tumoren remt, dat lijkt me dus eerder voor een levensverlengend effect zorgen.
Prozac, het helpt ook bij alles.

Overigens is seroxat het meest voorgeschreven medicijn ter wereld geloof ik, en daar lees je alleen maar ellende over. Is prozac in het verleden ook zo gedemoniseerd?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_31682933
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:37 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

In zijn geval lijkt me dat wel wijs ja.
Ik denk eigenlijk dat voorvrijwel iedereen enige begeleiding wel raadzaam is. Voor de één zal overleg over een goed afbouwschema voldoende zijn, bij de ander moet dat veel intensiever.
pi_31682968
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:38 schreef nozem het volgende:

[..]

Prozac, het helpt ook bij alles.
Zelfs tegen vroegtijdige ejaculaties bij mannen, geen grap!
quote:
Overigens is seroxat het meest voorgeschreven medicijn ter wereld geloof ik, en daar lees je alleen maar ellende over. Is prozac in het verleden ook zo gedemoniseerd?
Ja, en gedeeltelijk ook wel terecht. Het kan namelijk de kans op zelfdoding of agressief gedrag vergroten. Bij het begin van de behandeling is het dan ook van het grootste belang dat de patient goed in de gaten wordt gehouden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31683043
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zelfs tegen vroegtijdige ejaculaties bij mannen, geen grap!
[..]

Ja, en gedeeltelijk ook wel terecht. Het kan namelijk de kans op zelfdoding of agressief gedrag vergroten. Bij het begin van de behandeling is het dan ook van het grootste belang dat de patient goed in de gaten wordt gehouden.
Maar prozac heeft die bijwerkingen niet? Overigens heb ik ervaring met seroxat en heb ik nooit wat gemerkt van bovenstaande bijwerkingen.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_31683148
Seroxat had op mijn psychische gesteldheid wel een positief effect maar door de bijwerkingen was ik nog steeds niet in staat normaal te functioneren

Ik gebruik nu Citalopram en het "voelt" een stuk minder slecht voor mij lichaam.
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_31683869
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:47 schreef nozem het volgende:

[..]

Maar prozac heeft die bijwerkingen niet? Overigens heb ik ervaring met seroxat en heb ik nooit wat gemerkt van bovenstaande bijwerkingen.
Prozac KAN die bijwerkingen ook hebben. Toen ik het voorgeschreven kreeg wou de dokter na een paar weken de dosis verhogen. Dat heb ik 1 week gedaan en toen werden de bijwerkingen me te heftig, ik kreeg ineens paniekaanvallen (ironisch genoeg 1 van de dingen waar Prozac juist als geneesmiddel voor wordt gebruikt) en voelde me constant enorm opgefokt. Meteen terug naar de oude dosering gegaan en de bijwerkingen verdwenen weer .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31839536
Ik ben 2 maanden geleden omlaag gegaan met de EFexor, vanwege het vele en rare dromen, en nu begint het weer de kop op te steken...

Dus maar weer eens richting huisarts..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 31 oktober 2005 @ 16:55:29 #35
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31841397
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:29 schreef nozem het volgende:
Zou het eigenlijk schadelijk zijn om die troep heel je leven te slikken? Zou je dan eerder doodgaan?
Voor veel medicatie geldt dat het zowel positieve als negatieve effecten heeft.
pi_31873373
Vandaag helaas moeten besluiten dat het beter is om voorlopig nog niet verder af te bouwen In januari verder kijken hoe het dan gaat en dan misschien weer afbouwen als het dan weer beter gaat.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_31874511
Oeh.... vervelend Vava.. waar kreeg je last van met afbouwen?
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_31874778
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 18:42 schreef Vava het volgende:
Vandaag helaas moeten besluiten dat het beter is om voorlopig nog niet verder af te bouwen In januari verder kijken hoe het dan gaat en dan misschien weer afbouwen als het dan weer beter gaat.
De herfst is meestal niet de beste periode om af te bouwen. Ik zelf ben extreem seizoensgevoelig, maar voor zo goed als iedereen geldt dat de serotonine spiegel in donkerste maanden lager ligt dan gebruikelijk.
  dinsdag 1 november 2005 @ 19:38:30 #39
122050 Plonky
boe, zegt de koe
pi_31875091
Ik ben net begonnen met escitalopram (vrijdag).

En ik merkte gelijk een verschil.

Voor het eerst in 6 maanden heb ik 4 uur lang kunnen door werken in een keer. En, ik voelde mij een stuk rustiger (in mijn hoofd) en beter.

Maar, ik snap niet hoe het zo snel kan :S. Ik weet dat het 2 weken duurt voordat het meestal werkt (en daar had ik mij ook op voorbereid). Placebo effect? Wie weet.

Ik begin wel *last* te krijgen van andere problemen - ik kan weinig stil zitten vandaag (misschien omdat ik blij ben!), en ik heb moeite om in slaap te komen (ik had al slaap problemen).

Ik vraag me alleen soms af of ik niet te blij ben :S.
....And just the scent of you is enough
(To make me sick)....
pi_31875147
Vooral veel denken/piekeren, moeilijker in slaap vallen, heel moe enz...

Ik was al een paar maanden bezig met afbouwen, heel langzaam, het ging steeds wel aardig maar nu dus niet misschien idd door het weer hoewel ik daar verder nooit last van heb gehad...
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_31877123
De seizoenen hebben op mij in elk geval wel duidelijke invloed. Maar bij mij is juist de lente een moeilijke periode...
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_31884536
Ik heb het altijd moeilijk gehad met de winter. Als de dagen korter werden werd ik ook steeds moedelozer, wat meestal in december/januari zijn dieptepunt bereikte en dan zo tot maart verder sudderde. Sinds ik de prozac slik heb ik dit nauwelijks gelukkig.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31888516
Grappig... ik heb de winter altijd prettig gevonden. De meeste mensen zijn dan somberder en dan was het verschil tussen mij en de rest niet zo groot. In de winter 'begreep' ik de mensen beter
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_31889233
ik vind de winter altijd klote, vooral rond de feestdagen...

Maar ht is de laatste jaren wel beter geworden.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_31889320
Ik heb vandaag weer voor drie maanden Efexor meegekregen. De huisarts vertelde me dat ik waarschijnlijk een tekort heb aan endorfine in m'n hersenen, en dat de depressie die ik gehad heb en die nog steeds onderhuids voortsluimert - zonder reden eigenlijk - dus een biologisch probleem is.
pi_31904170
Ja feestdagen, ik heb me er vaak ontzettend druk om gemaakt maar een paar jaar geleden besloten dat ik er gewoon echt niets aan vind en het dus ook niet ga vieren. Ik maak het thuis wel gezellig film kijken, lekker eten enzz...
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:40:46 #47
63388 tass
There Can Be Only One!
pi_32939285
Iemand hier ervaring met clomipramine oftewel Anafranil??
Ik heb een paar jaar seroxat gehad en nou willen mijn arts en ik over op wat anders, omdat de seroxat niet echt me vooruit helpt.
Zij noemde clomipramine een oudeanti depressiva.....
Ik ben nu per week 10 mg aan het afbouwen, en mag als het slecht gaat 20mg seroxat al gaan combineren met 75mg clomipramine.
Ik heb geen idee wat ik er van kan verwachten, en op internet vind ik eigenlijk niks anders als uitleg over wat het is. Im mediche termen dan...

Dus iemand ervaring ermee???
Ik hoor het graag....
pi_32939847
Ik weet verder niet zoveel van anafril, ik hoop dat iemand anders je nog kan helpen..

Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest en ik ga weer een stapje lager met mijn medicijnen..
Ze was ook heel tevreden over hoe het met mij ging..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_33268665
Pfew, even een dip.... stomme is dat ik meteen enorm in de stress schiet, bang dat weer in een depressie terugval.. En die stress is absoluut niet bevorderlijk

Bekend verschijnsel?
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_33270416
Uhmmm. Ik weet niet goed hoe ik dit duidelijk moet verwoorden maar ga toch een poging wagen.
Ik weet dat ik gerichte info moet vragen bij de huisarts maar daar kan ik vrijdag pas terecht en ik loop nu al te stressen.

Ik denk dat ik momenteel een winterdepressie heb. Alle symptomen komen overeen. Ik twijfel echter of ik het wel onder die noemer zomaar kan plaatsen. Ik heb er namelijk in de zomer soms ook last van. Niet zo erg en meestal maar 1 of 2 weken.

Nu is dat allemaal nog niet zo schokkend. Er zijn meer mensen met dat probleem. Maar nu begint het echt een belemmering voor mijn dagelijkse leven te vormen. En ik ben bang dat het op den duur mijn relatie verpest.
Ik ben extreem moe, heb knallende hoofdpijn en absoluut geen zin meer in sex.

Vanwege de eerste twee kan ik op mijn werk amper functioneren en om de laatste maak ik me erg veel zorgen vanwege mijn relatie. Mijn vriend zegt dat hij het begrijpt en dat hij echt niet hierom bij me weg gaat want hij houdt van me. En ik geloof hem wel maar de twijfel blijft dat het op de lange termijn (jaren) wel een probleem wordt.

Het Riagg heb ik geprobeerd en daar wil ik echt nooit meer naar toe. Dat helpt in mijn geval niet en ik wil daar geen waardevolle energie meer in steken.

Een collega heeft me aangeraden om bij de huisarts om medicatie te gaan vragen. Vandaar de afspraak vrijdagochtend.
Ik ben alleen huiverig voor het gebruik van medicatie. Misschien onterecht maar ik kom uit een familie waar er altijd heel moeilijk gedaan werd over het slikken van tabletten. druppels etc. Ik heb er dus ook geen ervaring mee maar ik wil van dit gedoe af.

Zou iemand me meer informatie kunnen en willen geven? Ik wil zo graag weer mezelf zijn maar het lukt me gewoon niet meer.
pi_33270483
Denk je dat het niet nuttig is om eerst eens met een psycholoog te praten voordat je aan de medicijnen gaat?
pi_33270658
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:23 schreef Wolkje het volgende:
Denk je dat het niet nuttig is om eerst eens met een psycholoog te praten voordat je aan de medicijnen gaat?
Heb bij het RIAGG met meerdere mensen gesproken en daar komt niets nuttigs uit. Ik heb geen gerichte oorzaak voor het mezelf klote voelen. Ik voel me gewoon zo. Ze kunnen ook niet vinden waar het ligt en daardoor gaan ze liggen doordrammen op onderwerpen die er los van staan.
En als dan ineens de zon weer schijnt dan is dat gevoel ook weer zo goed als weg. Dan sluimert het nog wel een beetje maar dan kan ik het heel goed negeren.
pi_33274399
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:21 schreef DayFairy het volgende:
Uhmmm. Ik weet niet goed hoe ik dit duidelijk moet verwoorden maar ga toch een poging wagen.
Ik weet dat ik gerichte info moet vragen bij de huisarts maar daar kan ik vrijdag pas terecht en ik loop nu al te stressen.

Ik denk dat ik momenteel een winterdepressie heb. Alle symptomen komen overeen. Ik twijfel echter of ik het wel onder die noemer zomaar kan plaatsen. Ik heb er namelijk in de zomer soms ook last van. Niet zo erg en meestal maar 1 of 2 weken.

Nu is dat allemaal nog niet zo schokkend. Er zijn meer mensen met dat probleem. Maar nu begint het echt een belemmering voor mijn dagelijkse leven te vormen. En ik ben bang dat het op den duur mijn relatie verpest.
Ik ben extreem moe, heb knallende hoofdpijn en absoluut geen zin meer in sex.

Vanwege de eerste twee kan ik op mijn werk amper functioneren en om de laatste maak ik me erg veel zorgen vanwege mijn relatie. Mijn vriend zegt dat hij het begrijpt en dat hij echt niet hierom bij me weg gaat want hij houdt van me. En ik geloof hem wel maar de twijfel blijft dat het op de lange termijn (jaren) wel een probleem wordt.

Het Riagg heb ik geprobeerd en daar wil ik echt nooit meer naar toe. Dat helpt in mijn geval niet en ik wil daar geen waardevolle energie meer in steken.

Een collega heeft me aangeraden om bij de huisarts om medicatie te gaan vragen. Vandaar de afspraak vrijdagochtend.
Ik ben alleen huiverig voor het gebruik van medicatie. Misschien onterecht maar ik kom uit een familie waar er altijd heel moeilijk gedaan werd over het slikken van tabletten. druppels etc. Ik heb er dus ook geen ervaring mee maar ik wil van dit gedoe af.

Zou iemand me meer informatie kunnen en willen geven? Ik wil zo graag weer mezelf zijn maar het lukt me gewoon niet meer.
Als je echt last hebt van een winterdepressie (i.p.v. een "gewone" depressie in de winter) zul je niet zo verschrikkelijk veel baat bij een psycholoog hebben.
Als je elk jaar een groot verschil ervaart in hoe je je in de winter voelt en hoe je in de lente of zomer voelt, dan is winterdepressie zeker een mogelijkheid. Bij een winterdepressie is lichttherapie de behandeling met de beste resultaten (soms ondersteund met medicijnen).
Lichttherapie (m.b.v. van een speciale lamp die helder wit licht geeft) kan ervoor zorgen dat je na een paar dagen al duidelijk verschil gaat merken.
Bij een ziekenhuis of riagg kan je terecht voor lichttherapie. Bespreek het met je huisarts.
pi_33276384
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Als je echt last hebt van een winterdepressie (i.p.v. een "gewone" depressie in de winter) zul je niet zo verschrikkelijk veel baat bij een psycholoog hebben.
Als je elk jaar een groot verschil ervaart in hoe je je in de winter voelt en hoe je in de lente of zomer voelt, dan is winterdepressie zeker een mogelijkheid. Bij een winterdepressie is lichttherapie de behandeling met de beste resultaten (soms ondersteund met medicijnen).
Lichttherapie (m.b.v. van een speciale lamp die helder wit licht geeft) kan ervoor zorgen dat je na een paar dagen al duidelijk verschil gaat merken.
Bij een ziekenhuis of riagg kan je terecht voor lichttherapie. Bespreek het met je huisarts.
Ik merk inderdaad een wereld van verschil met de winter en de zomer (afgelopen zomer niet echt maar ja, de zomer was kort en mijn opa is toen overleden).

Ik zal dit dus zeker met mijn huisarts gaan bespreken.
Dank je wel.
pi_33277057
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:35 schreef DayFairy het volgende:

[..]

Ik merk inderdaad een wereld van verschil met de winter en de zomer (afgelopen zomer niet echt maar ja, de zomer was kort en mijn opa is toen overleden).

Ik zal dit dus zeker met mijn huisarts gaan bespreken.
Dank je wel.
Ik ben benieuwd. En zoals ik in een ander topic al zei: vanaf vandaag worden de dagen weer langer...
pi_33277594
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:55 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd. En zoals ik in een ander topic al zei: vanaf vandaag worden de dagen weer langer...
Ik zal vrijdag wel laten weten hoe dat gesprek gegaan is.

En ik hoop dat ik er iets van ga merken die langere dagen.
Bovendien heb ik ook wel iets leuks in het vooruitzicht .
Mijn vriend heeft als kerstpakket (nou ja pakket ) een bon voor een hotelovernachting in Brugge gehad dus we gaan er binnenkort 2 daagjes even tussenuit.
pi_33279769
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:55 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd. En zoals ik in een ander topic al zei: vanaf vandaag worden de dagen weer langer...
Het duurt alleen 3 maanden voordat je dat ook daadwerkelijk een beetje merkt....

Nou vooruit, eind februari begint het me meestal wel op te vallen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_33281424
quote:
Op woensdag 21 december 2005 11:14 schreef Lotjeb het volgende:
Pfew, even een dip.... stomme is dat ik meteen enorm in de stress schiet, bang dat weer in een depressie terugval.. En die stress is absoluut niet bevorderlijk

Bekend verschijnsel?
Bekend ja, en stress is idd niet bevorderlijk maar toch kan je het niet altijd tegenhouden dan. Terwijl je weet dat het gewoon maar een dipje van een paar uur kan zijn
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  donderdag 22 december 2005 @ 13:02:00 #59
13706 Danzig
Dirty Black Summer
pi_33305562
Vandaag begonnen met Paroxetine (tegen angst/paniekstoornissen), zag er wel tegenop vanwege alle bijwerkingen die kunnen onstaan. Volgens de huisarts moet ik het effect tussen de 4 en 8 weken gaan merken, ben benieuwd
schorriemorie
pi_33307029
Ik ben sinds 2 weken omlaag gegaan, van 75 mg naar 37,5 mg Efexor..

Alleen heb ik nu in plaats van XR(die geven het gedurende de hele dag af) gewone tabletten, en ik merk nu wel pieken en dalen in mijn stemming....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_33313646
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:41 schreef teigan het volgende:
Ik ben sinds 2 weken omlaag gegaan, van 75 mg naar 37,5 mg Efexor..

Alleen heb ik nu in plaats van XR(die geven het gedurende de hele dag af) gewone tabletten, en ik merk nu wel pieken en dalen in mijn stemming....
Bij het afbouwen van Effexor ga je inderdaad merken dat het redelijk snel afgebroken wordt. Mijn oplossing was toen om een XR-capsule open te maken, de helft van de korreltjes eruit te kieperen en de capsule weer dicht te schuiven. Zo had ik het XR-voordeel bij een lagere dosering.
  zaterdag 24 december 2005 @ 10:58:18 #62
63388 tass
There Can Be Only One!
pi_33365196
Ik slik nu een week mijn nieuwe Clomipramine 75 mg en daarnaast is mijn Paroxetine nu nog 10 mg.
Wel een raar idee om 2 soorten AD's te combineren maar mijn dokter heb gezegd dat het goed is :-)
Ik heb bijna geen last meer van tintelingen, de stresspieken hoog en laag zijn ook minder, ik ben weer ietsje rustiger. Dus voorzichtig gesproken lijkt het wat beter te gaan. Maar goed laat ik mezelf niet in de maling nemen, het duurt gewoon een paar weken.
Wel heb ik sinds de 1e dag dat ik ben begonnen elke dag hoofdpijn maar mijn KPT-er zegt dat dat ook kan komen doordat de clomipramine een goede uitwerking op mijn slapen lijkt te hebben.
Ik heb tenslotte 5 jaar heel erg slecht geslapen en nu elke nacht heel diep, achter mekaar door, wel met hele intensieve dromen, maar ik heb nu vannacht ook weer 9 uur als een blok geslapen en das lang geleden hoor! :-D

@Danzig: succes met je paroxetine! Goed naar je gevoel luisteren.
Als je nog moet hebben: ik heb nog 2 dozen hier liggen ;-) (grapje he!)
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:52:35 #63
100284 noabertje
ijskoud de beste
pi_33377013
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 15:43 schreef teigan het volgende:
Ik ben 2 maanden geleden omlaag gegaan met de EFexor, vanwege het vele en rare dromen, en nu begint het weer de kop op te steken...
ha! ik ben dus niet de enige met dit bij-effect van efexor dacht eerst altijd dat ik bijna nooit droomde, maar sinds ik Efexor slik is dat volledig veranderd: intensieve dromen (maak m'n partner er soms mee wakker), rare dromen,en "sticky"dromen -dromen waar je meerdere malen van wakker wordt, en die vervolgens door gaan of zichzelf tot in den treure herhalen

verder weinig negatieve effecten.... moet binnenkort proberen af te bouwen, maar wil eigenlijk helemaal niet
pi_33377321
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:52 schreef noabertje het volgende:

[..]

ha! ik ben dus niet de enige met dit bij-effect van efexor dacht eerst altijd dat ik bijna nooit droomde, maar sinds ik Efexor slik is dat volledig veranderd: intensieve dromen (maak m'n partner er soms mee wakker), rare dromen,en "sticky"dromen -dromen waar je meerdere malen van wakker wordt, en die vervolgens door gaan of zichzelf tot in den treure herhalen

verder weinig negatieve effecten.... moet binnenkort proberen af te bouwen, maar wil eigenlijk helemaal niet
Dat dromen heb ik met andere AD ook, Efexor heb ik nooit gehad. Best vervelend want soms droom je zo echt dat je niet eens doorhebt dat je nog slaapt
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_33383014
Ik kreeg hier telkens als ik het moeilijk had en me weer vreselijk down enzo voelde ook heel makkelijk Paraxetine voor geschreven,
Alleen daardoor voelde ik me vaak nog beroerder dan dat ik me al voelde, dus na de inkom tijd gelijk weer gestopt,
Want om nu aldoor stonend te zijn leek me ook niet alles.

Ik ben nu sinds augustus van de ad af en in combinatie met de psycholoog, gaat het naar omstandigheden goed met me.

maar voor mij persoonlijk geen ad meer
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_33394151
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:44 schreef UncleFunk het volgende:
Ik heb vandaag weer voor drie maanden Efexor meegekregen. De huisarts vertelde me dat ik waarschijnlijk een tekort heb aan endorfine in m'n hersenen, en dat de depressie die ik gehad heb en die nog steeds onderhuids voortsluimert - zonder reden eigenlijk - dus een biologisch probleem is.
Ik wil je niet tegenspreken, maar voor zover ik weet wordt een depressie niet verklaard door een biologisch iets. Tekorten aan hersenstoffen zijn een bij-effect van hoe je je voelt, en wat je in je leven meemaakt, niet andersom

Dat wil trouwens niet zeggen dat Antidepressiva niet heel nuttig kunnen zijn hoor
pi_33394216
quote:
Op donderdag 22 december 2005 17:00 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Bij het afbouwen van Effexor ga je inderdaad merken dat het redelijk snel afgebroken wordt. Mijn oplossing was toen om een XR-capsule open te maken, de helft van de korreltjes eruit te kieperen en de capsule weer dicht te schuiven. Zo had ik het XR-voordeel bij een lagere dosering.
Sorry, maar ben je nu zelf aan het kloten met je medicatie? Moet je dat niet overleggen met je arts / psychiater / hulpverlener

Het veranderen van je dosis is niet iets wat je zomaar moet doen.
pi_33395009
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:16 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Sorry, maar ben je nu zelf aan het kloten met je medicatie? Moet je dat niet overleggen met je arts / psychiater / hulpverlener

Het veranderen van je dosis is niet iets wat je zomaar moet doen.
Waarom zou dit niet besproken zijn?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_33395447
Dat dacht ik eruit op te maken Als het besproken was heb ik niets gezegd, sorry.
pi_33395801
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:07 schreef JustJunior het volgende:
Dat dacht ik eruit op te maken Als het besproken was heb ik niets gezegd, sorry.
Ik heb ook geen idee of het besproken is maar het lijkt me wel iets wat besproken is Het zijn gewoon ook medicijnen waar je veel moet uitproberen om tot een goed resultaat te komen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_33402658
Ik weet het ja
pi_33409545
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:16 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Sorry, maar ben je nu zelf aan het kloten met je medicatie? Moet je dat niet overleggen met je arts / psychiater / hulpverlener

Het veranderen van je dosis is niet iets wat je zomaar moet doen.
Zoals Vava al vermoedde, was dit inderdaad in overleg met mijn arts. Ik had zelf het idee van het gebruik van halve porties "XR", maar mijn arts vond dat prima.
pi_33409713
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:13 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Ik wil je niet tegenspreken, maar voor zover ik weet wordt een depressie niet verklaard door een biologisch iets. Tekorten aan hersenstoffen zijn een bij-effect van hoe je je voelt, en wat je in je leven meemaakt, niet andersom

Dat wil trouwens niet zeggen dat Antidepressiva niet heel nuttig kunnen zijn hoor
Dat ben ik het niet helemaal met je eens. Er zijn depressies, die helemaal voortkomen uit een biologische (genetische) oorzaak (denk bijvoorbeeld aan een bipolaire stoornis, of een echte seizoensgebonden depressie), maar ook depressies, die vrijwel uitsluitend het gevolg zijn van "zware" gebeurtenissen zoals een groot geestelijk trauma of burn-out. Ik vermoed zelf, dat veel gevallen een mengvorm zijn, waarbij je een aanleg voor depressie hebt (zoals anderen bijvoorbeeld aanleg voor een hoog cholesterolgehalte hebben) en iets in je leven zorgt dat je die depressie ook krijgt. Wellicht daarom blijkt "pillen èn praten" vaak de beste aanpak.
pi_33410054
quote:
Op maandag 26 december 2005 10:45 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Dat ben ik het niet helemaal met je eens. Er zijn depressies, die helemaal voortkomen uit een biologische (genetische) oorzaak (denk bijvoorbeeld aan een bipolaire stoornis, of een echte seizoensgebonden depressie), maar ook depressies, die vrijwel uitsluitend het gevolg zijn van "zware" gebeurtenissen zoals een groot geestelijk trauma of burn-out.
Sorry, maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat er een soort depressie is die puur biologisch van oorzaak is. Genetica speelt een causale rol, maar andere biologische factoren (slaappatronen, neurotransmitterdeficiëncies, hersenabnormaliteiten etc.) zijn hoogstwaarschijnlijk neveneffecten van de depressie Voorzover bekend zijn er geen depressies die spontaan optreden, zonder enige "Life stressors".

Maarja, dat zijn de theorieën van dit moment, en er word wel veel onderzoek gedaan naar het "melancholische" subtype, wat een beetje lijkt op wat jij in gedachten hebt
quote:
Ik vermoed zelf, dat veel gevallen een mengvorm zijn, waarbij je een aanleg voor depressie hebt (zoals anderen bijvoorbeeld aanleg voor een hoog cholesterolgehalte hebben) en iets in je leven zorgt dat je die depressie ook krijgt. Wellicht daarom blijkt "pillen èn praten" vaak de beste aanpak.
Die mengvorm, een interactie tussen aangeboren kwetsbaarheid en levensstress, is de gangbare theorie van dit moment
pi_33443809
quote:
Op maandag 26 december 2005 11:07 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Sorry, maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat er een soort depressie is die puur biologisch van oorzaak is. Genetica speelt een causale rol, maar andere biologische factoren (slaappatronen, neurotransmitterdeficiëncies, hersenabnormaliteiten etc.) zijn hoogstwaarschijnlijk neveneffecten van de depressie Voorzover bekend zijn er geen depressies die spontaan optreden, zonder enige "Life stressors".

Maarja, dat zijn de theorieën van dit moment, en er word wel veel onderzoek gedaan naar het "melancholische" subtype, wat een beetje lijkt op wat jij in gedachten hebt
Dat wist ik niet. Ik dacht dat er mensen zijn, die ongeacht hoe hun leven verloopt, op een gegeven moment toch depressief zullen worden, hoe "perfect" hun leven ook is, maar zoiets is natuurlijk heel lastig na te gaan.
pi_33443890
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:57 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Dat wist ik niet. Ik dacht dat er mensen zijn, die ongeacht hoe hun leven verloopt, op een gegeven moment toch depressief zullen worden, hoe "perfect" hun leven ook is, maar zoiets is natuurlijk heel lastig na te gaan.
Een depressie kan te maken hebben met een tekort aan serotonine (een neurotransmitter). Een puur somatisch probleem dus, wat (lijkt mij) niet echt afhankelijk is van psychische factoren. Het zou echter kunnen dat een dergelijk tekort weer niet zomaar ontstaat...
pi_33497855
Afgelopen vrijdag een lang en goed gesprek gehad met de huisarts. Op zijn advies afgelopen maandag begonnen met Citalopram 20.

Ik ben nu alleen zo ongelooflijk misselijk en suffig. Maar aan de andere kant ook heel onrustig. Kan me super slecht voor langere tijd concentreren terwijl ik dat voorheen wel kon.
Of dit nu al van de pillen kan zijn weet ik niet maar het is niet echt tof. Ben ook nog aan het uitproberen welk tijdstip voor mij het beste is om er minimaal last van te hebben. Nu steeds ´s ochtends gepakt maar misschien toch eens proberen ´s avonds.
pi_33499451
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:39 schreef DayFairy het volgende:
Afgelopen vrijdag een lang en goed gesprek gehad met de huisarts. Op zijn advies afgelopen maandag begonnen met Citalopram 20.

Ik ben nu alleen zo ongelooflijk misselijk en suffig. Maar aan de andere kant ook heel onrustig. Kan me super slecht voor langere tijd concentreren terwijl ik dat voorheen wel kon.
Of dit nu al van de pillen kan zijn weet ik niet maar het is niet echt tof. Ben ook nog aan het uitproberen welk tijdstip voor mij het beste is om er minimaal last van te hebben. Nu steeds ´s ochtends gepakt maar misschien toch eens proberen ´s avonds.
De meeste bijwerkingen van dit soort medicijnen zijn gelukkig maar tijdelijk. Je zal merken dat de meeste bijwerkingen helemaal verdwijnen of een stuk minder worden.
pi_33508774
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een depressie kan te maken hebben met een tekort aan serotonine (een neurotransmitter). Een puur somatisch probleem dus, wat (lijkt mij) niet echt afhankelijk is van psychische factoren. Het zou echter kunnen dat een dergelijk tekort weer niet zomaar ontstaat...
Het is niet zozeer een serotonine-tekort, maar problemen in de fluctuatie, instabiliteit en reactiviteit van serotoninewaarden.

De serotonine-problemen zijn een bij-effect van de depressie, het is níet de oorzaak ervan. Er is altijd wel gespeculeerd over een depressie-subtype met een biologische oorsprong, maar vooralsnog is er niets gevonden

Het zou ook heel raar zijn als de depressie veroorzaakt zou worden door een serotonine-probleem, aangezien de antidepressiva die op serotonine werken de serotonine-spiegel al vrij snel stabiliseren, maar de effecten treden pas na twee weken op. Bovendien is er ook effectieve medicatie mogelijk die serotonine niet beïnvloedt.
pi_33508901
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Het is niet zozeer een serotonine-tekort, maar problemen in de fluctuatie, instabiliteit en reactiviteit van serotoninewaarden.

De serotonine-problemen zijn een bij-effect van de depressie, het is níet de oorzaak ervan. Er is altijd wel gespeculeerd over een depressie-subtype met een biologische oorsprong, maar vooralsnog is er niets gevonden
Dank je. Interessant om zo meer er over te leren!
pi_33525439
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:39 schreef DayFairy het volgende:
Afgelopen vrijdag een lang en goed gesprek gehad met de huisarts. Op zijn advies afgelopen maandag begonnen met Citalopram 20.

Ik ben nu alleen zo ongelooflijk misselijk en suffig. Maar aan de andere kant ook heel onrustig. Kan me super slecht voor langere tijd concentreren terwijl ik dat voorheen wel kon.
Of dit nu al van de pillen kan zijn weet ik niet maar het is niet echt tof. Ben ook nog aan het uitproberen welk tijdstip voor mij het beste is om er minimaal last van te hebben. Nu steeds ´s ochtends gepakt maar misschien toch eens proberen ´s avonds.
Ben je in een keer met 20 begonnen? Ik heb zelf ook Citalopram maar ik ben begonnen met 10, dus een 20 door de helft. En dat opgebouwd naar meer. Inmiddels weer afgebouwd waardoor ik nu al maanden op 10 zit en dat voorlopig nog ff blijf. In elk geval tot ergens in januari, dan heb ik weer een afspraak

Van Citalopram zelf heb ik niet veel last van bijwerkingen gehad, van de andere AD die ik slik helaas wel is echt heel vervelend, maar tijdelijk. Alleen als ik het een keer vergeet voel ik me wel ziek, net of je griep krijgt.
Onrustig en slecht kunnen concentreren heb ik altijd wel, is niet meer of minder geworden.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_33526563
hoi .

Ik ben zelf niet depressief, maar ik krijg vaak te horen dat ik vaak "dagdroom". Het ziet eruit alsof ik diep in mijn gedachten bezig ben. Nu wil het toeval dat het eigenlijk ook zo is, mijn gedachten gaan over een paar dingen uit het verleden (zou het zelf geen PTSS willen noemen, maar iets in die richting) . Hebben de mensen hier daar ook last van? Als ik niet dagdroom ben ik wel super vrolijk enzo .
pi_33548585
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 00:47 schreef Vava het volgende:

[..]

Ben je in een keer met 20 begonnen? Ik heb zelf ook Citalopram maar ik ben begonnen met 10, dus een 20 door de helft. En dat opgebouwd naar meer. Inmiddels weer afgebouwd waardoor ik nu al maanden op 10 zit en dat voorlopig nog ff blijf. In elk geval tot ergens in januari, dan heb ik weer een afspraak

Van Citalopram zelf heb ik niet veel last van bijwerkingen gehad, van de andere AD die ik slik helaas wel is echt heel vervelend, maar tijdelijk. Alleen als ik het een keer vergeet voel ik me wel ziek, net of je griep krijgt.
Onrustig en slecht kunnen concentreren heb ik altijd wel, is niet meer of minder geworden.
Ja. Gewoon een hele. De dokter heeft eigenlijk niets gezegd over halveren of opbouwen.

's Avonds pakken scheelt voor mij hopelijk wel maar dan moet het wel echt net voor het slapen zodat ik slaap voor ik het merk denk ik. Dat ga ik vanavond uitproberen.
pi_33549493
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 01:25 schreef growth_stage het volgende:
hoi .

Ik ben zelf niet depressief, maar ik krijg vaak te horen dat ik vaak "dagdroom". Het ziet eruit alsof ik diep in mijn gedachten bezig ben. Nu wil het toeval dat het eigenlijk ook zo is, mijn gedachten gaan over een paar dingen uit het verleden (zou het zelf geen PTSS willen noemen, maar iets in die richting) . Hebben de mensen hier daar ook last van? Als ik niet dagdroom ben ik wel super vrolijk enzo .
die vraag heeft niet echt met medicatie te maken.. Misschien beter om er een aparte topic over te openen, of kijken of het ergens anders past?
pi_33550297
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:22 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dank je. Interessant om zo meer er over te leren!
Kijk anders ook in dit topic, staat wat meer uitgelegd over serotonine, wat dus te maken zou hebben met depressie. Bij die post van mij hoorde overig nog een plaatje over neurotransmitters.

Daar heb ik het trouwens nog wel over serotonine-tekorten zie ik maar het boek waar ik dat uit haalde ging ook niet specifiek over depressie, dus hielden ze het waarschijnlijk bewust wat eenvoudiger. Wat ik net vertelde kwam uit "Depression", door Constance Hammen.

Neem anders ook eens een kijkje in het centrale psychologie-topic als je vragen hebt
pi_33550466
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:54 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Kijk anders ook in dit topic, staat wat meer uitgelegd over serotonine, wat dus te maken zou hebben met depressie. Bij die post van mij hoorde overig nog een plaatje over neurotransmitters.

Daar heb ik het trouwens nog wel over serotonine-tekorten zie ik maar het boek waar ik dat uit haalde ging ook niet specifiek over depressie, dus hielden ze het waarschijnlijk bewust wat eenvoudiger. Wat ik net vertelde kwam uit "Depression", door Constance Hammen.

Neem anders ook eens een kijkje in het centrale psychologie-topic als je vragen hebt
Dank je voor de links! (off-topic) wil je je gaan specialiseren in neuro-psychologie, of is het puur toeval dat je je zo bezig houdt met de chemie in de hersens?
pi_33551998
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dank je voor de links! (off-topic) wil je je gaan specialiseren in neuro-psychologie, of is het puur toeval dat je je zo bezig houdt met de chemie in de hersens?
Ja, Klinische Neuropsychologie inderdaad. Ik zit nu in mijn derde jaar, en kan me vanaf volgend jaar écht specialiseren

vooralsnog heb ik er niet veel vakken over gehad, maar ik heb dit semester Klinische Neuropsychologie, Cognitieve Neurowetenschap en Seksuologie als (keuze)vakken, dus ik krijg nu een lekker grote portie "neuro"
pi_33552126
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 19:36 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Ja, Klinische Neuropsychologie inderdaad. Ik zit nu in mijn derde jaar, en kan me vanaf volgend jaar écht specialiseren

vooralsnog heb ik er niet veel vakken over gehad, maar ik heb dit semester Klinische Neuropsychologie, Cognitieve Neurowetenschap en Seksuologie als (keuze)vakken, dus ik krijg nu een lekker grote portie "neuro"
Zit je toevallig ergens op IRC of MSN?
pi_33567725
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:35 schreef Alicey het volgende:

[..]

die vraag heeft niet echt met medicatie te maken.. Misschien beter om er een aparte topic over te openen, of kijken of het ergens anders past?
Ik zal even zoeken. Een eigen topic vind ik ook weer overdreven eigenlijk.
pi_33725249
Nou..de bijwerkingen beginnen gelukkig te minderen. Helaas ben ik nog wel heel erg moe.
En alsof ik me al niet klote genoeg voel ben ik ook ineens mijn baan kwijt.

Ik moest mee gaan overwerken. Ipv 34 ineens 44. Ja, sorry dat trok ik gewoon niet.
Situatie uitgelegd alles ok en volop begrip. Dan maar 40 uur ipv 44. Nou goed dat zou ik proberen.
Krijg ik eergister ineens telefoon dat ik niet meer hoef te komen......
Ik werkte via een uitzendbureau dus ze kunnen dit gewoon maken.
Nou lekker....zit ik ineens thuis. Niet echt bevordelijk. Nu ligt mijn humeur helemaal beneden vriespunt.

Nu maar hopen dat die AD een beetje gaan aanslaan en maandagochtend maar weer een tijdje met de huisarts gaan praten.
En dan rap gaan solliciteren.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 15:28:05 #91
63388 tass
There Can Be Only One!
pi_34280537
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:55 schreef DayFairy het volgende:
Nou lekker....zit ik ineens thuis. Niet echt bevordelijk. Nu ligt mijn humeur helemaal beneden vriespunt.

Nu maar hopen dat die AD een beetje gaan aanslaan en maandagochtend maar weer een tijdje met de huisarts gaan praten.
En dan rap gaan solliciteren.
Ja dat schiet ook niet op met je humeur nee. Dat soort dingen zorgen er nog eens voor dat je aan jezelf gaat twijfelen. Althans bij mij dan.
Succes!!!!

Ik ben inmiddels gestopt met de clomipramine, en weer terug op alleen maar 30 mg paroxetine.
Die bende dlik ik nooit meer, ik werd er haast psychotisch van en kreeg koorts. 2 dagen nadat ik gestopt was, was ik weer redelijk mezelf.
Ze zijn tevreden over de seroxat werking nu, en ik eigenlijk ook wel.

Over wat ik hier lees van mensen die een winterdepressie hebben:
ik heb dat ook altijd gedacht overmezelf, totdat mijn sych me duidelijk maakte dat ik echt geen winterdepressie heb. Want???
In de zomer, of althans met ZON kan ik alles vergeten en me met de zon en warmte en alles wat bij de zomer hoort bezighouden. In de winter is die afleiding er niet, dus word ik veel harder geconfronteerd met de depressie die ik altijd al heb. In de zomer vergeet ik die
En bij mij is dat dus echt zo!!
pi_34291951
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 15:28 schreef tass het volgende:

[..]

Ja dat schiet ook niet op met je humeur nee. Dat soort dingen zorgen er nog eens voor dat je aan jezelf gaat twijfelen. Althans bij mij dan.
Succes!!!!

Ik ben inmiddels gestopt met de clomipramine, en weer terug op alleen maar 30 mg paroxetine.
Die bende dlik ik nooit meer, ik werd er haast psychotisch van en kreeg koorts. 2 dagen nadat ik gestopt was, was ik weer redelijk mezelf.
Ze zijn tevreden over de seroxat werking nu, en ik eigenlijk ook wel.

Over wat ik hier lees van mensen die een winterdepressie hebben:
ik heb dat ook altijd gedacht overmezelf, totdat mijn sych me duidelijk maakte dat ik echt geen winterdepressie heb. Want???
In de zomer, of althans met ZON kan ik alles vergeten en me met de zon en warmte en alles wat bij de zomer hoort bezighouden. In de winter is die afleiding er niet, dus word ik veel harder geconfronteerd met de depressie die ik altijd al heb. In de zomer vergeet ik die
En bij mij is dat dus echt zo!!
Dank je wel.

Ik ben hierdoor wel gaan twijfelen inderdaad. Ik dacht juist te hebben gehandeld door er naar mijn chef voor uit te komen en iets te proberen te regelen. Maar ja. Ik kan er toch niets aan veranderen.

Gelukkig begin ik al wel iets te merken van de Citalopram. Maar ik weet niet zeker of alleen dat het is hehe. De verplichte rust zal ook wel schelen. Ik begin me gewoon weer wat vaker goed in mn vel te voelen en wat rustiger.
Heb nu wel een omgedraaid slaapritme ontwikkeld wat ik nu met homeopatische slaaptabletjes weer terug probeer te forceren.

Mijn huisarts denkt ook dat het meer is wat jij nu beschrijft. Geen standaard winterdepressie maar dat het wel door de winter benadrukt wordt en dat het als het ware een beetje sluimert in de zomer.
Praten met een psycholoog heeft bij mij alleen niet veel nut. Ik weet niet waarom ik me zo voel dus ja...we kwamen nergens op uit. Vandaar dat mijn huisarts de Citalopram had aangeraden. Nog een paar weekjes uitproberen dus en dan kijken of dit inderdaad de juiste manier voor mij is.
pi_34446346
Met welke medicijnen kan je Efexor combineren? Met St. Janskruid?
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34448224
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:20 schreef amornl87 het volgende:
Met welke medicijnen kan je Efexor combineren? Met St. Janskruid?
Zou ik even bij de apotheek vragen, de mensen daar hebben er echt verstand van. Kan me wel herinneren dat je moet oppassen met sintjanskruid en andere medicijnen!

Mmm... ik heb trouwens ook echt last van de donkere dagen. Heb geen winterdepressie maar een het-hele-jaar-rond-depressie maar merk toch duidelijk dat de hoeveelheid daglicht die ik krijg veel invloed heeft op hoe ik me voel.
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_34453331
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:20 schreef amornl87 het volgende:
Met welke medicijnen kan je Efexor combineren? Met St. Janskruid?
Volgens mij moet je idd heel erg uitkijken met St. Janskruid in combinatie met AD. Zou het dus maar heel goed navragen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34453997
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 00:47 schreef Vava het volgende:

[..]

Ben je in een keer met 20 begonnen? Ik heb zelf ook Citalopram maar ik ben begonnen met 10, dus een 20 door de helft. En dat opgebouwd naar meer. Inmiddels weer afgebouwd waardoor ik nu al maanden op 10 zit en dat voorlopig nog ff blijf. In elk geval tot ergens in januari, dan heb ik weer een afspraak

Van Citalopram zelf heb ik niet veel last van bijwerkingen gehad, van de andere AD die ik slik helaas wel is echt heel vervelend, maar tijdelijk. Alleen als ik het een keer vergeet voel ik me wel ziek, net of je griep krijgt.
Onrustig en slecht kunnen concentreren heb ik altijd wel, is niet meer of minder geworden.
Even mezelf quoten

Die 10 Citalopram is inmiddels verhoogd van 20 naar 30 en volgende week naar 40 toch nog maar even proberen of het beter gaat met meer, voorlopig een maand. Merk wel dat ik toch wel weer rustiger ben nu....
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34454203
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:20 schreef amornl87 het volgende:
Met welke medicijnen kan je Efexor combineren? Met St. Janskruid?
Hoezo wil je exefor gaan combineren met iets?
pi_34456112
Volgens mij moet je uitkijken met St. Janskruid in combinatie met AD's. Ik zou dat maar even navragen en waarom zou je het eigenlijk willen combineren? Als het niet goed genoeg werkt zou ik terug gaan naar degene die het je voorgeschreven heeft...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_34460950
Kan iemand mij vertellen of het normaal is om bij citalopram gelijk met een dosis van 40mg per dag te beginnen?
Het lijkt me namelijk dat die dosis vrij hoog is en dat je het hoort op te bouwen?
  woensdag 25 januari 2006 @ 21:21:03 #100
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_34461074
geen flauw idee of iemand er wat aan heeft, maar ik heb erg goeie ervaringen met Paretoxine, ik slik het nu een half jaar en door die medicijnen zijn mijn stemmingswisselingen niet zo extreem meer.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_34461214
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 18:11 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Hoezo wil je exefor gaan combineren met iets?
ja met St. Janskruid of iets anders wat een beetje Geestelijke rust geeft of waardoor je beter slaapt, slaap slecht namelijk. Anders afbouwen en iets anders proberen. Heb het gevoel dat Efexor totaal NIKS bij mij doet
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34461278
Wat is een goed middel voor Geestelijke / Innerlijke rust en waardoor je vooral beter inslaapt en slaapt?? Gebruik nu Etos Rust Formule Extra Krachtig
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34462434
Ik heb Efexor geslikt samen met visolie, en dat ging wel goed..

Alleen nu ik nog maar 37,5 mg per dag slik en dat 's ochtends doe, slik ik de visolie niet meer. Maar het gaat nog steeds wel redelijk goed zo
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34462675
waar is Visolie( ) goed voor??
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34462883
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:18 schreef lpg het volgende:
Kan iemand mij vertellen of het normaal is om bij citalopram gelijk met een dosis van 40mg per dag te beginnen?
Het lijkt me namelijk dat die dosis vrij hoog is en dat je het hoort op te bouwen?
Da's niet echt normaal denk ik. Ik ben ooit van 10 naar 40 gegaan en weer terug naar 10 en nu weer terug naar 40. Steeds in stapjes van 10. Bovendien zijn er ook druppels van Citalopram (Cipramil) verkrijgbaar waardoor je in nog kleinere stapjes kunt op- en afbouwen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34463050
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:24 schreef amornl87 het volgende:

[..]

ja met St. Janskruid of iets anders wat een beetje Geestelijke rust geeft of waardoor je beter slaapt, slaap slecht namelijk. Anders afbouwen en iets anders proberen. Heb het gevoel dat Efexor totaal NIKS bij mij doet
Als je het gevoel hebt dat het niks doet kan je beter afbouwen en iets anders proberen, ipv verschillende soorten 'troep' te mengen, sowieso is het denk ik verstandig om je slaapproblemen en dit soort dingen te bespreken met je behandelaar en niet zelf te gaan knoeien

Succes in ieder geval
pi_34463159
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:08 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Als je het gevoel hebt dat het niks doet kan je beter afbouwen en iets anders proberen, ipv verschillende soorten 'troep' te mengen, sowieso is het denk ik verstandig om je slaapproblemen en dit soort dingen te bespreken met je behandelaar en niet zelf te gaan knoeien

Succes in ieder geval
Ja maar het duurt nog een tijdje voordat ik mn behandelaar, de lul, spreek. In de tussentijd wil ik weten welke middelen goed kunnen zijn, dan heb ik ze alvast in huis.
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34463334
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:11 schreef amornl87 het volgende:

[..]

Ja maar het duurt nog een tijdje voordat ik mn behandelaar, de lul, spreek. In de tussentijd wil ik weten welke middelen goed kunnen zijn, dan heb ik ze alvast in huis.
Is er geen mogelijkheid om je behandelaar te bellen?
Ik weet dat ik destijds altijd kon bellen bij evt. problemen met medicatie.

Als je dat niet wil, zou je ook naar de apotheek kunnen gaan om te vragen wat je kan gebruiken, samen met Exefor. Die mensen hebben er in ieder geval verstand van en willen je als het goed is graag helpen.
pi_34463383
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:11 schreef amornl87 het volgende:

[..]

Ja maar het duurt nog een tijdje voordat ik mn behandelaar, de lul, spreek. In de tussentijd wil ik weten welke middelen goed kunnen zijn, dan heb ik ze alvast in huis.
Kan je dan niet bellen voor een extra afspraak of even telefonisch bespreken? Dat zou ik echt als eerste doen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34463492
Ja, dat is waar, ik weet ook wel dat ik te horen krijg dat ik Efexor moet afbouwen, kutmiddel doet geen ene reet. Ik ga em denk ik wel bellen, was er nog niet opgekomen, beetje drukke gedachten
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34463520
-

[ Bericht 100% gewijzigd door amornl87 op 25-01-2006 22:19:56 ]
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34463522
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:19 schreef amornl87 het volgende:
Ja, dat is waar, ik weet ook wel dat ik te horen krijg dat ik Efexor moet afbouwen, kutmiddel doet geen ene reet. Ik ga em denk ik wel bellen, was er nog niet opgekomen, beetje drukke gedachten
Het is per persoon verschillend wat werkt en wat niet, dat is altijd even afwachten.
pi_34463569
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:19 schreef amornl87 het volgende:
-
Ik heb goede ervaringen met mijn (ex-) psychiater. Ze luisterde goed naar mijn wensen, hield rekening met me. Ik kon haar altijd bellen, ze luisterde echt. top dus eigenlijk.

Ik had het nog gelezen voor je edit
pi_34463646
zit een beetje met mezelf in de knoop , die achterlijke psychiator is echt te slecht voor woorden, hij doet gewoon NIKS voor mij luistert niet naar me etc. zegt dat ie t "druk" heeft. Had al lang beter moete zijn joh
moet altijd alles zelf doen
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34463684
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:23 schreef amornl87 het volgende:
zit een beetje met mezelf in de knoop , die achterlijke psychiator is echt te slecht voor woorden, hij doet gewoon NIKS voor mij luistert niet naar me etc. zegt dat ie t "druk" heeft. Had al lang beter moete zijn joh
oplossing: zeg dat je niet tevreden bent en zoek iemand anders.
pi_34463708
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:24 schreef Wolkje het volgende:

[..]

oplossing: zeg dat je niet tevreden bent en zoek iemand anders.
afhankelijk van om medicijnen te krijgen. Had ik al bedacht hoor he
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34463720
Ik heb vandaag 3 psychologen gebeld maar ik vond ze allemaal slecht
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34463736
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:24 schreef amornl87 het volgende:

[..]

afhankelijk van om medicijnen te krijgen. Had ik al bedacht hoor he
dit land heeft honderden psychiaters hoor.
Aan iemand die niet naar je luistert heb je niks, punt.
pi_34463759
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:25 schreef Wolkje het volgende:

[..]

dit land heeft honderden psychiaters hoor.
Aan iemand die niet naar je luistert heb je niks, punt.
kan ik daar dan ook medicijnen van krijgen?
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34463760
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:25 schreef amornl87 het volgende:
Ik heb vandaag 3 psychologen gebeld maar ik vond ze allemaal slecht
heb je ze wel een eerlijke kans gegeven, zonder gelijk te denken dat het toch niks zal zijn?
pi_34463820
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:26 schreef amornl87 het volgende:

[..]

kan ik daar dan ook medicijnen van krijgen?
nou, na een paar gesprekken misschien wel ja.
Maar wellicht zijn gesprekken met een psycholoog ook een goed idee?
Ik heb geen idee wat je problemen zijn, maar vaak is dat nuttig als je AD krijgt.
pi_34463923
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:26 schreef Wolkje het volgende:

[..]

heb je ze wel een eerlijke kans gegeven, zonder gelijk te denken dat het toch niks zal zijn?
Indruk is belangrijk voor mij: 1ste : buitenlands accent, kwam beetje niet helemaal proffessioneel over, de 2de was heeeeeel duf en zakelijk, de 3de was iets beter klonk als iemand met wat meer kennis van zaken. Ik heb met de laatste een kennismakingsafspraak gemaakt om te kijken of het een beetje klikt. Ik heb op het moment vooral wat emotionele begeleiding nodig, beetje steun en aanmoediging, luisterend oor en iemand die gewoon eerlijk is. Niet iemand die alleen maar problemen wil oplossen
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34464024
Waar heb je precies last van dan?
Want het lijkt me vrij heftig om daar meteen AD voor te gaan voorschrijven, wellicht mis ik iets.
pi_34464175
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:25 schreef amornl87 het volgende:
Wat is een goed middel voor Geestelijke / Innerlijke rust en waardoor je vooral beter inslaapt en slaapt?? Gebruik nu Etos Rust Formule Extra Krachtig
Valeriaan wil nog wel is helpen voor het slapen gaan.
pi_34464179
Ik ben een beetje met mezelf in de knoop gekomen, geloof ik. Ik voelde me dit jaar altijd wel goed enzo maar ik kreeg last van kleine instortinkjes, steeds groter. Op een gegeven moment zag ik in dat het zo niet langer door kon gaan, De problemen zijn niet vreselijk ernstig maar ik lijd er emotioneel wel vreselijk erg onder. Veel bezig met wat wil je nou in de toekomst enzo, spoor gewoon niet helemaal
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34464253
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:38 schreef lpg het volgende:

[..]

Valeriaan wil nog wel is helpen voor het slapen gaan.
Etos Rust Formule Extra krachtig bevat ook Valeriaan. Gelukkig zijn er ook mensen die hetzelfde als ik nu meemaken
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34464350
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:38 schreef amornl87 het volgende:
Ik ben een beetje met mezelf in de knoop gekomen, geloof ik. Ik voelde me dit jaar altijd wel goed enzo maar ik kreeg last van kleine instortinkjes, steeds groter. Op een gegeven moment zag ik in dat het zo niet langer door kon gaan, De problemen zijn niet vreselijk ernstig maar ik lijd er emotioneel wel vreselijk erg onder. Veel bezig met wat wil je nou in de toekomst enzo, spoor gewoon niet helemaal
Het klinkt als 'normale puberproblemen', als ik het even zo mag noemen.
Dit zeg ik helemaal niet om het te begetaliseren ofzo, maar ik denk dat iedereen van zo tussen de 15 en 20 dat heeft meegemaakt.
(Nogmaals, ik zeg hiermee dus niet dat je je aanstelt ofzo, maar meer dat ik denk dat veel mensen hiermee kampen - of hebben gekampt)
pi_34464441
Wat zijn de ervaringen met pillen - voordelen, nadelen, en wat is daar een concreet voorbeeld van?
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_34464503
O, gelukkig. Dank je Wolkje voor je reactie. Maar ik lijd er wel heeel erg emotioneel onder, doordat ik zoveel stress heb ik stort ik om de zoveel tijd in, blijkbaar. Ik was mn hele leven "soort van aan het slapen". Wist nooit echt precies wat ik nou op de "aarde" moest doen. Toen ben ik daarover gaan nadenken en mezelf een toekomstbeeld gaan vormen, wie ben ik, wat wil in de toekomst gaan doen, wat moet je nou doen in het leven etc. Nogal moeilijk uit te leggen eigenlijk. Denk je dat veel pubers hiervan last hebben, en dat ze hierdoor echt een onwijze KUT-periode hebben en dat ze hulp moeten gaan zoeken etc. dat ze echt een probleem hebben?
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34465267
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:47 schreef amornl87 het volgende:
O, gelukkig. Dank je Wolkje voor je reactie. Maar ik lijd er wel heeel erg emotioneel onder, doordat ik zoveel stress heb ik stort ik om de zoveel tijd in, blijkbaar. Ik was mn hele leven "soort van aan het slapen". Wist nooit echt precies wat ik nou op de "aarde" moest doen. Toen ben ik daarover gaan nadenken en mezelf een toekomstbeeld gaan vormen, wie ben ik, wat wil in de toekomst gaan doen, wat moet je nou doen in het leven etc. Nogal moeilijk uit te leggen eigenlijk. Denk je dat veel pubers hiervan last hebben, en dat ze hierdoor echt een onwijze KUT-periode hebben en dat ze hulp moeten gaan zoeken etc. dat ze echt een probleem hebben?
Hebben meer pubers ja maar om het nou gelijk als standaardpuberproleem af te doen, ik weet het niet, als je denkt dat je iemand nodig hebt om mee te praten, gewoon doen! Maar je moet er wel open voor staan, niet gelijk zeggen dat het niks is dus
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34466517
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:06 schreef Vava het volgende:

[..]

Hebben meer pubers ja maar om het nou gelijk als standaardpuberproleem af te doen, ik weet het niet,
Ik zei niet dat het daarom niet heel erg vervelend kan zijn en dat begeleiding daarbij erg nuttig is.
Ik trok enkel de medicatie in twijfel, maar ik ben geen deskundige, dus eigenlijk kan ik daar weinig over zeggen.
quote:
als je denkt dat je iemand nodig hebt om mee te praten, gewoon doen! Maar je moet er wel open voor staan, niet gelijk zeggen dat het niks is dus
Daar ben ik het helemaal mee eens.
pi_34467503
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:35 schreef Wolkje het volgende:
Ik zei niet dat het daarom niet heel erg vervelend kan zijn en dat begeleiding daarbij erg nuttig is.
Ik trok enkel de medicatie in twijfel, maar ik ben geen deskundige, dus eigenlijk kan ik daar weinig over zeggen.
Was ook niet aanvallend bedoeld hoor Ik doelde ook niet zozeer op de medicijnen maar meer op de puberproblemen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34467559
Ik heb valium voorgeschreven gekregen voor als ik tekenen krijg die kunnen wijzen op een psychose (deze tekenen heb ik wel eens; ik heb echter nog nooit een psychose gehad).

Hij wilde me niet aan de echte troep helpen omdat mijn klachten niet echt ernstig zijn. Dus leek hem dit wil een aardige oplossing.
pi_34468019
quote:
Op donderdag 8 september 2005 15:19 schreef Metropolis het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag; zou dit net zoals met roken met toegevoegde stofjes te maken hebben? Zo blijven de fabrikanten van een bepaalde afzetmarkt verzekerd...
Lijkt me niet. Sowieso heeft lang niet iedereen even veel problemen met afkicken, het is niet alsof iedereen acuut zwaar verslaafd is. En het verschilt ook wel per AD. Ik had Seroxat en heb me er maar een dag slecht door gevoeld, terwijl ik van tevoren gewaarschuwd was met de grootst mogelijke horrorverhalen.
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:29 schreef nozem het volgende:
Zou het eigenlijk schadelijk zijn om die troep heel je leven te slikken? Zou je dan eerder doodgaan?
Ik denk dat veel mensen die depressief zijn en levenslang AD zouden moeten slikken zonder medicijnen een grotere kans hebben om voortijdig dood te gaan... Enne, het gaat om het leven in je jaren he, niet om de jaren in je leven.
Sanity is (not) statistical
pi_34468314
quote:
Op maandag 26 december 2005 11:07 schreef JustJunior het volgende:

Sorry, maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat er een soort depressie is die puur biologisch van oorzaak is. Genetica speelt een causale rol, maar andere biologische factoren (slaappatronen, neurotransmitterdeficiëncies, hersenabnormaliteiten etc.) zijn hoogstwaarschijnlijk neveneffecten van de depressie Voorzover bekend zijn er geen depressies die spontaan optreden, zonder enige "Life stressors".

Maarja, dat zijn de theorieën van dit moment, en er word wel veel onderzoek gedaan naar het "melancholische" subtype, wat een beetje lijkt op wat jij in gedachten hebt
[..]

Die mengvorm, een interactie tussen aangeboren kwetsbaarheid en levensstress, is de gangbare theorie van dit moment
Het ligt er maar aan welke theorie je aanhangt he. Voor zover ik heb gelezen kan een depressie getriggerd worden door hormoonschommelingen. Ik ben zelf depressief geworden toen ik de puberteit in ging en verder was er geen reden om depressief te worden. Het zit ook in de familie. Volgens mij zijn hormoonschommelingen in de puberteit toch wel iets wat uit je lijf voortkomt, en niet iets wat veroorzaakt wordt door externe factoren.

Ik word altijd een beetje moe van mensen die maar blijven volhouden dat het niets 'biologisch' kan zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Alsof een chemisch proces niet door iets ontregeld kan raken. Bij iemand met hypothyreoidie ga je toch ook niet roepen dat het komt door levensstress of wat?
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef JustJunior het volgende:
Het zou ook heel raar zijn als de depressie veroorzaakt zou worden door een serotonine-probleem, aangezien de antidepressiva die op serotonine werken de serotonine-spiegel al vrij snel stabiliseren, maar de effecten treden pas na twee weken op. Bovendien is er ook effectieve medicatie mogelijk die serotonine niet beïnvloedt.
Oh? Ik merkte vanaf dag 1 van mijn medicatie verschil, en vanaf dag 3 was ik niet meer depressief. En dat was niet slechts mijn ervaring, mijn omgeving merkte dat verschil ook heel duidelijk. Ik kon daarvoor bijvoorbeeld nog maar een paar uur per dag wakker blijven en kon niet meer normaal praten, dat probleem was ook met een paar dagen opgelost.
Sanity is (not) statistical
pi_34468524
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 00:32 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Het ligt er maar aan welke theorie je aanhangt he. Voor zover ik heb gelezen kan een depressie getriggerd worden door hormoonschommelingen. Ik ben zelf depressief geworden toen ik de puberteit in ging en verder was er geen reden om depressief te worden. Het zit ook in de familie. Volgens mij zijn hormoonschommelingen in de puberteit toch wel iets wat uit je lijf voortkomt, en niet iets wat veroorzaakt wordt door externe factoren.

Ik word altijd een beetje moe van mensen die maar blijven volhouden dat het niets 'biologisch' kan zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Alsof een chemisch proces niet door iets ontregeld kan raken. Bij iemand met hypothyreoidie ga je toch ook niet roepen dat het komt door levensstress of wat?
[..]

Oh? Ik merkte vanaf dag 1 van mijn medicatie verschil, en vanaf dag 3 was ik niet meer depressief. En dat was niet slechts mijn ervaring, mijn omgeving merkte dat verschil ook heel duidelijk. Ik kon daarvoor bijvoorbeeld nog maar een paar uur per dag wakker blijven en kon niet meer normaal praten, dat probleem was ook met een paar dagen opgelost.
Bij mij zijn er wel wat dingen die het later erger gemaakt hebben maar bij het kijken naar vroeger bleek het er al wel te zijn, zelfs al toen ik nog heel klein was.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34471189
Ik gebruik nu al een hele tijd efexor en risperdal en moet zeggen dat deze combinatie bij mij meestal goed werkt..
het enige waar ik problemen mee heb/had is dat mijn creativiteit verminderd is..
Heb mezelf moeten verplichten weer met schilderen en gedichten schrijven bezig te gaan, want zonder dat voelde mijn leven leeg..
Nu lijkt het langzamerhand weer beter te gaan daarmee al ga ik er niet meer zo extreem meer in op als vroeger...
pi_34478121
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 07:43 schreef EdwinHeijmen het volgende:
Ik gebruik nu al een hele tijd efexor en risperdal en moet zeggen dat deze combinatie bij mij meestal goed werkt..
het enige waar ik problemen mee heb/had is dat mijn creativiteit verminderd is..
Heb mezelf moeten verplichten weer met schilderen en gedichten schrijven bezig te gaan, want zonder dat voelde mijn leven leeg..
Nu lijkt het langzamerhand weer beter te gaan daarmee al ga ik er niet meer zo extreem meer in op als vroeger...
succes
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_34478415
visolie zorgt ervoor dat je wat evenwichtiger in het leven staat.
Mijn psychiater raadde het mij aan, er zijn de laatste tijd wel onderzoeken naar gedaan..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 7 februari 2006 @ 16:43:47 #140
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_34832718
Kickje.
Ik heb sinds kort weer last van depressieve periodes en weer gecombineerd met psychotische symptomen. Ik heb het idee dat ik zelfs een psychose van 2 weken heb gehad, met zeer ernstige gevolgen (ga ik niet over vertellen).
Op 1 januari heb ik voor een ontsteking/ irritatie van mijn maag en slokdarm omepraol gekregen. Op dat moment was er al veel stress in mijn omgeving, waar ik nog geen last van had.
Na het nemen van de omepraol begon ik dingen te zien en te ervaren. Knokkels was hier getuige van...
Vervolgens heb ik last gekregen van nachtmerries (zeer realistisch) die doorwerkten in mijn dagelijkse leven. Ook nieuwsberichten gingen over mij... Een soort complot.
Nadat dit 2 maal geescaleerd is, ben ik direct naar de HAP gegaan, waar ik een spoedafspraak met een psych kreeg. Deze heeft verteld dat ik toch weer zyprexa moet nemen tegen psychotische symptomen...
Door de zyprexa krijg ik echter vreetbuien, wordt doodmoe en krijg hoofdpijn. Cipramil heb ik al 1 1/2 jaar. Ik heb echter nu het gevoel dat dit niet werkt (40 mg).
Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest en hebben we besloten dat ik overstap op haldol ipv zyprexa. Hopelijk verdwijnen de negatieve effecten snel. Ik ben bang om de zyprexa te nemen, omdat het me beinvloed overdag (moeheid).
Omdat ik al 2 dagen "droog" sta, voel ik me wel vaag...

Ik voel me genaaid. Ik heb het gevoel (misschien is het zo, het staat in de bijsluiter) dat het getriggerd is door de omeprazol, gecombineerd met stress. terwijl ik net goed op weg was om mijn (ons) leven op orde te krijgen.
De 15e moet ik naar het riagg.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_34835120
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 00:41 schreef Vava het volgende:

[..]

Bij mij zijn er wel wat dingen die het later erger gemaakt hebben maar bij het kijken naar vroeger bleek het er al wel te zijn, zelfs al toen ik nog heel klein was.
Hetzelfde hier Overigens geloof ik met een depressieve opa, vader en broer wel in erfelijkheid
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  dinsdag 7 februari 2006 @ 18:35:55 #142
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_34836095
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 16:43 schreef leviathanfd het volgende:
Kickje.
Ik heb sinds kort weer last van depressieve periodes en weer gecombineerd met psychotische symptomen. Ik heb het idee dat ik zelfs een psychose van 2 weken heb gehad, met zeer ernstige gevolgen (ga ik niet over vertellen).
Op 1 januari heb ik voor een ontsteking/ irritatie van mijn maag en slokdarm omepraol gekregen. Op dat moment was er al veel stress in mijn omgeving, waar ik nog geen last van had.
Na het nemen van de omepraol begon ik dingen te zien en te ervaren. Knokkels was hier getuige van...
Vervolgens heb ik last gekregen van nachtmerries (zeer realistisch) die doorwerkten in mijn dagelijkse leven. Ook nieuwsberichten gingen over mij... Een soort complot.
Nadat dit 2 maal geescaleerd is, ben ik direct naar de HAP gegaan, waar ik een spoedafspraak met een psych kreeg. Deze heeft verteld dat ik toch weer zyprexa moet nemen tegen psychotische symptomen...
Door de zyprexa krijg ik echter vreetbuien, wordt doodmoe en krijg hoofdpijn. Cipramil heb ik al 1 1/2 jaar. Ik heb echter nu het gevoel dat dit niet werkt (40 mg).
Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest en hebben we besloten dat ik overstap op haldol ipv zyprexa. Hopelijk verdwijnen de negatieve effecten snel. Ik ben bang om de zyprexa te nemen, omdat het me beinvloed overdag (moeheid).
Omdat ik al 2 dagen "droog" sta, voel ik me wel vaag...
Ik snap dat je je angstig voelt nu je de zyprexa weer moet nemen.. misschien worden de negatieve gevoelens gedurende de overstap nu wat minder...
quote:
Ik voel me genaaid. Ik heb het gevoel (misschien is het zo, het staat in de bijsluiter) dat het getriggerd is door de omeprazol, gecombineerd met stress. terwijl ik net goed op weg was om mijn (ons) leven op orde te krijgen.
De 15e moet ik naar het riagg.
Kop op! Even een rottige tegenslag, maar ik heb je zien bekomen van ergere dingen, succes leviathanfd!
en groetjes aan Artemis665 en Yelena + sterkte + succes bij het RIAGG

[ Bericht 1% gewijzigd door knokkels op 07-02-2006 18:42:13 ]
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  dinsdag 7 februari 2006 @ 19:50:59 #143
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_34838794
Begin vanavond met de haldol.
De huisarts wilde me vandaag al seroxat geven...
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
  dinsdag 7 februari 2006 @ 19:56:10 #144
11682 Moonah
Jolie femme
pi_34838998
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 16:43 schreef leviathanfd het volgende:
Ik voel me genaaid. Ik heb het gevoel (misschien is het zo, het staat in de bijsluiter) dat het getriggerd is door de omeprazol, gecombineerd met stress. terwijl ik net goed op weg was om mijn (ons) leven op orde te krijgen.
Door wie voel je je genaaid? Als het ontstaan van psychoses als risico in de bijsluiter wrdt genoemd, dan kun je je wel kloten voelen (begrijpelijk), maar genaaid...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 20:50:51 #145
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_34841250
Na, klote dan. ben er gewoon niet blij mee.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_34843090
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 18:01 schreef Lotjeb het volgende:

[..]

Hetzelfde hier Overigens geloof ik met een depressieve opa, vader en broer wel in erfelijkheid
Mijn oma had het ook idd en een broer van haar ook. Daardoor geloof ik ook wel dat het erfelijk kan zijn.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  woensdag 8 februari 2006 @ 15:58:30 #147
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_34867190
Mijn moeder is psychiatrisch patient en mijn opa was het ook. Die heeft (lang geleden) nog electro shocks gehad.
Hier werkt de haldol totnutoe iig goed. Ik ben veel rustiger.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_34947385
Ik slik nu s´ochtends Efexor verhoogd van 37.5 naar75 maar mijn stemming is niet stabiel erger geworden zelfs. Maar wacht gewoon af. En dan Propranolol, en s´avonds Remeron, lekker slapen
  vrijdag 10 februari 2006 @ 20:42:11 #149
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_34948274
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 15:58 schreef leviathanfd het volgende:
Mijn moeder is psychiatrisch patient en mijn opa was het ook. Die heeft (lang geleden) nog electro shocks gehad.
Hier werkt de haldol totnutoe iig goed. Ik ben veel rustiger.
Dat vind ik niet gek. Haldol is toch best heftig spul?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_34948460
Haldol is voor zover ik begrepen heb inderdaad goed heftig spul ja, dat gaat wel effe wat verder dan een gemiddeld antidepressivum....is een sterk antipsychoticum toch of heb ik dat mis?

Over die erfelijkheid: aangezien een tijdje terug nog in het nieuws was dat 1 op de 3 Nederlanders antidepressiva slikt lijkt mij dat IEDEREEN een heleboel depressieve mensen in z'n familie heeft, dus over die erfelijkheidsfactor valt geen klap meer te zeggen
  vrijdag 10 februari 2006 @ 21:00:18 #151
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34948990
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 20:46 schreef thaleia het volgende:

Over die erfelijkheid: aangezien een tijdje terug nog in het nieuws was dat 1 op de 3 Nederlanders antidepressiva slikt lijkt mij dat IEDEREEN een heleboel depressieve mensen in z'n familie heeft, dus over die erfelijkheidsfactor valt geen klap meer te zeggen
Of depressiviteit bij directe familieleden voorkomt is mij wel gevraagd bij psychologisch onderzoek, dus kennelijk is het wel een factor waar rekening mee wordt gehouden..
pi_34949120
Ja, vroegen ze mij ook, dus ze hechten er blijkbaar wel waarde aan, maar ik vraag me af of dat in deze tijd nog wel terecht is
pi_34954628
Bij mij ook gevraagd ja
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34959879
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 20:46 schreef thaleia het volgende:
Over die erfelijkheid: aangezien een tijdje terug nog in het nieuws was dat 1 op de 3 Nederlanders antidepressiva slikt lijkt mij dat IEDEREEN een heleboel depressieve mensen in z'n familie heeft, dus over die erfelijkheidsfactor valt geen klap meer te zeggen
Ik denk inderdaad dat er maar weinig families zijn, waarin niemand ooit depressief geweest is.

Dat één op drie mensen op de drie mensen antidepressiva slikt lijkt me een foutje van een minder goed nadenkende (of sensatie-zoekende) journalist: er worden jaarlijks weliswaar meer dan vijf miljoen receptjes uitgeschreven, maar dat is voor een kleine miljoen mensen. Nog steeds een grote groep, maar slechts zo'n 8% van de volwassen bevolking.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 13:14:26 #155
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_34965404
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 21:03 schreef thaleia het volgende:
Ja, vroegen ze mij ook, dus ze hechten er blijkbaar wel waarde aan, maar ik vraag me af of dat in deze tijd nog wel terecht is
Tuurlijk. Als je wordt opgevoed door iemand die niet helemaal stabiel is, zul je altijd wel een vleugje van die instabiliteit meekrijgen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_34966056
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 20:46 schreef thaleia het volgende:
Over die erfelijkheid: aangezien een tijdje terug nog in het nieuws was dat 1 op de 3 Nederlanders antidepressiva slikt lijkt mij dat IEDEREEN een heleboel depressieve mensen in z'n familie heeft, dus over die erfelijkheidsfactor valt geen klap meer te zeggen
1 op de 3 vind ik zelf best veel.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 1 op de 6 mensen ooit in zijn of haar leven AD had geslikt.
Maar ik vind zo snel geen wetenschappelijk onderbouwde bron.
pi_34985363
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:46 schreef SuperBosch het volgende:

[..]

1 op de 3 vind ik zelf best veel.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 1 op de 6 mensen ooit in zijn of haar leven AD had geslikt.
Maar ik vind zo snel geen wetenschappelijk onderbouwde bron.
1 op de 3 vind ik ook vrij veel hoor het lijkt me eerlijk gezegd sterk, dat het veel mensen zijn is me wel duidelijk maar zoveel?
Ben ook wel benieuwd naar een wetenschappelijke bron
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34987029
Dit zegt Wikipedia erover:
quote:
Een antidepressivum is een medicijn dat de klachten van een klinische depressie vermindert. Antidepressiva herstellen het evenwicht tussen bepaalde stoffen in de hersenen. Daardoor worden de klachten meestal minder. Patiënten worden minder somber en krijgen weer plezier en belangstelling voor de dingen om zich heen. De middelen werken doorgaans heel goed, maar meestal laat verbetering even op zich wachten. In het algemeen gaan de medicijnen pas na twee tot vier weken werken.

Antidepressiva zijn effectief bij 75 tot 80 procent van de patiënten met een ernstige vorm van depressie.

In Nederland worden steeds vaker antidepressiva voorgeschreven. In 2003 kregen 900.000 mensen in totaal 5,9 miljoen recepten tegen depressie voorgeschreven. Het aantal mensen dat antidepressiva gebruikt is sinds 1999 elk jaar met 6 procent gegroeid.
pi_34987072
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 20:46 schreef thaleia het volgende:

Over die erfelijkheid: aangezien een tijdje terug nog in het nieuws was dat 1 op de 3 Nederlanders antidepressiva slikt lijkt mij dat IEDEREEN een heleboel depressieve mensen in z'n familie heeft, dus over die erfelijkheidsfactor valt geen klap meer te zeggen
Over erfelijkheid gesproken; hier helaas een ervaringsdeskundige
Mijn moeder is zelf zwaar depressief (tig mislukte zelfmoordpogingen) en ikzelf zit nu 1,5 maand thuis, ik ga volgende week mijn 3e week van Acute Deeltijd Therapie in. De Efexor gebruik ik nu ook sinds dik een maand (dosiring is opgeschroefd), maar om nou te zeggen dat het helpt, mwah

Ik hou het nog wel in de gaten, maar toch nog te moeilijk, dus ik denk dat de dosering omhoog moet, aangezien ik ook nog mijn baan verloren heb
Zijde des Weppes | "HA! That's so funny I forgot to laugh!.....Excluding that first HA!"
pi_34987154
quote:
Op zondag 12 februari 2006 01:02 schreef Wolkje het volgende:
Dit zegt Wikipedia erover:
[..]
Dat komt al een stuk geloofwaardiger over, al blijven het er nog veel. Kinderen zijn niet meegerekend neem ik dan aan.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34987213
quote:
Op zondag 12 februari 2006 01:08 schreef Vava het volgende:

[..]

Dat komt al een stuk geloofwaardiger over, al blijven het er nog veel. Kinderen zijn niet meegerekend neem ik dan aan.
Zouden er heel veel kinderen zijn die AD voorgeschreven krijgen? Ik denk van niet namelijk.
pi_34987275
quote:
Op zondag 12 februari 2006 01:10 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Zouden er heel veel kinderen zijn die AD voorgeschreven krijgen? Ik denk van niet namelijk.
Nee dat denk ik ook niet, maar wat ik bedoel, in dat bericht waar stond dat 1 op de 3 mensen AD slikt, hebben ze daar naar de totale NL bevolking van 16, nogwat miljoen gekeken?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_34987887
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:14 schreef SEMTEX het volgende:
Tuurlijk. Als je wordt opgevoed door iemand die niet helemaal stabiel is, zul je altijd wel een vleugje van die instabiliteit meekrijgen.
Dat heeft niks met erfelijkheid te maken

Dat getal van 1 op de 3 had ik overigens uit een Fok-topic, geen idee of dat over een deugdelijk onderzoek ging.
pi_34988421
quote:
Op zondag 12 februari 2006 01:44 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat heeft niks met erfelijkheid te maken

Dat getal van 1 op de 3 had ik overigens uit een Fok-topic, geen idee of dat over een deugdelijk onderzoek ging.
Onderzoek of niet; aan mijn moeders kant is er een tante met depressieve klachten, een nichtje, mijn moeder zelf natuurlijk, mijn persoontje. Dus wat die erfelijkheid betreft geloof ik er wel in, puur uit eigen ervaring. Zeker als je bedenkt dat ook mijn vader en mijn boer in het verleden wel eens aan de anti-depressiva hebben gezeten

[ Bericht 8% gewijzigd door X-Naut op 12-02-2006 02:28:35 ]
Zijde des Weppes | "HA! That's so funny I forgot to laugh!.....Excluding that first HA!"
pi_34999460
Ja maar dat is het dus, op het moment dat iedereen in zijn familie wel meerdere mensen kan aanwijzen die ad slikken of hebben geslikt kun je weinig meer met die erfelijkheid. Wat niet wil zeggen dat ik er niet in geloof, in zo ongeveer alle dingen zit een erfelijke component, natuurlijk geloof ik daarin. Maar als indicator is het niet zo sterk meer natuurlijk als je in vrijwel elke familie meerdere depressievelingen hebt. Iedereen die depressief is zegt: "tja, het zit in de familie" maar bij iedereen die niet depressief is zit depressiviteit ook in de familie

(Lees voor 'iedereen' gerust 'vrijwel iedereen' als dat uw nachtrust bevordert)
pi_35036652
Ik ga denk ik volgende week ofzo met de psychiater van het riagg overleggen of het niet beter is dat ik ook aan bijvoorbeeld medicatie begin.

Maar hoe zit dat eigenlijk met de verschillende merken antidepressiva? Wordt daar gewoon uit een grote bak gegrabbeld of zit er enige logica in wie welke medicatie krijgt?
pi_35036706
quote:
Op maandag 13 februari 2006 14:43 schreef SuperBosch het volgende:

Maar hoe zit dat eigenlijk met de verschillende merken antidepressiva? Wordt daar gewoon uit een grote bak gegrabbeld of zit er enige logica in wie welke medicatie krijgt?
Volgens mij hangt het een beetje af van de voorkeur van de behandelend arts. Ik heb altijd prozac gekregen, nog nooit ook maar gesproken over een eventueel ander medicijn.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_35037383
Meestal beginnen ze met iets "populairs", zoals bv. seroxat oid..

Slaat dat niet aan, dan kijken ze verder..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_35100995
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:30 schreef Dromenvanger het volgende:


Ik heb het al vaker gezegd, sinds ik sport heb ik weinig andere dingen nodig nog.
De meest wijze uitspraak die ik heb gelezen wat betreft anti-depressiva.
pi_35107420
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 08:18 schreef FreakerS het volgende:

[..]

De meest wijze uitspraak die ik heb gelezen wat betreft anti-depressiva.
Sport is bij lichte tot middelzware depressies inderdaad een goed middel. Het probleem is alleen mensen zo ver te krijgen dat ze gaan sporten. Er is natuurlijk niemand die naar de dokter gaat met een depressie en wil horen dat ie op tijd naar bed moet, gezond moet eten, geen drugs gebruiken en regelmatig moet sporten, terwijl die dingen over het algemeen flink helpen.

Voor wat betreft keuze van de medicijnen, mijn arts koos voor paroxetine omdat ze daar zelf goede ervaringen mee had. (Als in: bij patiënten, niet bij haarzelf).
Sanity is (not) statistical
pi_35107507
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 12:32 schreef Maeghan het volgende:
Er is natuurlijk niemand die naar de dokter gaat met een depressie en wil horen dat ie op tijd naar bed moet, gezond moet eten, geen drugs gebruiken en regelmatig moet sporten, terwijl die dingen over het algemeen flink helpen.
Ja, en mensen die moddervet zijn willen niet horen dat ze niet zoveel moeten vreten, en mensen die 10 pakjes per dag roken en last hebben van een hoestje willen niet horen dat ze moeten stoppen met roken.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_35108443
Nee, maar ik vind dat bij een depressie even wat anders, agz deel van je probleem is dat je niets wilt en doodmoe bent. Iemand die te veel eet of rookt heeft meestal geen ziekte waardoor hij/zij niet anders kan dan te veel eten en roken. Maar goed, ik zeg ook niet dat artsen het niet moeten zeggen, maar de kans dat een patiënt het daadwerkelijk gaat doen is gewoon niet zo groot, en als je een lichte depressie niet z.s.m. aanpakt loop je het risico dat het op erger uitdraait, dus ik vind het niet vreemd dat artsen voor gebruikelijkere behandelmethoden kiezen.
Sanity is (not) statistical
pi_35108732
Zolang dokters er maar voor waken dat ze patienten niet naar huis sturen met wat pillen en ze het idee meegeven dat het leven zo vanzelf weer fantastisch wordt. Een huisarts mag van mij best zeggen dat iemand op moet houden met drugs/drank en wat moet gaan bewegen, al is het maar een wandelingetje.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_35108916
Inderdaad, dat gebeurt natuurlijk veel te vaak. Ik ken mensen die antidepressiva voorgeschreven kregen terwijl ze blowden of zelfs harddrugs gebruikten, tot een cocaineverslaafde aan toe.
Sanity is (not) statistical
pi_35110646
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 13:15 schreef Maeghan het volgende:
Inderdaad, dat gebeurt natuurlijk veel te vaak. Ik ken mensen die antidepressiva voorgeschreven kregen terwijl ze blowden of zelfs harddrugs gebruikten, tot een cocaineverslaafde aan toe.
Tja... dat is vragen om moeilijkheden!

Overigens vind ik dat artsen toch op sport enzo moeten wijzen. Het zijn dingen die serieus helpen en als ik me echt depressief voel wil ik echt alles doen om me weer wat beter te voelen!

Een depressie is in mijn geval iets waar ik mee moet leren leven en waar ook heel goed mee te leven valt, mits ik let op voldoende rust, beweging en regelmaat. Blowen en (veel alcohol) hebben op langere termijn (dagen erna) een negatieve invloed om mijn stemming. Voor mij dus een reden om daar rekening mee te houden.
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_36027064
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 12:32 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Sport is bij lichte tot middelzware depressies inderdaad een goed middel. Het probleem is alleen mensen zo ver te krijgen dat ze gaan sporten. Er is natuurlijk niemand die naar de dokter gaat met een depressie en wil horen dat ie op tijd naar bed moet, gezond moet eten, geen drugs gebruiken en regelmatig moet sporten, terwijl die dingen over het algemeen flink helpen.
Ik zou dolblij geweest zijn, moest men gezegd hebben dat dit mijn problemen zou oplossen.

Ik sport heel regelmatig maar dit is niet voldoende. En dus moet ik ook medicijnen nemen : Sipralexa tegen depressieve gevoelens (ik heb dus geen depressie, maar zou daar door mijn problemen in kunnen geraken, en dan ben ik niet sterk genoeg voor therapie), en Seroquel tegen mijn nachtmerries (omdat het echt niet anders meer kon).
Daarbuiten krijg ik bijna wekelijks therapie, ga ik full-time werken en probeer ik minstens twee keer per week te gaan sporten.
Good girls go to heaven, bad girls get everywhere
  dinsdag 14 maart 2006 @ 19:32:18 #177
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_36032008
Ja, maar vind maar eens een sport die je leuk vindt en die je vol kunt houden. Zo heb ik een tijdje gefitnesst en okay, dat voelt naderhand altijd hardstikke goed, maar het is zo verschrikkelijk saai dat de sleur ervan me op een gegeven moment ging tegenstaan. Sommige mensen hebben dat misschien wel bij heel veel soorten sporten of zijn sociaal fobisch, wat best vaak mee kan spelen bij een depressie en dan stap je echt niet zomaar vrolijk een onbekende sportzaal binnen om te gaan sporten. Het is zo makkelijk gesteld om iedereen dat maar op te leggen/aan te raden.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_36044306
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:32 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Zo heb ik een tijdje gefitnesst en okay, dat voelt naderhand altijd hardstikke goed, maar het is zo verschrikkelijk saai dat de sleur ervan me op een gegeven moment ging tegenstaan.
[..]
Precies, ik voelde me net een hamster in zo'n loopwiel. De ideale sportactiviteit voor in de winter heb ik nog niet gevonden.
pi_36335919
Verdomme.... net en brief van het CBR is de bus dat ik dat vanwege mijn medicijnen compleet door de molen moet om gekeurd te worden... pas als ik goedgekeurd wordt kan ik rijexamen aanvragen. Op zich terecht omdat die medicijnen je rijvaardigheid kunnen beinvloeden en dat het misschien niet verstandig is al mensen met zeer ernstige problemen in een auto gaan zitten.... maar ik ben alweer een hele tijd mobiel en ben door nu ik gewend ben aan de medicijnen niet meer extra traag ofzo....

Ik baal zo verschrikkelijk.... en voel me echt in het hoekje van de "gekken"gezet... moet ik daar gaan bewijzen dat ik mezelf niet te pletter zal rijden en niet in een psychose andere mensen in gevaar ga bregen....

Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_36340235
Dat is wel balen zeg heb je al wel rijlessen gehad? Zo ja, ging dat gewoon goed?

Ik kan ook gewoon autorijden met medicijnen, alleen als ik ze een keer vergeet moet ik heel goed oppassen, verder ben ik er gewoon aan gewend, net als jij dus
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36340448
Ik heb rijexamen gedaan met antidepressiva, drie keer.
Maar ik had ook al mijn lessen onder invloed van AD gereden.
(heb het overigens drie keer niet gehaald. Ga binnenkort weer lessen, nu zonder AD).
pi_36341367
Ik moest me toen ook laten keuren, maar dat zeiden ze gelijk al toen ik de boel invulde... Ik ben naar een onafhankelijke(dus niet mijn eigen) huisarts geweest, praatje van 10 minuten gemaakt, en ik kreeg zo die verklaring mee..

Gelukkig was het niet meer... Een vriend van mij, die opgenomen is geweest, moest de complete hap doen, dus ook een bezoek aan een psychiater..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36343601
Ben blij dat ik pas AD ben gaan slikken nadat ik mn rijbewijs had (en opname idem).
Ik rij er gewoon mee nu. Heb ook niet het idee dat ik trager ofzo ben. Ik heb wel eens medicatie gehad waar ik me wel vreemd van voelde. Toen ben ik ook niet gaan autorijden.

Ik denk dat veel mensen best zelf in kunnen schatten of ze kunnen rijden of niet... (goed er zijn natuurlijk ook mensen die sowieso in de auto zouden stappen, zo ook met alcohol).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_36343834
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:12 schreef Nijna het volgende:
Ben blij dat ik pas AD ben gaan slikken nadat ik mn rijbewijs had (en opname idem).
Ik rij er gewoon mee nu. Heb ook niet het idee dat ik trager ofzo ben. Ik heb wel eens medicatie gehad waar ik me wel vreemd van voelde. Toen ben ik ook niet gaan autorijden.

Ik denk dat veel mensen best zelf in kunnen schatten of ze kunnen rijden of niet... (goed er zijn natuurlijk ook mensen die sowieso in de auto zouden stappen, zo ook met alcohol).
Ik had mijn rijbewijs ook al een tijd. En toen ik net AD slikte voelde ik me idd wat te onzeker om auto te gaan rijden. Maar nu niet meer, ik kan het zelf wel inschatten.
En idd, ik denk dat alcohol heel wat meer schade aan kan richten.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 24 maart 2006 @ 23:39:09 #185
100284 noabertje
ijskoud de beste
pi_36344163
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:12 schreef Nijna het volgende:
Ik denk dat veel mensen best zelf in kunnen schatten of ze kunnen rijden of niet... (goed er zijn natuurlijk ook mensen die sowieso in de auto zouden stappen, zo ook met alcohol).
Inderdaad- ik slik zelf ook AD, maar heb niet het gevoel dat dit negatieve invloed heeft op mijn autorijden...ben hooguit relaxter geworden.. laat me niet meer zo opnaaien in het verkeer door die aso's

misschien zijn er AD's die reactietijd inderdaad negatief beinvloeden? of roekelozer rijgedrag als gevolg kunnen hebben?.. in ieder geval lijkt me bij meeste AD's geen probleem gewoon je normale functioneren uit te oefenen...incl. autorijden dus.
pi_36344200
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:39 schreef noabertje het volgende:

[..]

Inderdaad- ik slik zelf ook AD, maar heb niet het gevoel dat dit negatieve invloed heeft op mijn autorijden...ben hooguit relaxter geworden.. laat me niet meer zo opnaaien in het verkeer door die aso's

misschien zijn er AD's die reactietijd inderdaad negatief beinvloeden? of roekelozer rijgedrag als gevolg kunnen hebben?.. in ieder geval lijkt me bij meeste AD's geen probleem gewoon je normale functioneren uit te oefenen...incl. autorijden dus.
Als je er net mee begint beinvloeden ze je rijgedrag denk ik wel negatief. Maar zodra je gewend bent niet meer, dan is de beinvloeding eerder negatief als je je AD een keer vergeet
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36345756
Ik heb mijn rijlessen voor alle zekerheid uitgesteld. Ik begon met AD net voor m'n 18e verjaardag.

Maar ja, ik weet niet hoor. Volgens mij had ik voor mijn behandeling echt een veeeeeeeeeeel groter gevaar geweest dan met AD. Ik bedoel, als je hooguit drie uur per dag wakker kunt blijven, alles vergeet, niet meer weet waar je bent of wat je daar ook alweer doet, dat lijkt me niet bepaald gezond. Terwijl ik daarmee in theorie wel mee in de auto had kunnen stappen zonder wat voor onderzoek dan ook. Raar eigenlijk.
Sanity is (not) statistical
pi_36730189
Ben sinds donderdag begonnen met efexor xr (75 mg)
Hoe doen jullie het met uitgaan enzo? Sla je het medicijn b.v. op zaterdag over zodat je nog kan drinken?
pi_36731856
officieel zou ik inderdaad niet mogen drinken met mijn 300 mg efexor...

ach ja...
  vrijdag 7 april 2006 @ 11:19:25 #190
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_36733035
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 09:13 schreef Arach het volgende:
Ben sinds donderdag begonnen met efexor xr (75 mg)
Hoe doen jullie het met uitgaan enzo? Sla je het medicijn b.v. op zaterdag over zodat je nog kan drinken?
Ik drink gewoon hoor. Alleen ik probeer iets minder veel naar binnen te gieten dan dat ik normaal deed. Ik slik nu zo'n 3 weken Efexor waarvan 2 weken de 75 Mg variant. Toch wel 1 keer een probleem gehad toen ik me vol had gegoten. Kan me er alleen heel weinig van herinneren. Heb iig heel veel gekotst en was vrij verward. Normaal had ik dit niet zo snel, dus ik denk dat het door de combi kwam. Na die tijd iets meer opgepast met de hoeveelheid die ik drink.

Voelde me de eerste 3 dagen van deze week voor het eerst sinds tijden weer redelijk goed. Ik had het gevoel dat ik mijn ex-vriendin eindelijk een beetje los kon laten. Ze boeide me niet zoveel meer. Ook had ik geen last meer van mijn rug en schouders (stress pijntjes) en dat is iets dat al in tijden niet meer is voorgekomen. Helaas was dit van korte duur. Sinds gisteren voel ik me toch weer redelijk depri, de pijntjes zijn deels weer terug en ik denk weer teveel aan mijn ex.

Had echt gehoopt dat die Efexor al wat deed, maar daar zal ik dan nog ff op moeten wachten vrees ik.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_36734132
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 11:19 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Ik drink gewoon hoor.

[..]

Had echt gehoopt dat die Efexor al wat deed, maar daar zal ik dan nog ff op moeten wachten vrees ik.
Er zijn aanwijzingen, dat antidepressiva minder goed werken als je ook alcohol blijft gebruiken. Probeer het, zeker de eerste tijd, te vermijden.
  vrijdag 7 april 2006 @ 12:11:22 #192
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_36734351
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:03 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Er zijn aanwijzingen, dat antidepressiva minder goed werken als je ook alcohol blijft gebruiken. Probeer het, zeker de eerste tijd, te vermijden.
Hmmm... tja. Dat vind ik dus echt kut. *schaamt zich*

Doordeweeks kan ik wel van de alcohol afblijven als het moet, maar in het weekend wil ik toch echt wel mijn biertje drinken. Ik kan me niet voorstellen hoe het is in de kroeg zonder mijn biertje
Is dat raar? Klinkt misschien wel een beetje als iemand die afhankelijk is.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_36745954
Ik vind het niet raar, ik heb precies hetzelfde, lekker toch, een biertje met vrienden, even geen serieus gedoe zal ook positief werken, ik zou wel wat minder drinken maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
  vrijdag 7 april 2006 @ 18:27:00 #194
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36746086
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 09:13 schreef Arach het volgende:
Ben sinds donderdag begonnen met efexor xr (75 mg)
Hoe doen jullie het met uitgaan enzo? Sla je het medicijn b.v. op zaterdag over zodat je nog kan drinken?
Slimmerik!
Je moet niet een dag overslaan hoor!
Het spul zit in je bloed en dat dient op peil gehouden te worden door je dagelijkse dosis.
Ik heb ook jarenlang Efexor 75mg geslikt. Als ik een dosis was vergeten werd ik na 12 uur echt rillerig, draaierig. Overigens kon ik wel 'gewoon' drinken bij die dosis. Maar ik dronk nooit veel, ben na twee wijntjes al van de kaart.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_36820719
Ik merk er nog niks van, heb alleen wel last van een droge mond & wat spanning op de kaken maar een verbetering
  maandag 10 april 2006 @ 15:37:31 #196
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_36824305
quote:
Op maandag 10 april 2006 13:42 schreef Arach het volgende:
Ik merk er nog niks van, heb alleen wel last van een droge mond & wat spanning op de kaken maar een verbetering
Het werkt ook pas na 4 tot 6 weken.

Ik zit nu in mijn 4e week en heb ook nog niet de indruk dat het werkt.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_36824419
Ik heb nu Efexor 75 en Trazolon ofzoiets
pi_36829707
quote:
Op maandag 10 april 2006 15:40 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik heb nu Efexor 75 en Trazolon ofzoiets
Trazolan heb ik ook! Jij bent echt de eerste waar ik van hoor die ook Trazolan heeft, bijna niemand kent het ook
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36830324
quote:
Op maandag 10 april 2006 18:15 schreef Vava het volgende:

[..]

Trazolan heb ik ook! Jij bent echt de eerste waar ik van hoor die ook Trazolan heeft, bijna niemand kent het ook
Ja, ik had er ook nooit van gehoord Hoeveel heb jij dan? Ik heb 50 mg Ik had eerst remeron, maar was daar overdag erg moe van, en dat zou je van deze niet hebben
pi_36830389
quote:
Op maandag 10 april 2006 18:38 schreef HeaRt_woRm het volgende:

[..]

Ja, ik had er ook nooit van gehoord Hoeveel heb jij dan? Ik heb 50 mg Ik had eerst remeron, maar was daar overdag erg moe van, en dat zou je van deze niet hebben
Van deze ben je igg niet moe overdag, ik heb ook 50 mg geloof ik, een halve per dag. Heb wel meer gehad maar dat is dus verlaagd.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 10 april 2006 @ 18:44:43 #201
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_36830507
Mijn medicatie (paretoxine) werkt geweldig voor mij, voordat ik een half geleden ofzo begon met slikken bestonden mijn gemoedstoestanden vooral uit diepe dalen en grote hoogtes, het neutrale er tussen in was altijd kortstondig.

Door de paretoxine is het allemaal wat normaler geworden, er zijn nog steeds pieken en dalen, maar dat heeft een ''normaal'' mens ook, en dankzij een uitermate begripvolle werkgever, die ondanks paniekaanval na paniekaanval vertrouwen in me bleef houden ben ik nu klatsgelukkig
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 10 april 2006 @ 18:46:47 #202
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_36830587
quote:
Op maandag 10 april 2006 18:44 schreef Klonk het volgende:
Mijn medicatie (paretoxine) werkt geweldig voor mij, voordat ik een half geleden ofzo begon met slikken bestonden mijn gemoedstoestanden vooral uit diepe dalen en grote hoogtes, het neutrale er tussen in was altijd kortstondig.

Door de paretoxine is het allemaal wat normaler geworden, er zijn nog steeds pieken en dalen, maar dat heeft een ''normaal'' mens ook, en dankzij een uitermate begripvolle werkgever, die ondanks paniekaanval na paniekaanval vertrouwen in me bleef houden ben ik nu klatsgelukkig
Kijk! Houden zo!

Zit je naast die medicijnen ook in therapie ofzo? Je zult ooit namelijk weer zonder moeten. Ik zie de medicijnen iig niet als een oplossing voor mijn probleem. Eerder als een steuntje in de rug.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
  maandag 10 april 2006 @ 18:49:03 #203
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_36830672
therapie kijken we als we stoppen met medicijnen, in principe is paretoxine een medicijn wat een lichaams eigen stof (serotonine) aanmaakt, en dat stofje heb ik gewoon tekort.

of we uberhaupt stoppen is nog een vraag, dat serotonine tekort blijft bestaan, dus dat word nog een leuke puzzel
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_36831251
Klonk! Ik heb ook zo'n werkgever, echt heel fijn! Daar heb ik me nooit zorgen om hoeven maken
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37145952
Waarom zou je stoppen met paroxetine, als het je lichaaam stimuleert om een stofje aan te maken wat je lichaam uit zichzelf niet 'meer' goed kan.

Het is verder toch niet schadelijk.. ik slik hetzelf nu ook 6 weken..
Het zal mij niks boeien of ik het de rest van mijn leven blijf slikken, als ik me er beter door voel.

Het is niet, zo erg, alsof je aan de harddrugs (lees heroine of cocaine) zit.
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
pi_37146158
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:08 schreef drdolittle het volgende:
Waarom zou je stoppen met paroxetine, als het je lichaaam stimuleert om een stofje aan te maken wat je lichaam uit zichzelf niet 'meer' goed kan.

Het is verder toch niet schadelijk.. ik slik hetzelf nu ook 6 weken..
Het zal mij niks boeien of ik het de rest van mijn leven blijf slikken, als ik me er beter door voel.

Het is niet, zo erg, alsof je aan de harddrugs (lees heroine of cocaine) zit.
Over de effecten op lange termijn is weinig bekend, dus wat dat betreft ben je een proefkonijn. Maar goed.. de lange termijn effecten van depressies en burn-outs zijn ook nog vrij onbekend volgens mij.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37146767
Ook het idee dat je afhankelijk bent van zo'n medicijn is iets wat mij tegenstaat af en toe.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37146961
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:25 schreef Vava het volgende:
Ook het idee dat je afhankelijk bent van zo'n medicijn is iets wat mij tegenstaat af en toe.
Ach.. wat is afhankelijk. Je bent ook afhankelijk van voedsel en vocht. Als je daarmee stopt ga je op den duur zelfs dood. Beetje kromme vergelijking, maar goed... het is echt niet zo dat je een junk bent ofzo hoor.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37147080
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:29 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Ach.. wat is afhankelijk. Je bent ook afhankelijk van voedsel en vocht. Als je daarmee stopt ga je op den duur zelfs dood. Beetje kromme vergelijking, maar goed... het is echt niet zo dat je een junk bent ofzo hoor.
Daar heb je ook gelijk in maar soms zijn er momenten dat ik erg twijfel aan de werking van die medicijnen en dan baal ik er echt van dat ik ze steeds in moet nemen. Dan gooi ik ze het liefst gelijk het raam uit
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 21 april 2006 @ 00:06:38 #210
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37148341
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:32 schreef Vava het volgende:

[..]

Daar heb je ook gelijk in maar soms zijn er momenten dat ik erg twijfel aan de werking van die medicijnen en dan baal ik er echt van dat ik ze steeds in moet nemen. Dan gooi ik ze het liefst gelijk het raam uit
Ik slik nu 5 weken Efexor 75mg, maar ik twijfel ook aan de werking. Voel me wel beter, maar dat kan ook de 'tijd' zijn. Voel me niet aanzienlijk beter ofzo. Misschien moet mijn dosis wat omhoog, maar daar heb ik ook niet zoveel zin in.

Mijn bijwerkingen vallen opzich wel mee. Ben een beetje zweterig, terwijl ik dat nooit was en soms is mijn zicht ietwat wazig. Verder gaat het allemaal wel.....

Krijg hem zelfs nog makkelijk omhoog Toch iets waar 'men' over klaagt.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37149016
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 00:06 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Ik slik nu 5 weken Efexor 75mg, maar ik twijfel ook aan de werking. Voel me wel beter, maar dat kan ook de 'tijd' zijn. Voel me niet aanzienlijk beter ofzo. Misschien moet mijn dosis wat omhoog, maar daar heb ik ook niet zoveel zin in.

Mijn bijwerkingen vallen opzich wel mee. Ben een beetje zweterig, terwijl ik dat nooit was en soms is mijn zicht ietwat wazig. Verder gaat het allemaal wel.....

Krijg hem zelfs nog makkelijk omhoog Toch iets waar 'men' over klaagt.
Ehm... ja dat omhoog krijgen heb ik dan geen ervaring mee maar het is idd een probleem en met de problemen wat dat betreft aan de vrouwelijke kant heb ik wel te maken, gelukkig geen vriendje

Als je het nog maar 5 weken slikt kan het wel kloppen dat je er nog niet zo heel veel van merkt of dat je twijfelt aan de werking, het heeft allemaal wat tijd nodig om te wennen

Met opbouwen heb ik ook weinig bijwerkingen ervaren. Wel merk ik het als ik een keer vergeet de medicijnen te nemen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37150953
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:12 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Over de effecten op lange termijn is weinig bekend, dus wat dat betreft ben je een proefkonijn. Maar goed.. de lange termijn effecten van depressies en burn-outs zijn ook nog vrij onbekend volgens mij.
Wel, de lange termijn effecten van (onbehandelde/niet adequaat behandelde) depressies zijn redelijk goed bekend: suïcide.

Doe mij dan maar een pilletje.
  vrijdag 21 april 2006 @ 18:36:14 #213
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37167273
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 03:16 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Wel, de lange termijn effecten van (onbehandelde/niet adequaat behandelde) depressies zijn redelijk goed bekend: suïcide.
Doe niet zo dramatisch.
Een onbehandelde depressie gaat gemiddeld na een half jaar vanzelf weer over.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_37175235
Inderdaad ja. Ik wilde er vanmiddag al wat van zeggen, maar ik moest naar m'n werk. Maar het is inderdaad zo dat de meeste depressies na verloop van tijd overgaan, inderdaad na een aantal maanden al vaak. Verder wordt lang niet iedereen suicidaal, laat staan dat iedereen die wel suicidale neigingen heeft er uiteindelijk een eind aan maakt.
Sanity is (not) statistical
pi_37233921
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 18:36 schreef Moonah het volgende:

[..]

Doe niet zo dramatisch.
Een onbehandelde depressie gaat gemiddeld na een half jaar vanzelf weer over.
Het klinkt dramatisch, maar zoek de cijfers eens op.

Om vast een aanzetje te geven: onbehandelde depressie heeft een suïcide-ratio van zo'n 15%. Er zijn niet zo heel veel gangbare ziektes die dodelijker zijn.
Voor jonge mensen (tieners/twintigers) hoort het in de westerse wereld helaas bij de meest voorkomende doodsoorzaken.
Een "echte" depressie is zonder meer een ernstige ziekte. We hebben het hier natuurlijk niet over hypotheekstress en liefdesverdriet.
Gelukkig gaan de meeste onbehandelde depressies inderdaad vanzelf over, maar je hebt wel een redelijk grote kans op herhaling.

[ Bericht 11% gewijzigd door Halinalle op 24-04-2006 01:58:06 ]
pi_37234357
Dramatisch of niet, het is niet zo dat iedereen met depressieve klachten ook werkelijk suicidaal is natuurlijk. Misschien wel zo af en toe wat gedachten in die richting. Ik denk dat de natuurlijke overlevingsdrang bij de meesten toch echt wel sterker is. Kijk alleen al naar het aantal mensen wat AD slikt, geeft toch al aan dat ze ten minste naar een deskundige zijn gegaan en iets van hun probleem kenbaar hebben gemaakt, dit is wat mij betreft een teken van doorzettingsvermogen en niet zomaar opggeven.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37238761
Bij de meeste mensen is de overlevingsdrang natuurlijk sterk aanwezig, maar ik denk dat voor iedereen op een gegeven moment het lijden ondraaglijk wordt.
Bij mijn eerste depressie had ik er op een gegeven moment er zo veel last van, dat ik zonder hulp/aandrang van anderen niet meer at of voor mezelf zorgde. Gelukkig begon de medicatie op dat moment te werken en waren er mensen die voor mij zorgden, anders was het, vrees ik, niet goed afgelopen met mij, ook al was ik niet suicidaal.
Naast de "statistieken", ben ik door deze persoonlijke ervaring ervan overtuigd, dat als je geen hulp zoekt, en zeker als je geen sociaal netwerk hebt, een depressie een zeer ernstige ziekte kan zijn.

Bijna iedereen die AD slikt moppert weleens over de bijwerkingen (ik ook), maar ik ben toch erg blij dat ze er zijn.
  maandag 24 april 2006 @ 11:29:16 #218
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37239105
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:16 schreef Halinalle het volgende:
Bij de meeste mensen is de overlevingsdrang natuurlijk sterk aanwezig, maar ik denk dat voor iedereen op een gegeven moment het lijden ondraaglijk wordt.
Bij mijn eerste depressie had ik er op een gegeven moment er zo veel last van, dat ik zonder hulp/aandrang van anderen niet meer at of voor mezelf zorgde. Gelukkig begon de medicatie op dat moment te werken en waren er mensen die voor mij zorgden, anders was het, vrees ik, niet goed afgelopen met mij, ook al was ik niet suicidaal.
Naast de "statistieken", ben ik door deze persoonlijke ervaring ervan overtuigd, dat als je geen hulp zoekt, en zeker als je geen sociaal netwerk hebt, een depressie een zeer ernstige ziekte kan zijn.

Bijna iedereen die AD slikt moppert weleens over de bijwerkingen (ik ook), maar ik ben toch erg blij dat ze er zijn.
In principe heb ik nu bijna geen bijwerkingen meer. Ik zweet hooguit iets meer dan normaal. Misschien dat ik meer last krijg als de dosering wordt opgeschroefd. Ik zit nu aan de 75 Mg Efexor.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37241591
Same here, amper last meer van bijwerkingen, ik merk wel dat mijn zicht achteruit is gegaan, de dingen op afstand zijn wazig geworden. (vanaf vandaag van 150 naar 225 mg efexor)
Trouwens, als ik een biertje of 2 pak krijg ik mega pupillen, alsof ik knetter waus ben, meer mensen gemerkt?
  maandag 24 april 2006 @ 13:34:58 #220
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37242678
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:59 schreef Arach het volgende:
Same here, amper last meer van bijwerkingen, ik merk wel dat mijn zicht achteruit is gegaan, de dingen op afstand zijn wazig geworden. (vanaf vandaag van 150 naar 225 mg efexor)
Trouwens, als ik een biertje of 2 pak krijg ik mega pupillen, alsof ik knetter waus ben, meer mensen gemerkt?
Nou.. ik merk wel dat ik minder goed tegen alcohol kan sinds ik die Efexor slik. Ik vergeet nu sneller hoe ik ben thuis gekomen bijvoorbeeld. Heel irritant. Ik probeer nu echt rustiger te drinken, want ik was soms hele stukken kwijt. Grote pupillen had ik alleen toen ik begon met slikken. Volgens mij heb ik daar nu niet zo'n last meer van.

Nu je het zegt heb ik soms ook wel last van wazig zien ja. Alleen mijn dosering is natuurlijk nog niet zo hoog. Misschien dat ik meer last krijg als ie wordt opgeschroefd.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37244550
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:59 schreef Arach het volgende:

Trouwens, als ik een biertje of 2 pak krijg ik mega pupillen, alsof ik knetter waus ben, meer mensen gemerkt?
ik heb er nog niks over gehoord... misschien durven mensen er niks over te zeggen...
pi_37245906
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:59 schreef Arach het volgende:
Same here, amper last meer van bijwerkingen, ik merk wel dat mijn zicht achteruit is gegaan, de dingen op afstand zijn wazig geworden. (vanaf vandaag van 150 naar 225 mg efexor)
Trouwens, als ik een biertje of 2 pak krijg ik mega pupillen, alsof ik knetter waus ben, meer mensen gemerkt?
Qua pupillen geen idee eigenlijk! Merk wel, dat als ik tig biertjes achterover sla ik er minder goed tegenkan dan "vroeger".

Ik slik overigens 75 mgr. efexor; ik behoor tot de groep waarbij, bij een hogere dosering, het een tegendraads effect heeft, gezien mijn lichaamsbouw (lees= mager).

Ik woog dan ook tegen de 50 kg toen ik begon, zit inmiddels gelukkig ruim over de 60 kg. Op naar de 70 kg
Zijde des Weppes | "HA! That's so funny I forgot to laugh!.....Excluding that first HA!"
pi_37246176
ik slik 300 mg... ja dat van eerder dingen vergeten van een avond dat je drinkt klopt wel heb ik het idee..
  maandag 24 april 2006 @ 15:31:47 #224
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37246269
quote:
Op maandag 24 april 2006 15:29 schreef EdwinHeijmen het volgende:
ik slik 300 mg... ja dat van eerder dingen vergeten van een avond dat je drinkt klopt wel heb ik het idee..
Bij mij is het vrij ernstig. Soms echt een raadsel hoe ik thuis ben gekomen of met wie ik op het laatst heb staan praten. Wordt je 's morgens ineens in je nest wakker zonder dat je je nog kunt herinneren hoe je er bent gekomen :/ Voor ik slikte gebeurde dat alleen als ik echt overdreven veel zoop.

Even opassen met alcohol dus..
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37246397
ja ik ken het... meestal heb ik moeite met het op een rijtje zetten van alles de volgende morgen... daarvoor hoef ik niet veel gedronken te hebben... en ja vaag dat naar huis rijden gebeurt blijkbaar op de automatische piloot.. trouwens dat klopt niet helemaal want er zijn mensen met me meegereden soms en die zeiden het leek wel of je nuchter was... maar dan herinner ik me er toch niks van...
pi_37246511
Naar huis rijden? Jij stapt met antidepressiva en alcohol in de auto?
Sanity is (not) statistical
pi_37246692
op mijn scootmobiel...is mijn enige vervoer...
pi_37246743
Oh, ik dacht al.
Sanity is (not) statistical
pi_37248082
Ik heb alweer medicatie erbij gekregen
Nu s'ochtends Efexor en Propanolol, en s'avonds Risperdal en Remeron. Ben ook wel heel erg moe ervan overdag
  maandag 24 april 2006 @ 16:43:34 #230
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37248509
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:30 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik heb alweer medicatie erbij gekregen
Nu s'ochtends Efexor en Propanolol, en s'avonds Risperdal en Remeron. Ben ook wel heel erg moe ervan overdag
Pfoe.. dat is niet nix. Mag ik vragen waarom je dit alles moet nemen?
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37248633
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:30 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik heb alweer medicatie erbij gekregen
Nu s'ochtends Efexor en Propanolol, en s'avonds Risperdal en Remeron. Ben ook wel heel erg moe ervan overdag
Dat is me een combinatie zeg
pi_37248850
Ja, ik weet het, volgens mij is dit ook niet echt goed
Efexor neem ik voor stemmingswisselingen, Propanolol voor hartkloppingen, Remeron voor slapen, en Risperdal voor agressie(snel kwaad)
pi_37249527
Het is vrij veel maar wel voor verschillende dingen natuurlijk, ik slik zelf 3 verschillende medicijnen.
Is de dosering hoog?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37249575
Nee, alles is wel redelijk laag, maar van 2 neem ik ook wat minder in, anders ben ik een zombie overdag
pi_37255011
Ik slik Sertraline om een steuntje in me rug te geven.
KLAAS JAN HUNTELAAR
pi_37259573
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:16 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Nee, alles is wel redelijk laag, maar van 2 neem ik ook wat minder in, anders ben ik een zombie overdag
Okay bij mij is ook de dosis aan de lage kant, de verschillende medicijnen versterken ook elkaars werking
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37268410
Hey mensen, ik heb hier even doorgelezen, ik zal mijn ervaringen ook even melden.
Ooit Seroxat gehad van de huisarts, in de vakantie toen ik alleen thuis was met mn vriendin, en toen waren de bijwerkingen vervelend... dus mee gestopt toen. Toen van de GGZ cipramil / citalopram gekregen, vanwege de bijwerkingen van Seroxat met druppels opgebouwd.. dat ging goed, heb ik denk ik jaar gebruikt, maar ik had heel sporadisch bewustzijns vernauwingen, dus toen heb ik Efexor gehad, maar dat beviel ook niet goed, vooral maagklachten en weinig effect, Remeron/mirtazapine gekregen, daar ben ik echt zooo ziek van geweest, de eerste week. Maar vreet buien daardoor... Nu heb ik Cymbalta gekregen, dat is nieuw en schijnt snel te werken, goed te werken, en weinig bijwerkingen te hebben. Tijdens mijn gehele gebruik van AD's heb ik erectie klachten en ejaculatie klachten gehad. Vooral bij overstappen heb ik steeds enorm last van dat ik niet weet wat ik nu echt denk en wat ik kut vind omdat ik moet wennen aan de medicijnen. Mirtazapine/remeron en cymbalta zouden in ieder geval gevoel niet zo uit moeten vlakken als andere medicijnen. En hardlopen naast gebruik van AD's is mij aangeraden, omdat dat elkaar goed aanvult heb ik begrepen. Cymbalta en hardlopen doe ik nu een week, dus nog geen ervaring wat dat betreft.
__n__
|||||||
|||X||| Anti - Take Over The World - Spray
||||||| Works great against bunnies!
pi_37269716
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 02:07 schreef Y3PP3R het volgende:
En hardlopen naast gebruik van AD's is mij aangeraden, omdat dat elkaar goed aanvult heb ik begrepen. Cymbalta en hardlopen doe ik nu een week, dus nog geen ervaring wat dat betreft.
Mij is ook aangeraden om te gaan hardlopen vanwege de positieve effecten. Wat bij AD uit een pilletje komt, krijg je puur natuur bij hardlopen, zei de dokter.
pi_37269737
Ik heb besloten om te kijken hoe ik het zonder mijn Efexor ga doen, ik slikte nog maar 37,5 mg en de huisarts vond al een tijdje dat ik er wel klaar voor was om te stoppen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37269754
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 08:30 schreef teigan het volgende:
Ik heb besloten om te kijken hoe ik het zonder mijn Efexor ga doen, ik slikte nog maar 37,5 mg en de huisarts vond al een tijdje dat ik er wel klaar voor was om te stoppen...
Heb jij veel last gehad van ontwenningsverschijnselen? Ik wil ook graag stoppen met Efexor, maar die onttrekkingsverschijnselen zijn behoorlijk.
  dinsdag 25 april 2006 @ 10:59:34 #241
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37273119
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 08:31 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Heb jij veel last gehad van ontwenningsverschijnselen? Ik wil ook graag stoppen met Efexor, maar die onttrekkingsverschijnselen zijn behoorlijk.
Ik heb het al eerder verteld in deze reeks, maar wellicht heb je iets aan 'mijn methode'. Ik slikte capsules met daarin korreltjes, 75 mg per dag. Op advies van de apotheker heb ik die capsules opengemaakt en ben ik korreltjes gaan slikken. Zo kun je heel gedoseerd afbouwen. Ik heb er in totaal bijna een half jaar over gedaan om volledig af te bouwen, maar ik heb dan ook nauwelijks last gehad van ontwenningsverschijnselen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:13:14 #242
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37273464
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 08:28 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Mij is ook aangeraden om te gaan hardlopen vanwege de positieve effecten. Wat bij AD uit een pilletje komt, krijg je puur natuur bij hardlopen, zei de dokter.
Gisterenavond voor het eerst ook ff een stukje gaan hardlopen. Viel nog niet mee... maar goed.. morgen weer. Zal vanzelf wel beter gaan.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37278017
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 08:31 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Heb jij veel last gehad van ontwenningsverschijnselen? Ik wil ook graag stoppen met Efexor, maar die onttrekkingsverschijnselen zijn behoorlijk.
Ik ben nu wat licht in mijn hoofd, dat merk ik wel, maar voor de rest valt het wel mee... Een beetje concentratieprobleempjes en mijn stemming schommelt iets harder..
En dat zal nog wel even een paar dagen zo blijven...
Ik slikte die tabletjes zonder de gecontroleerde afgifte nu, dus bij mij schommelde het sowieso al wat over de dag....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37282786
Wat ik me afvraag:

Zijn er ook mensen die jaren medicijnen hebben geslikt en daar nu vanaf zijn (meer dan 14 maand), maar nare dingen ervaren als gevolg van die medicijnen (of niet), zoals:

Concentratie stoornis
Gevoelloos / minder gevoel (emotioneel)
Geheugenverlies (dingen van zowel voor en/of tijdens het medicijn gebruik).
pi_37284133
Ik heb ze geen jaren geslikt maar slechts 8 maanden. De enige ernstige bijwerking die ik had is de reden dat ik gestopt ben, die kwam pas na acht maanden opzetten ook. Ik kreeg nl. spasmes en m'n spieren voelden opeens als gelatinepudding, en omdat dat zowel met tardieve dyskinesie als met serotoninesyndroom geassocieerd wordt moest ik met spoed afkicken van de huisarts. Echter, na het stoppen verdwenen alle klachten en ik ben nu zo gezond als ik me voor kan stellen.
Sanity is (not) statistical
pi_37285103
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 17:02 schreef Maeghan het volgende:
Ik heb ze geen jaren geslikt maar slechts 8 maanden. De enige ernstige bijwerking die ik had is de reden dat ik gestopt ben, die kwam pas na acht maanden opzetten ook. Ik kreeg nl. spasmes en m'n spieren voelden opeens als gelatinepudding, en omdat dat zowel met tardieve dyskinesie als met serotoninesyndroom geassocieerd wordt moest ik met spoed afkicken van de huisarts. Echter, na het stoppen verdwenen alle klachten en ik ben nu zo gezond als ik me voor kan stellen.
Waar ik echt op doel, zijn "klachten" die je opmerkt nadat je gestopt bent.
En of dit door te wijten is aan het medicijngebruik.
pi_37300035
Nee, die heb ik dus niet, alhoewel ik daar dus wel even de angst voor had. Maar mss. zeggen de termen serotoninesyndroom en tardieve dyskinesie je niets? dat zijn namelijk best vervelende dingen die gevolgen hebben na de behandeling door gebruik van de medicijnen, vandaar dat ik het noemde. Afgezien van die twee dingen heb ik nog nooit gehoord van blijvende klachten na gebruik van antidepressiva die gelinkt zouden zijn aan het gebruik daarvan, niet in mijn omgeving, maar ook niet op verschillende gebruikersfora. Ook in wetenschappelijke tijdschriften ben ik het nog nooit tegengekomen.

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen dat je concentratieproblemen houdt door het gebruik van antidepressiva. Bij klachten die zo gebruikelijk zijn bij depressies, zou je eerder denken dat dat de oorzaak is en niet de behandeling. Het enige criterium is dan of je het voor de behandeling al had, maar ook daarover heb ik nog nooit iemand horen klagen na een behandeling als ie verder niet meer depressief was.
Sanity is (not) statistical
pi_37304316
Hm, vandaag dag 3 ofzo sinds ik gestopt ben, en ik voel me nog duizeliger dan gisteren... Het is echt strontvervelend, maarja, ik weet dat ik er doorheen moet...

Gelukkig heb ik deze week niet zoveel te doen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37304612
Ben je helemaal gestopt teigan? Ik mag nu ook proberen te stoppen... maar een kwart pilletje minder iedere 2 maanden!
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_37306733
ja, ik ben helemaal gestopt, maar ik ben sinds september ofzo geloof ik al van 225 mg per dag naar 37,5 mg per dag gegaan, dus ik ben al een tijdje bezig...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37309651
Oh jullie bouwen wel langzaam af. Ik moest binnen een week stoppen. Het eigenlijke plan was drie dagen lang een halve en dan stoppen, en ik heb zelf nog drie dagen een kwart pilletje erachteraan gedaan. Maar ben dus in zes dagen gestopt, ik had dus wel meer problemen verwacht, maar ik ben heel erg goed weggekomen als ik het vergelijk met verhalen van anderen.
Sanity is (not) statistical
pi_37309802
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef Maeghan het volgende:
Oh jullie bouwen wel langzaam af. Ik moest binnen een week stoppen. Het eigenlijke plan was drie dagen lang een halve en dan stoppen, en ik heb zelf nog drie dagen een kwart pilletje erachteraan gedaan. Maar ben dus in zes dagen gestopt, ik had dus wel meer problemen verwacht, maar ik ben heel erg goed weggekomen als ik het vergelijk met verhalen van anderen.
Ja, je kan het slechter treffen. Ik heb een slechte periode gehad heb ze spontaan 4 dagen niet genomen, maar steeds als ik liep ineens vet licht in me hoofd. En voelde me zwaar bout. Toch maar weer begonnen.
KLAAS JAN HUNTELAAR
pi_37314785
ik vind het eerlijk gezegd vandaag wel flink tegenvallen, ben toen ik thuiskwam ook maar even mijn bed ingedoken en dat helpt wel wat.... Maar ik denk maar dat ik nog even door moet zetten....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:26:47 #254
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_37583920
Hm, ik zit met een klein probleempje. Ik wil eigenlijk aan mijn vriendin vertellen dat ik ad gebruik (we hebben nu 5 maanden iets), alleen weet ik niet goed hoe ik het aan moet pakken. Ik ben ook wel een beetje bezorgd om haar reactie, ze is nogal anti-medicijnen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:48:25 #255
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_37584426
De reden dat ze al vijf maanden succesvol met jou samen is geeft voldoende aan waarom er niets mis mee is dat jij ad gebruikt. .

Probeer ook iets begrijpelijker voor haar te maken dat er nou eenmaal mensen zijn die het om deze of gene reden (tijdelijk) nodig hebben om te kunnen functioneren, en dat het alles behalve wereldvreemde personen zijn die het nemen. Me dunkt dat wat inzicht in de doelgroep en jouw vrolijke gezicht haar wel positief zal stemmen. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_37584438
gewoon rustig voor zitten en vertellen....
Jij hebt die medicijnen op dit moment nodig om wat makkelijker door het leven te kunnen, ze lossen niet alles op, maar ondersteunen alles een beetje..

Mijn vriend is ook redelijk anti-medicijnen, maar heeft wel altijd zoiets gehad van "op dit moment heb je hetn odig" Nu ik zonder kan is hij ook best trots op mij geloof ik....

Het gaat hier nog steeds goed, eigenlijk alleen maar beter... Donderdg bij de huisarts geweest en die had zoiets van: "Ga je leven leven, ik hoop je nu niet meer te zien..."
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:53:05 #257
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_37584563
Succes ermee teigan, mijn respect als jou lukt wat mij nog niet gelukt is. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_37590830
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:30 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ga stoppen met risperdal en seroxat in de toekomst. Depakine is en blijft nodig om de rechte lijn te behouden in mijn stemming.

Ik heb het al vaker gezegd, sinds ik sport heb ik weinig andere dingen nodig nog.

Toch blijft depakine nodig omdat ik nog steeds Bipolair blijk te zijn, verandering van seizoenen en klimaat is nog steeds gevaarlijk dus. Veranderingen in omgeving ook nog.

Maar ik wil ook het liefst zonder, wie weet in de verre toekomst. Eerst eens stoppen met seroxat.
Je bent best jong voor iemand met een bipolaire stoornis. Meestal openbaart zich dat pas na je 30-ste. Of heb je een schizo-affectieve stoornis?
pi_37590946
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 18:36 schreef Moonah het volgende:

[..]

Doe niet zo dramatisch.
Een onbehandelde depressie gaat gemiddeld na een half jaar vanzelf weer over.
Een licht depressie. hamilton-score ~16 gaat in 50% van de gevallen na 6 maanden vanzelf over. Voor een zware depressie is het andere koek.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 09:56:04 #260
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_37596282
ik heb seroxat voor twee hele dagen geslikt toen ben ik dood en dood ziek geworden nou blijkt dat ik dus een serotonine intoxinatie heb waardoor ik overgevoelig ben voor anti depressiva en die zooi geweldig not
don't give me that fucking bullshit
pi_37596434
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 09:56 schreef haagse_elfje het volgende:
ik heb seroxat voor twee hele dagen geslikt toen ben ik dood en dood ziek geworden nou blijkt dat ik dus een serotonine intoxinatie heb waardoor ik overgevoelig ben voor anti depressiva en die zooi geweldig not
Dat is relatief zeldzaam, wat voor verschijnselen had je?
  zaterdag 6 mei 2006 @ 10:15:34 #262
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_37596531
i know, ik kreeg hartkloppingen, koorts begon heel erg te stijgen tot op een gegeven moment ik begon te hallucineren van de koort toen kreeg ik een blackout ik werd in het ziekenhuis wakker.

Het begon met misselijkheid, heel raar gevoel hebben, hoofdpijn eigenlijk alle normale bijwerkingen die ze me hadden verteld wat kon gebeuren alleen het waren geen normale bijwerkingen alles heel erg en zwaar dag 2 koorts stuipen. Ik werd met 41 graden koorts het ziekenhuis opgenomen. Later bleek ook dat ik hartritme stoornissen er ook van had gekregen.

Mijn psychiater die was er bij gekomen die heeft samen met de artsen de conclusie gesteld dat ik waarschijnlijk een van de zeldzame gevallen ben. Ze hadden een onderzoek gedaan daar kwam ook naar voren eigenlijk dat de stof serotonine er eigenlijk bijna niet was, waardoor ik dus een overgevoeligheids reactie kreeg...

persoonlijk vind ik het wel erg omdat ik snel de neiging heb naar depresiviteit
don't give me that fucking bullshit
  zaterdag 6 mei 2006 @ 17:22:19 #263
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_37606178
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 10:15 schreef haagse_elfje het volgende:

persoonlijk vind ik het wel erg omdat ik snel de neiging heb naar depresiviteit
Zijn er geen andere chemische middelen dan waarmee jij geholpen bent zeg maar? Niet alle a.d. werken toch in op het serotonine-gehalte in de hersenen? (althans dat meende ik ooit gehoord/gelezen te hebben)
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 6 mei 2006 @ 17:28:53 #264
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_37606301
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 19:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Hm, ik zit met een klein probleempje. Ik wil eigenlijk aan mijn vriendin vertellen dat ik ad gebruik (we hebben nu 5 maanden iets), alleen weet ik niet goed hoe ik het aan moet pakken. Ik ben ook wel een beetje bezorgd om haar reactie, ze is nogal anti-medicijnen...
Verteld, ze reageerde er gelukkig heel goed op .

Pfff, echt een pak van m'n hart
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_37606352
Detroit, klopt wat je zegt, sommigen werken op je serotonine huishouding, sommigen op je noradrenaline(oid) spiegel, sommige medicijjnen kunnen op allebei werken...(bv. Efexor in hogere dosis)...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37610809
Ik ben op 21 april begonnen met 20mg/dag Citalopram.
De eerste dag werd ik bijna doof aan één oor! Gek. Het duurde maar twee dagen en tot nu toe blijf ik een zacht zoemend geluid in mijn kop horen. Maar ik voel me al ietjes meer opgelucht....Ik hoop een ware zombie te worden.
Hornblower 4 life, y'all!
  zondag 7 mei 2006 @ 14:03:43 #267
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_37627113
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 17:22 schreef Detroit het volgende:

[..]

Zijn er geen andere chemische middelen dan waarmee jij geholpen bent zeg maar? Niet alle a.d. werken toch in op het serotonine-gehalte in de hersenen? (althans dat meende ik ooit gehoord/gelezen te hebben)
die zijn er wel, gelukkig. Mocht het met mijn depressie echt uit de hand lopen dan zal er waarschijnlijk wel iets anders zijn. Ik ben er een btje bang voor geworden...
don't give me that fucking bullshit
  zondag 7 mei 2006 @ 19:10:15 #268
19226 Lotjeb
Hop hop!
pi_37635603
Sinds 3 dagen slik ik 25 ipv 30 mg citalopram en ik voel me vandaag echt niet fijn. Vreemd gevoel in mijn hoofd en somber, labiel

Weet iemand of dit na een tijdje weer wegtrekt? Hoop namelijk niet dat ik nu al moet stoppen met verminderen. Afbouwen is in mijn geval zowieso redelijk "riskant". Als dit nu goed gaat mag ik pas over een paar maanden (minimaal 2) weer 5 mg minder gaan slikken. Bleh...

En nog even een vraag aan mensen die gestopt zijn: zijn jullie ook afgevallen na het stoppen? Sinds ik AD slik ben ik bijna 10 kilo aangekomen... niet leuk. Hoop dat die kilo's ook weer een keer verdwijnen....
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_37636114
Dat ligt eraan denk ik. Voor zover ik weet komt gewichstoename bij gebruik van AD voor het grootste deel/vrijwel geheel door een verhoogde calorieinname. AD werken nl. ook op je eetlust natuurlijk. Soms wordt wel gezegd dat het aan de AD zelf ligt, maar de laatste tijd lees k steeds meer dat dat toch niet zo zou zijn.
Sanity is (not) statistical
  zondag 7 mei 2006 @ 20:40:41 #270
19226 Lotjeb
Hop hop!
pi_37639513
Tja, ik weet het niet.... ik ga veel eten als ik me niet fijn voel... Heb de afgelopen jaren minder (chocola!) en gezonder gegeten.
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  zondag 7 mei 2006 @ 22:24:52 #271
21503 Vava
Zoix!!
pi_37643040
Ik heb wel het idee dat mijn stofwisseling veel lager is geworden sinds ik AD slik ik eet echt niet extreem veel, vergeleken met andere mensen eet ik vrij weinig en snoepen tussendoor doe ik ook niet overdreven veel. Dus ik hoop ook wel dat die stofwisseling weer normaal wordt als ik eenmaal af mag bouwen.

Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37643240
ik heb meer trek nu ik gestopt ben, en qua aankomen, ik durf er weinig over te zeggen, ik had er nl. een eetstoornis naast, waardoor ik enorm aankwam
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37687415
Ik ben van geen enkele AD aangekomen Alleen van remeron had ik alleen een beetje meer honger
pi_37687435
quote:
Op zondag 7 mei 2006 22:30 schreef teigan het volgende:
ik heb meer trek nu ik gestopt ben, en qua aankomen, ik durf er weinig over te zeggen, ik had er nl. een eetstoornis naast, waardoor ik enorm aankwam
Ben je helemaal van je eetstoornis af nu?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 13:10:45 #275
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37688479
Misschien een stomme vraag, maar hoe merk je dat de AD aanslaat?

Ik slik nu zo'n 8 weken efexor 75 mg. Mijn huisarts wilde niet verhogen omdat hij zei dat ik er beter uit zag dan een aantal weken geleden. Mijn gezicht stond minder gespannen en ook mijn houding was minder gespannen. Dit klopte ook wel... de lichamelijke stress klachten waren bij mij wel een stuk minder geworden. Echter ik kan me nog goed depressief voelen.

Wel minder als voorheen, maar dat kan de tijd zijn. Namelijk 3 maanden geleden een relatiebreuk achter de rug. Dat kwam er nog eens overheen dus... Vandaar dat ik twijfel of het nu de AD is die zorgt dat ik me iets beter voel of dat het komt door de tijd die verstreken is. Het tijd heelt alle wonden cliché bedoel ik dan he...
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
  dinsdag 9 mei 2006 @ 13:19:05 #276
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_37688627
quote:
Op zondag 7 mei 2006 19:10 schreef Lotjeb het volgende:
En nog even een vraag aan mensen die gestopt zijn: zijn jullie ook afgevallen na het stoppen? Sinds ik AD slik ben ik bijna 10 kilo aangekomen... niet leuk. Hoop dat die kilo's ook weer een keer verdwijnen....
Dat schijnt vaker voor te komen, ik kwam zelf ook 10kilo aan en die heb ik er met moeite weer afgekregen. Sommigen hebben er helemaal gene last van, maar ik hoor van veel lui dat ze 't zelfde probleem hebben.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  dinsdag 9 mei 2006 @ 13:42:58 #277
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_37689250
quote:
Op zondag 7 mei 2006 22:24 schreef Vava het volgende:
Ik heb wel het idee dat mijn stofwisseling veel lager is geworden sinds ik AD slik ik eet echt niet extreem veel, vergeleken met andere mensen eet ik vrij weinig en snoepen tussendoor doe ik ook niet overdreven veel. Dus ik hoop ook wel dat die stofwisseling weer normaal wordt als ik eenmaal af mag bouwen.

Een tragere stofwisseling kan natuurlijk ook door het ouder worden komen. Tussen de 20 en de 30 vliegen de kilo's er aan bij veel mensen zonder een verandering van leefgewoonten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 9 mei 2006 @ 17:44:40 #278
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37694679
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 13:10 schreef jagermeister1 het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar hoe merk je dat de AD aanslaat?

Ik slik nu zo'n 8 weken efexor 75 mg. Mijn huisarts wilde niet verhogen omdat hij zei dat ik er beter uit zag dan een aantal weken geleden. Mijn gezicht stond minder gespannen en ook mijn houding was minder gespannen. Dit klopte ook wel... de lichamelijke stress klachten waren bij mij wel een stuk minder geworden. Echter ik kan me nog goed depressief voelen.

Wel minder als voorheen, maar dat kan de tijd zijn. Namelijk 3 maanden geleden een relatiebreuk achter de rug. Dat kwam er nog eens overheen dus... Vandaar dat ik twijfel of het nu de AD is die zorgt dat ik me iets beter voel of dat het komt door de tijd die verstreken is. Het tijd heelt alle wonden cliché bedoel ik dan he...
Mss een stomme vraag terug, maar heb je puur en alleen ivm je liefdesverdriet AD genomen?

En om antwoord te geven op je 'stomme' vraag:
Ik voelde met Efexor 75 mg na een week 's ochtends een immens verschil. De zon scheen weer voor me.
Maar wat en hoe verschilt van persoon tot persoon.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 18:36:47 #279
19226 Lotjeb
Hop hop!
pi_37696055
Pfew.... afbouwen in ellendig

Voel me nu wel aardig maar de afgelopen dagen waren echt even afzien. Vervelend idee dat mijn lichaam zo sterk reageert op 1/4 pilletje minder. Hopelijk zijn het gewoon ontwenningsverschijnselen

Over aangekomen: vroeger, voordat ik aan de AD begon (ruim 3 jaar geleden) was ik echt mooi slank. Omdat ik redelijk lang ben vallen die 10 kilo niet zo erg op maar ik voel me er gewoon niet lekker bij. Vroeger was ik alleen lang, nu ben ik "groot"
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_37698849
Nou, toen ik met AD begon voelde ik me in drie dagen totaal anders. Ik had niet meer dagelijks ruzie met alles en iedereen, ik voelde me gewoon niet meer totaal afgemat en levensmoe, m'n eten kreeg smaak, ik voelde verschil tussen honger en vol zitten, ik kon me 'verzadigd' voelen, terwijl ik dat nooit op enige manier had gekund, etc. Als het goed is moet je zo'n verschil voelen dat je niet eens meer hoeft te twijfelen of ze wel aangeslagen zijn.
Sanity is (not) statistical
pi_37698873
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 18:36 schreef Lotjeb het volgende:
Pfew.... afbouwen in ellendig

Voel me nu wel aardig maar de afgelopen dagen waren echt even afzien. Vervelend idee dat mijn lichaam zo sterk reageert op 1/4 pilletje minder. Hopelijk zijn het gewoon ontwenningsverschijnselen

Over aangekomen: vroeger, voordat ik aan de AD begon (ruim 3 jaar geleden) was ik echt mooi slank. Omdat ik redelijk lang ben vallen die 10 kilo niet zo erg op maar ik voel me er gewoon niet lekker bij. Vroeger was ik alleen lang, nu ben ik "groot"
Gezien je leeftijd, het zou ook gewoon kunnen komen omdat je nu volwassen bent. Of mss. ander leefritme? Van naar school fietsen opeens met openbaar vervoer of auto, dat soort dingen.
Sanity is (not) statistical
  dinsdag 9 mei 2006 @ 23:02:18 #282
21503 Vava
Zoix!!
pi_37699349
Bij mij zou het, zoals Grrrrrrrr ook zegt, de leeftijd kunnen zijn. Alleen betwijfel ik het toch, want toen ik met AD begon fietste ik zelden langer dan 5 minuten want ik deed bijna alles met de auto. Nu fiets ik sinds 1,5 jaar veel meer, op dagen dat ik moet werken fiets ik bij elkaar 3 kwartier per dag.

Ik zal het zien, vandaag afgesproken met de psychiater dat 1 van de 3 medicijnen (Trazolan) eigenlijk een beetje overbodig is. De dosis is was al heel laag, dus nu gaat die er helemaal af. Van verder afbouwen is voorlopig nog geen sprake, eerst maar eens zien hoe dit gaat maar hij verwacht weinig verschil.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37702086
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 22:47 schreef Maeghan het volgende:
Nou, toen ik met AD begon voelde ik me in drie dagen totaal anders. Ik had niet meer dagelijks ruzie met alles en iedereen, ik voelde me gewoon niet meer totaal afgemat en levensmoe, m'n eten kreeg smaak, ik voelde verschil tussen honger en vol zitten, ik kon me 'verzadigd' voelen, terwijl ik dat nooit op enige manier had gekund, etc. Als het goed is moet je zo'n verschil voelen dat je niet eens meer hoeft te twijfelen of ze wel aangeslagen zijn.
AD gaan normaal gesproken pas na een aantal weken (minimaal één, vaak meer) werken, de bijwerkingen merk je meestal wel veel sneller.
Als je direct na aanvang al een grote verbetering merkte in je stemming, heb je wellicht een positief zetje van het placebo effect gekregen.
  woensdag 10 mei 2006 @ 00:59:17 #284
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37702207
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 17:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Mss een stomme vraag terug, maar heb je puur en alleen ivm je liefdesverdriet AD genomen?

En om antwoord te geven op je 'stomme' vraag:
Ik voelde met Efexor 75 mg na een week 's ochtends een immens verschil. De zon scheen weer voor me.
Maar wat en hoe verschilt van persoon tot persoon.
Wat een ontzettend stomme vraag Geintje

Nee.. ik zat al tijden niet lekker in mijn vel. Last van sociale fobie... (in lichte mate) Ik kwam nog wel buitenshuis en zocht de sociale gelegenheden nog wel op, maar de spanning heeft er wel voor gezorgd dat ik met een burn-out kwam te zitten. Voelde me ook gewoon niet echt zeker van mezelf terwijl ik daar echt geen reden toe heb. Ben echt niet onaantrekkelijk of ontzettend dom ofzo, maar toch.... Je kunt jezelf behoorlijk naar beneden trappen. Toen dus ook nog die relatiebreuk eroverheen en tja...depressie was daar.

Anyway.. loop nu ook bij een goede psycholoog en het gaat dus wel beter met me, maar die Efexor doet niet wat veel mensen me vertelden en jij me nu ook vertelt.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37702500
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 00:59 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Wat een ontzettend stomme vraag Geintje

Nee.. ik zat al tijden niet lekker in mijn vel. Last van sociale fobie... (in lichte mate) Ik kwam nog wel buitenshuis en zocht de sociale gelegenheden nog wel op, maar de spanning heeft er wel voor gezorgd dat ik met een burn-out kwam te zitten. Voelde me ook gewoon niet echt zeker van mezelf terwijl ik daar echt geen reden toe heb. Ben echt niet onaantrekkelijk of ontzettend dom ofzo, maar toch.... Je kunt jezelf behoorlijk naar beneden trappen. Toen dus ook nog die relatiebreuk eroverheen en tja...depressie was daar.

Anyway.. loop nu ook bij een goede psycholoog en het gaat dus wel beter met me, maar die Efexor doet niet wat veel mensen me vertelden en jij me nu ook vertelt.
Soms kan een wat hogere dosis een groot verschil maken. Een middel kan dan opeens wel aanslaan. Maar wellicht heb je dat niet nodig.
  woensdag 10 mei 2006 @ 10:03:30 #286
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37705676
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 01:18 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Soms kan een wat hogere dosis een groot verschil maken. Een middel kan dan opeens wel aanslaan. Maar wellicht heb je dat niet nodig.
Mijn huisarts zegt van niet, dus dan ga ik daar wel vanuit. Ik had echter meer verwacht van dit middel. Ik dacht echt van mijn depressieve gevoelens te worden verlost, maar dat is nu dus niet zo.

En natuurlijk weet ik dat het slechts een steun in de rug is en dat het de oorzaken van de depressie niet wegneemt.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37705702
Heartworm, mijn eetstoornis is grotendeels over, maar als ik me minder voel wil ik nog wel eens naar ongezonde dingen grijpen, maar het is allemaal minder dan eerder...
ik vind sommige dingen ook gewoon niet meer lekker
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37708021
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 00:51 schreef Halinalle het volgende:

[..]

AD gaan normaal gesproken pas na een aantal weken (minimaal één, vaak meer) werken, de bijwerkingen merk je meestal wel veel sneller.
Als je direct na aanvang al een grote verbetering merkte in je stemming, heb je wellicht een positief zetje van het placebo effect gekregen.
Wellicht. Wellicht ook niet. Als je bijwerkingen kunt merken, dan doet de stof dus al iets in je lichaam. Ik zie niet in waarom positieve effecten een placebo-effect zouden zijn en bijwerkingen niet.

Over het algemeen duurt het idd langer voor het goed gaat werken. Maar dan nog, als merk je pas na vier weken verschil. Als het verschil zo klein is dat je je afvraagt of het wel werkt, dan gok ik dat het niet of niet voldoende werkt. Als het wel werkt, zou je het echt moeten merken in ieder geval.
Sanity is (not) statistical
  woensdag 10 mei 2006 @ 14:45:30 #289
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37708599
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 14:26 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Wellicht. Wellicht ook niet. Als je bijwerkingen kunt merken, dan doet de stof dus al iets in je lichaam. Ik zie niet in waarom positieve effecten een placebo-effect zouden zijn en bijwerkingen niet.

Over het algemeen duurt het idd langer voor het goed gaat werken. Maar dan nog, als merk je pas na vier weken verschil. Als het verschil zo klein is dat je je afvraagt of het wel werkt, dan gok ik dat het niet of niet voldoende werkt. Als het wel werkt, zou je het echt moeten merken in ieder geval.
Komt misschien ook door het feit dat ik die liefdesverdriet er overheen heb gekregen. Daardoor lijkt het misschien of het niet echt werkt. Liefdesverdriet lijkt me niet weg te slikken door een AD... of zit ik er naast?
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_37708826
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 10:03 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Mijn huisarts zegt van niet, dus dan ga ik daar wel vanuit. Ik had echter meer verwacht van dit middel. Ik dacht echt van mijn depressieve gevoelens te worden verlost, maar dat is nu dus niet zo.

En natuurlijk weet ik dat het slechts een steun in de rug is en dat het de oorzaken van de depressie niet wegneemt.
M.a.w. je huisarts vindt je niet depressief genoeg om een hogere dosis voor te schrijven. Op zich verstandig dat hij niet al te toeschietelijk is met medicijnen, maar ik heb het gevoel dat het voorschrijfgedrag per arts nogal varieert. Als je niet het idee hebt dat Efexor echt werkt in de huidige dosis en de dosis niet verhoogd wordt, dan kun je er misschien net zo goed mee stoppen (in overleg met de huisarts!).
pi_37709105
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 14:45 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Komt misschien ook door het feit dat ik die liefdesverdriet er overheen heb gekregen. Daardoor lijkt het misschien of het niet echt werkt. Liefdesverdriet lijkt me niet weg te slikken door een AD... of zit ik er naast?
Nee. Als je gewoon ongelukkig bent door omstandigheden, dan kun je AD slikken tot je een ons weegt, maar daar gaat het niet van over. Het drukt je gevoelens wel, maar verdwijnen zullen ze niet. Liefdesverdriet, maar ook je sociale fobie, kun je idd niet wegslikken.
Sanity is (not) statistical
  woensdag 10 mei 2006 @ 15:24:29 #292
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_37709644
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 14:54 schreef Halinalle het volgende:

[..]

M.a.w. je huisarts vindt je niet depressief genoeg om een hogere dosis voor te schrijven. Op zich verstandig dat hij niet al te toeschietelijk is met medicijnen, maar ik heb het gevoel dat het voorschrijfgedrag per arts nogal varieert. Als je niet het idee hebt dat Efexor echt werkt in de huidige dosis en de dosis niet verhoogd wordt, dan kun je er misschien net zo goed mee stoppen (in overleg met de huisarts!).
Hmm... tja...Opzich ook wel blij dat ie niet verhoogd aangezien het toch rotzooi blijft en hij de noodzaak ws niet ziet.
Er spelen gewoon erg veel negatieve omstandigheden de laatste tijd en daar is mijn arts ook van op de hoogte. Opzich niet gek dat je je daardoor slecht voelt en dat ie wat voorzichtig is met het toeschrijven van een hogere dosering. Ik voel me wel beter dan een aantal weken geleden, dus misschien doet die Efexor toch wel wat alleen omdat ik me nog steeds niet top voel, heb ik het idee dat het weinig met me doet.
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 15:04 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Nee. Als je gewoon ongelukkig bent door omstandigheden, dan kun je AD slikken tot je een ons weegt, maar daar gaat het niet van over. Het drukt je gevoelens wel, maar verdwijnen zullen ze niet. Liefdesverdriet, maar ook je sociale fobie, kun je idd niet wegslikken.
Dacht ik ook al ja. Bij mij spelen dus én omstandigheden én mijn eigen kleine psychische probleempje.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_38114300
* teigan trapt het topic even omhoog..

Ik ben al bijna een maand medicatieloos, en het gaat wel..
ik wou dat ik kon zeggen dat ik me nog net zo goed voelde als die eerste paar weken, maar dat wil niet... Het gaat soms moeizaam, ik ben weer een stuk somberder, maar ik wil eigenlijk nu ook gewoon doorzetten, niet meer aan de medicijnen...
Ik probeer maar weer de dingen te zoeken waar ik me beter van ga voelen, en zien hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.... En proberen de druk op mezelf niet te hoog op te laten lopen, het werkt meestal averechts
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_38119096
Zijn hier meer mensen die de stof Sertraline slikken?
KLAAS JAN HUNTELAAR
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:48:19 #295
19226 Lotjeb
Hop hop!
pi_38128049
*afbouw-update

Na een verschrikkelijke 1,5 week is mijn stemming weer stabiel! Alleen lichamelijk gaat het nog niet zo lekker. Veel moe en trillerig / slap in de spieren En om de gewichtstoename discussie nieuw leven in te blazen: ik ben (ondanks echt grote hoeveelheden chocola!) in de afgelopen 2,5 week bijna 3 kilo afgevallen Al ben ik maar van 30 naar 25 mg gegaan, ik reageer er nogal heftig op....

Teigan, wat vervelend! Ik hoop voor je dat je terugval tijdelijk is
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_38156872
Lotje, ik denk niet dat je nu al kunt zeggen wat stoppen met medicatie voor je gewicht doet. Je lichaam ligt nu weer enorm overhoop door het afbouwen, alle belangrijke stofjes zullen ook uit balans zijn, en je vochtbalans, spijsvertering e.d. zullen daar ook door beinvloed worden. Het kan dus makkelijk dat je nu vocht kwijt bent, het kan ook dat je gewicht kwijt bent omdat je lichaam gewoon meer energie nodig heeft op dit moment om alles draaiende te houden. Ik denk dat je pas als je helemaal afgebouwd bent en stabiel bent iets kunt zeggen over het verband tussen gewicht en AD.

Fijn dat je weer stabiel bent ondertussen. Wanneer moet je nu weer omlaag qua dosis?
Sanity is (not) statistical
pi_38178043
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 23:02 schreef Vava het volgende:
Ik zal het zien, vandaag afgesproken met de psychiater dat 1 van de 3 medicijnen (Trazolan) eigenlijk een beetje overbodig is. De dosis is was al heel laag, dus nu gaat die er helemaal af. Van verder afbouwen is voorlopig nog geen sprake, eerst maar eens zien hoe dit gaat maar hij verwacht weinig verschil.
En inmiddels 2 weken verder, op een paar dagen wat trillerig en een dagje sip na heb ik er niks van gemerkt. Maar dagje sip had ik toch wel eens dus denk niet dat het door het stoppen van de Trazolan komt
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  woensdag 24 mei 2006 @ 21:33:19 #298
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_38179056
Zo, ik ga langzamerhand ook maar eens proberen het gebruik van paroxetine wat af te bouwen. Van 1 p/dag naar 0,5 p/dag. Ben benieuwd of dat mijn gevoel weer een beetje terugbrengt. Dat vind ik namelijk toch wel het grootste nadeel van paroxetine, het maakt je geestelijk echt numb.... geen idee of dat trouwens algemeen geldend is voor dit specifieke SSRI dat het zo geestdodend is, voor mij in ieder geval wel
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_38181037
Geestelijk numb??

Ik word er stuk opener vrolijker, spontaner soms ietwat impulsief en spraakzamer van.....

It works good for me
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  woensdag 24 mei 2006 @ 22:19:13 #300
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_38181200
Moet eerlijk toegeven dat het in het begin voor mij ook wat ontspannender gewerkt heeft, en wat impulsiever... Aangezien je niet continu bezig bent met puur overleven heb je weer wat tijd om je op "sociale" dingen te richten...

Maar als je het heel erg lang gebruikt merk ik toch dat je in een geestelijke fuik terecht komt, dat het ervaringsleven toch wat eng begint te worden e.d.. gebruik het alweer 3 of 4 jaar namelijk
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  donderdag 25 mei 2006 @ 09:45:33 #301
11682 Moonah
Jolie femme
pi_38190295
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 22:19 schreef Detroit het volgende:
Maar als je het heel erg lang gebruikt merk ik toch dat je in een geestelijke fuik terecht komt, dat het ervaringsleven toch wat eng begint te worden e.d.. gebruik het alweer 3 of 4 jaar namelijk
Ik denk dat die ervaring verschilt van persoon tot persoon en wellicht van merk tot merk.
Ik heb 3,5 jaar efexor geslikt en me totaal niet afgestompt gevoeld.

Sterkte met afbouwen!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')